משפט המלך
פסוקים י-כב
בכמה מילים
שיעור זה יוקדש בעיקרו ל'משפט המלך' – נאומו הקשה של שמואל בתגובה לבקשת העם להמליך עליהם מלך. משפט המלך הוא כר טקסטואלי פורה ביותר לחשיפת התלמידים לאמצעים רטוריים במקרא, ולמטרתם – להדגיש ולהעצים מסרים. תלמידינו מכירים גם מחייהם האישים מצבים של שכנוע וחוסר הסכמה, ננסה להעמיק את הבנתם ועניינם באירועי הפרק באמצעות קישור לדוגמאות מהחיים.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – מה עדיף?
נבחר שני נציגים למשחק קצר, רצוי לבחור תלמידים דברנים ודומיננטיים. במשחק, נציג סוגיה קצרה וחסרת כל משמעות אמיתית – שני הנציגים יצטרכו לייצג שתי עמדות מנוגדות ולשכנע את הכיתה בעמדתם. לאחר כמה דקות שבהן יציגו הנציגים את עמדותיהם בצורה הכי משכנעת שהם יכולים תיערך הצבעה כיתתית שתכריע בסוגיה. אפשר לדון בסוגיה אחת, ואם רוצים אפשר למנות נציגים חדשים לדיון בסוגיה נוספת.
סוגיות לדוגמה:
- מה עדיף – לאכול דגני בוקר בכף או בכפית?
- מה עדיף – וניל או שוקולד?
- מה עדיף – להיות אח גדול או אח קטן?
לאחר סיום הדיון בסוגיות נדון:
- באילו דרכים ניסו הנציגים לשכנע אתכם לתמוך בעמדתם?
- אילו דרכי שכנוע השפיעו ביותר?
אפשרות שנייה – פרסומות
פרסומות הן כלי שמטרתו היא להעביר לצופים מסר ברור ולשכנע אותם לקנות או לעשות משהו באופן ישיר או עקיף.
נצפה עם התלמידים בפרסומת של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שנועדה לשכנע הולכי רגל לא להתפרץ לכביש (אפשר למצוא בדף סרטונים רבים נוספים, אך המסר של סרטון זה רלוונטי מאוד לתלמידי כיתה ז, ולכן הוא מומלץ).
נדון:
- מהו המסר שמנסה הפרסומת להעביר?
- אילו שיטות נוקטים יוצרי הפרסומת כדי לשכנע אותנו להקשיב למסר?
- האם לדעתכם הפרסומת עובדת?
- האם היא תגרום לאנשים להתנהג אחרת?
התשדיר של הרשות לבטיחות בדרכים הוא דוגמה לקטע קצר שמעביר מסר חשוב שנועד להציל חיים. אך מעניין לדון על כך שלסרטונים מסוג זה יש השפעה מוגבלת מאוד. אפילו שאנחנו הצופים יודעים שהמסר נכון, ושזהו עניין של חיים ומוות, לא בטוח בכלל שנשנה את התנהגותנו בעקבות הצפייה.
הזמנה לקריאה
נקרא יחד את פסוקים י-יח.
משימה – אמצעים רטוריים ב'משפט המלך' :
לאחר הקריאה המשותפת נחלק דף עבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ובו התלמידים יקראו שוב את הקטע וידגישו אמצעי שכנוע (אמצעים רטוריים) שבהם שמואל משתמש.
בהתאם לרמת הכיתה כדאי להזכיר מהי מילה מנחה לפני תחילת המשימה.
לאחר השלמת מטלות ההדגשה בדף העבודה נציג על הלוח בעזרת התלמידים את הדרכים שבהן שמואל מנסה לשכנע את שומעיו בקטע, ונסביר את המונח אמצעים רטוריים.
נכתוב על הלוח: "באילו אמצעים משתמש שמואל כדי לשכנע את זקני העם?"
- חזרה על סיומות המעידות על שייכות (כינוי שייכות חבור).
- המילה המנחה "יקח" (גם המילה 'מלך' יכולה להיחשב כמילה מנחה בקטע).
- פירוט הדברים השונים אותם ייקח המלך מהעם והשימושים השונים בהם.
נדון:
- מהו המסר העיקרי ששמואל מנסה להעביר לעם בנוגע למלוכה? (מומלץ להתעכב כאן על ניסוח המסר המדויק העולה מתוך האמצעים הרטוריים. לא רק: "מלך זה רע", אלא מסר יותר ספציפי: "המלך יקח את מה ששלכם ויהפוך לשלו"). רצוי לשים לב שתלמידים אינם מכירים את סמכותו האבסולוטית של המלך לעשות ככל העולה על רוחו, ולכן ראוי להציג זאת בפניהם.
- האם לדעתכם שמואל מעביר את המסר שלו בצורה משכנעת?
- האם הייתם מציעים לשמואל לשנות משהו בנאומו?
- האם לדעתכם העם השתכנע מדברי שמואל?
נקרא את פסוקים יט-כב.
- כיצד מגיב העם לנאום "משפט המלך"?
- אילו טיעונים מעלים אנשי העם לסירובם לדברי שמואל?
- כיצד לדעתכם אפשר להסביר את סירובם?
מבט לחיים
עם ישראל שומע נאום משכנע ביותר נגד בקשתם למלך מפי שמואל, אך העם מחליט להתעקש ולדבוק בבקשה בכל זאת. נזמין את התלמידים לכתיבה אישית או לשיח משתף:
- האם הקונפליקט בפרק מזכיר לכם מצבים מחייכם?
- אילו מצבים?
- באיזה צד אתם בדרך כלל – המבקשים, המשכנעים או הכועסים?
- האם כישרון שכנוע ויכולת רטורית חשובים בעיניכם? מדוע?
- האם לדעתכם ניחנתם בכישרון זה?
נבקש מהתלמידים לנסות לדמיין:
- כיצד מרגיש העם בסוף הפרק?
- כיצד מרגיש שמואל?
- איך נראים היחסים ביניהם אחרי פרק זה?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: שמואל מביע את התנגדותו הנחרצת למלוכה בישראל בפני זקני העם. שמואל מפליא להשתמש באמצעים רטוריים רבים כדי ליצור נאום חוצב להבות נגד מוסד המלוכה – אך העם בשלו, איננו משתכנע ומתעקש לקבל מלך. בסופו של דבר שמואל נענה לבקשת העם ושולח את הזקנים חזרה לבתיהם.
מיומנויות: היכרות עם אמצעים רטוריים שונים – מילה מנחה, חזרה, פירוט; השוואה בין טקסטים במקרא.
מתודות: עבודה עצמית, דיון בכיתה, המחזה, שימוש במדרש מודרני (מאיר שלו).
משפט המלך אל מול חוק המלך:
אפשר להציג השוואה חשובה ומעניינת בין שני טקסטים מרכזיים במקרא הנוגעים למלוכה: "משפט המלך" שקראנו בשיעור זה, ו"חוק המלך" בדברים פרק יז פסוקים יד-כ. השוואה זו מאירה נקודות חשובות בנוגע לגישה המורכבת של המקרא למלוכה, ולמקומו של המלך מול העם ומול אלוהים. מעניין לראות כיצד הפרשנים עוסקים בפתרון קונפליקט זה.
משפט המלך על פי מאיר שלו:
הסופר הנודע מאיר שלו מציע פרשנות משלו לתגובת שמואל לבקשת העם ולמשפט המלך בפרט. לפי שלו, המניע המרכזי של שמואל בתגובתו הקשה הוא האינטרס האישי לשמור על כיסאו ועל כוחו. את נאום משפט המלך מתאר שלו כנאום בחירות קטנוני ונמוך, שטיעוניו אינם משכנעים בעליל.
הפרשנות של שלו היא פרובוקטיבית ויוצאת דופן, ובשל כך יכולה לעורר דיון מרתק בכיתה ולהאיר את הפרק באור אחר לגמרי. דבריו מזמינים אותנו לבחון אם באמת כך מוצגת דמותו של שמואל בפרק. שימו לב כי מסופר בפרק ששמואל כבר זקן ועומד לפני סיום הקריירה שלו. נוסף על כך, אלוהים מצווה אותו להגיד לעם את משפט המלוכה.