"נגד הזרם"
פסוקים כ-לג
הזמנה ללימוד
נצפה בסרטון המצורף שמתאר ניסוי בקונפורמיות (ראו ניסוי גם בממערך השיעור). אחרי הצפייה נוודא שכל התלמידים הבינו את הניסוי.
נשאל: מה דעתכם? איך הרגישו האנשים שהסתובבו במעלית? מה גורם לנו ליישר קו עם החברה שסביבנו? האם תמיד אנחנו מיישרים קו, או שלפעמים אנחנו בוחרים בדרך אחרת? מה זה דורש מאיתנו? מה גורם לנו לבחור בדרך אחרת?
לאחר מכן נכתוב על הלוח את הביטוי: "שוחה נגד הזרם".
נשאל: מה יותר קל, לשחות עם הזרם או נגדו? נסביר שמי שבוחר לשחות נגד הזרם – פירוש הדבר שייאלץ להתאמץ יותר ממי ששוחה עם הזרם, ושניתן להשתמש בביטוי הזה גם בנוגע לאנשים שהחליטו לפעול בניגוד להחלטת הרוב.
מבט ראשון
נשאל – מי זוכר מה קרה עד עכשיו בעלילה? נזכיר בכמה מילים.
נקרין על הלוח את פסוקים כה-לג.
נשאל – מי יכול למצוא בתוך הפסוקים את דבריו של כלב בן-יפונה? נבקש מתנדב שיעמוד מול הכיתה ויקרא את דבריו של כלב בטון שנראה לו מתאים.
נמשיך בקריאה שלנו עד סוף הפרק. לאחר מכן נשאל – מה פירוש המילה "ויהס"? נסביר שפירוש המילה – השתיק, כלומר כלב מצווה על העם לשתוק ולהקשיב לדבריו.
מבט שני
כדי לוודא שהתלמידים הבינו את הסיפור אפשר לחלק להם דף עבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) שבו התלמידים צריכים למלא את המילים החסרות מתוך מחסן מילים. נוודא שיש בכיתה הבנה כללית של רצף העלילה.
כעת נתמקד בפסוק ל ובדבריו של כלב. נשאל את הכיתה: מדוע, לדעתכם, כלב בוחר דווקא במילים אלה כדי לומר את דברו לעם? מדוע הוא חוזר פעמיים על מילים דומות, כמו ב"עלה נעלה" ו"יכול נוכל"?
ניתן להציע שהחזרה מדגישה את תחושת המסוגלות, ושהמטרה של כלב היא לשכנע את העם שהם אכן מסוגלים לעלות אל הארץ ולרשת אותה.
נשאל – מדוע כלב בוחר מילים הפוכות למילים שבהן משתמשים שאר המרגלים? הוא מבין שמילים יכולות להשפיע על תחושת המסוגלות של בני אדם.
מבט שלישי
נפנֶה את תשומת הלב של התלמידים לעובדה שגם אחרי ההסתייגות של כלב בן יפונה המשיכו רוב המרגלים לתאר את הארץ כמאיימת ומפחידה, כשהתיאור שלהם מגיע לשיאו במשפט:"וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים, וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם".
נשאל – מה מאפיין את היחס בין חגבים לבני אדם? (החגבים קטנים מאוד ביחס לבני אדם). כאן חשוב להסב את תשומת ליבם של התלמידים לסדר הדברים בפסוק: קודם המרגלים הרגישו את עצמם קטנים כמו חגבים ורק אחר כך בני הארץ ראו אותם ככאלה. ניתן לשאול- אילו היו המרגלים מצליחים לראות את עצמם גדולים, גם בני הארץ היו רואים אותם כך?
כָּלֵב הוא דוגמה למי שהצליח "לשחות נגד הזרם" המיוצג על ידי שאר המרגלים שתיארו את הארץ כמסוכנת ומפחידה ואת עצמם כקטנים וחלשים. הקול שמשמיע כלב הוא אחר – הוא מאמין בעם וקורא לו להתגבר על הסכנות מבחוץ והפחדים מבפנים.
נשאל – האם כלב לא הרגיש את עצמו קטן? כיצד הוא הצליח שלא להרגיש כך? מה, לדעתכם, עזר לכלב לא להיסחף אחר הפחד של שאר המרגלים ולהרגיש ולפעול אחרת? אילו תכונות יש בכלב שמאפשרות לו לאמץ תפיסה אחרת של עצמו ושל המציאות?
מבט לחיים
נבקש מהתלמידים לחשוב על מצב שבו הם חשבו אחרת מכולם והצליחו להביע את דעתם או לפעול באופן שונה מהרוב. אם אין להם דוגמה אישית אפשר לתת דוגמה של חבר/בן משפחה או להזמין לספר על כתבה שקראו בעיתון או פרק שצפו בו בסדרת אינטרנט/טלויזיה. נחלק לכל תלמיד כרטיסייה שעליו למלא בעצמו:
- מה אני חשבתי שצריך לעשות?
- מה חשבו האחרים שצריך לעשות?
- מה עשיתי בסוף?
- מה עזר לי "ללכת נגד הזרם"?
כעת נאזין לסיפורים של התלמידים ונחשוב יחד מה יכול לעזור לנו להרגיש חזקים ואמיצים מספיק להביע דעה המנוגדת לדעה המקובלת. בכיתה מתקדמת אפשר לשאול את התלמידים איזה מחיר הם מוכנים לשלם כדי לעמוד על שלהם בניגוד לעמדת הרוב.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו באופן שבו הציגו המרגלים את הארץ לעם, והתמקדנו בכך שהאופן שבו אנו תופסים את עצמנו משפיע גם על האופן שאחרים תופסים אותנו. התמקדנו בדמותו של כלב שהעז לחשוב אחרת משאר המרגלים והאמין בכוחו של העם לרשת את הארץ. חשבנו על מצבים שבהם הצלחנו בעצמנו ללכת נגד הזרם ומה עזר לנו בכך.
מיומנות: למדנו את הביטוי "ללכת/לשחות נגד הזרם".
מתודה: צפינו בסרטון שעוסק בקונפורמיות, חשבנו על מצבים שבהם התמודדנו עם השאלה אם לנהוג כמו כולם או ללכת נגד הזרם…