מתוך אתר The Marker בקישור זה.
קרדיט: (רונית דומקה)
קרדיט צילום תמונה ראשית: אוליבייה פיטוסי
בפרק א ראינו את נחמיה השר למלך בממלכת שושן המבקש לדאוג לענייני החוץ של אחיו היהודים. כעת בפרק ה נסיט את המבט אל כובעו השני של נחמיה – שר הפנים. בין שני פרקים אלו נחמיה עובר מעיסוק בחיצוני-מדיני אל הפנימי-חברתי. נחמיה אינו מקל ראש בנושא החברתי ופועל במהירות ובדרך האופיינית לו. עם אילו אתגרים התמודד נחמיה לאחר שעלה ליהודה ומונה לפחה מטעם מלך פרס? אילו תכונות צריכות להיות במנהיג כדי שישמש דוגמה אישית ויתקן עוולות חברתיות? האם היום יש מנהיגים רבי מעלה שהם אישיות לדוגמה?
אפשרות ראשונה: פערים כלכליים
בכל חברה ישנן קבוצות שמצליחות להתבסס כלכלית וקבוצות שפחות. הקיטוב המעמדי הוא אחת מהרעות החולות של חברה עוד מראשית הציוויליזציה ועד ימינו. ארגון OECD מצא כי הפער בין עשירים לעניים בישראל הם מהגבוהים במערב. ישראל ניצבת במקום הרביעי באי-שוויון אחרי מקסיקו, טורקיה וארצות הברית. נקרין על הלוח את הגרף המובא בעזר ההוראה: עניים ועשירים בישראל, שמציג את מדד האי-שויון (פער בין עניים ועשירים) במדינות שונות ונדון על הנתונים העולים ממנו.
נדון עם התלמידים:
אפשרות שנייה: שינוי בהתנהגותו של אדם
כל אחד מאתנו כמהה למשהו נוסף, אחר, טוב יותר או פשוט שונה מהקיים. וכל אחד מאתנו גם חסום במעצורים שמעכבים אותנו ומונעים מאתנו להשתנות כפי שהיינו רוצים.
שלב א: פסוקים א-ו
נקרא את פסוקים א-ו. העם מתלונן נגד "אֲחֵיהֶם הַיְּהוּדִים" – 'אחיהם' פירושו הנכבדים ובעלי המשרות, דהיינו החורים והסגנים. נבחן יחד:
שלב ב: פסוקים ו-יב
נקרא את פסוקים ו-יב. נחמיה מגיב בכעס על צעקת העם. נשאל את התלמידים:
בפסוק ח נחמיה מזכיר אירוע שבו השתתפו גם העשיריםובו הם סייעו בפדיון אחיהם שנמכרו לעבדים לגויים. "כְּדֵי בָנוּ" = "כדי כוחנו" תיקון נוסח לפי הוולגטה. נדון עם התלמידים:
מדוע נחמיה מזכיר את "יִרְאַת אֱלֹהֵינוּ"? (החברה ביהודה פועלת לפי נורמות דתיות ולכן נחמיה בהטפתו מכוון להתנהגות מוסרית הנובעת מחיקוי תכונותיו של האלוהים, והוא טוען כי כדי שאדם יהיה ירא אלוהים אין די בכך שיקיים את החוקים הפורמליים)
שלב ג: דוגמה אישית
נקרא את פסוקים יב-יט ונשאל את התלמידים:
הנושים נענים לדרישת נחמיה: "וַיֹּאמְרוּ: 'נָשִׁיב וּמֵהֶם לֹא נְבַקֵּשׁ, כֵּן נַעֲשֶׂה כַּאֲשֶׁר אַתָּה אוֹמֵר'". (פסוק יב) – הייתה בכך מהפכה חברתית של ממש שכן הסכמת הנושים עצרה את הידרדרותם הכלכלית של בעלי המשקים הזעירים, ואפשרה ליצור איזון ביחסי המקרקעים בין האיכרות הזעירה לבין השכבות האמידות.
בפסוק יג נחמיה עורך טקס השבעה ובו מעשה סמלי – ניעור החוצן המסמל את הפקעתו של הרכוש הנייח והנייד מן האדם.
נקרא את פסוקים טו-יח: נחמיה מציג דוגמה אישית.
נחמיה מדבר על העבר ומשווה את התנהגותו להתנהגות הפחוות ששלטו לפניו, לעומתם נחמיה מצטייר כצדיק גדול – הוא מוותר על לחם הפחה (פסוק יד) – ויתור זה אינו נובע רק מיראת האלוהים שבו, אלא גם ממודעותו למצב הכלכלי הקשה של היהודים "אֲשֶׁר נִשְׁאֲרוּ מִן הַשְּׁבִי שָׁם בַּמְּדִינָה". אף שנחמיה לא ביקש את לחם הפחהקיים נחמיה מנהל תקין, כפי שמצוין בפסוק יח.
אפשרות ראשונה: ניצול מעמדות
בתקופות רבות בהיסטוריה העולמית וכן היהודית השכבות החזקות ניצלו את מעמדן. חשבו:
אפשרות שנייה: מחאת הקוטג'– "העם דורש צדק חברתי!"
*אפשרות זו יכולה לשמש אירוע הערכה.
"העם דורש צדק חברתי!"
אפשרות שלישית:דוגמה אישית
ראינו בפרק כי נחמיה משמש דוגמה אישית כאשר הוא עצמו שומט את החובות שחייבים לו בפסוק י, ואף אינו מנצל את זכותו ללחם הפחה הנגבה לצורכי כלכלת חצרו בפסוקים יד ויח.
נקפוץ לימי קום המדינה. ראש הממשלה הראשון דוד בן-גוריון היה ידוע בצניעותו. נקרין לתלמידים תמונה של בן-גוריון (ראו עזר הוראה: דוד בן-גוריון) ונשאל אותם:
תוכן: למדנו את פרק הבנחמיה. פרק זה מציג זווית אחרת על אישיותו ופעילותו של נחמיה. ממשקה המלך עזרא נהיה מוביל שינויים חברתיים בחברה ביהודה – הוא יוצא נגד ניצול העשירים את העניים וקורא לשמיטת חובות. המעמדות הגבוהים נענים בצייתנות לנחמיה,והוא משמש דוגמה אישית.נחמיה מתגלה בפרק זה כמנהיג ראוי ומוצלח בשנים המעצבות של יהודי שיבת ציון.
מיומנות: עדות נוסח – הוולגטה – אחת מעדי הנוסח לצד נוסח המסורה.
מתודות: פתחנו בנתונים אקטואליים לגבי המצב הכלכלי של מדינת ישראל כקדימון למהפכה החברתית שערך נחמיה בפרקנו. לאחר מכן קראנו את הפסוקים, דנו ברעיון הדוגמה האישית בקרב מנהיגים והצענו לסיום פעילות עיצוב סיסמאות למחאה החברתית של נחמיה.
מתי נכתב הסיפור הזה?
המחקר מתלבט בשאלה אם הפרק במקומו במבחינה כרונולוגית או לא.
מצד אחד: ייתכן שהייתה הידרדרות חברתית בשלב זה של הסיפור ושנחמיה פעל לתיקון המעוות- אף כי עד כה לא הוזכרה בספר עזרא-נחמיה.
מצד שני: נחמיה היה עסוק בבהילות בבניית החומות והוא היה נתון בלחץ רב במהלך 52 הימים שבהם נמשכה מלאכת החומה (פרק ו פסוק טו) ולאחר מכן בהצבת דלתות השערים ולכן לא סביר שהיה לנחמיה פנאי לאסוף את כל העם ולנזוף בובעת הבנייה.
ולכן לפי דעת המחקר, הסיפור על שמיטת החובות לא נכתב לפני סיום תקופת כהונתו הראשונה כפחה בשנת 32 לארתחשסתא.
"לָוִינוּ כֶסֶף"- על איזה כסף מדובר?
המונח כסף נזכר בפרק ה כאמצעי תשלום בפסוק ד וכן בפסוק יא "וּמְאַת הַכֶּסֶף" ובפסוק טו: "כֶּסֶף שְׁקָלִים אַרְבָּעִים".
נבחן:
חצר נחמיה
תיאור חצרו של נחמיה הוא יחיד במינו בספרות המקרא. נבקש מהתלמידים לכתוב:
התלמוד שואל שאלה מפתיעה על ספר נחמיה:
הרי את כל דברי עזרא – נחמיה בן חכליה אֲמָרָם. מדוע אם כן לא נקרא הספר על שמו [של נחמיה]? אמר רבי ירמיה בן אבא: מפני ש[נחמיה] החזיק טובה לעצמו, שנאמר: "זָכְרָה לִּי אֱלֹהַי לְטוֹבָה כֹּל אֲשֶׁר עָשִׂיתִי עַל הָעָם הַזֶּה" (נחמיה ה, יט).
(מסכת סנהדרין, דף צג עמוד ב)
התלמוד הבבלי שואל, מדוע הספר שכתב נחמיה לא נקרא על שמו (אלא נקרא "ספר עזרא"), ומשיב – שנחמיה נענש על שנהג ביהירות וייחס לעצמו הצלחה.
את הקורא בן זמננו מפתיעה שאלת התלמוד משום שבתנ"ך שבידינו מצוי ספר ששמו "ספר נחמיה".
כפי הנראה ספרי עזרא ונחמיה הופיעו בימי התלמוד תחת כותרת אחת – "ספר עזרא", ורק אחר כך פוצלו לשני ספרים נפרדים – ספר עזרא וספר נחמיה.
מבוסס על רוני מגידוב, אביבה לוטן ואילה פז, חורבן, גלות וגאולה, 2005, עמ' 130. © מטח
התלמוד מעלה את השאלה: "אפשר בא דוד ולא עשו סוכות עד שבא עזרא?" (תלמוד בבלי, מסכת ערכין, דף לב עמוד ב).
כלומר: האם יש לראות בלשון הכתוב בפסוקים – "כִּי לֹא עָשׂוּ מִימֵי יֵשׁוּעַ בִּן נוּן כֵּן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַד הַיּוֹם הַהוּא" – קביעה היסטורית?
רבים מהפרשנים ביקשו להיעזר בדרך הפלפול כדי ליישב אמירה מטרידה הקובעת שמימי יהושע לא חגג העם את חג הסוכות. אחד הפירושים הוא כי מדובר בלשון מליצה וגוזמה, שמטרתה להעצים את אותה חגיגה שהתקיימה בימי עזרא ואף לשוות לה דמיון למעמד הר סיני.
מבוסס על רפאל ועקנין, "חג הסוכות בימי עזרא", המעין, תשרי תשס"א, גיליון מא (א), מוסד יצחק ברייער של פועלי אגודת ישראל.
לאחר שעזרא פתח את ספר התורה ובירך, ענה העם "אָמֵן אָמֵן בְּמֹעַל יְדֵיהֶם" (ח, ו). הביטוי "מוֹעַל יד" מתאר בלשון ימינו את ההצדעה הנאצית. מקור הביטוי בעברית הוא בנחמיה פרק ח, ומשמעותו – תנועת יד המופנית כלפי מעלה ומלווה את הקריאה "אמן אמן". אחרי הנפת הידיים למעלה הגיב העם בתנועה הפוכה – והשתחווה לה' כשפניו מופנות אל האדמה – "אַפַּיִם אָרְצָה".
מבוסס על רוני מגידוב, אביבה לוטן ואילה פז, חורבן, גלות וגאולה, 2005, עמ' 134. © מטח
נחמיה מבקש את הקשב והמבט של אלוהים. ייתכן שכמו אסתר בזמנה, גם נחמיה חושש להתייצב לפני המלך ולבקש בקשות עבור עַמוֹ. תפילתו לאורך שבעה פסוקים מבקשת הצלחה בעמידתו לפני איש אחד – המלך ארתחשסתא. משמעות הביטוי "אוזן קשבת" היום דומה למשמעותה המקורית: האזנה קַשׁוּבָה לדברי הזולת מתוך נכונות להבין אותו ולהיענות לבקשתו.
מבוסס על רוני מגידוב, "נחמיה א'", חורבן, גלות וגאולה – הצעות הוראה, מכון שלום הרטמן.
בתחריט מתוארים נחמיה ומלוויו, המגיעים אל חורבותיה של חומת ירושלים הפרוצה והשרופה. בחלקה העליון של היצירה ייתכן שמתואר עשן, ואולי אלו הם פשוט שמיים מאיימים. נחמיה הוא כנראה הדמות על הסוס ("אֵין עִמִּי כִּי אִם הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר אֲנִי רֹכֵב בָּהּ", ח, יב). הוא גבוה יותר מהאחרים ומואר באור חזק.
ראשו המורכן של נחמיה והדמות הנמצאת לפניו, כורעת ברך ומרכינה ראש, מבטאים את העצב על מצבה של ירושלים.
לפי הכתוב המקראי, המאורע התרחש בלילה. בתמונה זו אור חזק מטיל את צילו הכהה של נחמיה על המבנה. ייתכן כי למרות שמדובר על אש ששרפה את השערים בעבר, בתמונה מוצג אורה של האש הבוערת, דבר היכול להסביר גם את תיאור השמיים כמלאים עשן.
מבוסס על "נחמיה על חומות ירושלים" אתר מקראנט. © מטח
מנורת הכנסת, יצירתו של האומן בֶּנוֹ אלקן, ניצבת בגן הוורדים בירושלים. המנורה, מסמליה החדשים של ירושלים, הוענקה במתנה למדינת ישראל הצעירה מממשלת בריטניה בשנת 1956. שבעת הקנים של המנורה נושאים עליהם שלושים תבליטים המתארים אירועים מתולדות עם ישראל, ולכן יש המתייחסים אל היצירה כאל "ספר לימוד".
האירועים מסודרים בצמדים – אלה מול אלה. מול תבליט ובו הגולים הבוכים על נהרות בבל, כשכינורותיהם מוטלים לרגליהם, ניצב תבליט המתאר את שיבת ציון: נחמיה אוחז בידו את מגילת ארתחשסתא המתירה לבנות מחדש את ירושלים, מצביע לעבר ציון ומנצח על עבודת הבונים.
תבליט זה, המתאר את שיבת ציון, יוצא דופן במנורה כולה מפני שהוא מכיל פרט החורג מן התקופה המתוארת: יש בו דמות של חלוץ מודרני, שומר ונשק בידיו. באמצעות "ייבוא" החלוץ הציוני לסצנה העתיקה קשר האומן בין שיבת ציון של תקופת בית שני ובין שיבת ציון המודרנית. בשתיהן משימת הבנייה ומשימת ההגנה היו בלתי נפרדות.
מבוסס על דליה מרקס, "שומרים ובונים", אתר מיזם 929
הגבהת ספר תורה, תפילת בוקר בבית הכנסת של בית הספר ביל"ו, תל אביב, תש"ז- 1947. צילום: זולטן קלוגר, לע"מ
"מגדל עץ" – צירוף יחידאי בתנ"ך. קשה להניח שהמילה "מגדל" בצירוף זה נושאת את משמעותה הרגילה. בתרגום השבעים (תרגום התנ"ך ליוונית, המאות 2-3 לפני הספירה) תורגם הצירוף: על בימה. על פי המתואר כאן, 14 איש ניצבו על "המגדל', ונראה שהכוונה היא למעין בימה רחבה ויציבה.
עזרא ניצב גבוה מעל העם על מגדל עץ ופתח את ספר התורה לעיני כל העם. מעשה זה של עזרא – הגבהת הספר הפתוח לפני הקריאה והצגתו לפני העם – מקובל עד היום בטקס הקריאה בבתי הכנסת הספרדיים. בעדות אשכנז נעשית הגבהת הספר הפתוח עם תום הקריאה.
מבוסס על רוני מגידוב, אביבה לוטן ואילה פז, חורבן, גלות וגאולה, 2005, עמ' 130. © מטח ועל שמואל אחיטוב (עורך), מקרא לישראל – פירוש מדעי למקרא: עזרא ונחמיה, 2019, עמ' 358. © הוצאת עם עובד.
מפת ממלכת פרס בשיא גודלה. יוצרים: Fabienkhan ורוליג, ויקיפדיה העברית, CC BY-SA 2.5
שושן הייתה העיר הראשית בְּעֵילָם, ומימי דריוש הייתה אחת מארבע ערי הבירה של האימפריה הפרסית. שושן הייתה מרכז מנהלי, ובחודשי החורף ישבו בה המלך ואנשי חצרו. שושן היא זירת ההתרחשויויות במגילת אסתר, ונזכרת גם בספר דניאל: "וַאֲנִי בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה אֲשֶׁר בְּעֵילָם הַמְּדִינָה" (ח, ב).
מבוסס על: שמואל אחיטוב (עורך), מקרא לישראל – פירוש מדעי למקרא: עזרא ונחמיה, 2019, עמ' 254. © הוצאת עם עובד.
הצעה למראה אפשרי של צרי יהודה ובנימין, אנשים ממוצא צפוני (סורי, אשורי). בתמונה: סבלים סורים בגלימות ארוכות (ברצועה העליונה) וחיילים אשורים (ברצועה התחתונה). קטע משערי בלוואת, אוּר, המאה ה-9 לפנה"ס. Walters Art Museum, CC BY-SA 3.0
אנשי המשלחת מירושלים סיפרו לנחמיה על הגולים ועל חומות העיר הפרוצות, ונחמיה פרץ בבכי. מדוע? מה הסעיר כל כך את נחמיה? הרי מצב זה שרר בירושלים קרוב ל-150 שנה. מובן שנחמיה לא התאבל ולא בכה על חורבנה של ירושלים בימי נבוכדנאצר, ומובן שהנותרים מן השבי שהוזכרו בדברי חנני אינם שרידי החורבן של 586 לפנה"ס.
נראה שחנני סיפר לנחמיה על אירוע קשה אחר שבו נשבו חלק מיושבי ירושלים, ועל כך שהחומות שהחלו להיבנות סביב העיר – נפגעו. מתוך סיפורו של חנני הבין נחמיה שהמצב ביהודה קשה.
מסתבר שלבניית בית המקדש הפריעו "צָרֵי יְהוּדָה וּבִנְיָמִן" (עזרא ד, א). ייתכן שבין אנשי הקבוצה שמנעה את המשך בניית המקדש והעיר, לבין המתיישבים צאצאי הגולים שהגיעו מפרס לירושלים התרחשה התנגשות אלימה, ובמהלכה נשבו חלק מן המתיישבים החדשים – ועל כך סיפר חנני לנחמיה.
מבוסס על: רוני מגידוב, אביבה לוטן ואילה פז, חורבן, גלות וגאולה: פרקי לימוד במקרא עם מדריך הכנה לבגרות, 2005, עמ' 128-127. © מטח
נחמיה פותח את זיכרונותיו בשנת עשרים לארתחשסתא הראשון מלך פרס (445 לפנה"ס), אבל נראה כי המניע לפעילותו היה אירוע שהתרחש ביהודה קודם לכן.
נחמיה חקר את אנשי המשלחת מיהודה כדי להבין מה מצב "הַיְּהוּדִים הַפְּלֵיטָה אֲשֶׁר נִשְׁאֲרוּ מִן הַשֶּׁבִי" (א, ב).
מכאן מובן שנחמיה ידע על כך שנלקחו שבויים, אלא שהיקף הפורענות וההרס לא היה ידוע לו. חברי המשלחת מספרים לנחמיה על הנופלים בשבי ועל מצב החומה, שאינו מאפשר להגן על העיר. בתגובה מתאבל נחמיה ומתפלל. לאחר מכן הוא מסתכן בפנייה ישירה למלך כדי לקבל ממנו הרשאה לצאת ליהודה ולבנות את ירושלים.
מבוסס על עולם התנ"ך: דניאל, עזרא ונחמיה, 2002, עמ' 200, הוצאת דברי הימים. © הזכויות בעולם התנ"ך שמורות ליהודה עתי.
נחמיה עוזב קריירה מפוארת בבירת האימפריה הגדולה בעולם, כדי לחזור לעיר עזובה ומבוזה. אחיו היהודים, היושבים בירושלים, זקוקים לעזרתו; הם נתונים תחת התקפות חוזרות ונשנות מצד עמי הסביבה והמעטים שנשארו לא ישרדו לאורך זמן. נחמיה מחליט להקים חומת מגן לעיר. עליו להתגבר על קשיים עצומים –כולל ניסיון התנקשות בחייו. הסרט עוקב אחר קטעי יומן שכתב נחמיה, וממחיש את סיפורו המרתק של מנהיג שעזב הכל והצליח, כנגד כל הסיכויים, להציל את מפעל שיבת ציון מקריסה ולהצעיד את ירושלים לעתיד המפואר של ימי הבית השני.
קרדיט: נחמיה- מפרס לירושלים -יומן אישי, 2020, מכון מגלי"ם
הפרק השישי בסדרה "והארץ הייתה תוהו ובוהו", המספרת על תולדות ארץ ישראל – עוסק בשיבת ציון (332-586 לפנה"ס) ומשלב בין הציר המחקרי, ההיסטורי-ארכיאולוגי, לציר המקראי.
צפו בקטעים מן הפרק השישי בסדרה העוסקים בספר נחמיה:
קרדיט: והארץ הייתה תוהו ובוהו – תולדות ארץ ישראל: פרק 6: השיבה | כאן 11 לשעבר רשות השידור
חג הסיגְד חל בכל שנה בתאריך כט בחשוון, שבעה שבועות אחרי יום הכיפורים:
אחרי יום הכיפורים סופרים שבעה שבועות, שהם 49 ימים, וביום ה-50 חוגגים את חג הסיגד.
בחג זה יהודי אתיופיה מזכירים ומחדשים את הברית שנכרתה במעמד הר סיני בין עם ישראל ובין ה'. חג הסיגד הוא גם יום של געגועים ותקווה לשוב לירושלים. יהודי אתיופיה האמינו שקיום הברית (שמירת המצוות) ישמור על הקהילה ויוביל להגשמת חלומם לשוב לארץ ישראל ולירושלים.
קרדיט: חג הסיגד – הלו"ז העברי