נחש הנחושת
פסוקים ד-ט
הזמנה ללימוד
נקרא את תלונת העם בפסוק ה: "כִּי אֵין לֶחֶם וְאֵין מַיִם, וְנַפְשֵׁנוּ קָצָה בַּלֶּחֶם הַקְּלֹקֵל".
נסביר: הרי יש להם המן שהוא הלחם שלהם ועליו נאמר:" וַיִּקְרְאוּ בֵית יִשְׂרָאֵל אֶת שְׁמוֹ מָן וְהוּא כְּזֶרַע גַּד לָבָן וְטַעְמוֹ כְּצַפִּיחִת בִּדְבָשׁ" (שמות טז פסוק לא).
בפסוקים בשמות נשמע שהמן טעים ובפסוקים שלנו המן מכונה קלוקל – העם מואס בלחם מן השמיים.
נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם רק הלחם חסר להם?
- האם הלחם באמת מקשה כל כך על העם?
- האם לדעתכם מגיע לעם עונש?
הכיתה תדון בקבוצות קטנות אם העם צריך להיענש, כל קבוצה תנמק את החלטתה – ענישה או סליחה.
נקשיב לפסוקים ונגלה אם יש עונש ואם כן, מהו.
מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים
נקרא את פסוקים ד-ט ונבקש מהתלמידים לעקוב אחר הקריאה ולנסות להבין מהו העונש שניתן לבני ישראל.
מבט שני
נציג שאלות ונענה עליהן:
- מה החטא? (תלונות ומיאוס במתנות שמיים)
- מה העונש? (נחשים המיתו רבים מבני ישראל)
- מה עושים בני ישראל כדי להפסיק את העונש? (מבקשים ממשה להתפלל)
- מה התרופה לעונש? (נחש הנחושת – מי שראה אותו לא מת)
נחלק את התלמידים לזוגות, כל זוג יקבל טבלה מודפסת, יקרא את הפסוקים וימלא את הטבלה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נקרין את הטבלה המלאה על הלוח, והתלמידים ישוו את תשובותיהם לתשובות שבטבלה המלאה.
נשוחח עם התלמידים על הקשר בין התלונות לעונש.
טבלה למורה:
השלב בסיפור | הפסוק | משמעותו |
החטא | "וַיְדַבֵּר הָעָם בֵּאלֹהִים וּבְמֹשֶׁה: 'לָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לָמוּת בַּמִּדְבָּר, כִּי אֵין לֶחֶם וְאֵין מַיִם, וְנַפְשֵׁנוּ קָצָה בַּלֶּחֶם הַקְּלֹקֵל." |
העם מתלונן וכפוי טובה שכן אינו מכיר בעזרתם של אלוהים ומשה. |
העונש | "וַיְשַׁלַּח ה' בָּעָם אֵת הַנְּחָשִׁים הַשְּׂרָפִים, וַיְנַשְּׁכוּ אֶת הָעָם. וַיָּמָת עַם רָב מִיִּשְׂרָאֵל". |
עונש מוות למתלוננים לשווא. |
נשיאה באחריות | "וַיָּבֹא הָעָם אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמְרוּ: 'חָטָאנוּ כִּי דִבַּרְנוּ בַה' וָבָךְ, הִתְפַּלֵּל אֶל ה' וְיָסֵר מֵעָלֵינוּ אֶתהַנָּחָשׁ". |
העם נושא באחריות למעשיו ומבקש סליחה |
המחילה | "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה: 'עֲשֵׂה לְךָ שָׂרָף וְשִׂים אֹתוֹ עַל נֵס, וְהָיָה כָּל הַנָּשׁוּךְ וְרָאָה אֹתוֹ וָחָי". |
אלוהים מוחל לעם ונותן למשה תרופה למכה: נחש נחושת |
נסביר לתלמידים כי בתלונת העם יש לשון הרע על ה' ועל משה וכפיות טובה על המן שניתן להם. ועל כך בני ישראל נענשים מיד: "וַיְשַׁלַּח ה' בָּעָם אֵת הַנְּחָשִׁים הַשְּׂרָפִים וַיְנַשְּׁכוּ אֶת הָעָם".
נבקש מהתלמידים לשער:
- מהם נחשים שרפים?
נשמע את ההשערות ונוסיף על פי רש"י: "נחשים ששורפים את האדם בארס שיניהם"
נסביר כי בני ישראל מבינים כי חטאו, מודים בחטא ומבקשים ממשה להתפלל ולעזור. הם מאמינים בכוחו של אלוהים להושיע אותם מהנחשים. משה מתפלל לה', יוצר נחש נחושת כבקשת אלוהים ותולה אותו על עמוד. האנשים שהנחש הכישם מביטים על נחש הנחושת ונרפאים.
הפרשנים נתנו הסברים שונים מדוע דווקא נחש.
נחלק את התלמידים לקבוצות ובכל אחת מהן ארבעה תלמידים ונחלק להם דף עבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) המציג את ההסברים של הפרשנים. נבקש מכל קבוצה לבחור את ההסבר ששכנע אותם ביותר.
לסיכום נציג את בחירת התלמידים על הלוח ונמצא את השונה בכל הסבר ואת המשותף להסברים – הריפוי בא מהאלוהים.
מבט שלישי- אחריות למעשים
נקרא שוב את פסוק ז: "וַיָּבֹא הָעָם אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמְרוּ: 'חָטָאנוּ כִּי דִבַּרְנוּ בַה' וָבָךְ, הִתְפַּלֵּל אֶל ה' וְיָסֵר מֵעָלֵינוּ אֶת הַנָּחָשׁ."
נבקש מהתלמידים לקרוא את המילים ששכנעו את אלוהים לסלוח לעם ולתת תרופה להכשת הנחשים. ("חָטָאנוּ כִּי דִבַּרְנוּ בַה' וָבָךְ") נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם מילים אלה שכנעו את אלוהים?
בני ישראל נושאים באחריות לחטא שחטאו לאלוהים ולמשה ובזכות הודאה זו ניצלו.
מבט לחיים
בני ישראל מתלוננים על הלחם שקיבלו ואינם מודים עליו ועל ההגנה שקיבלו במסעם לאלוהים.
נבקש מהתלמידים להביא דוגמאות מחייהם:
- האם חוויתם כפיות טובה באופן אישי?
- מה חשתם במקרה הזה?
- האם פעם הייתם כפויי טובה?
- מה הייתה הרגשתכם כשגיליתם זאת?
תלמידים שירצו ישתפו את הכיתה בחוויותיהם בעל פה או בכתב.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו את תלונת העם, השווינו את דבריהם לתיאור המן בספר שמות. דנו בקבוצות אם צריך להעניש את העם בעקבות התלונה. קראנו מהו העונש, וכיצד פסק. ראינו את סמל חיל הרפואה ולמדנו על הקשר לנחש הנחושת.
מיומנויות: קריאת טקסט, עבודה בצוות חשיבה ביקורתית, השוואה והבעת עמדה.
מתודות: קבוצות דיון והעלאת השערות, מילוי טבלת השוואה והסקת מסקנות ולמידה שיתופית.