נס פך השמן
פסוקים א-ז
בכמה מילים
במהלך הוראה זה נלמד על דרכי נבואתו והנהגתו של אלישע. מהשוואה בין אלישע לאליהו נראה את ייחודיותו של אלישע ונדון על היתרונות והחסרונות בהנהגתו. נראה את הפער בין מנהיגות שמדגישה את הפרטים לבין מנהיגות שמדגישה את הכלל.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – דיון:
נדון עם התלמידים בשאלה הזאת:
- איזה מנהיג עדיף – מנהיג שמתייחס לכל אחד באופן אישי ופותר בעיות לכל דורש, או מנהיג שעסוק יותר בענייני הכלל, מסתכל מלמעלה ופותר בעיות עקרוניות?
אפשרות שנייה – פתגם:
נכתוב על הלוח את הפתגם "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים". נבקש מהתלמידים להסבירו ולהביע את עמדתם על פתגם זה. נמשיך ונשאל:
- האם העיסוק בפרטים הקטנים יכול לפגוע בראיית התמונה הגדולה?
- האם האחד חייב לבוא על חשבון האחר?
אפשרות שלישית – אבנים קטנות, אבנים גדולות:
נביא לכיתה צנצנת ואבנים או גולות במגוון גדלים. נבקש מהתלמידים לחשוב על דרכים להכניס את כולן לצנצנת. השיטה היא להכניס קודם את האבנים הגדולות ורק אחר כך את הקטנות. לחלופין אפשר להקרין את הניסוי שעוקב אחרי המשימה הזאת. נדון בשאלה:
- האם הדרך להתמודדות בחיים היא קודם לעסוק בבעיות הגדולות?
- האם איננו מזניחים את הבעיות הקטנות כך?
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוק א ונבקש מהתלמידים לערוך רשימה של פרטי מידע על האישה המתוארת בפסוק.
- "מנשי בני הנביאים";
- בעלה מת;
- בעלה היה ירא את ה';
- הנושה בא לקחת את שני ילדיה לו לעבדים.
נתעכב על שני פריטים שיש להבהירם: מיהם בני הנביאים ומהו נושה נקרא את הגדרתו של חוקר המקרא ג'יימס ויליאמס לבני הנביאים ואת הגדרת המילון למילה 'נושה'.
נשאל את התלמידים:
- על פי ההגדרה מי היה בעלה של האלמנה ומדוע מידע זה חשוב לנו? (בעלה של האישה השונמית היה תלמידו ובן חסותו של אלישע, ולכן יש לאלישע מחויבות אישית כלפי האישה)
- מיהו הנושה ומדוע הוא לוקח את ילדיה של האישה לעבדים?
אפשר לפתוח מילון בכיתה, או לקרוא ולהכתיב את ההגדרה המובאת בעזר ההוראה.
אנו מגלים כי האישה האלמנה חייבת כסף ומכיוון שבעלה נפטר היא אינה יכולה לשלם את חובה. על סמך מאמרו של יואל בן נון נסביר כי הדבר היה נהוג בעולם העתיק ובתרבויות המקבילות למקרא. חשוב לציין שהתורה עצמה אסרה על גביית חוב כזה והיא נזהרת מאוד בכבודו של הלווה, עד כדי כך שהיא אוסרת לקחת את שמיכתו אם הוא זקוק לה לשינה בלילה. (להרחבה, ראו מאמרו של יואל בן נון באפשר עוד)
נמשיך לקרוא את פסוקים ב-ז בקול יחד ונסביר אותם. לאחר הקריאה נבקש מכמה תלמידים להציג את איסוף הכלים ומילוי השמן בהם.
נדון ונשאל את התלמידים:
- מה המוטיבציה של אלישע בניסים שהוא עושה?
- מה הניסים מלמדים עליו?
- למה הוא עושה אותם ומה משמעות הדברים? (הדיון פתוח אך מן הסתם יעלה הצורך שלו להוכיח את עצמו אחרי לכתו של אליהו. ראוי לציין את מעשיו של אלישע לטובת האנשים שסביבו)
- האם הסיפור הזה מזכיר לכם סיפור אחר?
נחזור עם התלמידים למלכים א פרק יז פסוקים י-טז. אנחנו רואים כי התלמיד, אלישע, נוקט דרך דומה לרבו, אליהו, בעזרה לאישה אלמנה. נשווה בין הסיפורים בדף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
בעקבות הטבלה נשאל את התלמידים:
- מהו המניע של אליהו לעזרה לאלמנה ומה המניע של אלישע?
- מה אפשר ללמוד מכך על דמותו של כל אחד מהנביאים?
- היזכרו במעשיו של אליהו. האם הוא בדרך כלל עוסק בענייני הפרט או בענייני הכלל (פנייה לכלל העם או לנציגיו המלכים)?
- מה אפשר ללמוד מכך על אופי הנהגתו?
- לעומת אופי הנהגתו של אליהו, אלישע פועל באורח אחר. הסבירו את האופי השונה של אלישע.
- אלישע עומד בראש חבורה המכונה 'בני הנביאים' – מה אפשר ללמוד על דמותו מכך?
נבדוק את הטבלה, נדגיש את הדומה והשונה. בעקבות כך נדון בהבדלים המהותיים בין אליהו לאלישע. בסיפורים משתקפת ראייה שונה לגבי תפקידו של הנביא. בעוד אליהו עסוק לרוב בדיבור ובנזיפה בשלטון ובמנהיגי כלל העם, אלישע דואג יותר לאנשים הפרטיים. אומנם סיפורי הניסים דומים, אך ניכר ההבדל – בעוד אליהו עוזר לאלמנה לאחר שהיא אינה יכולה למלא את בקשתו, אלישע נענה למצוקה של אלמנה מבני הנביאים בלי קשר לצרכיו. אלישע מעורה בנעשה סביבו ועוזר למשפחות תלמידיו – בני הנביאים.
מבט לחיים
ראינו בשיעור את מודל המנהיגות של אלישע הנביא – אדם שמחובר מאוד לצורכי הפרט לעומת המודל של אליהו העוסק יותר בענייני הכלל (חשוב לציין שהחלוקה הזאת אינה מוחלטת). נבקש מהתלמידים לכתוב יתרונות וחסרונות לכל סוג של נביא. נדון עם התלמידים:
- האם לעיתים עיסוק יתר בצרכים אישיים של הציבור יכול להפריע למנהיג להנהיג באופן מדויק ומוצלח יותר?
נבקש מהתלמידים לכתוב סיפור על הנהגה שעיסוק יתר בצרכים האישיים של הציבור פוגעת בה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: השוואה בין הנס שעשה אליהו לנס שעשה אלישע, הגדרת בני הנביאים והסבר על הנוהג של נושים בעת העתיקה.
מיומנות: השוואה.
מתודות: דיונים וטבלאות השוואה.
- נעמיק ביצירת האומנות מתוך אתר 929 (ראו קישור ליצירה גם בממערך השיעור). ובעקבותיה נדון עם התלמידים על היכולת להאמין גם בימינו.
נדון עם התלמידים בבחירה של היוצרת לבסס את היצירה דווקא בתקופה המודרנית שלנו ולא בתקופת התנ"ך. - מאמרו של יואל בן נון- הנס שהנביא לא יכול היה לעשות.