סגור תצוגת כיתה
הפרק

נעמן ואלישע הנביא

פסוקים י-יט

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

את מהלך ההוראה השני נפתח במחשבה על התמודדות והתגברות, ונבחן את הקושי של נעמן בדרכו להירפא. נתמקד בתהליך שעובר נעמן. נעמן מאמין שהנביא ירפא אותו בנס מהיר, מתאכזב וכמעט מוותר. נראה כיצד דווקא הדברים הקטנים ביותר לאורך הדרך הם אלו שעוזרים לו, וזה התהליך האישי שעובר נעמן.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – שאלה:
לעיתים אנו מתחילים דבר חדש בהתלהבות ובתקווה גדולה ונכשלים בדרך. נבקש מהתלמידים לתת דוגמאות למקרים כאלו.
בכל מסגרת ובכל פעולה שנעשה יש קשיים בדרך. נשאל את התלמידים:

  • מה יכול לעזור לנו להתגבר על הקשיים?

אפשרות שנייה – סרטון:
נצפה בסרטון אחד משני סרטונים אלה:

  • סרטון ראשון- 'קבוצת האמיצים בגלגלי האהבה':
    הסרטון מספר על שמונה ילדים בשלבים מתקדמים של שיקום בבית חולים אלי"ן, שהתאמנו במשך חמישה שבועות כדי להשתתף במסע האופניים 'גלגלי האהבה'. הסרטון המרגש מתעד אותם מהאימונים דרך הזינוק למסע ועד לקבלת המדליות בטקס הסיום.
  • סרטון שני- 'נועם גרשוני חוזר לטייסת':
    סיפורו המרגש של נועם גרשוני, טייס בצה"ל, שנפצע אנושות במהלך מלחמת לבנון השנייה. לאחר השיקום מהפציעה התפתח נועם בענפי ספורט שונים והפך אפילו לאלוף העולם בטניס לנכים (ראו עזר הוראה: נועם גרשוני חוזר לטייסת).

אפשרות שלישית – שיר:
נקרין את המילים של השיר 'יוצא לאור' של אהוד בנאר ונאזין לשיר.
לאחר ההאזנה לשיר נשאל את התלמידים:

  • האם השיר מתמקד במטרה או בדרך, בתהליך? (בדרך, בתהליך)
  • מה הזמר מתאר בשיר? (מסלול ארוך שבו עליות וירידות, אי וודאות, קשיים והתגברות)
  • מה הנמשל של השיר? (מסלול החיים, תהליך שעוברים בחיים)
  • מה מכוון להולך את הדרך? ("מלאכי ציפורים מעליך", "מרחוק נדלק אור")

נסכם שכשמתחילים משהו לא תמיד יודעים את הדרך, לא יודעים לאן הדרך תוביל, אבל התהליך תמיד מלמד אותנו ונשאר אתנו.

הזמנה לקריאה

נקרא את פסוק ט, ונשאל:

  • מדוע לדעתכם אלישע אינו יוצא לקבל את פניו של נעמן? (אלישע אינו רוצה שנעמן יחשוב שהנביא בעצמו עושה נס ומרפא אותו, מה שנעמן למעשה מבקש)

נקרא יחד את פסוקים י-יב, נתמקד בדו-שיח בין נעמן לאלישע ונשאל בעל פה:

  • מה אלישע אומר לנעמן לעשות? (לטבול בנהר הירדן שבע פעמים)
  • כיצד מגיב נעמן? (כועס והולך)
  • מדוע? (משום שנעמן ציפה לנס או לפחות לדבר חשוב יותר בעיניו מנהר הירדן)
  • לאיזה פתרון ציפה נעמן? (נס, ישר מהנביא)

נסביר שמדובר באתגר נוסף של נעמן לאחר שורה של אתגרים מאז שיצא לדרך. נשאל את התלמידים:

  • האם אתם זוכרים באילו אתגרים נעמן נתקל עד כה?
    א. הוא הגיע אל המלך והמלך לא יכול לעזור לו.
    ב. הנביא קורא לו, אך אינו יוצא אליו.
    ג. הנביא אומר לו לטבול בנהר קטן ביחס לנהרות הגדולים שיש בביתו.
  • כיצד לדעתכם מרגיש נעמן?
    (מאוכזב – כי הוא ציפה שהנביא יבוא וירפא אותו במהירות ובקלות.
    נעלב, כועס – כי הוא ציפה שהנביא יצא אליו ולא ישלח לו עוזר והוראות.
    מופתע – כי לא ציפה שיגידו לו לטבול בירדן.
    מיואש – לאחר שכבר נתקל בקשיים רבים בדרך.)
  • כיצד נעמן מתמודד? (הוא כועס, אך בסוף כנראה נרגע דיו כדי להקשיב לעצות)

נסביר שנעמן צריך להפיק לקח מהתהליך. נעמן בא בעמדה של חשיבות, של גאווה, של כבוד. התהליך שהוא עובר, על כל האתגרים והתמודדויות שלו, מוביל אותו להבנה שהעזרה שלו מגיעה מהקטן – מהנערה הקטנה, מהנהר הקטן, מהנביא שאינו יוצא אליו בכלל.

נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים יג-יט קריאה עצמאית או בזוגות ולענות על דף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
לאחר העבודה נכנס את התלמידים למליאה ונשאל:

  • האם אתם זוכרים כיצד היה מתואר נעמן בהתחלה? (איש גדול, חשוב, מכובד)
  • לכל אורך הדרך של נעמן, מי ומה מסייע לו להירפא?

נכתוב על הלוח את רשימת המסייעים להלן ונדגיש את ה"קטנוּת":

  1. נערה קטנה, שפחה.
  2. המלאך, נער אלישע שקורא לו.
  3. הבית של הנביא (בית קטן לעומת ארמון המלך).
  4. עבדיו – שמשכנעים אותו.
  5. נהר הירדן (נהר קטן בהשוואה לאלו שבארצו).

ננהל דיון על התהליך שעובר נעמן – ממרום מושבו כשר צבא, איש גדול, נשוא פנים וגיבור חיל, הדמויות הכי קטנות והמקומות הכי קטנים, דווקא הם אלו שעוזרים לו להתגבר להתמודד ולבסוף להצליח להירפא. אולי הוא עובר תהליך, מאדם מנופח, גדול ונשוא פנים, הוא מבין שהמפתח נמצא בדברים הקטנים והפשוטים.

מבט לחיים

אנו רגילים לחשוב שיש לנו כוח רב עד שאנו נתקלים בקושי. לפעמים קושי פיזי, מגבלה או פציעה, לפעמים בקושי נפשי, ולפעמים שילובם יחד. הקשיים לעיתים מובילים אותנו לשאלות ולהבנות חדשות על העולם.

  • חשבו על דוגמה מהחיים שלכם שבה נתקלתם בקושי ונזקקתם לעזרה. (לדוגמה: שבירת רגל, עזרה בלימודים)

התלמידים ישתפו את הכיתה בדוגמאות מחייהם.

  • האם קבלת העזרה במקרה שקרה לכם באה מהמקום שציפיתם לו?

אנו מצפים לקבל את העזרה מהמקום המכובד, הסמכותי, מעלינו, אך לעיתים קרובות העזרה דווקא יכולה להגיע מלמטה – מדמויות או ממקומות לא צפויים.

  • מה אנחנו יכולים ללמוד מכך?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על פגישת נעמן ואלישע, הליכתו של נעמן לטבול בנהר הירדן, ריפויו וחזרתו לאלישע לאחר שינוי אמוני.
מיומנויות: הבנת טקסט, השתתפות בדיון, השלכה מהסיפור לחיים.
מתודות: צפייה בסרטון, דף עבודה, הוראה פרונטלית, עבודה בזוגות, כתיבה יצירתית, משחק.

אפשר עוד...

רגש:
אפשר לפתוח לעומק רגשות שאנחנו חשים בזמן התמודדות עם קושי ואתגרים, ולהתמקד ברגשות של דמויות נוספות מפרק ה במצבים מאתגרים (אפשר לחשוב על מנעד רגשות אצל כל דמות):

  • נעמן כשהוא מבין שהוא חולה בצרעת.
  • אשת נעמן שממתינה לשובו של נעמן בציפייה שיתרפא.
  • הנערה הקטנה בשבי.
  • מלך ארם, כששומע שהלוחם הגדול שלו לקה בצרעת.
  • מלך ישראל כשהוא חושב שנעמן מצפה ממנו לרפא אותו.
  • אלישע הנביא כשמחליט לא לצאת החוצה לנעמן.
  • השליח של אלישע למשלחת של נעמן.
  • נעמן לאחר שנרפא.

מאמרים:
להרחבה ולהעמקה עיינו בסדרת המאמרים של אלחנן סמט העוסקים באלישע הנביא מרפא את נעמן (ראו קישור למאמרים גם בממערך השיעור).

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
קבוצת האמיצים בגלגלי האהבה
מה היו האתגרים של הילדים? מה עזר לילדים להתגבר על האתגרים? קרדיט: קבוצת האמיצים בגלגלי האהבה, הועלה...
קבוצת האמיצים בגלגלי האהבה

  • מה היו האתגרים של הילדים?
  • מה עזר לילדים להתגבר על האתגרים?

קרדיט: קבוצת האמיצים בגלגלי האהבה, הועלה על ידי ALYN Hospital ב-6 בנובמבר 2013

נועם גרשוני חוזר לטייסת
מה היו האתגרים של נועם? מה היה התהליך שעבר? מה הוא למד על עצמו ועל...
נועם גרשוני חוזר לטייסת

  • מה היו האתגרים של נועם?
  • מה היה התהליך שעבר?
  • מה הוא למד על עצמו ועל החיים בתהליך שלו?

קרדיט: חדשות 2 – רשת – מיוחד: נועם גרשוני חוזר לטייסת. הועלה על ידי reshettv בתאריך 18 באוקטובר 2012.

יוצא לאור
למילות השיר האם השיר מתמקד במטרה או בדרך, בתהליך? מה הזמר מתאר בשיר? מה הנמשל...
יוצא לאור

למילות השיר

  • האם השיר מתמקד במטרה או בדרך, בתהליך?
  • מה הזמר מתאר בשיר?
  • מה הנמשל של השיר?
  • מה מכוון להולך את הדרך?

קרדיט: אהוד בנאי – הערוץ הרשמי, פורסם בתאריך 24 ביולי 2012.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
מאמרים של אלחנן סמט
לסדרת המאמרים של אלחנן סמט העוסקים באלישע ונעמן מתוך אתר התנ"ך של מכללת הרצוג
שׂמאל דוחה וימין מקרבת
תנו רבנן, לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת, לא כאלישע שדחפו לגחזי בשתי ידים ולא...
שׂמאל דוחה וימין מקרבת
"וְצָרַעַת נַעֲמָן תִּדְבַּק בְּךָ וּבְזַרְעֲךָ לְעוֹלָם וַיֵּצֵא מִלְּפָנָיו מְצֹרָע כַּשָּׁלֶג". (פסוק כז)

montira areepongthum / Shutterstock.com

תנו רבנן, לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת, לא כאלישע שדחפו לגחזי בשתי ידים ולא כיהושע בן פרחיא שדחפו ליש"ו הנוצרי בשתי ידים.

(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף קז, עמוד ב)
*הנוסח צונזר בדפוסים, והושלם על פי כתבי היד של התלמוד.

להמשך קריאה

במדרש מובעת ביקורת על התנהגותו של אלישע כלפי גיחזי. לדעת חכמים, אלישע היה צריך לא רק לנזוף בגיחזי, אלא גם לנהוג בו ברוך. בדומה לכך טוענים חז"ל כי לולא היו מרחיקים את ישו (שהחל את דרכו כיהודי) ונוהגים בו ביד קשה – לא היה מתרחק מן היהדות כל כך.

  • מדוע היה צריך אלישע לנהוג בגיחזי גם ברַכּוּת?
גיחזי, אין לך מקום
ארבעה הדיוטות, אנשים פשוטים, אין להן חלק לעולם הבא… בלעם ודואג ואחיתופל וגחזי. (תלמוד בבלי,...
גיחזי, אין לך מקום
"וְהוּא בָא וַיַּעֲמֹד אֶל אֲדֹנָיו וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֱלִישָׁע מאן (מֵאַיִן) גֵּחֲזִי וַיֹּאמֶר לֹא הָלַךְ עַבְדְּךָ אָנֶה וָאָנָה". (פסוק כה)

'אין כניסה'. Anatolir/ Shuttersrock.com

ארבעה הדיוטות, אנשים פשוטים, אין להן חלק לעולם הבא… בלעם ודואג ואחיתופל וגחזי.

(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף צ, עמוד א)

  • מה נורא כל כך במעשה גיחזי שבגללו, לדעת חכמים, אין לו חלק לעולם הבא?
נשוא פנים
"נשוא פנים" הוא ביטוי שמשמעו איש מכובד ורם מעלה. בסיפור מוצג נעמן כאיש גדול ומכובד...
נשוא פנים
"וְנַעֲמָן שַׂר צְבָא מֶלֶךְ אֲרָם הָיָה אִישׁ גָּדוֹל לִפְנֵי אֲדֹנָיו וּנְשֻׂא פָנִים כִּי בוֹ נָתַן ה' תְּשׁוּעָה לַאֲרָם וְהָאִישׁ הָיָה גִּבּוֹר חַיִל מְצֹרָע". (פסוק א)

תמונה שמסמלת איש מכובד. Ihor Biliavskyi / Shutterstock.com

"נשוא פנים" הוא ביטוי שמשמעו איש מכובד ורם מעלה. בסיפור מוצג נעמן כאיש גדול ומכובד עם בעיה, שהאנשים הקטנים שסביבו הם דווקא אלה שעוזרים לו. באמצעות הביטוי "נשוא פנים" אנו מבינים את גדולתו ואת עוצמתו לעומת האנשים הקטנים בסיפור.
גם בעברית בת זמננו מקובל להשתמש בביטוי "נשוא פנים" במשמעות זו.

  • איזה ביטוי המופיע בפסוק הוא ביטוי נרדף לביטוי "נשוא פנים"?
כברת ארץ
"כברת ארץ" היא כינוי למידת אורך שאותה עבר ברגליו נעמן כדי להגיע מישראל אל ארם,...
כברת ארץ
"וַיֹּאמֶר לוֹ לֵךְ לְשָׁלוֹם וַיֵּלֶךְ מֵאִתּוֹ כִּבְרַת אָרֶץ". (פסוק יט)

Alexander Lysenko / Shutterstock.com

"כברת ארץ" היא כינוי למידת אורך שאותה עבר ברגליו נעמן כדי להגיע מישראל אל ארם, מקום מושבו. כיום מקובל להשתמש בביטוי "כברת ארץ" כדי להתייחס לחלקת קרקע.

  • כתבו משפט ושלבו בו את הביטוי "כברת ארץ".
אלישע וגיחזי
הציור, שצויר במאה ה-17 על ידי הצייר ההולנדי למברט ג'ייקובס, מציג שיחה בין אלישע לגיחזי....
אלישע וגיחזי
"וְהוּא בָא וַיַּעֲמֹד אֶל אֲדֹנָיו וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֱלִישָׁע מאן (מֵאַיִן) גֵּחֲזִי וַיֹּאמֶר לֹא הָלַךְ עַבְדְּךָ אָנֶה וָאָנָה". (פסוק כה)

אלישע וגיחזי, למברט ג'יקובס, 1629. מאוסף Lower Saxony State Museum. מתוך ויקישיתוף

הציור, שצויר במאה ה-17 על ידי הצייר ההולנדי למברט ג'ייקובס, מציג שיחה בין אלישע לגיחזי.
שימו לב לכפות הידיים של הדמויות: כף ידו האחת של אלישע קפוצה, ובכף ידו האחרת אצבעו מונפת להוראה או לתוכחה. כף ידו האחת של גיחזי מונחת על חזהו בתנוחת הישבעות או התנצלות, וכף ידו האחרת מונפת בתנוחת התגוננות.
בגדו האדום של גיחזי מבליט את העובדה שפניו ואוזנו הסמוקות.

  • כתבו במילים שלכם את הדיאלוג בין אלישע לגיחזי.
  • באיזה טון נאמרים הדברים של אלישע? באיזה טון נאמרת תשובתו של גיחזי?
שׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה (משלי טו, כז)
  הציור "אלישע דוחה את מתנת נעמן" צויר במאה ה-17 על ידי הצייר ההולנדי למברט...
שׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה (משלי טו, כז)
"וַיֹּאמֶר חַי ה' אֲשֶׁר עָמַדְתִּי לְפָנָיו אִם אֶקָּח וַיִּפְצַר בּוֹ לָקַחַת וַיְמָאֵן". (פסוק טז)

למברט ג'ייקובץ. "הנביא אלישע ונעמן". שמן על בד. 133х160 ס"מ, הולנד, 1635. .The State Hermitage Museum, St. Petersburg. Photograph © The State Hermitage Museum. Photo by Pavel Demidov.

 

הציור "אלישע דוחה את מתנת נעמן" צויר במאה ה-17 על ידי הצייר ההולנדי למברט ג'ייקובס.
נעמן ובני לווייתו מציגים לפני אלישע את מתנותיהם, ומחוות גופם משדרות שידול וכמעט תחינה.

להמשך קריאה

אלישע, העומד משמאל, מניף את ידו לסירוב. כפות רגליו היחפות, הבולטות מול מגפי העור של מרבית הדמויות האחרות, יכולות להעיד על צניעותו. מעליו, בין הצללים, צופה בסצנה מבעד לחלון גיחזי, ונראה שהוא המום מסירובו של אלישע.

  • היכן נמצא גיחזי בתמונה, וכיצד הוא מגיב להתנהגותו של אלישע?
נהר הירדן
נְהַר הַיַרדֵן נמצא במזרח ארץ ישראל ועובר לאורכה מצפון לדרום. הירדן היה גבולה המזרחי של...
נהר הירדן
"וַיִּשְׁלַח אֵלָיו אֱלִישָׁע מַלְאָךְ לֵאמֹר הָלוֹךְ וְרָחַצְתָּ שֶׁבַע פְּעָמִים בַּיַּרְדֵּן וְיָשֹׁב בְּשָׂרְךָ לְךָ וּטְהָר". (פסוק י)

הירדן בסמוך ליציאתו מהכינרת. י.ש., ויקיפדיה העברית, CC BY-SA 2.5

נְהַר הַיַרדֵן נמצא במזרח ארץ ישראל ועובר לאורכה מצפון לדרום. הירדן היה גבולה המזרחי של ארץ כנען (כמו היום), והפריד בין נחלת שניים וחצי השבטים (ראובן, גד וחצי שבט המנשה) לנחלות של שאר השבטים. הירדן מוזכר בתנ"ך פעמים מספר, בין השאר מסופר כי בני ישראל נכנסו לארץ דרך הירדן שנחצה לשניים, וגם אליהו הנביא חצה את הירדן.

להמשך קריאה

לפי הסיפור בפרק, לירדן יש סגולות מרפאות. בעקבות טבילתו של נעמן, שר צבא ארם, עוד אנשים מפורסמים המשיכו לטבּול בו: יוחנן המטביל הטביל שם את ישו, ועד היום מיליוני צליינים טובלים בירדן בחודש ינואר לזכר הטבילה שמבטאת את לידתו הרוחנית של ישו (חג האפיפניה = חג ההתגלות).
עם זאת, אין עדויות על סגולות מיוחדות המיוחסות למי הירדן. חוקר המקרא, אלכסנדר רופא, אף מציין שסיפור ריפוי נעמן מצרעתו מיוחד בכך שלא נעשתה בו כל מעשה כשפים, ועצם הטבילה במימי ארץ ישראל ריפאה את המצורע.

  • מדוע לדעתכם נבחר הירדן כמקום ריפויו של נעמן?
נהרות דמשק
  דמשק שוכנת בתוך נווה מדבר פורה ועשיר הודות למי הנהר המשקים אותו. נהר אמנה...
נהרות דמשק
"הֲלֹא טוֹב אבנה (אֲמָנָה) וּפַרְפַּר נַהֲרוֹת דַּמֶּשֶׂק מִכֹּל מֵימֵי יִשְׂרָאֵל הֲלֹא אֶרְחַץ בָּהֶם וְטָהָרְתִּי וַיִּפֶן וַיֵּלֶךְ בְּחֵמָה". (פסוק יב)

 

דמשק שוכנת בתוך נווה מדבר פורה ועשיר הודות למי הנהר המשקים אותו. נהר אמנה (כתיב: אבנה) ידוע גם משיר השירים ד, ח, והוא מזוהה עם נהר ברדה, אשר מימיו מגיעים מאחת מפסגות החרמון.

להמשך קריאה

את נהר פרפר מזהים חלק מן החוקרים עם נהר אל אעוג', היורד מן החרמון וזורם מדרום לדמשק, וחלק אחר סבור כי זהו דוקא נחל הברבר (בשל הדמיון הצלילי).
העיר דמשק נמצאת על צומת שתי הדרכים החשובות בעולם העתיק: דרך הים ודרך המלך, שתרמו לשׂגשׂוּגה ולהפיכתה למרכז חשוב.

על פי: גרשון גליל (עורך), עולם התנ"ך – מלכים ב, כל הזכויות בעולם התנ"ך שמורות לד"ר יהודה עתי

  • עדיף את הטבילה בנהרות דמשק על פני הירדן?
צרעת
הצרעת היא מחלת עור קשה ומידבקת שיכולה לפגוע באדם, בבגד או בבית. מי שחלה בצרעת...
צרעת
"וְנַעֲמָן שַׂר צְבָא מֶלֶךְ אֲרָם הָיָה אִישׁ גָּדוֹל לִפְנֵי אֲדֹנָיו וּנְשֻׂא פָנִים כִּי בוֹ נָתַן ה' תְּשׁוּעָה לַאֲרָם וְהָאִישׁ הָיָה גִּבּוֹר חַיִל מְצֹרָע". (פסוק א)

מצורעים בירושלים 1913. מתוך: Breen, A. E., A diary of my life in the Holy Land

הצרעת היא מחלת עור קשה ומידבקת שיכולה לפגוע באדם, בבגד או בבית. מי שחלה בצרעת הורחק מן המחנה וחי בבידוד ובנידוי, ונחשב לטמא. בתורה מסופר כי כדי להיטהר מצרעת הכוהן ערך טקס מיוחד באמצעות ציפורים טהורות, ארז, שני, אזוב, הַזָאַת מים טהורים והקרבת קורבן על ידי המצורע.

להמשך קריאה

צרעת מופיעה לא פעם במקרא כעונש אלוהי על חטאים שונים: מרים לקתה בצרעת לאחר שדיברה לשון הרע על משה ואשתו, עוזיהו מלך יהודה נצטרע כשניסה ליטול לעצמו תפקיד של כוהן. ריפוי מצרעת נחשב למעשה פלא מאת ה'.

  • מדוע נענש נעמן שר צבא ארם בצרעת דווקא?
אֵל מקומי ואֵל אוניברסלי
בעולם העתיק היה מקובל להאמין באל אוניברסלי, כלומר: אל ששולט רק באזור מסוים אחד. הוא...
אֵל מקומי ואֵל אוניברסלי
"וַיָּשָׁב אֶל אִישׁ הָאֱלֹהִים הוּא וְכָל מַחֲנֵהוּ וַיָּבֹא וַיַּעֲמֹד לְפָנָיו וַיֹּאמֶר הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אֵין אֱלֹהִים בְּכָל הָאָרֶץ כִּי אִם בְּיִשְׂרָאֵל וְעַתָּה קַח נָא בְרָכָה מֵאֵת עַבְדֶּךָ". (פסוק טו)

תמונה של גלובוס. Jane Kelly / Shutterstock.com

בעולם העתיק היה מקובל להאמין באל אוניברסלי, כלומר: אל ששולט רק באזור מסוים אחד. הוא דואג לאנשי אותה ארץ, שופט את התנהגותם, ומגן עליהם מאויביהם.

להמשך קריאה

על פי תפיסה זו, ישנם אלים רבים בעולם, אשר כל אחד מהם מגן על אזור מסוים ("בעל כרמל", "בעל פעור", "בעל חצור", "בעל גד" ועוד). לעומת זאת, האמונה המונותאיסטית, ששורשיה בתנ"ך, מבוססת על אמונה באל אוניברסלי, כלומר אל אחד השולט בכל העולם. הוא ברא את העולם, הוא דואג לכל האנשים, ושופט אותם לפי התנהגותם. שתי התפיסות מצויות במקרא, וממחישות את הפער בין האמונה באל יחיד לאמונה באלילות מקומית.

  • כיצד נעמן תופס את ה' – כאל מקומי או כאל אוניברסלי?
האנשים הקטנים
בסרטון מוצג סיפור "צרעת נעמן" ומודגש הפער בין גדול לקטן (דמויות גדולות, נהרות גדולים) המלווה...
האנשים הקטנים
"וַתֹּאמֶר אֶל גְּבִרְתָּהּ אַחֲלֵי אֲדֹנִי לִפְנֵי הַנָּבִיא אֲשֶׁר בְּשֹׁמְרוֹן אָז יֶאֱסֹף אֹתוֹ מִצָּרַעְתּוֹ". (פסוק ג)

בסרטון מוצג סיפור "צרעת נעמן" ומודגש הפער בין גדול לקטן (דמויות גדולות, נהרות גדולים) המלווה את כל הפרק.

  • מי הם "האנשים הקטנים" בסיפור, וכיצד הם מניעים את העלילה?

קרדיט: מלכים ב ה – צרעת נעמן / מקראנט