נעמן ואלישע הנביא
פסוקים י-יט
בכמה מילים
את מהלך ההוראה השני נפתח במחשבה על התמודדות והתגברות, ונבחן את הקושי של נעמן בדרכו להירפא. נתמקד בתהליך שעובר נעמן. נעמן מאמין שהנביא ירפא אותו בנס מהיר, מתאכזב וכמעט מוותר. נראה כיצד דווקא הדברים הקטנים ביותר לאורך הדרך הם אלו שעוזרים לו, וזה התהליך האישי שעובר נעמן.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – שאלה:
לעיתים אנו מתחילים דבר חדש בהתלהבות ובתקווה גדולה ונכשלים בדרך. נבקש מהתלמידים לתת דוגמאות למקרים כאלו.
בכל מסגרת ובכל פעולה שנעשה יש קשיים בדרך. נשאל את התלמידים:
- מה יכול לעזור לנו להתגבר על הקשיים?
אפשרות שנייה – סרטון:
נצפה בסרטון אחד משני סרטונים אלה:
- סרטון ראשון- 'קבוצת האמיצים בגלגלי האהבה':
הסרטון מספר על שמונה ילדים בשלבים מתקדמים של שיקום בבית חולים אלי"ן, שהתאמנו במשך חמישה שבועות כדי להשתתף במסע האופניים 'גלגלי האהבה'. הסרטון המרגש מתעד אותם מהאימונים דרך הזינוק למסע ועד לקבלת המדליות בטקס הסיום. - סרטון שני- 'נועם גרשוני חוזר לטייסת':
סיפורו המרגש של נועם גרשוני, טייס בצה"ל, שנפצע אנושות במהלך מלחמת לבנון השנייה. לאחר השיקום מהפציעה התפתח נועם בענפי ספורט שונים והפך אפילו לאלוף העולם בטניס לנכים (ראו עזר הוראה: נועם גרשוני חוזר לטייסת).
אפשרות שלישית – שיר:
נקרין את המילים של השיר 'יוצא לאור' של אהוד בנאר ונאזין לשיר.
לאחר ההאזנה לשיר נשאל את התלמידים:
- האם השיר מתמקד במטרה או בדרך, בתהליך? (בדרך, בתהליך)
- מה הזמר מתאר בשיר? (מסלול ארוך שבו עליות וירידות, אי וודאות, קשיים והתגברות)
- מה הנמשל של השיר? (מסלול החיים, תהליך שעוברים בחיים)
- מה מכוון להולך את הדרך? ("מלאכי ציפורים מעליך", "מרחוק נדלק אור")
נסכם שכשמתחילים משהו לא תמיד יודעים את הדרך, לא יודעים לאן הדרך תוביל, אבל התהליך תמיד מלמד אותנו ונשאר אתנו.
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוק ט, ונשאל:
- מדוע לדעתכם אלישע אינו יוצא לקבל את פניו של נעמן? (אלישע אינו רוצה שנעמן יחשוב שהנביא בעצמו עושה נס ומרפא אותו, מה שנעמן למעשה מבקש)
נקרא יחד את פסוקים י-יב, נתמקד בדו-שיח בין נעמן לאלישע ונשאל בעל פה:
- מה אלישע אומר לנעמן לעשות? (לטבול בנהר הירדן שבע פעמים)
- כיצד מגיב נעמן? (כועס והולך)
- מדוע? (משום שנעמן ציפה לנס או לפחות לדבר חשוב יותר בעיניו מנהר הירדן)
- לאיזה פתרון ציפה נעמן? (נס, ישר מהנביא)
נסביר שמדובר באתגר נוסף של נעמן לאחר שורה של אתגרים מאז שיצא לדרך. נשאל את התלמידים:
- האם אתם זוכרים באילו אתגרים נעמן נתקל עד כה?
א. הוא הגיע אל המלך והמלך לא יכול לעזור לו.
ב. הנביא קורא לו, אך אינו יוצא אליו.
ג. הנביא אומר לו לטבול בנהר קטן ביחס לנהרות הגדולים שיש בביתו. - כיצד לדעתכם מרגיש נעמן?
(מאוכזב – כי הוא ציפה שהנביא יבוא וירפא אותו במהירות ובקלות.
נעלב, כועס – כי הוא ציפה שהנביא יצא אליו ולא ישלח לו עוזר והוראות.
מופתע – כי לא ציפה שיגידו לו לטבול בירדן.
מיואש – לאחר שכבר נתקל בקשיים רבים בדרך.) - כיצד נעמן מתמודד? (הוא כועס, אך בסוף כנראה נרגע דיו כדי להקשיב לעצות)
נסביר שנעמן צריך להפיק לקח מהתהליך. נעמן בא בעמדה של חשיבות, של גאווה, של כבוד. התהליך שהוא עובר, על כל האתגרים והתמודדויות שלו, מוביל אותו להבנה שהעזרה שלו מגיעה מהקטן – מהנערה הקטנה, מהנהר הקטן, מהנביא שאינו יוצא אליו בכלל.
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים יג-יט קריאה עצמאית או בזוגות ולענות על דף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
לאחר העבודה נכנס את התלמידים למליאה ונשאל:
- האם אתם זוכרים כיצד היה מתואר נעמן בהתחלה? (איש גדול, חשוב, מכובד)
- לכל אורך הדרך של נעמן, מי ומה מסייע לו להירפא?
נכתוב על הלוח את רשימת המסייעים להלן ונדגיש את ה"קטנוּת":
- נערה קטנה, שפחה.
- המלאך, נער אלישע שקורא לו.
- הבית של הנביא (בית קטן לעומת ארמון המלך).
- עבדיו – שמשכנעים אותו.
- נהר הירדן (נהר קטן בהשוואה לאלו שבארצו).
ננהל דיון על התהליך שעובר נעמן – ממרום מושבו כשר צבא, איש גדול, נשוא פנים וגיבור חיל, הדמויות הכי קטנות והמקומות הכי קטנים, דווקא הם אלו שעוזרים לו להתגבר להתמודד ולבסוף להצליח להירפא. אולי הוא עובר תהליך, מאדם מנופח, גדול ונשוא פנים, הוא מבין שהמפתח נמצא בדברים הקטנים והפשוטים.
מבט לחיים
אנו רגילים לחשוב שיש לנו כוח רב עד שאנו נתקלים בקושי. לפעמים קושי פיזי, מגבלה או פציעה, לפעמים בקושי נפשי, ולפעמים שילובם יחד. הקשיים לעיתים מובילים אותנו לשאלות ולהבנות חדשות על העולם.
- חשבו על דוגמה מהחיים שלכם שבה נתקלתם בקושי ונזקקתם לעזרה. (לדוגמה: שבירת רגל, עזרה בלימודים)
התלמידים ישתפו את הכיתה בדוגמאות מחייהם.
- האם קבלת העזרה במקרה שקרה לכם באה מהמקום שציפיתם לו?
אנו מצפים לקבל את העזרה מהמקום המכובד, הסמכותי, מעלינו, אך לעיתים קרובות העזרה דווקא יכולה להגיע מלמטה – מדמויות או ממקומות לא צפויים.
- מה אנחנו יכולים ללמוד מכך?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על פגישת נעמן ואלישע, הליכתו של נעמן לטבול בנהר הירדן, ריפויו וחזרתו לאלישע לאחר שינוי אמוני.
מיומנויות: הבנת טקסט, השתתפות בדיון, השלכה מהסיפור לחיים.
מתודות: צפייה בסרטון, דף עבודה, הוראה פרונטלית, עבודה בזוגות, כתיבה יצירתית, משחק.
רגש:
אפשר לפתוח לעומק רגשות שאנחנו חשים בזמן התמודדות עם קושי ואתגרים, ולהתמקד ברגשות של דמויות נוספות מפרק ה במצבים מאתגרים (אפשר לחשוב על מנעד רגשות אצל כל דמות):
- נעמן כשהוא מבין שהוא חולה בצרעת.
- אשת נעמן שממתינה לשובו של נעמן בציפייה שיתרפא.
- הנערה הקטנה בשבי.
- מלך ארם, כששומע שהלוחם הגדול שלו לקה בצרעת.
- מלך ישראל כשהוא חושב שנעמן מצפה ממנו לרפא אותו.
- אלישע הנביא כשמחליט לא לצאת החוצה לנעמן.
- השליח של אלישע למשלחת של נעמן.
- נעמן לאחר שנרפא.
מאמרים:
להרחבה ולהעמקה עיינו בסדרת המאמרים של אלחנן סמט העוסקים באלישע הנביא מרפא את נעמן (ראו קישור למאמרים גם בממערך השיעור).