נעמן, שר צבא ארם, ומחלת הצרעת
פסוקים א-ט
בכמה מילים
במהלך ההוראה הראשון נלמד על סיפורו של נעמן שר צבא ארם, הפורש בפנינו סוגיות של תקווה והתמודדות. נלמד מיהו נעמן, מה תפקידו ועל המסע שהוא עורך. נראה את תגובתו של מלך ישראל, ונסכם בהגעתו של נעמן אל אלישע הנביא.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – שאלה:
נשאל את התלמידים:
- כשאתם נתקלים בקושי, למי תפנו לעזרה?
- מה קורה כאשר אף אחד מאלו אינו יכול לעזור לכם, מה תעשו?
כשיש מצוקה קשה שאין לה פתרון נראה לעין יש נטייה אנושית לקבל עזרה מכל כיוון (לדוגמה: טיפולים ניסיוניים למחלות קשות, קמעות, "כבר אין לי מה להפסיד, אני מוכן לנסות הכול")
- מדוע לתקווה יש כוח גדול כל כך להניע בני אדם? (התקווה היא היכולת לדמיין עתיד טוב. המחשבה על העתיד יכולה לדחוף את האדם בהווה ולתת לו כוח)
אפשרות שנייה – סיפור:
נחלק לתלמידים את הסיפור 'תיבת פנדורה' מתוך המיתולוגיה היוונית (ראו קישור לסיפור גם בממערך השיעור).
- על פי המיתולוגיה, מה קרה כשנפתחה תיבת פנדורה? (באו לעולם צרות, פורענויות וקשיים)
- איזה כלי ניתן לאדם להתמודד עם כל אלו? (התקווה)
- האם לדעתכם יש כוח גדול לתקווה? מדוע?
נסכם בכוחה של התקווה שנותנת לאדם כוח ברגעי קושי וייאוש.
אפשרות שלישית – שיר:
נסביר שאנו הולכים להשמיע שיר, ונבקש מהתלמידים להאזין ולחשוב על השאלות האלה:
- במה רוצה הזמר להאמין, לקוות? (בימים שיבואו – תקווה להמשך)
- מה עוזר לו להאמין בזה? (להבין שלא הכול בשליטתו, לשיר)
נשמיע את השיר 'תמיד תאמין' של אריאל הורוביץ.
לאחר השיר נשמע את התשובות של התלמידים לשאלות ששאלנו קודם.
הזמנה לקריאה
נכתוב על הלוח את הכותרת:
מי הוא נעמן?
נכתוב את פסוק א על הלוח, בלי המילה האחרונה בפסוק, ונקרא יחד.
נסביר שמתוארת כאן דמות נפלאה, חזקה, רצינית. נשאל את התלמידים:
- אילו תארים מעניקים לו הפסוקים? (שַׂר צְבָא, אִישׁ גָּדוֹל, נְשֻׂא פָנִים, גִּבּוֹר חַיִל)
- מה דעתכם על דמות זו עד כה?
נוסיף את המילה האחרונה בפסוק – "מְצֹרָע" (עדיף בצבע אחר ובאותיות גדולות יותר). נסביר שלאחר הפתיחה הנהדרת, באה תוספת קטנה אחת ומקלקלת את כל הדמות – מצורע.
נשאל את התלמידים:
- מהי הצרעת? (הצרעת היא מחלת עור קשה שמוזכרת בתנ"ך כמחלה שבאה מאלוהים כעונש)
- על מי כתוב בתורה שחלתה בצרעת? (מרים הנביאה, אחות משה)
נקרין על את הפסוקים על מרים מספר במדבר פרק יב פסוקים ח-י ונקרא אותם יחד.
- בסיפור מרים, מדוע היא קיבלה צרעת? (הפרשנות המסורתית קושרת בין הרכילות על משה לצרעת)
- בסיפורנו, מדוע קיבל נעמן צרעת? (לא כתוב)
נסביר שבסיפור של מרים, משה התפלל עליה והיא נרפאה לאחר שבעה ימים. בסיפורנו, אין מידע נוסף (כיצד נעמן חלה בצרעת, מדוע חלה כמה זמן היה חולה ועוד). איננו יודעים אם נעמן ניסה להירפא בדרך אחרת.
הבנת הסיפור:
נקרא את פסוקים א-ו ונסביר את המילים בעת הקריאה, נבקש מהתלמידים לעבוד בזוגות ולענות על השאלות האלה:
- איך הגיעה נערה קטנה מישראל לארם? (נשבתה במלחמה)
- מה היה תפקיד הנערה? (עוזרת של אשת נעמן)
- מה אמרה הנערה לאשת נעמן? (שיש נביא ישראלי בשומרון שיוכל לרפא אותו)
- איך הגיב נעמן? (הלך למלך ארם וסיפר לו שייתכן שנביא בישראל יוכל לרפא אותו)
- מה אמר מלך ארם כששמע? ("לֶךְ בֹּא וְאֶשְׁלְחָה סֵפֶר אֶל מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל" – מיד שיתף פעולה)
- לאן שלח מלך ארם את נעמן במקום לנביא? (למלך ישראל)
- מה שלח מלך ארם עם נעמן? (ספר, עשר ככרות כסף, ששת אלפים זהב ועשר חליפות בגדים)
- מה ביקש מלך ארם ממלך ישראל? (לרפא את נעמן מהצרעת)
לאחר העבודה בזוגות נשאל במליאת הכיתה:
- מה לדעתכם יכול להניע מישהו לצאת למסע ארוך, לארץ אחרת, כדי לנסות להירפא ממחלה? (התקווה שהבעיה יכולה להיפתר)
- למה לדעתכם נעמן מאמין לנערה? (כמה סיבות אפשריות: לנעמן יש תקווה בנביא ישראל והנערה חיזקה את אמונתו לצאת למסע, ייתכן שאין לו אפשרות אחרת והוא מאמין שאין לו מה להפסיד)
- מדוע נעמן אינו הולך מיד אל הנביא? (אולי זה עניין פוליטי, נעמן הולך אל המלך ולא אל הנביא משום שלפי תפיסתו המלך הוא האחראי להתרחשות בארצו ומסוגל לגרום לרפואתו)
דיון – שתי מתודות לבחירה:
- מתודה ראשונה: נחלק את דף העבודה, בו התלמידים יקראו את פסוק ח ויענו על שאלות מנחות בעזרת פרשנים (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
- מתודה שנייה- הצגה: את תגובתו של מלך ישראל נציג בכיתה בעזרת ארבעה מתנדבים שיציגו את תפקידים אלה:
1. מלך ישראל;
2. נעמן, שר צבא ארם;
3. אלישע;
4. שליח מאלישע למלך ישראל.
נחלק למתנדבים את דף העבודה כהכנה להצגה ובעזרתו נבקש מהם להציג את המתרחש בפסוקים ו-ח (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
לאחר ההצגה והדיון נקרא יחד את פסוק ט שהוא גם קדימון לשיעור הבא:
"וַיָּבֹא נַעֲמָן בְּסוּסָיו וּבְרִכְבּוֹ וַיַּעֲמֹד פֶּתַח הַבַּיִת לֶאֱלִישָׁע".
נשאל את התלמידים:
- כיצד דמותו של נעמן תוארה בהתחלה? (איש גדול, מכובד, חשוב)
- כיצד נעמן מגיע למלך? ולאלישע? (בסוסיו, ברכבו, פמליה שלמה, גדולה וחשובה. נעמן שומר על ההופעה המכובדת שלו)
- מדוע נעמן שומר על הופעה מכובדת? (הכבוד והתואר חשובים לנעמן, והוא חושב שזה ישפיע על הנביא לכבד אותו)
נסכם:
בסופו של דבר, אחרי מסע נעמן מגיע לביתו של אלישע, אך למרות חשיבותו של נעמן וכל המתנות שנושא, נעמן עומד וממתין בפתח הבית. אלישע אינו יוצא אליו. נשאל את התלמידים:
- איך לדעתכם מרגיש נעמן בשלב זה? (מתוסכל, כועס, נעלב, עצוב, מיואש)
- מה לדעתכם נעמן חושב? (מדוע אלישע לא יצא אליי? האם באמת יש סיכוי שארפא?)
- האם לדעתכם התקווה שאתה יצא נעמן לדרך נפגעה?
נעמן יוצא לדרך בתפיסה מסוימת על המציאות. יש לנו רמז לדברים אלו לפי התארים הרבים שהוא נושא, הצורה שבה הוא מופיע (עם הסוסים והעבדים) והדרך שבה הוא פונה למלך ישראל.
- האם לדעתכם משהו בתפיסה שלו משתנה?
מבט לחיים
נעמן נתקל בקבלת פנים אחרת משציפה. הכבוד והיקר שאתם הגיע אינם מקבלים מקום במפגש עם אלישע.
- האם היו פעמים שגם אתם קיוויתם וציפיתם למשהו שלא התרחש כפי שציפיתם?
- מה עשיתם?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על נעמן, שר צבא ארם, איש חשוב ומכובד שלקה בצרעת. למדנו שנעמן שומע שייתכן שנביא ישראלי יכול לרפאו, ובשיתוף פעולה עם מלך ארם נעמן יוצא למסע הרפואה שלו.
מיומנויות: העמקה בטקסט, הסקת מסקנות, הבנת גישות שונות ופרשנות, השלכת הסיפור לחיים האישיים.
מתודות: משחק, שיר, הצגה, קריאת טקסט, כתיבה, עבודה בזוגות.
העמקה דרך פרשנות:
- מי באמת היה נעמן?
- מדוע קיבל את הצרעת?
נעיין בכמה פרשנים העונים לשאלות לעיל (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).