סיפור כיבוש יריחו
פרק ו, א-יא
הזמנה ללימוד
אנו נמצאים בראשית המסע לכיבוש ארץ ישראל בהנהגתו של יהושע. נקרין על הלוח מפה של ארץ ישראל ונתקרב במפה לאזור יריחו. נזמין את התלמידים לזהות בהצבעה את העיר יריחו במפה ונספר שזו העיר שממנה מתחיל כיבוש הארץ.
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פסוק א בלבד ונשאל את התלמידים:
- מה כוונת המילים "סֹגֶרֶת וּמְסֻגֶּרֶת… אֵין יוֹצֵא וְאֵין בָּא"?
- איך לדעתכם עיר מסוגרת בתקופה הזו? (בחומה)
- איך לדעתכם אפשר להיכנס לתוך עיר מוקפת חומה?
נשמע כל מיני אפשרויות. כעת נקרין את פסוקים ב-יא, נקרא אותם יחד ונסביר מילים קשות. ננחה את התלמידים למצוא בתוך הטקסט את התשובה לשאלה:
- איך ייכנסו בני ישראל לעיר שמוקפת חומה? (באמצעות נס שיעשה אלוהים – הם יסתובבו סביב העיר שבע פעמים, ובפעם השביעית חומת העיר תיפול "מעצמה")
מבט שני
נקרין על הלוח את פסוקים א-יא. נחלק לתלמידים את דף העבודה ובו משפטים חסרים שעליהם להשלים. הדף יבהיר לתלמידים מהו בדיוק הריטואל שהעם נדרש לעשות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
מבט שלישי
נשאל את התלמידים:
- מה צריך העם לעשות כדי להפיל את החומה? (1. העם צריך להקיף אותה במעגלים; 2. העם צריך להריע, והכוהנים – לתקוע בשופר)
- למה לדעתכם אלוהים דורש מהעם לעשות שני דברים שלא מפעילים שום כוח פיזי ואין להם שום קשר להפלת חומה?
- האם אתם זוכרים מצב דומה שבו היה צריך להשמיע קול כלפי אבן ולחכות שמשהו יקרה?
נקרין על הלוח את הפסוק שבו משה מצטווה לדבר אל הסלע:
"קַח אֶת הַמַּטֶּה וְהַקְהֵל אֶת הָעֵדָה, אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ, וְדִבַּרְתֶּם אֶל הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם, וְנָתַן מֵימָיו, וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן הַסֶּלַע וְהִשְׁקִיתָ אֶת הָעֵדָה וְאֶת בְּעִירָם" (במדבר פרק ו פסוק ח)
נשאל את התלמידים:
- מי זוכר מה קרה אחרי ההנחיה הזאת? (משה היכה בסלע במקום לדבר, ואלוהים כעס עליו שלא מילא את הציווי לדבר אל הסלע)
- מה הקשר בין נפילת חומת יריחו ובין הבקשה לדבר אל הסלע? (אלו שני אירועים שבהם העם נבחן ביכולתו לסמוך על אלוהים שברגע האמת יעשה נס. בשני האירועים הקול או הדיבור לבד גרם לשינוי של האבן, אצל משה האבן הייתה אמורה להוציא מים, ואצל יהושע החומות קרסו מעצמן)
מבט לחיים
כדי שהחומה תיפול, בני ישראל היו צריכים לתת אמון באלוהים. נדגיש שלפעמים כוח רצון חזק מאוד ואמונה גדולה יכולים להפיל חומות בינינו לבין משהו שאנחנו רוצים.
נבקש מכל תלמיד לכתוב על פתק משהו שהוא היה רוצה מאוד להצליח בו, והוא מרגיש שיש חומה בינו ובין ההצלחה. נאסוף את הפתקים (נשמור אותם אנונימיים) ונשים אותם בקופסה במרכז הכיתה. לאחר מכן נחלק את הכיתה לארבע קבוצות כל קבוצה תקבל חמר וקרטון ביצוע ותבנה קיר אחד של החומה מלבני חמר. נחבר את החומה לריבוע, ובמרכזה נניח את הפתקים. נמחיז את נפילת החומה בסיבוב סביב הדגם ותרועה רמה, ולאחריה נפיל את החומה וכל הרצונות שלנו יתגשמו (אפשר גם לבנות חומות אישיות ולהפילן בבת אחת, אם זה מתאים יותר לאופייה של הכיתה).
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על כיבוש העיר יריחו.
מיומנות: השלמת טקסט בעקבות המתואר בפרק.
מתודה: יצרנו חומות מחמר וקרטון ביצוע.