סגור תצוגת כיתה
הפרק

מאפייני הנס בכיבוש יריחו: טקס, המספר שבע, קול תרועה

פרק ו

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נתחיל בהתנסות חווייתית: נביא לכיתה קוביות שמהן בונים מגדל. ננחה את התלמידים לבנות מהקוביות חומה, ולאחר מכן נורה להם להפיל את החומה בלי לגעת בה.

נשאל את התלמידים:

  • האם אפשר לעשות דבר כזה?

נספר שהיום נלמד איך בני ישראל הפילו חומה בלי מגע – בעזרת אלוהים, כמובן.

מבט ראשון

נקרין על הלוח את פרק ו ונקרא יחד את פסוק א. נזמין את התלמידים לזהות את המילים המתארות את החומה: "וִירִיחוֹ סֹגֶרֶת וּמְסֻגֶּרֶת מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אֵין יוֹצֵא וְאֵין בָּא"

נשאל את התלמידים:

  • מדוע לדעתכם כתבו "סֹגֶרֶת וּמְסֻגֶּרֶת"? (להדגיש עד כמה היא סגורה, כדי שאחר כך הפתיחה שלה תהיה עוד יותר ניסית)
  • מה הכוונה במילים "אֵין יוֹצֵא וְאֵין בָּא"? (אף אחד לא יכול לצאת ולהיכנס)
  • אם החומה סגורה כל כך, איך יצליחו בני ישראל לפרוץ אותה בלי לגעת בה? יש לכם רעיון?

נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוק ב ולמצוא את התשובה – אלוהים ייתן להם את החומה.

מבט שני

נקרין על הלוח את פסוקים ג-כז נקרא ונסביר אותם. נשאל את התלמידים:

  • איך בני ישראל הולכים להפיל את החומה?

נסביר שבני ישראל יפרצו את החומה באמצעות טקס מסודר מאוד שאלוהים ינחה ויביים אותו. כך הם יהיו שותפים פעילים מאוד בבקיעת החומה, אבל בלי לגעת בה בכלל.

נשאל את התלמידים:

  • לפי הפסוקים, איך בני ישראל ידעו איזה טקס לערוך? (הם מקבלים הוראות מפורטות מאוד.)

לשם הבנת הטקס החוזר נבקש מתלמיד אחד להסביר במילים שלו מה בדיוק יצטרך העם לעשות.

כעת נחלק לתלמידים דף ובו פסוקי הפרק לסימון (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור) וננחה אותם לסמן בצהוב בכל פעם שחוזרת המילה 'שבע' על נטיותיה ובירוק בכל פעם שמובאת הוראה להשמיע רעש גדול – תרועה או שופר (אפשר להקרין את הפסוקים בברקו ולסמן לפי הצעות התלמידים).

מבט שלישי

נשאל את התלמידים:

  • למה לדעתכם המספר שבע חוזר על עצמו כל כך הרבה?

נספר שכמו שראינו בפעמים אחרות (שנת יובל, שנת שמיטה) שבע הוא מספר טיפולוגי (מספר בעל משמעות מיוחדת בתרבויות, דתות ומיתוסים שונים).

נשאל את התלמידים:

  • למה לדעתכם בחרו דווקא במספר שבע ולא למשל במספר שלוש או עשר? האם אתם מכירים את המספר שבע בהקשרים אחרים ביהדות? (שנת שמיטה, שבעת ימי בריאה וכו')

נאסוף את התשובות ומתוכן נסיק שלמספר שבע יש משמעות ייחודית – הוא מסמל את מעורבותו של אלוהים במעשה כלשהו ולכן יש בו קדושה. כך לדוגמה: ביום השביעי נחים כי אלוהים שובת, ולכן זה יום קדוש. בשנה השביעית לא מעבדים את השדה כי האדמה מוקדשת לאלוהים בשנה הזאת. מכאן אפשר להסיק שביום השביעי לסיבוב סביב החומה, בפעם השביעית שמסתובבים (שביעייה כפולה) – אלוהים בעצמו הולך להתערב ולחולל נס שיפיל את החומה.

נשאל את התלמידים:

  • האם יש מאפיין נוסף של הטקס שאתם מזהים בו אפיונים של קדושה, מאפיין שקשור לנוכחותו של אלוהים? (קול תרועה)

נזמין את התלמידים להשמיע בכיתה קול תרועה רמה כפי שהם מבינים אותה.
נשאל את התלמידים:

  • האם אתם זוכרים מקומות נוספים בתנ"ך שבהם היה קול תרועה רמה? (במעמד הר סיני – " וַיְהִי קוֹל הַשּׁוֹפָר הוֹלֵךְ וְחָזֵק מְאֹד, מֹשֶׁה יְדַבֵּר וְהָאֱלֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל" – שמות פרק יט פסוק יט).

נספר שפרשנים רבים ראו קשר בין מעמד הר סיני לכיבוש יריחו. במעמד הר סיני הופיע קול תרועה משמיים, ואילו כאן ישראל תוקעים בקול תרועה. קול השופר מעורר את היראה והפחד מפני הגדול והנשגב: "אִם יִתָּקַע שׁוֹפָר בְּעִיר וְעָם לֹא יֶחֱרָדוּ?" (עמוס פרק ג פסוק ו). אולי המטרה בתקיעה בשופרות היא להזכיר לאלוהים את הברית במעמד הר סיני ואת הקשר ההדדי שבין אלוהים לישראל.

התרועה מופיעה בעוד מקורות רבים במקרא: בספר במדבר, במלחמה עם פלשתים, בספר מלכים במאבקי הירושה (אדוניהו ויואב) ועוד. גם בימינו לתרועה יש משמעות של קדושה – בראש השנה וביום כיפור מריעים בשופר בשעה שאדם עומד מול עצמו ומול אלוהים.

נסכם – המספר שבע וקול התרועה מדגישים את הנס שבנפילת החומה, ורק אחרי נפילתה הניסית ישראל מנצלים את אלמנט ההפתעה וממשיכים במלאכת הכיבוש הטבעית בדרך המלחמה.

נשאל את התלמידים:

  • למה לדעתכם ישראל היו צריכים שאלוהים יעשה להם את הנס הזה ולא ישלח אותם למלחמה אמיתית?

ה' יוצר הדרגתיות – אמנם בני ישראל כבר נכנסו לארצם, אבל אלוהים מנסה להקל עליהם את המעבר מימי המדבר שבהם עם ישראל היה תלוי בו לגמרי לימי הארץ העצמאיים, ולכן הוא עוזר להם בראשית המלחמה.

מבט לחיים

נשמע עם התלמידים את השיר 'ערי הגדה' שכתב יגאל בשן.

נשאל את התלמידים:

  • על מה השיר הזה מספר?
  • אילו עוד ערים יש בגדה מלבד יריחו?
  • מה קרה בהן?
  • מה אנחנו יכולים ללמוד מהשיר הזה? ("רגלינו עומדות בגבולכם", "שם סיפור מקופל בכל צוק ונקרה" – הערים האלו הן גם בעלות חשיבות מיוחדת לביטחונה של ישראל, וגם יש להן משמעות שורשית עמוקה – כל אבן בהן מספרת סיפור מימי התנ"ך)

נזמין את התלמידים להוסיף בית משלהם לשיר 'ערי הגדה'.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: התמקדנו בנפילת חומת יריחו ובמאפייני הנס: המספר שבע, קול תרועה רמה. עמדנו על כך שאלוהים מחולל נס בכיבוש יריחו כדי לעזור לישראל לעבור בהדרגה מתלות לאחריות.
מיומנויות: זיהוי חזרות בטקסט
מתודות: התנסות בהפלת החומה בלי לגעת בה בהקדמה ללימוד.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
ערי הגדה - יגאל בשן
מילות השיר על מה השיר הזה מספר? אילו עוד ערים יש בגדה מלבד יריחו? מה...
ערי הגדה - יגאל בשן

מילות השיר

  • על מה השיר הזה מספר?
  • אילו עוד ערים יש בגדה מלבד יריחו?
  • מה קרה בהן?
  • מה אנחנו יכולים ללמוד מהשיר הזה?

מילים: שמואל רוזן, לחן ועיבוד: צבי בורודו. מתוך התקליטון: יגאל בשן שר את שירי צבי בורודו – 1968. יגאל בשן – הערוץ הרשמי. פורסם בתאריך 2 באוג׳ 2012

מלחמת שבעת הימים
לפי המדרש, נפילת חומות יריחו וכיבושה התרחשו בשבת. אם יאמר לך אדם: למה חילל יהושע...
מלחמת שבעת הימים
"וְסַבֹּתֶם אֶת הָעִיר כֹּל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַקֵּיף אֶת הָעִיר פַּעַם אֶחָת, כֹּה תַעֲשֶׂה שֵׁשֶׁת יָמִים... וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תָּסֹבּוּ אֶת הָעִיר שֶׁבַע פְּעָמִים וְהַכֹּהֲנִים יִתְקְעוּ בַּשּׁוֹפָרוֹת." (פסוק ג-ד)

איור: shutterstock.com

לפי המדרש, נפילת חומות יריחו וכיבושה התרחשו בשבת.

אם יאמר לך אדם: למה חילל יהושע את השבת ביריחו?
אמור לו: על פי הגבורה (דברי ה') עשה. שנאמר: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ רְאֵה נָתַתִּי בְיָדְךָ אֶת יְרִיחוֹ" (יהושע ו, ב),
וכתוב: "וְסַבֹּתֶם אֶת הָעִיר… כֹּה תַעֲשֶׂה שֵׁשֶׁת יָמִים. וְשִׁבְעָה כֹהֲנִים…
וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תָּסֹבּוּ אֶת הָעִיר שֶׁבַע פְּעָמִים וְהַכֹּהֲנִים יִתְקְעוּ בַּשּׁוֹפָרוֹת" (שם, ג-ד).
ומניין שהייתה שבת?
שאין לעולם שבעת ימים בלא שבת.
ועוד דבר אחר עשה יהושע מדעתו, מה שלא נאמר לו,
כיוון שנכבשה יריחו שבת היה,
אמר: השבת כולה קודש, וכל מה שכבשנו בשבת יהא קודש לה',
שנאמר "וְכֹל כֶּסֶף וְזָהָב וּכְלֵי נְחֹשֶׁת וּבַרְזֶל קֹדֶשׁ הוּא לה'…" (שם, יט).

(על פי מדרש תנחומא – בובר, פרשת נשא, סימן לא)

  • האם כיבוש יריחו בשבת משפיע על המתואר בפרק? אם כן, באיזה אופן?
מלחמת קודש
על פי המדרש, יהושע מחמיר בהוראות הכיבוש של יריחו, ובשונה משאר הערים הכנעניות מקדיש את...
מלחמת קודש
"וְהָיְתָה הָעִיר חֵרֶם הִיא וְכָל אֲשֶׁר בָּהּ לה'..." (פסוק יז)

shutterstock.com

על פי המדרש, יהושע מחמיר בהוראות הכיבוש של יריחו, ובשונה משאר הערים הכנעניות מקדיש את השלל לה' – ללוחמים אסור ליהנות ממנו.

אָמַר יְהוֹשֻׁעַ: הוֹאִיל וְכָבַשְׁנוּ אוֹתָהּ תְּחִלָּה, אֶת יְרִיחוֹ, נַקְדִּישׁ אֶת כָּל שְׁלָלָהּ לַגָּבוֹהַּ – לה'.

(מדרש במדבר רבה, פרשה יד, א)

  • לפי הפרק, האם הקדשת השלל לאל היא החלטה של יהושע או ציווי אלוהי?
סוגרת ומסוגרת
העיר יריחו מוקפת מבוך של שבע חומות, איור מתוך תנ"ך פרחי, נוצר במאה ה־14 בפרובנס...
סוגרת ומסוגרת
"וִירִיחוֹ סֹגֶרֶת וּמְסֻגֶּרֶת מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֵין יוֹצֵא וְאֵין בָּא." (פסוק א)

 מפה של יריחו, המאה ה-14, מאת אלישע בן אברהם קרקאס, מתוך ויקישיתוף

העיר יריחו מוקפת מבוך של שבע חומות, איור מתוך תנ"ך פרחי, נוצר במאה ה־14 בפרובנס על ידי אלישע בן אברהם קרשקש.

  • הסתכלו על המפה של העיר יריחו ונסו להסביר מה כוונת הפסוק "סֹגֶרֶת וּמְסֻגֶּרֶת מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל"?
אין יוצא ואין בא
קראו את פסוקים א–ו כפי שהם מסופרים בעֲלִילוֹן (קומיקס). הסבירו את הביטוי "אין יוצא ואין...
אין יוצא ואין בא
"וִירִיחוֹ סֹגֶרֶת וּמְסֻגֶּרֶת מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֵין יוֹצֵא וְאֵין בָּא." (פסוק א)

קראו את פסוקים א–ו כפי שהם מסופרים בעֲלִילוֹן (קומיקס).

  • הסבירו את הביטוי "אין יוצא ואין בא".
  • מדוע לדעתכם המְסַפּר המקראי מדגיש שיהיה קשה מאוד להיכנס לעיר?
כיבוש יריחו – כמו סיפור הבריאה רק הפוך
    סיפור קריסתן של חומות יריחו הוא מעין סיפור בבואה, שבו משתקף סיפור הבריאה...
כיבוש יריחו – כמו סיפור הבריאה רק הפוך
"וְסַבֹּתֶם אֶת הָעִיר כֹּל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַקֵּיף אֶת הָעִיר פַּעַם אֶחָת כֹּה תַעֲשֶׂה שֵׁשֶׁת יָמִים." (פסוק ג)

 

 

כיבוש יריחו, מציורי התנ"ך של גוסטב דורה.

בריאת האור, מציורי התנ"ך של גוסטב דורה.

סיפור קריסתן של חומות יריחו הוא מעין סיפור בבואה, שבו משתקף סיפור הבריאה במהופך:

להמשך קריאה
  1. במעשה הבריאה קדמו ששה ימי יצירה ליום השביעי, יום המנוחה. בכיבוש יריחו, לעומת זאת, קדמו ששה ימים, שלמעשה לא אירע בהם דבר, ליום השביעי שבו קרסו חומות העיר תחתיהן, והעיר נכבשה.
  2. מעשה הבריאה מתאר את יצירת הברואים כולם, ואילו בסיפור כיבושה של יריחו מעוצבת השמדה מוחלטת: "וַיַּחֲרִימוּ, אֶת-כָּל-אֲשֶׁר בָּעִיר מֵאִישׁ וְעַד-אִשָּׁה מִנַּעַר וְעַד-זָקֵן וְעַד שׁוֹר וָשֶׂה וַחֲמוֹר לְפִי-חָרֶב (יהושע ו כא).
  3. מעשה הבריאה מסתיים בברכה. כיבוש יריחו, לעומת זאת, מסתיים בקללה, שנועדה להנציח את החורבן המוחלט.
  • סיפור קריסת חומות יריחו הוא כמו סיפור מראה לסיפור הבריאה בבראשית פרק א. מצאו דמיון בציורים ובסיפורים.
כיבוש יריחו באומנות
  יעקב שטיינהרדט (1887–1968), אומן ישראלי יליד פולין, התמחה בחיתוך עץ ויצר יצירות רבות העוסקות...
כיבוש יריחו באומנות
"וַיְהִי בַּפַּעַם הַשְּׁבִיעִית תָּקְעוּ הַכֹּהֲנִים בַּשּׁוֹפָרוֹת וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל הָעָם הָרִיעוּ כִּי נָתַן ה' לָכֶם אֶת הָעִיר." (פסוק טז)
חיתוך עץ צבעוני של האומן יעקב שטיינהרדט המתאר את כיבוש יריחו בימי יהושע בן נון, 1953. באדיבות משפחת האומן יעקב שטיינהרדט

חיתוך עץ צבעוני של האומן יעקב שטיינהרדט המתאר את כיבוש יריחו בימי יהושע בן נון, 1953. באדיבות משפחת האומן יעקב שטיינהרדט.

 

יעקב שטיינהרדט (1887–1968), אומן ישראלי יליד פולין, התמחה בחיתוך עץ ויצר יצירות רבות העוסקות בנושאים מן המקרא.

  • מה בחר יעקב שטיינהרדט להדגיש ביצירתו מתוך הפרק?
  • מה לדעתכם המסר של האומן ביצירתו?
סיור ביריחו
יריחו כיום היא עיר בתחום הרשות הפלסטינית באזור בקעת הירדן, כ־10 ק"מ מצפון לים המלח....
סיור ביריחו
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ רְאֵה נָתַתִּי בְיָדְךָ אֶת יְרִיחוֹ וְאֶת מַלְכָּהּ גִּבּוֹרֵי הֶחָיִל." (פסוק ב)

יריחו כיום היא עיר בתחום הרשות הפלסטינית באזור בקעת הירדן, כ־10 ק"מ מצפון לים המלח. גובה העיר – כ־250 מטר מתחת לגובה פני הים – גובה ההופך אותה לעיר המיושבת הנמוכה ביותר בעולם.

להמשך קריאה

יריחו נחשבת לאחת ממקומות היישוב העתיקים בעולם וכבר בשנת 9,500 לפנה"ס היא הייתה יישוב מוקף חומה, כלומר לפני כ־11,500 שנה.
יריחו היא נווה מדבר גדול באזור שכמעט ולא יורדים בו גשמים. שני מעיינות נמצאים סמוך ליריחו ומספקים מים לעיר.

הסרטון סיור ביריחו לקוח מ AllAboutJerusalem, 2013

  • האם ביקרתם בעיר יריחו? הצטרפו לסיור.
איך מכינים שופרות
בימי קדם היה השופר כלי תקשורת שהשתמשו בו כדי להודיע הודעות. לדוגמה, בעזרת השופר הודיעו...
איך מכינים שופרות
"...שִׁבְעָה שׁוֹפְרוֹת הַיּוֹבְלִים…" (פסוק ד)

בימי קדם היה השופר כלי תקשורת שהשתמשו בו כדי להודיע הודעות. לדוגמה, בעזרת השופר הודיעו ללוחמים על יציאה למלחמה והעבירו הודעות על התכנסוּת. התקיעה בשופר שימשה גם לתפילה, כפי שעושים עד ימינו ביום הכיפורים בבית הכנסת.

  • באילו כוחות נעזר צבא ישראל כדי לכבוש את העיר יריחו?
  • האם הצליחו להפיל את החומות? מצאו הוכחה מפסוקים ו–כא.

קרדיט: איך מכינים שופר , מבית "האחים גרובייס" / יהודה גרובייס, 2012

כיבוש הארץ
התבוננו בסרטון המסכם את האירועים המרכזים בפרקים א- יב בספר יהושע (עד דקה 1:40) והוסיפו...
כיבוש הארץ
"וְסַבֹּתֶם אֶת הָעִיר כֹּל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַקֵּיף אֶת הָעִיר פַּעַם אֶחָת כֹּה תַעֲשֶׂה שֵׁשֶׁת יָמִים." (פסוק ג)

  • התבוננו בסרטון המסכם את האירועים המרכזים בפרקים א- יב בספר יהושע (עד דקה 1:40) והוסיפו סצנה לתסריט או הוסיפו בועיות דיבור או מחשבה לאחת הדמויות המופיעות בסרטון בהקשר לפרק ו.

קרדיט: יהושע א- יב: כיבוש הארץ / 929 תנך ביחד, 2015

חדשות התנ"ך – כיבוש יריחו
הציעו דיווח נוסף מהשטח (עליכם להמציא דיווח לפי תוכן הפרק) למִשדר החדשות של חדשות התנ"ך....
חדשות התנ"ך – כיבוש יריחו
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ רְאֵה נָתַתִּי בְיָדְךָ אֶת יְרִיחוֹ וְאֶת מַלְכָּהּ גִּבּוֹרֵי הֶחָיִל." (פסוק ב)

  • הציעו דיווח נוסף מהשטח (עליכם להמציא דיווח לפי תוכן הפרק) למִשדר החדשות של חדשות התנ"ך.

הסרטון: חדשות התנ"ך: חזק ואמץ / חינוכית ראשונים בעולם, 2016

צלילים וקולות
לכל חלל יש צליל שמהדהד בו באופן הרסני, אם מחפשים אפשר למצוא את התו המסוים...
צלילים וקולות
"וְשִׁבְעָה הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאִים שִׁבְעָה שׁוֹפְרוֹת הַיֹּבְלִים לִפְנֵי אֲרוֹן ה' הֹלְכִים הָלוֹךְ וְתָקְעוּ בַּשּׁוֹפָרוֹת…" (פסוק יג).

לכל חלל יש צליל שמהדהד בו באופן הרסני, אם מחפשים אפשר למצוא את התו המסוים שיגרום לחלון מסוים לרעוד או לכוס מסוימת להישבר.

להמשך קריאה

כך גם אפשר למצוא את הצליל שיוכל להרטיט כל קופסה וכל דבר בעולם – תנו לי מַתְנֵד שמייצר צליל ואצליח לסדוק ולשבּור שֵן או חלון או אבן – רק צריכים למצוא את התדר המדויק שיפרק אותם.
בני ישראל מחפשים לאט לאט את התדר, את התו האחד שיוכל לנגן על חומת יריחו, מופת של התכוונות משותפת, מופת של תזמור וניצוח מדויק, מופת של הקשבה הדדית. הם מסתובבים מסתובבים, עם שופרות וקולות, עד שהם מפצחים את הקוד המוזיקלי שיכול למוטט את החומה.
מתוך קובי אוז, יהושע ו באתר 929.

  • את מה מנפצים באמצעות קול בפרק שלנו?
  • מה מטרת הסיפור לדעתכם?

הסרטון אפסילון – תהודה / חינוכית ראשונים בעולם, 2017