סגור תצוגת כיתה
הפרק

סיפור כיבוש יריחו

פרק ו, א-יא

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

אנו נמצאים בראשית המסע לכיבוש ארץ ישראל בהנהגתו של יהושע. נקרין על הלוח מפה של ארץ ישראל ונתקרב במפה לאזור יריחו. נזמין את התלמידים לזהות בהצבעה את העיר יריחו במפה ונספר שזו העיר שממנה מתחיל כיבוש הארץ.

מבט ראשון

נקרין על הלוח את פסוק א בלבד ונשאל את התלמידים:

  • מה כוונת המילים "סֹגֶרֶת וּמְסֻגֶּרֶת… אֵין יוֹצֵא וְאֵין בָּא"?
  • איך לדעתכם עיר מסוגרת בתקופה הזו? (בחומה)
  • איך לדעתכם אפשר להיכנס לתוך עיר מוקפת חומה?

נשמע כל מיני אפשרויות. כעת נקרין את פסוקים ב-יא, נקרא אותם יחד ונסביר מילים קשות. ננחה את התלמידים למצוא בתוך הטקסט את התשובה לשאלה:

  • איך ייכנסו בני ישראל לעיר שמוקפת חומה? (באמצעות נס שיעשה אלוהים – הם יסתובבו סביב העיר שבע פעמים, ובפעם השביעית חומת העיר תיפול "מעצמה")

מבט שני

נקרין על הלוח את פסוקים א-יא. נחלק לתלמידים את דף העבודה ובו משפטים חסרים שעליהם להשלים. הדף יבהיר לתלמידים מהו בדיוק הריטואל שהעם נדרש לעשות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).

מבט שלישי

נשאל את התלמידים:

  • מה צריך העם לעשות כדי להפיל את החומה? (1. העם צריך להקיף אותה במעגלים; 2. העם צריך להריע, והכוהנים – לתקוע בשופר)
  • למה לדעתכם אלוהים דורש מהעם לעשות שני דברים שלא מפעילים שום כוח פיזי ואין להם שום קשר להפלת חומה?
  • האם אתם זוכרים מצב דומה שבו היה צריך להשמיע קול כלפי אבן ולחכות שמשהו יקרה?

נקרין על הלוח את הפסוק שבו משה מצטווה לדבר אל הסלע:
"קַח אֶת הַמַּטֶּה וְהַקְהֵל אֶת הָעֵדָה, אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ, וְדִבַּרְתֶּם אֶל הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם, וְנָתַן מֵימָיו, וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן הַסֶּלַע וְהִשְׁקִיתָ אֶת הָעֵדָה וְאֶת בְּעִירָם" (במדבר פרק ו פסוק ח)

נשאל את התלמידים:

  • מי זוכר מה קרה אחרי ההנחיה הזאת? (משה היכה בסלע במקום לדבר, ואלוהים כעס עליו שלא מילא את הציווי לדבר אל הסלע)
  • מה הקשר בין נפילת חומת יריחו ובין הבקשה לדבר אל הסלע? (אלו שני אירועים שבהם העם נבחן ביכולתו לסמוך על אלוהים שברגע האמת יעשה נס. בשני האירועים הקול או הדיבור לבד גרם לשינוי של האבן, אצל משה האבן הייתה אמורה להוציא מים, ואצל יהושע החומות קרסו מעצמן)

מבט לחיים

כדי שהחומה תיפול, בני ישראל היו צריכים לתת אמון באלוהים. נדגיש שלפעמים כוח רצון חזק מאוד ואמונה גדולה יכולים להפיל חומות בינינו לבין משהו שאנחנו רוצים.

נבקש מכל תלמיד לכתוב על פתק משהו שהוא היה רוצה מאוד להצליח בו, והוא מרגיש שיש חומה בינו ובין ההצלחה. נאסוף את הפתקים (נשמור אותם אנונימיים) ונשים אותם בקופסה במרכז הכיתה. לאחר מכן נחלק את הכיתה לארבע קבוצות כל קבוצה תקבל חמר וקרטון ביצוע ותבנה קיר אחד של החומה מלבני חמר. נחבר את החומה לריבוע, ובמרכזה נניח את הפתקים. נמחיז את נפילת החומה בסיבוב סביב הדגם ותרועה רמה, ולאחריה נפיל את החומה וכל הרצונות שלנו יתגשמו (אפשר גם לבנות חומות אישיות ולהפילן בבת אחת, אם זה מתאים יותר לאופייה של הכיתה).

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על כיבוש העיר יריחו.
מיומנות: השלמת טקסט בעקבות המתואר בפרק.
מתודה: יצרנו חומות מחמר וקרטון ביצוע.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
מלחמת שבעת הימים
לפי המדרש, נפילת חומות יריחו וכיבושה התרחשו בשבת. אם יאמר לך אדם: למה חילל יהושע...
מלחמת שבעת הימים
"וְסַבֹּתֶם אֶת הָעִיר כֹּל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַקֵּיף אֶת הָעִיר פַּעַם אֶחָת, כֹּה תַעֲשֶׂה שֵׁשֶׁת יָמִים... וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תָּסֹבּוּ אֶת הָעִיר שֶׁבַע פְּעָמִים וְהַכֹּהֲנִים יִתְקְעוּ בַּשּׁוֹפָרוֹת." (פסוק ג-ד)

איור: shutterstock.com

לפי המדרש, נפילת חומות יריחו וכיבושה התרחשו בשבת.

אם יאמר לך אדם: למה חילל יהושע את השבת ביריחו?
אמור לו: על פי הגבורה (דברי ה') עשה. שנאמר: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ רְאֵה נָתַתִּי בְיָדְךָ אֶת יְרִיחוֹ" (יהושע ו, ב),
וכתוב: "וְסַבֹּתֶם אֶת הָעִיר… כֹּה תַעֲשֶׂה שֵׁשֶׁת יָמִים. וְשִׁבְעָה כֹהֲנִים…
וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תָּסֹבּוּ אֶת הָעִיר שֶׁבַע פְּעָמִים וְהַכֹּהֲנִים יִתְקְעוּ בַּשּׁוֹפָרוֹת" (שם, ג-ד).
ומניין שהייתה שבת?
שאין לעולם שבעת ימים בלא שבת.
ועוד דבר אחר עשה יהושע מדעתו, מה שלא נאמר לו,
כיוון שנכבשה יריחו שבת היה,
אמר: השבת כולה קודש, וכל מה שכבשנו בשבת יהא קודש לה',
שנאמר "וְכֹל כֶּסֶף וְזָהָב וּכְלֵי נְחֹשֶׁת וּבַרְזֶל קֹדֶשׁ הוּא לה'…" (שם, יט).

(על פי מדרש תנחומא – בובר, פרשת נשא, סימן לא)

  • האם כיבוש יריחו בשבת משפיע על המתואר בפרק? אם כן, באיזה אופן?
מלחמת קודש
על פי המדרש, יהושע מחמיר בהוראות הכיבוש של יריחו, ובשונה משאר הערים הכנעניות מקדיש את...
מלחמת קודש
"וְהָיְתָה הָעִיר חֵרֶם הִיא וְכָל אֲשֶׁר בָּהּ לה'..." (פסוק יז)

shutterstock.com

על פי המדרש, יהושע מחמיר בהוראות הכיבוש של יריחו, ובשונה משאר הערים הכנעניות מקדיש את השלל לה' – ללוחמים אסור ליהנות ממנו.

אָמַר יְהוֹשֻׁעַ: הוֹאִיל וְכָבַשְׁנוּ אוֹתָהּ תְּחִלָּה, אֶת יְרִיחוֹ, נַקְדִּישׁ אֶת כָּל שְׁלָלָהּ לַגָּבוֹהַּ – לה'.

(מדרש במדבר רבה, פרשה יד, א)

  • לפי הפרק, האם הקדשת השלל לאל היא החלטה של יהושע או ציווי אלוהי?
סוגרת ומסוגרת
העיר יריחו מוקפת מבוך של שבע חומות, איור מתוך תנ"ך פרחי, נוצר במאה ה־14 בפרובנס...
סוגרת ומסוגרת
"וִירִיחוֹ סֹגֶרֶת וּמְסֻגֶּרֶת מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֵין יוֹצֵא וְאֵין בָּא." (פסוק א)

 מפה של יריחו, המאה ה-14, מאת אלישע בן אברהם קרקאס, מתוך ויקישיתוף

העיר יריחו מוקפת מבוך של שבע חומות, איור מתוך תנ"ך פרחי, נוצר במאה ה־14 בפרובנס על ידי אלישע בן אברהם קרשקש.

  • הסתכלו על המפה של העיר יריחו ונסו להסביר מה כוונת הפסוק "סֹגֶרֶת וּמְסֻגֶּרֶת מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל"?
אין יוצא ואין בא
קראו את פסוקים א–ו כפי שהם מסופרים בעֲלִילוֹן (קומיקס). הסבירו את הביטוי "אין יוצא ואין...
אין יוצא ואין בא
"וִירִיחוֹ סֹגֶרֶת וּמְסֻגֶּרֶת מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֵין יוֹצֵא וְאֵין בָּא." (פסוק א)

קראו את פסוקים א–ו כפי שהם מסופרים בעֲלִילוֹן (קומיקס).

  • הסבירו את הביטוי "אין יוצא ואין בא".
  • מדוע לדעתכם המְסַפּר המקראי מדגיש שיהיה קשה מאוד להיכנס לעיר?
כיבוש יריחו – כמו סיפור הבריאה רק הפוך
    סיפור קריסתן של חומות יריחו הוא מעין סיפור בבואה, שבו משתקף סיפור הבריאה...
כיבוש יריחו – כמו סיפור הבריאה רק הפוך
"וְסַבֹּתֶם אֶת הָעִיר כֹּל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַקֵּיף אֶת הָעִיר פַּעַם אֶחָת כֹּה תַעֲשֶׂה שֵׁשֶׁת יָמִים." (פסוק ג)

 

 

כיבוש יריחו, מציורי התנ"ך של גוסטב דורה.

בריאת האור, מציורי התנ"ך של גוסטב דורה.

סיפור קריסתן של חומות יריחו הוא מעין סיפור בבואה, שבו משתקף סיפור הבריאה במהופך:

להמשך קריאה
  1. במעשה הבריאה קדמו ששה ימי יצירה ליום השביעי, יום המנוחה. בכיבוש יריחו, לעומת זאת, קדמו ששה ימים, שלמעשה לא אירע בהם דבר, ליום השביעי שבו קרסו חומות העיר תחתיהן, והעיר נכבשה.
  2. מעשה הבריאה מתאר את יצירת הברואים כולם, ואילו בסיפור כיבושה של יריחו מעוצבת השמדה מוחלטת: "וַיַּחֲרִימוּ, אֶת-כָּל-אֲשֶׁר בָּעִיר מֵאִישׁ וְעַד-אִשָּׁה מִנַּעַר וְעַד-זָקֵן וְעַד שׁוֹר וָשֶׂה וַחֲמוֹר לְפִי-חָרֶב (יהושע ו כא).
  3. מעשה הבריאה מסתיים בברכה. כיבוש יריחו, לעומת זאת, מסתיים בקללה, שנועדה להנציח את החורבן המוחלט.
  • סיפור קריסת חומות יריחו הוא כמו סיפור מראה לסיפור הבריאה בבראשית פרק א. מצאו דמיון בציורים ובסיפורים.
כיבוש יריחו באומנות
  יעקב שטיינהרדט (1887–1968), אומן ישראלי יליד פולין, התמחה בחיתוך עץ ויצר יצירות רבות העוסקות...
כיבוש יריחו באומנות
"וַיְהִי בַּפַּעַם הַשְּׁבִיעִית תָּקְעוּ הַכֹּהֲנִים בַּשּׁוֹפָרוֹת וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל הָעָם הָרִיעוּ כִּי נָתַן ה' לָכֶם אֶת הָעִיר." (פסוק טז)
חיתוך עץ צבעוני של האומן יעקב שטיינהרדט המתאר את כיבוש יריחו בימי יהושע בן נון, 1953. באדיבות משפחת האומן יעקב שטיינהרדט

חיתוך עץ צבעוני של האומן יעקב שטיינהרדט המתאר את כיבוש יריחו בימי יהושע בן נון, 1953. באדיבות משפחת האומן יעקב שטיינהרדט.

 

יעקב שטיינהרדט (1887–1968), אומן ישראלי יליד פולין, התמחה בחיתוך עץ ויצר יצירות רבות העוסקות בנושאים מן המקרא.

  • מה בחר יעקב שטיינהרדט להדגיש ביצירתו מתוך הפרק?
  • מה לדעתכם המסר של האומן ביצירתו?
סיור ביריחו
יריחו כיום היא עיר בתחום הרשות הפלסטינית באזור בקעת הירדן, כ־10 ק"מ מצפון לים המלח....
סיור ביריחו
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ רְאֵה נָתַתִּי בְיָדְךָ אֶת יְרִיחוֹ וְאֶת מַלְכָּהּ גִּבּוֹרֵי הֶחָיִל." (פסוק ב)

יריחו כיום היא עיר בתחום הרשות הפלסטינית באזור בקעת הירדן, כ־10 ק"מ מצפון לים המלח. גובה העיר – כ־250 מטר מתחת לגובה פני הים – גובה ההופך אותה לעיר המיושבת הנמוכה ביותר בעולם.

להמשך קריאה

יריחו נחשבת לאחת ממקומות היישוב העתיקים בעולם וכבר בשנת 9,500 לפנה"ס היא הייתה יישוב מוקף חומה, כלומר לפני כ־11,500 שנה.
יריחו היא נווה מדבר גדול באזור שכמעט ולא יורדים בו גשמים. שני מעיינות נמצאים סמוך ליריחו ומספקים מים לעיר.

הסרטון סיור ביריחו לקוח מ AllAboutJerusalem, 2013

  • האם ביקרתם בעיר יריחו? הצטרפו לסיור.
איך מכינים שופרות
בימי קדם היה השופר כלי תקשורת שהשתמשו בו כדי להודיע הודעות. לדוגמה, בעזרת השופר הודיעו...
איך מכינים שופרות
"...שִׁבְעָה שׁוֹפְרוֹת הַיּוֹבְלִים…" (פסוק ד)

בימי קדם היה השופר כלי תקשורת שהשתמשו בו כדי להודיע הודעות. לדוגמה, בעזרת השופר הודיעו ללוחמים על יציאה למלחמה והעבירו הודעות על התכנסוּת. התקיעה בשופר שימשה גם לתפילה, כפי שעושים עד ימינו ביום הכיפורים בבית הכנסת.

  • באילו כוחות נעזר צבא ישראל כדי לכבוש את העיר יריחו?
  • האם הצליחו להפיל את החומות? מצאו הוכחה מפסוקים ו–כא.

קרדיט: איך מכינים שופר , מבית "האחים גרובייס" / יהודה גרובייס, 2012

כיבוש הארץ
התבוננו בסרטון המסכם את האירועים המרכזים בפרקים א- יב בספר יהושע (עד דקה 1:40) והוסיפו...
כיבוש הארץ
"וְסַבֹּתֶם אֶת הָעִיר כֹּל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַקֵּיף אֶת הָעִיר פַּעַם אֶחָת כֹּה תַעֲשֶׂה שֵׁשֶׁת יָמִים." (פסוק ג)

  • התבוננו בסרטון המסכם את האירועים המרכזים בפרקים א- יב בספר יהושע (עד דקה 1:40) והוסיפו סצנה לתסריט או הוסיפו בועיות דיבור או מחשבה לאחת הדמויות המופיעות בסרטון בהקשר לפרק ו.

קרדיט: יהושע א- יב: כיבוש הארץ / 929 תנך ביחד, 2015

חדשות התנ"ך – כיבוש יריחו
הציעו דיווח נוסף מהשטח (עליכם להמציא דיווח לפי תוכן הפרק) למִשדר החדשות של חדשות התנ"ך....
חדשות התנ"ך – כיבוש יריחו
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ רְאֵה נָתַתִּי בְיָדְךָ אֶת יְרִיחוֹ וְאֶת מַלְכָּהּ גִּבּוֹרֵי הֶחָיִל." (פסוק ב)

  • הציעו דיווח נוסף מהשטח (עליכם להמציא דיווח לפי תוכן הפרק) למִשדר החדשות של חדשות התנ"ך.

הסרטון: חדשות התנ"ך: חזק ואמץ / חינוכית ראשונים בעולם, 2016

צלילים וקולות
לכל חלל יש צליל שמהדהד בו באופן הרסני, אם מחפשים אפשר למצוא את התו המסוים...
צלילים וקולות
"וְשִׁבְעָה הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאִים שִׁבְעָה שׁוֹפְרוֹת הַיֹּבְלִים לִפְנֵי אֲרוֹן ה' הֹלְכִים הָלוֹךְ וְתָקְעוּ בַּשּׁוֹפָרוֹת…" (פסוק יג).

לכל חלל יש צליל שמהדהד בו באופן הרסני, אם מחפשים אפשר למצוא את התו המסוים שיגרום לחלון מסוים לרעוד או לכוס מסוימת להישבר.

להמשך קריאה

כך גם אפשר למצוא את הצליל שיוכל להרטיט כל קופסה וכל דבר בעולם – תנו לי מַתְנֵד שמייצר צליל ואצליח לסדוק ולשבּור שֵן או חלון או אבן – רק צריכים למצוא את התדר המדויק שיפרק אותם.
בני ישראל מחפשים לאט לאט את התדר, את התו האחד שיוכל לנגן על חומת יריחו, מופת של התכוונות משותפת, מופת של תזמור וניצוח מדויק, מופת של הקשבה הדדית. הם מסתובבים מסתובבים, עם שופרות וקולות, עד שהם מפצחים את הקוד המוזיקלי שיכול למוטט את החומה.
מתוך קובי אוז, יהושע ו באתר 929.

  • את מה מנפצים באמצעות קול בפרק שלנו?
  • מה מטרת הסיפור לדעתכם?

הסרטון אפסילון – תהודה / חינוכית ראשונים בעולם, 2017