עקשנות בכל מחיר
פסוקים ח-יג
הזמנה ללימוד
נסדר את הכיתה במעגל. נניח במרכז המעגל כרטיסיות סיפור שהדפסנו (ראו עזר הוראה: כרטיסיות סיפור) ונבקש מהתלמידים לסדר את הכרטיסיות לפי הסדר ולספר את הסיפור.
נדון על הסיפור:
- מה התכונה שגרמה לחמורים לא להצליח לאכול בהתחלה?
- מה גרם להם לשנות את דעתם?
- כיצד לבסוף הם הצליחו לאכול את האוכל?
- אם החמורים היו ממשיכים בעקשנותם, מה היה סוף הסיפור?
ננסה לאתר את העקשנות בפסוקים שנקרא – לאחר הקריאה נענה: מי התעקש? מה גרם להתעקשות? מדוע היה נראה שבכל זאת ההתעקשות לא תישאר זמן רב?
(תשובה מצופה: פרעה התעקש כי אלוהים הכביד את ליבו. היה נראה שההתעקשות לא תישאר זמן רב בשל המופתים של משה ואהרון שגברו על המופתים של החרטומים)
מבט ראשון
נקרא ביחד ובקול את הפסוקים ונבקש מהתלמידים למחוא כף בכל פעם שמתרחש "קסם".
- שלב א – פסוק י – אהרון משליך את המטה והוא הופך לתנין (מחיאת כף).
- שלב ב – פסוקים יא-יב – החרטומים במצוות פרעה גם כן הופכים את מטותיהם לתנינים (מחיאת כף).
- שלב ג – פסוק יב – מטה אהרון בולע את מטותיהם של החרטומים (מחיאת כף).
נקרא בהדגשה את הפסוק האחרון והמכריע: "וַיֶּחֱזַק לֵב פַּרְעֹה וְלֹא שָׁמַע אֲלֵהֶם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה'" (פסוק יג).
מבט שני
נתעמק בהבנת המילה 'מוֹפֵת'. נקרין על הלוח פירוש מילוני למילה 'מופת' על פי מילוג.
- דוגמה
- אות, סימן
- פלא, נס, קסם.
נבקש מהתלמידים לשבץ כל אחד מההסברים בפסוקים ולהבין מה ההסבר המתאים ביותר בחלק הזה של הפסוקים (פלא, נס, קסם). נשוחח על השיבוץ וננמק אותו.
מבט שלישי
ננסה להבין מדוע יש צורך דווקא בנס. נצפה בטריילר הסרט 'נסיך מצרים'.
נסביר לתלמידים שבעבר, בעולם העתיק, האמינו אנשים בכישופים ובקסמים. עם שהאל שלו לא עשה קסמים, היה נחשב עם חלש.
נדון עם התלמידים:
- בפסוקים אלו אלוהים, האל של בני ישראל, ניצח את האל של המצרים. במקרה כזה מי נחשב לחזק יותר?
- כיצד הניצחון מבוטא בפסוקים?
- מה מצופה מהמלך המפסיד?
- מה בפועל פרעה עושה?
(תשובות מצופות: אלוהים נחשב לחזק יותר, הרי מטה אהרון בלע את המטות של החרטומים, שזוהי הוכחה ניצחת לגדלותו של אלוהים על אלוהי מצרים. היינו מצפים שהמלך המפסיד ייכנע וישחרר את עם ישראל לדרכו, אך בפועל פרעה מקשיח את ליבו, מתעקש, ולא משחרר את בני ישראל)
ננסה להדגים את הדברים מחיי היום-יום של התלמידים:
- כשמשחקים בהפסקה בשתי קבוצות, כיצד קובעים מי המנצח ומי המפסיד? (תשובה מצופה: לפי כללי המשחק, למשל במשחק כדורגל קבוצה שתבקיע את מספר הגולים הגדול יותר מנצחת)
- מה מצופה מהקבוצה המפסידה? (תשובה מצופה: להפסיד בכבוד, לא לפתח מריבות וכו')
נקשר את הדיון למהלך הקודם – ה' הקשה את לב פרעה, כמו שנאמר בפסוק יג: "וַיֶּחֱזַק לֵב פַּרְעֹה וְלֹא שָׁמַע אֲלֵהֶם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה'". נבקש מהתלמידים להיזכר מדוע חיזק ה' את לב פרעה – מכיוון שהייתה לו מטרת-על גדולה יותר.
מבט לחיים
פרעה לא בחר לסרב, אלוהים הקשה את ליבו כדי שיסרב, כלומר מנע, ממנו מראש את הבחירה. אפשר לציין שיש מפרשים הטוענים שמניעת הבחירה היא העונש לפרעה ו לתלמידים מיומנים להביא לדוגמה את דברי הרמב"ן (ראו את דבריו גם בממערך השיעור).
שמות רבה יג, ד –אלא 'אם ללצים הוא יליץ' (משלי ג, לד), מתרה בו פעם ראשונה, ושניה, ושלישית, ואינו חוזר בו, והוא נועל בו דלת מן התשובה, כדי לפרוע ממנו מה שחטא. כך פרעה הרשע, כיון ששיגר הקדוש ברוך הוא אצלו חמש פעמים ולא השגיח על דבריו, אמר לו הקדוש ברוך הוא: 'אתה הקשית את ערפך והכבדת את לבך, הריני מוסיף לך טומאה על טומאתך'."
נבקש מהתלמידים לחשוב על היכולת לשקול ולבחור בחייהם ולתת דוגמאות לבחירות שלהם.
- מה היו האפשרויות שעמדו בפניכם ומה בחרתם?
- כיצד התנהל תהליך הבחירה?
- למה החלטת כפי שהחלטתם?
נציין שפעמים רבות אנו מתרגלים לדברים מסוימים וחשים שאין לנו בחירה כיצד לנהוג אלא הדברים נעשים אוטומטיים.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: דיברנו על תפיסת האלוהים בימי קדם. ניסינו להבין מדוע היה חשוב לה' דרך משה ואהרון לדבר בשפתם של המצרים. למדנו על העוצמה שבה הראה ה' את כוחו ולמרות זאת, על עקשנותו של פרעה שלא הסכים לקבל את הפסדו.
מיומנות: קריאה והבנת משמעות המילים באמצעות שימוש בפירוש מילוני.
מתודות: סיפור בכרטיסיות על עקשנות ושיתוף פעולה, מחיאת כף לסימון אותות.