ערי מקלט- למה דווקא עכשיו?
פסוקים כט-לד
הזמנה ללימוד
נקרין על הלוח את ראשית הפסוק המוכר מבראשית פרק ט פסוק ו: "שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם"
נשאל את התלמידים:
- מי זוכר את ההמשך של הפסוק הזה? "בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ"
נזכיר שמדובר בתקבולת כיאסטית – תקבולת בה יש הצלבה בין המשפטים:
(ראו דוגמה גם בממערך השיעור).
נספר לתלמידים שהיום נשוב אל החוק הזה שניתן כבר בפרק יא בבראשית, ונראה איך הוא קשור לאדמת ארץ ישראל.
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פסוקים כט-לד, נקרא יחד ונסביר בעת הקריאה את פירוש המילים הקשות. נשאל את התלמידים:
- מתוך ההקשר בפסוקים, מה לדעתכם יכולה להיות משמעות המילה 'להחניף'? (להחניף = לטמא וללכלך)
לאחר שהסברנו נבקש ממתנדב להסביר במילים שלו את פסוק לד: "וְלֹא תַחֲנִיפוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם בָּהּ, כִּי הַדָּם הוּא יַחֲנִיף אֶת הָאָרֶץ, וְלָאָרֶץ לֹא יְכֻפַּר לַדָּם אֲשֶׁר שֻׁפַּךְ בָּהּ, כִּי אִם בְּדַם שֹׁפְכו".
מבט שני
נחלק את התלמידים לזוגות, נחלק להם דפים ובהם ההנחיות של אלוהים בפסוקים במילים שלנו. ננחה את הזוגות למצוא את הפסוקים המתאימים לכל הנחיה, ולכתוב את האותיות של הפסוקים במקום המתאים (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). נקדים ונסביר שעד פסוק כט הפסוקים עסקו בהורג בשוגג, והפסוקים שאנו קוראים כעת דנים בעונשו של הורג במזיד, שאינו יכול לחסות בעיר מקלט.
כעת נשאל את התלמידים:
- בהמשך למה שלמדנו בשיעורים הקודמים, אילו שני איסורים חשובים נוספים ניתנים לנו בחלק זה?
1. איסור כופר נפש – אסור להחליף עונש מוות לרוצח בתשלום סכום כסף.
2. איסור לטמא את אדמת הארץ – דם הנרצח מטמא את האדמה הקדושה, הדרך היחידה לכפר על כך היא בשפיכת דמו של הרוצח (אבל רק אם יש שני עדים שמעידים על הרצח בתנאים מסוימים מול בית הדין).
מבט שלישי
נסב את תשומת ליבם של התלמידים שבחלק האחרון בפרשת עיר המקלט נכתב שרצח מטמא את קדושתה של אדמת הארץ. נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם יש קשר בין ההנחיות על עיר מקלט לבין הזמן שבו ניתנו, דווקא לפני שהעם עומד להיכנס לארץ ישראל? מדוע ההנחיות על עיר מקלט ניתנות דווקא לפני כניסת העם לארץ?
המעבר משלב הנדודים לשלב התיישבות הקבע הוא גם הרגע שבו העם מתחיל להיות כפוף לחוקים חברתיים נוסף על מנהגי השבט הקיימים עד אז. בהתיישבות הקבע בארץ נבנית שגרת חיים, ומכורח המציאות שגרה כוללת גם פשיעה ופגיעה של אנשים זה בזה. משה רוצה להעביר לעם ישראל מסר שבניגוד למסע הארוך במדבר שהתאפיין בארעיות ובתנועה, המעבר לארץ ישראל מחייב קודים מוסריים חדשים. כשיש לך מקום משלך, יש לך גם אחריות אחרת כלפיו.
מבט לחיים
דיברנו בשיעור על שהארץ נטמאת מרצח, כלומר אינה יכולה לסבול רצח.
- אילו מעשים גורמים לכם לתחושה שהארץ נטמאת?
- אילו מעשים מקולקלים מוסרית מביאים לתחושה שהחברה אינה יכולה להמשיך כך?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על איסור כופר נפש בארץ ישראל ועמדנו על הקשר בין הכניסה לארץ ובין החובה לכפר על רצח שמטמא את אדמת הארץ בדמו של הרוצח.
מיומנויות: קראנו את תוכן הפרק במילים של היום והתאמנו לו את הפסוקים בלשון המקרא.
מתודות: חשבנו על הפער שבין האידיאל לבין המציאות במדינת ישראל.