פטירת שרה
פסוקים א-ו
הזמנה ללימוד
נציג לתלמידים שתי תמונות המתארות אירועים מחיי שרה ונבקש מהם לגלות באיזו דמות הפרק שלנו עוסק (ראו עזרי הוראה: אירועים מחיי הדמות א', אירועים מחיי הדמות ב').
נספר לתלמידים שהיום נלמד על קבורת שרה אמנו, ואנחנו נשתתף באבלו של אברהם עליה.
מבט ראשון
נקרא את פסוקים א-ו. לפני הקריאה נבקש מהתלמידים לראות כיצד אברהם מתאבל על שרה ומה המעשה הראשון שהוא עושה לאחר שהוא מסיים לבכות.
מבט שני
נשאל את התלמידים:
- באיזה גיל נפטרה שרה? (פסוק א – שרה נפטרה בגיל 127)
נסביר שבלשון התנ"ך כשכותבים גיל של מישהו או מתייחסים לתקופה מסוימת מפרידים בין המאות, העשרות והאחדות. במקום לכתוב מאה עשרים ושבע, כתוב מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים. נקרא לתלמידים פסוק נוסף מספר בראשית, שלמדו כבר בתחילת השנה, וגם בו מופיע הגיל כך – פרק ט פסוק כט: "וַיִּהְיוּ כָּל יְמֵי נֹחַ תְּשַׁע מֵאוֹת שָׁנָה וַחֲמִשִּׁים שָׁנָה, וַיָּמֹת".
נשאל את התלמידים:
- בן כמה היה נח לפי הפסוק הזה? (950)
- היכן נפטרה שרה? (בחברון)
- היכן שוכנת חברון?
נקרין על הלוח את המפה.
נמצא עם התלמידים את חברון במפה ונסביר לתלמידים שקריית-ארבע היא שם נוסף לעיר חברון. בפסוק ב כתוב שאברהם סופד לשרה ובוכה.
- מה משמעות המילה לספוד? (לספר בשבחה של שרה, הספד נאמר לאחר מותו של האדם)
- מה אברהם עושה מיד בתום ימי האבל? (מבקש מבני חת אחוזת קבר)
- מה בני חת משיבים לאברהם בפסוק ו? (הם מציעים לאברהם לבחור כל קבר שהוא רוצה מבין הקברים שלהם)
בפסוק ד אברהם אומר לבני חת: "גֵּר וְתוֹשָׁב אָנֹכִי עִמָּכֶם".
- מה משמעות המילה "גֵּר"? (גר הוא אדם שעבר מארץ אחרת והגיע למקום חדש, גר הוא זר, הוא איננו בן המקום)
- כיצד בני חת מכנים את אברהם? (פסוק ו – "נְשִׂיא אֱלֹהִים אַתָּה", בני חת מתייחסים לאברהם כאדם מכובד)
- לו הייתם כעת במקום אברהם, האם הייתם מרוצים מתשובתם של בני חת? (נראה שכן)
מבט שלישי
אברהם סופד לשרה. כאשר כותבים הספד לאדם קרוב מזכירים בדרך כלל חוויות משותפות שעברו עלינו עם אותו אדם. ננסה להיזכר יחד באירועים מחייה של שרה:
- הנישואין לאברהם
- ההגירה לארץ כנען
- הנדודים למצרים ולגרר
- הציפייה הארוכה לילד
- ההצעה לאברהם להינשא להגר
- הורות בגיל מבוגר
- גירוש ישמעאל
- עקדת יצחק
נשאל את התלמידים:
- מה מבין כל האירועים בחייה של שרה קרה ממש בסמוך למותה? (עקדת יצחק)
- האם לדעתכם יכול להיות קשר בין שני האירועים? (ישנם מדרשים הקושרים בין האירועים ומציעים ששרה נבהלה כל כך מהאפשרות שיצחק יועלה לעולה בידי אביו, ומתוך אותה בהלה נפטרה)
כל זוג תלמידים יכתוב הספד קצר לשרה, ובו יתייחסו לפחות לשלושה אירועים מחייה.
ניתן לתלמידים לבחור אם הם כותבים את ההספד כאילו הם אברהם, כאילו הם יצחק או כאילו הם עצמם. את ההספדים יקראו התלמידים בקול מול הכיתה.
למורה: אפשר למצוא דוגמה להספד של אברהם לשרה באתר 929, במאמרה של נויה שגיב. (הדוגמה אינה מתאימה לכיתה ב אך היא יכולה להעניק למורה רעיונות להכוונת התלמידים).
נסכם: חייהם המשותפים של אברהם ושרה היו רצופי אירועים מכוננים כמו נדודים בארצות שונות, ציפייה ארוכה לילד, הורות בגיל מאוחר ועוד. היו בהם רגעי שפל כמו הקנאה של שרה בהגר ורגעי שיא כמו לידתו של יצחק. אפשר להניח שמותה של שרה משאיר חלל גדול מאוד בליבו של אברהם.
אחרי שאברהם מתאבל על שרה הוא מרגיש צורך לקבור אותה באחוזת קבר משפחתית, מקום קבורה מסודר וקבוע בעבורה, בעבור עצמו ובעבור הדורות הבאים. כגר, אין למשפחתו מקום קבורה משלה, ואברהם מבקש מהמקומיים, מבני חת: "תְּנוּ לִי אֲחֻזַּת קֶבֶר עִמָּכֶם, וְאֶקְבְּרָה מֵתִי מִלְּפָנָי" (פסוק ד).
מבט לחיים
נבקש מהתלמידים לצייר את אברהם ואת הבעת פניו כאשר הוא מגלה ששרה נפטרה:
- היכן הוא יושב?
- מה הוא מרגיש?
- מה הוא עושה?
נזמין תלמידים שמעוניינים בכך לספר על מוות של מישהו שהכירו (סבא, סבתא, שכן וכו') ונשמע את חוויותיהם אם נכחו בבית הקברות, בהספדים, בלוויה או בשבעה. נתמקד ברגשות שליוו את השהות במקום וננסה לברר מה עזר להם להתגבר על התחושות הקשות.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על פטירתה של שרה בגיל 127 ועל הבכי וההספד של אברהם. הבנו מדוע אברהם מבקש מבני חת לתת לו אחוזת קבר ושמחנו לשמוע כי הם מכבדים אותו ומוכנים להיענות לבקשתו.
מיומנויות: כתיבת שנים במקרא (127), לימוד מתוך סמיכות פרשיות – עקדת יצחק ומות שרה.
מתודות: כתיבת הספד לשרה שבו נזכרים אירועים שונים מחייה, ציור הבעת פניו של אברהם ברגע הבשורה על מות שרה, שיתוף אישי בחוויות.