סגור תצוגת כיתה
הפרק

קניית מערת המכפלה

פסוקים ז-כ

שיעור שני מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

אתם משחקים אצל חבר ומתלהבים מאחד המשחקים שלו. החבר רואה את התלהבותכם ומחליט לתת לכם את המשחק.

  • האם תיקחו אותו? למה? (ניקח כי הוא נתן אז למה לא; לא ניקח כי זה שלו; לא ניקח כי אולי הוא יתחרט, ואני כבר אתרגל למשחק ואהיה עצוב שהמשחק לא אצלי)

נזכיר כי בשיעור שעבר למדנו ששרה נפטרה ושאברהם מבקש מבני חת מקום לקבור אותה. בני חת מאפשרים לו לבחור כל מקום שירצה ולקבלו חינם. היום נראה אם אברהם מרוצה מתשובתם ומוכן לקבל את הצעתם.

מבט ראשון

נקרא את פסוקים ז-כ ונבקש מהתלמידים לשים לב במהלך הקריאה על מה מתעקש אברהם כאשר הוא מדבר עם עפרון.

מבט שני

נשאל את התלמידים:

  • כיצד אברהם מגיב לנכונותם של בני חת לתת לו חינם אחוזת קבר לבחירתו? (משתחווה ומודה להם, אך לא מקבל את ההצעה)
  • מה אברהם מבקש מהם? (לקרוא לעפרון החיתי = מבני חת)
  • היכן אברהם מבקש לקבור את שרה? (פסוקים ח-ט – אברהם רוצה לקבור את שרה במערת המכפלה ששייכת לעפרון בן צחר)
  • קראו את פסוק יא – כמה פעמים מופיע בפסוק זה הפועל "נתתי"? (שלוש פעמים)
  • מה עפרון מציע לתת לאברהם? (את מערת המכפלה חינם)
  • האם אברהם מסכים? (לא, אברהם מתעקש לשלם על המערה)
  • כמה כסף עפרון מבקש מאברהם? (הרבה כסף – 400 שקל כסף)

אברהם שוקל את מטבעות הכסף ומעביר לעפרון 400 מטבעות. ננסה לשער מדוע אברהם רוצה לקנות בכסף ואיננו מעוניין לקבור את שרה חינם.
הסבר ראשון: עפרון מציע לאברהם לקבור את שרה בלא תשלום, אבל מערת המכפלה תישאר בבעלותו של עפרון.
הסבר שני: אברהם רוצה שלא יהיה ספק לגבי בעלותו על מערת המכפלה ולכן הוא עורך את הקנייה לעיני כל אנשי חת.

מבט שלישי

נשאל את התלמידים:

  • למה אברהם רוצה לקנות קבר?
  • למה בכלל בני אדם צריכים ציון קבר ולא פשוט מניחים את הגופה בבור? (יש כתובת ברורה שאפשר לבוא אליה כדי להרגיש את הקרוב הנפטר, לדבר אתו, להתגעגע אליו)
  • למה אברהם קובר את שרה בקבר משפחתי, שבו הוא עצמו מתכנן להיקבר ומתכנן גם שבנו ונכדו ייקברו בו עם נשותיהם בעתיד? (הידיעה שבסופו של דבר בני המשפחה יהיו קבורים יחד, זה לצד זה, נותנת תחושה מסוימת של בית. כפי שהיה לנו מקום משותף בחיינו, ככה יהיה לנו מקום משותף במותנו)
  • מה שם הפרשה שאנו לומדים? (חיי שרה)
  • האם לדעתכם שם הפרשה מתאים לתוכן הכתוב בפרשה? (הפרשה מדברת על מוות ונקראת חיים)
  • שערו מדוע שם הפרשה הוא בכל זאת 'חיי שרה'? (שרה נפטרה, אבל רוחה, המעשים הטובים שלה, הבן שלה וכולנו ממשיכים את דרכה בחיים)

למורים: שימו לב שגם פרשת פטירתו של יעקב נקראת 'ויחי'.

מבט לחיים

נקרין על הלוח תמונה של מערת המכפלה.
נשאל את התלמידים:

  • האם אתם מזהים את המקום או האם ביקרתם בו?

נקרא לתלמידים תיאור של מערת המכפלה שכתב בנימין מטודלה, נוסע שהגיע לארץ במאה ה-12 וביקר שם. ננסה להבין איך נראתה מערת המכפלה על פי תיאורו של אותו נוסע.

התמונה שהקרנו על הלוח היא תצלום של מערת המכפלה בימינו. בתקופה שמתאר בנימין מטודלה וגם בתקופת התנ"ך המערה הייתה קטנה הרבה יותר. בפרקנו מתואר שאברהם קבר במערת המכפלה את שרה, ובפרקים הבאים מתואר כיצד נקברים בה גם אברהם עצמו, יצחק ורבקה ויעקב ולאה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: ראינו היכן שוכנת מערת המכפלה במפה מודרנית ושוחחנו על הסיבות לסירובו של אברהם לקבל מתנת חינם ולהתעקשותו לקנות את המערה. התבוננו בתצלום של מערת המכפלה, האזנו לתיאור מערת המכפלה מכתביו של הנוסע בנימין מטודלה מלפני כ-800 שנה, וניסינו לדמיין איך נראתה המערה בעבר.
מיומנויות: קריאת פסוקים והבנתם, מילה מנחה ("נתתי"), זיהוי אתרים במפה.
מתודות: צפייה בתצלום, התבוננות במפה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
מערת המכפלה
צילום של מערת המכפלה מתוך ויקיפדיה היכן שוכנת מערת המכפלה?
מערת המכפלה
"וְיִתֶּן לִי אֶת מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר לוֹ" (פסוק ט)

צילום של מערת המכפלה מתוך ויקיפדיה

  • היכן שוכנת מערת המכפלה?
תיאור מערת המכפלה בכתביו של בנימין מטודלה
אם יבוא לשם יהודי ויתן שכר לשוער של מערה ויפתח לו פתח ברזל וירד אדם...
תיאור מערת המכפלה בכתביו של בנימין מטודלה

אם יבוא לשם יהודי ויתן שכר לשוער של מערה ויפתח לו פתח ברזל וירד אדם למטה במדרגות ונר דלוק בידו וירד למטה במערה אחת ואין שם כלום, וכן בשנייה, עד שיבוא אל השלישית והנה שם ששה קברים: קבר אברהם ויצחק ויעקב ושרה ורבקה ולאה זה כנגד זה ועל קבריהם חתומים אותיות חקוקות באבנים. על קבר אברהם חקוק "זה קבר אברהם" ושל יצחק "זה קבר יצחק בן אברהם אבינו", ושל יעקב "זה קבר יעקב בן יצחק בן אברהם אבינו", ועל האחרים "זה קבר שרה" ו"זה קבר רבקה" ו"זה קבר לאה".

מתוך מסעות בנימין מטודלה, הוצאת אדלר, לונדון 1907.

עקדת יצחק ומות שרה
 אָמְרָה שָׂרָה לְיִצְחָק: בְּנִי, מָה עָשָׂה אָבִיךָ?אָמַר לָה: אָבִי הָלַךְ אִיתִי דֶרֶךְ אֲרוּכָּה וְהֶעֱלָה אוֹתִי...
עקדת יצחק ומות שרה
"וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים, שְׁנֵי חַיֵּי שָׂרָה. וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן…"
(פסוקים א-ב)

מִצִיוּרִי הַתַנַ"ךְ שֶׁל אֲבָל פֶּן. שָׂרָה וְיִצְחָק. פסטל על נייר. באדיבות המשפחה

 אָמְרָה שָׂרָה לְיִצְחָק: בְּנִי, מָה עָשָׂה אָבִיךָ?
אָמַר לָה: אָבִי הָלַךְ אִיתִי דֶרֶךְ אֲרוּכָּה וְהֶעֱלָה אוֹתִי לְרֹאשׁ הַר גָבוֹהַ, וּבָנָה שָׁם מִזְבֵּחַ, וְקָשַׁר אוֹתִי עַל הַמִזְבֵּחַ…
וְעוֹד לִפְנֵי שֶׁהִסְפִּיק לְסַיֵים אֶת דְבָרָיו, יָצְאָה נִשְׁמָתָה שֶׁל שָׂרָה

(עיבוד. על פי: מדרש קהלת רבה, פרשה ט, פסקה ז)

  • הַמִדְרָשׁ מְתָאֵר קֶשֶׁר בֵּין אֵירוּעַ עֲקֵדַת יִצְחָק, שֶׁבּוֹ שָׁרָה לֹא מוּזְכֶּרֶת, לְבֵין מוֹת שָׂרָה, שֶׁעָלָיו מְסוּפָּר מִיָיד לְאַחַר מִכֵּן. לְפִי הַמִדְרָשׁ, מָה גָרַם לְמוֹתָה שֶׁל שָׂרָה?

שמש שוקעת, שמש זורחת
מִיָיד לְאַחֵר הַסִיפּוּר עַל מוֹת שָׂרָה, מְסוּפָּר שֶׁיִצְחָק הִתְחַתֵן עִם רִבְקָה. הַמִדְרָשׁ קוֹשֵׁר בֵּין שְׁנֵי...
שמש שוקעת, שמש זורחת
"וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע…"
(פסוק כג)

צילום: shutterstock.com

מִיָיד לְאַחֵר הַסִיפּוּר עַל מוֹת שָׂרָה, מְסוּפָּר שֶׁיִצְחָק הִתְחַתֵן עִם רִבְקָה.
הַמִדְרָשׁ קוֹשֵׁר בֵּין שְׁנֵי הַסִיפּוּרִים בְּאֶמְצָעוּת פָּסוּק מִסֵפֶר קֹהֶלֶת.

לקריאת המדרש

"וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ…" (קהלת א, ה).
אָמַר רַבִּי אַבָּא בַּר כַּהֲנָא: לָמָּה כָּתוּב כָּךְ? הַאִם אֲנַחְנוּ לֹא יוֹדְעִים שֶׁזָּרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ?
אֶלָא עַד שֶׁלֹא יַשְׁקִיעַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הַשֶּׁמֶשׁ שֶׁל צַדִּיק אֶחָד, הוּא לֹא מַזְרִיחַ אֶת הַשֶּׁמֶשׁ שֶׁל צַדִּיק חֲבֵרוֹ… עַד שֶׁלֹא הִשְׁקִיעַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הַשֶּׁמֶשׁ שֶׁל שָׂרָה, הוּא לֹא הִזְרִיחַ אֶת הַשֶּׁמֶשׁ שֶׁל רִבְקָה.

(עיבוד. על פי: מדרש בראשית רבה, פרשה נח, פסקה ב)

  • לְפִי הַמִדְרָשׁ, מַדוּעַ הִתְחַתֵן יִצְחָק עִם רִבְקָה רַק אַחֲרֵי מוֹתָה שֶׁל שָׂרָה?
כסף עובר לסוחר
"כֶּסֶף עוֹבֵר לַסוֹחֵר" אוֹ: "מַטְבֵּעַ עוֹבֵר לַסוֹחֵר", הוּא בִּיטוּי לְתַשְׁלוּם בְּאֶמְצָעֵי תַשְׁלוּם יַצִיב, שֶׁיֵשׁ לוֹ...
כסף עובר לסוחר
"וַיִּשְׁמַע אַבְרָהָם אֶל עֶפְרוֹן וַיִּשְׁקֹל אַבְרָהָם לְעֶפְרֹן אֶת הַכֶּסֶף אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּאָזְנֵי בְנֵי חֵת, אַרְבַּע מֵאוֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף עֹבֵר לַסֹּחֵר."
(פסוק טז)

הדמיה של מאזניים. shutterstock.com

שטר של מאה ש"ח. בנק ישראל.

"כֶּסֶף עוֹבֵר לַסוֹחֵר" אוֹ: "מַטְבֵּעַ עוֹבֵר לַסוֹחֵר", הוּא בִּיטוּי לְתַשְׁלוּם בְּאֶמְצָעֵי תַשְׁלוּם יַצִיב, שֶׁיֵשׁ לוֹ בִּיקוּשׁ בְּכָל מָקוֹם, כָּךָ שֶׁהַסוֹחֵר שֶׁקִיבֵּל אֶת הַתַשְׁלוּם יָכוֹל לְהַמְשִׁיךְ וְלַסְחוֹר בּוֹ.
לְדוּגְמָה: אִם אָדָם שִׁילֵם בְּזָהָב עֲבוּר סְחוֹרָה – הַסוֹחֵר שֶׁקִיבֵּל אֶת הַזָהָב יָכוֹל לְהִשְׁתַמֵשׁ בּוֹ כְּדֵי לִקְנוֹת דְבָרִים אֲחֵרִים.

  • תְנוּ דוּגְמָה לְדָבָר שֶׁאֶפְשָׁר לְשַׁלֵם בּוֹ וְשֶׁהוּא "כֶּסֶף עוֹבֵר לַסוֹחֵר", וּלְדָבָר שֶׁאֵינוֹ נֶחְשָׁב "כֶּסֶף עוֹבֵר לַסוֹחֵר".
ביני ובינך
אַבְרָהָם הָיָה אִישׁ עָשִׁיר, וְעֶפְרוֹן יָדַע אֶת זֶה. פַּעַם אַחַר פַּעַם הִתְעַקֵשׁ אַבְרָהָם לְשַׁלֵם לוֹ...
ביני ובינך
"אֲדֹנִי שְׁמָעֵנִי אֶרֶץ אַרְבַּע מֵאֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף בֵּינִי וּבֵינְךָ מַה הִוא, וְאֶת מֵתְךָ קְבֹר."
(פסוק טו)

צילום: shutterstock.com

אַבְרָהָם הָיָה אִישׁ עָשִׁיר, וְעֶפְרוֹן יָדַע אֶת זֶה.
פַּעַם אַחַר פַּעַם הִתְעַקֵשׁ אַבְרָהָם לְשַׁלֵם לוֹ עֲבוּר מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה, אֲבָל עֶפְרוֹן סֵירַב לְקַבֵּל תַשְׁלוּם וְרָצָה לָתֵת לְאַבְרָהָם אֶת הַמָקוֹם בְּמַתָנָה.
לְבַסוֹף הִסְכִּים עֶפְרוֹן לְקַבֵּל תַשְׁלוּם, וְנָקַב בַּסְכוּם – 400 שֶׁקֶל כֶּסֶף. הוּא אָמַר לְאַבְרָהָם: "בֵּינִי וּבֵינְךָ מַה הִוא", כְּלוֹמַר: בֵּינֵינוּ, זֶה סְכוּם קָטָן… מָה זֶה כְּבָר בִּשְׁבִילְךָ 400 שֶׁקֶל כֶּסֶף?

  • סַפְּרוּ סִיפּוּר עַל מַצָב דוֹמֶה: אָדָם רוֹצֶה מֵאָדָם אַחֵר מַשֶׁהוּ שֶׁהַמְחִיר שֶׁלוֹ גָבוֹהַ, אֲבָל הוּא מַצִיג אֶת הַמְחִיר כְּנָמוּךְ וְלֹא מַשְׁמָעוּתִי. הִשְׁתַמְשׁוּ בַּבִּיטוּי "בֵּינִי וּבֵינְךָ מַה הִוא".

קבורת שרה
הָאוֹמָן מִיקֵם אוֹתָנוּ, הָאֲנָשִׁים הַמַבִּיטִים בַּיְצִירָה, מִחוּץ לִמְעָרַת הַמַכְפֵּלָה. אִם נָצִיץ פְּנִימָה, נַרְאֶה קְבוּצַת אֲנָשִׁים...
קבורת שרה
"...וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ."
(פסוק ב)

הָאוֹמָן מִיקֵם אוֹתָנוּ, הָאֲנָשִׁים הַמַבִּיטִים בַּיְצִירָה, מִחוּץ לִמְעָרַת הַמַכְפֵּלָה. אִם נָצִיץ פְּנִימָה, נַרְאֶה קְבוּצַת אֲנָשִׁים נוֹשְׂאִים לַפִּידִים סְבִיב הַקֶבֶר שֶׁל שָׂרָה.

  • הַמַבָּט הַמְרוּחָק, מִחוּץ לַהִתְרַחֲשׁוּת, הוּא אֶמְצָעִי אוֹמָנוּתִי שֶׁהָאוֹמָן הִשְׁתַמֵשׁ בּוֹ. הַאִם הוּא הִצְלִיחַ לְסַקְרָן אֶתְכֶם? הַאִם הוּא גָרַם לָכֶם לִרְצוֹת לְהִתְקָרֵב לַהִתְרַחֲשׁוּת? הַאִם אַתֶם מַרְגִישִׁים שֶׁכָּךְ אַתֶם מְקַבְּלִים יוֹתֵר פְּרָטִים אוֹ פָּחוֹת פְּרָטִים עַל הַלְוָויָיתָה שֶׁל שָׂרָה?

מות שרה
בַּיְצִירָה רוֹאִים אֶת אַבְרָהָם יוֹצֵא מִמְעָרַת הַמַכְפֵּלָה וּמַפְנֶה אֶת רֹאשׁוֹ כְּדֵי לְהַבִּיט שׁוּב בַּקֶבֶר שֶׁל...
מות שרה
"...וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ."
(פסוק ב)

קְבוּרַת שָׂרָה, גוּסְטַב דוֹרֶה

בַּיְצִירָה רוֹאִים אֶת אַבְרָהָם יוֹצֵא מִמְעָרַת הַמַכְפֵּלָה וּמַפְנֶה אֶת רֹאשׁוֹ כְּדֵי לְהַבִּיט שׁוּב בַּקֶבֶר שֶׁל שָׂרָה. הָאוֹר שֶׁבּוֹקֵעַ מִפֶּתַח הַמְעָרָה מֵאִיר אֶת אַבְרָהָם, וְכָךָ מְאַפְשֵׁר לָנוּ לְהַבְחִין בְּרִגְשׁוֹתָיו.

  • זַהוּ אֶת דְמוּתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם וַעֲנוּ: אֵילוּ רְגָשׁוֹת אַבְרָהָם מַבִּיעַ? (הֵיעָזְרוּ בִּתְנוּעוֹת הַגוּף שֶׁלוֹ וְשֶׁל הַדְמוּיוֹת הַנוֹסָפוֹת.)

קריית ארבע - חברון
בַּפָּסוּק כָּתוּב: "בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן". כְּלוֹמַר, לְאוֹתָה הָעִיר הָיוּ שְׁנֵי שֵׁמוֹת. חֶבְרוֹן הִיא עִיר...
קריית ארבע - חברון
"וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן, וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ."
(פסוק ב)

תמונה של חברון ובמרכז מערת המכפלה, 1910 בערך. צילום: מתוך ויקישיתוף

‏‏אזור חברון, צילום: Costello, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0.

בַּפָּסוּק כָּתוּב: "בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן". כְּלוֹמַר, לְאוֹתָה הָעִיר הָיוּ שְׁנֵי שֵׁמוֹת.
חֶבְרוֹן הִיא עִיר קְדוּמָה מְאוֹד. הִתְיַישְׁבוּ בָּה כְּבָר בַּתְקוּפָה הַכְּנַעֲנִית, לִפְנֵי כְּ-4,500 שָׁנָה. חֶבְרוֹן נִמְצֵאת בְּמִיקוּם מֶרְכָּזִי – בַּדֶרֶךְ הַמוֹבִילָה מִבְּאֵר שֶׁבַע לִירוּשָׁלַיִם – בָּאֵזוֹר שֶׁהַקַרְקַע הַחַקְלָאִית בּוֹ טוֹבָה וְאֵיכוּתִית.

להמשך קריאה

בַּפֶּרֶק מְסוּפָּר שֶׁאַחֲרֵי מוֹת שָׂרָה, אַבְרָהָם קָנָה אֶת מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה שֶׁבְּחֶבְרוֹן כְּדֵי שֶׁתְשַׁמֵשׁ אֲחוּזַת קֶבֶר.
אַחַר כָּךָ, בְּסִיפּוּרֵי כִּיבּוּשׁ הָאָרֶץ בְּסֵפֶר יְהוֹשֻׁעַ, מְסוּפָּר שֶׁיְהוֹשֻׁעַ כָּבַשׁ אֶת הָעִיר חֶבְרוֹן.
דָוִד הַמֶלֶךְ מָלַךְ בִּתְחִילַת יְמֵי הַמַלְכוּת שֶׁלוֹ בְּחֶבְרוֹן, וּמִמֶנָה עָבַר לִירוּשָׁלַיִם וּמָלַךְ עַל כָּל יִשְׂרָאֵל.

  • לְפִי הַפֶּרֶק וּלְפִי הַהֶסְבֵּר, מַדוּעַ הָיָה חָשׁוּב לְאַבְרָהָם לִקְנוֹת דַוְוקָא אֶת מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה שֶׁבַּחֶבְרוֹן?
מערת המכפלה
מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה הוּא שֵׁם חֶלְקַת הַקֶבֶר שֶׁקָנָה אַבְרָהָם לְאַחַר מוֹת שָׂרָה אִשְׁתוֹ, כְּפִי שֶׁמְסוּפָּר בִּבְרֵאשִׁית...
מערת המכפלה
"וְיִתֶּן לִי אֶת מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר לוֹ אֲשֶׁר בִּקְצֵה שָׂדֵהוּ, בְּכֶסֶף מָלֵא יִתְּנֶנָּה לִי בְּתוֹכְכֶם לַאֲחֻזַּת קָבֶר."
(פסוק ט)

מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה בְּחֶבְרוֹן, 2009, צילום:Djampa, מתוך ויקישיתוף

מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה הוּא שֵׁם חֶלְקַת הַקֶבֶר שֶׁקָנָה אַבְרָהָם לְאַחַר מוֹת שָׂרָה אִשְׁתוֹ, כְּפִי שֶׁמְסוּפָּר בִּבְרֵאשִׁית פֶּרֶק כג.
מַדוּעַ קוֹרְאִים לַמְעָרָה "מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה"? כַּנִרְאֶה מִשׁוּם שֶׁהִיא הָיְיתָה בַּעֲלַת חָלָל כָּפוּל.

 

 

להמשך קריאה

בַּמְעָרָה נִקְבְּרוּ, עַל פִּי הַסִיפּוּר הַמִקְרָאִי, אַבְרָהָם וְשָׂרָה, יִצְחָק וְרִבְקָה, יַעֲקֹב וְלֵאֶה. לְפִי הַמִדְרָשׁ, נִקְבְּרוּ בָּה גַם אָדָם וְחַוָה.
הַמָקוֹם קָדוֹשׁ לַיְהוּדִים וְלַמוּסְלְמִים. הַמוּסְלְמִים קוֹרְאִים לַמָקוֹם "חרם אֶל חַלִיל", כְּלוֹמַר – מִקְדַשׁ הֶחָבֵר (בַּקוּרְאָן, הַסֵפֶר הַמְקוּדָשׁ שֶׁל הָאִסְלָאם, קִיבֵּל אַבְרָהָם אֶת הַכִּינוּי "חַלִיל אַלְלַה" – יְדִיד הָאֱלוֹהִים).

  • מַדוּעַ מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה חֲשׁוּבָה לַיְהוּדִים וְלַמוּסְלְמִים?
אחוזת קבר
אֲחוּזָה הִיא שֶׁטַח אֲדָמָה גָדוֹל הַשַׁיָיךְ לְאָדָם עָשִׁיר, הַכּוֹלֵל בֵּית מְגוּרִים גָדוֹל.וּמָה הִיא "אֲחוּזַת קֶבֶר"?...
אחוזת קבר
"וַיָּקָם הַשָּׂדֶה וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ לְאַבְרָהָם לַאֲחֻזַּת קָבֶר מֵאֵת בְּנֵי חֵת."
(פסוק כ)

אֲחוּזַת קֶבֶר בְּגַן לְאוּמִי בֵּית שְׁעָרִים. בַּגַן נִמְצְאוּ מִבְּנֵי קְבוּרָה רַבִּים מִתְקוּפַת הַמִשְׁנָה וְהַתַלְמוּד (לִפְנֵי כְּ-2,000 שָׁנָה). מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

אֲחוּזָה הִיא שֶׁטַח אֲדָמָה גָדוֹל הַשַׁיָיךְ לְאָדָם עָשִׁיר, הַכּוֹלֵל בֵּית מְגוּרִים גָדוֹל.
וּמָה הִיא "אֲחוּזַת קֶבֶר"? מִתְחַם קְבוּרָה גָדוֹל.
אֶת מִי קוֹבְרִים בַּאֲחוּזַת קֶבֶר? כַּמָה אֲנָשִׁים בְּנֵי אוֹתָה מִשְׁפָּחָה אוֹ אֲנָשִׁים חֲשׁוּבִים שֶׁרוֹצִים לְכַבֵּד אוֹתָם וְלַהֲפוֹךְ אֶת מְקוֹם קְבוּרָתָם לְמָקוֹם שֶׁאֵלָיו יַגִיעוּ אֲנָשִׁים רַבִּים.

  • לְפִי דַעְתְכֶם, מַדוּעַ מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה נִקְרֵאת "אֲחוּזַת קֶבֶר"? הַאִם מִשׁוּם שֶׁזֶה מְקוֹם קְבוּרָה שֶׁל אָדָם חָשׁוּב אוֹ מִשׁוּם שֶׁאַבְרָהָם תִכְנֵן שֶׁזֶה יִהְיֶה קֶבֶר מִשְׁפַּחְתִי?
כסף עובר לסוחר
הַיוֹם מְשַׁלְמִים בְּמַטְבְּעוֹת וּשְׁטָרוֹת כֶּסֶף, בְּכַרְטִיס אַשְׁרַאי וְגַם בְּאַפְּלִיקַצְיוֹת.בִּמְקוֹמוֹת שׁוֹנִים בָּעוֹלָם יֵשׁ לַכֶּסֶף הַמְקוֹמִי שֵׁמוֹת...
כסף עובר לסוחר
"...אַרְבַּע מֵאוֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף עֹבֵר לַסֹּחֵר."
(פסוק טז)

בִּצְעֵי כֶּסֶף וְתַכְשִׁיטִי כֶּסֶף שְׁבוּרִים, מַטְמוֹן מִתְקוּפַת הַבַּרְזֶל (הַמֵאָה ה-10 לִפְנֵי הַסְפִירָה). צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

הַיוֹם מְשַׁלְמִים בְּמַטְבְּעוֹת וּשְׁטָרוֹת כֶּסֶף, בְּכַרְטִיס אַשְׁרַאי וְגַם בְּאַפְּלִיקַצְיוֹת.
בִּמְקוֹמוֹת שׁוֹנִים בָּעוֹלָם יֵשׁ לַכֶּסֶף הַמְקוֹמִי שֵׁמוֹת שׁוֹנִים וְעֵרֶךְ שׁוֹנֶה. יְחִידַת הַמַטְבֵּעַ בְּיִשְׂרָאֵל הִיא "שֶׁקֶל חָדָשׁ", בְּאַרְצוֹת הַבְּרִית "דוֹלָר" וּבְאֵירוֹפָּה "אֵירוֹ".

להמשך קריאה

וְאֵיךְ הָיוּ מְשַׁלְמִים בִּתְקוּפַת הַמִקְרָא? בִּשְׁתֵי שִׁיטוֹת עִיקָרִיוֹת:

1. סְחוֹרָה תְמוּרַת סְחוֹרָה, לְדוּגְמָה: שְׁנֵי שַׂקִים שֶׁל חִיטָה תְמוּרַת פָּרָה.

2. כֶּסֶף: לֹא מְדוּבָּר בִּשְׁטָרוֹת אוֹ בְּמַטְבְּעוֹת כְּמוֹ הַיוֹם אֶלָא בְּמַתָכוֹת יְקָרוֹת כְּמוֹ כֶּסֶף אוֹ זָהָב, לְפִי מִשְׁקָל וְעֵרֶךְ קָבוּעַ.

בַּבִּיטוּי "כֶּסֶף עוֹבֵר לַסוֹחֵר" הַכַּוָונָה לֹא לִסְחוֹרָה תְמוּרַת סְחוֹרָה וְלֹא לְסוּג שֶׁל מַטְבֵּעַ מְקוֹמִי אֶלָא לַתַשְׁלוּם בְּמַתָכוֹת יְקָרוֹת לְפִי עֵרֶךְ קָבוּעַ.

  • בְּמָה שִׁילֵם אַבְרָהָם לְעֶפְרוֹן הַחִיתִי?
קניית מערת המכפלה
הַסוֹפֵר אֶפְרַיִם סִידוֹן מְסַפֵּר בַּחֲרוּזִים אֶת סִיפּוּר קְנִיַית מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה, בְּלִיוּוּי הָאִיוּרִים שֶׁל דָנִי קֶרְמָן.
קניית מערת המכפלה
"וַיְדַבֵּר אֶל עֶפְרוֹן בְּאָזְנֵי עַם הָאָרֶץ לֵאמֹר: אַךְ אִם אַתָּה לוּ שְׁמָעֵנִי, נָתַתִּי כֶּסֶף הַשָּׂדֶה קַח מִמֶּנִּי וְאֶקְבְּרָה אֶת מֵתִי שָׁמָּה."
(פסוק יג)

הַסוֹפֵר אֶפְרַיִם סִידוֹן מְסַפֵּר בַּחֲרוּזִים אֶת סִיפּוּר קְנִיַית מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה, בְּלִיוּוּי הָאִיוּרִים שֶׁל דָנִי קֶרְמָן.

  • מַדוּעַ הִתְעַקֵשׁ עֶפְרוֹן לָתֵת לְאַבְרָהָם אֶת אֲחוּזַת הַקֶבֶר בְּמַתָנָה?
  • מַדוּעַ הִתְעַקֵשׁ אַבְרָהָם לְשַׁלֵם לְעֶפְרוֹן?

קרדיט: תנ"ך בחרוזים – מות שרה, אליעזר ורבקה, יעקב ועשו / כאן חינוכית, 2013

מספר הסיפורים
אַבְרָהָם כֹּהֵן, מְסַפֵּר הַסִיפּוּרִים, מַקְרִיא אֶת פֶּרֶק כג.
מספר הסיפורים
"וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים, שְׁנֵי חַיֵּי שָׂרָה."
(פסוק א)

אַבְרָהָם כֹּהֵן, מְסַפֵּר הַסִיפּוּרִים, מַקְרִיא אֶת פֶּרֶק כג.

בְּפֶרֶק כג יֵשׁ שְׁנֵי נוֹשְׂאִים מֶרְכָּזִיִים.

  • מָהַם שְׁנֵי הַנוֹשְׂאִים הַמֶרְכָּזִיִים בַּפֶּרֶק?
  • אֵיזֶה מֵהַנוֹשְׂאִים מוּדְגָשׁ יוֹתֵר בַּפֶּרֶק?

קרדיט: מטח