סגור תצוגת כיתה
הפרק

פטירת שרה

פסוקים א-ו

שיעור ראשון מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נציג לתלמידים שתי תמונות המתארות אירועים מחיי שרה ונבקש מהם לגלות באיזו דמות הפרק שלנו עוסק (ראו עזרי הוראה: אירועים מחיי הדמות א', אירועים מחיי הדמות ב').
נספר לתלמידים שהיום נלמד על קבורת שרה אמנו, ואנחנו נשתתף באבלו של אברהם עליה.

מבט ראשון

נקרא את פסוקים א-ו. לפני הקריאה נבקש מהתלמידים לראות כיצד אברהם מתאבל על שרה ומה המעשה הראשון שהוא עושה לאחר שהוא מסיים לבכות.

מבט שני

נשאל את התלמידים:

  • באיזה גיל נפטרה שרה? (פסוק א – שרה נפטרה בגיל 127)

נסביר שבלשון התנ"ך כשכותבים גיל של מישהו או מתייחסים לתקופה מסוימת מפרידים בין המאות, העשרות והאחדות. במקום לכתוב מאה עשרים ושבע, כתוב מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים. נקרא לתלמידים פסוק נוסף מספר בראשית, שלמדו כבר בתחילת השנה, וגם בו מופיע הגיל כך – פרק ט פסוק כט: "וַיִּהְיוּ כָּל יְמֵי נֹחַ תְּשַׁע מֵאוֹת שָׁנָה וַחֲמִשִּׁים שָׁנָה, וַיָּמֹת".
נשאל את התלמידים:

  • בן כמה היה נח לפי הפסוק הזה? (950)
  • היכן נפטרה שרה? (בחברון)
  • היכן שוכנת חברון?

נקרין על הלוח את המפה.
נמצא עם התלמידים את חברון במפה ונסביר לתלמידים שקריית-ארבע היא שם נוסף לעיר חברון. בפסוק ב כתוב שאברהם סופד לשרה ובוכה.

  • מה משמעות המילה לספוד? (לספר בשבחה של שרה, הספד נאמר לאחר מותו של האדם)
  • מה אברהם עושה מיד בתום ימי האבל? (מבקש מבני חת אחוזת קבר)
  • מה בני חת משיבים לאברהם בפסוק ו? (הם מציעים לאברהם לבחור כל קבר שהוא רוצה מבין הקברים שלהם)

בפסוק ד אברהם אומר לבני חת: "גֵּר וְתוֹשָׁב אָנֹכִי עִמָּכֶם".

  • מה משמעות המילה "גֵּר"? (גר הוא אדם שעבר מארץ אחרת והגיע למקום חדש, גר הוא זר, הוא איננו בן המקום)
  • כיצד בני חת מכנים את אברהם? (פסוק ו – "נְשִׂיא אֱלֹהִים אַתָּה", בני חת מתייחסים לאברהם כאדם מכובד)
  • לו הייתם כעת במקום אברהם, האם הייתם מרוצים מתשובתם של בני חת? (נראה שכן)

מבט שלישי

אברהם סופד לשרה. כאשר כותבים הספד לאדם קרוב מזכירים בדרך כלל חוויות משותפות שעברו עלינו עם אותו אדם. ננסה להיזכר יחד באירועים מחייה של שרה:

  • הנישואין לאברהם
  • ההגירה לארץ כנען
  • הנדודים למצרים ולגרר
  • הציפייה הארוכה לילד
  • ההצעה לאברהם להינשא להגר
  • הורות בגיל מבוגר
  • גירוש ישמעאל
  • עקדת יצחק

נשאל את התלמידים:

  • מה מבין כל האירועים בחייה של שרה קרה ממש בסמוך למותה? (עקדת יצחק)
  • האם לדעתכם יכול להיות קשר בין שני האירועים? (ישנם מדרשים הקושרים בין האירועים ומציעים ששרה נבהלה כל כך מהאפשרות שיצחק יועלה לעולה בידי אביו, ומתוך אותה בהלה נפטרה)

כל זוג תלמידים יכתוב הספד קצר לשרה, ובו יתייחסו לפחות לשלושה אירועים מחייה.
ניתן לתלמידים לבחור אם הם כותבים את ההספד כאילו הם אברהם, כאילו הם יצחק או כאילו הם עצמם. את ההספדים יקראו התלמידים בקול מול הכיתה.
למורה: אפשר למצוא דוגמה להספד של אברהם לשרה באתר 929, במאמרה של נויה שגיב. (הדוגמה אינה מתאימה לכיתה ב אך היא יכולה להעניק למורה רעיונות להכוונת התלמידים).

נסכם: חייהם המשותפים של אברהם ושרה היו רצופי אירועים מכוננים כמו נדודים בארצות שונות, ציפייה ארוכה לילד, הורות בגיל מאוחר ועוד. היו בהם רגעי שפל כמו הקנאה של שרה בהגר ורגעי שיא כמו לידתו של יצחק. אפשר להניח שמותה של שרה משאיר חלל גדול מאוד בליבו של אברהם.
אחרי שאברהם מתאבל על שרה הוא מרגיש צורך לקבור אותה באחוזת קבר משפחתית, מקום קבורה מסודר וקבוע בעבורה, בעבור עצמו ובעבור הדורות הבאים. כגר, אין למשפחתו מקום קבורה משלה, ואברהם מבקש מהמקומיים, מבני חת: "תְּנוּ לִי אֲחֻזַּת קֶבֶר עִמָּכֶם, וְאֶקְבְּרָה מֵתִי מִלְּפָנָי" (פסוק ד).

מבט לחיים

נבקש מהתלמידים לצייר את אברהם ואת הבעת פניו כאשר הוא מגלה ששרה נפטרה:

  • היכן הוא יושב?
  • מה הוא מרגיש?
  • מה הוא עושה?

נזמין תלמידים שמעוניינים בכך לספר על מוות של מישהו שהכירו (סבא, סבתא, שכן וכו') ונשמע את חוויותיהם אם נכחו בבית הקברות, בהספדים, בלוויה או בשבעה. נתמקד ברגשות שליוו את השהות במקום וננסה לברר מה עזר להם להתגבר על התחושות הקשות.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על פטירתה של שרה בגיל 127 ועל הבכי וההספד של אברהם. הבנו מדוע אברהם מבקש מבני חת לתת לו אחוזת קבר ושמחנו לשמוע כי הם מכבדים אותו ומוכנים להיענות לבקשתו.
מיומנויות: כתיבת שנים במקרא (127), לימוד מתוך סמיכות פרשיות – עקדת יצחק ומות שרה.
מתודות: כתיבת הספד לשרה שבו נזכרים אירועים שונים מחייה, ציור הבעת פניו של אברהם ברגע הבשורה על מות שרה, שיתוף אישי בחוויות.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
אירועים מחיי הדמות א'
הציור של יוסף וינטרגרסט, 1809 מתוך ויקיפדיה באיזו דמות עוסק הפרק? איזה אירוע מחייה של...
אירועים מחיי הדמות א'
"וַתֹּאמֶר ... אֶל אַבְרָם: 'הִנֵּה נָא עֲצָרַנִי ה' מִלֶּדֶת, בֹּא נָא אֶל שִׁפְחָתִי, אוּלַי אִבָּנֶה מִמֶּנָּה" (טז, ב)

הציור של יוסף וינטרגרסט, 1809 מתוך ויקיפדיה

  • באיזו דמות עוסק הפרק?
  • איזה אירוע מחייה של הדמות מתואר בציור?
אירועים מחיי הדמות ב'
ציור על פרסקו מעשה ידי ג'ובאני בטיסטה טייפולו, מתוך ויקיפדיה באיזו דמות עוסק הפרק? איזה...
אירועים מחיי הדמות ב'
"וַתִּצְחַק ... בְּקִרְבָּהּ לֵאמֹר: אַחֲרֵי בְלֹתִי הָיְתָה לִּי עֶדְנָה? וַאדֹנִי זָקֵן". (יח, יב)

ציור על פרסקו מעשה ידי ג'ובאני בטיסטה טייפולו, מתוך ויקיפדיה

  • באיזו דמות עוסק הפרק?
  • איזה אירוע מחיי הדמות מתואר בתמונה?
מפה
למפה היכן שוכנת חברון?
מפה

למפה

  • היכן שוכנת חברון?
עקדת יצחק ומות שרה
 אָמְרָה שָׂרָה לְיִצְחָק: בְּנִי, מָה עָשָׂה אָבִיךָ?אָמַר לָה: אָבִי הָלַךְ אִיתִי דֶרֶךְ אֲרוּכָּה וְהֶעֱלָה אוֹתִי...
עקדת יצחק ומות שרה
"וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים, שְׁנֵי חַיֵּי שָׂרָה. וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן…"
(פסוקים א-ב)

מִצִיוּרִי הַתַנַ"ךְ שֶׁל אֲבָל פֶּן. שָׂרָה וְיִצְחָק. פסטל על נייר. באדיבות המשפחה

 אָמְרָה שָׂרָה לְיִצְחָק: בְּנִי, מָה עָשָׂה אָבִיךָ?
אָמַר לָה: אָבִי הָלַךְ אִיתִי דֶרֶךְ אֲרוּכָּה וְהֶעֱלָה אוֹתִי לְרֹאשׁ הַר גָבוֹהַ, וּבָנָה שָׁם מִזְבֵּחַ, וְקָשַׁר אוֹתִי עַל הַמִזְבֵּחַ…
וְעוֹד לִפְנֵי שֶׁהִסְפִּיק לְסַיֵים אֶת דְבָרָיו, יָצְאָה נִשְׁמָתָה שֶׁל שָׂרָה

(עיבוד. על פי: מדרש קהלת רבה, פרשה ט, פסקה ז)

  • הַמִדְרָשׁ מְתָאֵר קֶשֶׁר בֵּין אֵירוּעַ עֲקֵדַת יִצְחָק, שֶׁבּוֹ שָׁרָה לֹא מוּזְכֶּרֶת, לְבֵין מוֹת שָׂרָה, שֶׁעָלָיו מְסוּפָּר מִיָיד לְאַחַר מִכֵּן. לְפִי הַמִדְרָשׁ, מָה גָרַם לְמוֹתָה שֶׁל שָׂרָה?

שמש שוקעת, שמש זורחת
מִיָיד לְאַחֵר הַסִיפּוּר עַל מוֹת שָׂרָה, מְסוּפָּר שֶׁיִצְחָק הִתְחַתֵן עִם רִבְקָה. הַמִדְרָשׁ קוֹשֵׁר בֵּין שְׁנֵי...
שמש שוקעת, שמש זורחת
"וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע…"
(פסוק כג)

צילום: shutterstock.com

מִיָיד לְאַחֵר הַסִיפּוּר עַל מוֹת שָׂרָה, מְסוּפָּר שֶׁיִצְחָק הִתְחַתֵן עִם רִבְקָה.
הַמִדְרָשׁ קוֹשֵׁר בֵּין שְׁנֵי הַסִיפּוּרִים בְּאֶמְצָעוּת פָּסוּק מִסֵפֶר קֹהֶלֶת.

לקריאת המדרש

"וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ…" (קהלת א, ה).
אָמַר רַבִּי אַבָּא בַּר כַּהֲנָא: לָמָּה כָּתוּב כָּךְ? הַאִם אֲנַחְנוּ לֹא יוֹדְעִים שֶׁזָּרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ?
אֶלָא עַד שֶׁלֹא יַשְׁקִיעַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הַשֶּׁמֶשׁ שֶׁל צַדִּיק אֶחָד, הוּא לֹא מַזְרִיחַ אֶת הַשֶּׁמֶשׁ שֶׁל צַדִּיק חֲבֵרוֹ… עַד שֶׁלֹא הִשְׁקִיעַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הַשֶּׁמֶשׁ שֶׁל שָׂרָה, הוּא לֹא הִזְרִיחַ אֶת הַשֶּׁמֶשׁ שֶׁל רִבְקָה.

(עיבוד. על פי: מדרש בראשית רבה, פרשה נח, פסקה ב)

  • לְפִי הַמִדְרָשׁ, מַדוּעַ הִתְחַתֵן יִצְחָק עִם רִבְקָה רַק אַחֲרֵי מוֹתָה שֶׁל שָׂרָה?
כסף עובר לסוחר
"כֶּסֶף עוֹבֵר לַסוֹחֵר" אוֹ: "מַטְבֵּעַ עוֹבֵר לַסוֹחֵר", הוּא בִּיטוּי לְתַשְׁלוּם בְּאֶמְצָעֵי תַשְׁלוּם יַצִיב, שֶׁיֵשׁ לוֹ...
כסף עובר לסוחר
"וַיִּשְׁמַע אַבְרָהָם אֶל עֶפְרוֹן וַיִּשְׁקֹל אַבְרָהָם לְעֶפְרֹן אֶת הַכֶּסֶף אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּאָזְנֵי בְנֵי חֵת, אַרְבַּע מֵאוֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף עֹבֵר לַסֹּחֵר."
(פסוק טז)

הדמיה של מאזניים. shutterstock.com

שטר של מאה ש"ח. בנק ישראל.

"כֶּסֶף עוֹבֵר לַסוֹחֵר" אוֹ: "מַטְבֵּעַ עוֹבֵר לַסוֹחֵר", הוּא בִּיטוּי לְתַשְׁלוּם בְּאֶמְצָעֵי תַשְׁלוּם יַצִיב, שֶׁיֵשׁ לוֹ בִּיקוּשׁ בְּכָל מָקוֹם, כָּךָ שֶׁהַסוֹחֵר שֶׁקִיבֵּל אֶת הַתַשְׁלוּם יָכוֹל לְהַמְשִׁיךְ וְלַסְחוֹר בּוֹ.
לְדוּגְמָה: אִם אָדָם שִׁילֵם בְּזָהָב עֲבוּר סְחוֹרָה – הַסוֹחֵר שֶׁקִיבֵּל אֶת הַזָהָב יָכוֹל לְהִשְׁתַמֵשׁ בּוֹ כְּדֵי לִקְנוֹת דְבָרִים אֲחֵרִים.

  • תְנוּ דוּגְמָה לְדָבָר שֶׁאֶפְשָׁר לְשַׁלֵם בּוֹ וְשֶׁהוּא "כֶּסֶף עוֹבֵר לַסוֹחֵר", וּלְדָבָר שֶׁאֵינוֹ נֶחְשָׁב "כֶּסֶף עוֹבֵר לַסוֹחֵר".
ביני ובינך
אַבְרָהָם הָיָה אִישׁ עָשִׁיר, וְעֶפְרוֹן יָדַע אֶת זֶה. פַּעַם אַחַר פַּעַם הִתְעַקֵשׁ אַבְרָהָם לְשַׁלֵם לוֹ...
ביני ובינך
"אֲדֹנִי שְׁמָעֵנִי אֶרֶץ אַרְבַּע מֵאֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף בֵּינִי וּבֵינְךָ מַה הִוא, וְאֶת מֵתְךָ קְבֹר."
(פסוק טו)

צילום: shutterstock.com

אַבְרָהָם הָיָה אִישׁ עָשִׁיר, וְעֶפְרוֹן יָדַע אֶת זֶה.
פַּעַם אַחַר פַּעַם הִתְעַקֵשׁ אַבְרָהָם לְשַׁלֵם לוֹ עֲבוּר מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה, אֲבָל עֶפְרוֹן סֵירַב לְקַבֵּל תַשְׁלוּם וְרָצָה לָתֵת לְאַבְרָהָם אֶת הַמָקוֹם בְּמַתָנָה.
לְבַסוֹף הִסְכִּים עֶפְרוֹן לְקַבֵּל תַשְׁלוּם, וְנָקַב בַּסְכוּם – 400 שֶׁקֶל כֶּסֶף. הוּא אָמַר לְאַבְרָהָם: "בֵּינִי וּבֵינְךָ מַה הִוא", כְּלוֹמַר: בֵּינֵינוּ, זֶה סְכוּם קָטָן… מָה זֶה כְּבָר בִּשְׁבִילְךָ 400 שֶׁקֶל כֶּסֶף?

  • סַפְּרוּ סִיפּוּר עַל מַצָב דוֹמֶה: אָדָם רוֹצֶה מֵאָדָם אַחֵר מַשֶׁהוּ שֶׁהַמְחִיר שֶׁלוֹ גָבוֹהַ, אֲבָל הוּא מַצִיג אֶת הַמְחִיר כְּנָמוּךְ וְלֹא מַשְׁמָעוּתִי. הִשְׁתַמְשׁוּ בַּבִּיטוּי "בֵּינִי וּבֵינְךָ מַה הִוא".

קבורת שרה
הָאוֹמָן מִיקֵם אוֹתָנוּ, הָאֲנָשִׁים הַמַבִּיטִים בַּיְצִירָה, מִחוּץ לִמְעָרַת הַמַכְפֵּלָה. אִם נָצִיץ פְּנִימָה, נַרְאֶה קְבוּצַת אֲנָשִׁים...
קבורת שרה
"...וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ."
(פסוק ב)

הָאוֹמָן מִיקֵם אוֹתָנוּ, הָאֲנָשִׁים הַמַבִּיטִים בַּיְצִירָה, מִחוּץ לִמְעָרַת הַמַכְפֵּלָה. אִם נָצִיץ פְּנִימָה, נַרְאֶה קְבוּצַת אֲנָשִׁים נוֹשְׂאִים לַפִּידִים סְבִיב הַקֶבֶר שֶׁל שָׂרָה.

  • הַמַבָּט הַמְרוּחָק, מִחוּץ לַהִתְרַחֲשׁוּת, הוּא אֶמְצָעִי אוֹמָנוּתִי שֶׁהָאוֹמָן הִשְׁתַמֵשׁ בּוֹ. הַאִם הוּא הִצְלִיחַ לְסַקְרָן אֶתְכֶם? הַאִם הוּא גָרַם לָכֶם לִרְצוֹת לְהִתְקָרֵב לַהִתְרַחֲשׁוּת? הַאִם אַתֶם מַרְגִישִׁים שֶׁכָּךְ אַתֶם מְקַבְּלִים יוֹתֵר פְּרָטִים אוֹ פָּחוֹת פְּרָטִים עַל הַלְוָויָיתָה שֶׁל שָׂרָה?

מות שרה
בַּיְצִירָה רוֹאִים אֶת אַבְרָהָם יוֹצֵא מִמְעָרַת הַמַכְפֵּלָה וּמַפְנֶה אֶת רֹאשׁוֹ כְּדֵי לְהַבִּיט שׁוּב בַּקֶבֶר שֶׁל...
מות שרה
"...וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ."
(פסוק ב)

קְבוּרַת שָׂרָה, גוּסְטַב דוֹרֶה

בַּיְצִירָה רוֹאִים אֶת אַבְרָהָם יוֹצֵא מִמְעָרַת הַמַכְפֵּלָה וּמַפְנֶה אֶת רֹאשׁוֹ כְּדֵי לְהַבִּיט שׁוּב בַּקֶבֶר שֶׁל שָׂרָה. הָאוֹר שֶׁבּוֹקֵעַ מִפֶּתַח הַמְעָרָה מֵאִיר אֶת אַבְרָהָם, וְכָךָ מְאַפְשֵׁר לָנוּ לְהַבְחִין בְּרִגְשׁוֹתָיו.

  • זַהוּ אֶת דְמוּתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם וַעֲנוּ: אֵילוּ רְגָשׁוֹת אַבְרָהָם מַבִּיעַ? (הֵיעָזְרוּ בִּתְנוּעוֹת הַגוּף שֶׁלוֹ וְשֶׁל הַדְמוּיוֹת הַנוֹסָפוֹת.)

קריית ארבע - חברון
בַּפָּסוּק כָּתוּב: "בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן". כְּלוֹמַר, לְאוֹתָה הָעִיר הָיוּ שְׁנֵי שֵׁמוֹת. חֶבְרוֹן הִיא עִיר...
קריית ארבע - חברון
"וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן, וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ."
(פסוק ב)

תמונה של חברון ובמרכז מערת המכפלה, 1910 בערך. צילום: מתוך ויקישיתוף

‏‏אזור חברון, צילום: Costello, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0.

בַּפָּסוּק כָּתוּב: "בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן". כְּלוֹמַר, לְאוֹתָה הָעִיר הָיוּ שְׁנֵי שֵׁמוֹת.
חֶבְרוֹן הִיא עִיר קְדוּמָה מְאוֹד. הִתְיַישְׁבוּ בָּה כְּבָר בַּתְקוּפָה הַכְּנַעֲנִית, לִפְנֵי כְּ-4,500 שָׁנָה. חֶבְרוֹן נִמְצֵאת בְּמִיקוּם מֶרְכָּזִי – בַּדֶרֶךְ הַמוֹבִילָה מִבְּאֵר שֶׁבַע לִירוּשָׁלַיִם – בָּאֵזוֹר שֶׁהַקַרְקַע הַחַקְלָאִית בּוֹ טוֹבָה וְאֵיכוּתִית.

להמשך קריאה

בַּפֶּרֶק מְסוּפָּר שֶׁאַחֲרֵי מוֹת שָׂרָה, אַבְרָהָם קָנָה אֶת מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה שֶׁבְּחֶבְרוֹן כְּדֵי שֶׁתְשַׁמֵשׁ אֲחוּזַת קֶבֶר.
אַחַר כָּךָ, בְּסִיפּוּרֵי כִּיבּוּשׁ הָאָרֶץ בְּסֵפֶר יְהוֹשֻׁעַ, מְסוּפָּר שֶׁיְהוֹשֻׁעַ כָּבַשׁ אֶת הָעִיר חֶבְרוֹן.
דָוִד הַמֶלֶךְ מָלַךְ בִּתְחִילַת יְמֵי הַמַלְכוּת שֶׁלוֹ בְּחֶבְרוֹן, וּמִמֶנָה עָבַר לִירוּשָׁלַיִם וּמָלַךְ עַל כָּל יִשְׂרָאֵל.

  • לְפִי הַפֶּרֶק וּלְפִי הַהֶסְבֵּר, מַדוּעַ הָיָה חָשׁוּב לְאַבְרָהָם לִקְנוֹת דַוְוקָא אֶת מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה שֶׁבַּחֶבְרוֹן?
מערת המכפלה
מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה הוּא שֵׁם חֶלְקַת הַקֶבֶר שֶׁקָנָה אַבְרָהָם לְאַחַר מוֹת שָׂרָה אִשְׁתוֹ, כְּפִי שֶׁמְסוּפָּר בִּבְרֵאשִׁית...
מערת המכפלה
"וְיִתֶּן לִי אֶת מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר לוֹ אֲשֶׁר בִּקְצֵה שָׂדֵהוּ, בְּכֶסֶף מָלֵא יִתְּנֶנָּה לִי בְּתוֹכְכֶם לַאֲחֻזַּת קָבֶר."
(פסוק ט)

מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה בְּחֶבְרוֹן, 2009, צילום:Djampa, מתוך ויקישיתוף

מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה הוּא שֵׁם חֶלְקַת הַקֶבֶר שֶׁקָנָה אַבְרָהָם לְאַחַר מוֹת שָׂרָה אִשְׁתוֹ, כְּפִי שֶׁמְסוּפָּר בִּבְרֵאשִׁית פֶּרֶק כג.
מַדוּעַ קוֹרְאִים לַמְעָרָה "מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה"? כַּנִרְאֶה מִשׁוּם שֶׁהִיא הָיְיתָה בַּעֲלַת חָלָל כָּפוּל.

 

 

להמשך קריאה

בַּמְעָרָה נִקְבְּרוּ, עַל פִּי הַסִיפּוּר הַמִקְרָאִי, אַבְרָהָם וְשָׂרָה, יִצְחָק וְרִבְקָה, יַעֲקֹב וְלֵאֶה. לְפִי הַמִדְרָשׁ, נִקְבְּרוּ בָּה גַם אָדָם וְחַוָה.
הַמָקוֹם קָדוֹשׁ לַיְהוּדִים וְלַמוּסְלְמִים. הַמוּסְלְמִים קוֹרְאִים לַמָקוֹם "חרם אֶל חַלִיל", כְּלוֹמַר – מִקְדַשׁ הֶחָבֵר (בַּקוּרְאָן, הַסֵפֶר הַמְקוּדָשׁ שֶׁל הָאִסְלָאם, קִיבֵּל אַבְרָהָם אֶת הַכִּינוּי "חַלִיל אַלְלַה" – יְדִיד הָאֱלוֹהִים).

  • מַדוּעַ מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה חֲשׁוּבָה לַיְהוּדִים וְלַמוּסְלְמִים?
אחוזת קבר
אֲחוּזָה הִיא שֶׁטַח אֲדָמָה גָדוֹל הַשַׁיָיךְ לְאָדָם עָשִׁיר, הַכּוֹלֵל בֵּית מְגוּרִים גָדוֹל.וּמָה הִיא "אֲחוּזַת קֶבֶר"?...
אחוזת קבר
"וַיָּקָם הַשָּׂדֶה וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ לְאַבְרָהָם לַאֲחֻזַּת קָבֶר מֵאֵת בְּנֵי חֵת."
(פסוק כ)

אֲחוּזַת קֶבֶר בְּגַן לְאוּמִי בֵּית שְׁעָרִים. בַּגַן נִמְצְאוּ מִבְּנֵי קְבוּרָה רַבִּים מִתְקוּפַת הַמִשְׁנָה וְהַתַלְמוּד (לִפְנֵי כְּ-2,000 שָׁנָה). מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

אֲחוּזָה הִיא שֶׁטַח אֲדָמָה גָדוֹל הַשַׁיָיךְ לְאָדָם עָשִׁיר, הַכּוֹלֵל בֵּית מְגוּרִים גָדוֹל.
וּמָה הִיא "אֲחוּזַת קֶבֶר"? מִתְחַם קְבוּרָה גָדוֹל.
אֶת מִי קוֹבְרִים בַּאֲחוּזַת קֶבֶר? כַּמָה אֲנָשִׁים בְּנֵי אוֹתָה מִשְׁפָּחָה אוֹ אֲנָשִׁים חֲשׁוּבִים שֶׁרוֹצִים לְכַבֵּד אוֹתָם וְלַהֲפוֹךְ אֶת מְקוֹם קְבוּרָתָם לְמָקוֹם שֶׁאֵלָיו יַגִיעוּ אֲנָשִׁים רַבִּים.

  • לְפִי דַעְתְכֶם, מַדוּעַ מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה נִקְרֵאת "אֲחוּזַת קֶבֶר"? הַאִם מִשׁוּם שֶׁזֶה מְקוֹם קְבוּרָה שֶׁל אָדָם חָשׁוּב אוֹ מִשׁוּם שֶׁאַבְרָהָם תִכְנֵן שֶׁזֶה יִהְיֶה קֶבֶר מִשְׁפַּחְתִי?
כסף עובר לסוחר
הַיוֹם מְשַׁלְמִים בְּמַטְבְּעוֹת וּשְׁטָרוֹת כֶּסֶף, בְּכַרְטִיס אַשְׁרַאי וְגַם בְּאַפְּלִיקַצְיוֹת.בִּמְקוֹמוֹת שׁוֹנִים בָּעוֹלָם יֵשׁ לַכֶּסֶף הַמְקוֹמִי שֵׁמוֹת...
כסף עובר לסוחר
"...אַרְבַּע מֵאוֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף עֹבֵר לַסֹּחֵר."
(פסוק טז)

בִּצְעֵי כֶּסֶף וְתַכְשִׁיטִי כֶּסֶף שְׁבוּרִים, מַטְמוֹן מִתְקוּפַת הַבַּרְזֶל (הַמֵאָה ה-10 לִפְנֵי הַסְפִירָה). צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

הַיוֹם מְשַׁלְמִים בְּמַטְבְּעוֹת וּשְׁטָרוֹת כֶּסֶף, בְּכַרְטִיס אַשְׁרַאי וְגַם בְּאַפְּלִיקַצְיוֹת.
בִּמְקוֹמוֹת שׁוֹנִים בָּעוֹלָם יֵשׁ לַכֶּסֶף הַמְקוֹמִי שֵׁמוֹת שׁוֹנִים וְעֵרֶךְ שׁוֹנֶה. יְחִידַת הַמַטְבֵּעַ בְּיִשְׂרָאֵל הִיא "שֶׁקֶל חָדָשׁ", בְּאַרְצוֹת הַבְּרִית "דוֹלָר" וּבְאֵירוֹפָּה "אֵירוֹ".

להמשך קריאה

וְאֵיךְ הָיוּ מְשַׁלְמִים בִּתְקוּפַת הַמִקְרָא? בִּשְׁתֵי שִׁיטוֹת עִיקָרִיוֹת:

1. סְחוֹרָה תְמוּרַת סְחוֹרָה, לְדוּגְמָה: שְׁנֵי שַׂקִים שֶׁל חִיטָה תְמוּרַת פָּרָה.

2. כֶּסֶף: לֹא מְדוּבָּר בִּשְׁטָרוֹת אוֹ בְּמַטְבְּעוֹת כְּמוֹ הַיוֹם אֶלָא בְּמַתָכוֹת יְקָרוֹת כְּמוֹ כֶּסֶף אוֹ זָהָב, לְפִי מִשְׁקָל וְעֵרֶךְ קָבוּעַ.

בַּבִּיטוּי "כֶּסֶף עוֹבֵר לַסוֹחֵר" הַכַּוָונָה לֹא לִסְחוֹרָה תְמוּרַת סְחוֹרָה וְלֹא לְסוּג שֶׁל מַטְבֵּעַ מְקוֹמִי אֶלָא לַתַשְׁלוּם בְּמַתָכוֹת יְקָרוֹת לְפִי עֵרֶךְ קָבוּעַ.

  • בְּמָה שִׁילֵם אַבְרָהָם לְעֶפְרוֹן הַחִיתִי?
קניית מערת המכפלה
הַסוֹפֵר אֶפְרַיִם סִידוֹן מְסַפֵּר בַּחֲרוּזִים אֶת סִיפּוּר קְנִיַית מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה, בְּלִיוּוּי הָאִיוּרִים שֶׁל דָנִי קֶרְמָן.
קניית מערת המכפלה
"וַיְדַבֵּר אֶל עֶפְרוֹן בְּאָזְנֵי עַם הָאָרֶץ לֵאמֹר: אַךְ אִם אַתָּה לוּ שְׁמָעֵנִי, נָתַתִּי כֶּסֶף הַשָּׂדֶה קַח מִמֶּנִּי וְאֶקְבְּרָה אֶת מֵתִי שָׁמָּה."
(פסוק יג)

הַסוֹפֵר אֶפְרַיִם סִידוֹן מְסַפֵּר בַּחֲרוּזִים אֶת סִיפּוּר קְנִיַית מְעָרַת הַמַכְפֵּלָה, בְּלִיוּוּי הָאִיוּרִים שֶׁל דָנִי קֶרְמָן.

  • מַדוּעַ הִתְעַקֵשׁ עֶפְרוֹן לָתֵת לְאַבְרָהָם אֶת אֲחוּזַת הַקֶבֶר בְּמַתָנָה?
  • מַדוּעַ הִתְעַקֵשׁ אַבְרָהָם לְשַׁלֵם לְעֶפְרוֹן?

קרדיט: תנ"ך בחרוזים – מות שרה, אליעזר ורבקה, יעקב ועשו / כאן חינוכית, 2013

מספר הסיפורים
אַבְרָהָם כֹּהֵן, מְסַפֵּר הַסִיפּוּרִים, מַקְרִיא אֶת פֶּרֶק כג.
מספר הסיפורים
"וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים, שְׁנֵי חַיֵּי שָׂרָה."
(פסוק א)

אַבְרָהָם כֹּהֵן, מְסַפֵּר הַסִיפּוּרִים, מַקְרִיא אֶת פֶּרֶק כג.

בְּפֶרֶק כג יֵשׁ שְׁנֵי נוֹשְׂאִים מֶרְכָּזִיִים.

  • מָהַם שְׁנֵי הַנוֹשְׂאִים הַמֶרְכָּזִיִים בַּפֶּרֶק?
  • אֵיזֶה מֵהַנוֹשְׂאִים מוּדְגָשׁ יוֹתֵר בַּפֶּרֶק?

קרדיט: מטח