מושגים בסיסיים בחג הפסח:
נקרא את פסוקים א-ח ונשאל את התלמידים:
- במה עוסקים פסוקים אלה? (הלכות חג הפסח)
נקרין על הלוח תרגיל בביאור מושגים בפסוקים ב-ד ונזמין תלמידים לציין ליד כל שורה את המושג המתאים: פסח, שאור או מצות (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
הוראות לחגיגות הפסח:
נחלק את התלמידים לזוגות ונבקש מהם לאתר כמה שיותר הוראות הקשורות לאופן קיום החג.
נקרין על הלוח את ההיגדים בליווי הסברים למילים או ביטויים קשים להבנה.
חג האביב:
נקרא את פסוק א ונשאל:
- מה לדעתכם פירוש המילים: "שָׁמוֹר אֶת חֹדֶשׁ הָאָבִיב"?
- מה הקשר בין חודש האביב ובין חג הפסח?
נקרין על הלוח את פרשנות הרב שטיינזלץ ואת פירוש רש"י לפסוק.
נשאל את התלמידים:
- על פי פירוש הרב שטיינזלץ, מדוע צריך להקפיד לשמור שפסח יחול באביב? (כי באביב מבשילה התבואה החדשה)
- מה מוסיפה לנו פרשנות רש"י על הקשר בין הבשלת התבואה ובין חג הפסח? (התבואה היא מנחת העומר, שאותה צריך להקריב בבית המקדש בתחילת חג הפסח)
- כיצד אפשר לוודא שהבשלת התבואה וציון החג בחודש ניסן יהיו חופפים? (לעבר את השנה)
נסביר: הציווי "שָׁמוֹר אֶת חֹדֶשׁ הָאָבִיב" מבקש לוודא שתהיה חפיפה בין הבשלת התבואה לחג הפסח. מכיוון שבכל שנה יש פיגור של 11 יום בין חודש ניסן (הנמנה לפי מחזור הלבנה) ובין מועד האביב (הנמנה לפי מחזור החמה), לא תמיד הפסח יוצא בדיוק באביב. לכן יש להוסיף חודש – כלומר, לעבר את השנה פעם בשלוש שנים.
פסח ארץ-ישראלי:
נזכיר שחוקי הפסח כבר ניתנו פעם אחת בעבר, בספר שמות פרקים יב-יג, אבל בפרקנו מופיע בפעם הראשונה החיבור בין פסח לאביב. נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם אפשר כעת לדבר על הקשר של פסח למעגל השנה החקלאי, ואילו בפסח שבעת יציאת מצרים החיבור למעגל השנה לא היה רלוונטי? (חוקי הפסח בדברים פרק טז נאמרים לפני הכניסה לארץ – כאן אפשר לקשור קשר בין החג ובין האדמה והעונה החקלאית; חוקי הפסח שנצטוו ישראל בספר שמות הם 'פסח מצרים' – אירוע חד-פעמי שנעשה ערב היציאה ממצרים. אנו כמובן חוגגים את פסח דורות)
- מהו העיקרון החוזר בפסוקים ב, ה, ו? (ריכוז הפולחן, חובה לקיים את הפסח אך ורק "בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ")
נציין כי גם ציווי זה הוא חידוש על המצווה בפסח מצרים. נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם מופיעה כאן החובה לקיים את הפסח במקדש, ובפסח מצרים זה לא מופיע? (רק לקראת הכניסה לארץ וההתנחלות בה זה נעשה רלוונטי)
- כיצד לדעתכם החובה לקיים את הפסח במקום אחד בלבד משפיעה על אופיו של החג? (כך הפסח נהיה חג לאומי שנערך ברוב עם)
זכר ליציאת מצרים:
נשאל את התלמידים:
- על פי פרק טז בדברים, מדוע יש לציין את חג הפסח? כמה פעמים סיבה זאת חוזרת? (כדי לזכור את יציאת מצרים: "כִּי בְּחֹדֶשׁ הָאָבִיב הוֹצִיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ מִמִּצְרַיִם לָיְלָה" – פסוק א, אזכור יציאת מצרים חוזר עוד פעמיים בפסוק ג)
- מה משמעות הזיכרון? למה חשוב לזכור שהיינו עבדים?
- כיצד תודעה זו משפיעה על התרבות הארץ ישראלית היום?
- האם לדעתכם האמצעים הסמליים כגון אי אכילת חמץ וההתייחסות ללחם כלחם עוני עוזרים להפנים את ערכי החג?
- האם אתם מכירים מקרים שבהם גם הגאולה הפרטית של האדם קורית בחיפזון וברגע אחד הכול משתנה?
- מהם המסרים והערכים העולים מסיפור יציאת מצרים ומועברים מדור לדור בציון חג הפסח?
נשמע הצעות שונות ואחר כך נסכם שלושה היבטים כיצד השפיעה יציאת מצרים על עם ישראל לפי הסיפור המקראי.
הערה למורה: חג הפסח מופיע בהקשרים נוספים רבים. המעוניינים להרחיב את הלימוד מוזמנים להיעזר בקובץ שיעור הרחבה ב'אפשר עוד…'.
בעקבות ההיבטים (הלאומי, החברתי והאמוני) של השפעת יציאת מצרים על עם ישראל שלמדנו נבקש מהתלמידים לפרט מהם מנהגי חג הפסח המוכרים להם כיום, נכתוב אותם על הלוח ונוסיף בעת הצורך: ליל הסדר, ניקיון פסח, אכילת מצות, ביעור חמץ וכן הלאה.
נשאל את התלמידים:
- האם יש במנהגים אלה ביטוי לחירות הלאומית וליסודות הזהות של עם ישראל שלמדנו בשיעור זה – אמונה באל אחד והתנגדות לעבודה זרה, שוויון חברתי ודאגה לחלש מתוך זיכרון העבדות?
- האם גם היום יכול חג הפסח וזיכרון העבדות לחזק את הזהות שלנו ברגעי משבר שעובר העם, בארצו או בגלות?
- האם החזרה של היהודים לארץ אחרי 2,000 שנות גלות (פרעות, גזרות ובסוף שואה) נותנת משמעות חדשה לחג הפסח – חג החירות?
תוכן: העמקנו בשאלה כיצד זיכרון יציאת מצרים שבפסח מבטא את מהותו הפנימית של החג – חג של חירות לאומית, אמונה בה' וכינון חברת צדק בארץ ישראל.
מיומנויות: הבנו את חשיבות החג מתוך ההקשר ההיסטורי והרקע החקלאי.
מתודות: עבודה בזוגות, קריאה בפסוקים, הבנת הביטויים במקרא, ודיון על המשמעות בימינו.