פרדת אברם ולוט
פרק יג
בכמה מילים
אברם ושרי וכל אשר להם ולוט חוזרים ממצרים לארץ כנען. לוט מופיע בסוף הרשימה וגם הוא כבר בעל רכוש. רועיו ורועי אברם רבים על שטחי מרעה, אברם מציע לחלק את הארץ ולוט בוחר להתרחק לגמרי. הוא עובר לערי הכיכר, ואברם נשאר בארץ כנען. אחרי פרדת לוט, היורש לכאורה של אברם, אלוהים מחזק את אברם ומבטיח לו שוב שזרעו יירש את הארץ.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – סכסוך:
נבקש מהתלמידים לחשוב על מריבה או סכסוך שהיו להם ונשאל אותם:
- כיצד התמודדתם עם הסכסוך? (ויתור, ריחוק, שיחה, פרדה זמנית, קבלה, סליחה, עקשנות וכו')
נכתוב את מגוון התגובות על הלוח. במהלך השיעור נחזור ונראה כיצד מגיבים לוט ואברם לסכסוך ביניהם.
הצעה שנייה – גשר:
נקרין לכיתה את הסרטון 'גשר' ונדון בשאלות המובאות אחריו.
הצעה שלישית – ציור:
נקרין לתלמידים את הציור של וצלב הולאר 'פרדת לוט מאברם' ונדון בשאלות המובאות אחריו.
בסוף השיעור אפשר לשוב לתמונה ולראות באופן חזותי כיצד מגיב אברם לסכסוך וכיצד מגיב לוט.
הזמנה לקריאה
נקרין את מפת ארץ כנען בעזרת תצוגת הכיתה של אתר מכללת הרצוג או שנצייר את המפה על הלוח (ראו מפה גם בממערך השיעור).
נלווה את הקריאה הראשונה במיקום המקומות הנזכרים במפה. אפשר גם להוסיף חיצים בצבעים שונים כדי להדגיש את הכיוונים המנוגדים שלוט ואברם הולכים בהם.
קריאה ראשונה:
נקרא את הפסוקים, נסביר בקצרה את עיקרי הסיפור ונציין במפה את המקומות הנזכרים (אפשר להתבסס על ידע קודם של התלמידים ולמקם יחד איתם את המקומות)
- פסוקים א-ד: עלייה ממצרים אל הנגב ומשם חזרה לאזור בית אל, מקום המזבח, וקריאה בשם ה'.
- פסוקים ה-יג: פרדת לוט ואברם – לוט בוחר בערי הכיכר – סדום, ואברם נשאר בארץ כנען.
- פסוקים יד-יח: הבטחת אלוהים לזרע אברם שיירש את הארץ. אברם עובר לחברון.
קריאה שנייה:
נקרא שוב את הפסוקים ונשאל שאלות הבנה והעמקה.
חזרה לבית אל:
נקרא את פסוקים א-ד. נדגיש כי אברם ושרי חוזרים אל אותו מקום שבו היו לפני שירדו למצרים (פרק יב פסוק ח), אברם חוזר לבית אל וקורא בשם ה'. פסוקים אלו חותמים את שלמדנו בשיעור שעבר: אברם קרא בשם ה', ירד למצרים בגלל הרעב וכעת הוא חוזר לאותו מקום וממשיך לקרוא בשם ה'.
בפסוק א מתואר שאברם שרי עולים ממצרים עם רכושם ועם לוט.
נשאל את התלמידים:
- מי הוא לוט? (לוט היה אחיינו של אברם, בנו של הרן שנפטר באור כשדים – פרק יא פסוקים כו-כח)
בבית אל – פרדת לוט ואברם, לוט בוחר בערי הכיכר ואברם נשאר בארץ כנען:
נקרא את פסוקים ה-יג, נשאל שאלות הבנה במהלך הקריאה,ונסיים בשתי שאלות העמקה:
- כיצד מיוצג לנו לוט עד עתה ומה מתחדש לנו כעת? (עד עתה לוט תמיד היה נספח לאברם, היה חלק מהמשפחה. כעת מסופר עליו בפעם הראשונה באופן נפרד מתואר כי היה בעל רכוש רב. ייתכן שעבר זמן ולוט גדל ונהיה אדם עצמאי)
- מה פירוש הביטוי "וְלֹא נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ"? (זהו דימוי ציורי מאוד, לא היה די מקום מרעה)
- על מה רבו רועי לוט ואברם? (על דרך הפשט: על שטחי מרעה; על דרך הדרש אפשר להביא את פרשנות רש"י לפסוק ז: "לפי שהיו רועיו של לוט רשעים, ומרעים בהמתם בשדות אחרים, ורועי אברם מוכיחים אותם על הגזל, והם אומרים נתנה הארץ לאברם ולו אין יורש, ולוט יורשו, ואין זה גזל, והכתוב אומר והכנעני והפרזי אז יושב בארץ, ולא זכה בה עדין")
אברם ולוט נפרדים על פי בחירתו של לוט – לוט בוחר בכיכר הירדן.
נכתוב על הלוח שתי שאלות עיקריות שעולות מהסיפור ונשאל את התלמידים לדעתם:
- מדוע אברם בחר להיפרד מלוט, והרי אנשים אחים הם? האם לדעתכם זו דרך לפתור סכסוכים?
נציין כי עד עתה כל הסכסוכים שאנו מכירים במקרא היו בתוך המשפחה. אברם בחר בדרך מעשית, הוא מציע מרחק אך לא פירוד. מרחק שיאפשר מקום למרעה של כל אחד, אך עדיין שותפות וקִרבה, ייתכן שאברם אינו מבין שלוט ייקח את הפרדה כמה צעדים קדימה. ואכן לוט הוא שבוחר להיפרד לגמרי, פרדה פיזית ורעיונית – שאפשר להבין מבחירתו של לוט דווקא בערי הכיכר.
- מדוע בחר לוט דווקא בערי הכיכר?
נשאל את התלמידים בעל פה:
- איזה פרטי מידע ניתנים לנו על המקום שבחר בו לוט? (נאמר שכיכר הירדן היא ארץ פורייה, ונרמז לנו על העתיד: שה' ישחת את האזור, וכן נאמר לנו שאנשי סדום רעים וחטאים לה')
אפשר להזכיר את הזיקה של כיכר הירדן למצרים.
נקרא את פסוקים י-יא ונבקש לשים לב למילה שחוזרת בפסוקים.
- איזו מילה חוזרת ומה משמעותה? (המילה שחוזרת היא 'כל', שלוש פעמים, מעידה על תאוות הרכוש של לוט, בשונה מאברם שהסכים לחלק את שטחי המרעה)
- מה אפשר להבין מכאן על בחירתו של לוט? (ייתכן שלוט 'התאהב' במצרים, שכן הוא מחפש מקום דומה בארץ שאינו תלוי בגשמים, כך לא יצטרך לנדוד שוב בעקבות רעב. ייתכן כי לוט מאס בחיי הנוודות ולא סמך על ההבטחה עתידית לארץ, הוא בחר לעזוב פיזית ורעיונית את אברם, ואף העדיף את שכנותם של אנשים רעים. לוט העדיף את ה"עכשיו", את הוודאות והביטחון הכלכלי, על פני הסבלנות הנדרשת לעתיד. יש כאן קרע עמוק בין לוט ואברם, ואכן, מעתה והלאה הם אינם מופיעים יחדיו. – ראו הרחבה במאמרו של אלחנן סמט המובא ב'אפשר עוד…' בתחתית העמוד)
נסכם באופן מטפורי: אברם נשאר בבית אל, ולוט עוזב את ביתו של האל. לחיזוק הרעיון אפשר להביא את דברי רש"י על פסוק יא: "'ויסע לוט מקדם ויפרדו איש מעל אחיו' – …ומדרש אגדה הסיע עצמו מקדמונו של עולם, אמר, אי אפשי לא באברם ולא באלוהיו".
יציאה מבית אל:
נקרא לסיום את פסוקים יד-יח ונשאל:
- עד עתה לכאורה לוט היה ממשיכו של אברם, יורשו הרוחני והפיזי, כיצד לדעתכם אברם מרגיש לאחר לכתו?
- מדוע אלוהים מבטיח שוב את הארץ לזרע אברם, והרי הארץ כבר הובטחה לו בפרק יב פסוק ז? (לאברם בשלב הזה אין זרע, עד עתה לוט היה הממשיך של אברם והוא היורש הקיים, כעת לאחר הפרדה לא ברור אם הבטחת הארץ לזרע אברם תתקיים וכיצד היא תתקיים, וצריך לשוב ולחזק את אברם שזרעו יירש)
מבט לחיים
- "אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ", מדוע סכסוכים מתרחשים דווקא עם אנשים שקרובים לנו?
נבקש מהתלמידים לחשוב על סכסוך שהיה להם ונשאל:
- האם פרידה היא פתרון רצוי או שצריך להימנע ממנו ככל האפשר?
- מתי רצוי לנסות לפתור מתחים ומתי נכון להיפרד?.
לוט בחר לגור בסדום ליד אנשים רעים וחטאים.
- האם הבחירה של אדם לגור או להיות במקום מסוים מעידה משהו עליו?
- האם איפה שאנו גרים מלמד משהו על עצמנו או על סדר העדיפויות של ההורים שלנו?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עקבנו במפה אחרי חזרת אברם ומשפחתו לארץ כנען והפיצול שחל בין לוט ואברם בעקבות הריב על שטחי המרעה. ניסנו להבין את עומק המחלוקת שגרמה לפירוד עמוק וסופי, והובילה את לוט לבחור להתרחק לערי הכיכר. לבסוף ראינו כיצד לאחר עזיבת לוט, שהיה לכאורה יורשו של אברם, אלוהים מחזק את אברם ומבטיח לו כי זרעו יירש את הארץ.
מיומנויות: קריאת מפה, שתי קריאות של הפסוקים: קריאת הבנה וקריאת העמקה, השלמת פערים, דיוק במילים.
מתודות: סרטון אנימציה, מדרש תמונה, מפה.
- אפשר לסיים בשיר 'קום והתהלך בארץ', של יורם טהרלב.
- מאמר 'פרשת לך לך – ניסיון כפול' מאת אלחנן סמט באתר VBM של ישיבת הר עציון.
- מאמר 'פרדת אברם מלוט', חזי כהן, מגדים נב (תשע"א). המאמר מרחיב את ההבדלים בין אברם ולוט ביחסם למקום הרכוש בחייהם.