קָרַע ה' אֶת מַמְלְכוּת יִשְׂרָאֵל מֵעָלֶיךָ
פסוקים יא-לה
בכמה מילים
שמואל מנהל עם שאול דו-שיח נרגש שבמהלכו הוא מודיע לו כי בעקבות חוסר הציות לדבר ה' ה' מואס בו כמלך, והמלוכה מוסרת ממנו מעתה והלאה. ברגע דרמטי המעיל נקרע, וכך גם מלכות שאול. בשיעור נעסוק בהדחה מהמלוכה – ברגשותיהם של שמואל ושאול ברגעים אלו.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – סיטואציה:
נספר לתלמידים סיפור על תלמיד שנבחר למועצת תלמידים, ולאחר שלא הצליח לסחוף אחריו את השכבה כמו שציפו ממנו פנתה אליו המנהלת והודיעה לו שהוא יוחלף בתלמיד אחר.
נשאל את התלמידים:
- באילו מצבים בחיים מתרחשת הדחה? (בעבודה, בבית, בכיתה… כשיש תפקיד מסוים או הגדרה מסוימת לשותפות)
- מהן תחושותיו של אותו תלמיד?
- כיצד לדעתכם הרגישה המנהלת?
הצעה שנייה – סרטון:
נצפה בסרטון קומיקס המתאר את הדחת שאול מהמלוכה (ראו קישור לסרטון גם בממערך השיעור).
נבקש מהתלמידים לבחור דמות אחת – שאול או שמואל, ולתאר בכמה משפטים את מה שהיא מרגישה במהלך הפרק שלנו.
הזמנה לקריאה
פרק טו הוא פרק סוער ומלא התרחשויות. בתחילת השיעור נבקש משלושה תלמידים תיאטרליים להתכונן לקריאת הפסוקים ולקרוא בדרמטיות את דבריהם של ה', שמואל ושאול. המורה יקרא את קול המספר.
נקרא את פסוקים יא-לה ונבקש מהתלמידים להבין מההקשר מה פירוש המילה "נִחַמְתִּי" (התחרטתי, שיניתי את דעתי). בפרק אנו קוראים על קריעת המלוכה מעל שאול, וההחלטה של ה' להעביר את התפקיד למישהו אחר.
משימת קריאה נוספת: נאתר עם התלמידים כמה פעמים מופיע שורש נח"מ וכמה פעמים מופיע השורש מא"ס (ארבע פעמים כל שורש). בהמשך נראה כיצד צובעות המילים האלה את מעמד קריעת המלוכה מעל שאול.
הבנה ומיומנות
מכיוון שאנו קוראים את סוף הפרק וכדי לוודא שהתלמידים מבינים את התמונה השלמה ננחה אותם לסדר את אירועי הפרק בעזרת דף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נפרש יחד את פסוקים כב-כג שקשים להבנה:
האם ה' מעדיף קורבנות על פני שמיעה בקולו? הציווי של ה' מחייב, והקורבנות אינם מורידים או מעלים. עדיף לציית לה' מלזבוח קורבנות, ועדיף להקשיב לו מלהביא את המובחר שבהם (חלב אילים).
העמקה
מאחורי הקלעים – שמואל:
נקרא יחד שוב את פסוק יא המתאר את שמואל בוכה לה' כל הלילה. נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם שמואל בוכה? מה מכעיס אותו ומה כואב לו?
- כיצד לדעתכם ראוי שיפעל? כיצד הוא פועל למרות הכאב?
נקרא יחד את דברי רבי יוחנן על שמואל במסכת תענית.
הסבר המקור: רבי יוחנן אומר ששמואל הזדקן מוקדם מדי ובמהירות רבה. הוא מסביר זאת בעזרת פסוק מפרקנו. ה' אומר לשמואל שהוא מתחרט על המלכת שאול: "נִחַמְתִּי כִּי הִמְלַכְתִּי אֶת שָׁאוּל". שמואל פונה לאלוהים בכאב ואומר לו: אתה הכללת אותי בפסוק אחד יחד עם משה ואהרון ובעצם נתת לי חשיבות דומה לשלהם. אנא ממך, כמו שמעשיהם של משה ושל אהרון לא התבטלו בעודם בחיים, אל תבטל גם את מעשיי שלי (המלכת שאול) בחיי.
- מה כואב ביותר לשמואל וגורם לו לזעוק לה' כל הלילה? (לפי הגמרא, שמואל מבקש שמעשיו לא יתבטלו בימי חייו. כלומר, שמלוכת שאול שהוא מינה למלך לא תתבטל בעודו חי. רבי יוחנן אומר שהדבר כל כך כאב לו עד שממש קיצר את ימיו)
נקרא שוב את פסוק כד ונשאל את התלמידים:
- כיצד שאול מגיב על דברי שמואל? האם הוא מוותר על המלוכה? מה הוא מבקש ממנו בכל זאת? (אנו רואים ששאול מבין שהוא חטא, אך הוא מנסה לשכנע את שמואל לעזור לו לפייס את ה' ולהישאר מלך)
- כיצד מגיב על כך שמואל ומה קורה בעקבות זאת? (שמואל מסרב לכך ומצהיר שוב על פסק הדין הקשה שנגזר על שאול. שאול ממשיך להתעקש. ובשיח ביניהם נקרע המעיל)
מאחורי הקלעים – שאול:
נקרא יחד את המדרש.
המדרש שואל: מעילו של מי נקרע, של שאול או של שמואל?
נשאל את התלמידים:
- מה דעתכם? למה?
אפשר היה לחשוב ששמואל הוא שקרע את מעילו של שאול כאות מכוון ומחושב לקריעת המלוכה. אך המדרש קובע שמעילו של שמואל נקרע, וזוהי קריעה של אבל ואובדן – צדיקים מתאבלים בקריעה על כך שמעשיהם לא מצליחים, ולא נותנים פרי טוב. דרך הקישור למנהגי אבלות המדרש צובע את הסיטואציה בצבעים כהים עוד יותר.
נשוחח על מעמד הקריעה:
- מה אפשר ללמוד ממעשה הקריעה על מצבו הרגשי של שאול? (למשל: הוא כל כך נואש שכבר אין לו מילים, הוא מנסה בכוחות אחרונים לשנות את רוע הגזרה, הוא לא מוכן להשלים עם גזר הדין הקשה)
- אתם זוכרים את המעיל של שמואל שמוזכר בתחילת ספר שמואל? (שמואל א פרק ב פסוק יט) מה מספר לנו המעמד של הקריעה על מצבו של שמואל ועל היחס בינו לבין שאול? (יש כאן ביטוי לשבר מהותי במעמדו ובדמותו של שמואל שקורה בעקבות הקרע ביחסיו על שאול. המעיל, שמסמל מלכתחילה את מעמדו המיוחד והרם של שמואל, נקרע בפרק טו ולאחר מכן אנו קוראים על הנתק הסופי בין הנביא למלך שכל כך אהב).
מבט לחיים
נכתוב על הלוח את פסוק כו:
"כִּי מָאַסְתָּה אֶת דְּבַ֣ר ה' וַיִּמְאָסְךָ ה' מִהְיוֹת מֶלֶךְ עַל יִשְׂרָאֵל"
ראינו שהעם החרים רק את מה שהוא מאוס וחסר ערך ולא את מה שהוא יקר וטוב. השורש מא"ס חוזר אחר כך, כאשר שמואל מודיע לשאול על הדחתו ועל כך שהוא, שאול, מאוס ודחוי מהמלוכה. ראינו שאלוהים ניחם = מתחרט, חוזר בו, ומואס בשאול. המלך שעליו נאמר שהוא "בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ" הופך להיות מאוס ודחוי.
כתבו מכתב משמואל לשאול או משאול לשמואל לאחר שנה מההדחה. אפשר להתייחס למחשבות שהיו מאז ההדחה, שהובילו להדחה ועוד.
- שאול, שהיה מינויו של שמואל לא הצליח. כיצד אנחנו מרגישים כשמפעל שהיינו שותפים לו קורס?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בהעברת המלוכה משאול, דרך התבוננות במדרשים נכנסנו לנעליהם של שמואל ושאול. שוחחנו על אופייה של ההדחה והדרכים השונות להתמודד עמה.
מיומנויות: איתור מידע וסידורו בטבלה, ביאור ופירוש פסוקים, הבנת טקסט תלמודי, שיח ושיתוף אישי.
מתודות: שיח רגשי בכיתה, לימוד מדרשים.
המעיל של שמואל:
קריעת המעיל היא מעשה המכיל משמעויות רבות ויחזור אחר כך בסיפורי שאול ודוד. מאמר זה של יהודה אייזנברג עוסק בפירוט בבגדי שאול ובמעילו של שמואל. ובנוסף מוזמן לצפות בפוסט קצר ושיר העוסקים בנושא.