קורות הגר וישמעאל
פסוקים יד-כא
הזמנה ללימוד
נזכיר לתלמידים את בקשת שרה בסוף המהלך הקודם – לגרש את הגר וישמעאל. נקרין לתלמידים את הסרטון.
נשאל את התלמידים:
- מה מאפיין מדבר? (חוסר מזון וחוסר מים)
נלמד כעת על המשך קורותיהם של הגר ובנה ישמעאל ונגלה לאן גורשו.
מבט ראשון
נקרא את פסוקים יד-כא בקול ונבקש מהתלמידים לעקוב באצבע אחר הקריאה.
מבט שני
נציג את התמונה של גוסטב דורה ונסביר מה רואים בה על פי הפסוקים שקראנו.
נשאל את התלמידים:
- איזו צידה לדרך אברהם נותן להגר? (לחם ומים)
- לאן הלכה הגר? (למדבר באר שבע)
- מה קרה לאחר שהגר טעתה בדרך ונגמרו לה המים? (היא הבינה שלא תצליח לחיות וישמעאל ימות בצמא לכן שמה את ישמעאל בנה תחת אחד השיחים)
- היכן ישבה הגר לאחר שהשליכה את בנה? (רחוק מישמעאל כמרחק החיצים שהקשת יכולה להעיף)
- למה הגר ישבה רחוק כל כך מבנה? (כדי לא לראות במותו)
- איך ניצלו הגר וישמעאל? (מלאך אלוהים שמע את בכיו של ישמעאל והראה להגר באר מים)
- מה הבטיח המלאך להגר? (שגם מישמעאל יהיה עם גדול)
מבט שלישי
נחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה אישית (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
מבט לחיים
גם בחיים שלנו אנחנו יכולים לעבור לפעמים מעבר חד ממצב רע ולא נעים לתקווה ושמחה. נחלק את הכיתה לזוגות, כל זוג יכתוב שני פתקים – בפתק אחד יכתבו מצב לא טוב שגורם לעצב ולפחד ובפתק האחר יכתבו פתרון שמעורר תקווה במצב הלא נעים.
נערבב את הפתקים של כל הזוגות, ונבקש מהתלמידים למצוא זוגות מתאימים. מי שירצה יוכל לשתף במעבר שחווה ממצב של חשש ועצב או כעס למצב של שמחה ותקווה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור בהבנת הקשיים של הגר במדבר לאחר שגורשה בעזרת צפייה בסרטון. בפסוקים הגר עברה מייאוש מוחלט וציפייה למות בנה ולמותה שלה לתקווה חדשה כשהמלאך הראה לה באר והבטיח שישמעאל יהיה אב של אומה גדולה.
מיומנות: זיהוי פעלים בפסוקים והבנת משמעות הפסוקים דרך הפעלים.
מתודה: משחק זוגות מצבים וקישור לחיי התלמידים.