קניית מערת המכפלה
פסוקים ז-כ
הזמנה ללימוד
אתם משחקים אצל חבר ומתלהבים מאחד המשחקים שלו. החבר רואה את התלהבותכם ומחליט לתת לכם את המשחק.
- האם תיקחו אותו? למה? (ניקח כי הוא נתן אז למה לא; לא ניקח כי זה שלו; לא ניקח כי אולי הוא יתחרט, ואני כבר אתרגל למשחק ואהיה עצוב שהמשחק לא אצלי)
נזכיר כי בשיעור שעבר למדנו ששרה נפטרה ושאברהם מבקש מבני חת מקום לקבור אותה. בני חת מאפשרים לו לבחור כל מקום שירצה ולקבלו חינם. היום נראה אם אברהם מרוצה מתשובתם ומוכן לקבל את הצעתם.
מבט ראשון
נקרא את פסוקים ז-כ ונבקש מהתלמידים לשים לב במהלך הקריאה על מה מתעקש אברהם כאשר הוא מדבר עם עפרון.
מבט שני
נשאל את התלמידים:
- כיצד אברהם מגיב לנכונותם של בני חת לתת לו חינם אחוזת קבר לבחירתו? (משתחווה ומודה להם, אך לא מקבל את ההצעה)
- מה אברהם מבקש מהם? (לקרוא לעפרון החיתי = מבני חת)
- היכן אברהם מבקש לקבור את שרה? (פסוקים ח-ט – אברהם רוצה לקבור את שרה במערת המכפלה ששייכת לעפרון בן צחר)
- קראו את פסוק יא – כמה פעמים מופיע בפסוק זה הפועל "נתתי"? (שלוש פעמים)
- מה עפרון מציע לתת לאברהם? (את מערת המכפלה חינם)
- האם אברהם מסכים? (לא, אברהם מתעקש לשלם על המערה)
- כמה כסף עפרון מבקש מאברהם? (הרבה כסף – 400 שקל כסף)
אברהם שוקל את מטבעות הכסף ומעביר לעפרון 400 מטבעות. ננסה לשער מדוע אברהם רוצה לקנות בכסף ואיננו מעוניין לקבור את שרה חינם.
הסבר ראשון: עפרון מציע לאברהם לקבור את שרה בלא תשלום, אבל מערת המכפלה תישאר בבעלותו של עפרון.
הסבר שני: אברהם רוצה שלא יהיה ספק לגבי בעלותו על מערת המכפלה ולכן הוא עורך את הקנייה לעיני כל אנשי חת.
מבט שלישי
נשאל את התלמידים:
- למה אברהם רוצה לקנות קבר?
- למה בכלל בני אדם צריכים ציון קבר ולא פשוט מניחים את הגופה בבור? (יש כתובת ברורה שאפשר לבוא אליה כדי להרגיש את הקרוב הנפטר, לדבר אתו, להתגעגע אליו)
- למה אברהם קובר את שרה בקבר משפחתי, שבו הוא עצמו מתכנן להיקבר ומתכנן גם שבנו ונכדו ייקברו בו עם נשותיהם בעתיד? (הידיעה שבסופו של דבר בני המשפחה יהיו קבורים יחד, זה לצד זה, נותנת תחושה מסוימת של בית. כפי שהיה לנו מקום משותף בחיינו, ככה יהיה לנו מקום משותף במותנו)
- מה שם הפרשה שאנו לומדים? (חיי שרה)
- האם לדעתכם שם הפרשה מתאים לתוכן הכתוב בפרשה? (הפרשה מדברת על מוות ונקראת חיים)
- שערו מדוע שם הפרשה הוא בכל זאת 'חיי שרה'? (שרה נפטרה, אבל רוחה, המעשים הטובים שלה, הבן שלה וכולנו ממשיכים את דרכה בחיים)
למורים: שימו לב שגם פרשת פטירתו של יעקב נקראת 'ויחי'.
מבט לחיים
נקרין על הלוח תמונה של מערת המכפלה.
נשאל את התלמידים:
- האם אתם מזהים את המקום או האם ביקרתם בו?
נקרא לתלמידים תיאור של מערת המכפלה שכתב בנימין מטודלה, נוסע שהגיע לארץ במאה ה-12 וביקר שם. ננסה להבין איך נראתה מערת המכפלה על פי תיאורו של אותו נוסע.
התמונה שהקרנו על הלוח היא תצלום של מערת המכפלה בימינו. בתקופה שמתאר בנימין מטודלה וגם בתקופת התנ"ך המערה הייתה קטנה הרבה יותר. בפרקנו מתואר שאברהם קבר במערת המכפלה את שרה, ובפרקים הבאים מתואר כיצד נקברים בה גם אברהם עצמו, יצחק ורבקה ויעקב ולאה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ראינו היכן שוכנת מערת המכפלה במפה מודרנית ושוחחנו על הסיבות לסירובו של אברהם לקבל מתנת חינם ולהתעקשותו לקנות את המערה. התבוננו בתצלום של מערת המכפלה, האזנו לתיאור מערת המכפלה מכתביו של הנוסע בנימין מטודלה מלפני כ-800 שנה, וניסינו לדמיין איך נראתה המערה בעבר.
מיומנויות: קריאת פסוקים והבנתם, מילה מנחה ("נתתי"), זיהוי אתרים במפה.
מתודות: צפייה בתצלום, התבוננות במפה.