קשה כשאול קנאה
פרק יח
בכמה מילים
אף שמבנה הפרק מתחיל בשאול ויהונתן, עובר לשאול ודוד ומסיים ביחסי דוד ומיכל, נלמד קודם כול על יחסי שאול ודוד ורק לאחר מכן נדון ביחסי דוד וילדיו של שאול.
בשיעור נעסוק בקנאה ובקשר שלה לאהבה. נתמקד בשאול המקנא בדוד ובהחרפת הקנאה לאורך הפרק. נבחן כיצד קנאתו גורמת לו לפרש את המציאות באופן מגמתי, מעבירה אותו על דעתו ומניעה אותו לנסות לחסל את דוד שלוש פעמים בזו אחר זו, ראשית באופן סמוי ולאחר מכן באופן גלוי. נלמד כיצד כל ניסיונותיו עולים בתוהו וכיצד רוח ה' נוטשת אותו לטובת דוד המצליח והאהוב בכל מעשיו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – קשה כשאול קנאה:
נכתוב על הלוח את הפסוק השגור משיר השירים פרק ח פסוק ו: "כִּי עַזָּה כַמָּוֶת אַהֲבָה, קָשָׁה כִשְׁאוֹל קִנְאָה".
נבקש מהתלמידים לנסות ולהגדיר את רגש הקנאה.
- מדוע קנאה היא רגש כה קשה?
- מדוע לדעתכם הקנאה מופיעה בסמוך למילה אהבה בפסוק זה?
נדון בהבדל בין קנאה לשנאה.
אפשרות שניה – סרטון:
נצפה עם התלמידים בטריילר לסרט 'מראה מראה' – עיבוד מודרני לסיפור שלגייה.
נשאל את התלמידים:
- לפי היכרותכם עם סיפור שלגייה ומתוך הטריילר – מדוע המלכה מקנאת בשלגייה?
- מדוע היא נסערת כל כך מתשובת המראה?
קנאת המלכה נובעת מכך שלשלגייה יש דבר שלה כבר לא יהיה – נעורים. הקנאה עלולה להתעורר כאשר אנו רואים אצל האחר דבר שחסר לנו, והיא עלולה להחריף אם מדובר במשהו שכבר לא נוכל להשיג.
אפשרות שלישית – סוגי קנאה:
נשאל את התלמידים איך אומרים קנאה באנגלית. נעמוד על כך שיש באנגלית שתי מילים המורות על קנאה: Jealousy ו-Envy. נשאל את התלמידים:
- האם מישהו יודע מה ההבדל בין שתי המילים האלו?
נלמד את ההבדל, לפי התיאוריה הפסיכולוגית של מלני קליין:
- Jealousy – הקנאה הטבעית שמניעה את האדם להישגים מתוך תחרות בריאה – לדוגמה: חברה קיבלה ציון גבוה במבחן, גם אני רוצה ציון גבוה ולכן אני לומדת קשה יותר.
- Envy – קנאה שאינה מתרכזת בניסיון להשיג מה שיש לאחר, אלא בניסיון להרוס את מה שיש לו ואפילו לפגוע בו. זוהי הקנאה המעודדת פגיעה והרס ויכולה גם להוביל לרצח – לדוגמה: קנאת קין בהבל, קנאת האחים ביוסף.
נזמין את התלמידים לחשוב במהלך השיעור על שני סוגי הקנאה ואיזה מהם מופיע בפרקנו.
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוקים א-טז. נבקש מהתלמידים לסמן בתנ"ך או להעתיק למחברת את כל הפסוקים שמתוארים בהם מעשה ששאול עושה לדוד או תחושה שלו כלפי דוד.
למורה – תשובות:
- וַיִּקָּחֵהוּ שָׁאוּל בַּיּוֹם הַהוּא וְלֹא נְתָנוֹ לָשׁוּב בֵּית אָבִיו. (פסוק ב)
- וַיְשִׂמֵהוּ שָׁאוּל עַל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה. (פסוק ה)
- וַיִּחַר לְשָׁאוּל מְאֹד וַיֵּרַע בְּעֵינָיו הַדָּבָר הַזֶּה. (פסוק ח)
- וַיָּטֶל שָׁאוּל אֶת הַחֲנִית וַיֹּאמֶר אַכֶּה בְדָוִד וּבַקִּיר. (פסוק יא)
- וַיִּרָא שָׁאוּל מִלִּפְנֵי דָוִד. (פסוק יב)
- וַיְסִרֵהוּ שָׁאוּל מֵעִמּוֹ וַיְשִׂמֵהוּ לוֹ שַׂר אָלֶף. (פסוק יג)
- וַיַּרְא שָׁאוּל אֲשֶׁר הוּא מַשְׂכִּיל מְאֹד וַיָּגָר מִפָּנָיו. (פסוק טו)
נבקש מן התלמידים להדגיש את הפעלים.
נשאל:
- איזה תהליך שאול עובר ביחסו לדוד לאורך הפרק?
בהתחלה שאול מעריך את דוד ולכן ממנה אותו לראש אנשי המלחמה, אחר כך שאול כועס על דוד שעולה ומצליח, ובסוף הוא מתחיל לפחד ממנו.
- מדוע לדעתכם מתרחש השינוי? (ככל שעולה קרנו של דוד בעיני העם ובעת שהוא ניצל מניסיונות החיסול, שאול מבין שה' אתו ולכן מתעורר בו פחד שלא יוכל לנצח אותו)
כרוניקה של הידרדרות ידועה מראש:
מה מעורר את קנאת שאול? נקרא את פסוקים ו-ט – נדגיש את ההבדל בין אלף לרבבה (רבבה = עשרת אלפים).
נחלק את דף העבודה העוסק בתגובת שאול לשירת הנשים (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נקרא את פסוקים ט-יד ונציע את פירוש מצודת ציון למילה "עוֹיֵן" בפסוק ט.
פרשנות זו מבטאת הן את המבט הרע של שאול על דוד, הן את העיון התמידי של שאול בדוד – יש כבר כאן רמז לתחושת הנרדפות של שאול ולעיסוקו המתמשך בדוד במחשבותיו.
- אם שאול כבר עוין את דוד, למה דוד בא לנגן בעבורו?
נעמוד על מורכבות היחסים בין השניים המתבטאת בפסוקים אלה – אינו יכול אתו ואינו יכול בלעדיו.
- האם לדעתכם שאול מנסה לפגוע בדוד בכוונה או מתוך אובדן שליטה של מי שכפאו השיגעון?
ניסיון חיסול שלישי:
נקרא את פסוקים יז-כט. נשאל את התלמידים:
- מדוע שאול רוצה להשיא את מרב לדוד ואחר כך את מיכל? (שאול מתכוון להציב בפניו מוהר שיביא למותו בקרב – מאה עורלות פלשתים)
בפועל דוד אינו מתחתן עם מרב, אבל נענה להצעה להתחתן עם מיכל, ומביא לשאול מוהר כפול – מאתיים עורלות פלשתים. שאול רוצה להרחיק ויוצא מקרב.
מעשיו של שאול להרחיק את דוד גרמו, באופן פרדוקסלי, להכשרתו של דוד למלוך על ישראל. מסיפורנו ניכר בצורה ברורה ביותר כיצד השגחת אלוהים מסובבת את המצב כך שבכל דרך אפשרית קרנו של שאול תרד, וקרנו של דוד תעלה. להרחבה נוספת בנושא זה מומלץ לעיין ב'אפשר עוד…' בתחתית העמוד.
מבט לחיים
אפשרות ראשונה – שיר:
נשמע עם התלמידים את השיר שכתב אהוד בנאי על הקשר המורכב בין דוד לשאול.
נחלק לתלמידים את המילים ונשאל:
- כיצד אהוד בנאי מאפיין את הקשר בין שאול לדוד?
- מה מעורר את הקנאה והמתיחות?
- האם אתם מכירים מחייכם קשרים מורכבים מעין אלה?
נזמין את התלמידים לכתיבה אישית. נבקש מהם לנסות לדלות מזיכרונם שני אירועים שהקנאה תפסה בהם מקום נרחב: האחד, אירוע שבו קינאו בחבר או באח, והקנאה הביאה לידי ריב וכעס; והשני, אירוע שבו הקנאה עוררה אותם דווקא לתחרות חיובית ולהצלחה והישגים.
אפשרות שנייה – דיון:
נראה שכוחות פנימיים קשים מניעים את שאול ביחסו לדוד. שאול אובססיבי לדוד, ואין מי שיכול לעזור לו במצבו. נשאל את התלמידים:
- כיצד לדעתכם אפשר לעזור לאדם שנראה שמידרדר ואינו מסוגל לעצור את ההידרדרות בלי לפגוע בכבודו?
מאמרים:
- 'מה קרה לשאול?' – מאמרו של מיכה גודמן על מי שבראשית דרכו סרב לחסל את מי שלא העניק לו אהבה, ובסוף ימיו התאמץ לחסל את מי ששודד לו אהבה מתוך אתר 929.
- להרחבה על עליית דוד ושקיעת שאול בד בבד במאמרו המפורט של אלחנן סמט באתר ישיבת מעלה אדומים.
- מאמרה של מתיה קם 'חלף עם הרוח' על התהליך שעובר שאול מן הרגע שבו רוח ה' צולחת עליו ועד הרגע שבו היא סרה ממנו מתוך אתר 929.
אומנות:
ציורו של הצייר יוליוס שנור פון קרוספלד מתוך ויקיפדיה מביע נפלא את שפת הגוף של דוד ושל שאול ואת תנועת החנית בחדר.