סגור תצוגת כיתה
הפרק

שכר יעקב

פרק ל, כה-מג

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נשאל את התלמידים:

  • כיצד אפשר להתעשר מצאן? (בגדים מעור, נעליים, צמר לסריגה, גבינות מיוחדות, חלב עיזים, שופר, בשר לאכול, למכור צאן ולהרוויח כסף…)

בפרק זה נלמד על השכר שיעקב מבקש תמורת עבודתו ונבין כיצד יעקב התעשר מהשכר שביקש.

מבט ראשון

שאלה לזמן הקריאה:

  • מה מבקש יעקב תמורת העבודה בבית לבן?

נקרא את פסוקים כה-לו יחד ונאסוף במליאה את התשובות.
נשאל את התלמידים:

  • האם למישהו יש רעיון איך אפשר לגרום לכך שלכבשים לבנות ייוולדו כבשים אחרות?

(כנראה שום תלמיד לא ידע לענות על כך. מטרת השאלה להעצים את מעשהו של יעקב ואת הברכה האלוהית)

נקרא את פסוקים לז-מג.

מבט שני

  • מה מבקש יעקב מלבן?
  • מדוע לבן מסרב לבקשתו של יעקב?
  • מה השכר שיעקב מבקש תמורת עבודה בבית לבן?
  • מהן שתי הפעולות שעשה לבן כדי להיות בטוח שיעקב יקבל רק את הצאן שנולד אחרי ההסכם? (לבן מסיר עוד באותו יום את הצאן העקוד – בעלי הנקודות, הצאן הטלוא – בעלי הטלאים והצאן החום, ומשאיר בידי יעקב רק את הכבשים והעיזים הלבנים, לבן מפריד בין הצאן שלו לצאן יעקב מהלך שלושת ימים – מרחק של שלושה ימי הליכה)
  • מה מלמדות פעולות אלו? (פעולות אלו מלמדות על אופיו הרמאי של לבן המתאמץ להפחית מראש כמעט לאפס את הסיכוי שיעקב יקבל שכר ראוי לעבודתו)
  • כיצד הצליח יעקב בכל זאת לגרום לכבשים ולעיזים הלבנים ללדת צאן שאינו לבן? (יעקב לקח מקלות עצים – לבנה, לוז וערמון – גילף מהם צורות ושם את המקלות מעל השוקת במקום שבו הצאן בא לשתות. תוכניתו של יעקב הייתה שהמראה של העצים המגולפים ישפיע על הכבשים והעיזים שבהיריון והגורים שייוולדו להן יהיו בצורה דומה למה שראו כששתו את המים)
  • האם לדעתכם השיטה הזאת יכולה להצליח לכל אחד?
  • מה סייע ליעקב להצליח? (אלוהים)
  • האם תוכניתו של יעקב הצליחה?

שאלת אתגר:

  • מה מספר יעקב לנשותיו בפרק לא פסוקים י-יב? (יעקב מספר כי אלוהים התגלה אליו בחלום וגילה לו את הדרך לגרום לצאן הלבן ללדת צאן אחר. כיוון שאלוהים רצה בהצלחתו ובברכתו של יעקב על אף התנהגותו הלא מוסרית של לבן כלפיו)

מבט שלישי

נשאל את התלמידים:

  • איך ייתכן שיעקב הסכים לעשות חוזה עם לבן לאחר שלבן רימה אותו בעבר?

ניתן מקום לתשובות רבות: לא הייתה ליעקב ברירה; יעקב בטח באלוהים כי זכה להתגלות; יעקב ידע שלבן לא ירמה אותו מאחר שלבן מבין שיעקב זכה לברכת האלוהים; אולי הפעם הם חתמו על חוזה…

מבט לחיים

  • האם אתם מרגישים שההצלחות שלכם יכולות לגרום לחברים לקנא בכם?

נשמע מהתלמידים סיפורים אישיים הקשורים לכך.

  • מה אפשר לעשות בשביל להפחית קנאה?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על יעקב הרוצה לשוב לביתו עם משפחתו, אך לבן רוצה להכשיל אותו כי הוא מבין שכל הברכה שחלה בביתו היא רק בזכותו של יעקב. לבן שואל את יעקב מה המשכורת שהוא רוצה תמורת העבודה בביתו. יעקב שם את מבטחו באלוהים ומציע שכל הצאן שייוולד מעכשיו ויהיה נקוד, טלוא או חום יהיה השכר על עבודתו. לבן מסכים ומשאיר אצל יעקב רק את הצאן הלבן. יעקב מצליח לגרום לצאן ללדת גורים נקודים וטלואים, ואנו רואים כי הבלתי צפוי קרה בזכות הבטחת אלוהים ליעקב.
מיומנות: השוואה בין שני מקורות בתורה והסקת מסקנות.
מתודה: שאילת שאלה פתוחה הנותנת אפשרות לחשיבה עצמית ומתן תשובות רבות.

העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
אלוהים מרחם על לאה
יַעֲקֹב אָהַב אֶת רָחֵל. הוּא עָבַד בִּשְׁבִיל רָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים. לָבָן רִמָּה אֶת יַעֲקֹב וְנָתַן...
אלוהים מרחם על לאה
"וַיַּרְא ה' כִּי שְׂנוּאָה לֵאָה וַיִּפְתַּח אֶת רַחְמָהּ, וְרָחֵל עֲקָרָה." (כט, לא)

על אבות לילדים: אגדות חז"ל בלבוש קל / רבקה אליצור ; איורים: נורית צרפתי. ההסתדרות הציונית העולמית – ספריית אלינר

יַעֲקֹב אָהַב אֶת רָחֵל. הוּא עָבַד בִּשְׁבִיל רָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים. לָבָן רִמָּה אֶת יַעֲקֹב וְנָתַן לוֹ אֶת לֵאָה בִּמְקוֹם רָחֵל. בַּבֹּקֶר, לְאַחַר לֵיל הַחֲתֻנָּה, רָאָה יַעֲקֹב וְהִנֵּה לֹא רָחֵל נִתְּנָה לוֹ כִּי אִם לֵאָה. אָמַר יַעֲקֹב אֶל לֵאָה: רַמָּאִית בַּת רַמַּאי. כָּל הַלַּיְלָה קָרָאתִי לָךְ "רָחֵל" וְאַתְּ עוֹנָה לִי. אָמְרָה לֵאָה: כְּמוֹ שֶׁעָשִׂיתָ אַתָּה, עָשִׂיתִי אֲנִי. כְּשֶׁקָּרָא לְךָ אָבִיךְ: "בְּנִי עֵשָׂו?", לֹא עָנִיתָ לוֹ. שָׁתַק יַעֲקֹב. הָיְתָה לֵאָה עֲצוּבָה. יָצְאָה מִן הַבַּיִת. רָאֲתָה חֲבוּרָה שֶׁל סַפָּנִים יוֹרְדֵי סְפִינוֹת בַּיָּם. הִבִּיטוּ אֵלֶיהָ הַסַּפָּנִים וְצָחֲקוּ.
להמשך קריאה

אָמְרוּ זֶה אֶל זֶה: הִנֵּה זוֹ שֶׁרִמְּתָה אֶת אֲחוֹתָהּ וְאֶת בַּעֲלָהּ. שָׁמְעָה לֵאָה וּבָרְחָה לָהּ מִשָּׁם. רָאֲתָה נָשִׁים יוֹשְׁבוֹת וְאוֹרְגוֹת בַּד. הָיוּ יוֹשְׁבוֹת וּמְדַבְּרוֹת זוֹ עִם זוֹ. רָאוּ אֶת לֵאָה וְאָמְרוּ: הַבִּיטוּ, הִנֵּה גַּנֶּבֶת שֶׁגָּנְבָה בַּעֲלָהּ שֶׁל אֲחוֹתָהּ. שָׁמְעָה לֵאָה וּבָרְחָה לָהּ מִשָּׁם אֶל הַשָּׂדֶה. רָאוּ אוֹתָהּ רוֹעִים הָרוֹעִים אֶת צֹאנָם בַּשָּׂדֶה. אָמְרוּ זֶה אֶל זֶה: הַבִּיטוּ, הִנֵּה רַכַּת הָעֵינַיִם. נָתְנָה עֵינֶיהָ בְּבַעֲלָהּ שֶׁל אֲחוֹתָהּ וְלָקְחָה אוֹתוֹ מִמֶּנָּה. שָׁמְעָה לֵאָה וּבָרְחָה לָהּ מִשָּׁם. בָּכְתָה לֵאָה בְּכִי גָּדוֹל. רָאָה ה', כִּי שְׂנוּאָה לֵאָה וְנָתַן לָהּ בָּנִים. אָמַר יַעֲקֹב: אִם טוֹבָה לֵאָה בְּעֵינַי וְאִם לֹא טוֹבָה הִנֵּה אֵם הִיא לְבָנַי. עָשָׂה יַעֲקֹב שָׁלוֹם עִם לֵאָה וְנָתַן לָהּ כָּבוֹד בְּבֵיתוֹ.

על אבות לילדים: אגדות חז"ל בלבוש קל / רבקה אליצור ; איורים: נורית צרפתי. הסתדרות הציונית העולמית – ספריית אלינר. תודה לספרית אלינר של ההסתדרות הציונית העולמית על האפשרות להשתמש במדרשים הנמצאים בספרים של רבקה אליצור

  • לְפִי הַמִדְרָשׁ, מַדוּעַ ה' מְרַחֵם עַל לֵאָה?
  • מָה הַפִּתְרוֹן שֶׁל ה' לְכָךְ?
  • מָה אַתֶם חוֹשְׁבִים עַל הַפִּתְרוֹן הַזֶה?
פרי בטן
רָחֵל עֲצוּבָה וּמְלֵאַת קִנְאָה. אֲחוֹתָהּ לֵאָה יוֹלֶדֶת לְיַעֲקֹב בָּנִים, וְהִיא עַצְמָהּ לֹא מַצְלִיחָה לְהִיכָּנֵס לְהֵירָיוֹן....
פרי בטן
"וַיִּחַר אַף יַעֲקֹב בְּרָחֵל וַיֹּאמֶר הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנֹכִי אֲשֶׁר מָנַע מִמֵּךְ פְּרִי בָטֶן." (ל, ב)

In-Finity / Shuttersotck.com

רָחֵל עֲצוּבָה וּמְלֵאַת קִנְאָה. אֲחוֹתָהּ לֵאָה יוֹלֶדֶת לְיַעֲקֹב בָּנִים, וְהִיא עַצְמָהּ לֹא מַצְלִיחָה לְהִיכָּנֵס לְהֵירָיוֹן.

להמשך קריאה

הִיא פּוֹנָה לְיַעֲקֹב בְּיֵיאוּשׁ וּמְבַקֶשֶׁת מִמֶנוּ שֶׁיִיתֵן לָהּ יְלָדִים, כִּי הִיא לֹא יְכוֹלָה יוֹתֵר לִחְיוֹת בַּמַצָב הַזֶה. לְמַרְבֵּה הַפֶּלֶא יַעֲקֹב לֹא מְחַבֵּק אוֹ מְנַחֵם אֶת רָחֵל, אֶלָא עוֹנָה לָהּ בִּקְשִׁיחוּת: "הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנֹכִי אֲשֶׁר מָנַע מִמֵּךְ פְּרִי בָטֶן"? לְלֹא סָפֵק זוֹהִי תְשׁוּבָה מַעֲלִיבָה וּמַאֲשִׁימָה. פְּרִי בֶּטֶן – יִילוֹד, צֶאֱצָא שֶׁל אָדָם.

  • הַסְבִּירוּ בַּמִילִים שֶׁלָכֶם אֶת תְשׁוּבָתוֹ שֶׁל יַעֲקֹב לְרָחֵל.
  • כִּתְבוּ מִשְׁפָּט מִשֶׁלָכֶם וְהִשְׁתַמְשׁוּ בּוֹ בַּבִּיטוּי: "פְּרִי בֶּטֶן".
דאגה לעתיד
"עָשָׂה לְבֵיתוֹ" – דָאַג לְעַצְמוֹ וְלִבְנֵי בֵּיתוֹ, דָאַג לַעֲתִידוֹ וּלְעָתִיד בְּנֵי מִשְׁפַּחְתוֹ. יַעֲקֹב הוּא הַמַנְהִיג...
דאגה לעתיד
"...וְעַתָּה מָתַי אֶעֱשֶׂה גַם אָנֹכִי לְבֵיתִי." (ל, ל)

SewCream / Shutterstock.com

"עָשָׂה לְבֵיתוֹ" – דָאַג לְעַצְמוֹ וְלִבְנֵי בֵּיתוֹ, דָאַג לַעֲתִידוֹ וּלְעָתִיד בְּנֵי מִשְׁפַּחְתוֹ. יַעֲקֹב הוּא הַמַנְהִיג הָרִאשׁוֹן בַּהִיסְטוֹרְיָה שֶׁעוֹשֶׂה לְבֵיתוֹ. לְמַעֲשֶׂה, הוּא זֶה שֶׁקָבַע אֶת הַבִּיטוּי כְּשֶׁאָמַר לְלָבָן: "וְעַתָּה מָתַי אֶעֱשֶׂה גַם אָנֹכִי לְבֵיתִי." לְאַחַר שָׁנִים רַבּוֹת שֶׁבָּהֶן עָבַד יַעֲקֹב אֵצֶל לָבָן, הוּא רוֹצֶה לַחֲזוֹר לְאַרְצוֹ וְלִדְאוֹג לַעֲתִיד בְּנֵי מִשְׁפַּחְתוֹ.

  • כִּתְבוּ מִשְׁפָּט עִם הַבִּיטוּי "עָשָׂה לְבֵיתוֹ".
רחל ויוסף
הַצַיָיר אָבֶּל פָּן רָאָה אֶת תוֹשָׁבֶיהָ הַיְהוּדִים וְהָעַרְבִים שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל כְּצֶאֱצָאִים יְשִׁירִים שֶׁל הָאָבוֹת...
רחל ויוסף
"וַתַּהַר וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר אָסַף אֱלֹהִים אֶת חֶרְפָּתִי." (ל, כג)

אבל פן, "רחל ויוסף", ליטוגרפיה, המאה ה-20. © באדיבות משפחת האמן

הַצַיָיר אָבֶּל פָּן רָאָה אֶת תוֹשָׁבֶיהָ הַיְהוּדִים וְהָעַרְבִים שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל כְּצֶאֱצָאִים יְשִׁירִים שֶׁל הָאָבוֹת הַקְדוּמִים, וְלָכֵן תֵיאֵר אֶת גִיבּוֹרֵי הַתָנָ"ךְ בִּדְמוּתָם.

להמשך קריאה

פָּן מְתָאֵר אֶת הַדְמוּיוֹת כְּבַעֲלוֹת תָוֵוי־פָּנִים מִזְרָחִיִים, וּמְתָאֵר בְּפֵירוּט אֶת הַתַכְשִׁיטִים וְאֶת כִּיסוּיֵי הָרֹאשׁ. הַדָבָר מֵעִיד עַל הִתְבּוֹנְנוּת בַּמְצִיאוּת שֶׁסְבִיבוֹ, וְעַל תִיעוּדָהּ תוֹךְ כְּדֵי הַקִישׁוּר שֶׁהוּא עוֹשֶׂה בֵּינָהּ לְבֵין תְקוּפַת הַמִקְרָא. פְּרָט מְעַנְיֵין נוֹסָף הַמֵעִיד עַל הִתְבּוֹנְנוּת בַּמְצִיאוּת הַסוֹבֶבֶת וְעַל גִישָׁה תִיעוּדִית, הוּא הָרֵיאָלִיזְם בְּתֵיאוּר פְּנֵי הַדְמוּיוֹת.

  • הִתְבּוֹנְנוּ בְּפָנֶיהָ שֶׁל רָחֵל בְּצִיוּרוֹ שֶׁל אָבֶּל פָּן. הַאִם אֶפְשָׁר לְנַחֵשׁ עַל פִּי הַבָּעָתָהּ מָה הִיא מַרְגִישָׁה?
  • קִרְאוּ אֶת מִדְרַשׁ שְׁמוֹ שֶׁל יוֹסֵף בַּפְּסוּקִים. מָה רָצְתָה רָחֵל לְאַחַר לֵידַת בְּנָהּ הָרִאשׁוֹן? הַאִם בַּקָשָׁתָהּ הִתְמַמְשָׁה?
לאה
בָּאִיוּר שֶׁל לִי־אוֹר עַצְמוֹן אֲנַחְנוּ רוֹאִים אֶת אַרְבַּע הַנָשִׁים הַמֶרְכָּזִיוֹת בַּסִיפּוּר שֶׁבַּפֶּרֶק, כָּל אַחַת עִם...
לאה
"וַתֵּרֶא רָחֵל כִּי לֹא יָלְדָה לְיַעֲקֹב וַתְּקַנֵּא רָחֵל בַּאֲחֹתָהּ..." (ל, א)

איור: לי- אור עצמון

בָּאִיוּר שֶׁל לִי־אוֹר עַצְמוֹן אֲנַחְנוּ רוֹאִים אֶת אַרְבַּע הַנָשִׁים הַמֶרְכָּזִיוֹת בַּסִיפּוּר שֶׁבַּפֶּרֶק, כָּל אַחַת עִם יְלָדֶיהָ. הֵן מְמוּקָמוֹת עַל לוּחַ שֶׁמַזְכִּיר קְצָת לוּחַ שַׁחְמָט, וּמַמָשׁ כְּמוֹ בְּמִשְׂחַק שַׁחְמָט כָּל אַחַת שׁוֹקֶלֶת אֶת צְעָדֶיהָ. כָּל אַחַת רוֹצָה לְהִתְקַדֵם לְמֶרְכַּז הַבָּמָה וּלְהַשְׁפִּיעַ, בְּאֶמְצָעוּת הַיְלָדִים, עַל לֵב בַּעֲלָהּ וְעַל לֵב הָאוּמָה.

  • קִרְאוּ אֶת הַפְּסוּקִים, וְנַסוּ לְזַהוֹת בָּאִיוּר אֶת הַנָשִׁים הַמוּזְכָּרוֹת בָּהֶם.
12 השבטים
לְפִי הַסִיפּוּר הַמִקְרָאִי, מִבָּנָיו שֶׁל יַעֲקֹב יוֹצְאִים שְׁנֵים־עָשָׂר הַשְׁבָטִים שֶׁיַרְכִּיבוּ אֶת עַם יִשְׂרָאֵל (יִשְׂרָאֵל –...
12 השבטים
"תְּנָה אֶת נָשַׁי וְאֶת יְלָדַי אֲשֶׁר עָבַדְתִּי אֹתְךָ בָּהֵן..." (ל, כו)

בולים מתוך הסדרה "שבטים" 1956-1955, עיצוב: ג' המוריץ. באדיבות השירות הבולאי – דואר ישראל

לְפִי הַסִיפּוּר הַמִקְרָאִי, מִבָּנָיו שֶׁל יַעֲקֹב יוֹצְאִים שְׁנֵים־עָשָׂר הַשְׁבָטִים שֶׁיַרְכִּיבוּ אֶת עַם יִשְׂרָאֵל (יִשְׂרָאֵל – הַשֵׁם שֶׁנִיתַן לְיַעֲקֹב לְאַחַר הַמַאֲבָק עִם הַמַלְאָךְ).

להמשך קריאה

לְכָל שֵׁבֶט מְאַפְיְינִים וּסְמָלִים מְיוּחָדִים, שֶׁהוּנְצְחוּ בָּאוֹמָנוּת וּבַתַרְבּוּת הַיְהוּדִית. הַבּוּלִים שֶׁלְפָנֵינוּ הֵם דוּגְמָה לְכָךְ. בִּשְׁנַת 1955 הוֹצִיא הַשֵׁירוּת הַבּוּלָאִי הַיִשְׂרְאֵלִי סִדְרָה שֶׁל 12 בּוּלִים, שֶׁבְּכָל אֶחָד מֵהֶם סֵמֶל שֶׁל שֵׁבֶט אַחֵר עַל פִּי הַבְּרָכוֹת שֶׁנָתַן יַעֲקֹב לְבָנָיו.

  • בְּפֶרֶק כט וּבְפֶרֶק ל מוֹפִיעִים שְׁמוֹת בָּנָיו שֶׁל יַעֲקֹב, וּמְצוּיָן מִי הָאֵם שֶׁיָלְדָה כָּל אֶחָד מֵהֶם. הַתְאִימוּ אֶת בְּנֵי יַעֲקֹב לָאִימָהוֹת שֶׁלָהֶם: לֵאָה, רָחֵל, בִּלְהָה וְזִלְפָּה. לְאַחַר מִכֵּן מִצְאוּ אֶת הַבּוּל שֶׁל כָּל שֵׁבֶט.
  • שְׁאֵלַת אֶתְגָר: לְמִי מֵהַיְלָדִים שֶׁל יַעֲקֹב אֵין שֵׁבֶט עַל שְׁמוֹ, אֶלָא רַק עַל שֵׁם יְלָדָיו?
דודא רפואי
הַדוּדָא הָרְפוּאִי גָדֵל בָּאָרֶץ בַּעֲמָקִים וּבִצְפוֹן הַנֶגֶב. יֵשׁ לוֹ שׁוֹרֶשׁ עָבֶה הַחוֹדֵר לַקַרְקַע לְעוֹמֶק רַב....
דודא רפואי
"וַיֵּלֶךְ רְאוּבֵן בִּימֵי קְצִיר חִטִּים וַיִּמְצָא דוּדָאִים בַּשָּׂדֶה..." (ל, יד)

דודא רפואי. צילום: שומבלע, ויקישיתוף, CC BY-SA 2.5

הַדוּדָא הָרְפוּאִי גָדֵל בָּאָרֶץ בַּעֲמָקִים וּבִצְפוֹן הַנֶגֶב. יֵשׁ לוֹ שׁוֹרֶשׁ עָבֶה הַחוֹדֵר לַקַרְקַע לְעוֹמֶק רַב. מֵהַשׁוֹרֶשׁ צוֹמַחַת שׁוֹשַׁנַת עָלִים גְדוֹלִים בְּצֶבַע יָרוֹק כֵּהֶה, וּמִמֶרְכָּזָהּ צוֹמְחִים פְּרָחִים סְגוּלִים.

להמשך קריאה

"הַדּוּדָאִים נָתְנוּ רֵיחַ" (שִׁיר הַשִׁירִים ז, יד) – הַחֵלֶק הָרֵיחָנִי בַּדוּדָא הוּא הַפְּרִי, שֶׁנִרְאֶה כְּמוֹ עֵינָב. כַּאֲשֶׁר הַפְּרִי מַבְשִׁיל הוּא מְקַבֵּל צֶבַע כָּתוֹם בּוֹלֵט וּמֵפִיץ רֵיחַ נִפְלָא. זְהִירוּת – הַפְּרִי מָתוֹק אַךְ הַזְרָעִים שֶׁלוֹ רְעִילִים, כְּמוֹ יֶתֶר חֶלְקֵי הַצֶמַח. עַל הַצֶמַח הִתְפַּתְחוּ אַגָדוֹת וֶאֱמוּנוֹת בְּכָל רַחֲבֵי הָעוֹלָם. הַיְוָונִים וְהָרוֹמָאִים הִשְׁתַמְשׁוּ בּוֹ לְטִיפּוּל בִּבְעָיוֹת פִּרְיוֹן, כְּסַם הַרְדָמָה וּלְסִילוּק שֵׁדִים וְרוּחוֹת. הָעַרְבִים קוֹרְאִים לוֹ תוּפַח אֶל-מַגְ'נוּן (תַפּוּחַ הַמְשׁוּגָעִים), כִּי טְעִימָה מִמֶנוּ עֲלוּלָה לִגְרוֹם לְטִשְׁטוּשׁ וּלְבִלְבּוּל.

על פי: בילי סביר, "עסקת הדודאים", אתר מיזם 929

  • בְּאֵיזֶה הֶקְשֵׁר מוֹפִיעִים הַדוּדָאִים בְּפֶרֶק ל?
אושר גדול
מָה קוֹרֶה בַּפֶּרֶק מִיָד לְאַחַר לֵידָתוֹ שֶׁל יוֹסֵף? כִּתְבוּ (עַל פִּי הַפְּסוּקִים) שְׁנֵי מִשְׁפָּטִים עִם...
אושר גדול
"וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת רָחֵל וַיִּשְׁמַע אֵלֶיהָ אֱלֹהִים..." (ל, כב)

  • מָה קוֹרֶה בַּפֶּרֶק מִיָד לְאַחַר לֵידָתוֹ שֶׁל יוֹסֵף?
  • כִּתְבוּ (עַל פִּי הַפְּסוּקִים) שְׁנֵי מִשְׁפָּטִים עִם חֲרִיזָה.

קרדיט: תנ"ך בחרוזים – יעקב, רחל, לאה ולבן / חינוכית ראשונה בעולם

חייו של יעקב
בְּפֶרֶק זֶה מַמְשִׁיכָה הַתַחֲרוּת בֵּין רָחֵל לְלֵאָה – נְשׁוֹת יַעֲקֹב הָאֲחָיוֹת. בְּאֶמְצָעוּת הַשֵׁמוֹת שֶׁהֵן נוֹתְנוֹת...
חייו של יעקב
"תְּנָה אֶת נָשַׁי וְאֶת יְלָדַי אֲשֶׁר עָבַדְתִּי אֹתְךָ בָּהֵן וְאֵלֵכָה..." (ל, כו)

בְּפֶרֶק זֶה מַמְשִׁיכָה הַתַחֲרוּת בֵּין רָחֵל לְלֵאָה – נְשׁוֹת יַעֲקֹב הָאֲחָיוֹת. בְּאֶמְצָעוּת הַשֵׁמוֹת שֶׁהֵן נוֹתְנוֹת לַבָּנִים שֶׁלָהֶן, אֶפְשָׁר לַעֲקוֹב אַחֲרֵי עוֹצְמַת הָרְגָשׁוֹת.

  • צְפוּ בְּסוֹף הַסִרְטוֹן הַמְסַכֵּם אֶת תְקוּפַת הַשְׁהוּת שֶׁל יַעֲקֹב בְּחָרָן – אֵיךְ הוּא הִתְחִיל אֶת הַשְׁהוּת שָׁם וְכֵיצַד הוּא מְסַיֵים אוֹתָהּ (חִשְׁבוּ עַל אוֹפְיוֹ וְעַל מַצָבוֹ הַמִשְׁפַּחְתִי)?

קרדיט: 929 סיכום שבועי- בראשית כו – ל / 929 תנך ביחד