שמואל ובני עלי – השפעה או ניגוד?
פסוקים יא-לו
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה:
נצפה בסרטון קצר (2 דקות). הסרטון מתאר בקצרה את ניסוי הקונפורמיות של אש, ניסוי מפורסם מתחום הפסיכולוגיה החברתית.
לאחר הצפייה בסרטון נסביר את הניסוי: נתאר כיצד הוא התנהל, ומהן מסקנותיו.
נדון במליאה:
- מה הניסוי מבקש להוכיח לגבי בני אדם?
- האם כל האנשים היו לדעתכם מושפעים מהניסוי באותו אופן?
הניסוי של אש מוכיח משהו שהוא ברור לרובנו – בני אדם מושפעים מסביבתם, הם לומדים ומתאימים את עצמם לאנשים הקרובים אליהם. קשה מאוד ללכת בכיוון אחר כשכל האנשים סביבך הולכים בכיוון אחד, זה נכון היום והיה נכון גם בימי התנ"ך. אבל איך כל זה קשור לפרק? מיד נראה.
אפשרות שנייה:
נכתוב על הלוח הצהרה: "כל אדם מושפע מהאנשים הסובבים אותו". נבקש מהתלמידים לחשוב על ההצהרה ולמקם את עצמם על ציר שמעיד על יחסם אליה: האם הם מסכים עם הצהרה זו, או מתנגדים לה. נבקש מהתלמידים שדעתם קרובה למשפט לשבת בצד אחד של הכיתה, ומהתלמידים המתנגדים לה לשבת בצד אחר. ביניהם על הרצף כל תלמיד ימקם את עצמו לפי מידת הסכמתו. נשמע כמה דוברים מכל צד ונסכם את העמדות השונות.
נפזר בכיתה את הציטוטים שלהלן (ראו ציטוטים גם בממערך השיעור):
- "אי תלות היא קודם כול שאלה של אופי" (ברנאר פיבו)
- "אינני זקוק לאישורם של אחרים כדי להיות בטוח בעצמי" (ראלף ואלדו אמרסון)
- "העז לחשוב בעצמך" (עמנואל קאנט)
- "קל לחיות על פי דעת הכלל. קל לחיות לבד על פי רצוננו. האיש המובחר הוא זה השומר על עצמאותו המלבבת בקרב הקהל" (ראלף ואלדו אמרסון)
- "הגמול על קונפורמיות" (הליכה בתלם, קבלת מוסכמות החברה, להיות 'כמו כולם') היא שכולם אוהבים אותך חוץ מאתה עצמך" (ריטה מיי בראון)
נזמין את התלמידים לבחור ציטוט שהם מזדהים אתו או חולקים עליו או מתלבטים מה דעתם לגביו. נשמע את בחירות התלמידים, ונדון במליאה או בזוגות:
- אילו קווי אופי ותכונות מאפיינות אנשים שיכולים לעמוד בפני לחץ חברתי?
- מה היה עוזר לכם לעמוד בלחץ חברתי?
רשמו במחברת מקרה אחד של לחץ חברתי שחשתם לאחרונה, והציעו דרכים להתמודד במקרה זה.
הזמנה לקריאה
נחלק דפים ובהם פסוקים יא-כו (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). נקרא את הפסוקים עם התלמידים ונבקש מהם לסמן בצבע אחד פסוקים הקשורים לבני עלי ובצבע אחר פסוקים הנוגעים לשמואל ומשפחתו.
- האם קיימת בפסוקים הפרדה בין הפסוקים הנוגעים לחפני ופנחס ולבין אלו המתארים את שמואל?
- מדוע הפסוקים מנגידים בין חפני ופנחס לבין שמואל?
- האם יש קשר בין מעשי בני עלי לבין שמואל?
נקרא את פסוקים כז-לו ונסביר בקצרה:
איש אלוהים (שליח האלוהים; איש נעלה) מגיע לפני עלי ומטיח בו האשמות קשות בעקבות חטאי בניו, וחוסר יכולתו לעצור בעדם. בתגובה לחטאי משפחתו אלוהים מודיע כי הוא עתיד להביא לקיצה את שושלת הכהונה של עלי: שני בניו של עלי ימותו ביום אחד. את מקום שושלת עלי יתפוס "כהן נאמן" – שידע למלא את התפקיד ביושר וכבוד.
כעת נתמקד בפסוקים קצרים המתארים את שמואל בפרק, ונבחן כיצד הוא מוצג ביחס לבני עלי. נקרא בקול את פסוקים יח-כא, כו.
- איזה מידע אנו מקבלים על חייו של שמואל במשכן?
- איזה קשר קיים בין שמואל לבין אימו?
- מה השתנה במשפחתו של שמואל מאז שהוא הובא למשכן?
- כיצד לדעתכם הריחוק של שמואל ממשפחתו עשוי להשפיע עליו?
משימה: הפסוקים המתארים את קורות שמואל שזורים בתוך סיפורי השחיתות הקשים של בני עלי. קראו שוב את פסוקים יא-כו (בדף שקיבלתם) וחפשו מילים בפסוקים או חלקי פסוקים המדגישים את הניגוד בין בני עלי לבין שמואל.
למורה: יש כמה אפשרויות לניגודים בטקסט, למשל בין "וּבְנֵי עֵלִי בְּנֵי בְלִיָּעַל" (פסוק יב) לבין "וְהַנַּעַר שְׁמוּאֵל הֹלֵךְ וְגָדֵל וָטוֹב" (פסוק כו). יש לשאוף לקבל כל פרשנות שהתלמידים מסבירים באופן מתקבל על הדעת. המגמה המרכזית שיש להדגיש היא שקיעת בית עלי, אל מול עלייתו של שמואל לקדמת הבמה.
נשמע את הניגודים שמצאו התלמידים בין שמואל לבני עלי.
- מהי התמונה הכללית המתקבלת על שמואל ביחס לבני עלי?
- אם התנ"ך היה בוחר לספר את מעשיו של שמואל בלי מעשי חפני ופנחס, האם הייתם מבינים את דמותו של שמואל באופן שונה? מה הוא אם כן תפקיד ההנגדה?
מבט לחיים
שמואל חי ועובד במשכן לצד חפני ופנחס המבוגרים והבכירים ממנו, אך נראה שהוא לא נשאב לחטאיהם – איך זה ייתכן? האם כל אחד מאתנו היה מסוגל לעמוד כך בלחץ החברתי ולא להיות מושפע מסביבתו? האם לדעתכם שמואל אינו מושפע מבני עלי, או שאולי זוהי השפעה שונה לכיוון אחר?
משימה: לאור ההיכרות שלנו עם שמואל – עם הרקע שלו, עם משפחתו, עם אישיותו – חשבו על גורם בחייו שנותן לו כוח ועוזר לו לשמור על יושרה גם בתוך סביבה של חטאים.
נשמע את תשובות התלמידים ונדון:
- מהם הכוחות שיכולים לעזור לנו לעמוד בפני לחץ חברתי שלילי?
- האם אנחנו היינו מצליחים לנהוג כשמואל בנסיבות דומות? הסבירו.
נזמין את התלמידים לכתיבה אישית:
- האם ומתי אני מצליח להישאר נאמן לעצמי למרות הסביבה שלי?
- האם הסביבה גם עוזרת לי להיות נאמן לעצמי? כיצד?
- איזו סביבה בחיי מרחיקה אותי מעצמי, ואיזו סביבה מקרבת אותי לעצמי?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ראינו את שמואל הנער הצעיר שגדל במשכן תחת צילם של חפני ופנחס, בני עלי, הכוהנים החוטאים. שאלנו את עצמנו עד כמה שמואל הושפע מהחטאים הקשים שהתרחשו סביבו ואילו כוחות אפשרו לו לדבוק בדרכו הישרה והטהורה.
מיומנויות: ניתוח טקסט, הבחנה והנגדה.
מתודות: צפייה בניסוי פסיכולוגי מפורסם, ניתוח טקסט והדגשתו בצבעים, שימוש במושג 'לחץ חברתי' כדי לנתח את התנהגותו של שמואל, קישור ללחץ חברתי בימינו.