תודעת עמלק
פסוקים ח-טז
הזמנה ללימוד
נחלק את הכיתה לשתי קבוצות וננחה כל קבוצה למצוא כמה שיותר עמים שנלחמו בישראל לאורך השנים. נקצוב לתחרות חמש דקות, בסופה יצלצל הסטופר. נשמע את התוצאות ונכתיר קבוצה מנצחת. נספר שהיום נלמד על ראשית האיבה בין ישראל ובין עם אחד, שהפך להיות סמל לאויבים שלנו, ונראה מה אפשר ללמוד מהסיפור הזה על האופן שבו אנחנו חיים היום במדינת ישראל.
מבט ראשון
נקרין על הלוח את התמונה של הקרב ברפידים ונבקש מהתלמידים להשיב על השאלות המובאות בעזר ההוראה על פי הנלמד בשיעור הקודם (אם נלמד), או מתוך ניחוש מהתבוננות בתמונה.
נקרין על הלוח את פסוקים ח-טז ונספר לתלמידים על עמלק:
עמלק מתואר במקרא כעם אכזרי של שבטים נודדים המתפרנס משוד וביזה. בשל עיסוקו זה התקיף עמלק את בני ישראל לאחר שיצאו ממצרים. מאז ועד לתקופת מלוכת דוד היו לישראל התנגשויות רבות אתו. המן הרשע הוא צאצאו של אגג, מלך עמלק שהוצא להורג בתקופת שמואל הנביא.
מבט שני
נשאל את התלמידים:
- לפי הפסוקים, מה היה החטא של עמלק?
נזכיר את שלמדנו בשיעור הקודם כי לפי ספר דברים עמלק לא רק תקף את עם ישראל, אלא זינב את הנחשלים – תקף את החלשים.
נחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה עצמית (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשמע בכיתה את התשובות.
מבט שלישי
נספר לתלמידים שההוראה למחות את זכר עמלק – כולל את הנשים, הילדים והרכוש – היא הוראה קיצונית מאוד שאלוהים לא הורה אף פעם על שום עם. הפרשנים לאורך הדורות ניסו להתמודד עם ההוראה הזאת מכיוון שהיא קשה כל כך.
נקרין על הלוח את פרשנותו של הרש"ר הירש.
נשאל את התלמידים:
- לפי פרשנות זו, איפה אנחנו צריכים למחות את זכר עמלק? (בתוכנו)
כלומר, אנחנו צריכים להתמודד רגשות הנקמה הקשים שעולים בנו כשנעשה לנו עוול, ואף שאלו רגשות טבעיים, צריך להיאבק בהם כדי לא להביא להסלמה באלימות.
מבט לחיים
נחשוב:
- האם גם בימינו יש לנו "עמלק"?
נחזיר את התלמידים לראשית השיעור שבה מצאנו את כל האויבים שהיו לנו לאורך השנים. נספר שעמלק נהיה סמל לאויב אכזר ונורא שרוצה להשמיד את ישראל – יש מי שכינו את היטלר "עמלק של ימינו".
נשאל:
- האם לדעתכם הפרשנות של הרש"ר הירש יכולה להיות קשורה גם לימינו?
לחלופין, נצפה עם התלמידים בסרטון השיר 'הילד הרע' מאת לאה גולדברג.
נשאל את התלמידים:
- מה הקשר לדעתכם בין "הילד הרע" ובין עמלק?
- האם אפשר למחות את "הילד הרע" שבתוכנו?
ננסה לחשוב על פעמים שבהם התעוררה בנו תוקפנות פנימית – גם אם מוצדקת – והחלטנו שלא להגיב באלימות. נשמע כמה סיפורים ונבקש מהתלמידים להציע הצעות איך לעזור זה לזה להתמודד עם התוקפנות שעולה בנו בלי לפגוע באחרים.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על עמלק, על ההוראה למחות את זכרו ועל המשמעות של הוראה זו. למדנו הצעה פרשנית שלפיה עמלק נמצא בתוכנו ודנו כיצד נוכל להתמודד עם התוקפנות שבפנים.
מיומנות: ענינו על שאלות הבנה במחברת.
מתודות: קראנו טקסט פרשני, ראינו סרטון וערכנו דיון ערכי ואישי.