סגור תצוגת כיתה
הפרק

תודעת עמלק

פסוקים ח-טז

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נחלק את הכיתה לשתי קבוצות וננחה כל קבוצה למצוא כמה שיותר עמים שנלחמו בישראל לאורך השנים. נקצוב לתחרות חמש דקות, בסופה יצלצל הסטופר. נשמע את התוצאות ונכתיר קבוצה מנצחת. נספר שהיום נלמד על ראשית האיבה בין ישראל ובין עם אחד, שהפך להיות סמל לאויבים שלנו, ונראה מה אפשר ללמוד מהסיפור הזה על האופן שבו אנחנו חיים היום במדינת ישראל.

מבט ראשון

נקרין על הלוח את התמונה של הקרב ברפידים ונבקש מהתלמידים להשיב על השאלות המובאות בעזר ההוראה על פי הנלמד בשיעור הקודם (אם נלמד), או מתוך ניחוש מהתבוננות בתמונה.

נקרין על הלוח את פסוקים ח-טז ונספר לתלמידים על עמלק:
עמלק מתואר במקרא כעם אכזרי של שבטים נודדים המתפרנס משוד וביזה. בשל עיסוקו זה התקיף עמלק את בני ישראל לאחר שיצאו ממצרים. מאז ועד לתקופת מלוכת דוד היו לישראל התנגשויות רבות אתו. המן הרשע הוא צאצאו של אגג, מלך עמלק שהוצא להורג בתקופת שמואל הנביא.

מבט שני

נשאל את התלמידים:

  • לפי הפסוקים, מה היה החטא של עמלק?

נזכיר את שלמדנו בשיעור הקודם כי לפי ספר דברים עמלק לא רק תקף את עם ישראל, אלא זינב את הנחשלים – תקף את החלשים.
נחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה עצמית (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

נשמע בכיתה את התשובות.

מבט שלישי

נספר לתלמידים שההוראה למחות את זכר עמלק – כולל את הנשים, הילדים והרכוש – היא הוראה קיצונית מאוד שאלוהים לא הורה אף פעם על שום עם. הפרשנים לאורך הדורות ניסו להתמודד עם ההוראה הזאת מכיוון שהיא קשה כל כך.

נקרין על הלוח את פרשנותו של הרש"ר הירש.
נשאל את התלמידים:

  • לפי פרשנות זו, איפה אנחנו צריכים למחות את זכר עמלק? (בתוכנו)

כלומר, אנחנו צריכים להתמודד רגשות הנקמה הקשים שעולים בנו כשנעשה לנו עוול, ואף שאלו רגשות טבעיים, צריך להיאבק בהם כדי לא להביא להסלמה באלימות.

מבט לחיים

נחשוב:

  • האם גם בימינו יש לנו "עמלק"?

נחזיר את התלמידים לראשית השיעור שבה מצאנו את כל האויבים שהיו לנו לאורך השנים. נספר שעמלק נהיה סמל לאויב אכזר ונורא שרוצה להשמיד את ישראל – יש מי שכינו את היטלר "עמלק של ימינו".
נשאל:

  • האם לדעתכם הפרשנות של הרש"ר הירש יכולה להיות קשורה גם לימינו?

לחלופין, נצפה עם התלמידים בסרטון השיר 'הילד הרע' מאת לאה גולדברג.
נשאל את התלמידים:

  • מה הקשר לדעתכם בין "הילד הרע" ובין עמלק?
  • האם אפשר למחות את "הילד הרע" שבתוכנו?

ננסה לחשוב על פעמים שבהם התעוררה בנו תוקפנות פנימית – גם אם מוצדקת – והחלטנו שלא להגיב באלימות. נשמע כמה סיפורים ונבקש מהתלמידים להציע הצעות איך לעזור זה לזה להתמודד עם התוקפנות שעולה בנו בלי לפגוע באחרים.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על עמלק, על ההוראה למחות את זכרו ועל המשמעות של הוראה זו. למדנו הצעה פרשנית שלפיה עמלק נמצא בתוכנו ודנו כיצד נוכל להתמודד עם התוקפנות שבפנים.
מיומנות: ענינו על שאלות הבנה במחברת.
מתודות: קראנו טקסט פרשני, ראינו סרטון וערכנו דיון ערכי ואישי.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
הקרב ברפידים
ויליאם הול, המלחמה עם עמלק ברפידים, מתוך ויקישיתוף מה מתרחש בתמונה? היכן המקום הזה? מי...
הקרב ברפידים
"וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל, וְכַאֲשֶׁר יָנִיחַ יָדוֹ וְגָבַר עֲמָלֵק." (פסוק יא)

ויליאם הול, המלחמה עם עמלק ברפידים, מתוך ויקישיתוף

  • מה מתרחש בתמונה?
  • היכן המקום הזה?
  • מי האיש על הגבעה?
  • מי האנשים בעמק?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
הרש"ר הירש
הסכנה הגדולה בעמלק איננה בעצם קיומו, אלא בתהילתו המפתה אותנו להידבק בדרכיו. ועל כן מצווה...
הרש"ר הירש

הסכנה הגדולה בעמלק איננה בעצם קיומו, אלא בתהילתו המפתה אותנו להידבק בדרכיו. ועל כן מצווה אותנו התורה למחות את זכר עמלק שבתוכנו – בתוך נפשנו. הקורבן של מעשה העוול נדרש למאמץ מוסרי מיוחד.

(רש"ר הירש, פירוש על התורה, ירושלים תשל"ד, סוף פרק כה, עמ' קע) 

הסכנה הגדולה בשפיכות דמים היא בכך שהיא מדבקת ומעוררת נקם ושפיכות דמים נוספת.

הילד הרע
קרדיט: 'הילד הרע' מאת לאה גולדברג. העלה asfe goral, פורסם ב-24 בדצמבר 2013.
הילד הרע

קרדיט: 'הילד הרע' מאת לאה גולדברג. העלה asfe goral, פורסם ב-24 בדצמבר 2013.

ידיו של משה עושות מלחמה?
"וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים משֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל…" האם יָדָיו שֶׁל משֶׁה עוֹשׂוֹת מִלְחָמָה אוֹ שׁוֹבְרוֹת...
ידיו של משה עושות מלחמה?
"וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל, וְכַאֲשֶׁר יָנִיחַ יָדוֹ וְגָבַר עֲמָלֵק." (פסוק יא)

משה מרים את ידיו במהלך המלחמה בעמלק, פרט מתוך מנורת הכנסת. צילום: תמר הירדני, מתוך ויקישיתוף

"וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים משֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל…"
האם יָדָיו שֶׁל משֶׁה עוֹשׂוֹת מִלְחָמָה אוֹ שׁוֹבְרוֹת מִלְחָמָה?
הַכַּוָנָה הִיא שכָּל זְמַן שֶׁהָיוּ בני יִשְׂרָאֵל מִסְתַּכְּלִים כְּלַפֵּי מַעְלָה וּמְשַׁעְבְּדִים אֶת לִבָּם לַאֲבִיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם, הָיוּ מִתְגַּבְּרִים, מְנַצְּחִים בַּקְרָב. וְאִם לא, הָיוּ מַפְסִידִים בַּקְרָב.

(עיבוד. משנה, מסכת ראש השנה, פרק ג, משנה ח)

  • על פי המדרש, מה מסמלות ידיו של מֹשֶׁה?
אמונה ומלחמה
"הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ אִם אָיִן, וַיָּבֹא עֲמָלֵק…" (שמות יז, ז-ח). וכי מה ענין זה אצל...
אמונה ומלחמה
"הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ אִם אָיִן, וַיָּבֹא עֲמָלֵק..." (פסוקים ז-ח)

ילד ואבא. צילום: Anton Petrus/shutterstock.com

"הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ אִם אָיִן, וַיָּבֹא עֲמָלֵק…" (שמות יז, ז-ח).
וכי מה ענין זה אצל זה?
משל לתינוק, שהיה רוכב על כתפיו של אביו וראה את חברו של האב.
אמר התינוק לחבר: ראית את אבא שלי?
אמר לו אביו: אתה רוכב על כתפיי, ואתה שואל איפה אני?! אני אשליך אותך ויבוא השונא וישלוט בך!
כך אמר הקדוש ברוך הוא לישראל: אני נשאתי אתכם על ענני כבוד, ואתם שואלים "הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ"? לפיכך, יבוא השונא וישלוט בכם.
ולכן "וַיָּבֹא עֲמָלֵק"…

(עיבוד. מדרש שמות רבה, פרשה כו, פסקה ב)

  • על פי המדרש, מדוע תקפו העמלקים את ישראל?
מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם
בפסוק מצווה אלוהים למחוק את זכר עמלק "מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם", כלומר על פני כל השטח המשתרע...
מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם." (פסוק יד)

שמי לילה כחולים, צילום: Pozdeyev Vitaly/shutterstock.com

בפסוק מצווה אלוהים למחוק את זכר עמלק "מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם", כלומר על פני כל השטח המשתרע על הארץ. גם היום נהוג להשתמש בביטוי "תחת השמיים" במשמעות דומה – על פני האדמה, בעולם, בכל העולם כולו.

  • נסחו משפט ושלבו בו את הביטוי "מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם".
מדור דור
בפסוק מצוין כי המלחמה בעמלק תתקיים "מִדֹּר דֹּר", כלומר תעבור מדור לדור, מן המבוגרים לצעירים,...
מדור דור
"וַיֹּאמֶר כִּי יָד עַל כֵּס ה' מִלְחָמָה לַה' בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר." (פסוק טז)

ידיים בין-דוריות, צילום: Dmytro Zinkevych/shutterstock.com

בפסוק מצוין כי המלחמה בעמלק תתקיים "מִדֹּר דֹּר", כלומר תעבור מדור לדור, מן המבוגרים לצעירים, במהלך ההיסטוריה.

  • ציירו את הביטוי "מדור לדור".
הַפְלֵא וָפֶלֶא
  הפלא ופלא מילים: יעקב דוד קמזון וּמֹשֶׁה הִכָּה עַל צוּר בַּמַּטֶּה הִכָּה עַל סֶלַע...
הַפְלֵא וָפֶלֶא
"הִנְנִי עֹמֵד לְפָנֶיךָ שָּׁם עַל הַצּוּר בְּחֹרֵב וְהִכִּיתָ בַצּוּר וְיָצְאוּ מִמֶּנּוּ מַיִם וְשָׁתָה הָעָם, וַיַּעַשׂ כֵּן מֹשֶׁה לְעֵינֵי זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל." (פסוק ו)

 

למילות השיר

הפלא ופלא
מילים: יעקב דוד קמזון

וּמֹשֶׁה הִכָּה עַל צוּר
בַּמַּטֶּה הִכָּה עַל סֶלַע (סֶלַע).
בַּמַּטֶּה הִכָּה עַל סֶלַע
וַיֵּצְאוּ מִמֶּנּוּ מַיִם (מַיִם).

הַפְלֵא וָפֶלֶא
הַפְלֵא וָפֶלֶא! (פֶּלֶא!)
הַפְלֵא וָפֶלֶא
אָמֵן סֶלָה.

וּמֹשֶׁה הֵבִיא גְּדִי
וַיֵּנִקֵהוּ דְבַשׁ מִסֶּלַע (סֶלַע).
וַיְהִי קוֹלוֹ כַּמַּעְיָן
זַךְ וְצָלוּל כַּמַּיִם (מַיִם).

הַפְלֵא וָפֶלֶא…

וְקַרְנַיִם צָמְחוּ לַגְּדִי
קַרְנֵי צוּר, קַרְנֵי סֶלַע (סֶלַע).
וּזְאֵבִים שִׁבְעִים נָגַח בָּן
וְעָבַר בָּאֵשׁ, בַּמַּיִם (מַיִם).

הַפְלֵא וָפֶלֶא…

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • בשיר מוזכרים שלושה ניסים שעשה משה. איזה מן הניסים מוזכר בפרק יז?

קרדיט: הפלא ופלא – יעקב דוד קמזון | ידידיה אדמון | בביצוע שושנה דמארי / שיר עד, 2013

מלחמת ידיים
  הציור מדגים את מלחמת ישראל בעמלק המתוארת בפרק יז – ידיו של משה מוחזקות...
מלחמת ידיים
"וִידֵי מֹשֶׁה כְּבֵדִים וַיִּקְחוּ אֶבֶן וַיָּשִׂימוּ תַחְתָּיו וַיֵּשֶׁב עָלֶיהָ, וְאַהֲרֹן וְחוּר תָּמְכוּ בְיָדָיו מִזֶּה אֶחָד וּמִזֶּה אֶחָד וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה עַד בֹּא הַשָּׁמֶשׁ." (פסוק יב)

ג'ון אוורט מיליי, "!Victory O Lord: "והיה כאשר ירים משה ידו וגבר ישראל וכאשר יניח ידו וגבר עמלק". מאוסף גלריית מנצ'סטר לאמנות, מתוך ויקישיתוף

 

הציור מדגים את מלחמת ישראל בעמלק המתוארת בפרק יז – ידיו של משה מוחזקות כדי להבטיח ניצחון בקרב, בהתאם לכתוב בפסוקים.
הציור מצויר בצבעי שמן על בד. האומן עבד עליו במשך שנים רבות, בכל פעם שפשף את פני השטח וצבע מחדש עד שהגיע לתוצאה הרצויה מבחינתו.

להמשך קריאה

צבעי שמן מאפשרים עבודה בשכבות, שכבה עולה על שכבה, מוחקת או מדגישה, מתקנת, מוסיפה עומק ותלת-ממדיות.
הדמויות מצוירות באופן חי וראליסטי, לפרטי פרטים, אפשר לראות בבירור את גיל הדמויות, את עור הפנים המקומט, את הגוף המבוגר, את השיער הלבן. הציור מדגיש את הקוֹנְפְלִיקְט (ניגוד) בין כוח הרצון העצום של משה, לבין התשישות הגופנית והרגשית שלו ושל מי שאוחזים בידיו.

  • מי הן הדמויות המופיעות בציור, ומה כל אחת מהן עושה?
  • תארו – על מה חושב משה ברגע המתואר בציור?
רפידים
רפידים היא אחת מתחנות בני ישראל בנדודיהם במדבר סיני, קרוב להר סיני. היום אין יודעים...
רפידים
"וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם." (פסוק ח)

ויליאם הול, המלחמה עם עמלק ברפידים, מתוך ויקישיתוף

רפידים היא אחת מתחנות בני ישראל בנדודיהם במדבר סיני, קרוב להר סיני. היום אין יודעים במדויק היכן נמצאת רפידים, ומיקומה תלוי במיקומו של הר סיני.

להמשך קריאה

שני אירועים מרכזיים קרו ברפידים:

›› בני ישראל היו צמאים למים, רבו על כך עם משה, ומשה הוציא להם מים מן הסלע. המקום נקרא "מַסָּה וּמְרִיבָה" משום שרבו וניסו את ה' (שמות יז, א-ז).
›› העמלקים באו לרפידים להילחם בבני ישראל. לאחר הניצחון על העמלקים הקים שם משה מזבח לה', בשם "ה' נִסִּי" (שמות יז, ח-טז).

על פי מקרא גשר. © גשר מפעלים חינוכיים.

  • מה הקשר בין שני האירועים שקרו לבני ישראל ברפידים?
מדבר סין
מדבר סין מוזכר שלוש פעמים במקרא, כתחנה השמינית של בני ישראל במסעם במדבר בדרכם לארץ...
מדבר סין
"וַיִּסְעוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּדְבַּר סִין לְמַסְעֵיהֶם עַל פִּי ה', וַיַּחֲנוּ בִּרְפִידִים וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם." (פסוק א)

איננו יודעים במדויק היכן נמצא מדבר סין, אך מיקומו צריך להיות במרחב המוצג במפה. כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

מדבר סין מוזכר שלוש פעמים במקרא, כתחנה השמינית של בני ישראל במסעם במדבר בדרכם לארץ כנען.
לפי המסופר, במדבר סין התלוננו בני ישראל על משה וביקשו לשוב למצרים, ושם הוריד להם ה' את המן ושלח להם את הַשְׂלָו. היום איננו יודעים במדויק היכן נמצא מדבר סין.

  • כתבו קטע מיומנו של אחד האנשים הנמצאים במדבר, המתאר את האירועים שהתרחשו במדבר סין מנקודת מבטו.
העמלקים
עמלק הוא שבט (או כמה שבטים שהתאחדו) של נַוָדֵי מדבר. העמלקים התקיימו מגידול צאן, בקר...
העמלקים
"וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם." (פסוק ח)

הזכרת שם המן בזמן קריאת המגילה, איור משנת 1701, מתוך ויקישיתוף

עמלק הוא שבט (או כמה שבטים שהתאחדו) של נַוָדֵי מדבר. העמלקים התקיימו מגידול צאן, בקר וגמלים, וכנראה עסקו גם במסחר.
נראה שֶׁבְּעֵת נדודי עם ישראל במדבר, נדדו שם גם העמלקים, ובין ישראל לעמלק שררו יחסי אֵיבָה קשים.

להמשך קריאה

על פי המתואר במקרא, מקורם של יחסי האֵיבָה האלה הוא באירועים מימים אלה של הנדודים במדבר.
במסורת היהודית עמלק הוא אויבו הגרוע ביותר והשנוא ביותר של ישראל, ויש ציווי להשמידו. כיוון שאיננו יודעים היום בדיוק מי הם העמלקים, הפכה מצווה זו למצווה סמלית – ציווי להשמיד את הרע שבתוכנו.

  • מה יכולות להיות הסיבות ליחסי השנאה והעוינות בין ישראל לעמלק?
מדבר
מדבר הוא אזור שהאקלים בו יבש וחם. בשל כך, ובעיקר בשל המחסור במים, התנאים בו...
מדבר
"וַיִּסְעוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּדְבַּר סִין לְמַסְעֵיהֶם עַל פִּי ה', וַיַּחֲנוּ בִּרְפִידִים וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם." (פסוק א)

מדבר. צילום: Anton Petrus/shutterstock.com

מדבר הוא אזור שהאקלים בו יבש וחם. בשל כך, ובעיקר בשל המחסור במים, התנאים בו מאפשרים מחיה רק לאוכלוסייה קטנה מאוד של צמחים וחיות. במרבית המדבריות יורדים משקעים מעטים.

  • לפי התיאור בקטע הקצר שקראתם – מה הקושי העיקרי שיש לבני האדם במדבר?
  • בני ישראל יצאו ממצרים למדבר. מה אפיין את החיים במצרים, ומה מאפיין את החיים במדבר? התייחסו בתשובתכם למאפיינים הגאוגרפיים של שני המקומות.
קורות בני ישראל במדבר
הסרטון סוקר את ההתרחשויות הנזכרות בספר שמות בפרקים טז-כ. בין יציאת מצרים למעמד הר סיני,...
קורות בני ישראל במדבר
"וַיִּצְמָא שָׁם הָעָם לַמַּיִם וַיָּלֶן הָעָם עַל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה הֶעֱלִיתָנוּ מִמִּצְרַיִם לְהָמִית אֹתִי וְאֶת בָּנַי וְאֶת מִקְנַי בַּצָּמָא." (פסוק ג)

הסרטון סוקר את ההתרחשויות הנזכרות בספר שמות בפרקים טז-כ. בין יציאת מצרים למעמד הר סיני, מתגלים קשיי המעבר מעבדות לחירות, עולות תלונות על מחסור במים ובאוכל ומתרחשת מלחמה עם עמלק.

  • מדוע עם ישראל מוצג בסרטון כתינוק?

קרדיט: סיכום שבועי : שמות טז-כ/ תנך ביחד 929, 2015

ימין ושמאל רק חול וחול
בני ישראל נדדו במדבר ארבעים שנה. בתוכנית הטלוויזיה מנסים המנחה ושלושת הילדים שלצידה להבין את...
ימין ושמאל רק חול וחול
"וַיִּצְמָא שָׁם הָעָם לַמַּיִם וַיָּלֶן הָעָם עַל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה הֶעֱלִיתָנוּ מִמִּצְרַיִם לְהָמִית אֹתִי וְאֶת בָּנַי וְאֶת מִקְנַי בַּצָּמָא." (פסוק ג)

בני ישראל נדדו במדבר ארבעים שנה. בתוכנית הטלוויזיה מנסים המנחה ושלושת הילדים שלצידה להבין את חוויית הנדודים במדבר ואת השוני המהותי שהתרחש בחיי בני ישראל בין מצרים לבין המדבר.

  • מה עדיף לדעתכם – להיות משועבד במצרים או להיות בן חורין במדבר?

קרדיט: בין השורות: נדודים במדבר / חינוכית ראשונים בעולם, 2014