סגור תצוגת כיתה
הפרק

תוכן שירת דבורה

פרק ה

שיעור שלישי מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נקרין על הלוח את שירת דבורה, כפי שמופיעה בתנ"ך.
נבקש מהתלמידים לחשוב מה מיוחד בצורת הכתיבה הזאת בלי לקרוא את המילים.
נסביר שהמבנה המיוחד הוא מבנה של שירה. נשאל את התלמידים:

  • מתי אנחנו משתמשים בשירה בחיים? (כשאנחנו רוצים להביע רגש חזק – עצב, אהבה, שמחה…; כשרוצים לזכור אירוע מסוים; בחגים ואירועים משפחתיים ועוד)
  • בהתחשב באירועי הפרקים הקודמים, למי לדעתכם מתאים לכתוב שיר כזה?
  • למה שירצו לכתוב שיר?

נחשוב על כמה אפשרויות ונספר שהיום נלמד על שירת דבורה שמופיעה בפרק ה, רגע לאחר הניצחון של ברק ויעל על צבא סיסרא.

מבט ראשון

את הלימוד על שירת דבורה נחלק לשניים: במהלך הוראה זה ננסה להבין את תוכן השירה, ואילו במהלך ההוראה הבא נכיר לעומק את המבנה המיוחד שלה.
נסביר שכמו בימינו, שירה נכתבת בשפה גבוהה יותר מן השפה השגורה, וכיוון שגם שפת הסיפור בתנ"ך היא שפה גבוהה ועל אחת כמה וכמה השפה בשירת התנ"ך, ולכן יהיה לנו קשה להבין מילים רבות בשירת דבורה. כיוון שהטקסט ארוך מאוד לא נלמד ברצף את כולו, אלא את נושאיו ופסוקים נבחרים ממנו.
נחלק את הכיתה לשבע קבוצות, הקבוצות יעברו בתחנות, ובכל תחנה יעסקו בנושא אחד בשירת דבורה. בכל תחנה הקבוצה תקרא את הפסוקים והסברם וינסו להבין את נושאי הפסוקים. אם יש נגישות למחשבים התלמידים יכולים לשמוע קריאה של הפסוקים באתר (ראו כרטיסיות לתחנות גם בממערך השיעור).

מבט שני

נחלק לכל קבוצה דף גדול וצבעי גואש או גירים. כל קבוצה תצטרך לבחור ייצוג ויזואלי לנושא שתבחר מתוך הכרטיסיות ולצייר יחד ציור שמקפיא רגע אחד, מעין תמונה בתוך השירה.

מבט שלישי

כל קבוצה תסביר את היצירה שלה ומדוע בחרה במה שבחרה.
מומלץ מאוד לעודד את התלמידים ללמוד כמה פסוקים מתוך השירה בעל פה.

מבט לחיים

נחלק את התלמידים לשתי קבוצות – כל קבוצה תקבל שיר תודה משירים אלה:

  1. 'תודה על כל מה שנתת' שכתב עוזי חיטמן ושר חיים משה.
  2. 'מודה אני' שכתב ושר מאיר אריאל.

כל קבוצה תצטרך להתמקד במילות השיר ולענות על השאלות:

  • למי השיר הזה מודה?
  • על מה הוא מודה?

לאחר העבודה בקבוצות נבקש מכל קבוצה לחבר יחד שיר תודה בעל משקל או חריזה (או שניהם) ובו הם יספרו על דבר שקרה להם והם מעוניינים להודות עליו.

אפשרות נוספת: שירת דבורה אינה רק שירת תודה אלא גם שיר הלל לאלוהים שהביא את כל הגיבורים לפעולתם. נוכל לשמוע עם התלמידים את השיר 'הללויה' בהפקה המחודשת שהופקה לקראת שנת השבעים למדינת ישראל ובה שרות את השיר גלי עטרי ועדן בן זקן.

נספר לתלמידים שהשיר הזה זכה מקום ראשון באירוויזיון בשנת 1979, ולכבוד שנת השבעים הוסיפו לו שני בתים חדשים. נוכל לקרוא עם התלמידים את המילים ולבקש מכל תלמיד או מכל זוג להוסיף בית משלהם לשיר באותו מבנה, ולהודות על מה שבעיניהם ראוי להודיה ולמי שבעיניהם ראוי להודיה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו במשמעות שירת דבורה.
מיומנות: הכרות עם מבנה השירה במקרא.
מתודות: קריאה עצמאית של הפסוקים, עבודה בקבוצות, זיהוי משפט מרכזי בטקסט, האזנה לשיר וכתיבה בעקבות ההאזנה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
צילום קטע מן השירה מתוך התנ"ך
צילום קטע מן השירה מתוך התנ"ך

דפי עבודה והעשרה לשיעור
תודה על כל מה שנתת
קרדיט: 'תודה על כל מה שנתת' שכתב עוזי חיטמן ושר חיים משה. מתוך הערוץ הרשמי של...
תודה על כל מה שנתת

קרדיט: 'תודה על כל מה שנתת' שכתב עוזי חיטמן ושר חיים משה. מתוך הערוץ הרשמי של חיים משה פורסם ב-2012.

מודה אני
קרדיט: 'מודה אני' שכתב ושר מאיר אריאל. מתוך ערוץ Music972Official, פורסם ב-2012.
מודה אני

קרדיט: 'מודה אני' שכתב ושר מאיר אריאל. מתוך ערוץ Music972Official, פורסם ב-2012.

הללויה
קרדיט: עדן בן זקן וגלי עטרי שרות את השיר 'הללויה'. הערוץ הרשמי של עדן בן זקן,...
הללויה

קרדיט: עדן בן זקן וגלי עטרי שרות את השיר 'הללויה'. הערוץ הרשמי של עדן בן זקן, פורסם ב-2018.

איך ידעו הכוכבים?
ביום הרביעי, כפי שמתואר בסיפור בריאת העולם, ברא אלוהים את השמש והירח. כפי שכתוב בספר...
איך ידעו הכוכבים?
"מִן שָׁמַיִם נִלְחָמוּ, הַכּוֹכָבִים מִמְּסִלּוֹתָם נִלְחֲמוּ עִם סִיסְרָא." (ה, כ)

vlastas/shutterstock.com

ביום הרביעי, כפי שמתואר בסיפור בריאת העולם, ברא אלוהים את השמש והירח. כפי שכתוב בספר בראשית: "יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם", והתנה אלוהים עם השמש שיהיה עומד באמצע השמים בימי יהושע, כפי שכתוב: "וַיַּעֲמֹד הַשֶּׁמֶשׁ בַּחֲצִי הַשָּׁמַיִם" (יהושע י, יג), והתנה אלוהים עם הכוכבים שילחמו בסיסרא, כפי שכתוב: "הַכּוֹכָבִים מִמְּסִלּוֹתָם נִלְחֲמוּ עִם סִיסְרָא" (שופטים ה, כ).

על פי אוצר המדרשים (אייזנשטיין), יונה עמוד 221

  • הסבירו מה היא הטענה המרכזית של המדרש.
  • מאילו מקומות שונים בתנ"ך לוקח המדרש ציטוטים כדי להוכיח את הטענה?
  • לפי המדרש – מה תפקידו של אלוהים בניצחון בקרב?
תבורך מנשים יעל
"תְּבֹרַךְ מִנָּשִׁים יָעֵל אֵשֶׁת חֶבֶר הַקֵּינִי מִנָּשִׁים בָּאֹהֶל תְּבֹרָךְ…" רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר: תבורך מִנְּשֵׁי דּוֹר...
תבורך מנשים יעל
"תְּבֹרַךְ֙ מִנָּשִׁ֔ים יָעֵ֕ל אֵ֖שֶׁת חֶ֣בֶר הַקֵּינִ֑י, מִנָּשִׁ֥ים בָּאֹ֖הֶל תְּבֹרָֽךְ." (ה, כד)
"תְּבֹרַךְ מִנָּשִׁים יָעֵל אֵשֶׁת חֶבֶר הַקֵּינִי מִנָּשִׁים בָּאֹהֶל תְּבֹרָךְ…" רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר: תבורך מִנְּשֵׁי דּוֹר הַמִּדְבָּר שֶׁהֵן יוֹשְׁבוֹת בְּאֹהָלִים, שֶׁנֶּאֱמַר: "אִישׁ לְפֶתַח אָהֳלוֹ" (במדבר יא, י).
וְלָמָּה תְּבֹרָךְ מֵהֶם?
הֵן יָלְדוּ וְקִיְּמוּ אֶת הָעוֹלָם, וּמֶה הָיָה מוֹעִיל לָהֶם שֶׁאִלְמָלֵא הִיא, כְּבָר הָיוּ אֲבוּדִין.
  • על פי המדרש – בהשוואה לאילו נשים מבורכת יעל?
  • מדוע יעל מבורכת יותר מהן?
עוּרִי עוּרִי
הקריאה "עורי עורי" מופיעה במקרא לראשונה בשירת דבורה, שם נדמה כי דבורה מדברת אל עצמה...
עוּרִי עוּרִי
"עוּרִי עוּרִי דְּבוֹרָה עוּרִי עוּרִי דַּבְּרִי שִׁיר, קוּם בָּרָק וּשֲׁבֵה שֶׁבְיְךָ בֶּן אֲבִינֹעַם." (ה, יב)

הקריאה "עורי עורי" מופיעה במקרא לראשונה בשירת דבורה, שם נדמה כי דבורה מדברת אל עצמה או מביעה דברים שנאמרו לה. במילים פשוטות: התעוררי! התחילי לפעול!

הקריאה מופיעה במקום נוסף בתנ"ך, בספר ישעיהו נב, א: "עוּרִי עוּרִי לִבְשִׁי עֻזֵּךְ צִיּוֹן לִבְשִׁי בִּגְדֵי תִפְאַרְתֵּךְ יְרוּשָׁלִַם …" הנביא פונה אל העיר ירושלים (ציון) ומבקש ממנה שתחזור להיות חגיגית ומקודשת.
גם בפיוט  לערב שבת "לְכָה דוֹדִי", שחובר במאה ה-16, מופיעה הקריאה "עורי עורי". העיר ירושלים צריכה להתעורר משום שכבוד האל וקדושת השבת עתידים להיכנס אליה: "הִתְעוֹרְרִי הִתְעוֹרְרִי / כִּי בָא אוֹרֵךְ קוּמִי אוֹרִי / עוּרִי עוּרִי שִׁיר דַּבֵּרִי / כְּבוֹד ה' עָלַיִךְ נִגְלָה".

וקפיצה קטנה בזמן – הצירוף "עורי עורי" מופיע גם בשירם של הדג נחש ואברהם טל שנכתב בשנת 2015. השיר קורא לאזרח להתעורר ולהתערב בנעשה סביבו במדינה.

למילות השיר

תן לי מנגינה
מילים: הדג נחש, שאנן סטריט, גיא מר ואברהם טל

הבט מסביב סנן ת'תכתיב
בדיבור החוזר אף אחד לא מקשיב
זה מופע של אימים אין פה כללים
כולם צועקים שוברים את הכלים
הרועה של הצאן לא רואה לא שומע
התליין באוטומט לא מרגיש דבר
הזמזום בכוורת הפך דבש לחומץ
תחזיקו חזק נחיתת אונס
צריך אומץ לשים סוף לעימות
טיפל'ה חינוך לקומץ די לאלימות
העמסתם על גבנו אידיאולוגיה ומיסים
טעמנו כבר שקשוקה אבל איפה הביצים
אשא עיניי ויעלה מהאוב
יעקב תביא את הסולם שנרד מהעץ
כי היונה הפכה לנץ

תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתפשט לתוך כל לב שותת
ותעלה ניגון בכל החדרים

עם סגולה אור לגויים
אין מצב כזה בינתיים
חושך על פני תהום
עורי עורי תתעוררי
יש ניצוץ של אור שקיים בכל אחד
גם בהוא שעיניו רושפות גיצים
כמו לי ולך פשוט שורף לו מבפנים
אלפי שירים כבר נכתבו וכמה עוד ימים יגידו
בקולות רמים ובשופר את החומות הרעידו
לא ידענו אז שבתוכנו יש כזו עוצמה
להתגבר ולהפיל את החומות עם מנגינה
קצת שונה ישר שונא נבין שיש הרבה דומה
גם אם הוא בשפה זרה אנחנו מאותה השכונה
מוסא או משה מה זה משנה
פרו ורבו מלאו ת'ארץ כל בניו של אברהם

תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתפשט לתוך כל לב שותת
ותעלה ניגון בכל החדרים

תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתרחב לתוך כל לב אוהב
ותעלה ניגון בכל החדרים

נישא על כנף המנגינה השמיימה
אל מקום שבו אל מקום שבו
אין לא יום ולא לילה
וכל הכאבים שבו הופכים לחוויות
משם בלי קושי אני משקיף
על כל היופי והג'יף
ומשם אני רואה כמה אין לנו ברירה
ומשם אני שואב כוחות לחיות את הסתירה
ומשם אני קולט בדיוק את גודל השעה
אני חוזר לאדמה חמוש במנגינה

תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתפשט לתוך כל לב שותת
ותעלה ניגון בכל החדרים

תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתרחב לתוך כל לב אוהב
ותעלה ניגון בכל החדרים

© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם.

  • במקורות השונים ממסורת ישראל, הקריאה "עורי עורי" מכוונת בכל פעם למישהי אחרת.
    האזינו לשירם של אברהם טל והדג נחש. מי צריך להתעורר לפי השיר?
  • מה כוחו של שימוש בביטוי מתוך התנ"ך בשיר ישראלי מודרני?
מים? חלב!
  בפרק ד מתואר רגע ההבסה של סיסרא, שר הצבא הכנעני. כפי שניבאה דבורה הנביאה,...
מים? חלב!
"מַיִם שָׁאַל חָלָב נָתָנָה, בְּסֵפֶל אַדִּירִים הִקְרִיבָה חֶמְאָה." (ה, כה)

גוסטב דורה, יעל וסיסרא, 1866, מתוך ויקישיתוף

ש"י עגנון בהכנות לקבלת פרס נובל בשטוקהולם, מתוך ויקישיתוף

 

בפרק ד מתואר רגע ההבסה של סיסרא, שר הצבא הכנעני. כפי שניבאה דבורה הנביאה, סיסרא לא הובס בידי גבר אלא בידי אישה.

להמשך קריאה

סיסרא רץ משדה הקרב לעבר האוהל של יעל, והיא לא נבהלה ולא ברחה, להפך. היא הזמינה את סיסרא לאוהל שלה, אירחה אותו ברוחב לב, נתנה לו להרגיש נוח וכאשר הוא נרדם, שלפה את יתד האוהל והרגה אותו!
בפרק ה דבורה מהללת בשירתה את מעשיה של יעל.
היום הביטוי "מַיִם שָׁאַל חָלָב נָתָנָה" משמש להבעת נדיבוּת. הסופר הישראלי הנודע ש"י עגנון, זוכה פרס נוֹבֶּל לספרות, כתב בסיפורו "בִּדְמִי יָמֶיהָ": "תני לי מעט מים, ואצוק לו טה* לתוך הכוס. ויאמר מים שאל טה נתנה לו."
*טה – תֵּה.

  • סיסרא ביקש מים, ואילו יעל נתנה לו חלב. מדוע לדעתכם נתנה לו יעל חלב במקום מים? האם בשל נדיבותה, או שהייתה לכך סיבה אחרת? הסבירו את תשובתכם.
  • כתבו פִּסקה משלכם ושבצו בה את הביטוי "מַיִם שָׁאַל חָלָב נָתָנָה" (או ביטוי באותו המבנה, כפי שעשה ש"י עגנון).
שירת דבורה
לכבוד שנת ה-66 למדינת ישראל, הלחינה המוזיקאית נורית הירש את פסוקי שירת דבורה. הזמרת והשחקנית...
שירת דבורה
"וַתָּשַׁר דְּבוֹרָה וּבָרָק בֶּן אֲבִינֹעַם בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר. בִּפְרֹעַ פְּרָעוֹת בְּיִשְׂרָאֵל בְּהִתְנַדֵּב עָם בָּרֲכוּ ה'. שִׁמְעוּ מְלָכִים הַאֲזִינוּ רֹזְנִים, אָנֹכִי לַה' אָנֹכִי אָשִׁירָה אֲזַמֵּר לַה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל." (ה, א-ג)

לכבוד שנת ה-66 למדינת ישראל, הלחינה המוזיקאית נורית הירש את פסוקי שירת דבורה. הזמרת והשחקנית אסתר רדא ביצעה את קטע השירה יחד עם תזמורת סימפונט רעננה בטקס הדלקת המַשׂוּאות בירושלים. באותה השנה נושא הטקס היה: "זמן נשים – הישגים ואתגרים", ו-14 נשים הדליקו בו משואות.

  • מדוע לדעתכם נבחר דווקא קטע זה לטקס?
  • מה דעתכם על הפרשנות המוזיקלית לפסוקים – אילו רגשות ותחושות מעוררת היצירה המוזיקלית בנוגע לתפקידה של דבורה ולמהלך הקרב?

קרדיט: שירת דבורה – אסתר רדא, נורית הירש ותזמורת סימפונט רעננה/נורית הירש-כלת פרס ישראל, 2014

דבורה באומנות
אדריאן קרוז היא אומנית אפריקאית-אמריקאית בת-זמננו, ילידת שכונת הארלם שברובע מנהטן בניו יורק. קרוז יוצרת...
דבורה באומנות
"וּדְבוֹרָה אִשָּׁה נְבִיאָה אֵשֶׁת לַפִּידוֹת הִיא שֹׁפְטָה אֶת יִשְׂרָאֵל בָּעֵת הַהִיא." (ד, ד)

Adriene Cruz, Deborah Under The Palm Tree ,1995

אדריאן קרוז היא אומנית אפריקאית-אמריקאית בת-זמננו, ילידת שכונת הארלם שברובע מנהטן בניו יורק. קרוז יוצרת יצירות אומנות מרהיבות מבדים צבועים ומעוטרים בסגנון שִׁבְטִי.

להמשך קריאה

מדברי האומנית על יצירותיה:
האומנות שאני יוצרת מביאה לידי ביטוי באופן חזותי את מה שלא מדברים עליו בקלות, את התשוקה לצבע, את האהבה לסמלים ואת העניין העמוק ברוחניות. המתנות שקיבלתי מאבותיי הקדמוניים, ממלאכים וממדריכים רוחניים… זורמות דרכי בחגיגה של הישרדות. שורשיי העתיקים מאפשרים לי ערוץ של ריפוי וברכה…

  • תארו את דבורה כפי שהיא מוצגת ביצירתה של אדריאן קרוז. שימו לב לתנוחת הגוף, ליציבה, להבעת הפנים, למבט, לפְּרוֹפּוֹרְצְיָה בין אברי הגוף (פרופורציה – היחס בין הגדלים).
    מה אופן הצגתה של דבורה מבקש לספר לנו עליה?
  • כל אומן מביא ליצירתו את עצמו.
    קראו שוב את קטע המידע על האומנית ואת דברי האומנית על יצירתה, הביטו שוב ביצירה והסבירו כיצד האמירה שבכותרת מתאימה ליצירה זו.
תבור-טבור
  הר תָּבוֹר נמצא בצפון הארץ, בגליל התחתון, מצפון לעמק יזרעאל ומדרום לרכס הרי נצרת....
תבור-טבור
"וַתִּשְׁלַח וַתִּקְרָא לְבָרָק בֶּן אֲבִינֹעַם מִקֶּדֶשׁ נַפְתָּלִי, וַתֹּאמֶר אֵלָיו הֲלֹא צִוָּה ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל לֵךְ וּמָשַׁכְתָּ בְּהַר תָּבוֹר וְלָקַחְתָּ עִמְּךָ עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים אִישׁ מִבְּנֵי נַפְתָּלִי וּמִבְּנֵי זְבֻלוּן." (ד, ו)

כנסיית ההשתנות בראש הר תבור. צילום: Berthold Werner, מתוך ויקישיתוף

הר תבור, צילום: Protasov AN/shutterstock.com

כיפה בכנסיית ההשתנות המתארת את מעמד ההשתנות של ישו ולצידו אליהו ומשה. צילום: נועה נתנאל

 

הר תָּבוֹר נמצא בצפון הארץ, בגליל התחתון, מצפון לעמק יזרעאל ומדרום לרכס הרי נצרת. גובהו 562 מטרים מעל גובה פני הים, ויש האומרים ששמו "תָּבוֹר" כיוון שהוא מזכיר את הטַבּוּר (הפופיק) שבמרכז הבטן.

להמשך קריאה

הוא צופה על כל הכיוונים שסביבו – יש ממנו תצפית פתוחה של 360 מעלות. שתי התכונות הללו – הגובה ויכולת התצפית, הפכו אותו להר חשוב מבחינה דתית ומבחינה צבאית. בתנ"ך, בספר שופטים, מסופר עליו שהוא מקום ההתכנסות הצבאית של ברק. בהמשך, בתקופת בית המקדש השני, היה זה מקום ההתכנסות הצבאית של היישוב היהודי בצפון נגד הרומאים. אחר כך הפך הר תבור למקום קדוש לדת הנוצרית. על פי האמונה הנוצרית, על פסגת ההר חלה ההִשְׁתַנוּת של ישו, אירוע שבמהלכו הוא דיבר עם משה ועם אליהו ואֻשַׁר מעמדו כבן האלוהים. הכנסייה שעל ההר נקראת "כנסיית ההִשְׁתַנוּת" לזכר האירוע. כדאי לטייל באזור ההר – לבקר בכנסיית ההשתנות וללכת במסלול ההליכה שסובב את התבור, שבו יש צמחיה יפה ותצפית נוף לכל הסביבה.

  • התבוננו בתמונות – מדוע לדעתכם נלחמו על השליטה בהר לאורך השנים?
  • כיצד אפשר להסביר את מקור שמו של ההר?
  • משימת אתגר – צאו לטיול משפחתי בהר!
נחל קישון
נַחַל קִישׁוֹן הוא נחל איתן הזורם מאזור ג'נין בשומרון דרך עמק יזרעאל ועד לים התיכון....
נחל קישון
"וַיַּזְעֵק סִיסְרָא אֶת כָּל רִכְבּוֹ תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל וְאֶת כָּל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ מֵחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם אֶל נַחַל קִישׁוֹן." (ד, יג)

נַחַל קִישׁוֹן הוא נחל איתן הזורם מאזור ג'נין בשומרון דרך עמק יזרעאל ועד לים התיכון. אורכו כ-70 קילומטרים. הנחל מוזכר בתנ"ך בכמה מקומות – בספר שופטים ובספר מלכים.

להמשך קריאה

עם יובליו של הקישון נמנים נחל השופט, נחל ציפורי, נחל יקנעם ונחל נהלל. בסביבת הקישון יש צמחייה מגוונת והאזור הוא בית גידול לבעלי חיים רבים. במשך שנים רבות היה הנחל היפה מזוהם בשל פסולת רעילה של מפעלים שהוזרמה אליו, וכפי הנראה גרמה למחלות ולתמותה של בני אדם ובעלי חיים. בשנת 2015 החל ניקוי קרקעית הנחל ושיקומו.

  • על פי הסרטון, אילו פעולות ננקטו על מנת לנקות את הנחל?
  • מדוע לדעתכם חָבְרוּ גורמים רבים כל כך לפעולות שיקום הנחל?

קרדיט: פרויקט ניקוי קרקעית נחל קישון/נהר הקישון, 2012

מהלך קרב דבורה וסיסרא
לדבורה ולברק יש תוכנית כיצד להפיל בפח את סיסרא ואת צבאו. אומנם הצבא של סיסרא...
מהלך קרב דבורה וסיסרא
"וַיַּזְעֵק סִיסְרָא אֶת כָּל רִכְבּוֹ תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל וְאֶת כָּל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ מֵחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם אֶל נַחַל קִישׁוֹן וּבָרָק רָדַף אַחֲרֵי הָרֶכֶב וְאַחֲרֵי הַמַּחֲנֶה עַד חֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם." (ד, יג)

איור המפה: איל אילת

לדבורה ולברק יש תוכנית כיצד להפיל בפח את סיסרא ואת צבאו. אומנם הצבא של סיסרא גדול יותר מזה שעומד לרשותם ומצויד במרכבות ברזל גדולות, אבל לפעמים הגודל והציוד הכבד הם דווקא חיסרון ולא יתרון.

  • קִראו את הפסוקים וזהו את שמות המקומות במפה המצורפת.
  • הסבירו במילים שלכם את תוכנית הקרב ואת מהלכו.
צבא המרכבות
  המרכבות מוכרות לנו מציורי קיר, משרידים (חלקי מרכבות שנשתמרו) ומממצאים קטנים כמו חפצי אומנות...
צבא המרכבות
"וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה' כִּי תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל לוֹ וְהוּא לָחַץ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּחָזְקָה עֶשְׂרִים שָׁנָה."(ד, ג)

מרכבה בעלת גלגלי חישורים, במרכבה לוחם אוחז קשת ויורה חץ . מוזיאון המזרח הקדום, איסטנבול. צילום: Dr. Osama Shukir Muhammed Amin, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0

 

המרכבות מוכרות לנו מציורי קיר, משרידים (חלקי מרכבות שנשתמרו) ומממצאים קטנים כמו חפצי אומנות שנמצאו בחפירות ארכאולוגיות. לפי הממצאים, נראה כי המרכבה שהיתה בשימוש בכנען הייתה בעלת שני גלגלים ורתומה לסוס אחד או שניים.

להמשך קריאה

בגלגלי המרכבה היו ארבעה או שישה חישורים (שהעניקו חוזק ויציבות לגלגל). רַכָּב המרכבה יכול היה לקשור את המושכות למותניו וכך ידיו היו פנויות להשתמש בקשת ובחיצים. המרכבות היו עשויות משילובים של עור, עץ ומתכת, והיה בהן תא מוגן ללוחמים.

  • על פי פסוקים ג-ז, מה ההערכה המספרית וסוג הלוחמים של כל אחד מהצבאות?
  • מה הם לדעתכם היתרונות והחסרונות של כל צד?
דבורה הנביאה
אילו היו נערכות היום בחירות בישראל, אילו מנהיגים מהמקרא היו יכולים להיבחר? הסרטון עוקב אחר...
דבורה הנביאה
"עוּרִי עוּרִי דְּבוֹרָה עוּרִי עוּרִי דַּבְּרִי שִׁיר, קוּם בָּרָק וּשֲׁבֵה שֶׁבְיְךָ בֶּן אֲבִינֹעַם." (ה, יב)

אילו היו נערכות היום בחירות בישראל, אילו מנהיגים מהמקרא היו יכולים להיבחר? הסרטון עוקב אחר תכונותיה המיוחדות של דבורה הנביאה.

  • בסרטון יש רמזים רבים לתכונות המיוחדות של דבורה הנביאה. מה הן התכונות הללו?
  • האם תכונות אלה חשובות למנהיגות? מדוע?

קרדיט: דבורה- משוררת, לוחמת נביאה ו..אולי תרוץ לכנסת? / מקראנט אתר התנך, 2013

תכסיסי מלחמה
כדי להבין את תוכנית הקרב השלמה יש לקרוא את פרק ד, שם מתוארת התוכנית, וגם...
תכסיסי מלחמה
"מִן שָׁמַיִם נִלְחָמוּ, הַכּוֹכָבִים מִמְּסִלּוֹתָם נִלְחֲמוּ עִם סִיסְרָא. נַחַל קִישׁוֹן גְּרָפָם נַחַל קְדוּמִים נַחַל קִישׁוֹן, תִּדְרְכִי נַפְשִׁי עֹז." (ה, כ-כא)

כדי להבין את תוכנית הקרב השלמה יש לקרוא את פרק ד, שם מתוארת התוכנית, וגם את פרק ה (שירת דבורה), שם מתואר הביצוע. כשקוראים את שני הפרקים, מבינים את התוכנית בשלמותה.

  • לאחר קריאת הפסוקים מהתנ"ך וצפייה בסרטון – הסבירו במילים שלכם את תוכנית הקרב.
  • לדעתכם, מי היו האחראים להצלחתה?

קרדיט: חדשות התנ"ך – אהוד ודבורה הנביאה/ חינוכית ראשונים בעולם, 2016