תוכן שירת דבורה
פרק ה
הזמנה ללימוד
נקרין על הלוח את שירת דבורה, כפי שמופיעה בתנ"ך.
נבקש מהתלמידים לחשוב מה מיוחד בצורת הכתיבה הזאת בלי לקרוא את המילים.
נסביר שהמבנה המיוחד הוא מבנה של שירה. נשאל את התלמידים:
- מתי אנחנו משתמשים בשירה בחיים? (כשאנחנו רוצים להביע רגש חזק – עצב, אהבה, שמחה…; כשרוצים לזכור אירוע מסוים; בחגים ואירועים משפחתיים ועוד)
- בהתחשב באירועי הפרקים הקודמים, למי לדעתכם מתאים לכתוב שיר כזה?
- למה שירצו לכתוב שיר?
נחשוב על כמה אפשרויות ונספר שהיום נלמד על שירת דבורה שמופיעה בפרק ה, רגע לאחר הניצחון של ברק ויעל על צבא סיסרא.
מבט ראשון
את הלימוד על שירת דבורה נחלק לשניים: במהלך הוראה זה ננסה להבין את תוכן השירה, ואילו במהלך ההוראה הבא נכיר לעומק את המבנה המיוחד שלה.
נסביר שכמו בימינו, שירה נכתבת בשפה גבוהה יותר מן השפה השגורה, וכיוון שגם שפת הסיפור בתנ"ך היא שפה גבוהה ועל אחת כמה וכמה השפה בשירת התנ"ך, ולכן יהיה לנו קשה להבין מילים רבות בשירת דבורה. כיוון שהטקסט ארוך מאוד לא נלמד ברצף את כולו, אלא את נושאיו ופסוקים נבחרים ממנו.
נחלק את הכיתה לשבע קבוצות, הקבוצות יעברו בתחנות, ובכל תחנה יעסקו בנושא אחד בשירת דבורה. בכל תחנה הקבוצה תקרא את הפסוקים והסברם וינסו להבין את נושאי הפסוקים. אם יש נגישות למחשבים התלמידים יכולים לשמוע קריאה של הפסוקים באתר (ראו כרטיסיות לתחנות גם בממערך השיעור).
מבט שני
נחלק לכל קבוצה דף גדול וצבעי גואש או גירים. כל קבוצה תצטרך לבחור ייצוג ויזואלי לנושא שתבחר מתוך הכרטיסיות ולצייר יחד ציור שמקפיא רגע אחד, מעין תמונה בתוך השירה.
מבט שלישי
כל קבוצה תסביר את היצירה שלה ומדוע בחרה במה שבחרה.
מומלץ מאוד לעודד את התלמידים ללמוד כמה פסוקים מתוך השירה בעל פה.
מבט לחיים
נחלק את התלמידים לשתי קבוצות – כל קבוצה תקבל שיר תודה משירים אלה:
- 'תודה על כל מה שנתת' שכתב עוזי חיטמן ושר חיים משה.
- 'מודה אני' שכתב ושר מאיר אריאל.
כל קבוצה תצטרך להתמקד במילות השיר ולענות על השאלות:
- למי השיר הזה מודה?
- על מה הוא מודה?
לאחר העבודה בקבוצות נבקש מכל קבוצה לחבר יחד שיר תודה בעל משקל או חריזה (או שניהם) ובו הם יספרו על דבר שקרה להם והם מעוניינים להודות עליו.
אפשרות נוספת: שירת דבורה אינה רק שירת תודה אלא גם שיר הלל לאלוהים שהביא את כל הגיבורים לפעולתם. נוכל לשמוע עם התלמידים את השיר 'הללויה' בהפקה המחודשת שהופקה לקראת שנת השבעים למדינת ישראל ובה שרות את השיר גלי עטרי ועדן בן זקן.
נספר לתלמידים שהשיר הזה זכה מקום ראשון באירוויזיון בשנת 1979, ולכבוד שנת השבעים הוסיפו לו שני בתים חדשים. נוכל לקרוא עם התלמידים את המילים ולבקש מכל תלמיד או מכל זוג להוסיף בית משלהם לשיר באותו מבנה, ולהודות על מה שבעיניהם ראוי להודיה ולמי שבעיניהם ראוי להודיה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו במשמעות שירת דבורה.
מיומנות: הכרות עם מבנה השירה במקרא.
מתודות: קריאה עצמאית של הפסוקים, עבודה בקבוצות, זיהוי משפט מרכזי בטקסט, האזנה לשיר וכתיבה בעקבות ההאזנה.