משפט שלמה – עיון טקסטואלי
פסוקים טו-כח
בכמה מילים
מטרתו של מהלך הוראה זה היא לבחון את הדילמה הבלתי אפשרית שבה עמד שלמה במשפט שלמה. נתחיל בפתיחה שתחשוף אותנו לאופי הדילמה. ליבו של השיעור יעסוק במשפט שלמה. נהפוך להיות שופטים בעצמנו וננסה להבין מתוך מהלך הפסוקים כיצד יש להכריע, לאחר מכן נבחן את הכרעתו של שלמה וננסה ללמוד ממנה ולבסוף נעסוק בדילמות אקטואליות שדומות למשפט שלמה ונראה כיצד גם היום ישנם מקרים שבהם ההכרעה קשה מנשוא.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה- כתבה:
נבקש מהתלמידים לקרוא את הקטע המצורף בדף ההעשרה פרשת תינוק המריבה, מתוך כתבה שפורסמה ב-YNET (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור). ונשאל אותם:
- אילו הייתם שופטים בתיק הזה, כיצד הייתם מכריעים? נמקו את תשובתכם.
(לחלופין אפשר לצפות בקטעים מהכתבה של רוני קובן מהתוכנית 'עובדה'. ראו קישור לקטעים גם בממערך השיעור)
אפשרות שנייה:
שלמה קיבל מאלוהים חוכמה. נבקש מהתלמידים לכתוב כיצד לדעתם אפשר לבחון אם תכונה זו אכן מתממשת ואם הוא אכן נוהג בחוכמה, מה יהיו הסימנים לכך?
אפשרות שלישית- בחירות בחיי התלמידים:
היזכרו במקרה שבו נדרשתם להכריע בין שתי אפשרויות והרגשתם שאינכם יכולים לעשות זאת, או שלא ידעתם מהי האפשרות הטובה יותר או ששתי האפשרויות היו נראות לכן שגויות באותה מידה. תארו את המקרה וספרו כיצד הכרעתם בסופו של דבר. האם כיום אתם מרוצים מהבחירה?
הזמנה לקריאה - משפט שלמה: תרגיל בעריכת דין
לפני שמתחילים בתרגיל נחלק את התלמידים לזוגות ונבקש מהם לקרוא את פסוקים טו-כג ולענות על השאלות בדף העבודה עד חלק ג (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
לאחר העבודה בזוגות מומלץ ביותר לחזור ולקרוא את הפסוקים בקול רם ובהטעמה ולהסביר את המילים הקשות בזמן הקריאה כדי לוודא שכולם מבינים היטב את הפסוקים.
לאחר מכן נזמין ארבעה מתנדבים ל"במה" לשחק את שתי הנשים, את שלמה ואת המספר. ההצגה תחדד את הדילמה מיהי האם האמיתית. אפשר לערוך דיון בכיתה בהשתתפות המתנדבים, לבחון אפשרויות שונות ולסתור אותן.
אחרי ההצגה נקרא את המשך הפסוקים ואת הכרעתו של שלמה ונבקש מהזוגות לענות על חלקים ג-ד בדף העבודה. כדאי להתמקד בשאלה האם שלמה ידע כבר בשלב ההכרעה מיהי האם האמיתית.
מבט לחיים
נסו לחשוב:
- האם היו עוד דרכים להכריע במשפט זה?
משימה שאפשר לתת לשיעורי בית או בחיפוש במחשבים בכיתה:
- מצאו בחדשות דוגמאות נוספות ל"משפטי שלמה", כלומר משפטים שההכרעה בהם נראית בלתי אפשרית. נסחו את הדילמה, הציגו את עמדות שני הצדדים וכתבו כיצד הוכרעה הדילמה בסופו של דבר.
- האם אתם מסכימים עם ההכרעה?
משפט שלמה הוא דוגמה לאפשרות לשפוט בדרכים לא שגרתיות ומקוריות כדי להגיע לצדק. - מה היתרון לדעתכם בשפיטה מקורית כזו?
- מה הבעיה בשיטת שפיטה כזו? (לא לפי משפט העדות הקלסי הדורש שני עדים)
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בשיעור זה למדנו את הדילמה שבמשפט שלמה ואת אופן ההכרעה הייחודי שלו.
מיומנויות: קראנו את הפסוקים בעיון והסקנו מסקנות בנוגע למשפט עצמו וניסינו להכריע בעצמנו.
מתודות: השיעור משלב הצגה, מענה על שאלות במחברת וחיבור לתכנים אקטואליים.