לאחר שחטא, נענש העם בשעבוד בידי מלך כנען, יבין, ושר צבאו סיסרא. העם בוכה לאלוהים, ואלוהים ממנה את דבורה לשופטת. דבורה ממנה את ברק למצביא והוא מנצח בעזרת איתני הטבע. סיסרא שורד ומבקש מחסה אצל יעל, הנוהגת בו לכאורה בהכנסת אורחים, אך בשנתו היא שולחת אותו אל מותו באמצעות יתד האוהל. בפרק ה אנו פוגשים את שירת דבורה ובה מספרת דבורה את שהתרחש בפרק הקודם בתיאורים רבי הוד ורושם ומדגישה בשירתה את התודה לה' שהושיע את עמו.
ביום הרביעי, כפי שמתואר בסיפור בריאת העולם, ברא אלוהים את השמש והירח. כפי שכתוב בספר בראשית: "יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם", והתנה אלוהים עם השמש שיהיה עומד באמצע השמים בימי יהושע, כפי שכתוב: "וַיַּעֲמֹד הַשֶּׁמֶשׁ בַּחֲצִי הַשָּׁמַיִם" (יהושע י, יג), והתנה אלוהים עם הכוכבים שילחמו בסיסרא, כפי שכתוב: "הַכּוֹכָבִים מִמְּסִלּוֹתָם נִלְחֲמוּ עִם סִיסְרָא" (שופטים ה, כ).
על פי אוצר המדרשים (אייזנשטיין), יונה עמוד 221
- הסבירו מה היא הטענה המרכזית של המדרש.
- מאילו מקומות שונים בתנ"ך לוקח המדרש ציטוטים כדי להוכיח את הטענה?
- לפי המדרש – מה תפקידו של אלוהים בניצחון בקרב?
וְלָמָּה תְּבֹרָךְ מֵהֶם?
הֵן יָלְדוּ וְקִיְּמוּ אֶת הָעוֹלָם, וּמֶה הָיָה מוֹעִיל לָהֶם שֶׁאִלְמָלֵא הִיא, כְּבָר הָיוּ אֲבוּדִין.
- על פי המדרש – בהשוואה לאילו נשים מבורכת יעל?
- מדוע יעל מבורכת יותר מהן?
הקריאה "עורי עורי" מופיעה במקרא לראשונה בשירת דבורה, שם נדמה כי דבורה מדברת אל עצמה או מביעה דברים שנאמרו לה. במילים פשוטות: התעוררי! התחילי לפעול!
הקריאה מופיעה במקום נוסף בתנ"ך, בספר ישעיהו נב, א: "עוּרִי עוּרִי לִבְשִׁי עֻזֵּךְ צִיּוֹן לִבְשִׁי בִּגְדֵי תִפְאַרְתֵּךְ יְרוּשָׁלִַם …" הנביא פונה אל העיר ירושלים (ציון) ומבקש ממנה שתחזור להיות חגיגית ומקודשת.
גם בפיוט לערב שבת "לְכָה דוֹדִי", שחובר במאה ה-16, מופיעה הקריאה "עורי עורי". העיר ירושלים צריכה להתעורר משום שכבוד האל וקדושת השבת עתידים להיכנס אליה: "הִתְעוֹרְרִי הִתְעוֹרְרִי / כִּי בָא אוֹרֵךְ קוּמִי אוֹרִי / עוּרִי עוּרִי שִׁיר דַּבֵּרִי / כְּבוֹד ה' עָלַיִךְ נִגְלָה".
וקפיצה קטנה בזמן – הצירוף "עורי עורי" מופיע גם בשירם של הדג נחש ואברהם טל שנכתב בשנת 2015. השיר קורא לאזרח להתעורר ולהתערב בנעשה סביבו במדינה.
תן לי מנגינה
מילים: הדג נחש, שאנן סטריט, גיא מר ואברהם טל
הבט מסביב סנן ת'תכתיב
בדיבור החוזר אף אחד לא מקשיב
זה מופע של אימים אין פה כללים
כולם צועקים שוברים את הכלים
הרועה של הצאן לא רואה לא שומע
התליין באוטומט לא מרגיש דבר
הזמזום בכוורת הפך דבש לחומץ
תחזיקו חזק נחיתת אונס
צריך אומץ לשים סוף לעימות
טיפל'ה חינוך לקומץ די לאלימות
העמסתם על גבנו אידיאולוגיה ומיסים
טעמנו כבר שקשוקה אבל איפה הביצים
אשא עיניי ויעלה מהאוב
יעקב תביא את הסולם שנרד מהעץ
כי היונה הפכה לנץ
תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתפשט לתוך כל לב שותת
ותעלה ניגון בכל החדרים
עם סגולה אור לגויים
אין מצב כזה בינתיים
חושך על פני תהום
עורי עורי תתעוררי
יש ניצוץ של אור שקיים בכל אחד
גם בהוא שעיניו רושפות גיצים
כמו לי ולך פשוט שורף לו מבפנים
אלפי שירים כבר נכתבו וכמה עוד ימים יגידו
בקולות רמים ובשופר את החומות הרעידו
לא ידענו אז שבתוכנו יש כזו עוצמה
להתגבר ולהפיל את החומות עם מנגינה
קצת שונה ישר שונא נבין שיש הרבה דומה
גם אם הוא בשפה זרה אנחנו מאותה השכונה
מוסא או משה מה זה משנה
פרו ורבו מלאו ת'ארץ כל בניו של אברהם
תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתפשט לתוך כל לב שותת
ותעלה ניגון בכל החדרים
תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתרחב לתוך כל לב אוהב
ותעלה ניגון בכל החדרים
נישא על כנף המנגינה השמיימה
אל מקום שבו אל מקום שבו
אין לא יום ולא לילה
וכל הכאבים שבו הופכים לחוויות
משם בלי קושי אני משקיף
על כל היופי והג'יף
ומשם אני רואה כמה אין לנו ברירה
ומשם אני שואב כוחות לחיות את הסתירה
ומשם אני קולט בדיוק את גודל השעה
אני חוזר לאדמה חמוש במנגינה
תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתפשט לתוך כל לב שותת
ותעלה ניגון בכל החדרים
תן לי מנגינה שתעלה אליי הביתה
תן לי מנגינה שתשאיר אותי נקי
מנגינה שתתרחב לתוך כל לב אוהב
ותעלה ניגון בכל החדרים
© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם.
- במקורות השונים ממסורת ישראל, הקריאה "עורי עורי" מכוונת בכל פעם למישהי אחרת.
האזינו לשירם של אברהם טל והדג נחש. מי צריך להתעורר לפי השיר? - מה כוחו של שימוש בביטוי מתוך התנ"ך בשיר ישראלי מודרני?
בפרק ד מתואר רגע ההבסה של סיסרא, שר הצבא הכנעני. כפי שניבאה דבורה הנביאה, סיסרא לא הובס בידי גבר אלא בידי אישה.
סיסרא רץ משדה הקרב לעבר האוהל של יעל, והיא לא נבהלה ולא ברחה, להפך. היא הזמינה את סיסרא לאוהל שלה, אירחה אותו ברוחב לב, נתנה לו להרגיש נוח וכאשר הוא נרדם, שלפה את יתד האוהל והרגה אותו!
בפרק ה דבורה מהללת בשירתה את מעשיה של יעל.
היום הביטוי "מַיִם שָׁאַל חָלָב נָתָנָה" משמש להבעת נדיבוּת. הסופר הישראלי הנודע ש"י עגנון, זוכה פרס נוֹבֶּל לספרות, כתב בסיפורו "בִּדְמִי יָמֶיהָ": "תני לי מעט מים, ואצוק לו טה* לתוך הכוס. ויאמר מים שאל טה נתנה לו."
*טה – תֵּה.
- סיסרא ביקש מים, ואילו יעל נתנה לו חלב. מדוע לדעתכם נתנה לו יעל חלב במקום מים? האם בשל נדיבותה, או שהייתה לכך סיבה אחרת? הסבירו את תשובתכם.
- כתבו פִּסקה משלכם ושבצו בה את הביטוי "מַיִם שָׁאַל חָלָב נָתָנָה" (או ביטוי באותו המבנה, כפי שעשה ש"י עגנון).
לכבוד שנת ה-66 למדינת ישראל, הלחינה המוזיקאית נורית הירש את פסוקי שירת דבורה. הזמרת והשחקנית אסתר רדא ביצעה את קטע השירה יחד עם תזמורת סימפונט רעננה בטקס הדלקת המַשׂוּאות בירושלים. באותה השנה נושא הטקס היה: "זמן נשים – הישגים ואתגרים", ו-14 נשים הדליקו בו משואות.
- מדוע לדעתכם נבחר דווקא קטע זה לטקס?
- מה דעתכם על הפרשנות המוזיקלית לפסוקים – אילו רגשות ותחושות מעוררת היצירה המוזיקלית בנוגע לתפקידה של דבורה ולמהלך הקרב?
קרדיט: שירת דבורה – אסתר רדא, נורית הירש ותזמורת סימפונט רעננה/נורית הירש-כלת פרס ישראל, 2014
אדריאן קרוז היא אומנית אפריקאית-אמריקאית בת-זמננו, ילידת שכונת הארלם שברובע מנהטן בניו יורק. קרוז יוצרת יצירות אומנות מרהיבות מבדים צבועים ומעוטרים בסגנון שִׁבְטִי.
מדברי האומנית על יצירותיה:
האומנות שאני יוצרת מביאה לידי ביטוי באופן חזותי את מה שלא מדברים עליו בקלות, את התשוקה לצבע, את האהבה לסמלים ואת העניין העמוק ברוחניות. המתנות שקיבלתי מאבותיי הקדמוניים, ממלאכים וממדריכים רוחניים… זורמות דרכי בחגיגה של הישרדות. שורשיי העתיקים מאפשרים לי ערוץ של ריפוי וברכה…
- תארו את דבורה כפי שהיא מוצגת ביצירתה של אדריאן קרוז. שימו לב לתנוחת הגוף, ליציבה, להבעת הפנים, למבט, לפְּרוֹפּוֹרְצְיָה בין אברי הגוף (פרופורציה – היחס בין הגדלים).
מה אופן הצגתה של דבורה מבקש לספר לנו עליה? - כל אומן מביא ליצירתו את עצמו.
קראו שוב את קטע המידע על האומנית ואת דברי האומנית על יצירתה, הביטו שוב ביצירה והסבירו כיצד האמירה שבכותרת מתאימה ליצירה זו.
הר תָּבוֹר נמצא בצפון הארץ, בגליל התחתון, מצפון לעמק יזרעאל ומדרום לרכס הרי נצרת. גובהו 562 מטרים מעל גובה פני הים, ויש האומרים ששמו "תָּבוֹר" כיוון שהוא מזכיר את הטַבּוּר (הפופיק) שבמרכז הבטן.
הוא צופה על כל הכיוונים שסביבו – יש ממנו תצפית פתוחה של 360 מעלות. שתי התכונות הללו – הגובה ויכולת התצפית, הפכו אותו להר חשוב מבחינה דתית ומבחינה צבאית. בתנ"ך, בספר שופטים, מסופר עליו שהוא מקום ההתכנסות הצבאית של ברק. בהמשך, בתקופת בית המקדש השני, היה זה מקום ההתכנסות הצבאית של היישוב היהודי בצפון נגד הרומאים. אחר כך הפך הר תבור למקום קדוש לדת הנוצרית. על פי האמונה הנוצרית, על פסגת ההר חלה ההִשְׁתַנוּת של ישו, אירוע שבמהלכו הוא דיבר עם משה ועם אליהו ואֻשַׁר מעמדו כבן האלוהים. הכנסייה שעל ההר נקראת "כנסיית ההִשְׁתַנוּת" לזכר האירוע. כדאי לטייל באזור ההר – לבקר בכנסיית ההשתנות וללכת במסלול ההליכה שסובב את התבור, שבו יש צמחיה יפה ותצפית נוף לכל הסביבה.
- התבוננו בתמונות – מדוע לדעתכם נלחמו על השליטה בהר לאורך השנים?
- כיצד אפשר להסביר את מקור שמו של ההר?
- משימת אתגר – צאו לטיול משפחתי בהר!
נַחַל קִישׁוֹן הוא נחל איתן הזורם מאזור ג'נין בשומרון דרך עמק יזרעאל ועד לים התיכון. אורכו כ-70 קילומטרים. הנחל מוזכר בתנ"ך בכמה מקומות – בספר שופטים ובספר מלכים.
עם יובליו של הקישון נמנים נחל השופט, נחל ציפורי, נחל יקנעם ונחל נהלל. בסביבת הקישון יש צמחייה מגוונת והאזור הוא בית גידול לבעלי חיים רבים. במשך שנים רבות היה הנחל היפה מזוהם בשל פסולת רעילה של מפעלים שהוזרמה אליו, וכפי הנראה גרמה למחלות ולתמותה של בני אדם ובעלי חיים. בשנת 2015 החל ניקוי קרקעית הנחל ושיקומו.
- על פי הסרטון, אילו פעולות ננקטו על מנת לנקות את הנחל?
- מדוע לדעתכם חָבְרוּ גורמים רבים כל כך לפעולות שיקום הנחל?
קרדיט: פרויקט ניקוי קרקעית נחל קישון/נהר הקישון, 2012
לדבורה ולברק יש תוכנית כיצד להפיל בפח את סיסרא ואת צבאו. אומנם הצבא של סיסרא גדול יותר מזה שעומד לרשותם ומצויד במרכבות ברזל גדולות, אבל לפעמים הגודל והציוד הכבד הם דווקא חיסרון ולא יתרון.
- קִראו את הפסוקים וזהו את שמות המקומות במפה המצורפת.
- הסבירו במילים שלכם את תוכנית הקרב ואת מהלכו.
המרכבות מוכרות לנו מציורי קיר, משרידים (חלקי מרכבות שנשתמרו) ומממצאים קטנים כמו חפצי אומנות שנמצאו בחפירות ארכאולוגיות. לפי הממצאים, נראה כי המרכבה שהיתה בשימוש בכנען הייתה בעלת שני גלגלים ורתומה לסוס אחד או שניים.
בגלגלי המרכבה היו ארבעה או שישה חישורים (שהעניקו חוזק ויציבות לגלגל). רַכָּב המרכבה יכול היה לקשור את המושכות למותניו וכך ידיו היו פנויות להשתמש בקשת ובחיצים. המרכבות היו עשויות משילובים של עור, עץ ומתכת, והיה בהן תא מוגן ללוחמים.
- על פי פסוקים ג-ז, מה ההערכה המספרית וסוג הלוחמים של כל אחד מהצבאות?
- מה הם לדעתכם היתרונות והחסרונות של כל צד?
אילו היו נערכות היום בחירות בישראל, אילו מנהיגים מהמקרא היו יכולים להיבחר? הסרטון עוקב אחר תכונותיה המיוחדות של דבורה הנביאה.
- בסרטון יש רמזים רבים לתכונות המיוחדות של דבורה הנביאה. מה הן התכונות הללו?
- האם תכונות אלה חשובות למנהיגות? מדוע?
קרדיט: דבורה- משוררת, לוחמת נביאה ו..אולי תרוץ לכנסת? / מקראנט אתר התנך, 2013
כדי להבין את תוכנית הקרב השלמה יש לקרוא את פרק ד, שם מתוארת התוכנית, וגם את פרק ה (שירת דבורה), שם מתואר הביצוע. כשקוראים את שני הפרקים, מבינים את התוכנית בשלמותה.
- לאחר קריאת הפסוקים מהתנ"ך וצפייה בסרטון – הסבירו במילים שלכם את תוכנית הקרב.
- לדעתכם, מי היו האחראים להצלחתה?
קרדיט: חדשות התנ"ך – אהוד ודבורה הנביאה/ חינוכית ראשונים בעולם, 2016
ספר שופטים פרק ד אבל רגע לפני … תפקידי נשים בקרב. חשבתם על זה פעם?
"וַיֹּסִפוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי ה'".
ומה יעשה אלוהים?
אלוהים שולח עונש. הפעם תורם של יבין מלך חצור ושר צבאו סִיסְרָא להציק לישראל, במשך 20 שנה.
אבל הפעם לא נשלח שופט להושיע אלא שופטת: "וּדְבוֹרָה אִשָּׁה נְבִיאָה אֵשֶׁת לַפִּידוֹת הִיא שֹׁפְטָה אֶת יִשְׂרָאֵל בָּעֵת הַהִיא".
מי את דבורה? שופטת צדק? מושיעה צבאית? נביאה?!
דבורה לא מובילה את הקרב בעצמה, אלא היא שליחה של אלוהים למינוי מושיע צבאי. היא מזעיקה את ברק בן אבינועם משבט נפתלי שיצא למלחמה בסיסרא, בעזרת חיילים מהשבט שלו ומשבט זבולון. אבל ברק קצת מפחד… יש לו תנאי: "אִם תֵּלְכִי עִמִּי וְהָלָכְתִּי וְאִם לֹא תֵלְכִי עִמִּי לֹא אֵלֵךְ". אין בעיה, אני מצטרפת אבל דע לך ש: "בְיַד אִשָּׁה יִמְכֹּר ה' אֶת סִיסְרָא".
יש לכם כבר ניחוש מי היא אותה אישה?
נחזור לקרב! ברק וצבאו עולים על הר תבור (ליד עפולה). סיסרא שומע על ההכנות של ברק ונערך לקרב: "וַיַּזְעֵק סִיסְרָא אֶת כָּל רִכְבּוֹ תְּשַׁע מֵאוֹת רֶכֶב בַּרְזֶל וְאֶת כָּל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ מֵחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם אֶל נַחַל קִישׁוֹן". כן, 900 רכב ברזל אורבים למרגלות ההר. עם כלים כאלה הניצחון שלו מובטח.
"וַתֹּאמֶר דְּבֹרָה אֶל בָּרָק קוּם כִּי זֶה הַיּוֹם אֲשֶׁר נָתַן ה' אֶת סִיסְרָא בְּיָדֶךָ".
ברק, עם הליווי הצמוד של דבורה, יוצא להתקפת פתע, כשהוא וצבאו יורדים במהירות מהר תבור לעבר נחל קישון. אבל, בתזמון אלוהי ממש, מתחיל לרדת גשם. מרכבות הברזל תקועות בבוץ, ובמקום כלי מלחמה, המרכבות הופכות למלכודות לחיילים. גם המרכבה של סיסרא נתקעת, וכדי להציל את עצמו הוא קופץ ממנה ורץ ברגל.
לאן יוכל לברוח?
לאוהל של חֶבֶר הַקֵּינִי.
חֶבֶר היה איש ממשפחתו של יתרו חותן משה (מפעם פעם). הוא חי בשלום גם עם ישראל וגם עם ממלכתו של יבין מלך חצור. סיסרא בונה על השלום הזה ומגיע לאוהל, ופוגש שם את יעל אשתו של חבר, ומבקש ממנה מסתור.
סיסרא מבקש מים ויעל מביאה לו חלב, שגורם לו להירדם מהר. הוא מתכסה בשמיכה, ורגע לפני שהוא עוצם עיניים הוא מבקש ממנה לשמור שאף אחד לא ידע שהוא שם.
בשיא המתח! מה דעתכם? יעל לטובתו או נגדו?! מה דעתכם?
בעודו ישן, אוחזת במהירות יעל את יתד האוהל והורגת את סיסרא.
למה, לדעתכם, בוחרת יעל צד במלחמה בין ישראל לבין חצור?
כשברק מגיע לאזור במרדף שלו אחרי סיסרא היא יוצאת לקראתו באלגנטיות ורומזת לו שהוא יכול לעצור את המרדף: "לֵךְ וְאַרְאֶךָּ אֶת הָאִישׁ אֲשֶׁר אַתָּה מְבַקֵּשׁ". עשרים שנות הצקות של יבין וסיסרא הגיעו לסיומן.
אז יעל היא האישה שדבורה דיברה עליה! ניחשתם נכון?
"כִּי לֹא תִהְיֶה תִּפְאַרְתְּךָ עַל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אַתָּה הוֹלֵךְ כִּי בְיַד אִשָּׁה". מתברר שנבואתה של דבורה התגשמה.
האם לדעתכם זו מחמאה לברק או עלבון?
רוצים לשמוע עוד? צפו בחדשות התנך על דבורה הנביאה!
מה אתם חושבים על המעשה של יעל? מה אתם הייתם עושים במצב הזה? ו…עם מי מהדמויות אתם מזדהים בסיפור?
ספר שופטים פרק ה. רגע לפני הקריאה…
איך אתם מתנהגים אחרי שאתם מנצחים?
בפרק הקודם סיפרנו על ניצחון ישראל על יבין מלך חצור ושר צבאו סִיסְרָא. הפרק שלנו כולו, הוא שירת הניצחון. ומי המשוררת? קבלו את הנביאה, השופטת, וגם.. המשוררת! וַתָּשַׁר דְּבוֹרָה וּבָרָק בֶּן אֲבִינֹעַם.
אפשר לומר שהשירה עוסקת ארבעה נושאים מרכזיים:
השירה מברכת את הַמִּתְנַדְּבִים בָּעָם. ואגב מתברר שאמנם שבטי זבולון ונפתלי היו הלוחמים המרכזיים אבל היו עוד שבטים שלקחו חלק במלחמה: אפרים, בנימין, מנשה ויששכר. ואולי גם ראובן וגד. אבל… היו גם כאלה שלֹא בָאוּ… לְעֶזְרַת ה' בַּגִּבּוֹרִים ודבורה לא חוסכת את הביקורת שלה עליהם.
השירה גם מסבירה מדוע מרכבות הברזל הענקיות של צבא סיסרא לא היו יעילות בקרב, מדוע פתאום היו בלבול ומהומה. זה לא קרה סתם. נַחַל קִישׁוֹן גְּרָפָם. כלומר… לפתע פתאום החל לרדת גשם זלעפות, הנחל דרכו התקדם צבא סיסרא לכיוון ישראל הוצף וסחף את המרכבות. מי שהצליח לעמוד בסחף, שקע בבוץ שהשאיר השיטפון. המרכבות שהיוו את היתרון הגדול של האויב הפכו להיות נטל.
מה עוד? הניצחון הרי לא היה שלם בלי פעולת המחץ של יעל! השירה מהללת את יעל, מלכת הניצחון. תְּבֹרַךְ מִנָּשִׁים יָעֵל אֵשֶׁת חֶבֶר הַקֵּינִי מִנָּשִׁים בָּאֹהֶל תְּבֹרָךְ. ישנן נשים שהיו "נשארות באוהל", אדישות או לא מכירות בכוחן לסייע. אבל יעל היא משהו מיוחד.
זוכרים שבפרק ד דבורה ניבאה (בלעג) שתפארתו של ברק תהיה ביד אישה?! אז… בבקשה!
וכמובן, שירת ברק ואבינועם מזכירה את הגיבור הגדול של האירוע. מי אם לא… אלוהים שהושיע את ישראל! אֲזַמֵּר לַה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל… מִן שָׁמַיִם נִלְחָמוּ הַכּוֹכָבִים מִמְּסִלּוֹתָם נִלְחֲמוּ עִם סִיסְרָא… כֵּן יֹאבְדוּ כָל אוֹיְבֶיךָ ה'.
מתברר, שהיו הרבה שותפים בניצחון.
סיבות טובות לכתוב שיר, ואפילו… להלחין ולשיר אותו!
לכבוד שנת ה-66 למדינת ישראל, הלחינה המוזיקאית נורית הירש את פסוקי שירת דבורה. הזמרת והשחקנית אסתר רדא ביצעה את קטע השירה יחד עם תזמורת סימפונט רעננה בטקס הדלקת המַשׂוּאות בירושלים. באותה השנה נושא הטקס היה: "זמן נשים – הישגים ואתגרים", ו-14 נשים הדליקו בו משואות.