סגור תצוגת כיתה
הפרק

אהבת אברהם לבריות

פסוקים כג-כו

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נבקש מכל תלמיד לפתוח את המחברת ולכתוב את מי הוא אוהב, רשימה של כל שמות אהוביו (אפשר לכתוב כל אדם שהוא אוהב, אפילו אדם שהוא איננו מכיר). נשאל את התלמידים:

  • מה הייתם מוכנים לעשות למען אהוביכם?
  • האם כתבתם שאתם אוהבים את כל בני האדם? מדוע?
  • האם לדעתכם אברהם אהב את אנשי סדום? הסבירו.
  • האם אברהם ישמח בהשמדת סדום? נמקו.

מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים

נקרא את פסוקים כג-כו ונבקש מהתלמידים למצוא מה הייתה תגובתו של אברהם למשמע הבשורה על השמדת סדום.

מבט שני - הסבר הפסוקים ושאלות הבנה

נקרא שוב את פסוק כג ונסביר אותו: אברהם פונה אל אלוהים ושואל: "האם תספה (תהרוג) צדיק עם רשע? (צדיק הוא מי שמתנהג בצדק). נשאל את התלמידים:

  • מה יחסו של אברהם לאנשי סדום?
  • מדוע אברהם מנסה להציל את סדום?
  • מהן הטענות של אברהם נגד השמדת סדום? ("הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע?", "הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט?").

מבט שלישי - התבוננות

  • האם אברהם אוהב את המעשים של אנשי סדום? (לא, הוא מתנהג בחייו הפוך מאנשי סדום)
  • מדוע אברהם מנסה למנוע את הרס סדום? (אברהם הוא 'אב המון גויים', הוא מרגיש אחריות ואהבה גם כלפי סדום ואנשיה)
  • לכיתות מתקדמות: השוו בין תגובתו של נוח לבשורת המבול על העולם לבין תגובתו של אברהם על הבשורה על מחיית סדום.

שימו לב, אברהם מעז לדבר ולטעון טענות נגד אלוהים – "הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט?" למען הגנה על אנשים רעים מלאי עוולות, זאת השתדלות עצומה של אברהם שנובעת מאהבת אדם.

דמיינו איך נראתה רשימת האוהבים שבה פתחנו את השיעור, לו אברהם אבינו היה כותב אותה. אברהם אהב את הבריות כולן, הוא היה מוכן להתאמץ ולהסתכן בעבור כל אדם.

נזכיר לתלמידים שבמלחמת ארבעת המלכים, כאשר לוט נפל בשבי עם אנשי סדום, יצא אברהם למסע ארוך כדי לחלץ אותם, ולבסוף כאשר מלך סדום הציע לו כסף, אברהם ענה שהוא לא ייקח "מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל" (פרק יד פסוק כד), כלומר אברהם יצא להגנתם בלא כל תמורה.

מבט לחיים

נבקש מכל תלמיד לומר או לכתוב את הלקחים שאפשר להפיק מהלימוד.

  • כיצד אנחנו יכולים לדאוג לזולת?
  • כיצד אנו יכולים לעזור גם לאלו שאינם חברים שלנו?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: פתחנו את השיעור בכתיבה אישית של רשימת אנשים שאנו אוהבים, המשכנו בלימוד הפסוקים המתארים את תגובת אברהם לבשורת השמדת סדום. דנו בלקחים שאנו יכולים להפיק מיחסו של אברהם לאנשי סדום, חתמנו את השיעור בחשיבה על הלקחים שנוכל ליישם בחיינו.
מיומנות: קריאת פסוקים והבנתם.
מתודה: כתיבת רשימת אהובים.

העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
מעט והרבה
הַצַדִיקִים אוֹמְרִים מְעַט וְעוֹשִׂים הַרְבֵּה, אֲבָל רְשָׁעִים אוֹמְרִים הַרְבֵּה וַאֲפִילוּ מְעַט אֵינָם עוֹשִׂים.וְכֵיצַד אָנוּ יוֹדְעִים...
מעט והרבה
"יֻקַּח נָא מְעַט מַיִם וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם וְהִשָּׁעֲנוּ תַּחַת הָעֵץ." (פסוק ד)

וילם ואן הרפ, הַמַלְאָכִים מְבַקְרִים אֶת אַבְרָהָם, 1660-1650. מאוסף Hessisches Landesmuseum Darmstadt, ויקישיתוף

הַצַדִיקִים אוֹמְרִים מְעַט וְעוֹשִׂים הַרְבֵּה, אֲבָל רְשָׁעִים אוֹמְרִים הַרְבֵּה וַאֲפִילוּ מְעַט אֵינָם עוֹשִׂים.
וְכֵיצַד אָנוּ יוֹדְעִים שֶׁהַצַדִיקִים אוֹמְרִים מְעַט וְעוֹשִׂים הַרְבֵּה?
מִכָּךָ שֶׁאַבְרָהָם אָבִינוּ אָמַר לְמַלְאָכִים: פַּת אַתֶם סוֹעֲדִים עִמִי הַיוֹם. אֲבָל לְבַסוֹף הֵכִין לָהֶם אֲרוּחָה גְדוֹלָה – שְׁלוֹשָׁה שְׁוָורִים וְתֵשַׁע סְאִין שֶׁל סוֹלֶת.

(עיבוד. על פי: אבות דרבי נתן, יג, ג)

  • עַל פִּי הַמִדְרָשׁ, הִתְנַהֲגוּתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם הַמְאָרֵחַ הִיא דוּגְמָה לְהִתְנַהֲגוּת שֶׁל "אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה".
    מָה הַ"מְעַט" שֶׁאַבְרָהָם אוֹמֵר בְּפָסוּק ה? וּמָה הַ"הַרְבֵּה" שֶׁהוּא עוֹשֶׂה בִּפְסוּקִים ו-ח?
הכצעקתה
אֱלוֹהִים שׁוֹמֵעַ אֶת זַעֲקַת הָעֲשׁוּקִים הָעוֹלָה מֵהֶעָרִים סְדוֹם וַעֲמוֹרָה, וּמַחְלִיט לָרֶדֶת וְלִבְדוֹק אִם הַמַצָב שָׁם...
הכצעקתה
"אֵרְדָה נָּא וְאֶרְאֶה הַכְּצַעֲקָתָהּ הַבָּאָה אֵלַי עָשׂוּ כָּלָה, וְאִם לֹא - אֵדָעָה." (פסוק כא)

אדוורד מונק, הצעקה, 1910, מאוסף מוזיאון מונק, מתוך ויקישיתוף

אֱלוֹהִים שׁוֹמֵעַ אֶת זַעֲקַת הָעֲשׁוּקִים הָעוֹלָה מֵהֶעָרִים סְדוֹם וַעֲמוֹרָה, וּמַחְלִיט לָרֶדֶת וְלִבְדוֹק אִם הַמַצָב שָׁם בֶּאֱמֶת כָּל כָּךָ קָשֶׁה, לִפְנֵי שֶׁיַחְלִיט כֵּיצַד לִפְעוֹל וְאִם לְהַעֲנִישׁ.
הַמִילָה "הַכְּצַעֲקָתָהּ" מְבַטֵאת שְׁאֵלָה וּתְמִיהָה: הַאִם הַדָבָר בֶּאֱמֶת חָמוּר כָּל כָּךָ?

 

להמשך קריאה

הַמִילָה הָאֲרוּכָּה "הַכְּצַעֲקָתָהּ" מוּרְכֶּבֶת בָּעֶצֶם מֵאַרְבַּע מִילִים:

הַאִם + כְּמוֹ + הַצְעָקָה + שֶׁלָה?

 

  • כִּתְבוּ אֶת הַמִילָה "הַכְּצַעֲקָתָהּ", וְסַמְנוּ עָלֶיהָ בִּצְבָעִים שׁוֹנִים אֶת אַרְבַּע הַמִילִים הַמַרְכִּיבוֹת אוֹתָה.
כעת חיה
מַשְׁמָעוּת הַבִּיטוּי הַמִקְרָאִי "כָּעֵת חַיָה" – בְּעוֹד שָׁנָה בְּדִיוּק מֵהַיוֹם. הַצֵירוּף הַזֶה מוֹפִיעַ בַּתַנַ"ךְ בִּשְׁנֵי...
כעת חיה
"וַיֹּאמֶר שׁוֹב אָשׁוּב אֵלֶיךָ כָּעֵת חַיָּה, וְהִנֵּה בֵן לְשָׂרָה אִשְׁתֶּךָ..." (פסוק י)

לוח שנה, gabor2100/shutterstock.com

מַשְׁמָעוּת הַבִּיטוּי הַמִקְרָאִי "כָּעֵת חַיָה" – בְּעוֹד שָׁנָה בְּדִיוּק מֵהַיוֹם. הַצֵירוּף הַזֶה מוֹפִיעַ בַּתַנַ"ךְ בִּשְׁנֵי סִיפּוּרִים הַקְשׁוּרִים לַהַבְטָחָה לְלֵידַת בֵּן: פַּעַם אַחַת כַּאֲשֶׁר הַמַלְאָךְ מְבַשֵׂר לְשָׂרָה שֶׁהִיא עֲתִידָה לָלֶדֶת בֵּן, וּבַפַּעַם הַשְׁנִיָיה כַּאֲשֶׁר הַנָבִיא אֱלִישָׁע מַבְטִיחַ לָאִישָׁה הַשׁוּנַמִית שֶׁהִיא תֵלֵד בֵּן (בספר מלכים ב, פרק ד).

  • מָה הָיְיתָה תְגוּבָתָה שֶׁל שָׂרָה לְהַבְטָחָתָם שֶׁל הַמַלְאָכִים?
  • כִּתְבוּ יְדִיעָה מִימֵי הַתַנַ"ךְ וְהִשְׁתַמְשׁוּ בָּה בַּצֵירוּף "כָּעֵת חַיָה".
אברהם והאורחים
הַתַצְלוּם "אוֹהֶל אַבְרָהָם" הוּא חֵלֶק מִסִדְרַת תַצְלוּמִים בַּנוֹשֵׂא "אַבְרָהָם אָבִינוּ" שֶׁל הָאוֹמָן טוֹבִּי כֹּהֵן.בַּמֶרְכָּז, תַחַת...
אברהם והאורחים
"וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים." (פסוק ב)

טובי כהן, אוהל אברהם , 2012. © טובי כהן

הַתַצְלוּם "אוֹהֶל אַבְרָהָם" הוּא חֵלֶק מִסִדְרַת תַצְלוּמִים בַּנוֹשֵׂא "אַבְרָהָם אָבִינוּ" שֶׁל הָאוֹמָן טוֹבִּי כֹּהֵן.
בַּמֶרְכָּז, תַחַת הָעֵץ, יוֹשְׁבִים שְׁלוֹשֶׁת הַמַלְאָכִים, וְאַבְרָהָם רוֹחֵץ אֶת רַגְלֵיהֶם. מִפֶּתַח הָאוֹהֶל מְצִיצָה עֲלֵיהֶם שָׁרָה, וּבַצַד הַשֵׁנִי, רָחוֹק מֵהַהִתְרַחֲשׁוּת, יוֹשֵׁב יִשְׁמָעֵאל לְבַדוֹ. הָאוֹר הֶחָזָק שֶׁבּוֹקֵעַ מִבֵּין הֶהָרִים מֵאָחוֹר וְהַצֵל הַמֵגֵן מִפָּנָיו מְסַמְלִים נוֹכְחוּת שֶׁל אֱלוֹהִים הַשׁוֹמֵר עַל אַבְרָהָם.
הַדְמוּיוֹת אוֹמְנָם מְמוּקָמוֹת בַּמֶרְכָּז הַיְצִירָה, אַךְ נִרְאוֹת קְטַנוֹת בַּהַשְׁוָואָה לַטֶבַע הָעוֹצְמָתִי שֶׁסְבִיבָן.

  • לְפִי דַעְתְכֶם, מִי "הַגִיבּוֹר הָרָאשִׁי" בִּיצִירָה זוֹ: אַחַת הַדְמוּיוֹת? הָעֵץ? הַנוֹף הַמִדְבָּרִי הַהֲרָרִי? וְאוּלַי מַשֶׁהוּ אַחֵר?
    לִפְנֵי שֶׁתַעֲנוּ, בִּדְקוּ אֵיפֹה מְמוּקָם כָּל אֶחָד מֵהֶם בַּיְצִירָה (בַּמֶרְכָּז, בַּצַד, מֵאָחוֹר), מָה גוֹדְלוֹ בְּיַחַס לַשְׁאָר, וּמָה הוּא גוֹרֵם לָכֶם לְהַרְגִישׁ.
  • וְעוֹד נְקוּדָה לַמַחְשָׁבָה: הַאִם בְּהֶכְרֵחַ דְמוּת קְטַנָה שֶׁנִמְצֵאת בְּמָקוֹם שׁוּלִי בַּיְצִירָה, הֲכִי פָּחוֹת תְרַגֵשׁ אוֹתָנוּ? הַאִם יָכוֹל לִקְרוֹת גַם לְהֶפֶךְ?
אורחים
הַבִּיטוּ בַּיְצִירָה "אַבְרָהָם מְבָרֵךְ אֶת הַמַלְאָכִים" שֶׁל הָאוֹמָן מִיכָאֵל פָאלְק. בְּצַד אֶחָד עוֹמְדִים שְׁלוֹשֶׁת הַמַלְאָכִים,...
אורחים
"וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים עָלָיו וַיַּרְא וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּשְׁתַּחוּ אָרְצָה." (פסוק ב)

אברהם, שרה והמלאכים © מיכאל(אוטו)פלק. באדיבות המשפחה

הַבִּיטוּ בַּיְצִירָה "אַבְרָהָם מְבָרֵךְ אֶת הַמַלְאָכִים" שֶׁל הָאוֹמָן מִיכָאֵל פָאלְק.

בְּצַד אֶחָד עוֹמְדִים שְׁלוֹשֶׁת הַמַלְאָכִים, וּמוּלָם, בְּפֶתַח הָאוֹהֶל, עוֹמְדִים אַבְרָהָם וְשָׂרָה. הַדְמוּיוֹת גְדוֹלוֹת מְאוֹד יַחֲסִית לְגוֹדֶל הַיְצִירָה.
הַסִגְנוֹן של צִיוּרָיו שֶׁל מִיכָאֵל פָאלְק נִקְרָא "סִגְנוֹן נָאִיבִי" – סִגְנוֹן שֶׁיֵשׁ בּוֹ תְמִימוּת, צְבָעִים עַזִים וּשְׂמֵחִים – כְּאִילוּ צִיֵיר אוֹתָם יֶלֶד.

  • אַבְרָהָם מַחֲזִיק בְּיָדָיו קְעָרָה וּמַגֶבֶת. מַדוּעַ? (רֶמֶז: הַתְשׁוּבָה בְּפָסוּק ד.)
  • שִׂימוּ לֵב לִתְנוּחַת יָדֶיהָ שֶׁל שָׂרָה. לְפִי דַעְתְכֶם, מָה הִיא רוֹמֶזֶת לָנוּ עַל הַהַרְגָשָׁה שֶׁל שָׂרָה? מַדוּעַ שָׂרָה מַרְגִישָׁה כָּךָ?
אלוני ממרא
יֵשׁ הַמְזַהִים אֶת הָאֲתָר רַאמַת אֶל חַלִיל הַנִמְצָא סָמוּךְ לְחֶבְרוֹן, כְּאַלוֹנֵי מַמְרֵא הַמִקְרָאִית.מְשַׁעֲרִים שֶׁבַּמָקוֹם הָיְיתָה...
אלוני ממרא
"וַיֵּרָא אֵלָיו ה' בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא, וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם." (פסוק א)

אלוני ממרא, חברון, 1890- 1900. צילום: Library of Congress Prints and Photographs Division Washington [LC-DIG-ppmsca-02678]

יֵשׁ הַמְזַהִים אֶת הָאֲתָר רַאמַת אֶל חַלִיל הַנִמְצָא סָמוּךְ לְחֶבְרוֹן, כְּאַלוֹנֵי מַמְרֵא הַמִקְרָאִית.
מְשַׁעֲרִים שֶׁבַּמָקוֹם הָיְיתָה חוֹרְשַׁת אַלוֹנִים בְּנַחֲלָתוֹ שֶׁל אָדָם בְּשֵׁם מַמְרֵא שֶׁהָיָה מִבַּעֲלֵי בְּרִיתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם בְּמִלְחַמְתוֹ נֶגֶד מַלְכֵי הַמִזְרָח.
עַל פִּי תֵיאוּרִים רַבִּים, הָיָה בָּאֲתָר עֵץ גָדוֹל וּמַרְשִׁים שֶׁכּוּנָה "עֵץ אַבְרָהָם".

  • נַסוּ לִמְצוֹא קֶשֶׁר בֵּין הַתַצְלוּם לְבֵין שֵׁם הַמָקוֹם – אַלוֹנֵי מַמְרֵא.
  • נַסוּ לְדַמְיֵין כֵּיצַד נִרְאָה הַיִישׁוּב הַמִקְרָאִי אַלוֹנֵי מַמְרֵא, לְפִי מָה שֶׁרוֹמֵז שְׁמוֹ, וְצִיְירוּ אוֹתוֹ.
סדום ועמורה
עַל פִּי הַסִיפּוּר הַמִקְרָאִי, הֶעָרִים סְדוֹם וַעֲמוֹרָה נִמְצָאוֹת בְּאֵזוֹר כִּיכַר הַיַרְדֵן. כִּיכַר הַיַרְדֵן – הָאֵזוֹר...
סדום ועמורה
"וַיֹּאמֶר ה' זַעֲקַת סְדֹם וַעֲמֹרָה כִּי רָבָּה, וְחַטָּאתָם כִּי כָבְדָה מְאֹד." (פסוק כ)

כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

עַל פִּי הַסִיפּוּר הַמִקְרָאִי, הֶעָרִים סְדוֹם וַעֲמוֹרָה נִמְצָאוֹת בְּאֵזוֹר כִּיכַר הַיַרְדֵן.
כִּיכַר הַיַרְדֵן – הָאֵזוֹר שֶׁבּוֹ נְהַר הַיַרְדֵן נִשְׁפָּךְ לְיָם הַמֶלַח. בְּאֵזוֹר זֶה יֵשׁ שֶׁפַע שֶׁל מַעְיָינוֹת וְהוּא נֶחְשַׁב לִנְוֵוה מִדְבָּר פּוֹרֶה. הָאֵזוֹר נוֹשֵׁק לְמִדְבַּר יְהוּדָה. מִצִידוֹ הָאֶחָד אֶפְשָׁר לִרְאוֹת אֶת מְצוּק הַהֶעֱתֵקִים (רֶצֶף שֶׁל צוּקִים בַּשׁוּלַיִים הַמַעֲרָבִיִים שֶׁל בֶּקַע יַם הַמֶלַח), וּמִצִידוֹ הָאַחֵר אֶת הָרֵי אֱדוֹם (שַׁרְשֶׁרֶת הָרִים בִּדְרוֹם-מַעֲרַב יַרְדֵן).

  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּמַפָּה. מָה אַתֶם יְכוֹלִים לְסַפֵּר עַל אֵזוֹר כִּיכַר הַיַרְדֵן?
  • חַפְּשׂוּ בָּאִינְטֶרְנֶט תְמוּנוֹת שֶׁל הָעִיר יְרִיחוֹ, שֶׁנִמְצֵאת סָמוּךְ לְאֵזוֹר כִּיכַר הַיַרְדֵן. עַל פִּי הַתְמוּנוֹת – מָה מְאַפְיֵין אֶת הָעִיר? הִתְיַיחֲסוּ לַצִמְחִייָה, לַנוֹף, לַצְבָעִים הַחוֹזְרִים בַּתְמוּנוֹת.

 

בישול
הַכְנָסַת אוֹרְחִים מְקוּבֶּלֶת מְאוֹד בְּקֶרֶב עַמִים נַוָודִים. אַבְרָהָם מִמַהֵר לְשָׁרֵת אֶת אוֹרְחָיו וּמְזָרֵז אֶת שָׂרָה...
בישול
"...וַיֹּאמֶר מַהֲרִי שְׁלֹשׁ סְאִים קֶמַח סֹלֶת לוּשִׁי וַעֲשִׂי עֻגוֹת. וְאֶל הַבָּקָר רָץ אַבְרָהָם, וַיִּקַּח בֶּן בָּקָר רַךְ וָטוֹב וַיִּתֵּן אֶל הַנַּעַר וַיְמַהֵר לַעֲשׂוֹת אֹתוֹ." (פסוקים ו-ז)

צַלְמִית חֶרֶס, אִישָׁה לָשָׁה בָּצֵק, אַכְזִיב, תְקוּפַת הַבַּרְזֶל. צילום: קלרה עמית. באדיבות רשות העתיקות

הַכְנָסַת אוֹרְחִים מְקוּבֶּלֶת מְאוֹד בְּקֶרֶב עַמִים נַוָודִים. אַבְרָהָם מִמַהֵר לְשָׁרֵת אֶת אוֹרְחָיו וּמְזָרֵז אֶת שָׂרָה שֶׁתָלוּשׁ בָּצֵק לְעוּגוֹת. הַכַּוָונָה כַּנִרְאֶה לְדִבְרֵי מַאֲפֶה עֲגוּלִים. בְּפֵירוּט הַסְעוּדָה יֵשׁ עֵדוּיוֹת לַאֲכִילַת בָּשָׂר וְחָלַב יַחַד, אַךְ חָשׁוּב לִזְכּוֹר שֶׁבְּסִיפּוּר זֶה אֲנַחְנוּ נִמְצָאִים בַּתְקוּפָה שֶׁלִפְנֵי מַתַן תוֹרָה וְלָכֵן, אַבְרָהָם לֹא הָיָה מְצוּוֶה עֲדַיִין בְּמִצְוָוה זוֹ.

קִרְאוּ אֶת פְּסוּקִים ג-ח וַעֲנוּ:

  • מָה הִבְטִיחַ אַבְרָהָם לְהַגִישׁ לָאוֹרְחִים? וּמָה כָּלְלָה בְּסוֹפוֹ שֶׁל דָבָר הַסְעוּדָה שֶׁהִגִישׁ לָהֶם?
  • מָה אֲנַחְנוּ יְכוֹלִים לִלְמוֹד מִכָּךָ עַל אַבְרָהָם וְשָׂרָה?
אוהל אברהם
אַבְרָהָם מְתוֹאָר כְּמִי שֶׁיוֹשֵׁב בַּשָׁעוֹת הַחַמוֹת בְּפֶתַח הָאוֹהֶל. אֵינֶנוּ יוֹדְעִים כֵּיצַד בְּדִיוּק נִרְאָה הָאוֹהֶל שֶׁל...
אוהל אברהם
"וַיֵּרָא אֵלָיו ה' בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא, וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם." (פסוק א)

אוהל מונגולי, צילום: Lucy Brown - loca4motion/shutterstock.com

אוהל טיפי אינדיאני, ניו מקסיקו. צילום: photogal/shutterstock.com

אוהל בדואי. צילום: Seleznev Oleg/shutterstock.com

אַבְרָהָם מְתוֹאָר כְּמִי שֶׁיוֹשֵׁב בַּשָׁעוֹת הַחַמוֹת בְּפֶתַח הָאוֹהֶל.

אֵינֶנוּ יוֹדְעִים כֵּיצַד בְּדִיוּק נִרְאָה הָאוֹהֶל שֶׁל אַבְרָהָם, אֲבָל אֶפְשָׁר לְשַׁעֵר לְפִי מַרְאֵה הָאוֹהָלִים בַּחֲבֵרוֹת מָסוֹרְתִיוֹת שֶׁחַיוֹת בַּאֲזוֹרֵנוּ.

להמשך קריאה

הָאוֹהֶל שֶׁל הַבֶּדוּאִים הַנַוָודִים מוּתְאָם לְחַיֵי נְדוּדִים. אֶפְשָׁר לְקַפֵּל אוֹתוֹ וּלְהַעֲבִיר אוֹתוֹ מִמָקוֹם לְמָקוֹם בְּהֶתְאֵם לְעוֹנוֹת הַשָׁנָה. יְרִיעוֹת הָאוֹהֶל מוּתְאָמוֹת לַתְנָאִים הַמִשְׁתַנִים שֶׁל מֶזֶג הָאֲוִויר.
בַּחוֹרֶף מְקִימִים אוֹהֶל אָטוּם לְמַיִם שֶׁעָשׂוּי מִשֵׂיעָר עִיזִים שָׁחוֹר. אֶת הָאוֹהֶל מְמַקְמִים בְּתַחְתִית מִדְרוֹן – בְּמֶרְחָק סָבִיר מִמְקוֹרוֹת מַיִם זוֹרְמִים – לַהֲגַנָה מִפִּגְעֵי מֶזֶג הָאֲוִויר. בַּקַיִץ הַיְרִיעוֹת עֲשׂוּיוֹת מֵחוֹמָרִים קַלִים יוֹתֵר, כְּמוֹ יוּטָה, וְאֶפְשָׁר לְהָרִים אוֹתָן וּלְהַשְׁאִיר אֶת הָאוֹהֶל פָּתוּחַ. אֶת אוֹהֶל הֵקִיץ מְקִימִים בְּמָקוֹם מְאוּוְרָר יוֹתֵר, עַל רֹאשׁ גִבְעָה.
פֶּתַח הָאוֹהֶל פּוֹנֶה תָמִיד לַמִזְרָח – לְכִיווּן הַשֶׁמֶשׁ הָעוֹלָה.

  • לִפְנֵיכֶם תְמוּנוֹת שֶׁל אוֹהָלִים בַּחֲבֵרוֹת נוֹדְדוֹת שׁוֹנוֹת בָּעוֹלָם. מִבֵּין כָּל הָאוֹהָלִים הָאֵלֶה – אֵיזֶה מַתְאִים לִהְיוֹת הָאוֹהֶל שֶׁל אַבְרָהָם?
    הַסְבִּירוּ אֶת תְשׁוּבַתְכֶם.
כמה נעים וחם באוהל אברהם
מָה אֶפְשָׁר לִלְמוֹד עַל הָאוֹפִי שֶׁל אַבְרָהָם מֵהִתְנַהֲגוּתוֹ כְּלַפֵּי הָאוֹרְחִים?צַטְטוּ שׁוּרָה מֵהַשִׁיר שֶׁל סַבָּא טוּבְיָה...
כמה נעים וחם באוהל אברהם
"...וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּשְׁתַּחוּ אָרְצָה." (פסוק ב)

  • מָה אֶפְשָׁר לִלְמוֹד עַל הָאוֹפִי שֶׁל אַבְרָהָם מֵהִתְנַהֲגוּתוֹ כְּלַפֵּי הָאוֹרְחִים?
    צַטְטוּ שׁוּרָה מֵהַשִׁיר שֶׁל סַבָּא טוּבְיָה וּפָסוּק מֵהַפֶּרֶק הַמַרְאִים זֹאת.

קרדיט: סבא טוביה – סיפורי התנ"ך – אוהל אברהם. מלים: מירי מיירס, לחן: ליאורה שלזינגר

משא ומתן עם אלוהים
  מָה הִתְכַּוֵון אֱלוֹהִים לַעֲשׂוֹת לִסְדוֹם וַעֲמוֹרָה? וּבְאֵילוּ טְעָנוֹת נִיסָה אַבְרָהָם לְשַׁכְנֵעַ אֶת אֱלוֹהִים לֹא...
משא ומתן עם אלוהים
"...הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע." (פסוק כג)

  •  

    • מָה הִתְכַּוֵון אֱלוֹהִים לַעֲשׂוֹת לִסְדוֹם וַעֲמוֹרָה? וּבְאֵילוּ טְעָנוֹת נִיסָה אַבְרָהָם לְשַׁכְנֵעַ אֶת אֱלוֹהִים לֹא לַעֲשׂוֹת זֹאת?
    • כֵּיצַד הִסְתַיְימָה הַשִׂיחָה בֵּין אַבְרָהָם לֶאֱלוֹהִים?

קרדיט: 929/ סיכום שבועי- בראשית פרקים טז-כ תנך ביחד