סגור תצוגת כיתה
הפרק

אומץ מול רשע

פסוקים טו-כב

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה:
נחלק לתלמידים דפים ריקים ונבקש מהם לכתוב, בלי לחשוב יותר מדי, איך נראה לדעתם אדם אמיץ. נאזין ל5-4 דוגמאות של תיאורי דמות אמיצה, ונתעכב על התכונות ועל המאפיינים הממחישים, לדעתם, את האומץ שלה.

אפשרות שנייה:
נבקש מהתלמידים לעמוד וליצור באמצעות הגוף פסל של אדם אמיץ. נעביר בין התלמידים "זרקור" דמיוני, נראה את הפסלים וננסה להגדיר: מה אפשר להבין בעזרת שפת הגוף שיצרתם? מה הופך אדם לאמיץ? תוך כדי הדיון, ננסה להעיר את תשומת הלב להבדל בין כוח לאומץ. (אומץ אינו מתבטא בשרירים, בגוף גדול או בכוח פיזי. הוא משהו שנמצא בלב, והוא קשור להתגברות על פחד.) מתוך הבנת ההבדל ביניהם נזמין את התלמידים לשמוע סיפור על אומץ שלא ייאמן.

מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים

נקרא יחד את הפסוקים טו-כב. הפסוקים מלאי מושגים ומילים שלא יובנו בקריאה ראשונה, ולכן נקרא בכל פעם פסוק אחד ונסביר את משמעותו, לפני המעבר לפסוק שלאחריו.

מבט שני- הסבר הפסוקים ושאלות הבנה

נבקש משני תלמידים מתנדבים הסבורים שהבינו את הסיפור, לעמוד לפני הכיתה. האחד יקרא את הפסוקים, והשני יהיה "מתורגמן" שלו לעברית שאנחנו מבינים. בסיומו של כל פסוק הקריין יעצור, והמתורגמן יתרגם אותו למילים בשפה שלנו. אם יהיה צורך נעזור בתרגום, ולבסוף נסכם שוב את ההתרחשות בפסוקים שלפנינו.

מבט שלישי- התבוננות והעמקה

נתחלק לזוגות, ונבקש מהתלמידים לדמיין שהם נמצאים כעת במצבן של שפרה ופועה: פרעה קרא להן וציווה עליהן להרוג כל בן שנולד לבני ישראל, והן יוצאות מהפגישה בארמון כשהן נסערות מאוד. בכל זוג, בני הזוג ינהלו שיחה שהתרחשה בין שפרה ופועה באותו מעמד. בשיחה יבואו לידי ביטוי השאלות: מה הביא אותן להחליט החלטה אמיצה כל כך, ממה הן פחדו, מה חיזק אותן, איך הן תכננו לבצע את החלטתן המשותפת, ועוד. בתום המשימה ננחה את הזוגות לכתוב באופן מסודר את השיחה שניהלו, ונבקש מכמה זוגות להציג את הדיאלוג לפני הכיתה. נשאל את התלמידים:

  • מה מפחיד כל כך בהחלטה של שפרה ופועה?
  • האם אתם חושבים שהייתם מעזים לקבל החלטה כזאת בעצמכם?
  • האם קרה לכם שביקשו מכם לעשות מעשה שידעתם שהוא רע מאוד והחלטתם לא לעשותו או אף להתנגד לו בדרך כלשהי?
  • האם האם אתם מכירים סיפורים דומים, מסביבתכם הקרובה או מן ההיסטוריה, היהודית או הכללית

מבט לחיים

הצעה למשימת עבודה בבית. נסכם עד כה: מה שמפעים במיוחד במעשה של המיילדות הוא המוכנות שלהן לסכן את עצמן למען מלחמה ברוע והשמירה על הטוב. הציווי להרוג תינוקות מוחלט באכזריותו, והן סירבו לשתף עם זה פעולה. לאורך ההיסטוריה היו אנשים ונשים שפעלו כך נגד רשע ואכזריות, ותוך כדי כך סיכנו את חייהם.

אפשרות ראשונה:
נבקש מהתלמידים לראיין מישהו או מישהי מבני המשפחה – הורה, סב, דודה וכדומה – ולבקש שיספרו אם הכירו בחייהם דמות כלשהי שפעלה באומץ נגד הרשע. המרואיין או המרואיינת יענו על השאלות: היכן פעלה הדמות? מתי פעלה? נגד מי? מה היו הרצון והכוונה של הדמות ושל המשטר שנגדו פעלה? מה הייתה הסכנה במעשה שתכננה הדמות, ואיך היא ביצעה את המעשה בסופו של דבר? עם הידע והתובנות שאספו, התלמידים יתבקשו להכין "מסמך אומץ" ובו יסכמו את הסיפור של הדמות שלהם ומה למדו ממנה, ואם יש תמונה הם יצרפו אותה.

אפשרות שנייה:
אם לא תהיה למרואיין דמות מוכרת כזאת, ניתן לבחור דמות מפורסמת שפעלה באומץ.

אפשרות שלישית:
אפשר לערוך עם תלמידי הכיתה רשימה של דמויות אמיצות, וכל קבוצת תלמידים תחקור ותכין "מסמך אומץ" על אחת הדמויות. לסיכום, אחרי המפגש עם הגבורה המדהימה של המיילדות ושל הדמויות האחרות שפגשנו בעקבותיהן: אפשר לבקש מהתלמידים לחזור על התרגיל שפתחנו בו את השיעור ולתאר מחדש, במילים, דמות של אדם אמיץ. לחלופין אפשר ליצור שוב בעזרת הגוף פסל של אדם אמיץ, ולהשוות את התיאורים הראשונים או את הפסלים הראשונים עם התיאורים או הפסלים האחרונים. נמקד את הדיון בהבנה, שכדי למצוא אומץ להילחם ברוע לא צריך להיות חזק פיזית אלא צריך להיות עם לב פתוח ורחב, ושכולנו יכולים לשאוב השראה אמיתית מהמיילדות ומיתר הדמויות שפגשנו.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: סיפור המיילדות הוא סיפור מפתח בכל הנוגע לגבורה מול רשע.
מיומנות: קריאה והבנה של הסיפור המקראי. קראנו את הטקסט כמה פעמים, בליוויית הסברים. ראינו שמילים שהיו קשות בהתחלה, הפכו מובנות בקריאה רציפה.
מתודה: דרך התרגיל הכפול (לתאר אדם אמיץ), בתחילת השיעור ובחתימתו, שמנו לב לאופן שבו אנחנו תופסים אומץ וכוח, ופתחנו את המחשבה למופעים אחרים, מזוככים ואמיתיים יותר, של אומץ. באמצעות הלימוד על דמויות נוספות "ברוח המיילדות", ועל ידי העמקת ההיכרות ואיסוף החומר על אודותיהן, למדנו שעמידה איתנה כזאת מול כל מיני סוגים של רוע, קיימת לאורך כל הדורות.

העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
אגודה אחת
כְּשֶׁהָיוּ יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם הָיוּ כֻּלָּם אֲגֻדָּה אַחַת.כָּרְתוּ בֵּינֵיהֶם בְּרִית שֶׁיַּעֲשׂוּ גְּמִילוּת חֲסָדִים זֶה עִם זֶה,...
אגודה אחת
"וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה, אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ." (פסוק א)

איור: shutterstock.com

כְּשֶׁהָיוּ יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם הָיוּ כֻּלָּם אֲגֻדָּה אַחַת.
כָּרְתוּ בֵּינֵיהֶם בְּרִית שֶׁיַּעֲשׂוּ גְּמִילוּת חֲסָדִים זֶה עִם זֶה,
וְיִשְׁמְרוּ בִּלְבָבָם בְּרִית אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיַעֲקֹב – מָסֹרֶת אֲבוֹתֵיהֶם,
וְשֶׁלֹּא יָנִיחוּ לְשׁוֹן בֵּית יַעֲקֹב – שְׂפַת אֲבִיהֶם,
וְלֹא יִלְמְדוּ לְשׁוֹן מִצְרַיִם,
שֶׁלֹּא יַגִּיעוּ לִידֵי עֲבוֹדָה זָרָה.

עַל פִּי תַּנָּא דְבֵי אֵלִיָּהוּ רַבָּה, פָּרָשָׁה כ"א

מתוך: פרשת השבוע, "יהודי בארץ זרה", © כל הזכויות שמורות לסנונית ולקרן תל"י.

  • מה עזר לבני ישראל לשמור על אחדות ועל הזהות שלהם במצרים?
שישה בכרס אחד
המדרש סופר שש מילים שמתארות את הריבוי (אתם מוזמנים לספור גם) "כל אחת ואחת ילדה...
שישה בכרס אחד
"וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ בִּמְאֹד מְאֹד וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ אֹתָם". (פסוק ז)
לידה של הרבה ילדים

AlohaHawaii / Shutterstock.com

המדרש סופר שש מילים שמתארות את הריבוי (אתם מוזמנים לספור גם)

"כל אחת ואחת ילדה שישה בכרס אחד, שנאמר: 'ובני ישראל פרו וישרצו'".

(שמות רבה א , ח)

  • מה קורה כשיש למישהו ילדים רבים, וכשהם גדלים – גם להם יש הרבה מאוד ילדים?
  • מָהֵם, לדעתכם, השינויים הנוצרים כשקבוצת אנשים נעשית גדולה יותר ויותר במהירות?
וכאשר יענו אתו כן ירבו וכן יפרץ
בהקשר הפרק: ככל שהמצרים עינו את בני ישראל ושיעבדו אותם יותר, הריבוי של בני ישראל...
וכאשר יענו אתו כן ירבו וכן יפרץ
"וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ."  (פסוק יב)
ניצן יוצא מגזע עץ גדוע

חוטר. צילום: Micha Dannhauer / shutterstock.com

בהקשר הפרק: ככל שהמצרים עינו את בני ישראל ושיעבדו אותם יותר, הריבוי של בני ישראל לא רק שלא נפגע אלא אף גדל.
כביטוי: ככל שמנסים להקטין משהו ולפגוע בו, הוא דווקא גדל ומתחזק.

  • התבוננו בתמונה והסבירו – מה הקשר בין הפתגם לבין התמונה?
אשר לא ידע את יוסף
מה  המלך החדש לא ידע על יוסף? אם אתם לא זוכרים, פתחו את ספר בראשית...
אשר לא ידע את יוסף
"וַיָּקָם מֶלֶךְ חָדָשׁ עַל מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף." (פסוק ח)

פסלו של רעמסס השני שרבים מזהים אותו עם המלך החדש שקם למצרים. Hajor, Wikimedia commons, CC BY-SA 3.0

  • מה  המלך החדש לא ידע על יוסף? אם אתם לא זוכרים, פתחו את ספר בראשית פרק מא והיזכרו.
  • המילים מהפסוק "אשר לא ידע את יוסף", הם ביטוי בעברית של ימנו כדי לומר שמישהו לא מכיר או לא רוצה להכיר במעשי הדור הקודם – מוזמנים לתת דוגמאות.
עבדים היינו לפרעה במצרים/ איור מהגדת פסח
הזמנה להתבוננות:  באילו סוגי עבודות עובדים בני ישראל בתמונה? איזו מהן קשה במיוחד לדעתכם? למה?...
עבדים היינו לפרעה במצרים/ איור מהגדת פסח
"וַיָּשִׂימוּ עָלָיו שָׂרֵי מִסִּים לְמַעַן עַנֹּתוֹ בְּסִבְלֹתָם וַיִּבֶן עָרֵי מִסְכְּנוֹת לְפַרְעֹה אֶת פִּתֹם וְאֶת רַעַמְסֵס." (פסוק יא)

עמוד מתוך "הגדת ברצלונה", 1340 בערך, כתב-יד. Ad. 14761, f. 30v © The British Library

הזמנה להתבוננות:

  •  באילו סוגי עבודות עובדים בני ישראל בתמונה? איזו מהן קשה במיוחד לדעתכם? למה?
  • מה הבדלים בין העבדים לבין הנוגשים המצריים?
  • מה אפשר ללמוד מהם על העבדות?
עבדות
הזמנה להתבוננות: מה מלמדת שפת הגוף של ההעבדים? באילו עבודות הם עוסקים? האם יש אדם...
עבדות
"וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ." (פסוק יג)
איור בני ישראל במצרים

איור בני ישראל במצרים. Luisa Fumi / Shutterstock.com

הזמנה להתבוננות:

  • מה מלמדת שפת הגוף של ההעבדים?
  • באילו עבודות הם עוסקים?
  • האם יש אדם המפקח על עבודתם? מצאו אותו ותארו את מעשיו לפי התמונה.
מצרים
התבוננו במפה האילמת – היכן נמצאת מצרים ומה קרבתה לארץ כנען ? אתם מוזמנים לחשוב...
מצרים
"וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה  אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ" (פסוק א)
מבט מגוגל ארץ על מזרח התיכון.

מבט מגוגל ארץ על מזרח התיכון. Jacques Descloitres, MODIS Rapid Response Team, NASA/GSFC

  • התבוננו במפה האילמת – היכן נמצאת מצרים ומה קרבתה לארץ כנען ?
  • אתם מוזמנים לחשוב באיזו דרך עברה משפחת יעקב כדי להגיע למצרים.
  • נסו לשער – כמה זמן נמשך מסע כזה ברכב בימנו? וכמה זמן הוא נמשך ברגל?
היאור- הנילוס
היאור הוא השם המקראי לנילוס, אחד הנהרות הגדולים בעולם. אורכו של הנילוס 6,655 קילומטר ושטח...
היאור- הנילוס
"וַיְצַו פַּרְעֹה לְכָל עַמּוֹ לֵאמֹר כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ וְכָל הַבַּת תְּחַיּוּן." (פסוק כב)
Ewa Studio / shutterstock.com

Ewa Studio / shutterstock.com

היאור הוא השם המקראי לנילוס, אחד הנהרות הגדולים בעולם.

אורכו של הנילוס 6,655 קילומטר ושטח אגן הניקוז שלו הוא 3,490,000 קילומטר רבוע, כעשירית משטחה של אפריקה. הנהר מהווה עורק חיים למצרים, סודאן ודרום סודאן, וזהו מקור המים העיקרי במדינות צחיחות אלו.

  • מוזמנים להכנס לקישור ולצאת לסיור וירטואלי בנילוס בעזרת הגוגל ארץ.
  • התקרבו אל הנהר – האם אתם מבחינים בחלקות השדה ובתעלות ההשקייה?
הירידה למצרים על פי ציור קיר מקבר "בני חסן"
בני ישראל לא ירדו למצרים כעבדים, אלא כאנשים מכנען שבאו לגור ב"מחסן התבואה הגדול" של...
הירידה למצרים על פי ציור קיר מקבר "בני חסן"
"וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ." (פסוק א)

בני ישראל לא ירדו למצרים כעבדים, אלא כאנשים מכנען שבאו לגור ב"מחסן התבואה הגדול" של העת העתיקה. הציור שלפניכם התגלה בקבר במצרים, והוא מתאר שיירת סוחרים שהגיעה למצרים בנסיבות דומות.

התבוננו בתמונה:

  • מי מנהיג השיירה? כיצד החלטתם מי מנהיג השיירה? מה מאפיין אותו?
  • מה מביאים אתם אנשי השיירה?
  • מה לובשים הסוחרים השמיים (אנשים ממוצא שמי) בציור? מה לובשים המצרים בציור? במה עוד ניכר השוני ביניהם?
פרעה- רעמסס השני
חוקרים רבים סבורים שיש לזהות את פרעה המשעבד מספר שמות עם רעמסס השני. משמעות השם...
פרעה- רעמסס השני
"וַיָּקָם מֶלֶךְ חָדָשׁ עַל מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף." (פסוק ח)
תמונה של חזית מקדש רעמסס השני באבו סימבל

שער הכניסה למקדש מצרי (באבו סימבל). הפסלים שבתמונה הם פסלי רעמסס השני. Hedwig Storch, ויקישיתוף, CC BY 3.0 :צילום

חוקרים רבים סבורים שיש לזהות את פרעה המשעבד מספר שמות עם רעמסס השני.
משמעות השם רעמסס במצרית היא – בנו של רֶע,, אל השמש.

להמשך קריאה

התבוננו בתמונה ותארו מה אתם רואים בה לפרטי פרטים, נסו להיות הכי מדויקים שאתם יכולים ולהתייחס למיקום של הפסלים, לגודל שלהם ולפרטים נוספים.

  • מה לדעתכם  מרגיש אדם שעומד מול פסל כל כך גדול של פרעה?
  • למה הפסלים הם חלק מהמקדש, מה זה מלמד על המעמד של פרעה עצמו?
משה- ההתחלה
מהם האירועים המרכזיים המתוארים בסרטון? קרדיט: 929 סיכום שבועי – שמות פרקים א-ה
משה- ההתחלה
" וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ." (פסוק א)

  • מהם האירועים המרכזיים המתוארים בסרטון?

קרדיט: 929 סיכום שבועי – שמות פרקים א-ה

נסיך מצרים - עבדות
באילו עבודות/ סוגי עבודות עוסקים בני ישראל, כיצד מתואר היחס של המצרים אליהם? קרדיט: נסיך...
נסיך מצרים - עבדות
"וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ." (פסוק יג)

  • באילו עבודות/ סוגי עבודות עוסקים בני ישראל, כיצד מתואר היחס של המצרים אליהם?

קרדיט: נסיך מצרים. מתוך ערוץ הרשות לתמיכה בהוראה ובלמידה. פורסם בתאריך 25 במרץ 2014