סגור תצוגת כיתה
הפרק

איסור שפיכת דמים

פרק ט, א-ז

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נלמד על הציוויים של אלוהים לנח ולמשפחתו לאחר היציאה מהתיבה.

מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים

נבקש מהתלמידים לפתוח את החומש ולעקוב באצבע אחרי הקריאה. נקרא את פרק ט פסוקים א-ט ונבקש מהתלמידים לחפש מה הציווי שאלוהים נותן לנח, ומה האיסור שהוא אוסר על נח. בזמן הקריאה נסביר את המילים הקשות.

מבט שני- הסבר הפסוקים ושאלות הבנה

  • מה משמעות המילים "מוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם יִהְיֶה עַל כָּל חַיַּת הָאָרֶץ? (אפשר להיעזר בפירוש שטיינזלץ)

נסביר לתלמידים את פסוק ג: "…כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל" – לפני המבול בני האדם היו צמחוניים ולא אכלו בכלל בשר, אחרי המבול אלוהים מתיר לבני האדם לאכול בעלי חיים. מותר לבני אדם לאכול בעלי חיים אך יש סייג: "אַךְ בָּשָׂר בְּנַפְשׁוֹ, דָמוֹ לֹא תֹאכֵלוּ" (פסוק ד) ננסה להסביר את הפסוק בעזרת התלמידים (אפשר להיעזר בפירוש שטיינזלץ).

  • מדוע לדעתכם מיד אחרי שהתורה כותבת שמותר לבני אדם להרוג ולאכול בעלי חיים מופיע האיסור להרוג בני אדם? (כדי להבחין בין בני האדם שאסור להרוג והחיות שבני האדם מורשים להרוג כדי לאכול)

מבט שלישי- התבוננות

נכתוב על הלוח את המילים מתוך פסוק ו: "שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ".
נבקש מהתלמידים לשים לב אילו שתי אותיות חוזרות על עצמן ארבע פעמים בשש המילים שלפנינו – דל"ת ומ"ם.

  • מדוע האיסור על שפיכת דם מגיע מיד אחרי שנח יוצא מהתיבה?
  • מה הקשר בין הציווי "פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ" (פרק ט פסוק א) לבין האיסור על שפיכת דם?

עבודה אישית:
נבקש מהתלמידים לכתוב בצורה ציורית את הפסוקים, בדומה לציור שראינו בסרטון.

מבט לחיים

נספר לתלמידים כי במסורת היהודית מופיע כמה פעמים דמיון בין הלבנת פנים – העלבה של אדם עד שהוא מחוויר מרוב בושה לבין רצח.
"כל המלבין פני חברו ברבים כאילו שופך דמים" (בבא מציעא נח ע"ב. )
אמנם הגמרא מדגישה "כאילו שופך דמים" ובכל זאת יש דמיון בין שפיכת דם אמיתית לבין העלבה. נשאל:

  • מה הדמיון בין רצח לבין העלבה?
  • מדוע חשוב להיזהר לא להעליב?

נבקש מהתלמידים לשתף במקרה שבו הם נעלבו או ראו מישהו אחר שנעלב, איך הם הרגישו? (יש להיזהר שלא לפגוע בחברים, אפשר לספר בלי שימוש בשמות)

נבקש מהתלמידים להציע עצות שיעזרו לנו להימנע מהעלבה ונכתוב את העצות על הלוח.
נאזין ל'שיר השיימינג' של ארקדי דוכין.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: הבחנו בשורש חוזר בפסוקים (מילה מנחה), למדנו על חיוב ועל איסור שאלוהים נתן לנח בצאתו מהתיבה, צפינו בציור אומנותי של הפסוק וציירנו בעצמנו את הפסוק, למדנו על איסור הלבנת פנים, האזנו לסיפור אישי ושמענו את שירו של ארכדי דוכין 'שיר השיימניג'.
מיומנויות: זיהוי שורש חוזר בפסוק, קריאת עצמאית והבנת תוכן הפסוק.
מתודות: האזנה לשירים, ציור קליגרפי של פסוק, עבודה בקבוצות.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
שיר השיימינג
קרדיט: שיר השיימינג "מילים פוגעות", ערוץ HOTVODyoung פורסם 2015.
שיר השיימינג

קרדיט: שיר השיימינג "מילים פוגעות", ערוץ HOTVODyoung פורסם 2015.

האם יש באדם רוע מלידה?
שָׁאַל אַנְטוֹנִינוּס, קֵיסַר רוֹמָא, אֶת רַבִּי יְהוּדָה הַנָשִׂיא: מִמָתַי יֵצֶר הָרַע נָתוּן בָּאָדָם? מִשָׁעָה שֶׁנוֹלָד...
האם יש באדם רוע מלידה?
"...כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו..." (ח, כא)

Natalia Zelenina/shutterstock.com

לקריאת המדרש

שָׁאַל אַנְטוֹנִינוּס, קֵיסַר רוֹמָא, אֶת רַבִּי יְהוּדָה הַנָשִׂיא: מִמָתַי יֵצֶר הָרַע נָתוּן בָּאָדָם? מִשָׁעָה שֶׁנוֹלָד אוֹ עוֹד בְּבֶטֶן אִמוֹ?

אָמַר לוֹ רַבִּי יְהוּדָה הַנָשִׂיא: עוֹד בְּבֶטֶן אִמוֹ.

אָמַר לוֹ אַנְטוֹנִינוּס: לֹא! שֶׁאִילוּ הַיֵצֶר הָרַע הָיָה נָתוּן בָּאָדָם עוֹד בְּבֶטֶן אִמוֹ, הָיָה הָעוּבָּר יוֹצֵא בְּכוֹחַ עוֹד לִפְנֵי שְׁעַת הַלֵידָה.

בְּסוֹפוֹ שֶׁל דָבָר הִסְכִּים אִיתוֹ רַבִּי יְהוּדָה הַנָשִׂיא כִּי כָּךָ אוֹמֵר הַפָּסוּק: "כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו". זֹאת אוֹמֶרֶת שֶׁיֵצֶר הָרַע נִכְנָס בָּאָדָם רַק בִּנְעוּרָיו, בְּיַלְדוּתוֹ. (על פי מדרש בראשית רבה, פרשה לד)

  • לְפִי דַעְתְכֶם, מָה הַכַּוָונָה בַּמִשְׁפָּט: "יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו". הַאִם כְּשֶׁהָאָדָם נוֹלָד יֵשׁ בּוֹ רוֹעַ?

  • מָה גוֹרֵם לָאָדָם לַעֲשׂוֹת מַעֲשִׂים רָעִים?

נֹחַ חושש לצאת מן התיבה
כַּאֲשֶׁר הִסְתַיֵים הַמַבּוּל וְהָאֶרֶץ יָבְשָׁה, אָמַר אֱלוֹהִים לְנֹחַ: "צֵא מִן הַתֵבָה"! אֲבָל נֹחַ סֵירַב. הַאִם...
נֹחַ חושש לצאת מן התיבה
"צֵא מִן הַתֵּבָה אַתָּה וְאִשְׁתְּךָ וּבָנֶיךָ וּנְשֵׁי בָנֶיךָ אִתָּךְ." (ח, טז)

wawritto/shutterstock.com

כַּאֲשֶׁר הִסְתַיֵים הַמַבּוּל וְהָאֶרֶץ יָבְשָׁה, אָמַר אֱלוֹהִים לְנֹחַ: "צֵא מִן הַתֵבָה"! אֲבָל נֹחַ סֵירַב.

הַאִם עָלַיי לָצֵאת לָעוֹלָם וּלְהוֹלִיד יְלָדִים, וְאָז יָבוֹא שׁוּב מַבּוּל? כָּךָ שָׁאַל נֹחַ.

רַק אַחֲרֵי שֶׁאֱלוֹהִים נִשְׁבַּע לְנֹחַ שֶׁלֹא יָבִיא שׁוּב מַבּוּל לָעוֹלָם, הִסְכִּים נֹחַ לָצֵאת.

(על פי מדרש בראשית רבה, פרשה לד)

  • חִשְׁבוּ עַל הָרֶגַע שֶׁבּוֹ נֹחַ הָיָה צָרִיךְ לָצֵאת אֶל הָעוֹלָם. אֵיךְ נִרְאָה הָעוֹלָם שֶׁבַּחוּץ?
  • לְפִי דַעְתְכֶם, עַל מָה חָשַׁב נֹחַ רֶגַע לִפְנֵי שֶׁיָצָא אֶל הָעוֹלָם שֶׁחָרַב בַּמַבּוּל?
שובי לביתך
https://www.youtube.com/watch?v=e0EIvVlg1s8   שובי לביתך שם טוב לוי מילים: דליה רביקוביץ' לחן: שם טוב לוי מַה...
שובי לביתך
"וַיְשַׁלַּח אֶת הַיּוֹנָה מֵאִתּוֹ לִרְאוֹת הֲקַלּוּ הַמַּיִם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה. וְלֹא מָצְאָה הַיּוֹנָה מָנוֹחַ לְכַף רַגְלָהּ וַתָּשָׁב אֵלָיו אֶל הַתֵּבָה כִּי מַיִם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וַיִּשְׁלַח יָדוֹ וַיִּקָּחֶהָ וַיָּבֵא אֹתָהּ אֵלָיו אֶל הַתֵּבָה." (ח, ח-ט)

https://www.youtube.com/watch?v=e0EIvVlg1s8  

למילות השיר

שובי לביתך שם טוב לוי מילים: דליה רביקוביץ' לחן: שם טוב לוי מַה לָּךְ בַּחוּץ, יַלְדָּה, מָנוֹחַ לֹא מָצְאָה רַגְלֵךְ – צִפּוֹר פְּצוּעָה, חִזְרִי אֵלַי וְשׁוּבִי לְבֵיתֵךְ. הַאֲזִינִי לַקּוֹלוֹת – הָרַעַם עַל גַּגּוֹת בָּתִּים. מִקּוֹל סוּפָה שִׁמְרִי נַפְשֵׁךְ – שׁוּבִי לְבֵיתֵךְ. סַהַר חֲצוֹת גָּבוֹהַּ, אוֹר עַל עַנְפֵי אִילָן, תְּנִי לְנַפְשֵׁךְ לִשְׁמֹעַ זֶמֶר קָטָן. שָׁם צֶמַח לַעֲנָה, שָׁם נֶפֶשׁ מַרְעִידָה מִקֹּר, חַלּוֹן אָפֵל וּתְרִיס מוּגָף – שׁוּבִי לְבֵיתֵךְ. סַהַר חֲצוֹת גָּבוֹהַּ, אוֹר עַל עַנְפֵי אִילָן, תְּנִי לְנַפְשֵׁךְ לִשְׁמֹעַ זֶמֶר קָטָן. שְׂאִי עַיִן לַמָּרוֹם – כְּבָר סֶדֶק שַׁחַר מַאֲפִיר, נֵעוֹרָה כְּבָר צִפּוֹר אַחַת, שׁוּבִי לְבֵיתֵךְ. קרדיט: © כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם. לפירוש של השיר.

  • מִצְאוּ אֶת הַבִּיטוּי מִפָּסוּק ט שֶׁמִתְחַבֵּא בַּבַּיִת הָרִאשׁוֹן שֶׁל הַשִׁיר.
  • מָה הַכַּוָונָה בַּבִּיטוּי?

קרדיט לסרטון: שם-טוב לוי – שובי לביתך / מוזיקה ישראלית, 2011

בצלם אלוהים
פֶּרֶק ט מְסַפֵּר עַל הַתְחָלָה חֲדָשָׁה שֶׁל נֹח וּמִשְׁפַּחְתוֹ, וּבְעֶצֶם שֶׁל הָאֱנוֹשׁוּת כּוּלָה. ה' מְבָרֵךְ...
בצלם אלוהים
"...כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם." (ט, ו)

פֶּרֶק ט מְסַפֵּר עַל הַתְחָלָה חֲדָשָׁה שֶׁל נֹח וּמִשְׁפַּחְתוֹ, וּבְעֶצֶם שֶׁל הָאֱנוֹשׁוּת כּוּלָה.

להמשך קריאה

ה' מְבָרֵךְ אֶת נֹח וְאֶת בָּנָיו בִּבְרָכוֹת שֶׁמַזְכִּירוֹת אֶת בִּרְכוֹתָיו לָאָדָם הָרִאשׁוֹן: "…פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ" (פסוק ב). ה' נוֹתֵן לִבְנֵי הָאָדָם אֶת הָאֶפְשָׁרוּת לֶאֱכוֹל בָּשָׂר, וְגַם מַזְהִיר שֶׁכָּל מִי שֶׁיַהֲרוֹג בֶּן אָדָם, יְקַבֵּל עוֹנֶשׁ מִבְּנֵי הָאָדָם: "שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ, כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם" (פסוק ו).

בְּסִרְטוֹן הָאָנִימַצְיָה, תְנוּעַת הַמִילִים וְעִיצוּב הָאוֹתִיוֹת קְשׁוּרִים לַמַשְׁמָעוּת שֶׁל מָה שֶׁכָּתוּב.

  • נַסוּ לִמְצוֹא בַּסִרְטוֹן פְּרָט אֶחָד שֶׁחָשׁוּב כְּדֵי לְהָבִין אֶת פָּסוּק ו. מָה הַמַשְׁמָעוּת שֶׁל הַפְּרָט הַזֶה?

קרדיט: שופך דם האדם / אבשלום אשל עבור מקראנט

נֹחַ - מה?
נֹחַ מילים: יורם טהרלב לחן: מתי כספי נֹחַ – לֹא שָׁכַחְנוּ אֵיךְ בַּגֶּשֶׁם וּבַסַּעַר נֹחַ...
נֹחַ - מה?
"...וַיִּפְתַּח נֹחַ אֶת חַלּוֹן הַתֵּבָה אֲשֶׁר עָשָׂה."
(ח, ו)

למילות השיר

נֹחַ מילים: יורם טהרלב לחן: מתי כספי נֹחַ – לֹא שָׁכַחְנוּ אֵיךְ בַּגֶּשֶׁם וּבַסַּעַר נֹחַ – לַתֵּבָה אָסַפְתָּ אֶת חַיּוֹת הַיַּעַר. שְׁתַּיִם, שְׁתַּיִם מִכָּל מִין הָאַרְיֵה וְהַמָּמוּתָה, הַגָּמָל וְהַשִּׁבּוּטָה וְגַם הַהִיפּוֹפּוֹטָם. אֵיךְ פָּתַחְתָּ אֶת הַצֹּהַר וּמִתּוֹךְ הַתְּכֵלֶת הַלְּבָנָה בָּאָה הַיּוֹנָה. נֹחַ – כַּמָּה זְמַן נַמְשִׁיךְ לָשׁוּט עַל פְּנֵי הַמַּיִם? נֹחַ – כָּל הַחַלּוֹנוֹת סְגוּרִים כִּמְעַט חָדְשַׁיִם. וּכְבָר אֵין לָנוּ אֲוִיר לָאַרְיֵה וְלַמָּמוּתָה לַגָּמָל וְלַשִּׁבּוּטָה וְגַם לַהִיפּוֹפּוֹטָם. פְּתַח לְרֶגַע אֶת הַצֹּהַר וְאֶל תּוֹךְ הַתְּכֵלֶת הַלְּבָנָה שְׁלַח אֶת הַיּוֹנָה. נֹחַ – מָה אַתָּה דּוֹאֵג, הֵן כְּבָר חָדַל הַגֶּשֶׁם נֹחַ – פְּתַח אֶת הַחַלּוֹן, אוּלַי הוֹפִיעָה קֶשֶׁת וְיִרְאוּ אוֹתָהּ כֻּלָּם הָאַרְיֵה וְהַמָּמוּתָה, הַגָּמָל וְהַשִּׁבּוּטָה וְגַם הַהִיפּוֹפּוֹטָם. פְּתַח לְרֶגַע אֶת הַצֹּהַר וְאֶל תּוֹךְ הַתְּכֵלֶת הַלְּבָנָה שְׁלַח אֶת הַיּוֹנָה. נֹחַ – הַיּוֹנָה כְּבָר שָׁבָה עִם עָלֶה שֶׁל זַיִת נֹחַ – תֵּן לָנוּ לָצֵאת וְלַחֲזֹר לַבַּיִת כִּי כְּבָר נִמְאַסְנוּ זֶה עַל זֶה הָאַרְיֵה עַל הַמָּמוּתָה, הַגָּמָל עַל הַשִּׁבּוּטָה וְגַם הַהִיפּוֹפּוֹטָם. פְּתַח לְרֶגַע אֶת הַצֹּהַר וְנָעוּף לַתְּכֵלֶת הַלְּבָנָה כָּךְ עִם הַיּוֹנָה. © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

הקשיבו לשיר.

  • מה פירוש המילה "צֹהַר"?
  • מה הוסיף השיר על הסיפור המקראי?

קרדיט לסרטון: מתי כספי – נח/ מוזיקה ישראלית, 2011

היונה והעורב
אוֹמָנִים רַבִּים הִתְיַיחֲסוּ לַקֶטַע בְּסִיפּוּר הַמַבּוּל הַמְתָאֵר אֶת שִׁיקוּם הָעוֹלָם וְאֶת  שְׁלִיחַת הַצִיפּוֹרִים לִבְדוֹק אִם...
היונה והעורב
"וַיְשַׁלַּח אֶת הָעֹרֵב, וַיֵּצֵא יָצוֹא וָשׁוֹב עַד יְבֹשֶׁת הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ." (ח, ז)
עורב עומד על תיבת נח ויונה עם עלה של זית שבה אל התיבה, צרפת.

עוֹרֵב עוֹמֵד עַל תֵיבַת נֹח, וְיוֹנָה עִם עָלֶה שֶׁל זַיִת שָׁבָה אֶל הַתֵיבָה. כְּתַב יָד מְאוּיָר, אוֹמָן לֹא יָדוּעַ, הַסִפְרִייָה הַבְּרִיטִית, לוֹנְדוֹן

אוֹמָנִים רַבִּים הִתְיַיחֲסוּ לַקֶטַע בְּסִיפּוּר הַמַבּוּל הַמְתָאֵר אֶת שִׁיקוּם הָעוֹלָם וְאֶת  שְׁלִיחַת הַצִיפּוֹרִים לִבְדוֹק אִם הַמַבּוּל הִסְתַיֵים.
בָּאִיוּר הַזֶה הַתֵיבָה נִרְאֵית כְּמוֹ מִבְצַר אֶבֶן מְשׁוּרְיָין, דָבָר שֶׁכַּנִרְאֶה מְסַמֵל אֶת הַבִּיטָחוֹן שֶׁהַתֵיבָה נָתְנָה לְמִי שֶׁהָיוּ בְּתוֹכָה.

 

  • חַפְּשׂוּ בָּאִיוּר אֶת הָעוֹרֵב וְאֶת הַיוֹנָה. הֵיכָן נִמְצָא כָּל אֶחָד מֵהֶם?
  • מָה אוֹחֶזֶת הַיוֹנָה בַּפֵּה? אֵיךְ הַפְּרָט הַזֶה עוֹזֵר לְנֹח לְהָבִין שֶׁאֶפְשָׁר לָצֵאת מֵהַתֵיבָה?
קשת בענן
הַצִיוּר הַקָדוּם בְּיוֹתֵר הַיָדוּעַ שֶׁל הַקֶשֶׁת בֶּעָנָן הוּא מֵהַמֵאָה הַ-6 לִסְפִירָה, וְהוּא מוֹפִיעַ בַּ"סֵפֶר בְּרֵאשִׁית...
קשת בענן
"אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ." (ט, יג)
טקסט ומיניאטורה (אלוהים - מיוצג באמצעות ציור של יד - מנציח את הברית עם נוח ובניו העומדים תחת הקשת

הַבְּרִית שֶׁל אֱלוֹהִים עִם נֹח (אלוהים – מיוצג באמצעות ציור של יד – מנציח את הברית עם נוח ובניו העומדים תחת הקשת).
מיניאטורות על קלף, ביזנטיון, המאה ה-6. באדיבות הספרייה הלאומית וינה, אוסטריה

הַצִיוּר הַקָדוּם בְּיוֹתֵר הַיָדוּעַ שֶׁל הַקֶשֶׁת בֶּעָנָן הוּא מֵהַמֵאָה הַ-6 לִסְפִירָה, וְהוּא מוֹפִיעַ בַּ"סֵפֶר בְּרֵאשִׁית הַוִוינָאִי". נֹח וּשְׁלוֹשֶׁת בָּנָיו עוֹמְדִים מִתַחַת לַקֶשֶׁת, גוּפָם מוּטֶה בִּפְלִיאָה, וְהֵם מַבִּיטִים לְמַעֲלָה אֶל נוֹכְחוּת הָאֵל.

  • מָה מְסַמֶלֶת הַקֶשֶׁת בֶּעָנָן עַל פִּי בְּרֵאשִׁית פֶּרֶק ט?
  • אֶת מִי אֲנַחְנוּ רוֹאִים בַּצִיוּר? מִי הַן הַדְמוּיוֹת?
הר אררט
הַאִם הָהָר שֶׁעָלָיו נֶעֶצְרָה הַתֵיבָה בְּסוֹף הַמַבּוּל קַיָים בִּמְצִיאוּת? הֲרֵי אֲרָרָט הֵם הַמָקוֹם שֶׁעָלָיו עָצְרָה...
הר אררט
"וַתָּנַח הַתֵּבָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּשִׁבְעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ עַל הָרֵי אֲרָרָט." (ח, ד)

© Google Maps

הַאִם הָהָר שֶׁעָלָיו נֶעֶצְרָה הַתֵיבָה בְּסוֹף הַמַבּוּל קַיָים בִּמְצִיאוּת?

הֲרֵי אֲרָרָט הֵם הַמָקוֹם שֶׁעָלָיו עָצְרָה הַתֵיבָה שֶׁל נֹח בְּסוֹף הַמַבּוּל, כְּפִי שֶׁכָּתוּב בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית פֶּרֶק ח.

אֵיפֹה נִמְצָאִים הֲרֵי אֲרָרָט?

לַחוֹקְרִים יֵשׁ דֵעוֹת שׁוֹנוֹת.

להמשך קריאה

יֵשׁ חוֹקְרִים שֶׁאוֹמְרִים שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִמְצוֹא בְּדִיוּק אֵיפֹה הַר אֲרָרָט וְשֶׁזֶה לֹא מְשַׁנֶה, וְאוּלַי הַסִיפּוּר בִּכְלָל לֹא הִתְרַחֵשׁ בַּמְצִיאוּת. חוֹקְרִים אֵלֶה לֹא מְחַפְּשִׂים אֶת הָאֱמֶת שֶׁבְּסִיפּוּר הַמַבּוּל, אֶלָא אֶת הַמֶסֶר שֶׁלוֹ.

לְעוּמָתָם, יֵשׁ חוֹקְרִים שֶׁאוֹמְרִים שֶׁמְדוּבָּר בַּהַר אֲרָרָט שֶׁאַתֶם רוֹאִים בַּמַפָּה, בִּצְפוֹן-מִזְרָח טוּרְקִיָה (סָמוּךְ לַגְבוּל שֶׁל טוּרְקִיָה, אִירָאן וְאַרְמֶנְיָה). זֶהוּ הַר גַעַשׁ כָּבוּי שֶׁהַגוֹבָה שֶׁלוֹ 5,166 מֶטְרִים, וְהוּא הָהָר הַגָבוֹהַ בְּיוֹתֵר בְּטוּרְקִיָה. בֶּעָבָר הָהָר הַזֶה הָיָה שַׁיָיךְ לָאַרְמֶנִים, וְהֵם רוֹאִים בּוֹ סֵמֶל לְאוּמִי. לַמְרוֹת שֶׁבַּהֶסְכֵּמִים שֶׁהָיוּ אַחֲרֵי מִלְחֶמֶת הָעוֹלָם הָרִאשׁוֹנָה הָאֵזוֹר נִלְקַח מֵהֶם וְנִיתַן לְטוּרְקִיָה, הָהָר עֲדַיִין נִמְצָא בְּמֶרְכָּז הַסֵמֶל שֶׁל אַרְמֶנְיָה.

  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּמַפָּה. הֵיכָן נִמְצָא הַר אֲרָרָט?
  • קִרְאוּ אֶת הַפְּסוּקִים א-ד. לְפִי הַפְּסוּקִים, מָה קָרָה עַל הֲרֵי אֲרָרָט?
מי אתה, עורב?
הַיְדַעְתֶם? לִפְנֵי שֶׁנֹח שָׁלַח אֶת הַיוֹנָה לִבְדוֹק אִם בָּאֱמֶת הִסְתַיֵים הַמַבּוּל וְאֶפְשָׁר לָצֵאת מֵהַתֵיבָה, הוּא...
מי אתה, עורב?
"וַיְשַׁלַּח אֶת הָעֹרֵב וַיֵּצֵא יָצוֹא וָשׁוֹב עַד יְבֹשֶׁת הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ." (ח, ז)
 Shimon Bar/shutterstock.com

Shimon Bar/shutterstock.com

הַיְדַעְתֶם? לִפְנֵי שֶׁנֹח שָׁלַח אֶת הַיוֹנָה לִבְדוֹק אִם בָּאֱמֶת הִסְתַיֵים הַמַבּוּל וְאֶפְשָׁר לָצֵאת מֵהַתֵיבָה, הוּא שָׁלַח אֶת הָעוֹרֵב.

להמשך קריאה

בִּגְלַל צִבְעוֹ הַשָׁחוֹר וְקוֹלוֹ הַמְקַרְקֵר וּמִפְּנֵי שֶׁהוּא אוֹכַל נְבֵלוֹת – תַרְבּוּיוֹת רַבּוֹת קִישְׁרוּ אֶת הָעוֹרֵב לַמָוֶות וּלְכוֹחוֹת רָעִים וַאֲפֵלִים. הָאִינְטֶלִיגֶנְצְיָה שֶׁל הָעוֹרֵב  נֶחְשֶׁבֶת גְבוֹהָה יַחֲסִית, וְהִיא הָפְכָה אוֹתוֹ לַסֵמֶל הַחוֹכְמָה בְּתַרְבּוּיוֹת שׁוֹנוֹת.

 

  • לְפִי פָּסוּק ז, מָה עוֹשֶׂה הָעוֹרֵב?

  • הַאִם הוּא מַצְלִיחַ בַּמְשִׂימָה שֶׁאֵלֶיהָ נִשְׁלַח? לְפִי דַעְתְכֶם, מַדוּעַ?

     

איך נוצרת קשת בענן?
אַחַת הַתוֹפָעוֹת הַיָפוֹת בְּיוֹתֵר שֶׁמַצִיעַ לָנוּ הַחוֹרֶף הִיא הַקֶשֶׁת בֶּעָנָן. הַקֶשֶׁת נוֹצֶרֶת עַל יְדֵי קַרְנֵי...
איך נוצרת קשת בענן?
"וְהָיָה בְּעַנְנִי עָנָן עַל הָאָרֶץ וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן." (ט, יד)

אַחַת הַתוֹפָעוֹת הַיָפוֹת בְּיוֹתֵר שֶׁמַצִיעַ לָנוּ הַחוֹרֶף הִיא הַקֶשֶׁת בֶּעָנָן. הַקֶשֶׁת נוֹצֶרֶת עַל יְדֵי קַרְנֵי הַשֶׁמֶשׁ שֶׁנִשְׁבָּרוֹת וּמוּחְזָרוֹת מִטִיפּוֹת הַגֶשֶׁם.

להמשך קריאה

קֶרֶן אוֹר נִשְׁבֶּרֶת כַּאֲשֶׁר הִיא פּוֹגַעַת בְּטִיפַּת הַמַיִם. הַקֶרֶן מוּחְזֶרֶת מֵהַחֵלֶק הָאֲחוֹרִי שֶׁל הַטִיפָּה וְנִשְׁבֶּרֶת שׁוּב בַּיְצִיאָה מִמֶנָה. טִיפּוֹת הַמַיִם יְכוֹלוֹת לִהְיוֹת טִיפּוֹת גֶשֶׁם. אֲבָל גַם רְסִיסֵי מַיִם שֶׁנִיתָזִים מִמִזְרָקוֹת אוֹ מִמַפָּלִים יְכוֹלִים לִיצוֹר קֶשֶׁת  מַרְהִיבָה.

  • נַסוּ לְהַסְבִּיר בַּמִילִים שֶׁלָכֶם: אֵיךְ נוֹצֶרֶת קֶשֶׁת בֶּעָנָן?

  • לְפִי סִיפּוּר הַמַבּוּל, מַדוּעַ יָצַר אֱלוֹהִים אֶת הַקֶשֶׁת בֶּעָנָן?

קרדיט: המעבדה המשתוללת- קשת בענן / Laniavi2410,2012

ברית בסיפור המבול
הַאִם יָכוֹל לִהְיוֹת שׁוּב מַבּוּל? לְפִי מָה שֶׁאַתֶם מְבִינִים: מַהִי הַבְּרִית שֶׁנִכְרְתָה בֵּין אֱלוֹהִים לְבֵין...
ברית בסיפור המבול
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל נֹחַ: זֹאת אוֹת הַבְּרִית אֲשֶׁר הֲקִמֹתִי בֵּינִי וּבֵין כָּל בָּשָׂר אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ." (ט, יז)

  • הַאִם יָכוֹל לִהְיוֹת שׁוּב מַבּוּל?
  • לְפִי מָה שֶׁאַתֶם מְבִינִים: מַהִי הַבְּרִית שֶׁנִכְרְתָה בֵּין אֱלוֹהִים לְבֵין הָאָדָם לְאַחַר הַמַבּוּל?

 

קרדיט: 929 סיכום שבועי- בראשית פרקים ו-י / 929 תנך ביחד, 2014