סגור תצוגת כיתה
הפרק

ברכת יצחק ליעקב: השגחת הורים והמשכיות המשפחה

פסוקים א-ט

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

האזנה לשיר 'עוף גוזל' של אריק איינשטיין, הסבר ושיחה על השיר. 
נחלק לתלמידים את מילות השיר 'עוף גוזל' ונאזין לשיר ונצפה בו יחד (ראו את מילות השיר גם בממערך השיעור). נסביר את המילים לתלמידים ונחלק אותם לזוגות לדיון בשיר ובשאלות הבאות: 

  • מיהם הגוזלים ומיהי הציפור שאליהם מתכוון מחבר השיר?
  • למה הציפור דואגת?
  • מה כוונת מחבר השיר במילים "וגם אני עזבתי קן"?

ניתן לתלמידים זמן לדיון בזוגות ואחר כך כל זוג יציג בפני הכיתה את התובנות שלו.
נסכם: כשבן עוזב את הבית, האב דואג ומצייד אותו בברכה. בפסוקים שנקרא נמצא מצב דומה. שימו לב מי האב? ומי הבן שמקבל את הברכה?

מבט ראשון

נקרא בקול ובהטעמה את פסוקים א-ה, תוך כדי קריאה נסביר את המילים הקשות, ונוודא שהפסוקים הובנו כראוי.
נבקש מהתלמידים למרקר את המילים מהשורש בר"כ. לאחר הקריאה נברר מי האב המברך ואת מי הוא בירך. למה מופיעות הרבה מילים מהשורש בר"כ? (המוטיב החוזר בפרק הוא הברכה שעוברת מדור לדור)

מבט שני

נכתוב על הלוח את השורש בר"כ.
נבקש מהתלמידים להגיד איפה מצאו את השורש בפסוקים הנלמדים ולכתוב על הלוח. נשאל את התלמידים:

  • מה מבקש יצחק מיעקב?
  • למה יצחק מבקש מיעקב ללכת דווקא לחרן? מי נמצא שם?
  • למה חשוב ליצחק ולרבקה כל כך שיעקב יתחתן רק עם מישהי מהמשפחה? (אולי כדי שההבטחה שהבטיח אלוהים לאברהם תוכל להתקיים, הצאצאים של אברהם הם אלה שצריכים להקים את עם ישראל. או אולי בגלל התנהגותם הייחודית והאצילית של בנות המשפחה)
  • האם אתם זוכרים סיפור נוסף בתנ"ך שבו אבא שולח מישהו למצוא אישה לבנו מתוך המשפחה? (אברהם שולח את עבדו למצוא אישה ליצחק)
  • איפה נזכרת הבטחת ה' לאברהם בפסוקים שקראנו? ניעזר במילים שביקשנו מהתלמידים למרקר מהשורש בר"כ (פסוק ד).

בפסוק ד מוזכרת 'ברכת אברהם'. נשאל את התלמידים האם הם זוכרים מה הייתה הברכה. נבקש מהתלמידים לפתוח את ספר בראשית בפרק יב פסוקים א-ב:

א וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. ב וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה.

ואת ספר בראשית פרק יג פסוק טו:

טו כִּי אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה, לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ עַד עוֹלָם.

נקרא יחד את הפסוקים ונחזור על ברכת אברהם: הבטחה לעם גדול והבטחת הארץ, ארץ כנען.
נשאל את התלמידים מי בירך את מי ומה הברכה בכל הפסוקים שקראנו.

לכתוב על הלוח:

ברכה ופסוקים מי נתן את הברכה? מי קיבל את הברכה? מה הברכה?
       
       
       

מבט שלישי

בפרק הקודם דיברנו על היחסים בין יצחק ליעקב: יצחק אוהב את עשו ורוצה לתת לו את הברכה אבל יעקב (בעצת רבקה) מרמה את יצחק וגונב את הברכה שהתכוון לתת לעשו. נשאל את התלמידים:

  • מה הייתם עושים עכשיו במקום יצחק?
  • איך הייתם מתייחסים ליעקב?

נבדוק את השערות התלמידים במשימה להלן:
נחלק את הכיתה לזוגות. אחד מבני הזוג בכל קבוצה יהיה יצחק והשני יהיה יעקב. כל אחד מהם יכתוב מה יצחק/יעקב מרגישים, ומה כל אחד מהם עושה בעקבות אותה הרגשה. חשוב להזכיר לתלמידים שיעקב מפחד מעשו, והוא רוצה לברוח אחרי גנבת הברכה.

נכתוב על הלוח את תשובות התלמידים. אפשר לסדר בטבלה כמו בדוגמה:

  איך אני מרגיש? מה אני עושה?
יצחק    
יעקב    

לתלמידים מתקדמים ניתן גם דף ובו כתובים פסוקים. עליהם להתאים כל פסוק למי שאמר אותו או עשה אותו – יצחק או יעקב:

  • "וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ, וַיְצַוֵּהוּ וַיֹּאמֶר לוֹ: 'לֹא תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן'"
  • "קוּם לֵךְ פַּדֶּנָה אֲרָם בֵּיתָה בְתוּאֵל אֲבִי אִמֶּךָ"
  • "וְקַח לְךָ מִשָּׁם אִשָּׁה מִבְּנוֹת לָבָן אֲחִי אִמֶּךָ"
  • "וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם אֶל לָבָן בֶּן בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי, אֲחִי רִבְקָה, אֵם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו".

במליאת הכיתה נאסוף מהתלמידים את הרגשות והמעשים של יצחק ויעקב. יחד נעמוד על היחסים המפתיעים ביניהם – אב שמשגיח ודואג לבנו, ובן שמקשיב ומכבד את דברי אביו. נשאל:

  • למה לדעתכם יצחק ויעקב מתנהגים כך זה לזה למרות מה שקרה בפרק הקודם?

נקשר את תשובות התלמידים לשיר שהשמענו בתחילת השיעור:

  • איזה רגש מרגיש הורה ששולח את הבן שלו מהבית?
  • מתי יצחק עצמו "עזב את הקן"?

תשובה אפשרית נוספת: ייתכן שיצחק ויעקב הבינו שלמרות התרמית, בסופו של דבר הברכות היו אמורות לבוא ליעקב, ויעקב הוא הבן הנבחר להמשך השושלת.

מבט לחיים

כל תלמיד יחשוב מתי ההורים שומרים עליו ויצייר מצב שבו ההורים דאגו לו או עזרו לו לפתור בעיה אף שאולי כעסו עליו. לחלופין אפשר לצייר מצב שבו הילד כעס על ההורה ולמרות זאת כיבד אותו ושמע בקולו. נבקש מהתלמידים לצייר את המצבים בקומיקס (ראו קומיקס גם בממערך השיעור), ולכתוב בבועות את השיחה שהתקיימה בינם לבין ההורים שלהם. ניתן לתלמידים שרוצים זמן להראות לחברים את הציורים שלהם ולספר על המצב.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: התמקדנו ביחסים בין הורים וילדיהם גם אם בדרך לא הכול עבד חלק. ראינו איך יצחק דואג להמשכיות המשפחה ולבנו יעקב ולכן רוצה שהוא יתחתן עם אחת מבנות המשפחה ושולח אותו לחרן לבית לבן. ראינו איך יעקב מקשיב ומכבד את דברי יצחק ועושה בדיוק מה שיצחק מבקש ממנו. נוסף על כך השווינו בין הברכה שקיבל אברהם לברכה שקיבל יעקב.
מיומנויות: קריאת פסוקים והבנתם, הישענות על מילים מאותו שורש להבנת הטקסט המקראי, הבחנה בין רגש לפעולה.
מתודות: האזנה לשיר, פעילות קבוצתית, ציור קומיקס.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
עוף גוזל
  הגוזלים שלי עזבו את הקן פרשו כנפיים ועפו ואני ציפור זקנה נשארתי בקן מקווה...
עוף גוזל

 

למילות השיר

הגוזלים שלי עזבו את הקן
פרשו כנפיים ועפו
ואני ציפור זקנה נשארתי בקן
מקווה מאוד שהכל יהיה בסדר.

תמיד ידעתי שיבוא היום
שבו צריך להיפרד
אבל עכשיו זה ככה בא לי פתאום
אז מה הפלא שאני קצת דואג.

עוף גוזל
חתוך את השמיים
טוס לאן שבא לך
רק אל תשכח
יש נשר בשמיים
גור לך.

עכשיו נשארנו לבדנו בקן
אבל אנחנו ביחד
חבקי אותי חזק תגידי לי כן
אל תדאגי ביחד כיף להזדקן

עוף גוזל…

אני יודע שככה זה בטבע
וגם אני עזבתי קן
אבל עכשיו כשבא הרגע
אז מחניק קצת בגרון
מחניק קצת בגרון.

עוף גוזל…

מתוך: מילים: אריק איינשטיין, לחן: מיקי גבריאלוב, "עוף גוזל". © כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם.

  • מיהם הגוזלים ומיהי הציפור שאליהם מתכוון מחבר השיר?
  • למה הציפור דואגת?
  • מה כוונת מחבר השיר במילים "וגם אני עזבתי קן"?

קרדיט: אריק איינשטיין – עוף גוזל / מוזיקה ישראלית

דפי עבודה והעשרה לשיעור
פגישה אישית
"כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ…" אָמְרוּ חָזָ"ל – "כִּי בָא" הַכַּוָּנָה "כִּבָּה". מִשֶּׁסִּיֵּם יַעֲקֹב אֶת תְּפִלָּתוֹ פָּנָה...
פגישה אישית
"וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ, וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו, וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא." (פסוק יא)

תמונה: shutterstock.com

"כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ…"

אָמְרוּ חָזָ"ל – "כִּי בָא" הַכַּוָּנָה "כִּבָּה".

מִשֶּׁסִּיֵּם יַעֲקֹב אֶת תְּפִלָּתוֹ פָּנָה לָשׁוּב לְדַרְכּוֹ לְחָרָן.
אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: "בֵּית אֵל אֵינֶנָּה כְּכָל הַמְּקוֹמוֹת, זֶהוּ בֵּית הַמָּלוֹן שֶׁלִּי וּבוֹ אֲנִי מְאָרֵחַ אֶת אֲהוּבַי. כָּאן אֵרַחְתִּי אֶת אַבְרָהָם כְּשֶׁבָּא לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וְכָאן אֲנִי רוֹצֶה לְאָרֵחַ אֶת יַעֲקֹב בְּצֵאתוֹ מִמֶּנָּה. וּכְדֵי שֶׁאוּכַל לְדַבֵּר עִמּוֹ בְּלִי שֶׁאִישׁ יַפְרִיעַ לָנוּ, יֵשׁ לְכַבּוֹת אֶת הַמְּאוֹרוֹת." מִיָּד רָמַז הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּאֶצְבָּעוֹ וְהַחַמָּה שָׁקְעָה בְּאֶמְצַע הַיּוֹם.

קרדיט: יעקב צ' מאיר, "יעקב בבית אל". כל הזכויות שמורות © עמותת סנונית.

להמשך קריאה

כְּשֶׁהִתְפַּלֵּל בִּקֵּשׁ לַחֲזֹר,
אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: צַדִּיק זֶה בָּא לְבֵית מְלוֹנִי וְיִפָּטֵר [יַעֲזֹב וְיֵלֵךְ לְדַרְכּוֹ] בְּלֹא לִינָה? – מִיָּד בָּא הַשֶּׁמֶשׁ.
"כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ" (שם) – כִּבָּה הַשֶּׁמֶשׁ ,
מְלַמֵּד שֶׁהִשְׁקִיעַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא גַּלְגַּל חַמָּה [שֶׁמֶשׁ] שֶׁלֹּא בְּעוֹנָתָהּ [בִּזְמָנָהּ, אֶלָּא מֻקְדָּם יוֹתֵר (וְהִיא דָּרְשָׁה עַל "כִּי בָא" מִלְּשׁוֹן "כִּבָּה")],
בִּשְׁבִיל לְדַבֵּר עִם יַעֲקֹב אָבִינוּ בְּצִנְעָה.
מָשָׁל לְאוֹהֲבוֹ שֶׁל מֶלֶךְ שֶׁבָּא אֶצְלוֹ לִפְרָקִים,
אָמַר הַמֶּלֶךְ: כַּבּוּ הַנֵּרוֹת, כַּבּוּ הַפָּנָסִים, שֶׁאֲנִי מְבַקֵּשׁ לְדַבֵּר עִם אוֹהֲבִי בְּצִנְעָה.

בראשית רבה פרשה ס״ח:י
ביאור שנאן לספר האגדה עמ' 51
ח"נ ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה החדש – עם פירוש אביגדור שנאן, 2015, עמ' 51. © כנרת, זמורה, ביתן.

  • לְפִי הַמִדְרָשׁ, מַדוּעַ זֵירֵז אֱלוֹהִים אֶת שְׁקִיעַת הַשֶׁמֶשׁ?
אבני המקום
רָאָה יַעֲקֹב שֶׁהַשֶּׁמֶשׁ שָׁקְעָה וְהוּא עֲדַיִן בְּבֵית אֵל.חָשַׁב יַעֲקֹב – מְסֻכָּן לָלֶכֶת בַּלַּיְלָה, עָלַי לְהִשָּׁאֵר...
אבני המקום
"וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ, וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו, וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא." (פסוק יא)

צילום: shutterstock.com

רָאָה יַעֲקֹב שֶׁהַשֶּׁמֶשׁ שָׁקְעָה וְהוּא עֲדַיִן בְּבֵית אֵל.
חָשַׁב יַעֲקֹב – מְסֻכָּן לָלֶכֶת בַּלַּיְלָה, עָלַי לְהִשָּׁאֵר לִישֹׁן כָּאן. אֶאֱסֹף אֲבָנִים גְּדוֹלוֹת וַאֲסַדֵּר אוֹתָן בְּמַעְגָּל כְּדֵי שֶׁיָּגֵנּוּ עָלַי מֵהַחַיּוֹת הָרָעוֹת, אַחַר כָּךְ אֶבְחַר אֶבֶן אַחַת וְאָנִיחַ אוֹתָהּ בְּמֶרְכַּז הַמַּעְגָּל כְּדֵי שֶׁתְּשַׁמֵּשׁ לִי כָּרִית.
הִתְחִילוּ הָאֲבָנִים לָרִיב זוֹ עִם זוֹ. זוֹ אוֹמֶרֶת: "עָלַי יַנִּיחַ צַדִּיק זֶה אֶת רֹאשׁוֹ," וְזוֹ אוֹמֶרֶת: "עָלַי יַנִּיחַ צַדִּיק זֶה אֶת רֹאשׁוֹ."

שָׁמַע הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת קוֹלוֹת הָרִיב, וְגָרַם לְכָךְ שֶׁנַּעֲשׂוּ כָּל הָאֲבָנִים לְאֶבֶן אַחַת, כְּדֵי שֶׁכְּשֶׁיַּנִּיחַ יַעֲקֹב אֶת רֹאשׁוֹ עָלֶיהָ יִשְׂמְחוּ כֻּלָּן. בִּקֵּשׁ יַעֲקֹב לֶאֱסֹף אֲבָנִים, אַךְ מָצָא רַק אֶת הָאֶבֶן הָאַחַת. לָקַח אֶת הָאֶבֶן וְשָׂם אוֹתָהּ מִתַּחַת לְרֹאשׁוֹ כְּכָרִית.

(עיבוד. על פי: רש"י על מדרש בראשית רבה, פרשה סח, דרשה י״א)

מוּבָן שֶׁאֲבָנִים לֹא מְדַבְּרוֹת וְלֹא מַרְגִישׁוֹת. אִם כֵּן, מַדוּעַ הַמִדְרָשׁ מְסַפֵּר כֵּיצַד הִרְגִישׁוּ הָאֲבָנִים? מָה לְדַעְתְכֶם רָצָה הַמִדְרָשׁ לוֹמַר בְּכָךְ שֶׁסִיפֵּר לָנוּ שֶׁגַם הָאֲבָנִים רָצוּ לִהְיוֹת חֵלֶק מֵהַמְאוֹרָע?

ציטוטים על הבטחות
"הַדֶרֶךְ הַטוֹבָה בְּיוֹתֵר לְקַיֵים הַבְטָחָה הִיא לֹא לְהַבְטִיחַ אוֹתָהּ." (נפוליאון בונפרטה) "הַבְטָחוֹת רָעוֹת עָדִיף לֹא...
ציטוטים על הבטחות
  • "הַדֶרֶךְ הַטוֹבָה בְּיוֹתֵר לְקַיֵים הַבְטָחָה הִיא לֹא לְהַבְטִיחַ אוֹתָהּ." (נפוליאון בונפרטה)
  • "הַבְטָחוֹת רָעוֹת עָדִיף לֹא לְקַיֵים." (אברהם לינקולן)
  • "אַהֲבָה הִיא הַבְטָחָה שֶׁל אוֹשֶׁר." (אנדרה ז'יד)
  • "הַבְטָחָה הִיא מֵעֵין חוֹב." (פתגם עממי מרוקאי)
  • "הַבְטָחוֹת שֶׁנִיתְנוּ בִּימֵי סְעָרָה נִשְׁכָּחוֹת בְּיָמִים שְׁלֵוִוים." (פתגם אנגלי)

עֲלֵיכֶם לִבְחוֹר צִיטוּט אֶחָד שֶׁמְעוֹרֵר בָּכֶם רֶגֶשׁ (הִזְדַהוּת, הִתְנַגְדוּת, צְחוֹק, כַּעַס) וּלְהָגִיב אֵלָיו:

  • מָה עוֹרֵר אֶתְכֶם בְּצִיטוּט זֶה?
  • מַדוּעַ אַתֶם מַסְכִּימִים אוֹ מִתְנַגְדִים לַאֲמִירָה זוֹ?
  • מָה הַמָקוֹם שֶׁל הַבְטָחוֹת בַּחַיִים שֶׁלָכֶם?
"וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה"
  בַּחֲלוֹם יַעֲקֹב הַתְנוּעָה שֶׁל הַמַלְאָכִים לְמַעְלָה וּלְמַטָה בַּסוּלָם מַקְדִימָה אֶת הוֹפָעָתוֹ שֶׁל אֱלוֹהִים, אֲשֶׁר...
"וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה"
"וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ." (פסוק יב)
דייויד קוקר, חלום יעקב, אקריליק על קנבס

דייויד קוקר, חלום יעקב, אקריליק על קנבס.
David Coker, Jacob's Dream, acrylic on canvas, 16X20 inch
David Coker ©

 

בַּחֲלוֹם יַעֲקֹב הַתְנוּעָה שֶׁל הַמַלְאָכִים לְמַעְלָה וּלְמַטָה בַּסוּלָם מַקְדִימָה אֶת הוֹפָעָתוֹ שֶׁל אֱלוֹהִים, אֲשֶׁר נִיצָב בְּרֹאשׁ הַסוּלָם וּמַעֲנִיק לְיַעֲקֹב אֶת הַבְּרָכָה שֶׁקִיבְּלוּ אֲבוֹתָיו לְפָנָיו. סוּלַם יַעֲקֹב הוּא אֶמְצָעִי הַמְגַשֵׁר בֵּין הָאָרֶץ לַשָׁמַיִים. כְּשֶׁמִשְׁתַמְשִׁים בְּיָמֵינוּ בְּסוּלַם הַמַטָרָה שֶׁלוֹ הִיא הַרְבֵּה יוֹתֵר מַעֲשִׂית.

  • מַדוּעַ מִשְׁתַמְשִׁים בְּסוּלָם בְּיָמֵינוּ?
  • מָה דוֹמֶה וּמָה שׁוֹנֶה בַּתַפְקִיד שֶׁל הַסוּלָם בְּיָמֵינוּ לְעוּמַת הַסוּלָם הַמְתוֹאָר בַּפֶּרֶק?
"ויפגע במקום": בול פגיעה
"פָּגַע", "פְּגִיעָה", "נִפְגַע" – בָּעִבְרִית שֶׁל יָמֵינוּ אֵלוּ מִילִים שֶׁמִתְיַיחֲסוֹת לִכְאֵב אוֹ לְנֶזֶק שֶׁנִגְרַם לְמִישֶׁהוּ....
"ויפגע במקום": בול פגיעה
"וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא." (פסוק יא)
Creative icon styles/shutterstock.com

Creative icon styles/shutterstock.com

"פָּגַע", "פְּגִיעָה", "נִפְגַע" – בָּעִבְרִית שֶׁל יָמֵינוּ אֵלוּ מִילִים שֶׁמִתְיַיחֲסוֹת לִכְאֵב אוֹ לְנֶזֶק שֶׁנִגְרַם לְמִישֶׁהוּ. וְאִילוּ בַּפֶּרֶק שֶׁלָנוּ מְתָאֲרִים אֶת יַעֲקֹב שֶׁ"פָּגַע" בַּמָקוֹם. הַסִיבָּה לְכָךְ הִיא שֶׁלִפְעָמִים מַשְׁמָעוּתָהּ שֶׁל מִילָה שֶׁאֲנַחְנוּ מַכִּירִים בָּעִבְרִית הַמוֹדֶרְנִית מְעַט שׁוֹנָה מִמַשְׁמָעוּתָהּ בַּתָנָ"ךְ.

להמשך קריאה

חָזָ"ל פֵּירְשׁוּ אֶת הַמִילָה "מָקוֹם" כְּמִתְיַיחֶסֶת לֶאֱלוֹהִים עַצְמוֹ, וּפֵירְשׁוּ כִּי הַבִּיטוּי "וַיִּפְגַע בַּמָּקוֹם" בָּא לְצַיֵין אֶת הַמִפְגָשׁ הַמְיוּחָד שֶׁהִתְרַחֵשׁ בֵּין אֱלוֹהִים לָאָדָם. פְּעָמִים רַבּוֹת מִפְגָשׁ זֶה מְצַיֵין נְקוּדָה דְרָמָטִית בְּחַיֵי הָאָדָם, פָּרָשַׁת דְרָכִים שֶׁלְאַחֲרֶיהָ חַיָיו יִשְׁתַנוּ. הַמִילָה "פָּגַע" כַּנִרְאֶה מְצַיֶינֶת כִּי הַהַגָעָה שֶׁל הָאָדָם לְאוֹתוֹ מָקוֹם לֹא הָיְיתָה מִקְרִית, אֶלָא שֶׁהוּא הִגִיעַ לִנְקוּדָה מְאוֹד מְסוּיֶמֶת, בַּעֲלַת חֲשִׁיבוּת רַבָּה. הַמָקוֹם שֶׁבּוֹ פָּגַע יַעֲקֹב בַּפֶּרֶק הוּא בֵּית־אֵל, וְשָׁם הוּא חוֹוֶה הִתְגַלוּת אֱלוֹהִית שֶׁתְשַׁנֶה אֶת חַיָיו.

  • מַדוּעַ מְתָאֶרֶת דַוְוקָא הַמִילָה "יִפְגַע" וְלֹא הַמִילָה "יָבוֹא" אוֹ "הִגִיעַ" אֶת הַקֶשֶׁר שֶׁל יַעֲקֹב לְבֵית־אֵל?
מעלה, מעלה, מעלה...
הָאוֹמָן עֶזְרָא אוֹרְיוֹן נָתַן לַפֶּסֶל הַמוּצָב בְּפֶתַח שְׁכוּנַת גִבְעַת מָרְדְכַי בִּירוּשָׁלַיִם אֶת הַשֵׁם "מַעֲלוֹת", אֲבָל...
מעלה, מעלה, מעלה...
"וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ." (פסוק יב)
פסל "סולם יעקב" בכניסה לשכונת גבעת מרדכי, ירושלים.

פסל "סולם יעקב" בכניסה לשכונת גבעת מרדכי, ירושלים.Adiel lo, מתוך ויקישיתוף

הָאוֹמָן עֶזְרָא אוֹרְיוֹן נָתַן לַפֶּסֶל הַמוּצָב בְּפֶתַח שְׁכוּנַת גִבְעַת מָרְדְכַי בִּירוּשָׁלַיִם אֶת הַשֵׁם "מַעֲלוֹת", אֲבָל תוֹשָׁבֵי הַמָקוֹם הֵחֵלוּ לִקְרוֹא לוֹ בַּשֵׁם "סוּלַם יַעֲקֹב" וּבְשֵׁם זֶה הוּא מוּכָּר עַד הַיוֹם. הַפֶּסֶל יוֹצֵר רוֹשֶׁם שֶׁל תְנוּעָה דוּ־כִּיווּנִית בֵּין שָׁמַיִים לָאָרֶץ, בֵּין מַעְלָה וּמַטָה.

  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּפֶּסֶל. מָה מְיוּחָד בְּכִיווּן מַדְרֵגוֹתָיו?
  • כֵּיצַד כִּיווּנֵי הַתְנוּעָה הַמְנוּגָדִים בַּפֶּסֶל מַזְכִּירִים אֶת הַמְסוּפָּר עַל סוּלַם יַעֲקֹב בַּפֶּרֶק?
על ארבע אבנים
 כְּשֶׁהַצַיָיר דָוִיד שָׁרִיר מְתָאֵר אֶת חֲלוֹמוֹ שֶׁל יַעֲקֹב, הוּא נוֹתֵן חֲשִׁיבוּת גַם לִתְנוּעַת הַמַלְאָכִים עַל...
על ארבע אבנים
"וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא. וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ." (פסוקים יא–יב)
חלום יעקב, דוד שריר.

חלום יעקב, דוד שריר. כל הזכויות שמורות © גלריה ספראי, ירושלים

 כְּשֶׁהַצַיָיר דָוִיד שָׁרִיר מְתָאֵר אֶת חֲלוֹמוֹ שֶׁל יַעֲקֹב, הוּא נוֹתֵן חֲשִׁיבוּת גַם לִתְנוּעַת הַמַלְאָכִים עַל הַסוּלָם, אַךְ גַם לַ"כָּרִית" שֶׁל יַעֲקֹב.

להמשך קריאה

בַּצִיוּר נִרְאֶה יַעֲקֹב כְּשֶׁהוּא שׁוֹכֵב עַל גַבֵּי גִבְעָה וְעָלֶיהָ אַרְבַּע אֲבָנִים. עַל אַחַת מֵהָאֲבָנִים מַנִיחַ יַעֲקֹב אֶת רֹאשׁוֹ, וּשְׁאָר הָאֲבָנִים מְסוּדָרוֹת לִימִינוֹ, לִשְׂמֹאלוֹ וּלְרַגְלָיו; כַּנִרְאֶה שֶׁסִידוּר זֶה שֶׁל אֲבָנִים בְּצִיוּרוֹ שֶׁל שָׁרִיר נוֹעַד לְבַטֵא גַם אֶת הַבְּרָכָה הָאֱלוֹהִית לְיַעֲקֹב: "וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה" (פָּסוּק יד).

  • מָה הַקֶשֶׁר בֵּין אֲבָנִים, סוּלָמוֹת וְיִשְׂרָאֵל?
  • כֵּיצַד הָאֲבָנִים בַּצִיוּר מְבַטְאוֹת אֶת רַעֲיוֹן הַבְּרָכָה הָאֱלוֹהִית? (רֶמֶז: פָּסוּק יד)
בדרך לחרן עוצרים בבית־אל
יַעֲקֹב מִתְעוֹרֵר מֵחֲלוֹמוֹ וּמִילוֹתָיו הָרִאשׁוֹנוֹת הֵן: "אָכֵן יֵשׁ ה' בַּמָּקוֹם הַזֶּה…" (פָּסוּק טז). יַעֲקֹב חוֹלֵם...
בדרך לחרן עוצרים בבית־אל
"וַיִּקְרָא אֶת שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא בֵּית אֵל וְאוּלָם לוּז שֵׁם הָעִיר לָרִאשֹׁנָה." (פסוק יט)

יַעֲקֹב מִתְעוֹרֵר מֵחֲלוֹמוֹ וּמִילוֹתָיו הָרִאשׁוֹנוֹת הֵן: "אָכֵן יֵשׁ ה' בַּמָּקוֹם הַזֶּה…" (פָּסוּק טז). יַעֲקֹב חוֹלֵם שֶׁבִּקְצֵה הַסוּלָם נִיצַב הָאֵל וּמְבָרֵךְ אוֹתוֹ.

להמשך קריאה

בְּהֶחְלֵט חֲלוֹם לֹא רָגִיל, וְלֹא פֶּלֶא שֶׁיַעֲקֹב חוֹשֵׁב שֶׁיֵשׁ קֶשֶׁר לַמָקוֹם שֶׁבּוֹ נֶחְלַם הַחֲלוֹם. מֵאַחַר שֶׁהוּא חָשַׁב שֶׁהַסוּלָם בַּחֲלוֹמוֹ מְחַבֵּר אֶת הַמָקוֹם שֶׁבּוֹ שָׁכַב לִישׁוֹן עִם שַׁעַר הַשָׁמַיִים, הוּא מְסַמֵן אֶת הַמָקוֹם בְּאֶמְצָעוּת יְצִיקַת שֶׁמֶן עַל הָאֲבָנִים שֶׁעֲלֵיהֶן הִנִיחַ אֶת רֹאשׁוֹ וְנוֹתֵן לַמָקוֹם שֵׁם חָדָשׁ: בֵּית־אֵל, הַבַּיִת שֶׁל אֱלוֹהִים. יֵשׁ הָרוֹאִים אֶת חֲלוֹם יַעֲקֹב כְּסִיפּוּר הַמַסְבִּיר כֵּיצַד נֶעֶשְׂתָה בֵּית־אֵל לְמֶרְכָּז פּוּלְחָנִי חָשׁוּב בְּיִשְׂרָאֵל. לֹא פַּעַם חוֹזֵר בַּתָנָ"ךְ הֶסְבֵּר אוֹ פֵּירוּשׁ לִשְׁמוֹ שֶׁל אָדָם אוֹ שֶׁל מָקוֹם, וּמְלוּוֶה בְּסִיפּוּר הַמַסְבִּיר אֶת מְקוֹר הַשֵׁם, לְהֶסְבֵּר זֶה קוֹרְאִים הֶסְבֵּר אֶטְיוֹלוֹגִי. בְּפֶרֶק כח מוּסְבָּר כֵּיצַד הַשֵׁם הַקוֹדֵם שֶׁל הַמָקוֹם לוּז הָפַךְ לַשֵׁם בֵּית־אֵל.

  • אֵיזֶה קֶשֶׁר יֵשׁ לְאַבְרָהָם, לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב עִם פָּדָן אֲרָם?
לבן "הדוד מאמריקה"
פַּדַן אֲרָם מוּכֶּרֶת גַם בַּשֵׁם חָרָן (בְּאַכַּדִית 'פַּדַן' הִיא מִילָה נִרְדֶפֶת לְחָרָן). זוֹ הָאָרֶץ שֶׁבָּה...
לבן "הדוד מאמריקה"
"וַיִּשְׁלַח יִצְחָק אֶת יַעֲקֹב וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם אֶל לָבָן בֶּן בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי אֲחִי רִבְקָה אֵם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו." (פסוק ה)
הדרך לחרו מישראל

הדרך לחרן מישראל. מתוך גוגל מפות: ‏GIsrael‏Mapa,‏ Googleנתוני מפות © ‏5011

פַּדַן אֲרָם מוּכֶּרֶת גַם בַּשֵׁם חָרָן (בְּאַכַּדִית 'פַּדַן' הִיא מִילָה נִרְדֶפֶת לְחָרָן). זוֹ הָאָרֶץ שֶׁבָּה עָבְרוּ אַבְרָהָם וּמִשְׁפַּחְתוֹ בְּדַרְכָּם לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וְאָבִיו שֶׁל אַבְרָהָם, תֶרַח, נִפְטַר שָׁם.

להמשך קריאה

חָרָן הִיא עִיר אַכַּדִית קְדוּמָה וְיֵשׁ עֵדוּיוֹת לְקִיוּמָהּ עוֹד מֵהַמֵאוֹת הַ־18–19 לִפְנֵי הַסְפִירָה. לְפִי הַגְבוּלוֹת הַמְקוּבָּלִים כַּיוֹם, פַּדַן אֲרַם (חָרָן) נִמְצֵאת בְּטוּרְקִייָה, וְהִיא נֶחְשֶׁבֶת אֲתָר אַרְכֵאוֹלוֹגִי מְפוּרְסָם, שֶׁאֶפְשָׁר לִלְמוֹד מִמֶנוּ כֵּיצַד חָיוּ בָּעֵת הָעַתִיקָה. יָדוּעַ לָנוּ שֶׁדֶרֶךְ חֲשׁוּבָה הוֹלִיכָה מִדְרוֹם מֵסוֹפּוֹטַמְיָה, בִּסְבִיבוֹת אוּר כַּשְׂדִים, דֶרֶךְ חָרָן, עַד לְאֶרֶץ כְּנַעַן.

  • אֵיזֶה קֶשֶׁר יֵשׁ לְאַבְרָהָם, לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב עִם פַּדַן אֲרָם?
מהו בעצם הסולם של יעקב?
הַמִילָה 'סוּלָם' הִיא מִילָה יְחִידָאִית, כְּלוֹמַר מִילָה שֶׁמוֹפִיעָה פַּעַם אַחַת בִּלְבַד בַּתָנָ"ךְ כּוּלוֹ. פַּרְשָׁנִים וְחוֹקְרִים...
מהו בעצם הסולם של יעקב?
"וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ." (פסוק יב)

Book of the Dead of Hunefer, Sheet 1, Egypt, 19th Dynasty

חוסה דה ריברה, חלום יעקב, 1639.

הַמִילָה 'סוּלָם' הִיא מִילָה יְחִידָאִית, כְּלוֹמַר מִילָה שֶׁמוֹפִיעָה פַּעַם אַחַת בִּלְבַד בַּתָנָ"ךְ כּוּלוֹ. פַּרְשָׁנִים וְחוֹקְרִים הִצִיעוּ הַצָעוֹת לְגַבֵּי מַהוּ אוֹתוֹ סוּלַם יַעֲקֹב.

להמשך קריאה

חָזָ"ל וּפַרְשָׁנֵי יְמֵי הַבֵּינַיִים טָעֲנוּ שֶׁמְקוֹר הַמִילָה בַּשׁוֹרֶשׁ סל"ל, שֶׁמַשְׁמָעוּתָהּ "דֶרֶךְ", וְלָכֵן הַסוּלָם מְסַמֵל אֶת הַדֶרֶךְ שֶׁיַעֲקֹב עוֹבֵר, מִבֵּית הוֹרָיו לְבֵית דוֹדוֹ, מִכְּנַעַן לְחָרָן, מֵהֱיוֹתוֹ יֶלֶד לְאָדָם מְבוּגָר. חוֹקְרֵי מִקְרָא מַצִיעִים אֶפְשָׁרוּת אַחֶרֶת, עַל בְּסִיס הַשׁוֹרֶשׁ סל"ם. הֵם מַרְאִים שֶׁבַּשָׂפָה הָאַכָּדִית (שָׂפָה בְּמַמְלֶכֶת בָּבֶל הָעַתִיקָה) יֶשְׁנָהּ מִילָה דוֹמָה לַמִילָה 'סוּלָם', אֲשֶׁר מַשְׁמָעוּתָהּ הִיא "גֶרֶם מַדְרֵגוֹת". מוֹצָאוֹ שֶׁל אַבְרָהָם, סָבוֹ שֶׁל יַעֲקֹב, מִן הָעִיר הַבַּבְלִית אֲרַם נַהֲרַיִים, אֲשֶׁר בָּהּ נָפוֹץ דֶגֶם מִקְדָשׁ הַנִרְאֶה כְּמוֹ גֶרֶם מַדְרֵגוֹת, הַנִקְרָא בְּבַבְלִית "זִיקוֹרֶת". מִקְדָשׁ זֶה נֶחְשַׁב לְ"שַׁעַר הַשָׁמַיִים" וְהוּא מְסַמֵל חִיבּוּר בֵּין שָׁמַיִים לָאָרֶץ, בֵּין אֱלוֹהִים לְאָדָם. בַּתַרְבּוּת הַמִצְרִית הָעַתִיקָה מֵרַבִּים לַעֲסוֹק בַּחִיבּוּר בֵּין מַעְלָה וּמַטָה. בַּצִיוּר הַמִצְרִי מְתוֹאָר חִיבּוּר בֵּין עוֹלַם הַחַיִים לְעוֹלָם הַמֵתִים בְּאֶמְצָעוּת סוּלָם. הַחִיבּוּר בֵּין שָׁמַיִים לָאָרֶץ, בֵּין הָאֵל לָאָדָם הָיָה חִיוּנִי לָאָדָם בְּתַרְבּוּיוֹת שׁוֹנוֹת. לְכָל תַרְבּוּת יִיצוּגִים אוֹמָנוּתִיִים שׁוֹנִים לְחִיבּוּר זֶה, לְאוֹתוֹ "סוּלָם".

  • פַּרְשָׁנִים שׁוֹנִים נִיסוּ לַעֲנוֹת עַל הַשְׁאֵלָה מַהוּ סוּלַם יַעֲקֹב. הִסְבִּירוּ מָה הַקֶשֶׁר שֶׁל כָּל תְמוּנָה לַפֵּירוּשׁ שֶׁהוּצַע.
לבנות בית
הָרָצוֹן הַמְשׁוּתָף שֶׁל יִצְחָק וְרִבְקָה שֶׁבְּנֵיהֶם יִינָשְׂאוּ עִם בְּנוֹת הַמִשְׁפָּחָה הַמוּרְחֶבֶת חוֹזֵר כַּמָה פְּעָמִים בְּסִיפּוּרֵי...
לבנות בית
"וַיִּקְרָא יִצְחָק אֶל יַעֲקֹב וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ וַיְצַוֵּהוּ וַיֹּאמֶר לוֹ לֹא תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן. קוּם לֵךְ פַּדֶּנָה אֲרָם בֵּיתָה בְתוּאֵל אֲבִי אִמֶּךָ וְקַח לְךָ מִשָּׁם אִשָּׁה מִבְּנוֹת לָבָן אֲחִי אִמֶּךָ." (פסוקים א–ב)
איורי אנשים מלאומים שונים ברקע כדור הארץ.

איורי אנשים מלאומים שונים ברקע כדור הארץ. robuart/shutterstock.com

הָרָצוֹן הַמְשׁוּתָף שֶׁל יִצְחָק וְרִבְקָה שֶׁבְּנֵיהֶם יִינָשְׂאוּ עִם בְּנוֹת הַמִשְׁפָּחָה הַמוּרְחֶבֶת חוֹזֵר כַּמָה פְּעָמִים בְּסִיפּוּרֵי הָאָבוֹת, וּמַבִּיעַ רַעֲיוֹן שֶׁאֵינוֹ זָר לָנוּ גַם כַּיוֹם.

להמשך קריאה

יִיתָכֵן מְאוֹד שֶׁהַכַּוָונָה הִיא לִשְׁמוֹר עַל הַמָסוֹרֶת הַמִשְׁפַּחְתִית, עַל הַתַרְבּוּת וְעַל הַמִנְהָגִים שֶׁל הַמִשְׁפָּחָה, וְאֵין זֶה אוֹמֵר בְּהֶכְרֵחַ שֶׁבְּנוֹת כְּנַעַן טוֹבוֹת פָּחוֹת אוֹ יוֹתֵר, אֶלָא שֶׁהֵן מַגִיעוֹת מֵרֶקַע אַחֵר.

  • חִשְׁבוּ, מַדוּעַ רָצוּ הוֹרֵי יַעֲקֹב שֶׁיִינָשֵׁא לְאִישָׁה מִחוּץ לִכְנַעַן?
  • מָה דַעְתְכֶם, הַאִם חָשׁוּב אוֹ לֹא חָשׁוּב לְהִינָשֵׂא לְמִישֶׁהוּ מֵרֶקַע דוֹמֶה לְשֶׁלִי?
יעקב שלפני החלום ויעקב שאחריו
מָה דַעְתְכֶם, הַאִם יַעֲקֹב יִשְׁתַנֶה אוֹ יִישָׁאֵר אוֹתוֹ אָדָם לְאַחַר הַחֲלוֹם? אֵילוּ אֶפְשָׁרוּיוֹת נִפְתָחוֹת בְּפָנָיו...
יעקב שלפני החלום ויעקב שאחריו
"וַיִּדַּר יַעֲקֹב נֶדֶר לֵאמֹר אִם יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ. וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל בֵּית אָבִי וְהָיָה ה' לִי לֵאלֹהִים." (פסוקים כ–כא)

  • מָה דַעְתְכֶם, הַאִם יַעֲקֹב יִשְׁתַנֶה אוֹ יִישָׁאֵר אוֹתוֹ אָדָם לְאַחַר הַחֲלוֹם? אֵילוּ אֶפְשָׁרוּיוֹת נִפְתָחוֹת בְּפָנָיו לְאַחַר הַחֲלוֹם?

קרדיט: 929 סיכום שבועי- בראשית כו – ל / 929 תנך ביחד, 2015.

חלמתם פעם שאתם עפים?
https://youtu.be/eybJUFzkzk8?t=1m פֵּירוּשׁ הַחֲלוֹמוֹת הוּא אֶתְגָר מְרַתֵק. יֵשׁ חוֹקְרִים הַטוֹעֲנִים שֶׁהַחֲלוֹם הוּא הֲצָצָה לַנֶפֶשׁ שֶׁלָנוּ וְשֶׁהָאֵירוּעִים...
חלמתם פעם שאתם עפים?
"וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ." (פסוק יב)

https://youtu.be/eybJUFzkzk8?t=1m פֵּירוּשׁ הַחֲלוֹמוֹת הוּא אֶתְגָר מְרַתֵק. יֵשׁ חוֹקְרִים הַטוֹעֲנִים שֶׁהַחֲלוֹם הוּא הֲצָצָה לַנֶפֶשׁ שֶׁלָנוּ וְשֶׁהָאֵירוּעִים בַּחֲלוֹמוֹתֵינוּ בְּדֶרֶךְ כְּלָל מְיַיצְגִים אֶת הַמַחְשָׁבוֹת שֶׁלָנוּ אוֹ אֶת הַזִיכְרוֹנוֹת מֵאֵירוּעֵי הַיוֹם שֶׁחָוִוינוּ. הָעוֹסְקִים בַּפַּרְשָׁנוּת לַחֲלוֹמוֹת טוֹעֲנִים שֶׁלִפְעָמִים סוּלָם, כְּמוֹ זֶה שֶׁבַּחֲלוֹמוֹ שֶׁל יַעֲקֹב, הוּא סֵמֶל שֶׁל שִׁינוּי תוֹדַעְתוֹ שֶׁל הָאָדָם, סֵמֶל שֶׁל מַעֲבָר בֵּין עוֹלָמוֹת.

  • מָה לְדַעְתְכֶם מְיַיצֵג הַסוּלָם בַּחֲלוֹמוֹ שֶׁל יַעֲקֹב?

קרדיט: החפרנים עונה 2 : מדוע אנחנו חולמים? / חינוכית ילדים, 2015