סגור תצוגת כיתה
הפרק

גנבת הברכה

פסוקים יח-כט

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נביא לכיתה בדים בעלי מרקמים שונים (פרווה, צמר, משי…). נבקש ממתנדב לעצום עיניים ונלביש את הבדים על כמה מילדי הכיתה. המתנדב יצטרך לנחש במי מחבריו לכיתה מדובר בשימוש בחוש המישוש.

כעת נבקש ממתנדב נוסף לטעום בעיניים עצומות כמה מאכלים ולנחש מה הם על פי חוש הטעם בלבד (מלפפון, שוקולד, פרוסת לחם וכו'… אנא שימו לב שאין לאף תלמיד רגישות לגלוטן, אגוזים וכדומה).

מתנדב נוסף יצטרך להאזין לקולו של ילד בכיתה המדבר אליו בעודו עוצם עיניים, ולנחש מיהו הילד.
ניתן למתנדב להריח כמה דברים ולנחש מה הם (תמצית וניל, נענע/רוזמרין טריים…)

מבט ראשון

משימה המטרימה את קריאת הטקסט:
נבקש מהתלמידים לרשום במחברת את כל החושים שבהם נעשה שימוש בטקסט (נזכיר את החושים שבהם השתמשנו בתחילת השיעור) ונציין שבפסוקים שנקרא נפגוש כמה חושים. מה יעניין אתכם לדעת כשתקראו את הפרק?

תשובה מצופה:
אילו חושים ימלאו תפקיד בפרק? מה תפקידם?

לפני שהתלמידים יענו על השאלות נקרא את פסוקים יח-כט בקול.
אם יש בכיתה תלמיד שיודע לקרוא ברור מהתנ"ך אפשר לקרוא את הפסוקים בדו-שיח: המורה יצחק, והתלמיד יעקב. אם אתם לא בטוחים, המורה יכולה לקרוא את הפרק בהטעמה ולהסביר את המילים הקשות תוך כדי קריאה ("כִּי הִקְרָה", "וַאֲמֻשְׁךָ", "וַיְמֻשֵּׁהוּ", "שְׂעִרֹת", "לְמַעַן תְּבָרֶכְךָ נַפְשִׁי", "מִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ" וכו'…) ולאחר מכן לחזור ולקרוא את הפסוקים בדו-שיח עם אחד התלמידים.

מבט שני – עבודת כיתה

בזמן שהתלמידים עונים על שאלות אלה במחברת, נשב עם קבוצת תלמידים מתקשים ונקרא אתם שוב את הטקסט, ונסבירו במילים פשוטות:

  • כיצד כל אחד מן החושים מסייע ליעקב לשכנע את יצחק שהוא אכן עשו בכורו?
  • האם יעקב אומר משפטים העלולים לגרום ליצחק לחשוד שהעומד מולו איננו בנו עשו? העתיקו אותם למחברת.

תוכן הברכה: במה מברך יצחק את יעקב? נפרש את המילים הקשות עם התלמידים.

מבט שלישי - התבוננות והעמקה

נשאל את התלמידים:

  • האם לדעתכם יצחק יודע שהוא מברך את יעקב או שהוא משוכנע שהעומד מולו הוא עשו?
  • לפי מה קבעתם זאת?
  • אם הוא משוכנע שעשו עומד מולו, באיזו נקודה בסיפור הוא השתכנע בכך?

מבט לחיים

נצפה בקטע מתוך הסרט פינוקיו. המורה תתרגם אם צריך.

נשאל את התלמידים:

  • למה פינוקיו משקר?
  • האם לדעתכם הפיה יודעת שהוא משקר? (בלי קשר לאף שלו)
  • למה יעקב משקר?
  • האם הסיבה דומה או שונה לדעתכם?
  • באילו עוד מצבים בחיים אנשים משקרים?
  • האם העיוורון של יצחק וחוסר ההתמצאות שלו במה שקורה לבניו מצדיקה את הרמאות?

נערוך דיון בכיתה בנוגע למקומה של הרמאות בחייהם של התלמידים:

  • האם השתמשתם פעם ברמאות? לאיזו מטרה? שעשוע? נקמה? הימלטות מצרה? סיוע למישהו?
  • האם יש מטרות שבשבילן ראוי לרמות, או שצריך תמיד לדבוק באמת?
  • האם מישהו פעם רימה אתכם? איך זה גרם לכם להרגיש? האם יכולתם להבין מדוע עשה זאת?
  • מה יכול לעזור לאדם שמשקר לגלות את האמת? (יחס אמפתי, תחושת ביטחון במקום שלו…

אפשר להמחיז בכיתה סוף אחר לחלק זה של הטקסט, ובו יצחק חושף בעדינות בפני יעקב שהוא יודע שהוא משקר לו ושואל אותו למה בחר לשקר. האם יצחק יברך אותו אף על פי שגילה ששיקר? האם הוא כועס עליו?
לחלופין אפשר לסיים את השיעור במשחק מצבים שבו המורה תציע מצבים מסוימים שברור שלא נכון לשקר בהם, ומצבים שאפשר להתלבט אם השקר ראוי. לדוגמה כאשר לא רוצים לבייש מישהו ברבים וכדומה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: ראינו כיצד יעקב מרמה את יצחק בשימוש מתוחכם בחמשת החושים. קראנו יחד את מילות הברכה שיעקב מקבל במקום עשו, ותהינו אם יצחק ידע או לא ידע שהעומד בפניו הוא יעקב ולא עשו. ניסינו גם לחשוב על הסיבות שבגללן אנחנו או אנשים סביבנו משקרים ולראות איך אפשר לעזור להם להימנע משקר.
מיומנויות: פירוש מילים קשות בברכה, שאלות ערכיות על מעשי הגיבורים.
מתודות: ניחושים באמצעות חושים, משימה לביצוע במהלך הקריאה, צפייה בסרטון, דיון, המחזה ומשחק מצבים.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
פינוקיו
למה פינוקיו משקר? האם לדעתכם הפיה יודעת שהוא משקר? (בלי קשר לאף שלו) למה יעקב...
פינוקיו

  • למה פינוקיו משקר?
  • האם לדעתכם הפיה יודעת שהוא משקר? (בלי קשר לאף שלו)
  • למה יעקב משקר?
  • האם הסיבה דומה או שונה לדעתכם?
  • באילו עוד מצבים בחיים אנשים משקרים?
  • האם העיוורון של יצחק וחוסר ההתמצאות שלו במה שקורה לבניו מצדיקה את הרמאות?

קרדיט: Pinocchio's Lie, Disney Movies, פורסם 2017

ילד של אימא
מַדּוּעַ כָּתוּב: "וְרִבְקָה אָמְרָה אֶל יַעֲקֹב בְּנָהּ"? הֲרֵי גַם עֵשָׂו הָיָה בְּנָהּ. מִשּׁוּם שֶׁיַעֲקֹב הָיָה...
ילד של אימא
"וְרִבְקָה אָמְרָה אֶל יַעֲקֹב בְּנָהּ לֵאמֹר, הִנֵּה שָׁמַעְתִּי אֶת אָבִיךָ מְדַבֵּר אֶל עֵשָׂו אָחִיךָ לֵאמֹר." (פסוק ו)

צילום: shutterstock.com

מַדּוּעַ כָּתוּב: "וְרִבְקָה אָמְרָה אֶל יַעֲקֹב בְּנָהּ"? הֲרֵי גַם עֵשָׂו הָיָה בְּנָהּ.

מִשּׁוּם שֶׁיַעֲקֹב הָיָה שׁוֹמֵעַ בְּקוֹל אָבִיו וְאִמּוֹ, כְּמוֹ שֶׁנֶאֱמַר: "וַיִּשְׁמַע יַעֲקֹב אֶל אָבִיו וְאֶל אִמּוֹ" (בראשית כח, ז), וְאִלּוּ עֵשָׂו הָיָה שׁוֹמֵעַ רַק בְּקוֹל אָבִיו. לָכֵן מֻדְגָּשׁ: "יַעֲקֹב בְּנָהּ".

  • מָה אֶפְשָׁר לִלְמוֹד מֵהַמִדְרָשׁ עַל מַעֲרֶכֶת הַיְחָסִים שֶׁל רִבְקָה עִם בְּנָהּ עֵשָׂו?
דלתות מסתובבות
זֶה יָצָא וְזֶה נִכְנַס. כֵּיצַד הָיָה הַדָּבָר הַזֶּה? אֶלָּא מִי שֶׁנָּתוּן בָּאוֹרָה אֵינוֹ רוֹאֶה לְמִי...
דלתות מסתובבות
"וַיְהִי כַּאֲשֶׁר כִּלָּה יִצְחָק לְבָרֵךְ אֶת יַעֲקֹב, וַיְהִי אַךְ יָצֹא יָצָא יַעֲקֹב מֵאֵת פְּנֵי יִצְחָק אָבִיו, וְעֵשָׂו אָחִיו בָּא מִצֵּידוֹ." (פסוק ל)

צילום: shutterstock.com

זֶה יָצָא וְזֶה נִכְנַס. כֵּיצַד הָיָה הַדָּבָר הַזֶּה?
אֶלָּא מִי שֶׁנָּתוּן בָּאוֹרָה אֵינוֹ רוֹאֶה לְמִי שֶׁנָּתוּן בַּחֲשֵׁכָה, אֲבָל מִי שֶׁהוּא נָתוּן בַּחֲשֵׁכָה רוֹאֶה לְמִי שֶׁנָּתוּן בָּאוֹרָה.
עֵשָׂו בָּא מִן הַשּׁוּק וְלֹא רָאָה לְיַעֲקֹב, שֶׁהָיָה בְּתוֹךְ הַבַּיִת. אֲבָל יַעֲקֹב רָאָה אוֹתוֹ מִבִּפְנִים וְהִסְתַּתֵּר אֲחוֹרֵי הַדֶּלֶת. כֵּיוָן שֶׁנִּכְנַס עֵשָׂו יָצָא יַעֲקֹב, שֶׁנֶּאֱמַר: וַיְהִי אַךְ יָצֹא יָצָא יַעֲקֹב וְעֵשָׂו אָחִיו בָּא מִצֵּידוֹ.

(עיבוד על פי: מדרש תנחומא, תולדות יא:א)

  • הַמִדְרָשׁ מוּטְרָד וְשׁוֹאֵל כֵּיצַד קָרָה שֶׁיַעֲקֹב וְעֵשָׂו לֹא הִבְחִינוּ זֶה בָּזֶה – כֵּיצַד מַסְבִּיר הַמִדְרָשׁ אֶת הָעוּבְדָה שֶׁיַעֲקֹב לֹא פָּגַשׁ בְּעֵשָׂו?
זהו את הביטוי המסתתר בפרק ובתמונות
הַבִּיטוּי הַלָקוּחַ מֵהַפֶּרֶק בָּא לְהַבִּיעַ תְמִיהָה עַל סְתִירָה הַקַיֶימֶת בְּדָבָר מְסוּיָם שֶׁנִרְאֶה בְּצוּרָה אַחַת אַךְ...
זהו את הביטוי המסתתר בפרק ובתמונות
"...מִי אַתָּה בְּנִי" (פסוק יח)

Natalya Rozhkova/shutterstock.com

soo hee kim/shutterstock.com

הַבִּיטוּי הַלָקוּחַ מֵהַפֶּרֶק בָּא לְהַבִּיעַ תְמִיהָה עַל סְתִירָה הַקַיֶימֶת בְּדָבָר מְסוּיָם שֶׁנִרְאֶה בְּצוּרָה אַחַת אַךְ מַשְׁמָעוּתוֹ שׁוֹנָה. זֶהוּ בִּיטוּי הַמְשַׁמֵשׁ לְתֵיאוּר מַעֲשֵׂה הַטְעָיָה אוֹ דְבָרִים סוֹתְרִים.

לתשובה

"… הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו" (פָּסוּק כב) – פִּתְגָם הַבָּא לְהַבִּיעַ תְמִיהָה עַל סְתִירָה הַקַיֶימֶת בְּדָבָר מְסוּיָם שֶׁנִרְאֶה בְּצוּרָה אַחַת אַךְ מַשְׁמָעוּתוֹ שׁוֹנָה, כִּינוּי לְמַעֲשֵׂה הַטְעָיָה אוֹ דְבָרִים סוֹתְרִים.

  • מָה הַבִּיטוּי (מִבְּרֵאשִׁית פֶּרֶק כז) הַמִסְתַתֵר בַּתְמוּנוֹת?
  • מָה מַשְׁמָעוּת הַבִּיטוּי בְּיָמֵינוּ?
ויעקבני זה פעמים
…וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו, וַיִּקְרָא שְׁמוֹ, יַעֲקֹב… (בראשית כה, כו) וַיֹּאמֶר הֲכִי קָרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב,...
ויעקבני זה פעמים
"...וַיַּעְקְבֵנִי זֶה פַעֲמַיִם..." (פסוק לו)

…וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו, וַיִּקְרָא שְׁמוֹ, יַעֲקֹב… (בראשית כה, כו)

וַיֹּאמֶר הֲכִי קָרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב, וַיַּעְקְבֵנִי זֶה פַעֲמַיִם אֶת-בְּכֹרָתִי לָקָח, וְהִנֵּה עַתָּה לָקַח בִּרְכָתִי… (בראשית כז, לו)

הִתְבּוֹנְנוּ בַּסִרְטוֹן, וְגַם בִּשְׁנֵי הַפְּסוּקִים מִפֶּרֶק כה וּמִפֶּרֶק כז.

  • מָה פֵּירוּשׁ שְׁמוֹ שֶׁל יַעֲקֹב?
  • הַסְבִּירוּ אֶת הַבִּיטוּי: וַיַעְקְבֵנִי זֶה פַּעֲמַיִים.

קרדיט: 929 סיכום שבועי- בראשית כו – ל / תנך ביחד 929, 2015

יצחק מברך את יעקב
גִ'יוֹרְדָנוֹ לוּקָה, הָיָה צַיָיר אִיטַלְקִי שֶׁחַי בַּשָׁנִים 1705-1634, הוּא מְתָאֵר בְּצִיוּר אֶת הָרָצוֹן שֶׁל רִבְקָה...
יצחק מברך את יעקב
"וַיִּגַּשׁ וַיִּשַּׁק לוֹ וַיָּרַח אֶת רֵיחַ בְּגָדָיו וַיְבָרֲכֵהוּ וַיֹּאמֶר רְאֵה רֵיחַ בְּנִי כְּרֵיחַ שָׂדֶה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ ה'." (פסוק כז)
לוקה גיורדאנו, יצחק מברך את יעקב המחופש לעשו, המאה ה-17, שמן על קנבס

לוקה גיורדאנו, יצחק מברך את יעקב המחופש לעשו, המאה ה־17, שמן על קנבס. מאוסף המוזאון הלאומי לאמנות יפה בבואנוס איירס, מתוך ויקישיתוף

גִ'יוֹרְדָנוֹ לוּקָה, הָיָה צַיָיר אִיטַלְקִי שֶׁחַי בַּשָׁנִים 1705-1634, הוּא מְתָאֵר בְּצִיוּר אֶת הָרָצוֹן שֶׁל רִבְקָה לִדְחוֹק בִּבְנָהּ לִזְכּוֹת בַּבְּרָכָה וְאֶת הַצוֹרֶךְ שֶׁל יִצְחָק לְהֵיעָזֵר בְּחוּשָׁיו כְּדֵי לְהָבִין אֵיזֶה בֵּן נִיצַב מוּלוֹ.

  • תַאֲרוּ אֶת הַמְתוֹאָר בַּתְמוּנָה לִפְרָטֵי פְּרָטִים, שִׂימוּ לֵב לִלְבוּשׁ הַדְמוּיוֹת, לַתְאוּרָה בַּצִיוּר וּלְמַרְאֵה הַדְמוּיוֹת.
  • אֵיזֶה פָּסוּק מֵהַפֶּרֶק מַתְאִים כְּכוֹתֶרֶת לַתְמוּנָה?
ברכה ובכורה
"הַגָדַת סָרָיֵיבוֹ" הִיא הַגָדָה שֶׁל פֶּסַח שֶׁנִכְתְבָה כְּכָל הַנִרְאֶה בְּבַּרְצְלוֹנָה שֶׁבִּסְפָרַד בִּשְׁנַת 1350, וְהִיא נֶחְשֶׁבֶת...
ברכה ובכורה
"וְרִבְקָה שֹׁמַעַת בְּדַבֵּר יִצְחָק אֶל־עֵשָׂו בְּנוֹ וַיֵּלֶךְ עֵשָׂו הַשָּׂדֶה לָצוּד צַיִד לְהָבִיא." (פסוק ה)
הגדת סרייבו, המאה ה-15, ספרד. מתוך ויקישיתוף.

הגדת סרייבו, המאה ה-15, ספרד. מתוך ויקישיתוף.

"הַגָדַת סָרָיֵיבוֹ" הִיא הַגָדָה שֶׁל פֶּסַח שֶׁנִכְתְבָה כְּכָל הַנִרְאֶה בְּבַּרְצְלוֹנָה שֶׁבִּסְפָרַד בִּשְׁנַת 1350, וְהִיא נֶחְשֶׁבֶת לַהַגָדָה הָעַתִיקָה בְּיוֹתֵר שֶׁנִשְׁמְרָה עַד הַיוֹם.

להמשך קריאה

הַהַגָדָה מוּצֶגֶת בַּמוּזֵאוֹן הַלְאוּמִי שֶׁל מְדִינַת בּוֹסְנִייָה וְהֶרְצֵגוֹבִינָה, שֶׁנִמְצָא בָּעִיר סָרָיֵיבוֹ. הַהַגָדָה נִכְתְבָה וְאוּיְרָה בַּיָד עַל עוֹר מוּלְבָּן, וְהִיא מְעוּטֶרֶת בְּזָהָב וּבְכֶסֶף.

זַהוּ בָּאִיוּר כָּל אַחַת מֵהַדְמוּיוֹת בַּסִיפּוּר.

  • הַאִם לְדַעְתְכֶם הַפָּסוּק שֶׁבַּכּוֹתֶרֶת מַתְאִים כְּכוֹתֶרֶת לָאִיוּר? אִם לֹא, הַצִיעוּ פָּסוּק אַחֵר.
חרן
חרן
"וְעַתָּה בְנִי, שְׁמַע בְּקֹלִי; וְקוּם בְּרַח-לְךָ אֶל-לָבָן אָחִי, חָרָנָה." (פסוק מג)

‏‏© Google Maps

כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן - החוג לגיאוגרפיה, אוניברסיטת תל אביב

 

  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּמַפָּה מִתוֹךְ גוּגֶל מַפּוֹת. כַּמָה זְמַן יִיקַח לְיַעֲקֹב לָלֶכֶת מִכְּנַעַן לְחָרָן? כַּמָה זְמַן הָיָה לוֹקֵחַ לוֹ אִם הָיָה נוֹסֵעַ בְּרֶכֶב?
  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּמַפָּה הַשְׂמָאלִית מִתוֹךְ אֲתַר "מִקְרָאנֶט" – זוֹכְרִים מִי עוֹד מֵהָאָבוֹת עָבַר בְּחָרָן?
  • בּוֹנוּס: הִיכָּנְסוּ לְגוּגֶל מַפּוֹת, וְגַלוּ מָה תוּכְלוּ לִרְאוֹת בְּחָרָן אִם תַגִיעוּ אֵלֶיהָ הַיוֹם.
על תחפושות והתחפשות בטבע
בַּעַל הַחַיִים "מִתְחַפֵּשׂ" לַסְבִיבָה שֶׁבָּהּ הוּא חַי, כְּדֵי לְהִיטָמַע וּלְהֵיעָלֵם בָּהּ. הַצוֹרֶךְ בְּהַסְוָואָה נוֹבֵעַ מֵעֶקְרוֹן...
על תחפושות והתחפשות בטבע
"וַתִּקַּח רִבְקָה אֶת-בִּגְדֵי עֵשָׂו בְּנָהּ הַגָּדֹל, הַחֲמֻדֹת, אֲשֶׁר אִתָּהּ, בַּבָּיִת; וַתַּלְבֵּשׁ אֶת-יַעֲקֹב, בְּנָהּ הַקָּטָן." (פסוק טו)

shutterstock.com

shutterstock.com

בַּעַל הַחַיִים "מִתְחַפֵּשׂ" לַסְבִיבָה שֶׁבָּהּ הוּא חַי, כְּדֵי לְהִיטָמַע וּלְהֵיעָלֵם בָּהּ.

להמשך קריאה

הַצוֹרֶךְ בְּהַסְוָואָה נוֹבֵעַ מֵעֶקְרוֹן "הַבְּרֵירָה הַטִבְעִית": כְּכָל שֶׁבַּעַל חַיִים מוּתְאָם יוֹתֵר לִסְבִיבָתוֹ, כָּךְ גְדֵלִים סִיכּוּיֵי הִישָׂרְדוּתוֹ (בְּאוֹפֶן אִישִׁי כִּפְרָט) וְאִיתָם סִיכּוּיֵי הָרְבִיָיה שֶׁלוֹ (כְּלוֹמַר הִישָׂרְדוּת בְּנֵי הַמִין שֶׁלוֹ). בְּ"תַחְפּוֹשֶׂת" הַהַסְוָואָה מִשְׁתַמְשׁוֹת גַם חַיוֹת טוֹרְפוֹת וְגַם חַיוֹת נִטְרָפוֹת. הַטוֹרֵף מַסְוֶוה אֶת עַצְמוֹ כְּדֵי לְהִיטָמַע בִּסְבִיבָתוֹ כָּךְ שֶׁהַטֶרֶף לֹא יַבְחִין בּוֹ וְיִבְרַח, וְהַנִטְרָף מַסְוֶוה אֶת עַצְמוֹ כְּדֵי לְהִיטָמַע בִּסְבִיבָתוֹ כָּךְ שֶׁהַטוֹרֵף לֹא יַבְחִין בּוֹ. הַהַסְוָואָה הִיא צוּרַת הַהֲגָנָה וְהַהַתְקָפָה הַפָּסִיבִית בְּיוֹתֵר, מֵאַחַר שֶׁהִיא דוֹרֶשֶׁת מְנוּחָה מוּחְלֶטֶת שֶׁל הַגוּף. תַחְפּוֹשֶׂת נוֹסֶפֶת שֶׁאִימְצוּ בַּעֲלֵי הַחַיִים הִיא הַהִתְחַזוּת. בַּעַל הַחַיִים מִתְחַפֵּשׂ לַעֲצָמִים מֵהַסְבִיבָה שֶׁלוֹ אוֹ לְבַעַל חַיִים אַחֵר. לְעִיתִים בַּעַל חַיִים מִתְחַפֵּשׂ לְבַעַל חַיִים אַחֵר, גָדוֹל מִמֶנוּ אוֹ אַרְסִי, וּבְכָךְ הוּא מַרְתִיעַ טוֹרְפִים הַמְנַסִים לָצוּד אוֹתוֹ.

  • הִסְתַכְּלוּ עַל שְׁתֵי הַתְמוּנוֹת שֶׁלִפְנֵיכֶם וְזַהוּ בְּאֵיזֶה סוּג שֶׁל תַחְפּוֹשֶׂת נָקְטוּ הַחַיוֹת? הַאִם הֵן מַסְווֹת אֶת עַצְמָן אוֹ שֶׁהֵן מִתְחַזוֹת לְבַעַל חַיִים אַחֵר?
  • מִי הִתְחַפֵּשׂ בִּבְרֵאשִׁית פֶּרֶק כז? לְמָה נוֹעֲדָה הַתַחְפּוֹשֶׂת שֶׁלוֹ?
חמשת החושים
צְפוּ בְּסִרְטוֹן מֵהַתוֹכְנִית "פַּרְפַּר נֶחְמָד" הָעוֹסֵק בַּחֲמֵשֶׁת הַחוּשִׁים. מָהֵם חֲמֵשֶׁת הַחוּשִׁים? כָּעֵת מִצְאוּ אֶת הַחוּשִׁים...
חמשת החושים
"וַיְהִי כִּי-זָקֵן יִצְחָק, וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת..." (פסוק א)

צְפוּ בְּסִרְטוֹן מֵהַתוֹכְנִית "פַּרְפַּר נֶחְמָד" הָעוֹסֵק בַּחֲמֵשֶׁת הַחוּשִׁים.

  • מָהֵם חֲמֵשֶׁת הַחוּשִׁים?
  • כָּעֵת מִצְאוּ אֶת הַחוּשִׁים הַמִסְתַתְרִים בִּבְרֵאשִׁית פֶּרֶק כז – בְּאֵילוּ חוּשִׁים נֶעֱזַר יִצְחָק?

קרדיט: פרפר נחמד – חמשת החושים, חינוכית ראשונים בעולם

עשיו
הַאִם אֶפְשָׁר לִגְנוֹב בְּרָכָה שֶׁמְיוֹעֶדֶת לְמִישֶׁהוּ אַחֵר? הַאִם אֶפְשָׁר לִגְנוֹב בְּכוֹרָה שֶׁל מִישֶׁהוּ? קרדיט: תנ"ך...
עשיו
"וַיֹּאמֶר, בָּא אָחִיךָ בְּמִרְמָה; וַיִּקַּח, בִּרְכָתֶךָ." (פסוק לה)

  • הַאִם אֶפְשָׁר לִגְנוֹב בְּרָכָה שֶׁמְיוֹעֶדֶת לְמִישֶׁהוּ אַחֵר?
  • הַאִם אֶפְשָׁר לִגְנוֹב בְּכוֹרָה שֶׁל מִישֶׁהוּ?

קרדיט: תנ"ך בחרוזים – יעקב ועשיו וברכת יצחק / חינוכית ראשונים בעולם, 2014

עשיו ויעקב'לה
הַקְשִׁיבוּ לְשִׁירוֹ שֶׁל טוּבְיָה צָפִיר. לְפִי הַשִׁיר, מָה הַיְחָסִים בֵּין בְּנֵי הַמִשְׁפָּחָה: יִצְחָק, רִבְקָה וּבְנֵיהֶם...
עשיו ויעקב'לה
"וְרִבְקָה שֹׁמַעַת בְּדַבֵּר יִצְחָק, אֶל עֵשָׂו בְּנוֹ..." (פסוק ה)

הַקְשִׁיבוּ לְשִׁירוֹ שֶׁל טוּבְיָה צָפִיר.

  • לְפִי הַשִׁיר, מָה הַיְחָסִים בֵּין בְּנֵי הַמִשְׁפָּחָה: יִצְחָק, רִבְקָה וּבְנֵיהֶם עֵשָׂו וְיַעֲקֹב?
  • מִי אוֹהֵב אֶת מִי וּמַדוּעַ?

קרדיט: סבא טוביה – סיפורי התנ"ך – יעקב ועשיו / סבא טוביה, 2012