סגור תצוגת כיתה
הפרק

"הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל הַזֶּה"

פסוקים א-ו

שיעור ראשון מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

כהכנה לשיעור נבקש מהתלמידים לחפש במהלך השבוע בבית או בסביבה הקרובה רגע או מראה שמעוררים בהם פליאה, לצלם ולהדפיס אותו לשיעור שלנו.

הזמנה ללימוד

נבקש מהתלמידים לתלות על הקיר את הצילום שהביאו עמם ומתוך הסיור ב'תערוכה' המלווה בשאילת שאלות מדייקות ננסה להגדיר יחד מהי פליאה. לחלופין אפשר לבקש מכמה תלמידים לספר על מעשה פלא שראו.

אפשר לשאול את התלמידים:

  • אילו מילים אתם מזהים בתוך המלה 'פליאה'?
  • מתי אנחנו חווים פליאה?
  • מה צריך לקרות כדי שנחוש בה?
  • האם הפליאה היא דבר שגרתי או נדיר אצלכם?

שאלה קצת מופשטת לכיתות שמתאים להן:

  • נסו לחשוב אילו חלקים בגוף משתתפים בתחושת הפליאה: הראש, הלב, הבטן, העיניים, איברים אחרים?

אחרי שננסח יחד כך את קווי המתאר של המושג הכללי נכתוב את ההגדרה על הלוח:
פליאה היא רגש שאנשים חווים כאשר הם עומדים אל מול דבר מה נדיר, מרהיב או בלתי צפוי. היא קשורה לרגשות נוספים כמו יראת כבוד, תדהמה או השתוממות הנובעים כולם מעמדה של התבוננות ערה בהתרחשות מפעימה.

כעת נתבונן יחד בתמונה ונשאל את התלמידים:

  • איזה רגע של פליאה מצויר בתמונה?

אחרי העלאת כיוונים אפשריים נזמין את התלמידים לקריאה משותפת בפסוקים המתארים את הרגע הזה.

מבט ראשון

נקרא בקול את פסוקים א-ו בפרק ג, במהלך הקריאה ננחה את התלמידים לסמן בעיגול מילים שהיו רוצים להבין את משמעותן. בתום הקריאה נבאר יחד את המלים שסומנו. למשל:

  • "סְנֶה" – שיח
  • "לַבַּת אֵשׁ" – להבת האש
  • "מַדּוּעַ לֹא יִבְעַר" – לא יבער עד תום, לא יכלה
  • "סָר" – פנה
  • "אַל תִּקְרַב הֲלֹם" – אל תתקרב הנה
  • "שַׁל נְעָלֶיךָ" – חלוץ נעליך

מבט שני

נקרא שנית את הפסוקים בזוגות. בכל זוג תלמיד אחד יגלם את תפקיד הקריין, ותלמיד שני יגלם את תפקיד משה ויקרא בהלימה לרגש המתאים (סקרנות, פליאה וכדומה).

נבקש מהתלמידים לדייק:

  • מה הייתה הבעת הפנים של משה כשראה את "הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל הַזֶּה" שבסנה.

בתום ההמחזה, נבקש מכמה זוגות להדגים לכיתה את שהמחיזו ולעצור את ההצגה בהבעת הפנים של משה.

אפשרות להעמקה נוספת: תרגיל כתיבה
לאור הפסוקים ושלל ההבעות שפגשנו בתרגיל הקודם נבקש מהתלמידים לכתוב דף מיומנו של משה רבנו שמספר על מעמד הסנה. נבקש מהתלמידים לנסות לדייק:

  • איך הרגיש משה לפני המעמד?
  • האם היום הזה היה מיוחד או יום רגיל עד למפגש בסנה?
  • מה גרם למשה להבחין בסנה?
  • איך הרגיש משה במעמד עצמו ואיך הוא מרגיש עכשיו, כמה שעות אחר כך?

בתום התרגיל נבקש לשמוע דוגמאות ונפתח דיון סביב שאלה זו:

  • מה היה קורה אם משה היה חולף על פני הסנה ולא שם לב שמדובר במראה יוצא דופן וחריג? מה היה מוחמץ?

מבט שלישי: הצעה לפרשנות - מדרש

נביא בפני התלמידים את המדרש הזה:

"וַיֵּרָא מַלְאַךְ ה' אֵלָיו בְּלַבַּת אֵשׁ מִתּוֹךְ הַסְּנֶה, וַיַּרְא וְהִנֵּה הַסְּנֶה בֹּעֵר בָּאֵשׁ וְהַסְּנֶה אֵינֶנּוּ אֻכָּל". (שמות פרק ג פסוק ב)

ולמה הראה לו הקדוש ברוך הוא למשה בעניין הזה? לפי שהיה מחשב בלבו ואומר שמא יהיו המצריים מכלין את ישראל, לפיכך הראהו הקדוש ברוך הוא אש בוערת ואיננו אוכל,
אמר לו: כשם שהסנה בוער באש ואיננו אוכל, כך המצריים אינן יכולין לכלות את ישראל.
(שמות רבה, שמות ב)

נבאר בזמן קריאת המדרש את המילים הקשות (מחשב בלבו – חושב בליבו; שמא – אולי, חלילה; מכלין – משמידים; ואיננו אוכל – לא נשרף כליל).

נשאל את התלמידים:

  • מה להבנתכם מסמל הסנה שלא אוכל לפי המדרש?
  • האם יש לכם רעיונות נוספים למה מבטא הסנה?
  • אם משה הבין את המראה הגדול הזה כמו שהמדרש הבין אותו, אילו תחושות, נוסף על פליאה, התעוררו בו בהתבוננות בסנה?
  • האם אתם יכולים לחשוב על עוד דרכים (חוץ מסנה בוער שלא כלה) שבהן אלוהים יכול היה לסמל את הרעיון הזה?

נסכם את השיעור בצפייה בסרטון.

מבט לחיים

נזכיר לתלמידים שבשבוע האחרון הם היו ערים לרגעים של פליאה בתוך השגרה שלהם ונשאל אותם:

  • האם החיפוש אחר רגעים נפלאים שינה במשהו את היום שלכם? במה?
  • האם אתם אוהבים להרגיש ככה?
  • האם למדתם דברים חדשים?

אפשר לחתום את השיעור באיסוף הדברים שישתפו התלמידים, או לחלופין בכיתות שבהן מתאימה העמקה אפשר להקרין על הלוח את מילות השיר 'שירי סוף הדרך' ולהאזין יחד לשיר בסרטון, נתמקד בבית האחרון של השיר.

לסיכום - מה היה לנו?

מיומנויות: ערכנו תרגיל באוריינות, ומתוך הקריאה המומחזת של הפסוקים ניסינו להבחין ברגשות העולים בהם ולבטא אותם בהבעות פנים.
מתודות: התבוננו בצילומים המבטאים את המושג פליאה שהביאו התלמידים ודרכם העמקנו את ההבנה במושג מופשט וחמקמק.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
מדרש- פסוק ב
ולמה הראה לו הקדוש ברוך הוא למשה בעניין הזה? לפי שהיה מחשב בלבו ואומר שמא...
מדרש- פסוק ב
"וַיֵּרָא מַלְאַךְ ה' אֵלָיו בְּלַבַּת אֵשׁ מִתּוֹךְ הַסְּנֶה, וַיַּרְא וְהִנֵּה הַסְּנֶה בֹּעֵר בָּאֵשׁ וְהַסְּנֶה אֵינֶנּוּ אֻכָּל". (פסוק ב)
ולמה הראה לו הקדוש ברוך הוא למשה בעניין הזה? לפי שהיה מחשב בלבו ואומר שמא יהיו המצריים מכלין את ישראל, לפיכך הראהו הקדוש ברוך הוא אש בוערת ואיננו אוכל,
אמר לו: כשם שהסנה בוער באש ואיננו אוכל, כך המצריים אינן יכולין לכלות את ישראל.
(שמות רבה, שמות ב)
  • מה להבנתכם מסמל הסנה שלא אוכל לפי המדרש?
  • האם יש לכם רעיונות נוספים למה מבטא הסנה?
  • אם משה הבין את המראה הגדול הזה כמו שהמדרש הבין אותו, אילו תחושות, נוסף על פליאה, התעוררו בו בהתבוננות בסנה?
  • האם אתם יכולים לחשוב על עוד דרכים (חוץ מסנה בוער שלא כלה) שבהן אלוהים יכול היה לסמל את הרעיון הזה?
'הסנה בוער' מאת אהרון רזאל
קרדיט: מתוך הערוץ של אהרון רזאל בקישור, פורסם ב-2012.
'הסנה בוער' מאת אהרון רזאל

קרדיט: מתוך הערוץ של אהרון רזאל בקישור, פורסם ב-2012.

מיקי גבריאלוב- 'שירי סוף הדרך'
קרדיט: מיקי גבריאלוב – שירי סוף הדרך, מתוך ערוץ Music972Official, פורסם ב-2014.
מיקי גבריאלוב- 'שירי סוף הדרך'

קרדיט: מיקי גבריאלוב – שירי סוף הדרך, מתוך ערוץ Music972Official, פורסם ב-2014.

הסיסמה הסודית
"לֵךְ וְאָסַפְתָּ אֶת זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם נִרְאָה אֵלַי אֱלֹהֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב לֵאמֹר פָּקֹד פָּקַדְתִּי אֶתְכֶם וְאֶת הֶעָשׂוּי לָכֶם בְּמִצְרָיִם." (פסוק טז)
prapann/shutterstock.com

prapann/shutterstock.com

"וַיַּאֲמֵן הָעָם" (שמות ד, לא) – עשו כמו שאמר הקדוש ברוך הוא: "וְשָׁמְעוּ לְקֹלֶךָ" (ג, יח). יכול לא האמינו עד שראו האותות? לא, אלא: "וַיִּשְׁמְעוּ כִּי פָקַד ה' אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות ד, לא). על השמועה האמינו, ולא על ראיית האותות. ובמה האמינו? על סימן הפקידה שאמר להם, שכך היה מסורת בידם מימות אברהם ויצחק. ויעקב מסר ליוסף ויוסף מסר לאחיו, ואשר בן יעקב מסר את הסוד לשרח בתו ועדיין היתה היא קיימת, וכך אמר להם: כל גואל שיבא ויאמר להם – "פָּקֹד פָּקַדְתִּי אֶתְכֶם" הוא גואל של אמת. וכיון שבא משה ואמר: "פָּקֹד פָּקַדְתִּי אֶתְכֶם" (שמות ג, טז), מיד – ויאמן העם. (שמות רבה ה)
להמשך קריאה

המדרש קורא את הפסוק – "וַיִּשְׁמְעוּ כִּי פָקַד ה' אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" – ומבין שלא האותות הם ששכנעו את עם ישראל להאמין למשה, אלא משהו בדברים שהוא אמר. המדרש אומר שהייתה מסורת בעם ישראל שהועברה מאב לבנו, ולפיה הסימן לכך שאלוהים מגיע לגאול את עמו היא שיבוא אדם שיאמר את המילים: "פָּקֹד פָּקַדְתִּי אֶתְכֶם". כאשר מגיע משה ואומר את המילים הללו, העם מבין שהגאולה מתחילה.

  • האם לדעתכם העם היה מאמין למשה אם הוא לא היה מראה להם את האותות?
משה והגדי
כְּשֶׁבָּרַח מֹשֶׁה לַמִּדְבָּר מִפְּנֵי פַּרְעֹההוּא הִכִּיר שָׁם אֶת אִשְׁתּוֹ צִפּוֹרָה וְאֶת חוֹתְנוֹ יִתְרוֹ.הוּא גָּר בְּאָהֳלָם...
משה והגדי
"וּמשֶׁה הָיָה רֹעֶה אֶת צֹאן יִתְרוֹ חֹתְנוֹ כֹּהֵן מִדְיָן, וַיִּנְהַג אֶת הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר וַיָּבֹא אֶל הַר הָאֱלֹהִים חֹרֵבָה." (פסוק א)

איור: רותם אהרון, באדיבות אתר סנונית

כְּשֶׁבָּרַח מֹשֶׁה לַמִּדְבָּר מִפְּנֵי פַּרְעֹה
הוּא הִכִּיר שָׁם אֶת אִשְׁתּוֹ צִפּוֹרָה וְאֶת חוֹתְנוֹ יִתְרוֹ.
הוּא גָּר בְּאָהֳלָם וְהָיָה שְׂבַע רָצוֹן,
וְהָיָה עוֹזֵר לְיִתְרוֹ וְרוֹעֶה אֶת הַצֹּאן.

יוֹם אֶחָד הֶחְלִיט גְּדִי מִן הָעֵדֶר לִבְרֹחַ
וְהֵחֵל לָרוּץ וְלָנוּס בְּכָל הַכֹּחַ.
כְּשֶׁהִבְחִין מֹשֶׁה בַּגְּדִי הַקָּט
הוּא יָצָא בְּעִקְבוֹת הַגְּדִי הַנִּמְלָט.

הַגְּדִי בּוֹרֵחַ וּמֹשֶׁה אַחֲרָיו רוֹדֵף,
מִתְאַמֵּץ וּמַזִּיעַ, נוֹשֵׁם וּמִתְנַשֵּׁף.
וְהַגְּדִי דּוֹהֵר, לֹא מַפְסִיק, לֹא עוֹצֵר,
וּמֹשֶׁה אַחֲרָיו דּוֹלֵק, מְמַהֵר…

עַד שֶׁהַגְּדִי נֶעֱצַר פִּתְאֹם
מוּל בְּרֵכָה שֶׁל מַיִם וְהֵחֵל לִלְגֹּם.

שׁוֹתֶה בְּצָמָא, שׁוֹתֶה וְגוֹמֵעַ.
אָמַר לוֹ מֹשֶׁה: "לוּ הָיִיתִי יוֹדֵעַ
שֶׁכָּל הָרִיצָה וְכָל הַבְּרִיחָה
הָיְתָה כְּדֵי לְהַרְווֹת צִמְאוֹנְךָ,
לֹא הָיִיתִי בְּכַעַס אַחֲרֶיךָ רוֹדֵף…

וְכָעֵת, גְּדִי קָטָן, אַתָּה וַדַּאי עָיֵף.
אָז בּוֹא נָשׁוּב חֲזָרָה אֶל הָעֵדֶר,
בּוֹא וַעֲלֵה עַל כְּתֵפַי, הַכֹּל בְּסֵדֶר."

מֹשֶׁה הִרְכִּיב אֶת הַגְּדִי עַל כְּתֵפָיו
וּשְׁנֵיהֶם אֶל הָעֵדֶר כָּךְ שָׁבוּ יַחְדָּו.

רָאָה הַקָּדוֹשׁ הַבָּרוּךְ מִמְּרוֹמִים
אֵיךְ טִפֵּל מֹשֶׁה בַּגְּדִי, בְּחֶמְלָה וּבְרַחֲמִים,
וְאָמַר: "אִם כָּךְ מֹשֶׁה עִם בְּנֵי צֹאן מִתְנַהֵג,
בִּמְסִירוּת וּבְאַהֲבָה מְטַפֵּל בָּם וְדוֹאֵג –
אָז אֵין לִי סָפֵק," הִמְשִׁיךְ הָאֵל,
שֶׁגַּם בִּבְנֵי הָאָדָם הוּא כָּךְ יְטַפֵּל.
לָכֵן בּוֹ אֶבְחַר לִרְעוֹת וּלְנַהֵל
אֶת צֹאנִי שֶׁלִּי – אֶת עַם יִשְׂרָאֵל."

(לפי שמות רבה ב, ב)

עיבוד אפרים סידון בתוך אתר סנונית. © כל הזכויות שמורות לסנונית. © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

להמשך קריאה

כשהיה משה רבנו רועה את צאן יתרו במדבר, ברח ממנו גדי. ורץ אחריו עד שהגיע למקום מסתור שבו נזדמנה לגדי בריכה של מים, ועמד הגדי לשתות.
הגיע אליו משה, ואמר: "לא ידעתי שאתה צמא, בוודאי גם עייף אתה." הרכיבוֹ על כתפו וכך היה מְהַלֵךְ.
אמר הקב"ה: "יש לך רחמים לנהוג צאנו של בשר ודם, כך אתה תרעה את צאני – ישראל."

מבוסס על חיים נחמן ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה, עמ' 70. הוצאת דביר

  • המדרש מבליט תכונה מרכזית של משה – החמלה.
    החמלה מאפיינת את משה לא רק בדרכו אלא מרגע לידתו.
    חִזרו לשמות פרק ב – באילו דמויות ורגעים בסיפור ההצלה של משה אפשר לזהות חמלה כלפיו?
דיה לצרה בשעתה
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה, וַיֹּאמֶר כֹּה תֹאמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶהְיֶה שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם" (פסוק יד)
 Sergey Nivens/shutterstock.com

Sergey Nivens/shutterstock.com

"אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה" (שמות ג, יד). אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: לך אמור להם לישראל, "אני הייתי עמכם בשעבוד זה ואני אהיה עמכם בשעבוד מלכיות". אמר לפניו: רבונו של עולם! דיה לצרה בשעתה. אמר לו הקדוש ברוך הוא: לך אמור להם – "אֶהְיֶה שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם". (תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף ט עמוד ב)
להמשך קריאה

המדרש מסביר זאת כך: המילים "אהיה אשר אהיה" הן הבטחה של אלוהים לישראל. אהיה עימכם בשעבוד הזה, ואהיה עימכם בשעבוד שיבוא בעתיד. על אמירה זו משיב משה – "ריבונו של עולם! דיה לצרה בשעתה", מדוע העם שסובל כל כך כעת צריך לשמוע שיהיו צרות נוספות בעתיד? אלוהים מקבל את דבריו של משה ואומר לו, אתה צודק, תגיד להם רק "אהיה", כלומר אהיה איתכם בשעבוד מצרים ואציל אתכם.

  • משה שואל את אלוהים מה השם שלו. מדוע חשוב למשה לדעת את שמו של אלוהים?
  • השם "אהיה", על פי המדרש, מעביר תחושה של ביטחון. האם אתם יכולים להציע שמות נוספים שהיו מרגיעים את עם ישראל?
הסנה בוער באש
ולמה הראה לו הקדוש ברוך הוא למשה בענין הזה? לפי שהיה מחשב בלבו ואומר שמא...
הסנה בוער באש
"וַיֵּרָא מַלְאַךְ ה' אֵלָיו בְּלַבַּת אֵשׁ מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיַּרְא וְהִנֵּה הַסְּנֶה בֹּעֵר בָּאֵשׁ וְהַסְּנֶה אֵינֶנּוּ אֻכָּל" (פסוק ב)
 Mieszko9/shutterstock.com

Mieszko9/shutterstock.com

ולמה הראה לו הקדוש ברוך הוא למשה בענין הזה?
לפי שהיה מחשב בלבו ואומר שמא יהיו המצריים מכלין את ישראל, לפיכך הראהו הקדוש ברוך הוא אש בוערת ואיננו אוכל,
אמר לו: כשם שהסנה בוער באש ואיננו אוכל, כך המצריים אינן יכולין לכלות את ישראל.

(שמות רבה, שמות ב)

  • משה רואה סנה הבוער באש אך לא נשרף. מה לדעתכם מסמל המראה הזה?
רגע של אכפתיות
ויאמר משה אסורה נא ואראה, רבי יוחנן אמר: חמש פסיעות פסע משה באותה שעה, שנאמר:...
רגע של אכפתיות
"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אָסֻרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל הַזֶּה מַדּוּעַ לֹא יִבְעַר הַסְּנֶה.וַיַּרְא ה' כִּי סָר לִרְאוֹת וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי." (פסוקים ג-ד)
Alexxndr/shutterstock.com

Alexxndr/shutterstock.com

ויאמר משה אסורה נא ואראה, רבי יוחנן אמר: חמש פסיעות פסע משה באותה שעה, שנאמר: אסורה נא ואראה, ר' שמעון בן לקיש אמר: הפך פניו והביט שנאמר: וירא ה' כי סר לראות, כיון שהביט בו הקדוש ברוך הוא אמר נאה זה לרעות את ישראל.
להמשך קריאה

המדרש שם לב שהפסוקים מבליטים את הרגע שבו משה מחליט לסור ולראות. מדוע הרגע הזה חשוב כל כך? המדרש כנראה מבין שהפסוקים רוצים להדגיש את האכפתיות של משה. הרבה דברים קורים מסביבנו ואנחנו אפילו לא מסבים את המבט. המנהיג הראוי לעם ישראל הוא זה שאכפת לו מכל מה שמתרחש סביבו, הוא רגיש וקשוב ומוכן בכל עת להפנות את המבט ואף לקום ממקומו כדי להביט סביבו ולראות אם הוא נדרש לעשות דבר מה.

  • מה הכוונה במילים "אסורה נא ואראה"?
  • מדוע סר משה לראות את הסנה?
  • חשבו על מקרה שבו גם אתם הרגשתם צורך לסור ולראות.
איזה ביטוי מקראי מסתתר?
איזה ביטוי מקראי מסתתר?

מאוסף הארכיון הציוני המרכזי, ירושלים

מאוסף הארכיון הציוני המרכזי, ירושלים

הספרייה או איזה ביטוי מקראי מסתתר?
איזה ביטוי מסתתר בקטע? חשבו על מקרה נוסף שהביטוי המקראי יכול להתאים לו. קרדיט: הסרטן...
הספרייה או איזה ביטוי מקראי מסתתר?

  • איזה ביטוי מסתתר בקטע?
  • חשבו על מקרה נוסף שהביטוי המקראי יכול להתאים לו.

קרדיט: הסרטן תנחידה – הספרייה הופק עבור מקרנאט. 

דורה אירופוס
  בית הכנסת בדורה אירופוס התגלה בשנת 1928 בעת חפירות ארכאולוגיות שנערכו באתר שבסוריה. בניית...
דורה אירופוס
" וַיֵּרָא מַלְאַךְ ה' אֵלָיו בְּלַבַּת אֵשׁ מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיַּרְא וְהִנֵּה הַסְּנֶה בֹּעֵר בָּאֵשׁ וְהַסְּנֶה אֵינֶנּוּ אֻכָּל." (פסוק ב)
ציור קיר בו משה עומד לפני הסנה הבוער

מתוך ציורי הקיר של בית הכנסת בדורה אורופוס, משה עומד לפני הסנה הבוער (שמות ג, ב–ג), 244, פרסקו. המוזאון הלאומי של סוריה, דמשק. מתוך ויקישיתוף.

 

בית הכנסת בדורה אירופוס התגלה בשנת 1928 בעת חפירות ארכאולוגיות שנערכו באתר שבסוריה.

להמשך קריאה

בניית בית הכנסת נשלמה כנראה בשנים 244–245, בתקופת התלמוד, והוא כוסה בעפר בשנת 256.

בית הכנסת נודע במיוחד בציורי קיר של סיפורים מן התנ"ך ובהם: חיי האבות, משה מקבל את התורה על הר סיני, משה מבקש לשחרר את העבדים העבריים ממצרים, שמואל, דוד המלך, שלמה המלך ואליהו הנביא, חזון העצמות היבשות של יחזקאל ותמונות ממגילת אסתר.

חוקרים משערים כי ציורי הקיר צוירו על ידי שני אומנים – אחד שצייר בסגנון הלניסטי ואחד שצייר בסגנון פרסי.

התבוננו בציור וקראו את הפסוקים הראשונים בפרק (ב–ו).

  • במה שונה הציור מהמתואר בפרק? במה הוא דומה?
משה והסנה
סבסטיאן בורדון: צייר וחרט צרפתי, יליד מונפלייה.  טווח הסגנונות שלו היה רחב – ציורי נוף...
משה והסנה
"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אָסֻרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל הַזֶּה מַדּוּעַ לֹא יִבְעַר הַסְּנֶה." (פסוק ג)
יצירה של סבסטיאן בורדון

Bourdon, Sébastien – Burning bush, המאה ה 17, שמן על קנבס Hermitage Museum, מתוך ויקישיתוף

סבסטיאן בורדון: צייר וחרט צרפתי, יליד מונפלייה.  טווח הסגנונות שלו היה רחב – ציורי נוף קלסיים, דיוקנאות אינטימיים, ציורים היסטוריים ומיתולוגיים – אך הוא ידוע בעיקר בשל ציוריו הקלסיים והדתיים.

  • כיצד בחר לפרש סבסטיאן בורדון את תגובתו של משה להתגלות בסנה הבוער?
  • קראו את פסוקים יא עד כב, ומצאו את הפסוק שבו מתוארת תגובתו של משה שבאה לידי ביטוי ביצירה של בורדון.
אותות
"וְהָיָה אִם לֹא יַאֲמִינוּ לָךְ וְלֹא יִשְׁמְעוּ לְקֹל הָאֹת הָרִאשׁוֹן וְהֶאֱמִינוּ לְקֹל הָאֹת הָאַחֲרוֹן." (ד, ח)

ללא כותרת,  2010, הקרנת נגטיב\פוזיטיב, רוחב 60 ס"מ, גובה 75 ס"מ, עומק 1.5 ס"מ. © באדיבות האמן

המושג 'אוֹת' מופיע במקרא בשני מובנים דומים.

להמשך קריאה
  1. מעשה שעושה אלוהים או נביא, כעדות לאמיתוּת הדברים ולאוֹפיים האלוהי. זהו פלא, נס, או דבר נבואה לעתיד הקרוב, שהתגשמותו מעידה על כך שאלוהים הוא הגורם לו.
  2. דבר או תופעה טבעית, שנחשבים לעדוּת לפעולה אלוהית. לדוגמה, הקשת בענן: "אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ" (בראשית ט, יג).
  • התבוננו בצילום של אוהד מטלון והסבירו כיצד הצלם מעביר את התחושה שמדובר באות/ פלא/ נס/ ארוע על טבעי.
רועה הצאן - ליאו רוט
התבוננו ביצירה "רועה צאן". אילו תכונות של רועה הצאן באות לידי ביטוי בתמונה? אילו אתגרים...
רועה הצאן - ליאו רוט
"וּמֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה אֶת צֹאן יִתְרוֹ חֹתְנוֹ כֹּהֵן מִדְיָן וַיִּנְהַג אֶת הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר וַיָּבֹא אֶל הַר הָאֱלֹהִים חֹרֵבָה." (פסוק א)
ליאו רוט, רועה צאן, התש"י־1950, שמן על בד קרדיט: באדיבות משפחת האמן

ליאו רוט, רועה צאן, התש"י־1950, שמן על בד
קרדיט: באדיבות משפחת האמן

התבוננו ביצירה "רועה צאן".

  • אילו תכונות של רועה הצאן באות לידי ביטוי בתמונה? אילו אתגרים עומדים בפני הרועה?
איפה עובדים את האלוהים?
בטירופטי, במקדשו של האל ונקטשווארה, משתרך תור של מאמינים שאורך שבועיים. שבועיים ימים עומדים העולים...
איפה עובדים את האלוהים?
"וַיֹּאמֶר כִּי אֶהְיֶה עִמָּךְ וְזֶה לְּךָ הָאוֹת כִּי אָנֹכִי שְׁלַחְתִּיךָ בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת הָעָם מִמִּצְרַיִם תַּעַבְדוּן אֶת הָאֱלֹהִים עַל הָהָר הַזֶּה." (פסוק יב)
פסגות ההרים של טירופטי בהודו.

פסגות ההרים של טירופטי בהודו. Smitha.t/.shutterstock.com

בטירופטי, במקדשו של האל ונקטשווארה, משתרך תור של מאמינים שאורך שבועיים.
שבועיים ימים עומדים העולים לרגל ומתקדמים בקצב של צעדים ספורים ליום.

להמשך קריאה

לא סתם הם זורמים אל המקדש הזה שהפך זה מכבר הפך לעיר שלמה, מצופה זהב, וסלולת רחובות, ומעמידת עמודים. הם מגיעים כי האל ונקטשווארה קרא להם לבוא.

סתם כך אדם אינו יכול להגיע אל המקום הזה, אלא רק אם נקרתה בידו הזדמנות או חלום או שברי משפט, והאדם יודע במעין "צו לב" פנימי כי הוא מוזמן.

(מתוך דבריה של מיה טבת דגן בבלוג "עבודת אלילים – מחשבות על תרבות")

  • התבוננו בתמונה ובדבריה של מיה טבת דגן על המאמינים ההודים וחשבו במה דומה האמונה ההודית או עבודת האל ונטקשווארה לאמונה היהודית ולעבודת האלוהים?
מדבר
מדבר הוא אזור שהתנאים בו מאפשרים מִחיה לאוכלוסייה קטנה מאוד של צמחים וחיות, אם בכלל....
מדבר
"וּמֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה אֶת צֹאן יִתְרוֹ חֹתְנוֹ כֹּהֵן מִדְיָן וַיִּנְהַג אֶת הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר וַיָּבֹא אֶל הַר הָאֱלֹהִים חֹרֵבָה." (פסוק א)
מדבר - חצי האי סיני

kerenby/shutterstock.com
מדבר

מדבר הוא אזור שהתנאים בו מאפשרים מִחיה לאוכלוסייה קטנה מאוד של צמחים וחיות, אם בכלל. במרבית המדבריות יורדים משקעים מעטים. אפשר להגדיר אזור כמדברי אם יורדים בו פחות מ־200 מילימטר משקעים בשנה.

  • למה אלוהים מתגלה למשה דווקא במדבר?
  • מה מיוחד במדבר ההופך אותו לאזור מתאים להתגלות אלוהית?
רועה צאן
רועה צאן הוא מי שאחראי לצאן – לכבשים ולעיזים. רועה צאן מוציא את הכבשים והעיזים...
רועה צאן
"וּמֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה אֶת צֹאן יִתְרוֹ חֹתְנוֹ כֹּהֵן מִדְיָן וַיִּנְהַג אֶת הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר וַיָּבֹא אֶל הַר הָאֱלֹהִים חֹרֵבָה." (פסוק א)

shutterstock_240582979

רועה מוביל את עדרו

רועה צאן הוא מי שאחראי לצאן – לכבשים ולעיזים.

להמשך קריאה

רועה צאן מוציא את הכבשים והעיזים למרעה, למקומות בטבע שבהם הם מוצאים צמחייה שהם יכולים לאכול.

התבוננו בשתי התמונות של רועי הצאן וכתבו:

  • אילו תכונות חשוב שיהיו לרועה צאן על פי כל אחת מהתמונות?
שחמט מצרים
צפו בסרטון המתאר בקצרה את האירועים ואת הסיפורים המרכזיים בפרקים א–ה בספר שמות. כתבו את...
שחמט מצרים
"וְעַתָּה לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל פַּרְעֹה וְהוֹצֵא אֶת עַמִּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם." (פסוק י)

צפו בסרטון המתאר בקצרה את האירועים ואת הסיפורים המרכזיים בפרקים א–ה בספר שמות.

  • כתבו את האירועים החשובים בחייו של משה המתרחשים בפסוקים אלו.
  • סמנו על כל אירוע – האם זהו אירוע שיא או אירוע שפל בחייו.

קרדיט: שחמט מצרים – פרשת שמות / 929 תנך ביחד, 2018

שליחותו של משה – נסיך מצרים
  הטקסט המקראי לא מפרט את תחושותיו ורגשותיו של משה. על פי הסרט "נסיך מצרים",...
שליחותו של משה – נסיך מצרים

 

הטקסט המקראי לא מפרט את תחושותיו ורגשותיו של משה.

  • על פי הסרט "נסיך מצרים", מה הרגיש משה בהתחלה, כשאלוהים נגלה אליו ושלח אותו להוציא את עם ישראל ממצרים?
  • על אילו פסוקים מסתמך הסרט "נסיך מצרים"? והאם הוא מתבסס על הפסוקים בתיאור תחושותיו של משה?

קרדיט: DreamWorks Animation's "Prince of Egypt". מתוך ערוץ DreamWorksTV. פורסם בתאריך 6 בדצמ׳ 2010