סגור תצוגת כיתה
הפרק

הנבואה על פיצול הממלכה

פרק יא, כו-מג

שיעור שלישי מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

במהלך הוראה זה נכיר שתי דמויות חדשות, ירבעם בן נבט ואחיה השילוני. נלמד עליהן, על אופיין ומוצאן ונתוודע לנבואה על פיצול הממלכה. נשאל של מי האחריות או האשמה על פיצול הממלכה ונבחן את הסימבוליות שבנבואה. נסיים בחשיבה על משמעות הפיצול לעתיד.

הזמנה ללימוד

פיצול. נבקש מהתלמידים להיזכר בפעם שהם היו חלק מקבוצה חברתית שהתפצלה. ונשאל אותם:

  • מה היה האירוע שגרם להתפצלות? (ריב, סתם התרחקות וכו')
  • מי היו המנהיגים החדשים לאחר ההתפצלות ומי היו המנהיגים הישנים?
  • איפה מצאתם את עצמכם?
  • האם כדאי לשמור בכל מחיר על אחדות או שיש מקרים שבהם באמת כדאי להתפצל?

לאחר מכן נשוחח על פעמים שבהם צריך להתפצל: כאשר יש אינטרסים מתנגשים ועל פעמים שבהם יש לשתף פעולה.

הזמנה לקריאה

נקרא יחד את פרק יא פסוקים כט-לו ונסביר את התפתחות העניינים ופיצול המלוכה. לאחר קריאת הפסוקים וההסבר נערוך על הלוח תעודת זהות לירבעם ולאחיה השילוני.

תעודת זהות לירבעם (פסוק כח):

  1. שם פרטי: ___________
  2. שם האב:___________ שם האם:___________ שבט:__________
  3. תכונות:______________________________________ מקצוע/תפקיד: __________
  4. מה עשה ירבעם? נסו לשער מדוע?

תעודת זהות לאחיה (פסוק כט)
שם פרטי:________ מוצא:___________

נביא רקע קצר עיר שילה – אנו פוגשים בה בפעם הראשונה במהלך כיבוש הארץ בידי יהושע ובני ישראל. קראו בספר יהושע פרק יח פסוק א:

  • בזכות מה מקבלת עיר זו מעמד מיוחד?

קראו בספר שמואל פרק א פסוקים א-ג.

  • לאן עולה עלי לזבוח?
  • מה הדבר מעיד על העיר עצמה?

 

  • מה אנו מסיקים מהעיון בתעודות הזהות – השבטים שלהם והמקומות שמהם באו?
  • מדוע ירבעם בוגד בשלמה? (במחאה חברתית)
  • מה זה מלמד עליו? (מלמד על יושר ונאמנות לעם)
  • מהו מקום המפגש עם ירבעם? 

נקרא יחד את פסוקים כט-לא.

חידה: לכמה קרעים קורע אחיה את שמלת ירבעם? כמה שבטים מזכיר אחיה (לא-לב)? כיצד אפשר להסביר סתירה זו?

פתרון החידה

קראו את פסוקים לא-לב.
כמה שבטים יקבל ירבעם?_________ וכמה שבטים יקבל בן דוד? _________.

יש שנים עשר שבטים בישראל. שבט יהודה ושבט בנימין נחשבים שבט אחד. ומכך יוצא שלמעשה ירבעם קיבל באמת עשרה שבטים ובן דוד יקבל שני שבטים – יהודה ובנימין.

נקרא את פסוק מ ונשאל את התלמידים: מהי תגובתו של שלמה ומה נאלץ לעשות ירבעם? בדף העבודה נעלה כמה שאלות בנוגע למהות קריעת הממלכה: מיהו האשם בכך? ומה אפשר ללמוד מסמליות הנבואה (קריעת השמלה) וממוצאו של הנביא (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). נקרא יחד את פסוק מג כדי לסיים את תקופת שלמה ולעבור לתקופת רחבעם.

מבט לחיים

נערוך בכיתה דיון: מעתה ועד חורבן בית המקדש יהיו בני ישראל מפוצלים לממלכת יהודה וממלכת ישראל. נבקש מהתלמידים לעיין במפה כדי לקבל את תחושת הפילוג (ראו קישור למפה גם בממערך השיעור). נשאל את התלמידים:

  • לפי דעתכם, בפני אלו אתגרים יעמוד העם מעתה ואילך, כאשר הוא מפוצל? חשבו על אתגרים דתיים, כלכליים, ביטחוניים ולאומיים.
  • האם גם היום אפשר להגיד שהעם שלנו מפוצל לשני עמים? הסבירו.

בהשראת השמלה אפשר להציע להכין שמלה כיתתית ובה כתובים נושאים שונים ששנויים במחלוקת שעלולים לגרום פיצול כזה או אחר, או דווקא שמלה שיוצרת תיקון – שמלה עשויה טלאים טלאים שמצליחים לחבר אותה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על הנבואה על קריעת הממלכה והעברת המלוכה לירבעם בן נבט.
מיומנויות: עסקנו בדימויים וסמלים (קריעת שמלה) ומצאנו להם מקורות נוספים, העמקנו בפערים הקיימים בפסוקים והסברנו אותם, קיבצנו מידע לתעודת זהות לדמויות כדי ללמוד עליהן.
מתודות: דפי עבודה, דיון, משחק.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
מפת פילוג הממלכה
מפת פילוג הממלכה
חידות מיוחדות
החידות עומדות במרכז הביקור של מלכת שבא בארמון שלמה, אבל המקרא אינו מספר לנו את...
חידות מיוחדות
"וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה נָתַן לְמַלְכַּת שְׁבָא אֶת כָּל חֶפְצָהּ אֲשֶׁר שָׁאָלָה מִלְּבַד אֲשֶׁר נָתַן לָהּ כְּיַד הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה, וַתֵּפֶן וַתֵּלֶךְ לְאַרְצָהּ הִיא וַעֲבָדֶיהָ." (פסוקים יג)

קרדיט: שלמה המלך ומלכת שבא נפגשים בארמון הזכוכית. איור: לנה ברונשטיין. באדיבות אתר סנונית

החידות עומדות במרכז הביקור של מלכת שבא בארמון שלמה, אבל המקרא אינו מספר לנו את תוכנן של החידות הללו.
כדרכם, חז"ל מבקשים למלא את החסר ומציעים מבחר חידות אפשריות (כולל פתרונות). למשל:

וַתֹּאמֶר מַלכַּת שְבָא:
"מהו?
נֶחצָב מאדמה,
צִבעוֹ כַּשָמַים,
אישה תָשִׂימוֹ בְּעֵינה,
ותִהיה יפָה כִּפלַיִים?

וַיַעַן המלך שְלֹמֹה וַיֹאמַר: "כחול! איפור כחול לָעיניים!"
וַתֹּאמֶר מַלכַּת שְבָא: "יפֶה!"

וַתָחוּד מַלכַּת שְבָא עוד וַתֹּאמֶר:
"מהו?
מַעיָינוֹ בָּאדמה,
צִבעוֹ שחור,
נִיגָר כַּמים,
הַדליקוּהוּ – וַיְהִי אור!"

ויַעַן המלך שְלֹמֹה וַיֹאמַר: "נֶפְט."
וַתֹּאמֶר מַלכַּת שְבָא: "יפֶה מאוד!"

וַתָחוּד מַלכַּת שְבָא עוד וַתֹּאמֶר:
"מהו?
בְּגַרעִינָיו שְׂמֵחות הציפורים,
כְּשֶהוא מַלְבּוּש של עֲנִיִים – מָלֵא חורים,
ועשירים מֵתים בו מִתְהַדְרים."

וַיַעַן המלך וַיֹאמַר: "פִּשְתָן!"

שהם סמיט, עיבוד של ספר האגדה, אתר סנונית

  • מה דעתכם על החידות? האם הצלחתם לפתור אותן בעצמכם?
  • האם החידות מביאות לידי ביטוי את חוכמתו של פותר החידה? את חוכמתו של מחבר החידה?
  • מדוע לדעתכם היו החידות חלק מאירועים חברתיים בימי קדם?
ותבוא לנסותו בחידות
חידה – בעיה המוצגת לאדם או לקבוצת אנשים כדי לאתגר או כשעשוע חברתי. דרך הפתרון,...
ותבוא לנסותו בחידות
"וּמַלְכַּת שְׁבָא שֹׁמַעַת אֶת שֵׁמַע שְׁלֹמֹה לְשֵׁם ה' וַתָּבֹא לְנַסֹּתוֹ בְּחִידוֹת." (פרק י, א)

חידה – בעיה המוצגת לאדם או לקבוצת אנשים כדי לאתגר או כשעשוע חברתי.

להמשך קריאה

דרך הפתרון, על פי רוב, אינה מחייבת ידע (בשונה משאלה), אלא צורת חשיבה יצירתית.

רוצים לענות על חידות? בבקשה! לחצו play
יש לכם חידות משלכם? מצוין! שחקו בכיתה ונסו זה את זה בחידות.

קרדיט: לונה פארק: איזה ביטוי מקראי מסתתר בקטע?. ערוץ היוטיוב של מטח

הסַבָּלִים הסוֹבְלִים!
מה משמעות הביטוי "סֵבֶל בֵּית יוֹסֵף"? נתחיל מהסוף. בית יוסף – הכוונה לשני השבטים צאצאי...
הסַבָּלִים הסוֹבְלִים!
"וְזֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר הֵרִים יָד בַּמֶּלֶךְ, שְׁלֹמֹה בָּנָה אֶת הַמִּלּוֹא סָגַר אֶת פֶּרֶץ עִיר דָּוִד אָבִיו. וְהָאִישׁ יָרָבְעָם גִּבּוֹר חָיִל, וַיַּרְא שְׁלֹמֹה אֶת הַנַּעַר כִּי עֹשֵׂה מְלָאכָה הוּא וַיַּפְקֵד אֹתוֹ לְכָל סֵבֶל בֵּית יוֹסֵף." (פרק יא, כז-כח)

מה משמעות הביטוי "סֵבֶל בֵּית יוֹסֵף"?

להמשך קריאה

נתחיל מהסוף. בית יוסף – הכוונה לשני השבטים צאצאי יוסף, השבטים אפרים ומנשה.
ומהו הסבל? תושבי הממלכה היו צריכים לשלם מיסים לטובת צורכי הממלכה. איך משלמים מיסים? אפשר בכסף ואפשר בעבודה, שהיא שוות ערך לכסף. איזה סוג עבודה? כפי הנראה עבודת סַבָּלוּת. עד כמה נוראית יכולה כבר להיות עבודת סַבָּלוּת בממלכת שלמה? הציצו במלכים א פרק ה, וראו מה היה מספר הסַבָּלִים, כמה זמן היו צריכים לעבוד ומה בדיוק היו צריכים להעביר ממקום למקום.

קִראו את הפסוקים ואת ההסבר לביטוי "סבל בית יוסף".

  • מה הייתה המשימה של "בית יוסף"?
  • שַׁעֲרוּ – מדוע אנשי השבטים אפרים ומנשה מרדו בשלמה?
מגדר ומוצא באומנות
    התבוננו בשני הציורים המתארים את ביקורה של מלכת שבא אצל המלך שלמה. בצד...
מגדר ומוצא באומנות

שלמה ומלכת שבא, ג'ובאני דמין, המאה ה-19 קרדיט: מתוך ויקישיתוף

שלמה מקבל את מלכת שבא, פרט מציור קיר, המאה ה-20, הקפלה האתיופית בכנסיית הקבר, ירושלים. צילום: , Deror avi, wikimedia commons© https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ethiopian_Chapel_IMG_0574.JPG, CC BY-SA 3.0

 

 

התבוננו בשני הציורים המתארים את ביקורה של מלכת שבא אצל המלך שלמה.

להמשך קריאה

בצד ימין ציור של האומן האיטלקי ג'ובאני דמין, בן המאה ה-19, שהתמחה בציורי קיר (פרסקו). בצד שמאל ציור המתאר את המשלחת ואת המתנות שהביאה מלכת שבא לשלמה (אומן לא ידוע. פרט מציור קיר הנמצא בקפלה האתיופית בכנסיית הקבר בירושלים).

שימו לב לצבעים של הציורים ושל דמויות הנשים שבהם, לייצוג האישה, לתפאורה, לדמויות המשנה ולפריטי הלבוש.

  • מה שונה ומה דומה בין שני הציורים?
  • איזו סצנה מהסיפור בחר כל צייר לתאר?
שחור על לבן
יהודי אתיופיה עלו לארץ בשני מבצעי עלייה גדולים: "מבצע משה" בשנת 1984 ו"מבצע שלמה" בשנת...
שחור על לבן
"וַתֹּאמֶר אֶל הַמֶּלֶךְ אֱמֶת הָיָה הַדָּבָר אֲשֶׁר שָׁמַעְתִּי בְּאַרְצִי עַל דְּבָרֶיךָ וְעַל חָכְמָתֶךָ." (פרק י, ו)

יהודי אתיופיה עלו לארץ בשני מבצעי עלייה גדולים: "מבצע משה" בשנת 1984 ו"מבצע שלמה" בשנת 1991.

להמשך קריאה

ילדי העולים משני מבצעי העלייה שנולדו בארץ הם "צברים", אולם יש ביניהם כאלה שעדיין מרגישים את המורכבות של תהליך הקליטה בארץ. שאלות מורכבות של תרבות, שייכות, דת ואמונה, הרגלים, אורח חיים, פערים תרבותיים – היו חלק מתהליך הקליטה.
אחד המיזמים התרבותיים הישראליים שקירב וחשף את התרבות האתיופית לכלל הציבור בארץ, הוא "הפרויקט של עידן רייכל". רייכל עצמו יליד כפר סבא, בילדותו למד מוזיקה ובשירות הצבאי היה בלהקה צבאית. לאחר שהשתחרר מהשירות הצבאי עבד בפנימייה, ושם פגש לראשונה בני נוער עולים מאתיופיה ונחשף לתרבות האתיופית ולמוזיקה העממית. זו הייתה תחילתו של "הפרויקט של עידן רייכל", אשר מורכב רובו מזמרים יוצאי אתיופיה ונשען על מקצבים ועל מלודיות מהמוזיקה האתיופית. השפה האמהרית שזורה במילות השירים, והשאר? היסטוריה.

  • מדוע לדעתכם מרגישה הזמרת כברה קסאי שלא רוצים לשמוע אותה?
  • עידן רייכל אומר בסרט שהאיש שפגש קודם לכן, חזק ממנו פי 20. מדוע? במה?
  • אם אתם מקהילת "ביתא ישראל" – קהילת יהודי אתיופיה – תוכלו לספר לכיתה את סיפור המשפחה שלכם.

קרדיט: קטע מתוך הסרט "שחור על לבן", המתעד נסיעה של היוצר עידן רייכל עם שני זמרים ממוצא אתיופי, חברי ההרכב המוזיקלי שלו, להופעה באתיופיה. במאי: תומר הימן, 2007. ערוץ היוטיוב של beitavichaivideo

איפה זה שְׁבָא?
  מהי ממלכת שְׁבָא? חוקרים מסכימים על כך שמדובר כנראה בממלכת "סְבָא" האפריקאית, אשר שלטה...
איפה זה שְׁבָא?
"וּמַלְכַּת שְׁבָא שֹׁמַעַת אֶת שֵׁמַע שְׁלֹמֹה לְשֵׁם ה' וַתָּבֹא לְנַסֹּתוֹ בְּחִידוֹת." (פרק י, א)

user:רוליג, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Middle_East_Shem-Ham-he.jpg, CC BY-SA 4.0

 

מהי ממלכת שְׁבָא?

להמשך קריאה

חוקרים מסכימים על כך שמדובר כנראה בממלכת "סְבָא" האפריקאית, אשר שלטה באזורים שהיום אנחנו מכנים תימן, אריתריאה, צפון אתיופיה ומערב ערב הסעודית. ממלכה זו הייתה קיימת מהמאה ה-20 לפני הספירה עד המאה ה-1 לפני הספירה, כלומר שלטה במשך כ-2,000 שנה!

  • מדוע באה מלכת שבא לנסות את המלך שלמה בחידות?
  • סִמכו עליה שמטרת המסע שלה לא הייתה כל כך תמימה… במי היא מנסה להילחם? איך?
  • רוצים רמז? קִראו את פרק ט פסוקים י-כז ומִצאו את שמות המקומות במפה
מאחוריי ומצדדיי ומלפניי! הצילו!
בתקופת מלכותו ייסד דוד את הממלכה המאוחדת ונלחם בכל החזיתות. כפי שהעיד על עצמו בספר...
מאחוריי ומצדדיי ומלפניי! הצילו!
"וַיָּקֶם אֱלֹהִים לוֹ שָׂטָן אֶת רְזוֹן בֶּן אֶלְיָדָע... וַיָּקֶם ה' שָׂטָן לִשְׁלֹמֹה אֵת הֲדַד הָאֲדֹמִי מִזֶּרַע הַמֶּלֶךְ הוּא בֶּאֱדוֹם." (יא, יד-כג)

קרטוגרפיה: תמר סופר, סופר מיפוי. מתוך הספר: ישראל והעמים דרך סיפור יעקב ועשיו, 1996

בתקופת מלכותו ייסד דוד את הממלכה המאוחדת ונלחם בכל החזיתות.

להמשך קריאה

כפי שהעיד על עצמו בספר דברי הימים (דברי הימים א, כב), הוא הוריש לבנו שלמה ממלכה בעלת גבולות חזקים ובמצב ביטחוני טוב. ואכן, ראשית תקופת מלכותו של שלמה מאופיינת בשלום, בביטחון וביחסי חוץ טובים עם המדינות השכנות. שלמה אף מתואר כמלך שמעלים אליו מיסים ושואפים להיות תחת חסותו. אבל בזקנתו שלמה מאבד מכוחו, גם מבחינה אֱמוּנִית וגם מבחינה פוליטית ויחסי חוץ, ואז מתברר שלא כל החזיתות שקטות. האויבים שדוד ניצח בעבר מתעוררים ומנצלים את המצב כדי לנקום בממלכת ישראל.

  • מצאו בפסוקים את שם האויב של ממלכת ישראל מכיוון דרום. מצאו במפה את מיקומו.
  • מצאו בפסוקים את שם האויב של ממלכת ישראל מכיוון צפון. מצאו במפה את מיקומו.
  • האם יש לשלמה סיבה לדאוג?
שנהבים
    איך היום אנשים משוויצים בעושר שלהם? עונדים עגילי יהלום? שעון יוקרתי? גם בעבר...
שנהבים
"וַיַּעַשׂ הַמֶּלֶךְ כִּסֵּא שֵׁן גָּדוֹל וַיְצַפֵּהוּ זָהָב מוּפָז." (י, יח)
"כִּי אֳנִי תַרְשִׁישׁ לַמֶּלֶךְ בַּיָּם עִם אֳנִי חִירָם אַחַת לְשָׁלֹשׁ שָׁנִים תָּבוֹא אֳנִי תַרְשִׁישׁ נֹשְׂאֵת זָהָב וָכֶסֶף שֶׁנְהַבִּים וְקֹפִים וְתֻכִּיִּים." (י, כב)

אריות עשויים שנהב מתקופת הברזל ב' שנמצאו בשומרון. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

אריות עשויים שנהב מתקופת הברזל ב' שנמצאו בשומרון. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

 

מצבור של שנהב גולמי שנתפס לפני גריסתו על ידי הרשויות בארה"ב, 2013. צילום: U.S. Fish & Wildlife Service

 

איך היום אנשים משוויצים בעושר שלהם? עונדים עגילי יהלום? שעון יוקרתי?
גם בעבר נהגו אנשים להפגין את עושרם.

להמשך קריאה

בעת העתיקה, אחד החומרים היקרים ביותר היה שנהב, החומר שממנו עשויה השן (חַט) של הפיל. זה היה חומר יקר מאוד כיוון שהיה קשה להשיג אותו, הרי פילים יש רק באפריקה ובהודו וקשה לצוד אותם, ואם כבר צדים – לכל פיל יש רק שני חַטִים. אז מי שהצליח להשיג שנהב – נחשב עשיר! משיני הפיל היו מגלפים פסלים קטנים או אפילו רהיטים, תלוי בגודל השן. בארץ נמצאו פסלי שנהב במגידו, בחצור ובלכיש. מצער לדעת שגם היום, בשנת 2018, צֵיד הפילים נמשך. למעלה מ-40,000 פילים נרצחים בשנה. כן, גם בשנת 2018! ולמה? מאותן הסיבות כמו בעבר. סחר בשנהב, כדי להשוויץ שאנחנו עשירים…

קִראו את הפסוקים וענו:

  • אילו סחורות נוספות הגיעו לממלכת ישראל באוניות?
  • איזה רהיט משנהב בנה לעצמו המלך שלמה?
פְּסִילֵי אלילים
  בפרק יא מסופרים חטאיו של שלמה המלך בתחום הדתי. הוא עבד "עבודה זרה", כלומר...
פְּסִילֵי אלילים
"וַיֵּלֶךְ שְׁלֹמֹה אַחֲרֵי עַשְׁתֹּרֶת אֱלֹהֵי צִדֹנִים וְאַחֲרֵי מִלְכֹּם שִׁקֻּץ עַמֹּנִים... אָז יִבְנֶה שְׁלֹמֹה בָּמָה לִכְמוֹשׁ שִׁקֻּץ מוֹאָב בָּהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרוּשָׁלָ‍ִם וּלְמֹלֶךְ שִׁקֻּץ בְּנֵי עַמּוֹן" (י, ה-ז)

לוחית שנהב מסוריה, המאה השמינית לפני הספירה. צילום: זאב רדובן, http://biblelandpictures.com

ראש אלה מקטמית. צילום: קלרה עמית. באדיבות רשות העתיקות

 

בפרק יא מסופרים חטאיו של שלמה המלך בתחום הדתי.
הוא עבד "עבודה זרה", כלומר האמין גם באלים אחרים שהם לא ה' ועבד אותם.

להמשך קריאה

איך נראו האלילים ששלמה עבד אותם? כנראה כמו האלילים של עמי האזור. הממצאים שנחשפו בחפירות ארכאולוגיות מספקים לנו הצצה על אותם אלילים, למשל ראש האֵלָה מקטמית.
ראש האֵלָה שהתגלה בקטמית הוא ממצא נדיר ומיוחד, אֵלָה בעלת שלוש קרניים ממתכת. הראש והצוואר נעשו באובניים ושאר החלקים הודבקו אליהם. העיניים נחרתו בצורה לא סימטרית, עין ימין גדולה מעין שמאל, וגם הפה המחייך עוצב בחריתה. קשה לזהות באיזו אלה בדיוק מדובר, כיוון שלא נמצאו הסמלים המאפיינים אותה. עם זאת, עם הצַלְמִית נמצאו כלי נשק, ולכן משערים שזו אלת המלחמה והפִּריון.

  • מדוע שלמה עבד עבודה זרה?
  • איזה הסבר מספק הפרק להתנהגותו של שלמה?
שלמה - על הטוב ועל הרע
צפו בסרטון 929 המסכם את פעילות שלמה המלך מראשית מְלוּכָתוֹ (מלכים א, ג) ועד לזִקנתו,...
שלמה - על הטוב ועל הרע

צפו בסרטון 929 המסכם את פעילות שלמה המלך מראשית מְלוּכָתוֹ (מלכים א, ג) ועד לזִקנתו, כפי שמתוארת במלכים א פרק יא (עד דקה 2:54).

להמשך קריאה

את הסוף אנחנו יודעים. שלמה חטא ונענש – הממלכה נקרעה מבניו. אבל מה היה עד אז?

את פועלו של שלמה אפשר "למדוד" בכל מיני סרגלים.

  • עִרכו רשימה של פועלו הדתי של שלמה בצעירותו, בהשוואה לפועלו הדתי בזקנתו.
  • עִרכו רשימה של פועלו של שלמה בתחום יחסי החוץ, בהשוואה למדיניות הפנים.
  • ובכן, מה דעתכם על מלכות שלמה? איך הייתם מסכמים את תקופתו?
ביתא ישראל
איזה מפגש מוזר בין המלך שלמה למלכת שבא! מפגש פוליטי שהופך להיות קצת… חידתי. בשמים,...
ביתא ישראל
"וּמַלְכַּת שְׁבָא שֹׁמַעַת אֶת שֵׁמַע שְׁלֹמֹה לְשֵׁם ה' וַתָּבֹא לְנַסֹּתוֹ בְּחִידוֹת." (י, א)

איזה מפגש מוזר בין המלך שלמה למלכת שבא! מפגש פוליטי שהופך להיות קצת…

להמשך קריאה

חידתי. בשמים, זהב, ריחות, וגם אי אפשר להתעלם מהחיזור. ובכן, לפי המסורת של "בֵּיתֶא ישראל" – הקהילה היהודית האתיופית – הם הצאצאים שהוליד אותו מפגש בין שלמה המלך לבין מלכת שבא!

  • לפי המסורת של "בֵּיתֶא ישראל", מה היה שמו של הבן של מלכת שבא והמלך שלמה?
  • הבן חזר לאתיופיה, ומאותו בן התפתחה קהילה יהודית גדולה. כיצד השמירה על הזהות היהודית השפיעה על אורח החיים של קהילת "בֵּיתֶא ישראל"?

קרדיט: עליית יהודי אתיופיה | מבצע משה. ערוץ היוטיוב של כאן – תאגיד השידור הישראלי