סגור תצוגת כיתה
הפרק

חטא המתאוננים ומעלת המן

פרק יא, ד-ט

שיעור שני מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

במהלך ההוראה הקודם למדנו על התלונות של עם ישראל. נפתח את השיעור הזה בצפייה בסרט שהמורה ערך מהסרטונים שהתלמידים הכינו לשיעורי בית. בסרטונים התלמידים הביעו את דעתם על תלונות העם.

במהלך הוראה זה נלמד על תלונות נוספות של עם ישראל. נבקש מהתלמידים להאזין לקריאת הפסוקים, לעקוב אחר הפסוקים ולחשוב: האם התלונה הבאה מוצדקת?

מבט ראשון

נקרא את הפסוקים ונבקש מהתלמידים לעקוב אחר הקריאה ולזהות על מה מתלוננים בני ישראל.

מבט שני

נקרא שוב את פסוק ד: "וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה, וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ גַּם בְּנֵי יִשְרָאֵל וַיּאמְרוּ: 'מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָר?'".

נשאל את התלמידים:

  • מי הם האספסוף? (על פי רש"י הם אנשים שאינם מעם ישראל שעזבו את מצרים והצטרפו אל עם ישראל בצאתם ממצרים)
  • מה האספסוף רצה ולמה הוא התאווה? (האספסוף ואחריו גם בני ישראל התאוו לאכול בשר)
  • העם והאספסוף יושבים ובוכים. מה הם טוענים? מה העם זוכר ממצרים? (במצרים קיבלנו דגים, קישואים ואבטיחים, בצל ושום בחינם)
  • הסבירו את פסוק ו': "וְעַתָּה נַפְשֵׁנוּ יְבֵשָׁה, אֵין כֹּל בִּלְתִּי אֶל הַמָּן עֵינֵינוּ". (נמאס לנו לאכול כל הזמן רק את המן)
  • מהו המן? (האוכל שבני ישראל אכלו במדבר במשך ארבעים שנה)

נקרין את ציור ליקוט המן.
נתבונן בציור של המן ונקרא כיצד המן מתואר בפסוקים ז-ט.

נחלק לתלמידים טבלה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור) שבה התלמידים ינסו למצוא ביטוי בציור לתכונה של המן שמופיעה בפסוק ולהסביר בעזרת הציור את הפסוק.

מבט שלישי

  • מדוע בכה והתאונן העם? (העם התאווה לאכול בשר)
  • האם לדעתכם תלונת העם מוצדקת?
  • נסו לחשוב על דרכים אחרות לפתור את בעיית התאווה לבשר שהייתה לעם ישראל? (הם יכלו לשחוט ולאכול את הבקר שהיה להם, או לפנות למשה או לאלוהים ולבקש בשר, אבל העם בחר לבכות ולהתלונן)

מבט לחיים

הצעה ראשונה: להפוך קיטור לקטר:
נקרין על הלוח ציור של רכבת. נבקש מהתלמידים לגשת אל הלוח ולכתוב בקרונות תלונות וקיטורים (יש יותר מדי שיעורי בית, ההפסקות קצרות, המזגן בכיתה לא עובד וכו'…).

כעת נבקש מהתלמידים להפוך את הקיטור לקטר – כלומר, לכוח שמניע ומפעיל אותנו קדימה.
נשאל את התלמידים:

  • כיצד אפשר להפוך את התלונות שכתבתם לכוח שפועל לשינוי המציאות? (לגשת למנהל ולבקש שיביאו טכנאי מזגנים, לבקש מהמורה לחבר שיעורים ולזכות בהפסקה ארוכה יותר וכדומה).
  • מה קל יותר להיות "קוטר" ולהתלונן או להיות קטר שמניע תהליכים?
  • מה בני ישראל היו בפסוקים שלמדנו? ("קוטרים")
  • מה יכול לעזור לנו לפעול יותר למען שינוי ולקטר פחות?

הצעה שנייה: זיכרון מתעתע:
נבחן עם התלמידים מה קורה לנו כשאנחנו מתגעגעים.
הזמן מתעתע, הדברים הטובים הזכורים לנו מתעצמים, ולפעמים גדלה גם עוצמת הדברים הרעים. הזיכרון משתנה ואינו משקף בדיוק את מה שקרה אלא משמר חלקים מסוימים מתוך הסיפור.

למשל בסיפור שלנו בני ישראל אינם זוכרים את עבודת הפרך, את השעבוד והקושי או מתעלמים מהם. הם זוכרים ומזכירים את האוכל המגוון והטוב ומתענגים על הזיכרון הזה. אפשר לשאול בכיתה מה התלמידים זוכרים מחוויה כיתתית מסוימת (טיול, הופעה, תחרות וכדומה).

  • האם כל התלמידים שותפים לאותו זיכרון?
  • האם המרחק מהאירוע הופך אותו לנעים יותר מהחוויה שנותרה בנו סמוך לאירוע?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: פתחנו את השיעור בצפייה בסרטונים שהתלמידים הכינו בבית בעקבות השיעור הקודם. התבוננו בציור וממנו למדנו את הפסוקים. חתמנו את השיעור בבחינת המעבר מקיטורים אל קטר שמניע אותנו לפעולה, או בהתבוננות בזיכרון המתעתע של עם ישראל במצרים ושלנו כיום.
מיומנויות: לימוד פרשנות, הכרות עם הפסוקים.
מתודות: צפייה בסרטונים שהתלמידים הכינו, מדרש תמונה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
ציור ליקוט המן
ליקוט המן, ציור משנות ה-60 של המאה ה-15, מתוך ויקיפדיה מהו המן?
ציור ליקוט המן
"וְהַמָּן כִּזְרַע גַּד הוּא, וְעֵינוֹ כְּעֵין הַבְּדֹלַח" (פסוק ז)

ליקוט המן, ציור משנות ה-60 של המאה ה-15, מתוך ויקיפדיה

  • מהו המן?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
רכבת מקיטור לקטר
חינם?
  אמר ר' שמעון: וכי האם נראה לך הדבר הגיוני שהיו המצרים נותנים להם דגים...
חינם?
"זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם, אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת הֶחָצִיר וְאֶת הַבְּצָלִים וְאֶת הַשּׁוּמִים." (פסוק ה)

קרדיט: shutterstock.com

 

אמר ר' שמעון: וכי האם נראה לך הדבר הגיוני שהיו המצרים נותנים להם דגים חינם?
והלא כבר אמר פרעה, כאשר היו ישראל עבדים במצרים:
"וְעַתָּה לְכוּ עִבְדוּ וְתֶבֶן לֹא יִנָּתֵן לָכֶם" (שמות ה, יח).
מה, תבן לא היו נותנים להם חינם, אבל דגים היו נותנים להם חינם?
אם כן, כיצד אפשר לפרש "חינם"?
– חינם מן המצוות.

(עיבוד. על פי: ספרי במדבר פ״ז:א)

קברות התאווה

  • המדרש מתעכב על המילה "חינם". הסבירו את הטענה של ר' שמעון ואת הפתרון שהציע.
בעבדי במשה
מדרש האגדה מתעכב על משהו מוזר בפסוק – מדוע כתוב "בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה"? הרי ברור שהכוונה...
בעבדי במשה
"פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט, וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה." (פסוק ח)

ז'ואאו זפרינו דה קוסטה, משה מקבל את לוחות הברית, 1868, מאוסף מוזאון דום ז'ואאו בברזיל, מתוך ויקישיתוף

מדרש האגדה מתעכב על משהו מוזר בפסוק – מדוע כתוב "בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה"? הרי ברור שהכוונה לכך שעבדו של אלוהים הוא משה. יש פה מילה אחת מיותרת – אפשר היה להסתפק במילה אחת, ולכתוב "בְּעַבְדִּי" או "בְמֹשֶׁה". המדרש שואל וגם עונה.

לקריאת המדרש

וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה. והיה לכם ליירא מפני שני דברים, אחד שהוא עבדי, ואחד שהוא משה.

(מתוך ספר האגדה מבית סנונית)

  • הסבירו במילים שלכם את המדרש.
  • לפי המדרש, מה מידת ההערכה של אלוהים למשה?
ביקורת כלפי משה
  ותדבר מרים ואהרֹן במשה… במה דִברו עליו, על אודות האִשה הכושית, ועשה שלא כהוגן...
ביקורת כלפי משה
"וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח, כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח." (פסוק א)

מרים ואהרון מתלוננים בפני משה, 1908, מתוך ויקישיתוף. ציור מתוך "The Bible and Its Story Taught by One Thousand Picture Lessons, vol. 2"

 

ותדבר מרים ואהרֹן במשה… במה דִברו עליו, על אודות האִשה הכושית, ועשה שלא כהוגן שאִשה כושית לקח [נשא אישה שאינה מבנות ישראל, אלא מנשות מִדְיָן] וריחקה [התרחק ממנה, לא היה קרוב אליה כמו בן זוג].

(מתוך ספר האגדה מבית סנונית)

  • לפי המדרש, לטובת מי מרים – האם לטובת ציפורה, אשתו של משה, או לטובת משה?
  • לפי המדרש, האם לדעתכם הביקורת כלפי מרים מוצדקת?
משה ושבעים הזקנים
  שִׁבְעִים הַזְּקֵנִים שֶׁאָמַר הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְמֹשֶׁה לֶאֱסֹף, נְבוּאָתָם הָיְתָה מִשֶּׁל מֹשֶׁה. וְאֵם הָיְתָה נְבוּאָתָם מִשֶּׁל...
משה ושבעים הזקנים
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה אֶסְפָה לִּי שִׁבְעִים אִישׁ מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָדַעְתָּ כִּי הֵם זִקְנֵי הָעָם וְשֹׁטְרָיו, וְלָקַחְתָּ אֹתָם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וְהִתְיַצְּבוּ שָׁם עִמָּךְ. וְיָרַדְתִּי וְדִבַּרְתִּי עִמְּךָ שָׁם וְאָצַלְתִּי מִן הָרוּחַ אֲשֶׁר עָלֶיךָ וְשַׂמְתִּי עֲלֵיהֶם, וְנָשְׂאוּ אִתְּךָ בְּמַשָּׂא הָעָם וְלֹא תִשָּׂא אַתָּה לְבַדֶּךָ." (פסוקים טז-יז)

קרדיט: shutterstock.com

 

שִׁבְעִים הַזְּקֵנִים שֶׁאָמַר הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְמֹשֶׁה לֶאֱסֹף,

נְבוּאָתָם הָיְתָה מִשֶּׁל מֹשֶׁה.

וְאֵם הָיְתָה נְבוּאָתָם מִשֶּׁל מֹשֶׁה – שֶׁמָּא חָסֵר מֹשֶׁה דָּבָר מִנְּבוּאָתוֹ?

מָשָׁל לְמַה הַדָּבָר דּוֹמֶה?

לְנֵר שֶׁהָיָה דָּלוּק,

וְהִדְלִיקוּ מִמֶּנּוּ כַּמָּה נֵרוֹת,

וְאוֹר דְּלִיקָתוֹ לֹא חָסֵר.

כָּךְ נְבוּאַת מֹשֶׁה:

אַף עַל פִּי שֶׁהָיְתָה נְבוּאַת שִׁבְעִים הַזְּקֵנִים מִשֶּׁלּוֹ,

לֹא חָסַר מִנְּבוּאָתוֹ דָּבָר.

(מִדְרַשׁ תַנְחוּמָא פָּרָשַׁת בְּהַעֲלוֹתְךָ, סִימָן יב)

  • המדרש מוצא קושי מסוים בכך שמשה השרה מנבואתו על שבעים הזקנים, ושואל אם בכך החסיר משהו מעצמו.
    מה הפתרון המוצע לקושי זה?
אלוהים ומשה
איך נראית התגלות? בפסוקים ו–ח אנחנו לומדים כיצד יכולה להיראות התגלות של אלוהים לאדם בתקופת...
אלוהים ומשה
"פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט…" (יב, ח).
בועת דיבור. Oleksandr Yuhlchek/shutterstock.com

בועת דיבור. Oleksandr Yuhlchek/shutterstock.com

איך נראית התגלות? בפסוקים ו–ח אנחנו לומדים כיצד יכולה להיראות התגלות של אלוהים לאדם בתקופת התנך:
"בַּמַּרְאָה"… "בַּחֲלוֹם"… "בְחִידֹת". כשזה נוגע לכלל האנשים.

להמשך קריאה

אך למשה יש מעמד מיוחד שבא לידי ביטוי גם באופן המיוחד שבו אלוהים מתגלה לפניו: "פֶּה אֶל פֶּה" זהו ביטוי להתגלות ישירה או להתגלות בהכרה מלאה (על פי אחדים מפרשני ימי הביניים) והביטוי הזה מקביל לנאמר במקום אחר בתנ"ך: "פנים אל פנים", שזה כמו להגיד בפסוק שלנו "וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט".

  • כיצד אלוהים מסביר לאהרן ולמרים את ההבדל בין משה לשאר האנשים?
אל נא רפא נא לה
לאחר שמרים מדברת לשון הרע על אחיה משה, היא נענשת במחלת הצרעת. משה מתפלל לאלוהים...
אל נא רפא נא לה
"וַיִּצְעַק מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ." (פסוק יג)

איור: מיכל בן חמו

לאחר שמרים מדברת לשון הרע על אחיה משה, היא נענשת במחלת הצרעת. משה מתפלל לאלוהים ומבקש: "אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ" – תפילה קצרה מאוד, ולכן מרגישים בה את עוצמתה של כל מילה ומילה.

  • כמה מילים יש בתפילה של משה לרפואת מרים?
  • שַׁעֲרוּ – מדוע תפילתו של משה מנוסחת בצורה כל כך קצרה?
ענווה
באמצע הסיפור, מייד לאחר שמסופר כי מרים ואהרֹן – אחותו ואחיו של משה – דיברו...
ענווה
"וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה." (פסוק ג)

Alexandre Bida, משה, המאה ה-19, מאוסף מוזיאון וולטרס לאמנות, מתוך ויקישיתוף

באמצע הסיפור, מייד לאחר שמסופר כי מרים ואהרֹן – אחותו ואחיו של משה – דיברו רעה עליו ועל אשתו מאחורי גבו, מופיע פתאום תיאור של משה. המספר המקראי מתאר את משה באמצעות תכונת אופי בולטת שלו: עֲנָוָה.

  • חפשו מילה נרדפת למילה: "עֲנָוָה".
  • לפי הפסוק – עד כמה היה משה עָנָו?
איסוף המן
  בני ישראל אוספים את המן לתוך סלים, כדים וסינרים. התאימו את הפסוק המתאים ביותר...
איסוף המן
"וְהַמָּן כִּזְרַע גַּד הוּא וְעֵינוֹ כְּעֵין הַבְּדֹלַח." (יא, ז)
,ליקוט המן ,The Gathering of the Manna צייר הולנדי לא ידוע, ציור משנות ה-60 של המאה ה-15, שמן על לוח, 66.6 × 50.7 ס"מ Musée de la Chartreuse de Douai, מתוך ויקישיתוף

,ליקוט המן ,The Gathering of the Manna
צייר הולנדי לא ידוע, ציור משנות ה-60 של המאה ה-15, שמן על לוח, 66.6 × 50.7 ס"מ Musée de la Chartreuse de Douai, מתוך ויקישיתוף

 

בני ישראל אוספים את המן לתוך סלים, כדים וסינרים.

  • התאימו את הפסוק המתאים ביותר בפרק לתמונה והסבירו כיצד התמונה מוסיפה על הפסוק.
נס המן
בני ישראל עומדים מחוץ למחנה ואוספים מן.
נס המן
" וּבְרֶדֶת הַטַּל עַל הַמַּחֲנֶה לָיְלָה יֵרֵד הַמָּן עָלָיו." (יא, ט)

צייר לא ידוע, המאה ה 14.

טינטורטו, נס המן, 1577 בערך.

בני ישראל עומדים מחוץ למחנה ואוספים מן.

  • כיצד מעבירים הציירים השונים את האופי הניסי של ירידת המן על המחנה בכל אחד מהציורים? התבוננו בציורים ונסו למצוא רמזים לכך.
מרים מחוץ למחנה
  ג'יימס טיסו היה צייר צרפתי שפעל מרבית חייו באנגליה. הוא היה צייר מפורסם עוד...
מרים מחוץ למחנה
"וַתִּסָּגֵר מִרְיָם מִחוּץ לַמַּחֲנֶה שִׁבְעַת יָמִים וְהָעָם לֹא נָסַע עַד הֵאָסֵף מִרְיָם." (פסוק טו)

ג'יימס טיסו, אישה שאפתנית, מתוך ויקישיתוף, מאוסף הגלריה לאמנות Albright–Knox

ג'יימס טיסו, מרים, מתוך ויקישיתוף

 

ג'יימס טיסו היה צייר צרפתי שפעל מרבית חייו באנגליה. הוא היה צייר מפורסם עוד בחייו. אחת מסדרות הציור המפורסמות שלו היא "נְשׁוֹת פריז". באמצע שנות השמונים של המאה ה-19, לאחר חוויה דתית שעבר, החל לצייר ציורים העוסקים באירועים מהתנ"ך ומהברית החדשה (הספר הקדוש לנוצרים).

התבוננו בציור מסדרת "נשות פריז" ובציור של מרים לאחר שהוצאה מן המחנה – שניהם ציורים של אותו האומן.

  • הציורים שונים מאוד זה מזה. פרטו במה הם שונים, התייחסו לקוֹמְפּוֹזִיצְיָה (האופן שבו הפריטים/הדמויות ממוקמים ביצירה), לאווירה, לצבעוניות, למשחקי אור וצל, לזִירַת ההתרחשות, לדמויות (מִספר, מיקום, הבעות פנים, זהות, לבוש), לתחושות שהציורים מעוררים בכם.
  • האם תוכלו למצוא גם נקודות דמיון בין שני הציורים?
פֶּה אֶל פֶּה
אָבוֹת יְשֻׁרוּן, 1992-1904, משורר, חתן פרס ישראל לשנת 1992. הוא נולד ברוסיה, עלה לארץ בתקופה...
פֶּה אֶל פֶּה
"פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט, וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה." (פסוק ח)

אָבוֹת יְשֻׁרוּן, 1992-1904, משורר, חתן פרס ישראל לשנת 1992. הוא נולד ברוסיה, עלה לארץ בתקופה העלייה הרביעית בשנת 1925 ועבד בארץ כפועל חקלאי. הוא נולד בשם יחיאל פרלמוטר, ושינה את שמו לאבות ישורון עם הוצאת ספר שיריו השני. הוא נחשב למשורר פוליטי משום שעסק רבות ביצירתו ביחסי היהודים והערבים בארץ. כתיבתו הייתה מיוחדת מבחינה לשונית – מטאפורות ייחודיות, שפה שבורה, שימוש לא שגרתי בניקודקובל.
לא רבים משיריו הולחנו, אך בשנת 2014 יצא האלבום "טוב שהעולם גדול – משירי אבות ישורון". השיר "פניך אל פניי" הוא אחד משירי האלבום.

למילות השיר

פָּנֶיךָ אֶל פָּנַי

הֱיֻ לִי
פָּנֶיךָ יָפִים
אֶל פָּנַי.

הֱיֻ לִי
פָּנִים אֶל
פָּנִים לִי.

פֶּה אֶל
פֶּה. הֶגֶה
אֶל הֶגֶה.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • כיצד הצירוף "פֶּה אֶל פֶּה" מבטא בפסוק תחושת של קִרבה (אינטימיות)?
  • כיצד הצירוף "פֶּה אֶל פֶּה" מבטא בשיר תחושה של קִרבה (אינטימיות)?

קרדיט: שי צברי – פה אל פה // אבות ישורון/ נענע דיסק, 2014

מדבר פארן
לא ידוע היכן בדיוק נמצא המקום המכונה "חצרות". בנוגע ל"מדבר פארן", שמצוין בתנ"ך פעמים רבות...
מדבר פארן
"וַתִּסָּגֵר מִרְיָם מִחוּץ לַמַּחֲנֶה שִׁבְעַת יָמִים וְהָעָם לֹא נָסַע עַד הֵאָסֵף מִרְיָם. וְאַחַר נָסְעוּ הָעָם מֵחֲצֵרוֹת וַיַּחֲנוּ בְּמִדְבַּר פָּארָן." (פסוקים טו-טז)

כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן.

לא ידוע היכן בדיוק נמצא המקום המכונה "חצרות". בנוגע ל"מדבר פארן", שמצוין בתנ"ך פעמים רבות – לפי מרבית החוקרים זהו כינוי למדבר סינַי.

  • מדוע לדעתכם חיכה כל העם למרים בזמן שהייתה מחוץ למחנה? מדוע לא המשיכו במסעם?
בתוך המחנה ומחוץ למחנה
לאחר שמרים חלתה בצרעת, אלוהים ציווה על משה להשאיר אותה שבעה ימים מחוץ למחנה.
בתוך המחנה ומחוץ למחנה
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאָבִיהָ יָרֹק יָרַק בְּפָנֶיהָ הֲלֹא תִכָּלֵם שִׁבְעַת יָמִים, תִּסָּגֵר שִׁבְעַת יָמִים מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְאַחַר תֵּאָסֵף." (פסוק יד)

איור של מחנה ישראל במדבר ובמרכז אוהל מועד, מנחם הלברשטט

לאחר שמרים חלתה בצרעת, אלוהים ציווה על משה להשאיר אותה שבעה ימים מחוץ למחנה.

  • מדוע לדעתכם ציווה אלוהים להשאיר את מרים שבעה ימים מחוץ למחנה? נסו לחשוב על כמה שיותר תשובות.
  • התבוננו באיור שלפניכם, ובעזרתו נסו לדמיין מה המשמעות של להיות "מחוץ למחנה"?
צרעת
  בימי קדם, "צרעת" הייתה שם כולל למחלות עור. עדויות על קיומן של מחלות עור...
צרעת
"וְהֶעָנָן סָר מֵעַל הָאֹהֶל וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג, וַיִּפֶן אַהֲרֹן אֶל מִרְיָם וְהִנֵּה מְצֹרָעַת." (פסוק י)

מושבת המצורעים ליד שער ציון, 1860, מתוך ויקישיתוף

האי ספינלונגה, סמוך לכרתים, יוון. אחת ממושבות המצורעים האחרונות שהתקיימו באירופה, 2005. מתוך ויקישיתוף

 

בימי קדם, "צרעת" הייתה שם כולל למחלות עור. עדויות על קיומן של מחלות עור בימי קדם הגיעו מכל העולם – הודו, מצרים, אירופה ואף כנען. בימי קדם ובימי הביניים היו מבודדים את החולים במחלות עור בבתי חולים מיוחדים, ואפילו באיים נפרדים, כדי למנוע הדבקה.

להמשך קריאה

מחלת הצרעת מופיעה בתנ"ך כמה פעמים – גם בסיפורים וגם בקובצי החוקים.
לפי סיפורי המקרא, על פי רוב חלו בצרעת אנשים שהתנהגותם החברתית הייתה בעייתית וכללה שחצנות, רכילות ולשון הרע.
לפי המפורט בחוק המקראי (בספר "ויקרא"), אין הליך רפואי להתמודדות עם המחלה. את החולה בצרעת יש לבודד מהמחנה ולחכות עד שהמחלה תעבור.
מחלת הצרעת המוכרת בעת המודרנית זוהתה בטעות עם הצרעת המקראית. השם המקובל למחלה כיום הוא "מחלת הנסן", על שם הרופא הנורווגי שגילה את החיידק מחולל המחלה. הצרעת המתוארת במקרא היא למעשה מחלת עור מידבקת שאינה מתאימה למחלת הנסן.

  • מה בהסבר שקראתם על מחלת הצרעת, מזכיר לכם את הסיבה שמצוינת במקרא לכך שמרים חלתה בצרעת?
  • על פי המסופר בפרק, האם נהגו במרים לפי החוק המקראי?
  • מהו המעשה יוצא הדופן שעשה העם עבור מרים?
התגלות
  אלוהים נוזף במרים ובאהרֹן, ומדבריו אנחנו מבינים שיש בתנ"ך צורות שונות של התגלות אלוהים...
התגלות
"פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט, וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה." (פסוק ח)

חלום יעקב, © David Coker

Eugène Pluchart, אלוהים מתגלה למשה בסנה הבוער, 1848, ציור קיר, מתוך ויקישיתוף

 

אלוהים נוזף במרים ובאהרֹן, ומדבריו אנחנו מבינים שיש בתנ"ך צורות שונות של התגלות אלוהים לבני האדם.

להמשך קריאה

למשל:
אל אברהם – באמצעות הקול המצווה "לֶךְ לְךָ…"
אל יעקב ואל שלמה המלך – באמצעות חלום.
אל משה בראשית דרכו – באמצעות הסנה הבוער.
מההסבר של אלוהים בפסוק ח אנו מבינים שצורות ההתגלות השונות מעידות על רמת הקִרבה בין אלוהים לבין האדם שאליו הוא מתגלה.

  • הסבירו – מה הכוונה ב"חידות" ומה הכוונה ב"מראֶה"?
  • בהתאם לדברי ההסבר של אלוהים – מהי דרגת הקִרבה של משה לאלוהים?
מה אכלו במצרים העתיקה?
עמק הנילוס הוא עמק פורה הודות לנהר הנילוס. מעט אחרי שבני ישראל ברחו ממצרים ויצאו...
מה אכלו במצרים העתיקה?
"זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת הֶחָצִיר וְאֶת הַבְּצָלִים וְאֶת הַשּׁוּמִים." (יא, ה)

תבליטים עתיקים שנמצאו בסקארה, מצריים.

ציור יווני עתיק המראה עגורים, אווזים, ברווזים ובשר בקר.

עמק הנילוס הוא עמק פורה הודות לנהר הנילוס. מעט אחרי שבני ישראל ברחו ממצרים ויצאו למסע במדבר מסופר שהם החלו להתגעגע ולהשוות את התזונה היומית במדבר לזו של ימי מצרים.

להמשך קריאה

אז מה היה בתפריט במצרים? לפי מחקרים, נראה כי עיקר התפריט המצרי התבסס על ירקות, פירות קטניות ודגנים, לחם ובירה אך הוא כלל גם דגים (שהיו בשפע בנילוס) ובשר. המצרים הקדמונים היו גם אשפים בשימור ובייבוש בשר. ואיך אפשר בלי מתוק? העניים המתיקו את המאכלים שלהם בעזרת תמרים, ואילו העשירים באמצעות דבש.

  • לאילו מאכלים מתגעגעים בני ישראל במיוחד?
  • מצאו חלק מהמאכלים בתמונות ונסו לשער מהם המאכלים האחרים שאינם מופיעים בתמונות, זהו את הכלים ששימשו לשתייה ואת הכלים ששימשו לבישול ולאכילה בציורי הקיר המצריים.
להיות מנודה
הצרעת של מרים בסיפור המקראי היא בעצם עונש של נידוי מהחברה, כנראה בעקבות הדברים שאמרה...
להיות מנודה
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאָבִיהָ יָרֹק יָרַק בְּפָנֶיהָ הֲלֹא תִכָּלֵם שִׁבְעַת יָמִים, תִּסָּגֵר שִׁבְעַת יָמִים מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְאַחַר תֵּאָסֵף. וַתִּסָּגֵר מִרְיָם מִחוּץ לַמַּחֲנֶה שִׁבְעַת יָמִים וְהָעָם לֹא נָסַע עַד הֵאָסֵף מִרְיָם." (פסוקים יד-טו)

הצרעת של מרים בסיפור המקראי היא בעצם עונש של נידוי מהחברה, כנראה בעקבות הדברים שאמרה על משה ועל אשתו.

להמשך קריאה

בימינו, עונש חברתי של נידוי וחרם הוא מעשה שלא ייעשה. גם אם מישהו פגע במישהו אחר בחברת הילדים וכועסים עליו – יש דרכים אחרות להתמודד, ולעזור לו לחזור להיות חלק חיובי בחברה.
הסרטון מתמקד בתחושות של ילדה מנודה בכיתה.

  • בתחילת הסרט לילך מנסה להשתלב במשחק הכדור, אבל הילדים לא מוכנים לשתף אותה. לאחר מכן ילדי הכיתה אינם מגיעים למסיבת יום ההולדת שלה. מה דעתכם על הדרך שבה פעלה לילך מול הכיתה?

קרדיט: מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

איך מרגיש משה?
במרכז הפרק – מערכת היחסים בין משה, אחיו אהרֹן ואחותו מרים. מרים ואהרֹן דיברו נגד...
איך מרגיש משה?
"וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח, כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח. וַיֹּאמְרוּ הֲרַק אַךְ בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר ה' הֲלֹא גַּם בָּנוּ דִבֵּר, וַיִּשְׁמַע ה'." (פסוקים א-ב)
"וַיִּצְעַק מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ." (פסוקים יג)

במרכז הפרק – מערכת היחסים בין משה, אחיו אהרֹן ואחותו מרים. מרים ואהרֹן דיברו נגד משה ונגד התנהלותו.

להמשך קריאה

יש פרשנים הסבורים שהם דיברו על כך שמשה אסר לשאת נשים זרות, והינה הוא נושא אישה כושית. פרשנים אחרים סבורים שהם דיברו על כך שמשה עסוק כל כך בענייני ההנהגה והוא בכלל לא מקדיש זמן לאשתו, וזה לא בסדר.
ההתרחשות בין האחים היא רק חלק ממכלול אירועים שמשה מתמודד איתם במהלך הנדודים במדבר.

  • עם אילו קשיים היה צריך משה להתמודד בזמן הנדודים במדבר?
  • לפי הפירושים השונים לתוכן השיחה בין מרים לאהרון – האם לדעתכם הדברים שאמרו היו צריכים להיאמר? העלו דעות לכאן ולכאן.
  • האם לדעתכם העם צריך לעסוק בעניינים המשפחתיים של המנהיג? העלו דעות לכאן ולכאן.

קרדיט: 929 סיכום שבועי: במדבר פרקים ט-יג/תנך ביחד 929, 2015

תלונות וקשיים במדבר
אילו בועיות דיבור הוסיפו בסרטון לתלונות העם במדבר? חלק מבועיות הדיבור שהתווספו מגחיכות מעט את...
תלונות וקשיים במדבר
"וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים רַע …" (יא, א)

  • אילו בועיות דיבור הוסיפו בסרטון לתלונות העם במדבר? חלק מבועיות הדיבור שהתווספו מגחיכות מעט את המתואר, אך חלקן מבטאות את הקושי העצום של הצעידה במדבר למקום לא נודע.
  • הוסיפו משלכם – על אילו עוד דברים סביר להניח שהעם התלונן בעת המסע?

929 סיכום שבועי: במדבר פרקים ט-יג / 929 תנך ביחד, 2015