סגור תצוגת כיתה
הפרק

יעקב או עשו – למי מגיעה הבכורה?

פסוקים יט-לד

שיעור שני מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

בפרק כה מתואר סיפור יעקב ועשו, שני אחים שעוד בטרם החליפו ביניהם את המילים הראשונות נידונו למערכת יחסים מורכבת לעד. מערכת יחסים זו נסובה סביב שאלת הבכורה: עשו נולד ראשון, כך שבאופן טבעי הבכורה מגיעה לו; יעקב בהמשך הסיפור קונה את הבכורה.
במהלך זה נעמוד על משמעות הבכורה, נציע קריטריונים אחרים לקבלת זכויות הבכורה נוסף לקריטריון המולד.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה – משחק:
נבקש מהתלמידים לקום ולהתחלק כמה שיותר מהר לקבוצות לפי המקום שלהם בסדר האחים במשפחה מהבכורים ועד בני הזקונים. נבקש מהבכורים להכין, תוך דקה בלבד, רשימה של כמה שיותר פריווילגיות שיש להם כבכורים. באותו זמן, הקבוצות האחרות יתבקשו לכתוב כמה שיותר סיבות למה מגיעות להם זכויות יתר במשפחה.
בינתיים, נצייר טבלה על הלוח – כותרת העמודה הימנית תהיה: מה טוב בלהיות בכור וכותרת העמודה השמאלית תהיה מה טוב בלהיות 'סנדוויץ" / בן זקונים / אחר. נציג מכל קבוצה ישתף בתכנים שעלו בקבוצה, נמלא את הטבלה על הלוח ונשאל את התלמידים מה לדעתם יהיה נושא השיעור לאור הפעילות.

הצעה לפעילות קצרה יותר: נבקש מכל תלמיד לכתוב יתרונות על מקומו במשפחה ונאסוף את הדברים על הלוח.

הצעה שנייה – משפטי נכון / לא נכון:
נקרין על הלוח ארבעה משפטים הקשורים בבכורה בתקופת המקרא. נבקש בכל פעם מתלמיד אחד לקרוא בקול משפט ותלמידי הכיתה יתבקשו לומר אם המשפט הוא נכון או לא נכון לדעתם.

הזמנה לקריאה

שלב א – עיון בזוגות במעמד הבכורה:
נציג לתלמידים את נושא השיעור (ראו 'בכמה מילים' לעיל). נסביר כי בטרם נלמד את סיפור מכירת הבכורה של יעקב ועשו נבין מהי המשמעות של להיות בן בכור בתקופת המקרא.
נסביר לתלמידים שאת מעמד הבכורה נלמד מעיון בספר דברים: נקרין את המשימה על הלוח וניתן להם כמה דקות לעיין בדברים ולענות על השאלות במחברת.

נסכם שמעמד הבכור במקרא מקנה לו זכויות על אחיו, הוא מקבל כפליים בירושה.
נסביר לתלמידים כי אמנם החוק המקראי ברור – הבכורה מגיעה לבן שנולד ראשון. אם כך, למה יעקב היה מעוניין בבכורה? נבקש מהתלמידים להציע תשובות שונות לשאלה זו.

  • מה תשובתו של עשו להצעתו של יעקב?

על פי מה שראינו עד כה הבכורה משמעה זכויות יתר לבכור. אם כך, אפשר להבין למה רצה יעקב את הבכורה, אך מה הסיבה שעשו הסכים למכור אותה?
נבחן כיצד הפרשנים מתמודדים עם השאלה – נקרין על הלוח את פירושו של הרשב"ם לפסוק לב בפרק.

נעיין בפירושו אל האברבנאל על הפסוקים:
שיעקב אמר לעשו: הנה הבן הבכור הוא עומד במקום אביו, ועליו מוטלת הנהגת הבית במקום אביו בהיות האב חלוש וזקן… ואתה, עשו, אינך עושה כן, שאתה הולך תמיד בשדה ואינך חושש בדבר מהבית, ואני נער קטון וכואב, ואצטרך לעבוד את אבי בחוליו, ולעשות נזיד שיאכל, ולא די לי כל הצער הזה אלא שגם אתה תבא מן השדה כדב שכול וכדרך הזוללים תבקש ממני "הלעיטני נא", כאילו מוטל עלי להכין לפניך!… לכן בחר לך, אם תרצה, להיות בכור עשה הנהגת הבית וצרכה במקום אבינו ויהיה כל העול מוטל עליך. ואם לא תרצה לקחתו – הנח לי את הבכורה ואני אעשה את הכל, ואתן לך לאכול כמו שיתן הבכור לצעיר… והנה עשו התבונן בלבו ואמר: גם אני לא בחרתי ללכת בדרכי אבותי שתפארתם לשבת בית… וקבל יעקב על עצמו הנהגת הבית כולה ובקשת צרכיו והכנתם, ולכן היה שמיד נתן לעשו לחם ונזיד עדשים, כאשר יתן הבכור לצעיר לאכול.

  • כיצד מבין האברבנאל את תפקיד הבכור? (הבכור בעל אחריות משפחתית)
  • כיצד סיפור קניית הבכורה מבטא את האחריות המשפחתית לדעת האברבנאל? (יעקב הצעיר מאכיל את אחיו הבכור, ולא להפך. על פי פירושו האח הבכור צריך לדאוג להאכיל את הצעיר ממנו)

בסיפור מכירת הבכורה יעקב מבקש מעשו להישבע. עשו נשבע ואז מוכר את בכורתו. הכתוב אינו מספר לנו מה תוכן השבועה. נשאל את התלמידים:

  • על מה לדעתכם נשבע עשו?
  • האם מכירת הבכורה באה מחולשה רגעית של עשו?
  • האם הוא הצטער על הבכורה? הוכיחו מן הפסוקים (עשו בז את הבכורה לאחר מכירתה על כן מובן שזו לא הייתה חולשה רגעית)
  • עשו מכר את הבכורה ליעקב – את הזכויות ואתן את החובות. כיצד כל אחד מהאחים מרגיש בהיפוך התפקידים?
  • נסו לכתוב או לצייר את המחשבות של עשו ויעקב לאחר מכירת הברכות.

מבט לחיים

  • האם לדעתכם המיקום בתוך המשפחה קובע את התפקידים במשפחה?
  • האם יש משמעות לתפקידים קבועים בין אחים?
  • מה התפקיד שלכם בבית ומה התפקידים של האחים שלכם?
  • האם היו דברים שהייתם רוצים לשנות?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: דיברנו על משמעות מעמדו של הבן הבכור, על הזכויות והחובות; ניתחנו את הסיפור וניסינו להבין מה משמעות מכירת הבכורה.
מיומנויות: התמודדות עצמאית עם קריאת הטקסט המקראי, קריאה והבנה של פרשנים, כתיבה אישית.
מתודות: הבנו את מעמד הבכורה במקרא באמצעות קריאה עצמאית במקרא ועיינו בפרשנים.

אפשר עוד...

כתבות מעניינות בנושא סדר המקום במשפחה והשפעותיו:

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
משפטי בכורה
הבן הבכור נדרש להתחתן עם עשר נשים לפחות. הבן הבכור זכאי לרשת ירושה גדולה יותר...
משפטי בכורה
  1. הבן הבכור נדרש להתחתן עם עשר נשים לפחות.
  2. הבן הבכור זכאי לרשת ירושה גדולה יותר מיתר אחיו.
  3. כאשר מחלקים את ירושת האב בין הבנים, כל בן מקבל חלק אחד והבכור מקבל שני חלקים.
  4. הבן הבכור נדרש ללמוד שפה נוספת.
מעמד הבכורה בדברים
קראו בספר דברים פרק כא פסוקים טו-יז וענו על השאלות: מהו המצב המתואר בחוק זה?...
מעמד הבכורה בדברים

קראו בספר דברים פרק כא פסוקים טו-יז וענו על השאלות:

  • מהו המצב המתואר בחוק זה?
  • במה שונה הבן הבכור מאחיו?

פירושי מילים: ביום הנחילו – ביום חלוקת הנחלה, הרכוש של האב לבניו לפני מותו.

רשב"ם
"'הנה אנכי הולך למות' – בכל יום אני הולך לצוד חיות ביערים המצויים שם דובים...
רשב"ם

"'הנה אנכי הולך למות' – בכל יום אני הולך לצוד חיות ביערים המצויים שם דובים ואריות וחיות רעות, ואני מסוכן למות, למה זה לי להמתין חלק בכורה לאחר מיתת אבינו?"

ענו על השאלות:

  • כיצד מבין רשב"ם את מכירת הבכורה ליעקב?
  • מה הסיבה שעשו מוכן למכור את הבכורה, את זכויותיו?
אברבנאל
שיעקב אמר לעשו: הנה הבן הבכור הוא עומד במקום אביו, ועליו מוטלת הנהגת הבית במקום...
אברבנאל

שיעקב אמר לעשו: הנה הבן הבכור הוא עומד במקום אביו, ועליו מוטלת הנהגת הבית במקום אביו בהיות האב חלוש וזקן… ואתה, עשו, אינך עושה כן, שאתה הולך תמיד בשדה ואינך חושש בדבר מהבית, ואני נער קטון וכואב, ואצטרך לעבוד את אבי בחוליו, ולעשות נזיד שיאכל, ולא די לי כל הצער הזה אלא שגם אתה תבא מן השדה כדב שכול וכדרך הזוללים תבקש ממני "הלעיטני נא", כאילו מוטל עלי להכין לפניך!… לכן בחר לך, אם תרצה, להיות בכור עשה הנהגת הבית וצרכה במקום אבינו ויהיה כל העול מוטל עליך. ואם לא תרצה לקחתו – הנח לי את הבכורה ואני אעשה את הכל, ואתן לך לאכול כמו שיתן הבכור לצעיר… והנה עשו התבונן בלבו ואמר: גם אני לא בחרתי ללכת בדרכי אבותי שתפארתם לשבת בית… וקבל יעקב על עצמו הנהגת הבית כולה ובקשת צרכיו והכנתם, ולכן היה שמיד נתן לעשו לחם ונזיד עדשים, כאשר יתן הבכור לצעיר לאכול.

ענו על השאלות:

  • כיצד מבין האברבנאל את תפקיד הבכור?
  • כיצד סיפור קניית הבכורה מבטא את האחריות המשפחתית לדעת האברבנאל?
ויגדלו הנערים
"וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים" רבי לוי אמר משל להדס ועצבונית שהיו גדילים זה על גבי זה וכיון...
ויגדלו הנערים
"וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים". (פסוק כז)

A3pfamily/shutterstock.com

"וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים" רבי לוי אמר משל להדס ועצבונית שהיו גדילים זה על גבי זה וכיון שהגדילו והפריחו זה נותן ריחו וזה חוחו כך כל י"ג שנה שניהם הולכים לבית הספר ושניהם באים מבית הספר לאחר י"ג שנה זה היה הולך לבתי מדרשות וזה היה הולך לבתי עבודת כוכבים.

(בראשית רבה סג, יד)

להמשך קריאה

חכמי המשנה דנים בשוני ההולך וגדל בין התאומים, ומבססים את אמירתם על משל מעולם הצומח. המדרש רואה ביעקב ובעשׂו אנשים שונים במהותם, אף על פי שהיו תאומים. בזמן ינקותם אופיים השונה לא היה ניכר, ממש כמו בשתילים צעירים, אך ככל שגדלו הלכו הפערים ביניהם והעמיקו, גם בבחירותיהם.
גם בחירת החכמים בדימויים אינם מקרית: בעוד שהקוץ עצבונית מייצג את עשׂו, ההדס הריחני מייצג את יעקב.

  • האם השוני בין עשׂו ליעקב מהותי או נרכש, על פי המדרש? האם לדעתכם אופי הוא עניין ביולוגי או חינוכי?
מבט אחר על יעקב
הפעם לא נעסוק במדרש של חז"ל, אלא במעין מדרש או פרשנות של הנביא הושע על...
מבט אחר על יעקב
"וְאַחֲרֵי כֵן יָצָא אָחִיו וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב". (פסוק כו)

הושע, ציור של דוצ'יו די-בונינסניה, מתוך ויקישיתוף

הפעם לא נעסוק במדרש של חז"ל, אלא במעין מדרש או פרשנות של הנביא הושע על עם ישראל. הושע היה נביא בממלכת ישראל בתקופת בית ראשון, זמן מועט לפני חורבן בית המקדש.

להמשך קריאה ולקריאת המדרש

בנבואותיו ובנאומיו ניסה הושע למנוע את האסון הקרב, ולגרום לעם לשנות את דרכיו הרעות.
יעקב נחשב לאב המטונימי של עם ישראל, ובהמשך גם ישונה שמו לישראל. לפיכך הושע עוסק בסיפורי יעקב כדי לטעון טענות נגד התנהגות העם.

"וְרִיב לַה' עִם יְהוּדָה וְלִפְקֹד עַל יַעֲקֹב כִּדְרָכָיו כְּמַעֲלָלָיו יָשִׁיב לוֹ. בַּבֶּטֶן עָקַב אֶת אָחִיו וּבְאוֹנוֹ שָׂרָה אֶת אֱלֹהִים."

(הושע יב, ד–ה)

הנביא הושע מפרש את השם יעקב באופן שונה מפירושו בספר בראשית. על פי ספר בראשית, השם יעקב הוא על אחיזת העקב, אך הנביא הושע מבין משמעות אחרת מן השורש "עקב" – משמעות של תרמית. באמצעות פרשנותו זו של סיפור לידת התאומים הוא מוכיח את העם על התנהגותו הלא מוסרית, אשר מאפיינת אותו בשל אביו, עוד מלידתו.

  • מדוע בוחר הנביא הושע דווקא בסיפור הלידה כדי להוכיח את העם על חוסר מוסריותו?
בעבור נְזִיד עֲדָשִׁים
אומנם לעדשים ערך תזונתי גבוה, אך בתקופת המקרא וגם כיום הן נחשבות למוצר בסיסי ולא...
בעבור נְזִיד עֲדָשִׁים
"וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ וַיָּקָם וַיֵּלַךְ וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה". (פסוק לד)

אומנם לעדשים ערך תזונתי גבוה, אך בתקופת המקרא וגם כיום הן נחשבות למוצר בסיסי ולא יקר.

להמשך קריאה

יש לכך חשיבות בהבנת מעשה מכירת הבכורה. כיום משתמשים בביטוי בהשאלה כדי לתאר ויתור על דבר מה יקר ערך בעבור תמורה שאינה קרובה לערכו. נוסף על כך, הסיפור משקף צדדים שונים בתאומים – יעקב רוחש הנזידים והמזימות, לעומת עשׂו שנכנע ליצריו ולא חושב על העתיד.
מצורף מתכון להכנת נזיד עדשים, כדי שתהיו שבעים ולא תמכרו דבר בעל ערך.

  • שימו לב לקרבה המִצלוֹלית בין המילה "ויזד נזיד" ובין המילה "זדון".  מה דעתכם, האם יעקב הכין נזיד סתם במקרה, כי התחשק לו?

קרדיט: מרק עדשים כתומות – שירותי בריאות כללית / תפיקו, 2017

רַב יַעֲבֹד צָעִיר
הנבואה שניתנת לרבקה מבהירה כי המתרחש בבטנה של רבקה בזמן הריונה הוא אות לבאות. הריונה...
רַב יַעֲבֹד צָעִיר
"שְׁנֵי גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר". (פסוק כג)

מתיאס שטומר, "יעקב קונה את הבכורה", מאה 17, שמן על בד. מתוך ויקישיתוף

הנבואה שניתנת לרבקה מבהירה כי המתרחש בבטנה של רבקה בזמן הריונה הוא אות לבאות. הריונה הקשה הוא סימן למערכת היחסים המתוחה שתתקיים בין האחים שייוולדו ובין העמים שהם מייצגים.

להמשך קריאה

אף על פי שהם תאומים אחד מהם יהיה משועבד לאחיו, אך מי ישועבד למי?
הפירוש הרווח הוא שהבכור יעבוד את הצעיר, בניגוד למקובל באותה התקופה, אך ייתכן שפירוש זה מושפע מהמשך הסיפור. היחסים בין האחים יהיו יחסים של מאבק והיררכייה, וזאת אף על פי שמדובר בתאומים שכמה שניות הבדילו בין זמן לידתם.

  • האם זו מערכת היחסים שהיינו מצפים שתתקיים בין אחים תאומים?
  • ומאחר שכל אח מייצג לאום, מהי האמירה על מעמד בני ישראל על פי נבואה זאת?
עשׂו / יהודית כפרי
עשׂו – יהודית כפרי וְרִבְקָה אוֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב, כָּתוּב. וְרִבְקָה אָמְרָה לְיַעֲקֹב בְּנָהּ, כָּתוּב. וּמָה...
עשׂו / יהודית כפרי
"וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב". (פסוק כח)

יעקב ועשׂו, יצירה של האומן עדי נס. © עדי נס

למילות השיר

עשׂו – יהודית כפרי

וְרִבְקָה אוֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב,
כָּתוּב.
וְרִבְקָה אָמְרָה לְיַעֲקֹב בְּנָהּ,
כָּתוּב.
וּמָה עֵשָׂו?
לִפְעָמִים אֲנִי שׁוֹמַעַת
אֶת הַצְּעָקָה הַהִיא הַגְּדוֹלָה וְהַמָּרָה עַד מְאֹד
עוֹלָה מִכָּל קַצְוֵי הַשָּׂדֶה
שֶׁשָּׁם הוּא רָץ בְּעִקְבֵי הַצְּבָאִים
כְּדֵי לִשְׁכֹּחַ.
טַל הַשָּׁמַיִם יוֹרֵד עַל רֹאשׁוֹ
רְסִיסֵי לַיְלָה,
וְלִבּוֹ מָלֵא מַשְׂטֵמָה
וְהוּא מְבַקֵּשׁ לַהֲרֹג.

אַחַר כָּךְ יֹאהַב נָשִׁים
לְאַט־לְאַט דְּבַר מָה יַגְלִיד בְּתוֹךְ נַפְשׁוֹ,
יִרְפָּא.
מִקֵּץ הַרְבֵּה שָׁנִים
וְאַהֲבָה רַבָּה
אֲנִי רוֹאָה אוֹתוֹ
יוֹצֵא לִקְרַאת אָחִיו.
יֵשׁ לִי רָב, אָחִי, הוּא אוֹמֵר
וּבוֹכֶה
וְכָל הָעוֹלָם
בּוֹכֶה אִתּוֹ.

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם.

  • האם השיר משקף את העמדה של המחבר המקראי כלפי עשׂו או מציג התייחסות אחרת אליו?
רגע הלידה
כבר ברגע לידת עשׂו ויעקב מאופיינים התאומים: עשׂו השעיר והאדמוני ויעקב האוחז בעקבו. ציור זה...
רגע הלידה
"וַיֵּצֵא הָרִאשׁוֹן אַדְמוֹנִי כֻּלּוֹ כְּאַדֶּרֶת שֵׂעָר וַיִּקְרְאוּ שְׁמוֹ עֵשָׂו. וְאַחֲרֵי כֵן יָצָא אָחִיו וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב וְיִצְחָק בֶּן שִׁשִּׁים שָׁנָה בְּלֶדֶת אֹתָם". (פסוקים כה-כו)

רב־האומן של ז'אן דה מנדוויל, לידת עשׂו ויעקב, איור צבע על קלף, 1360–1370 בערך, מוזאון גטי, לוס אנג'לס

כבר ברגע לידת עשׂו ויעקב מאופיינים התאומים: עשׂו השעיר והאדמוני ויעקב האוחז בעקבו.

להמשך קריאה

ציור זה משקף זאת ללא מילים, ואף מפתח את האפיון של כל תאום ואת הייעוד שלו, על פי השקפות מאוחרות יותר של מה שמייצג כל תאום מבחינה דתית ותרבותית.
התבוננו בציור זה וראו כי מופיעות בו חמש דמויות: רבקה האם, התינוקות ושתי מטפלות. שימו לב כי לא רק התינוקות מצוירים באופן שונה, אלא גם המטפלות. כל מטפלת מאופיינת אחרת באמצעות הלבוש שלה ובאמצעות האופן שבו היא מחזיקה את התינוק.

  • האם הציור מתאר את הדמויות באופן ניטרלי? איזה אופי יהיה לכל אחד מהאחים לדעתכם, על פי המצויר?
פדן ארם
  כזכור לנו מפרקים קודמים, אברהם עבר בפדן ארם (חרן) והשתקע שם במשך תקופה, ומוצאה...
פדן ארם
"וַיְהִי יִצְחָק בֶּן אַרְבָּעִים שָׁנָה בְּקַחְתּוֹ אֶת רִבְקָה בַּת בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי מִפַּדַּן אֲרָם אֲחוֹת לָבָן הָאֲרַמִּי לוֹ לְאִשָּׁה". (פסוק כ)

מפת נדודי אברהם מאור כשדים לכנען, על פי בראשית יב. כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן. © מטח

paullos / Shutterstock.com

 

כזכור לנו מפרקים קודמים, אברהם עבר בפדן ארם (חרן) והשתקע שם במשך תקופה, ומוצאה של רבקה הוא משם.

להמשך קריאה

פדן ארם מוכּרת גם בשם חרן (באכדית המילה "פדן" היא מילה נרדפת ל"חרן"). זו הארץ שבה עברו אברהם ובני משפחתו בדרכם לארץ ישראל, ואביו של אברהם, תרח, נפטר שם.
חרן היא עיר אכדית קדומה, ויש עדויות לקיומה עוד מהמאות ה־18 וה־19 לפני הספירה. לפי הגבולות המקובלים כיום, פדן ארם (חרן) נמצאת בטורקייה. היא נחשבת אתר ארכאולוגי מפורסם, שאפשר ללמוד ממנו כיצד חיו בעת העתיקה. ידוע לנו שדרך חשובה הוליכה מדרום מֵסוֹפּוֹטַמְיָה, בסביבות אור כשדים, דרך חרן ועד לארץ כנען.

  • משפחת אברהם קשורה בארם, באדום וגם בעמון ובמואב. מה האמירה המשתמעת מן הקישור לעמים שונים?
הָאָדֹם הָאֱדוֹם הַזֶּה
ממלכת אדום שכנה בשכנוּת לישראל, בהרי אדום, באזור עבר הירדן הדרומי. העם האדומי היה שֵמי,...
הָאָדֹם הָאֱדוֹם הַזֶּה
"וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל עֲקֹב הַלְעִיטֵנִי נָא מִן הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה כִּי עָיֵף אָנֹכִי עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ אֱדוֹם". (פסוק ל)

ממלכת אדום שכנה בשכנוּת לישראל, בהרי אדום, באזור עבר הירדן הדרומי. העם האדומי היה שֵמי, ואנשיו התקיימו מחקלאות. במהלך הדורות, השם "עשׂו" הפך למונח סמלי שמתאר לא רק את הדמות, אלא הרבה יותר ממנה.

להמשך קריאה

התגלגלות דמותו היא מעין תמונת מראה להיסטוריה של עם ישראל לאורך הדורות.
מקורות שונים במקרא מתארים את היחסים בין בני ישראל ובין ממלכת אדום, כאילו היו יחסים בין אחים. לפיהם, עשׂו מייצג את בני העם האדומי, היושבים בהר שעיר. למשל, בספר במדבר בפרק כ נאמר: "וַיִּשְׁלַח מֹשֶׁה מַלְאָכִים מִקָּדֵשׁ אֶל מֶלֶךְ אֱדוֹם כֹּה אָמַר אָחִיךָ יִשְׂרָאֵל" (פסוק יד).
אולם בהמשך ההיסטוריה היהודית אפשר לראות שאדום הופכת לסמל מופשט, ועל פי רוב – סמל לאויבי ישראל. באותו אופן התואר "עשׂו" או "בני עשׂו" התייחס לכובשים היוונים בשעת מרד המכבים, ולאחר מכן לאימפריה הרומית. על טיטוס – המצביא הרומי שהחריב את בית המקדש השני – נאמר בתלמוד "זה טיטוס רשע … רשע בן רשע בן בנו של עשיו הרשע" (מסכת גטין נו, ב).
כמו כן, פרשני ימי הביניים היושבים בגולה, כגון רש"י, התייחסו בכינוי זה לתיאור הנוצרים. למשל אברבנאל, שכתב: "והנה חכמי האמת קיבלו, שנפש עשיו נתגלגלה בנפש ישו הנוצרי (…)"

  • מה בין היות עשׂו אדמוני, בין המרק האדום־אדום ובין ממלכת אדום?
  • כיצד מצטייר עשׂו בסיפור זה, ומה המסר המקראי על ממלכת אדום?
הבכורה בתרבות המזרח הקדום
כבר ברגע לידתו יעקב מנסה לשנות את גורלו ולהשיג לו את הבכורה. אך מה שלא...
הבכורה בתרבות המזרח הקדום
"וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב מִכְרָה כַיּוֹם אֶת בְּכֹרָתְךָ לִי". (פסוק לא)

Geta/shutterstock.com

כבר ברגע לידתו יעקב מנסה לשנות את גורלו ולהשיג לו את הבכורה. אך מה שלא הצליח להשיג כתינוק, ינסה כמבוגר.

להמשך קריאה

מושג הבכורה לא היה מושג כרונולוגי בלבד כפי שהוא כיום, אלא מוסד של ממש שהקנה לבכור בר המזל זכויות יתר, ירושה ולעיתים רבות גם נחלה. זכות הבכורה הייתה מקובלת בישראל ובתרבויות אחרות בעולם העתיק, ואף ממשיכה להתקיים בתקופה המודרנית בתרבויות מסוימות. למעשה, אפילו בישראל כיום שמורה זכות בכורים במושבים, ורק אחד מהאחים או האחיות יורש את נחלת הוריו, אך בהבדל אחד משמעותי: המשפחה יכולה לקבוע מי יירש את זכות הבכורה. אצל יעקב ועשׂו, המצב היה שונה.

  • מדוע יעקב מתעקש להשיג לו את הבכורה? האם אפשר לשנות את הגורל?
עקרות במקרא
נושא העקרות הוא דגם החוזר במקרא, בייחוד בסיפורי האבות, אך גם בסיפורים אחרים. הבעיות בפריון...
עקרות במקרא
"וַיֶּעְתַּר יִצְחָק לַה' לְנֹכַח אִשְׁתּוֹ כִּי עֲקָרָה הִוא וַיֵּעָתֶר לוֹ ה' וַתַּהַר רִבְקָה אִשְׁתּוֹ". (פסוק כא)

צלמית אלה שברחמה תאומים, והיא מכינה את עצמה ללידה. רבדים. צילום קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

נושא העקרות הוא דגם החוזר במקרא, בייחוד בסיפורי האבות, אך גם בסיפורים אחרים.

להמשך קריאה

הבעיות בפריון (המיוחסות בדרך כלל לאימהות) דורשות את התערבות האל. הופעת דפוס ספרותי זה מרמז כי אין מדובר בתינוק רגיל, שהרי אלוהים בעצמו התערב בתהליך הפריון. הילוד אשר מצפים מאוד ללידתו, עתיד להיות אדם בעל משמעות מיוחדת מבחינה לאומית או דתית. מעניין לראות שבברית החדשה לקחו את ההתערבות האלוהית צעד אחד קדימה, ושם מתוארת הולדת ישו לאימו הבתולה בעזרת רוח הקודש.

  • מה הדפוס החוזר בסיפור זה? מה הוא מרמז על עתיד צאצאי רבקה ויצחק?
תאומים מלידה
לפניכם סרטון המציג תאומים שחושבים שהם עדיין ברחם, צפו בסרטון וחשבו על התאומים בבטן רבקה.
תאומים מלידה
"וַיִּתְרֹצְצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ וַתֹּאמֶר אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי וַתֵּלֶךְ לִדְרֹשׁ אֶת ה'... שְׁנֵי גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר". (פסוקים כב–כג)

לפניכם סרטון המציג תאומים שחושבים שהם עדיין ברחם, צפו בסרטון וחשבו על התאומים בבטן רבקה.

  • האם הקשר בין יעקב לעשׂו הוא הקשר שהייתם מצפים לו מאחים תאומים? האם הסרטון מציג קשר אחר?

קרדיט: Newborn Twin Babies Think They're Still in The mothers womb tipenews 2014

סימנים 929
בסרטון הדוברים מתייחסים לאופן שבו הפרק מעצב את קשר בין יעקב לעשׂו.
סימנים 929
"וַיֹּאמֶר ה' לָהּ שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר". (פסוק כג)

בסרטון הדוברים מתייחסים לאופן שבו הפרק מעצב את קשר בין יעקב לעשׂו.

  • מדוע סופר בראשית מתעניין כל כך ביחסי אחים? מה הם מייצגים בעיניו?

קרדיט: ליאת רגב והרב בני לאו בשיחה קצרה על פרק כה / 929 תנך ביחד

האומן הרב־חושי יעקב אבינו
האומן העל חושי שבשבת מתאר את סיפור הבכורה מזווית… מעניינת.
האומן הרב־חושי יעקב אבינו
"וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב מִכְרָה כַיּוֹם אֶת בְּכֹרָתְךָ לִי". (פסוק לא)

האומן העל חושי שבשבת מתאר את סיפור הבכורה מזווית… מעניינת.

  • האם יעקב באמת קוסם? אז כיצד הצליח לשכנע את עשׂו למכור בכורה בעבור נזיד?

קרדיט: שבשבת, אומן על חושי / מטח