סגור תצוגת כיתה
הפרק

"מִשְׁפַּט מָוֶת לָאִישׁ הַזֶּה"‏

שיעור שני מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

נעסוק בשאלות העולות מתוך פרק כו: מיהו נביא אמת ומיהו נביא שקר? כיצד העם אמור להכריע בין ‏השניים? כיצד אפשר לקבל נבואות שלא נעים לשמוע? ומה מניע את הנביא לנבא גם כשמדובר בנבואות ‏פורענות?‏

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה: נביא בימינו ‏
נספר לתלמידים על שתי דמויות: הראשון הוא ג'יאמפאולו ג'וליאני – טכנאי ממכון מחקר שהקים ‏סיסמוגרף במרתף שלו וחזה את רעידת האדמה בלאקווילה ב-2009 באיטליה. השני הוא ברנרד דה ‏ברנרדיניס, גיאופיזיקאי שהמליץ לשתות כוס יין ולהירגע. שניהם ניבאו את העתיד והניחו הנחות בעזרת ‏הכלים שעמדו לרשותם. בסופו של דבר, לאחר רעידת האדמה נשלח דה ברנרדיניס לכלא ל-6 שנים על ‏גרימת מוות של 297 הרוגים. נשאל את התלמידים:‏

  • האם לדעתכם הענישה הייתה במקומה? ‏
  • האם בזמן הניבוי היה אפשר לדעת אילו מהן תתגשם? ‏
  • האם לדעתכם דה ברנרדיניס ראה בעצמו נביא אמת או שקר?‏

הצעה שנייה: אמת או שקר ‏
נשאל את התלמידים:‏

  • האם האמת תמיד עדיפה על פני השקר? ‏
  • האם יש פעמים שהשקר עדיף על האמת? מתי? מדוע?‏

הזמנה לקריאה

נביא במקרא

נקרא את מאמרו של אבי ורשבסקי 'נבואה עממית, נבואה קלאסית' מתוך אתר הספרייה הווירטואלית של ‏מטח בקישור זה ונבקש מהתלמידים לענות על השאלות ‏האלה:‏

  • הגדירו את המושג נביא קלאסי.(נשלח בעקבות התגלות ושליחות אלוהית; תפקידו להוכיח את ‏העם ולנחם אותו; ומטיף לשינוי בעניינים שבין אדם לחברו ופולחן דתי)‏
  • הגדירו את המושג נביא עממי.(שולח מסרים לאנשים בודדים, נותן מענה לענייני יום-יום)‏
  • האם אתם מסכימים עם ההפרדה שוורשבסקי עורך או עם דעתו של קויפמן? נמקו.‏

איך אפשר לדעת אם מדובר בנביא אמת או נביא שקר?‏

נחלק לתלמידים דף לעבודה בזוגות הדן בשאלה כיצד אפשר להבחין בין נביא אמת לנביא שקר (ראו דף ‏עבודה: נביאי אמת ושקר).‏

לסיכום דף העבודה נוכל לומר שההבחנה בין אמת לשקר איננה מוחלטת, איננה ודאית ואיננה פסקנית. ‏בעת אמירת הנבואה לא תמיד אפשר לדעת אם מדובר בנביא אמת או בנביא שקר. זוהי הבחנה אישית ‏המוטלת על כל יחיד ויחיד; לבדוק את האמת המסתתרת בעומק הדברים.‏

נחזור לירמיהו פרק כו ונקרא את פסוק ט. נשאל את התלמידים:‏

  • מדוע לשומעים ברור שירמיהו הוא נביא שקר? (לטענתם, לא ייתכן שאלוהים עומד מאחורי מסר ‏של חורבן עירו ומקדשו. המסר הזה הפוך מהאמונה הדתית המקובלת)‏
  • בעקבות מה שלמדנו עד כה, האם ייתכן שהוא דווקא נביא אמת? (כן, כיוון שאומר דברים קשים ‏שהעם אינו מעוניין לשמוע, דבר המאפיין את נביאי האמת שדורשים תיקון)‏

נשאל את התלמידים:‏

  • מהו תקדים? ‏

במערכת המשפט תקדים – מקרה משפטי שהיה בעבר ויש בו כדי לקבוע את הפסיקה במקרה דומה או ‏שישמש דוגמה למקרים דומים העשויים לקרות בעתיד.‏

נשאל את התלמידים:‏

  • אילו תקדימים מובאים בפרק כו?‏
    ‏1.‏ מיכה המורשתי שניבא חורבן לירושלים ולמקדש. חזקיהו לא רק שלא הוציא אותו להורג אלא אף ‏קיבל את דברי הנבואה, פעל לתיקון, התפלל ומנע חורבן.‏
    ‏2.‏ תקדים נגד: פרשת אוריהו בן שמעיהו (פסוקים כ-כג) – על אוריהו הוציא המלך יהויקים גזר דין ‏מוות.‏
  • מדוע לדעתכם מובאים התקדימים במשפט של ירמיה?‏

פסוקים ז-ט: התגובה לנבואת ירמיהו

נקרא ונסביר את הפסוקים. אנו רואים כי דברי ירמיהו מעוררים זעם גדול בקרב העם, והעם אינו מקבל ‏את דבריו ואף דורש את מותו. חשוב להקדיש כמה דקות לדיון בעמדת העם (הקונצנזוס) ולהבין את ‏ההתנגדות העזה שדברי ירמיהו מעוררים:‏

  • מדוע "הַכֹּהֲנִים וְהַנְּבִיאִים וְכָל הָעָם" מגיבים בצורה קיצונית כל כך לדברי ירמיהו?(הוא יוצא נגד ‏תפיסת העולם והאמונה הדתית המקובלת עליהם שלפיה אלוהים לא יחריב את עירו ואת ‏מקדשו)‏
  • באיזו נקודה רגישה נוגעת נבואת ירמיהו?‏
  • במציאות שבה היו נביאי שקר רבים – מדוע לדעתכם יכול העם בכל זאת להניח שירמיהו מנבא ‏אמת?‏
  • מדוע לדעתכם למרות תגובתם הקשה שלהעם כלפי ירמיהו, הוא מתעקש להמשיך ולנבא?‏

מבט לחיים

  • כשאנו שומעים טענה כלשהי, איך אנו יודעים אם היא אמת?‏
  • מה ההבדל בין נביא האומר נבואת שקר לאדם שמנתח את המציאות בצורה מסוימת, ובסוף ‏מתברר שהוא לא צדק? (נביא מדבר בשם אלוהים. מותר כמובן לכל אדם להגיד מה שהוא חושב, ‏אם הוא לא תולה זאת באלוהים אלא בעצמו)‏

סיכום - מה היה לנו?

תוכן: דנובשאלות העולות מתוך פרק כו: מיהו נביא אמת ומיהו נביא שקר? כיצד העם אמור להכריע בין ‏השניים? כיצד אפשר לקבל נבואות שלא נעים לשמוע? ומה מניא את הנביא לנבא גם כשמדובר בנבואות ‏פורענות?‏
מתודות: קריאת מאמר, דף עבודה ודיון.‏
מיומנויות: פרשנות רש"י, פרשנות מודרנית, קריאת מקורות.‏

אפשר עוד...

רשומתה של גלי דינור 'כאן הכי בטוח' על התפיסה שבית ה' חסין מתוך אתר 929 בקישור זה:‏
https://www.929.org.il/page/426/post/10789‎

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
דורו של יהויקים
הפרק פותח במילים: "בְּרֵאשִׁית מַמְלְכוּת" ומתייחס למלך יהודה, המלך יהויקים. החכמים היו קשובים לכך, שכן...
דורו של יהויקים
"בְּרֵאשִׁית מַמְלְכוּת יְהוֹיָקִים בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה, הָיָה הַדָּבָר הַזֶּה מֵאֵת ה' לֵאמֹר."
(פסוק א)

איור: מיכל בן-חמו

הפרק פותח במילים: "בְּרֵאשִׁית מַמְלְכוּת" ומתייחס למלך יהודה, המלך יהויקים. החכמים היו קשובים לכך, שכן הם סברו שלכל ניסוח יש סיבה, בוודאי לשימוש במילה 'בראשית', שהיא כידוע המילה הראשונה בתורה.

לקריאת המדרש

ואמר רבי יוחנן משום דבריו של רבי שמעון בן יוחי: מדוע כתוב "בְּרֵאשִׁית מַמְלְכוּת יְהוֹיָקִים בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ" (ירמיהו כו, א), וכתוב "בְּרֵאשִׁית מַמְלֶכֶת צִדְקִיָּה" (ירמיהו כח, א) – וכי עד עכשיו לא היו מלכים?
אלא ביקש הקב"ה הוא להחזיר את העולם כולו לתוהו ובוהו בשביל יהויקים, נסתכל בדורו – ונתקררה דעתו.
ביקש הקב"ה להחזיר את העולם כולו לתוהו ובוהו בשביל דורו של צדקיה, נסתכל בצדקיה – ונתקררה דעתו.

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף קג עמוד א)

המדרש נותן לביטוי החוזר פרשנות אחת – האל רצה להחזיר את העולם לתוהו ובוהו ולהתחיל את הבריאה מחדש, אבל כל פעם מסיבה אחרת. בתקופת יהויקים – בגלל מעשיו הקשים של המלך, ואילו בתקופתו של צדקיה – בגלל מעשי העם. ומדוע נמנע ההרס? כל פעם מהסיבה ההפוכה – בתקופת יהויקים העם הוא שהציל את המצב, ואילו בתקופת צדקיה המלך הוא שהציל את עמו.

  • המדרש עוסק באחריות המלך ובאחריות העם בשמירה על גורל ישראל.
    על פי המתואר בפרק כו – אילו דמויות בפרק אחראיות להתנהגות מוסרית של ישראל, ואילו דמויות בפרק יכולות להביא את העולם לתוהו ובוהו בשל התנהגותן הלא מוסרית?
מי היה אוריהו בן שמעיהו?
מי היה אוריהו בן שמעיהו מקריית יערים המוזכר בפרק? אוריה, היו ישראל מזלזלין אחריו ואומרים...
מי היה אוריהו בן שמעיהו?
"וְגַם אִישׁ הָיָה מִתְנַבֵּא בְּשֵׁם ה', אוּרִיָּהוּ בֶּן שְׁמַעְיָהוּ מִקִּרְיַת הַיְּעָרִים, וַיִּנָּבֵא עַל הָעִיר הַזֹּאת וְעַל הָאָרֶץ הַזֹּאת כְּכֹל דִּבְרֵי יִרְמְיָהוּ."
(פסוק כ)

צילום: shutterstock.com

מי היה אוריהו בן שמעיהו מקריית יערים המוזכר בפרק?

אוריה, היו ישראל מזלזלין אחריו ואומרים לו: "גבעוני הוא". וגם איש היה מתנבא בשם ה', אוריהו בן שמעיהו מקרית יערים.

(פסיקתא דרב כהנא, יג, יב)

להמשך קריאה

המדרש מסביר מדוע טורח הפסוק לציין מי היה אוריהו. על פי המדרש, מטרת הפסוק היא להפוך איש אלמוני – אוריה הכוהן המופיע בספר ישעיה, לאיש בעל שיוך – אוריהו בן שמעיהו מקרית יערים. לדעת המדרש, הכתוב יוצר ייחוסים כאלו לאלמונים, על מנת שישראל לא יזלזלו בהם. כיוון שאדם שאין לו שיוך משפחתי עלול לקבל מהסביבה יחס של חוסר אמון.

  • ספרו את סיפורו של אוריה בן שמעיהו. תוכלו לבחור אם לספר אותו לפי השקפתו של יהויקים מלך יהודה או לפי השקפתו של ירמיהו הנביא.
דם נקי
"דם נקי" – הכוונה לאדם חף מפשע שהומת על לא עוול בכפו. ירמיהו מזהיר את...
דם נקי
"אַךְ יָדֹעַ תֵּדְעוּ כִּי אִם מְמִתִים אַתֶּם אֹתִי כִּי דָם נָקִי אַתֶּם נֹתְנִים עֲלֵיכֶם וְאֶל הָעִיר הַזֹּאת וְאֶל יֹשְׁבֶיהָ, כִּי בֶאֱמֶת שְׁלָחַנִי ה' עֲלֵיכֶם לְדַבֵּר בְּאָזְנֵיכֶם אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה."
(פסוק טו)

איור: shutterstock.com

"דם נקי" – הכוונה לאדם חף מפשע שהומת על לא עוול בכפו.
ירמיהו מזהיר את העם ואת הכוהנים שאם ידונו אותו למיתה, שפיכת דמו תביא הרס וחורבן על העיר ועל יושביה.

  • חפשו באתר דיקטה את הצירוף "דם נקי".
    לפי תוצאות החיפוש, הסבירו את האפקט של אזהרת ירמיהו בנוגע לשפיכת דם נקי – האם הדוגמאות שעולות בחיפוש מסבירות את חומרתו של חטא זה?
משפט מוות
ירמיהו נשלח להוכיח את העם, אבל כשהוא אומר שהחטאים יגרמו לחורבן המקדש, שומעיו – נביאים,...
משפט מוות
"וַיֹּאמְרוּ הַכֹּהֲנִים וְהַנְּבִאִים אֶל הַשָּׂרִים וְאֶל כָּל הָעָם לֵאמֹר, מִשְׁפַּט מָוֶת לָאִישׁ הַזֶּה כִּי נִבָּא אֶל הָעִיר הַזֹּאת כַּאֲשֶׁר שְׁמַעְתֶּם בְּאָזְנֵיכֶם." (פסוק יא)

גזר דין מוות. thenounproject.com

ירמיהו נשלח להוכיח את העם, אבל כשהוא אומר שהחטאים יגרמו לחורבן המקדש, שומעיו – נביאים, כוהנים וכל העם – תופסים אותו "לֵאמֹר מוֹת תָּמוּת" (פסוק ח).
למה? כי לשומעים ברור שירמיהו הוא נביא שקר. לא ייתכן שה' עומד מאחורי מסר של חורבן לירושלים ולמקדשו.

להמשך קריאה

המסר הזה הפוך מהאמונה הדתית המקובלת. ההתקהלות וכמעט משפט השדה הופכים למשפט אמיתי. השופטים הם שרי יהודה ובית המשפט הוא שער בית ה' החדש. הכוהנים והנביאים בתפקיד התובע טוענים: "מִשְׁפַּט מָוֶת לָאִישׁ הַזֶּה כִּי נִבָּא אֶל הָעִיר הַזֹּאת כַּאֲשֶׁר שְׁמַעְתֶּם בְּאָזְנֵיכֶם" (פסוק יא). ירמיהו מתגונן, והשרים משתכנעים בכנות דבריו ופוסקים שדבר ה' בפיו, שהוא זכאי.

  • הסבירו במילים שלכם את הצירוף "משפט מוות".
שיעור במקרא
ירמיהו הואשם ועמד למשפט של הכוהנים והנביאים וכל העם, ורק בזכות אדם אמיץ, אחיקם בן...
שיעור במקרא
"אַךְ יַד אֲחִיקָם בֶּן שָׁפָן הָיְתָה אֶת יִרְמְיָהוּ, לְבִלְתִּי תֵּת אֹתוֹ בְיַד הָעָם לַהֲמִיתוֹ."
(פסוק כד)

ירמיהו הואשם ועמד למשפט של הכוהנים והנביאים וכל העם, ורק בזכות אדם אמיץ, אחיקם בן שפן, הוא ניצל ממוות.
בשיר "שיעור במקרא" משקף המשורר את הדמויות שמוכנות לומר את אשר על ליבן בכל מחיר, וכן את היחס השלילי של ההמון כלפי הדמויות האלה, שהיו שנואות, משום שהציבור לא אוהב לשמוע דברים שלא נעימים לו. אותם לוחמי חירות שחירפו נפשם ואמרו את אשר על ליבם הפכו לגיבורים טרגיים. הם אומנם לא ניצלו, אבל בזכותם חופש הדיבור בא לידי ביטוי לפחות באמצעות הספרות, וכך אנו מספרים ומדברים עליהם באמצעות שירים וסיפורים.

למילות השיר

שיעור במקרא / נתן יונתן

מִי יִלְחַץ אֶת יָדְךָ, אֲחִיקָם; הָאֹמֶץ לְמַלֵּט
אֶת יִרְמִיָּהוּ, הַלְוַאי עָלֵינוּ. צָרִיךְ לִהְיוֹת
מְטֹרָף לְהַמְרוֹת זַעַם הָמוֹן הִיסְטֶרִי צְמֵא-דָם.
וְלֹא קִדְּשׁוּ אֲפִילּוּ רְחוֹב אֶחָד, אֲפִילּוּ לֹא
כִּכָּר קְטַנָּה לְזִכְרְךָ. הָיִיתָ, לְמַרְבֶּה הַלַּעַג, גִּבּוֹר
בְּשֵׁם שֶׁל שָׁפָן, אַלּוּף-הַפַּחְדָנִים. כְּדַאי,
בְּהִזְדַּמְּנוּת זֹאת לְהַגִּיד גַּם מִלָּה טוֹבָה
עַל צִדְקִיָּהוּ. הַגּוֹרָל שֶׁמַּכְתִּיר מְלָכִים שָׂם
עַל רֹאשׁוֹ אֶת כֶּתֶר הַיָּגוֹן; מֶלֶךְ שֶׁנִּדּוֹן
לְכַבּוֹת אַחֲרוֹן אֶת הָאוֹר. נִזְכֹּר נָא אֶת
פְּגִישׁוֹת הַסֵּתֶר עִם הַמַּר שֶׁבִּירִיבָיו, עִם
יִרְמִיָּהוּ.
"הֲיֶשׁ דָּבָר מֵאֵת ה'?" שׁוֹאֵל
הַמֶּלֶךְ, "בְּיַד מֶלֶךְ בָּבֶל תִּנָּתֵן" מֵשִׁיב לוֹ
הַנָּבִיא, וְצִדְקִיָּהוּ מָה עוֹשֶׂה; אֶל תּוֹךְ חֲצַר
הַמַּטָּרָה, לְהַצִּילוֹ מֵהַכְּלָבִים וּלְתִתּוֹ כִּכָּר
מִלֶּחֶם-הַסְּתָרִים, יוֹמְיוֹם עַד כְּלוֹת הַלֶּחֶם
מִן הָעִיר. הַסּוֹף, כַּזָּכוּר, נִגְזַר. צִבְאוֹת
מַלְכוּת בָּבֶל הָאַדִּירִים הִדְּקוּ אֶת הַמָּצוֹר.
הָאֵל הֵסִיר אֶת חֲסִינוּתוֹ שֶׁל הַמֶּלֶךְ, אֶת
יְלָדָיו שָׁחֲטוּ לְנֶגֶד עֵינָיו וְאָז נִקְּרוּ
אוֹתָן. אַחַר-כָּךְ בָּאָה הַגָּלוּת הַמְּבִישָׁה עַל
נַהֲרוֹת בָּבֶל. מוּזָר אֵיךְ שֶׁבְּכָל הָעֲלִילוֹת
שֶׁהַהִיסְטוֹרְיָה מַמְצִיאָה לָנוּ כְּמוֹ סֶרֶט סוֹחֵט-
דְּמָעוֹת, נוֹגְעִים בָּנוּ דַּוְקָא רִגְעֵי-רִפְיוֹן
רוּחוֹ שֶׁל צִדְקִיָּהוּ וְאֹמֶץ לְבָבוֹ שֶׁל אֲחִיקָם
אֲשֶׁר, בַּהֲגִנּוֹ עַל חֹפֶשׁ הַדִּבּוּר, עַל הַחֵרוּת
הִצִּיל אוּלַי גַּם אֶת כְּבוֹדָהּ שֶׁל הַסִּפְרוּת.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם

  • השיר נקרא "שיעור במקרא" – מה ביקש נתן יונתן ללמוד וללמד מפרק כו?
ירמיהו של יעקב שטיינהרדט
יעקב שטיינהרדט מתאר את ירמיהו כדמות טראגית – יושב על הארץ, פניו מיוסרות, ידיו אוחזות...
ירמיהו של יעקב שטיינהרדט
"וְנָתַתִּי אֶת הַבַּיִת הַזֶּה כְּשִׁלֹה, וְאֶת הָעִיר הַזֹּאת אֶתֵּן לִקְלָלָה לְכֹל גּוֹיֵ הָאָרֶץ."
(פסוק ו)

באדיבות משפחת האומן יעקב שטיינהרדט

יעקב שטיינהרדט מתאר את ירמיהו כדמות טראגית – יושב על הארץ, פניו מיוסרות, ידיו אוחזות בראשו. המגילות הפזורות לצידו מעידות על כאוס של לפני חורבן. הניגוד החריף בין הבהיר לכהה, והקווים הישרים החדים שחותכים את דמותו של ירמיהו מכל עבר, מוסיפים לתחושה הדרמטית.

  • מצאו בפרק כו פסוק (מלבד פסוק ו) המתאר בצורה נאמנה את ירמיהו כפי שהוא מופיע ביצירתו של יעקב שטיינהרדט.
הנביא הנרדף מקרית יערים
קריית יערים היא העיר שממנה הגיע נביא נוסף הנזכר בפרק – אוריהו בן שמעיהו. בניגוד...
הנביא הנרדף מקרית יערים
"גַם אִישׁ הָיָה מִתְנַבֵּא בְּשֵׁם ה', אוּרִיָּהוּ בֶּן שְׁמַעְיָהוּ מִקִּרְיַת הַיְּעָרִים, וַיִּנָּבֵא עַל הָעִיר הַזֹּאת וְעַל הָאָרֶץ הַזֹּאת כְּכֹל דִּבְרֵי יִרְמְיָהוּ."
(פסוק כ)

תחנת המשטרה ליד קרית יערים. 1948. צילום: אברהם אשכנזי, מאלבום חטיבת הראל – הגדוד החמישי, מתוך ויקישיתוף

קריית יערים היא העיר שממנה הגיע נביא נוסף הנזכר בפרק – אוריהו בן שמעיהו.
בניגוד למיכה המורשתי, שלא נהרג על ידי המלך למרות נבואות התוכחה שלו, גורלו של אוריהו בן שמעיהו היה מר. הוא ברח למצרים ושם הוסגר למלך יהויקים אשר ציווה להרגו.

  • אוריהו בן שמעיהו אינו מוכר לנו, למעט הפרטים הנמסרים בפרק. האם אוריהו הוא הנביא הנמלט הנזכר בחרסים הקדומים שנמצאו בלכיש?
  • קראו את המאמר של אבי ורשבסקי "מי הוא הנביא הנרדף מחרסי לכיש" והסבירו את נקודות הדמיון בין הנביא הנזכר בחרסי לכיש לבין הנביא הנזכר בפרק.
הנביא הנרדף מחרסי לכיש
ב-1935 גילתה המשלחת האנגלית לתל א-דוויר שבעה-עשר שברי חרס ועליהם כתובות בדיו שחורה. החרסים נמצאו...
הנביא הנרדף מחרסי לכיש
"וַיִּשְׁלַח הַמֶּלֶךְ יְהוֹיָקִים אֲנָשִׁים מִצְרָיִם, אֵת אֶלְנָתָן בֶּן עַכְבּוֹר וַאֲנָשִׁים אִתּוֹ אֶל מִצְרָיִם."
(פסוק כב)

הצד הקדמי של מכתבי לכיש, מתוך ויקישיתוף

הצד האחורי של מכתבי לכיש, מתוך ויקישיתוף

ב-1935 גילתה המשלחת האנגלית לתל א-דוויר שבעה-עשר שברי חרס ועליהם כתובות בדיו שחורה. החרסים נמצאו באחד מחדרי שער העיר לכיש הקדומה, שהחלה להיחשף במקום, בשכבה שנשרפה כפי הנראה על ידי צבא נבוכדנצר בסוף ימי הבית הראשון.

להמשך קריאה

נושא מרכזי העולה במכתבים הוא נביא מיהודה שנרדף על ידי השלטונות ובורח למצרים. למשל, באחד החרסים מספר הושעיהו על ידיעה שהובאה אליו: "…ולעבדך [להושעיהו] הגד לאמר: ירד שר הצבא כניהו בן אלנתן לבא מצרימה ואת הודויהו בן אחיהו ואנשיו שלח לקחת מזה".
כלומר, להושעיהו נמסר ששר הצבא כניהו נסע למצרים ולקח איתו לשם את הודויהו ואת אנשיו. פרופ' נפתלי הרץ טור-סיני, חוקר מקרא ופילולוג, שיער שהודויהו היה אחד ממפקדי הצבא וכי שר הצבא לקח אותם, כפי הנראה, כמלווים למשלחת צבאית שהתכוונה לאסור את הנביא ולהשיבו ליהודה. הושעיהו תמך בסתר בנביא, וכפי הנראה היו אנשי ממשל נוספים שתמכו בו. הושעיהו מספר במכתבו כי הנביא קיבל מכתב מעבד המלך טוביהו, שגם הוא תמך בנביא. במכתבו הזהיר עבד המלך טוביהו את הנביא מפני שר הצבא: "הישמר".

  • מי הוא הנביא הנרדף ממכתבי לכיש? קראו את הפסוקים כ-כד בפרק, ואתרו קווי דמיון בין המכתב מחרסי לכיש לבין הסיפור בפרק כו.
בית משפט בימי התנ"ך
תל דן מזוהה עם העיר הישראלית הקדומה דן. בחפירות ארכאולוגיות שנערכו במקום נמצאו ממצאים מעניינים....
בית משפט בימי התנ"ך
"וַיִּשְׁמְעוּ שָׂרֵי יְהוּדָה אֵת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיַּעֲלוּ מִבֵּית הַמֶּלֶךְ בֵּית ה', וַיֵּשְׁבוּ בְּפֶתַח שַׁעַר ה' הֶחָדָשׁ."
(פסוק י)

תל דן מזוהה עם העיר הישראלית הקדומה דן. בחפירות ארכאולוגיות שנערכו במקום נמצאו ממצאים מעניינים. אחד מהם הוא כס השיפוט בשער העיר דן, המכונה "שער שלוש הקשתות". שער זה הוא השער השלם הקדום ביותר שנמצא.

  • היעזרו בתמונה של שער העיר דן ובפרק כו, ודמיינו את משפטו של ירמיהו.
    היכן נמצא ירמיהו? היכן ממוקמים השופטים? היכן ממוקם העם ביחס לכס המשפט?
מות תמות
בפרק כו באים הכוהנים והנביאים מירושלים, מעמידים את ירמיהו למשפט ורוצים לגזור עליו מוות. מדוע...
מות תמות
"וַיְהִי כְּכַלּוֹת יִרְמְיָהוּ לְדַבֵּר אֵת כָּל אֲשֶׁר צִוָּה ה' לְדַבֵּר אֶל כָּל הָעָם, וַיִּתְפְּשׂוּ אֹתוֹ הַכֹּהֲנִים וְהַנְּבִיאִים וְכָל הָעָם לֵאמֹר מוֹת תָּמוּת."
(פסוק ח)

בפרק כו באים הכוהנים והנביאים מירושלים, מעמידים את ירמיהו למשפט ורוצים לגזור עליו מוות.
מדוע הם עושים זאת?

  • על פי פסוקים א-ו בפרק ועל פי הרצאתו של הסופר עמוס עוז – האם אפשר להבין מדוע הכוהנים והנביאים רצו להמית את ירמיהו?

קרדיט: עמוס עוז בחוג התנ"ך 929 בבית הנשיא / 929 תנ"ך ביחד

סיכום שיעור
הסרטון מסכם את הפרק על פי שלביו, ומבליט מושגים ייחודיים לפרק זה. 
סיכום שיעור
"כֹּה אָמַר ה', עֲמֹד בַּחֲצַר בֵּית ה' וְדִבַּרְתָּ עַל כָּל עָרֵי יְהוּדָה הַבָּאִים לְהִשְׁתַּחֲו‍ֹת בֵּית ה' אֵת כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְדַבֵּר אֲלֵיהֶם, אַל תִּגְרַע דָּבָר."
(פסוק ב)

הסרטון מסכם את הפרק על פי שלביו, ומבליט מושגים ייחודיים לפרק זה. 

  • איזה מוטיב המופיע במקומות רבים בספר ירמיה, מבליט הסרטון?

קרדיט: שיעורטון – ירמיה כו – משפט ירמיהו / galmeorgil

קרית השלטון ובית הבולות
ירמיהו, הנביא מענתות, מנהל מאבק עיקש נגד השחיתות בחצרו של המלך יהויקים ומתריע על החורבן...
קרית השלטון ובית הבולות
(יג) הוֹי בֹּנֶה בֵיתוֹ בְּלֹא־צֶדֶק וַעֲלִיּוֹתָיו בְּלֹא מִשְׁפָּט בְּרֵעֵהוּ יַעֲבֹד חִנָּם וּפֹעֲלוֹ לֹא יִתֶּן־לוֹ׃ (ירמיהו כב, יג) (יז) כִּי, אבל אתה, יהויקים, אֵין עֵינֶיךָ וְְלִבְְּךָ כִּי אִם־עַל־בִּצְְְעֶךָ, כספך, וְְעַל דַּם־הַנָּקִי לִשְְְׁפּוֹךְְְ וְְעַל־הָעֹשֶׁק וְְעַל־הַמְְּרוּצָה, רציצה, גזלה לַעֲשׂוֹת. הנך איש קט ן ונבזה, שכל עניינו לחטוף עוד קצת רכוש בלא יושר והגינות. (ירמיהו כב, יז)

ירמיהו, הנביא מענתות, מנהל מאבק עיקש נגד השחיתות בחצרו של המלך יהויקים ומתריע על החורבן שימיט נבוכדנאצר מלך בבל על ממלכת יהודה אם זו לא תתקן את מעשיה. אבל יהויקים ופקידיו אטומים לקריאות הנביא . הסרט משחזר את 'קריית השלטון' שבה חיו ופעלו פקידי המלך. בהדמיה נראים בתי היוקרה וחפצי מותרות שנחשפו בחפירות ארכאולוגיות בשטח G בעיר דוד, ובתוכם ריהוט עץ יוקרתי ואסלת שירותים מלפני 2600 שנה! התגלית החשובה ביותר היא הארכיון המלכותי (בית הבולות) שבו חשף הארכיאולוג יגאל שילה 51 טביעות חותם (בולות) בכתב עברי עתיק, ובתוכן בולות של פקידי מלוכה רמי מעלה המוזכרים בתנ"ך.

  • באלו סוגי שחיתות מאשים ירמיהו את יהויקים? מה מבין הממצאים שמופיעים בסרט עוזר לנו להבין את הסיפור טוב יותר, וכיצד? זהה אלו דמויות מתוך הסיפור מופיעות בתנך וגם בממצא הארכאולוגי.

קרדיט: קרית השלטון ובית הבולות, 2015, מגלי"ם