סגור תצוגת כיתה
הפרק

מוסריותו של משה

שמות פרק ב יא-כב

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

במהלך הוראה זה נעסוק ביציאתו של משה אל העולם שמחוץ לארמון, תחילה במצרים ‏המשעבדת ולאחר מכן במדיין. נבחן את תגובותיו לאירועים שהוא נקלע אליהם, נתהה על ‏מניעיו ונבקש להעמיק את הבנתנו בנוגע לדמותו של משה.‏

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה: היגד
נכתוב על הלוח: "ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש" (מסכת אבות, פרק ‏ב משנה ה) ונשאל את התלמידים:‏

  • מה פירוש אין אנשים? ‏
  • מה זה אומר להיות איש?‏

אפשרות שנייה: קטע קריאה ‏
נקרין בפני התלמידים את הסיפור הקצרצר 'העוברים בריצה' מאת פרנץ קפקא (ראו דף ‏עבודה: העוברים בריצה) ונשאל את התלמידים:‏

  • כיצד נוהגות הדמויות בסיפור?‏
  • האם הייתם נוהגים באופן דומה? מדוע?‏
  • האם יש מקום להתערב גם במקרים שבהם יש ספק בנוגע לפרטי האירוע? מדוע?‏

אפשרות שלישית: כתבה
נקרין לתלמידים כתבה על נהג אופנוע ששכב דקות ארוכות על הכביש ושום נהל לא עצר ‏לסייע לו (ראו עזר הוראה: נהג אופנוע) ונשאל את התלמידים:‏

  • מדוע לדעתכם אף אחד לא עצר?‏
  • האם הדבר מוצדק בעיניכם? מדוע?‏
  • כיצד הייתם רוצים להאמין שהייתם נוהגים?‏

הזמנה לקריאה

במהלך השיעור נבחין בכמה תכונות של משה, נאסוף אותן לאורך כל השיעור ונכתוב אותן ‏בצד הלוח.‏
נקרא את כל פסוקי השיעור– יא-כב. ‏
פסוק יא – נקודת המפנה
נקרא שוב את פסוקים י-יגונכתוב את פסוק יא – נקודת המפנה – על הלוח ונקרא אותו ‏בקריאה צמודה. ‏
נדגיש את המילים האלה בפסוק:"וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה" ונשאל את התלמידים:‏

  • מה קורה במעבר בין פסוק י לפסוק יא? ‏
  • מה הבדל בין "וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד" ל"וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה"?(אנו עוברים מסיפור הילדות של משה ‏לסיפור הבגרות או ההתבגרות שלו)‏

נדגיש את המשך פסוק יא:"וַיֵּצֵא אֶלאֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם" ונקרא את פירוש שד"ל לפסוק (ראו ‏דף עבודה: שד"ל על פסוק יא).‏

שד"ל מציע שאמו של משה שהיניקה אותו הייתה מגיעה מדי פעם לבדוק בשלומו וסיפרה לו ‏שהוא יהודי ושהוא בנה כשגדל. אפשר להציע שבת פרעה סיפרה לו זאת, או אחיו ואנשים ‏אחרים בארמון שידעו שהילד הקטן שהצטרף פתאום לבת פרעה הוא עברי.‏

  • מדוע לדעתכם משה יוצא מהארמון, ומה הדבר מעיד על אישיותו? (עצם היציאה של ‏משה מהארמון לראות את העם העובד בפרך היא מעשה חתרני נגד פרעה ומצרים ‏כולה. היציאה מהארמון מעידה כי משהאינו מקבל דברים כמובנים מאליהם, הוא ‏בודק, מחפש וחוקר. שהרי גם אם הוא מצאצאיהעברים, אין לו עם העם הזה דבר, ‏הוא הרי גדל בטוב ובבִטחה בבית המלך, ומדוע עליו לערער זאת)‏

נדגיש את סוף הפסוק:"וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁעִבְרִי מֵאֶחָיו".‏
נדגיש כי זו נקודת המפנה – עד עתה משה רק יצא לראות ונחשף לסבל של אחיו, כעת הוא ‏נדרש לנקוט עמדה: האם יעמוד מנגד או יתערב? במי הוא יבחר? מכאן הדברים מתחילים ‏להשתנות. ‏
פעולות ההתערבות של משה: פסוקים יב-כב
נקרא יחד את פסוקים יב-כב, ונציין עם התלמידים את שלושת האירועים המופיעים בפסוקים. ‏

פעולות ההתערבות של משה: פסוקים יב-כב
נקרא יחד את פסוקים יב-כב, ונציין עם התלמידים את שלושת האירועים המופיעים בפסוקים. ‏לאחר מכן נפנה להעמקה ולימוד בזוגות בדף העבודה: פעולות ההתערבות של משה.

בתום הלימוד, ניגע בנקודות אלה שעלו בדפי העבודה:‏

  • האם ישנם הבדלים בין האירועים ובין ההשלכות של האירועים? (בשני האירועים ‏הראשונים משה פועל כלוחם צדקבעבור אחיו. באירוע האחרון הוא פועל ממניעים ‏מוסריים, שהרי אין לו קשר אישי לשום צד. התוצאות גם הן שונות, על ההתנהגות ‏הפטריוטית הוא משלם מחיר אישי ונאלץ לברוח. בעוד באירוע השלישי, אף שמשה ‏אינו יודע זאת מראש, דווקא ההתערבות גורמת לו לכניסה לבית כוהן מדיין ולהקמת ‏משפחה) ‏
  • מה משותף לכל המקרים ומה אפשר ללמוד מכך על משה? (משה אינו חייב ‏להתערב, אך הוא בוחר לעשות זאת, הוא אינו יכול לראות עוול ולהישאר אדיש לו)‏
  • האם זו תכונה חיובית בעיניכם למי שצפוי להנהיג בעתיד את עמו? מדוע?‏

סיכום
נשאל את התלמידים:‏

  • אילו תכונות של משה ראינו במהלך השיעור?‏
  • כיצד לדעתכם הן ישפיעו על אופי הנהגתו העתידית?‏

תחושת נאמנות ושייכות לעם שאליו נולד;אינו אדיש לעוול; אקטיבי ויוזם; אידיאליסט; מוסרי; ‏אינו מפחד ופועל לטובת החלש;בעל חוש צדק;נוקם את כאב אחיו;מוכן לשלם מחיר אישי ‏קשה על אמונתו; בעל אומץ שיכול להתפרש גם כפזיזות.‏

מבט לחיים

נבקש מהתלמידים לחשוב על אירוע שבו היו עדים לעוול שנעשה והם בחרו לנקוט עמדה ‏ולפעול. נשאל את התלמידים:‏

  • מה קרה כתוצאה מההתערבות שלכם? ‏
  • האם שילמתם מחיר על ההתערבות? ‏
  • האם אתם מצטערים על שפעלתם או שהייתם חוזרים על כך?‏

נשמע כמה תשובות ממי שרוצה לשתף.‏

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עמדנו על נקודת המפנה ברגע יציאת משה מהארמון ועל העמדה החד-משמעית שהוא ‏נוקט לגבי העוולות שהוא נחשף אליהן. ראינו את ההשלכות של המעשים שלו על חייו ‏האישיים, ודנו במאפייני אישיותו של מי שעתיד להנהיג את בני ישראל.‏
מיומנויות: קריאה צמודה, השוואה ופרשנות.‏
מתודות: סיפור, כתבה, דף עבודה, תרגיל כתיבה.‏

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
העוברים בריצה
נהג אופנוע
   
נהג אופנוע

הכתבה 'הפצוע שכב באמצע הכביש, אף נהג לא עצר' מתוך אתר ‏nrg‏.
הכתבה פורסמה ב-6 במאי 2007.‏

להמשך קריאה

 

 

שד"ל על פסוק י"א
פעולות ההתערבות של משה
פעולות ההתערבות של משה
משה יוצא אל אחיו
"וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם" (שמות ב, יא).מַהוּ "וַיַּרְא"?שֶׁהָיָה רוֹאֶה בְּסִבְלוֹתָם וּבוֹכֶה וְאוֹמֵר:חֲבָל לִי עֲלֵיכֶם,...
משה יוצא אל אחיו
"וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם, וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ עִבְרִי מֵאֶחָיו."
(פסוק יא)

צילום: shutterstock.com

"וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם" (שמות ב, יא).
מַהוּ "וַיַּרְא"?
שֶׁהָיָה רוֹאֶה בְּסִבְלוֹתָם וּבוֹכֶה וְאוֹמֵר:
חֲבָל לִי עֲלֵיכֶם, מִי יִתֵּן מוּתִי עֲלֵיכֶם!
שֶׁאֵין לְךָ מְלָאכָה קָשָׁה מִמְּלֶאכֶת הַטִּיט.
וְהָיָה נוֹתֵן כְּתֵפָיו וּמְסַיֵּעַ לְכָל אֶחָד וְאֶחָד מֵהֶם.
להמשך המדרש

רַ' אֶלְעָזָר בְּנוֹ שֶׁל רַ' יוֹסֵי הַגְּלִילִי אוֹמֵר:
רָאָה מַשָּׂא גָּדוֹל עַל קָטָן וּמַשָּׂא קָטָן עַל גָּדוֹל,
וּמַשָּׂא אִישׁ עַל אִשָּׁה וּמַשָּׂא אִשָּׁה עַל אִישׁ,
וּמַשָּׂא זָקֵן עַל בָּחוּר וּמַשָּׂא בָּחוּר עַל זָקֵן,
וְהָיָה מַנִּיחַ דַּרְגּוֹן שֶׁלּוֹ [עוזב את משמר הכבוד שליווה אותו] וְהוֹלֵךְ וּמְיַשֵּׁב לָהֶם סִבְלוֹתֵיהֶם
וְעוֹשֶׂה כְּאִלּוּ מְסַיֵּעַ לְפַרְעֹה.
אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא:
כְּשֵׁם שֶׁאַתָּה הִנַּחְתָּ עֲסָקֶיךָ וְהָלַכְתָּ לִרְאוֹת בְּצַעֲרָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל וְנָהַגְתָּ בָּהֶם מִנְהַג אַחִים,
אֲנִי מַנִּיחַ אֶת הָעֶלְיוֹנִים וְאֶת הַתַּחְתּוֹנִים וַאֲדַבֵּר עִמְּךָ.

מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • על פי המדרש, מה מייחד את משה?
של מי האמה הזאת?
"וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ".ר' יהודה ור' נחמיה: אחד אמר – 'ידה' ואחד אמר – 'שפחתה'....
של מי האמה הזאת?
"וַתֵּרֶד בַּת פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל הַיְאֹר וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל יַד הַיְאֹר, וַתֵּרֶא אֶת הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ."
(פסוק ה)

בת פרעה מצילה את משה, גוסטב דורה.

"וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ".
ר' יהודה ור' נחמיה: אחד אמר – 'ידה' ואחד אמר – 'שפחתה'.

(תרגום לתלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף יב עמוד ב)

  • משמעות המילים "וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ" היא דו-משמעית (חשוב לזכור כי במקור הטקסט המקראי לא היה מנוקד).
    על פי המדרש, מה הן שתי המשמעויות האפשריות?
  • כיצד כל אחת מן המשמעויות צובעת את סיפור הצלת משה?
מִי שָׂמְךָ?
כשמשה רואה את שני העברים רבים ביניהם ומנסה להפריד ביניהם, פונה אליו אחד מהם ואומר...
מִי שָׂמְךָ?
"וַיֹּאמֶר מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ, הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר כַּאֲשֶׁר הָרַגְתָּ אֶת הַמִּצְרִי, וַיִּירָא מֹשֶׁה וַיֹּאמַר אָכֵן נוֹדַע הַדָּבָר."
(פסוק יד)

צילום: shutterstock.com

כשמשה רואה את שני העברים רבים ביניהם ומנסה להפריד ביניהם, פונה אליו אחד מהם ואומר לו: "מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ?" כלומר: למה אתה חושב שמותר לך להתערב בוויכוח בינינו? מי אתה בכלל? אין לך סמכות לשפוט בינינו.
גם היום משתמשים בביטוי "מִי שָׂמְךָ?" כדי למחות על התנהגות של אדם שמחליט ליטול סמכות ולהתערב במצב מסוים על דעת עצמו.

  • לומר "מי שמך" זה כמו לומר בעברית מודרנית: ______________________.
מרים ומשה
במרכז הרישום ניצבת דמותה של מרים האוחזת בזרועותיה את משה, ומתכוונת להניחו בתיבת הגומא. מרים...
מרים ומשה
"וַתֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ מֵרָחֹק לְדֵעָה מַה יֵּעָשֶׂה לוֹ."
(פסוק ד)

נחום גוטמן, מרים ומשה בתיבה, 1933. באדיבות מוזיאון נחום גוטמן לאמנות, תל אביב ומשפחת האמן

במרכז הרישום ניצבת דמותה של מרים האוחזת בזרועותיה את משה, ומתכוונת להניחו בתיבת הגומא. מרים עומדת בתוך המים ומסביבה קני סוף. הבעת פניה מבוהלת, עיניה מוגדלות.
מעניין לדעת כי לאיור המתאר את מרים מניחה את משה בתיבה הקדיש גוטמן לפחות עשר סקיצות, מה שמעיד על המחשבה הרבה שהקדיש לתיאור הסצנה ועל הניסיון לבטא רעיון משמעותי בנוגע לדמויות אלו.

מבוסס על ראתה את הנולד, מאת יעל מאלי

  • האם הרישום תואם את הכתוב בפסוקים ג-ח?
    התייחסו לעלילה, לדמותה ולאופיה של מרים כפי שעולים מן הפסוקים ומן האיור, לרגשות המובילים, לאווירה.
הצלת חיי משה
בית הכנסת בדורה אירופוס התגלה בשנת 1928 בעת חפירות ארכאולוגיות שנערכו באתר שבסוריה. בניית בית...
הצלת חיי משה
"וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ וַתִּקַּח לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת, וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹר."
(פסוק ג)

הצלת משה, מתוך ציורי הקיר שנמצאו בבית הכנסת בדורה אירופוס בסוריה. המאה ה-3 לספירה לערך. מתוך ויקישיתוף.

בית הכנסת בדורה אירופוס התגלה בשנת 1928 בעת חפירות ארכאולוגיות שנערכו באתר שבסוריה. בניית בית הכנסת נשלמה כנראה בשנים 244–245 לספירה, בתקופת התלמוד, והוא כוסה בעפר כמו יתר בתי העיר בשנת 256.

להמשך קריאה

בית הכנסת מפורסם בציורי הקיר המעטרים אותו, המתארים סיפורים מן התנ"ך: חיי האבות, משה מקבל את התורה על הר סיני, משה מבקש לשחרר את העבדים העבריים ממצרים, שמואל, דוד המלך, שלמה המלך ואליהו הנביא, חזון העצמות היבשות של יחזקאל ותמונות ממגילת אסתר.

חוקרים משערים כי ציורי הקיר צוירו על ידי שני אומנים – האחד צייר בסגנון הלניסטי והאחר צייר בסגנון פרסי.

  • בציור הקיר מדורה אירופוס מוצגות שלוש סצנות מסיפור הצלת משה. זהו את הסצנות וכתבו את הפסוקים המתאימים להן.
תיבת גומא / רחל חלפי
המשוררת רחל חלפי מביעה בשיר "תיבת הגומא" את הקושי להתמודד עם כוחות הרשע. חלפי מתמקדת,...
תיבת גומא / רחל חלפי
"וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ וַתִּקַּח לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹר."
(פסוק ג)

המשוררת רחל חלפי מביעה בשיר "תיבת הגומא" את הקושי להתמודד עם כוחות הרשע. חלפי מתמקדת, בניגוד לאומנים ופרשנים אחרים, דווקא בקשיים נפשיים-פנימיים שהסיפור מעורר בה.

למילות השיר

תיבת גומא

אֵיךְ לְהָשִׁיט עַל פְּנֵי הַיְאוֹר הָאָדִישׁ הַזֶּה
אֶת תֵּבַת הַגֹּמֶא
הַקְּטַנָּה שֶׁל הַדְּאָגָה
שֶׁל הָאַהֲבָה
שֶׁל הָאֵין אוֹנִים לַעֲזֹר לוֹ?
אֵיךְ לְשַׁלֵּחַ אוֹתָהּ
מִמֶּנִּי וָהָלְאָה
אֶל הַגָּדָה הָאַחֶרֶת?
אֵיךְ לְצַפּוֹת אוֹתָהּ
בַּזֶּפֶת הַנְּכוֹנָה הַמְאַטֶּמֶת הַמְשַׁמֶּרֶת?
אֵיךְ לְהַנִּיחַ אֶת כָּל
הַמַּהֻיּוֹת
הַפְּלוּמָתִיּוֹת
נֶעֶדְרוֹת־הַכֹּבֶד הָאֵלֶּה
שָׁם בַּתֵּבָה הַזְּעִירָה
וּלְקַוּוֹת
כִּי לֹא תִּטְבַּע?

אֵיךְ לְנַסּוֹת
וּלְנַסּוֹת
וּלְנַסּוֹת שׁוּב וָשׁוּב

וְלֹא
לְהַשְׁלִיךְ עַצְמִי לַיְאוֹר הַגָּדוֹל הַזֶּה

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם.

  • מעבר לרובד המתאר את העלילה המוכרת של מרים מניחה את משה בתיבה, יש בשירה של חלפי רובד אחר, המשתמש בעלילה באופן סמלי, שבו הדוברת אינה מרים.
    אם נתייחס לרובד זה, מי יכולה להיות הדוברת בשיר? ומה מסמלת התיבה?
ארץ מדיין
  מִדְיָן הייתה ארצם של המדיינים. לפי המקרא המדיינים הם צאצאיו של אדם בשם מדיין,...
ארץ מדיין
"וַיִּשְׁמַע פַּרְעֹה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה וַיְבַקֵּשׁ לַהֲרֹג אֶת מֹשֶׁה, וַיִּבְרַח מֹשֶׁה מִפְּנֵי פַרְעֹה וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ מִדְיָן וַיֵּשֶׁב עַל הַבְּאֵר."
(פסוק טו)

מפת מדיין. מפה: מתוך ויקיפדיה העברית

מפת נדודי ישראל ממצרים לכנען, 1800 לערך. אוסף המפות של אמיר כהנוביץ. הספרייה הלאומית

 

מִדְיָן הייתה ארצם של המדיינים. לפי המקרא המדיינים הם צאצאיו של אדם בשם מדיין, שהיה בנו השישי של אברהם מפילגשו קטורה.

המדיינים התיישבו בצפון-מערב חצי האי ערב, בחלק ניכר מהחלק המזרחי של ים המלח ובערבה. היום הטריטוריה העתיקה של מדיין נמצאת בחלקים מערב הסעודית, בדרום ישראל ובדרום ירדן.

  • חפשו במפה השמאלית (המפה העתיקה) את האזור שבו הייתה מדיין – לדעתכם, מדוע דווקא לשם ברח משה?
היאור
היאור הוא נהר הנילוס. מקורותיו באגם ויקטוריה (הנילוס הלבן) ובהרי אתיופיה (הנילוס הכחול), הוא ממשיך...
היאור
"וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ וַתִּקַּח לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת, וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹר."
(פסוק ג)

מפת לווין של הנילוס: מפה: shutterstock.com

היאור הוא נהר הנילוס. מקורותיו באגם ויקטוריה (הנילוס הלבן) ובהרי אתיופיה (הנילוס הכחול), הוא ממשיך לעבר המדבריות שבצפון אפריקה ומגיע עד למצרים – שם הוא נשפך אל הים התיכון. אורכו של הנילוס – 6,655 קילומטר.
הנילוס היה עורק החיים של מצרים העתיקה, ובזכותו היא הפכה למעצמה אזורית: הוא השקה את היבולים שצמחו על גדותיו, אפשר את קיומם של בעלי החיים והיווה נתיב תחבורה ומסחר.

  • חפשו ברשת תמונות של הנילוס והתרשמו מגודלו.
תחליף חלב אם בעולם העתיק
בעולם העתיק נהגו לקחת מֵינֶקֶת לתינוק שאימו לא הייתה יכולה להניק אותו (השימוש בבקבוק להזנה...
תחליף חלב אם בעולם העתיק
"וַתֹּאמֶר אֲחֹתוֹ אֶל בַּת פַּרְעֹה הַאֵלֵךְ וְקָרָאתִי לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת מִן הָעִבְרִיֹּת וְתֵינִק לָךְ אֶת הַיָּלֶד."
(פסוק ז)

חוקי חמורבי חקוקים על מצבה. צילום: Mbzt, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0 מאוסף מוזיאון הלובר

בעולם העתיק נהגו לקחת מֵינֶקֶת לתינוק שאימו לא הייתה יכולה להניק אותו (השימוש בבקבוק להזנה כתחליף, ראשיתו בתקופה הרומית). על פי מקורות מסוימים, נזקקו תינוקות למינקת בשלושת השבועות הראשונים לחייהם, כיוון שבתקופה זו נחשב חלב האם לפסול.

להמשך קריאה

לדעת הקדמונים היה קשר בין הרחם לשד, ולכן נאסרו יחסי מין בתקופת ההנקה (ייתכן שזו אחת הסיבות לכך שנשים לא רצו להניק את צאצאיהן). מי ששמשה כמינקת הייתה שפחת המשפחה או אישה זרה שנשכרה במיוחד לצורך כך. לעיתים ערכו חוזה עם המינקת, ובו היא התחייבה לאכול כראוי כדי להבטיח חלב טוב לתינוק. תוקף החוזה היה לשנתיים עד שלוש – תקופת ההנקה המקובלת בימי קדם. על המינקת נאסר להניק כל תינוק אחר – לרבות בנה – בתקופת החוזה. בחוקי חמורבי נזכר עונש של כריתת השד למינקת שהפרה תנאי זה. למינקת היה מעמד נכבד במשפחה שאת תינוקה היניקה; במקרא ניכר הדבר בנוגע לדבורה, מינקת רבקה (בראשית לה, ח).

שמריהו טלמון ויצחק אבישור (עורכים), עולם התנ"ך – שמות, 2002, עמ' 30, הוצאת דברי הימים. © הזכויות בעולם התנ"ך שמורות ליהודה עתי.

  • מדוע הציעה אחותו של משה לקחת עבורו דווקא מינקת עברית?
מי את, בת פרעה?
  חוקרים רבים מזהים את המלך המצרי ששעבד את ישראל על פי הסיפור המקראי עם...
מי את, בת פרעה?
וַתֵּרֶד בַּת פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל הַיְאֹר וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל יַד הַיְאֹר וַתֵּרֶא אֶת הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ (פסוק ה)

מקדש אל קרנק, מצרים, 2019. צילום: venesa williams / Shutterstock.com

מתוך "עולם התנ"ך". כל הזכויות ב"עולם התנ"ך" שייכות לד"ר יהודה עתי.

 

חוקרים רבים מזהים את המלך המצרי ששעבד את ישראל על פי הסיפור המקראי עם רעמסס השני, שחי בין השנים 1290 ל-1224 לפנה"ס. למלך זה היו 59 בנות, מהן 45 ידועות לנו בשמותיהן.

להמשך קריאה

שמה של בת פרעה שהצילה את משה לא נמסר בתורה. במסורת יהודית מאוחרת היא נקראת "תרמות" או "תרמותיס" (יוסף בן מתתיהו וספר היובלים) או "בתיה" (תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף יג עמוד א).

שמריהו טלמון ויצחק אבישור (עורכים), עולם התנ"ך – שמות, 2002, עמ' 31, הוצאת דברי הימים. © הזכויות בעולם התנ"ך שמורות ליהודה עתי.

  • מהתבוננות בפסלים אנו למדים על הקרבה בין פרעה לבתו.
    מה אפשר ללמוד על דמותה של בת פרעה מכך שדווקא היא הפרה את הצו של אביה להרוג את ילדי העברים?
מתחת לאף של פרעה
בסרטון תקציר אירועי פרקים א-ה בספר שמות: העבדות במצרים, תוכנית פרעה להשמדת עם בני ישראל,...
מתחת לאף של פרעה
"וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם, וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ עִבְרִי מֵאֶחָיו."
(פסוק יא)

בסרטון תקציר אירועי פרקים א-ה בספר שמות: העבדות במצרים, תוכנית פרעה להשמדת עם בני ישראל, הולדת משה והצלתו, משה מתגלה כמנהיג ומקבל את השליחות להוציא את בני ישראל ממצרים.

  • אילו תכונות של משה מתגלות לנו במהלך הפרקים הראשונים של הספר, כפי שמוצג בסרטון, ואילו תכונות מתגלות בראשית חייו – בפרק ב?

קרדיט: שלח את עמי – שמות פרקים א-ה / 929 תנך ביחד