סגור תצוגת כיתה
הפרק

מועד ונופל

פסוקים יב-טז

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נביא לכיתה מראש אוהל שאפשר להרכיב בקלות, או שנפרוש על שולחן המורה יריעת בד ונכין כך אוהל ונשחק 'מי בתוך האוהל?': נבקש מתנדב שייכנס לתוך האוהל, וניתן לו פתק של דמות: משה רבנו, אלוהים, ראש הממשלה, מנהלת בית הספר וכו' (כדאי לבחור דמות מנהיגה וחשובה). נבחר נציג שיעמוד מחוץ לאוהל. התלמידים יצטרכו לשאול שאלות של כן ולא, והנציג יעביר את תשובות המתנדב מתוך האוהל לתלמידים. נדגיש שרק לנציג מותר לשמוע בעצמו את תשובות המתנדב, ועליו להעביר אותן לכולם.
נשאל את התלמידים:

  • האם יש לכם רעיון למה שיחקנו משחק כזה?

ננחה את התלמידים להקשיב לפסוקים ולמצוא מה הקשר בין המשחק לבין הפסוקים.

מבט ראשון

נקרין על הלוח את פסוקים ז-י ונשאל את התלמידים:

  • מי הבין מתוך הפסוקים מה זה 'אוהל מועד' ואיפה הוא נמצא?

נסביר: מכיוון שאלוהים הודיע כי לא ישרה במחנה, גם משה מוציא באופן זמני את אוהלו ממרכז המחנה החוצה, רחוק מכל העם, וכך הוא יכול להמשיך להיות בקשר עם אלוהים.
נסביר שמשמעות המילה 'מועד' בהקשר זה היא כמו המילה 'להתוועד', כלומר, לדבר – כמו ועד כיתה או שיחת ועידה – שיחה של כמה אנשים. אוהל מועד כלומר – אוהל של שיחה עם אלוהים.

מבט שני

נחלק לתלמידים דף ובו התחלות של משפטים ויהיה עליהם להמשיך את המשפטים במחברת בהתאם למה שקרה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
לאחר השלמת המשפטים נסכם במליאה: עם ישראל רוצה קשר עם אלוהים וכואב לו שאלוהים מתרחק ממנו. בני ישראל עוקבים אחר משה המוציא את האוהל, וכאשר הם רואים שהענן בכל זאת יורד על האוהל הם מבינים שהקשר לא נותק לגמרי והם שמחים ומשתחווים מתוך תחושת הרוממות.

מבט שלישי

נשאל את התלמידים:

  • למה לדעתכם משה לוקח את האוהל שלו אל מחוץ למחנה?
  • מה התפקיד של אוהל מועד?

אוהל מועד מייצג את האפשרות לעם החוטא לחזור ולפנות לכיוון הנכון – אל האלוהים. אוהל מועד אינו שוכן מחוץ למחנה כדי להתריס ו"לעשות ברוגז", משה החכם מבין שהעם צריך לבחור מחדש ללכת בדרך האלוהים. זה התפקיד של האוהל: להיות מקום מפגש מחודש בין העם לאלוהיו, אבל זהו מפגש שצריך לעבור דרך כדי להגיע אליו (הרעיון לקוח מתוך מאמר של הרבה תמר אלעד-אפלבאום, מאתר 929).

מבט לחיים

נתמקד באפשרות השיחה והתפילה שמציע לנו אוהל מועד. נביא לכיתה חומרי יצירה: נייר, מקלות ארטיק, צבעים וכן הלאה. נזמין את התלמידים להכין בעצמם, כיד הדמיון הטובה עליהם, את 'אוהל מועד' האישי שלהם כפי שהם מדמיינים אותו. אם הכיתה והמורה יצירתיים במיוחד, אפשר לנסות להכין אוהלי אוריגמי לפי ההנחיות.
כשהאוהלים יהיו מוכנים, נבקש מכל תלמיד להטמין בתוכם פתק קטן ובו שאלה שהיו רוצים לשאול או מחשבה אחת שהיו רוצים להעלות. נזמין את התלמידים לשמור בחדרם את האוהל הקטן ולשים בתוכו פתקים שבהם אפשר לכתוב דברים שקשה לנו להגיד.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על משה המעמיד את אוהל מועד מחוץ למחנה, ועל העם הרואה כיצד עמוד הענן יורד כדי שאלוהים ידבר אתו. העמקנו בתפקידו של אוהל מועד כמרחב שמאפשר מפגש מחודש בין העם לאלוהיו אחרי הכעס הגדול.
מיומנות: מילאנו תרשים זרימה של האירועים על פי הפסוקים.
מתודה: בנינו אוהל מחומרי יצירה והטמנו בתוכו פתקים שכתבנו.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
כיצד נראה אלוהים?
המדרש עוסק במפגש בין אלוהים למשה, ושואל מה ראה משה מאלוהים במפגש זה. אלוהים הראה...
כיצד נראה אלוהים?
"וַהֲסִרֹתִי אֶת כַּפִּי וְרָאִיתָ אֶת אֲחֹרָי, וּפָנַי לֹא יֵרָאוּ."
(פסוק כג)

איור של תפילין. shutterstock.com

המדרש עוסק במפגש בין אלוהים למשה, ושואל מה ראה משה מאלוהים במפגש זה.

אלוהים הראה למשה את צידו האחורי. אמרו חכמים: הפסוק מלמד שהראה הקדוש ברוך הוא למשה קשר של תפילין (קשר המהדק את התפילין לראש ונמצא בצד האחורי של הראש מעל העורף).

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת מנחות, דף לה עמוד ב)

  • לפי המדרש – מה ראה משה?
גבוה ונמוך
"דִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים…"אין אנו יודעין אם הַשָׁפָל (הנמוך) הגביה את עצמו,...
גבוה ונמוך
"וְדִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ, וְשָׁב אֶל הַמַּחֲנֶה וּמְשָׁרְתוֹ יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן נַעַר לֹא יָמִישׁ מִתּוֹךְ הָאֹהֶל."
(פסוק יא)

shutterstock.com

"דִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים…"
אין אנו יודעין אם הַשָׁפָל (הנמוך) הגביה את עצמו, או הגבוה השפיל.

(מדרש תנחומא על ספר שמות, פרק לג, סימן כז)

  • המדרש מתאר את המפגש בין אלוהים למשה, שתי ישויות במעמד לא שווה. מדוע המדרש מתעכב על אופן המפגש – "פנים אל פנים"?
  • מה קרה לדעתכם: הגבוה השפיל את עצמו או שהנמוך הגביה את עצמו?
פָּנִים אֶל פָּנִים
הביטוי "פָּנִים אֶל פָּנִים" מתאר מפגש בלתי אמצעי (ישיר, בלי הפרדה, בלי מתווכים) בין אלוהים...
פָּנִים אֶל פָּנִים
"וְדִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ, וְשָׁב אֶל הַמַּחֲנֶה וּמְשָׁרְתוֹ יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן נַעַר לֹא יָמִישׁ מִתּוֹךְ הָאֹהֶל."
(פסוק יא)

shutterstock.com

הביטוי "פָּנִים אֶל פָּנִים" מתאר מפגש בלתי אמצעי (ישיר, בלי הפרדה, בלי מתווכים) בין אלוהים לבין משה. גם על יעקב מסופר שפגש את אלוהים פנים אל פנים לאחר שנאבק במלאך.
היום משתמשים לעיתים בביטוי כדי לתאר עימות חזיתי.

  • מצאו ברשת מופעים של הביטוי "פָּנִים אֶל פָּנִים".
מצאת חן בעיניי
על דבר המעורר בנו רגש חיובי ואהדה, אנחנו אומרים שהוא מוצא חן בעינינו. משה מוצא...
מצאת חן בעיניי
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה גַּם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ אֶעֱשֶׂה, כִּי מָצָאתָ חֵן בְּעֵינַי וָאֵדָעֲךָ בְּשֵׁם."
(פסוק יז)

לוגו "לייק" של פייסבוק, רוסיה, 2015. OmniArt / Shutterstock.com

על דבר המעורר בנו רגש חיובי ואהדה, אנחנו אומרים שהוא מוצא חן בעינינו.
משה מוצא חן בעיני אלוהים, ולכן אלוהים נענה לבקשתו וסולח לעם.

  • היכנסו למנוע החיפוש dicta, הזינו את המילים "מצא חן" וחפשו דמות נוספת בתנ"ך שמצאה חן בעיני האל.
כמו עמוד ענן
השיר "שיר נבואי קוסמי עליז" משתמש בעמוד הענן כדימוי למנהיגות. שיר נבואי קוסמי עליזמילים: יוני...
כמו עמוד ענן
"וְהָיָה כְּבֹא מֹשֶׁה הָאֹהֱלָה יֵרֵד עַמּוּד הֶעָנָן וְעָמַד פֶּתַח הָאֹהֶל וְדִבֶּר עִם מֹשֶׁה."
(פסוק ט)

השיר "שיר נבואי קוסמי עליז" משתמש בעמוד הענן כדימוי למנהיגות.

למילות השיר

שיר נבואי קוסמי עליז
מילים: יוני רכטר ועלי מוהר
לחן: יוני רכטר
כמו עמוד ענן, כך תלך לפני העדר
תבין הכול, תדע, לא תאמר מילה אחת
כמו עמוד עשן תיעלם בתוך החדר
משהו בך יאמר לך: המשך
בדרכך.

כמו שביל החלב שחוצה את השמיים
אתה הולך ישר, לא שם לב לכוכבים
שזוהרים כדי לסנוור את העיניים
משהו בך יאמר לך: המשך
בדרכך.

הו, לך ישר
לך לבד,
אל תפחד.
אוהו אוהו או.
אל תכעס,
לך תמים,
לך אחד.

כמו אווז הבר שחולף בשמי הערב
הוא טס בראש החץ, לא נרתע מן המרחק
והאינסטינקט מראה ובורא לו את הדרך
משהו בך יאמר לך: המשך
בדרכך.

כמו בריז´יט בארדו שתפסה כבר את העסק
השאירה מאחור את הטוב ואת הרע
ועל העניינים היא צופה מן המרפסת
משהו בך יאמר לך:
הפסק.

בלי להתכוון תן לעצמך ללכת
כל החישובים ייגמרו מאליהם
כמו העץ שקם לתחייה מן השלכת
משהו בך יאמר לך:
המשך

לך ישר…

© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם.

  • מה מסמל עמוד הענן בשיר, ומה הוא מסמל בפרק לג?
קרדיט: יוני רכטר ועלי מוהר – שיר נבואי קוסמי עליז, מילים: עלי מוהר ויוני רכטר. לחן: יוני רכטר
נקרת הצור
"נִקְרַת הַצּוּר" – המקום שבו התגלה אלוהים למשה. צור הוא סלע, ונִקְרָה היא מְעָרָה או...
נקרת הצור
"וְהָיָה בַּעֲבֹר כְּבֹדִי וְשַׂמְתִּיךָ בְּנִקְרַת הַצּוּר, וְשַׂכֹּתִי כַפִּי עָלֶיךָ עַד עָבְרִי."
(פסוק כב)

מחסה במדבר. קרדיט: shutterstock.com

"נִקְרַת הַצּוּר" – המקום שבו התגלה אלוהים למשה.
צור הוא סלע, ונִקְרָה היא מְעָרָה או מַעֲבָר בתוך הסלע. אלוהים נמצא בפרק קרוב מאוד למשה, כל כך קרוב שזה עלול לסכן את משה. לכן אלוהים מבקש להגן על משה כשהוא מתגלה בפניו.

  • כיצד המיקום של משה "בנקרת הצור" בעת המפגש עם אלוהים, מלמד אותנו שאלוהים רצה להגן עליו?
ארץ זבת חלב ודבש
הביטוי "זָבַת חָלָב וּדְבָש" מתאר את הארץ וּמְדַבֵּר בְּשִׁבְחָה, בהשוואה למצב במצרים. במצרים המדברית לא...
ארץ זבת חלב ודבש
"אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָש…"
(פסוק ג)

שטחי חקלאות ומראה בהר הגלבוע ובעמק יזרעאל. צילום: אביעד, מתוך ויקישיתוף

הביטוי "זָבַת חָלָב וּדְבָש" מתאר את הארץ וּמְדַבֵּר בְּשִׁבְחָה, בהשוואה למצב במצרים. במצרים המדברית לא היו שדות מִרְעֶה לצאן, ולכן חלב צאן לא היה נפוץ בה. לעומת זאת, בארץ ישראל היו הרבה שטחי מִרְעֶה, והבקר והצאן בה שופעי חלב. ביטוי זה נזכר בתנ"ך פעמים רבות.

להמשך קריאה

רוב הפרשנים מסכימים כי הדבש המוזכר כאן מקורו בפירות המתוקים של ארץ ישראל, בהשוואה לפירות המועטים ולתמרים היבשים שהיו במצרים. דבש הפירות נרקח מכמה סוגי פירות: דבש תמרים (סִילָאן), דבש תאנים, דבש חרובים ואפילו דבש מעסיס הענבים.

  • על פי הביטוי וההסבר, במה הייתה שונה ארץ ישראל ממצרים?
  • המציאו ביטוי המשבח את ארץ ישראל בהתאם לימינו.
להתנצל בתנ"כית
עֲדָיִים הם תכשיטים. בתקופות הקדומות ובעת העתיקה אנשים קישטו את עצמם בתכשיטים מחומרים שהיו זמינים...
להתנצל בתנ"כית
"וַיִּתְנַצְּלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת עֶדְיָם מֵהַר חוֹרֵב."
(פסוק ו)

עגילים דמויי סהר, זהב, תל אל-עג'ול, ברונזה תיכונה ב – ברונזה מאוחרת. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

עֲדָיִים הם תכשיטים. בתקופות הקדומות ובעת העתיקה אנשים קישטו את עצמם בתכשיטים מחומרים שהיו זמינים להם: עצמות, שיניים של בעלי חיים, אבנים צבעוניות ומתכות יקרות. ממצאים רבים שהתגלו מלמדים שגם הנשים וגם הגברים ענדו תכשיטים. על פי המתואר בפרק, בני ישראל אינם עונדים את התכשיטים שלהם, לאות אבל על גזרת האל.

  • חִזרו לפרק לב – כיצד קשורים התכשיטים לחטא העגל?
אוהל מועד
אוהל מועד הוא המשכן – מקום הפולחן המקובל מתקופת הנדודים במדבר ועד להקמת בית המקדש...
אוהל מועד
"וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת הָאֹהֶל וְנָטָה לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה הַרְחֵק מִן הַמַּחֲנֶה וְקָרָא לוֹ אֹהֶל מוֹעֵד, וְהָיָה כָּל מְבַקֵּשׁ ה' יֵצֵא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה."
(פסוק ז)

שחזור של אוהל מועד בשמורת תמנע. צילום: Frank Starmer, מתוך Photo Adventures with Curiosity and Learning, CC BY 3.0

אוהל מועד הוא המשכן – מקום הפולחן המקובל מתקופת הנדודים במדבר ועד להקמת בית המקדש הראשון בימי שלמה, נקודת המפגש בין האדם לאלוהים. אוהל מועד אמור היה לקום בתוך המחנה, אולם לאחר חטא העגל הקים אותו משה מחוץ למחנה כדי להדגיש שהשְׁכִינָה (אלוהים) לא יכולה לשכון בתוך העם החוטא. כשמשה נכנס לתוך אוהל מועד ירד עמוד הענן ששהה כל הזמן על הר סיני, ועמד בפתח האוהל – כאילו בא אלוהים בכבודו ובעצמו לכבד את משה בביקורו. אוהל מועד נדד עם העם בתקופת המדבר, ועם הכניסה לארץ נקבע מקומו בשִׁילֹה.

  • מדוע בתחילה הוקם אוהל מועד מחוץ למחנה ישראל?
אוהל מיוחד
חטא העגל היה משבר אמונה וגם משבר אמון גדול. מדוע קרה המשבר הזה ומה עשה...
אוהל מיוחד
"וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת הָאֹהֶל וְנָטָה לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה הַרְחֵק מִן הַמַּחֲנֶה וְקָרָא לוֹ אֹהֶל מוֹעֵד, וְהָיָה כָּל מְבַקֵּשׁ ה' יֵצֵא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה."
(פסוק ז)

חטא העגל היה משבר אמונה וגם משבר אמון גדול. מדוע קרה המשבר הזה ומה עשה משה כדי לתקן את המצב? מה ההבדל בין הלוחות הראשונים לבין הלוחות השניים? התשובות בסרטון סיכום לשמות לא-לה.

  • מִצאו לאוהל מועד שם נוסף שמתאים לו.

קרדיט: סיכום שבועי – שמות לא-לה/929 תנך ביחד, 2015

בתוך אוהל מועד
בסרטון תוכלו לראות שחזור משועָר של אוהל מועד. השחזור נמצא בפארק תמנע.
בתוך אוהל מועד
"וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת הָאֹהֶל וְנָטָה לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה הַרְחֵק מִן הַמַּחֲנֶה וְקָרָא לוֹ אֹהֶל מוֹעֵד, וְהָיָה כָּל מְבַקֵּשׁ ה' יֵצֵא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה."
(פסוק ז)

בסרטון תוכלו לראות שחזור משועָר של אוהל מועד. השחזור נמצא בפארק תמנע.

  • שרטטו את אוהל מועד במבט-על (במבט מלמעלה, כמו במפה), בהתאם לשחזור שראיתם בסרטון.

קרדיט: בתוך אוהל המועד, פארק תמנע, 26/01/17