סגור תצוגת כיתה
הפרק

מכת בכורות

פרק יא

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נציג את התמונה 'הצעקה' של אדוארד מונק.

נציג על הלוח את המילים מתוך פסוק ל בפרק יב: "וַתְּהִי צְעָקָה גְדֹלָה…" ונבקש מהתלמידים להדגים בפנטומימה איך נראים האנשים שצועקים צעקה גדולה. נשאל את התלמידים:

  • מתי לדעתכם כל הארץ צועקת צעקה כזו?
  • מה יכול להיות שקרה?
  • האם אתם יכולים לחשוב על מצב שבו מדינת ישראל כולה צועקת צעקה גדולה?

אפשר גם לבקש מהתלמידים לעצום עיניים ולדמיין את הצעקה שיוצאת מהפה של הדמות הצועקת בציור. נזמין את התלמידים להקשיב יחד לצעקה העולה מהפסוקים.

מבט ראשון

נקרא בקול את פרק יא ונסביר מילים קשות:
"כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה" (פסוק ד), "הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ", "אַחַר הָרֵחָיִם" (פסוק ה). לאחר מכן נבקש מאחד התלמידים להסביר במילים שלו מה קרה במכה האחרונה.

מבט שני- התבוננות

נבקש מהתלמידים לקרוא שוב את הפסוקים ולסמן את המילה מצרים החוזרת בהם:

כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם.
וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם
מִבְּכוֹר פַּרְעֹה
הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ
עַד בְּכוֹר הַשִּׁפְחָה אֲשֶׁר אַחַר הָרֵחָיִם
וְכֹל בְּכוֹר בְּהֵמָה.
וְהָיְתָה צְעָקָה
גְדֹלָה בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם.

נקרין את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור), נשאל את התלמידים:

  • כשקוראים כך את הפסוקים כמו מה הם נשמעים? (כמו שיר – יש חרוזים וחזרה)

נדגיש את ההדרגה: בתוך מצרים – בארץ מצרים – בכל ארץ מצרים.
נסביר כי הפסוקים האלה מנוסחים בצורה שיהיה קל לזכור אותם, והם גם נשמעים דרמטיים מאוד. נשאל את התלמידים:

  • למה לדעתכם החלק הזה כתוב כך?
  • אם הייתם פרעה, מה מכל הפסוקים האלה היה הכי מפחיד אתכם? ("מִבְּכוֹר פַּרְעֹה" – אלוהים מבטיח שגם בנו של פרעה עומד למות, כלומר, שפרעה ייפגע בצורה הכי אישית מהמכה שהולכת לבוא)

בהמשך לשיעור הקודם – ראינו שפרעה לא הצליח להרגיש באמת את סבל עם ישראל ואפילו לא את סבל עמו שלו, ולכן לאלוהים אין בררה אלא לפגוע בו ישירות.

מבט שלישי- הפנמה

נזכיר את הדברים שלמדנו בשיעור הקודם ונזכיר: אחרי שכל מכה עברה, פרעה החליט להכביד שוב את ליבו ולא לשלח את העם. נשאל:

  • למה לדעתכם מכת בכורות הייתה המכה שאחריה פרעה החליט לשלח את עם ישראל?

ההבדל הוא שאחרי שכל מכה עברה, החיים חזרו למסלולם לזמן מה: מי היאור חזרו לעצמם, הכינים עברו, הארבה הסתלק… בסוף מכת בכורות הבנים לא חזרו לחיים. המשפחות נשארו באבל על המוות, ובפרק הבא כתוב שהמצרים שילחו את בני ישראל "כִּי אָמְרוּ כֻּלָּנוּ מֵתִים" (פרק יב פסוק לג) – כלומר, המצרים שאיבדו את בניהם הרגישו כמו מתים וגם פחדו שהם ימותו או שעוד ילדים ימותו כי ראו מה אלוהים מסוגל לעשות. כך גם פרעה, הוא לא יכול היה לעמוד יותר בסבל ובכאב והחליט לשלח את העם. נוכל להזכיר בשלב זה את גזרת פרעה: "כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ" (פרק א פסוק כב) ולציין שיש כאן מעין תשובה שוות משקל שלפיה האכזריות חוזרת אל בעליה. ראוי להדגיש שהמדרש טוען שפרעה היה גם בכור, ולכן הוא חשש לחייו ומיהר לשלח את העם.

מבט לחיים

תרגיל כתיבה:
נבקש מכל תלמיד לכתוב במחברת כתבה של עיתונאי שמתארת את הבוקר שאחרי מכת בכורות ומספרת מה קרה בלילה. הכתבה צריכה לכלול את ההפרדה בין עם ישראל לבין המצרים, את המוות של כל בכורי מצרים, כולל בנו של פרעה, ואת דעתו של הכתב – מה צריך פרעה לעשות עכשיו בעקבות המכה הזאת. נשתף את הכתבות בכיתה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו והעמקנו במכת בכורות.
מיומנות: זיהוי מילים קשות וביאורן, התמקדות במבנה הפסוקים.
מתודה: ניתוח תמונה, דף עבודה, הכנת כתבה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
הצעקה
By Everett – Art. Shutterstok.com מתי לדעתכם כל הארץ צועקת צעקה כזו?
הצעקה
"וַתְּהִי צְעָקָה גְדֹלָה..." (פסוק ל)

By Everett – Art. Shutterstok.com

  • מתי לדעתכם כל הארץ צועקת צעקה כזו?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
דפי עבודה והעשרה לשיעור
איך אומרים לצפרדע בואי
כתוב בפסוק "ותעל הצפרדע", כלומר צפרדע אחת! אז איך נהיו כל כך הרבה צפרדעים במצרים?...
איך אומרים לצפרדע בואי
"וַיֵּט אַהֲרֹן אֶת יָדוֹ עַל מֵימֵי מִצְרָיִם וַתַּעַל הַצְּפַרְדֵּעַ וַתְּכַס אֶת אֶרֶץ מִצְרָיִם." (ח, ב)

megamatrix/shutterstock.com

כתוב בפסוק "ותעל הצפרדע", כלומר צפרדע אחת! אז איך נהיו כל כך הרבה צפרדעים במצרים? המדרש נותן הסבר שיש בו הרבה חוש הומור!

לקריאת המדרש

תני (למד) רבי עקיבא אומר צפרדע אחת היתה והיא השריצה ומלאה את ארץ מצרים, אמר רבי אלעזר בן עזריה: … צפרדע אחת היתה ושרקה להן ובאו.

(מדרש רבה ה)

  • הסבירו במילים שלכם את שני ההסברים לשאלה: איך יכול להיות שמצפרדע אחת נהיו צפרדעים רבות?
ארבה זה טעים?
תתפלאו, אבל יש אנשים שישמחו לאכול ארבה! התימנים נוהגים לאכול ארבה, ותאמינו או לא –...
ארבה זה טעים?
"וַיַּהֲפֹךְ ה' רוּחַ יָם חָזָק מְאֹד וַיִּשָּׂא אֶת הָאַרְבֶּה וַיִּתְקָעֵהוּ יָמָּה סּוּף לֹא נִשְׁאַר אַרְבֶּה אֶחָד בְּכֹל גְּבוּל מִצְרָיִם." (י, יט)

צילום: דוד אלדן, לע"מ. ארבה בקיבוץ סעד, 1955

תתפלאו, אבל יש אנשים שישמחו לאכול ארבה! התימנים נוהגים לאכול ארבה, ותאמינו או לא – זה אפילו כשר! (ויקרא יא, כב–כד)
מי עוד שמח לאכול ארבה? לפי המדרש, גם המצרים שמחו!

לקריאת המדרש

אמר רבי יוחנן:
כיון שבא ארבה, שמחו המצרים ואמרו: נקבץ ונשלק מהן {נבשל אותן}, נמלא מהן חבית. אמר הקדוש ברוך הוא: רשעים, במכה שהבאתי עליכם אתם הייתם שמחין?!
מיד ויהפוך ה' רוח ים חזק מאד וישא את הארבה, לא נשאר ארבה אחד בכל גבול מצרים. אפילו מה שבקדרות ובחביות מלוחין, פרחו והלכו להן

(מדרש תנחומא ז)

  • לפי המדרש, מדוע שמחו המצרים על הארבה?
  • כיוון ששמחו, לפי המדרש, מה עשה אלוהים?
  • האם המדרש מרחיב את הפסוק מהתנ"ך או סותר אותו?
כלב לא יחרץ לשונו
"כלב לא יחרץ לשונו" משמעו שהכלבים של בני ישראל היו שקטים באותו הלילה. אז חוץ...
כלב לא יחרץ לשונו
"וּלְכֹל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא יֶחֱרַץ כֶּלֶב לְשֹׁנוֹ לְמֵאִישׁ וְעַד בְּהֵמָה לְמַעַן תֵּדְעוּן אֲשֶׁר יַפְלֶה ה' בֵּין מִצְרַיִם וּבֵין יִשְׂרָאֵל" (יא, ז)

"כלב לא יחרץ לשונו" משמעו שהכלבים של בני ישראל היו שקטים באותו הלילה. אז חוץ מכך שנחמד לדעת שלבני ישראל היו חיות מחמד או כלבי שמירה במצרים, למה היה חשוב כל כך לספר שהם לא נבחו?

להמשך קריאה

לפי הסבר אחד, יש בכך העצמת הצעקה של המצרים, המתוארת בפסוק הקודם.
לפי הסבר אחר, כדי להעצים את הנס – מלאך המוות, לפי המדרש, עבר במצרים והרג את הבכורות של המצרים. כלבי השמירה שבדרך כלל נובחים על פולשים, לא נבחו ולא הבריחו את מלאך המוות ולא הפריעו לו בעבודתו.
לפי עוד הסבר, כלבים הם בעלי חושים חדים, וכאשר הם מרגישים שינוי או התרגשות – הם נובחים. באותו הלילה, למרות ההתרגשות וההכנות ליציאת מצרים, הכלבים היו שקטים וקיבלו את יציאת מצרים בטבעיות.

  • מה דעתכם, מדוע חשוב היה לציין את שתיקת הכלבים?
  • חשבו על שימושים שונים לביטוי "כלב לא יחרץ לשונו".
  • למעשה יש לא מעט פתגמים וביטויים הקשורים בכלבים. חפשו אותם!

קרדיט: Charlie Thompson/Lapland huskies barking, 2015

בלב כבד
מהו הלב הכבד? יש המפרשים את "הכבדת הלב" כתיאור של הקשחה, קשיחות. ויש המפרשים את...
בלב כבד
"וַיַּעַשׂ ה' כִּדְבַר מֹשֶׁה וַיָּסַר הֶעָרֹב מִפַּרְעֹה מֵעֲבָדָיו וּמֵעַמּוֹ לֹא נִשְׁאַר אֶחָד. וַיַּכְבֵּד פַּרְעֹה אֶת לִבּוֹ גַּם בַּפַּעַם הַזֹּאת וְלֹא שִׁלַּח אֶת הָעָם" (ח, כז–כח)

מהו הלב הכבד?
יש המפרשים את "הכבדת הלב" כתיאור של הקשחה, קשיחות. ויש המפרשים את הכבדת הלב כתיאור של התלבטות ומחשבה עמוקה.

למילות השיר

בלב כבד
מילים ולחן: לא ידוע
תרגום: אהוד מנור

יוֹרֵד לוֹ גֶּשֶׁם עָלֵינוּ
עִם רְעָמִים וּבְרָקִים.
חִטָּה וְאֹרֶז מַבְטִיחַ
וּקְנֵי סֻכָּר מְתוּקִים.
אֲבָל כָּבֵד הוּא לִבֵּנוּ
וּבַגָּרוֹן מַחֲנָק,
כְּשֶׁבַּנָּהָר אֵין עוֹד מַיִם
וּשְׁתֵי גְּדוֹתָיו שְׂדוֹת אָבָק.

כְּשֶׁגֶּשֶׁם בָּא בְּמַפְתִיעַ
הַכֹּל שָׁרִים "כַּמָּה טוֹב".
הַכֹּל אוֹמְרִים "זֶה מַבְטִיחַ,
מַבְטִיחַ חֹרֶף רָטֹב".
אֲבָל בְּחֹרֶף צָחִיחַ
הַגֵּיהִנּוֹם שׁוּב קָרוֹב.

וְאָז כָּבֵד הוּא לִבֵּנוּ
וּבַגָּרוֹן מַחֲנָק,
כְּשֶׁבַּנָּהָר אֵין עוֹד מַיִם
וּשְׁתֵי גְּדוֹתָיו שְׂדוֹת אָבָק.

שָׁנָה שְׁחוּנָה מְיַבֶּשֶׁת
נָהָר, שָׂדֶה, הַר וָגַיְא,
אֶת שְׁתֵּי עֵינֵי אָנָבֵּלָה
וְאֶת בְּאֵר תִּקְווֹתַי.

© כל הזכויות שמורות למתרגם ולאקו"ם

  • איזה הסבר מבין ההסברים אתם מעדיפים? מדוע?
  • מה משמעות הביטוי "לב כבד" בשיר?
  • מה משמעות הביטוי "לב כבד" כיום?

קרדיט: בלב כבד – מתי כספי והפרברים/Shai Fosbery ,2012

חושך. נא לגעת.
החושך, העיוורון, מתוארים בתורה כמכה, כעונש. אם נפתח את העיניים נראה שסביבנו ובתוכנו יש לא...
חושך. נא לגעת.
"וְהָיְתָה צְעָקָה גְדֹלָה בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם אֲשֶׁר כָּמֹהוּ לֹא נִהְיָתָה וְכָמֹהוּ לֹא תֹסִף" (יא, ו)

החושך, העיוורון, מתוארים בתורה כמכה, כעונש. אם נפתח את העיניים נראה שסביבנו ובתוכנו יש לא מעט אנשים שהם כבדי ראייה וכבדי שמיעה, וזו שגרת חייהם.

להמשך קריאה

עמותת "נא לגעת" הקימה בנמל יפו מרכז ובו תיאטרון ו"מסעדת החושך" ומתחם אירועים וסדנאות. במרכז חברים אנשים חירשים־עיוורים, והוא פתוח לקהל הרחב. מתוך אתר עמותת נא לגעת: "'נא לגעת' הוא מרכז תרבות ואומנות ללא מטרות רווח, יחיד במינו בעולם, המהווה מקום מפגש בין אנשים חירשים־עיוורים לקהל הרחב. בו מתקיים דיאלוג שוויוני המקדם את הצרכים והשאיפות של כל אדם, מתוך אמונה שכל בני האדם שווים ולכל אחד יש הזכות לקבל על עצמו את החובה לתרום לחברה."

  • מתי אתם הולכים עם המשפחה או עם חברים למרכז "נא לגעת" בנמל יפו?

קרדיט: מופע בחשיכה/מרכז נא לגעת, 2018

הכינה נחמה
מי אוהב כינים? הסופר הישראלי מאיר שלֵו כתב בשנת 1990 את הסיפור המפורסם "הכינה נחמה"....
הכינה נחמה

צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקוויקי

מי אוהב כינים? הסופר הישראלי מאיר שלֵו כתב בשנת 1990 את הסיפור המפורסם "הכינה נחמה".

להמשך קריאה

בפעם הראשונה יצא ספר ילדים שמדבר על עולמם של הכינים, שמרגישות כל הזמן רדופות ושנואות. אבל הכינה נחמה? הייתה בסך הכול כינה סקרנית מאוד… צפו בסרטון ההנפשה (אנימציה) שאייר האומן יוסי אבולעפיה, אשר מסופר בקולו של הסופר מאיר שלו.

  • הכינים מגרדות ומעצבנות ואנחנו בדרך כלל מנסים להיפטר מהן.
  • מדוע לדעתכם שמח האיש הקרח כשהכינה נחמה הגיעה לראש שלו?
  • מה לימד אותנו הסיפור על נקודת המבט של הכינה?
מכת בכורות
האומן הצרפתי גוסטב דורה, בן המאה ה־19, ייצר תחריטים על נחושת ובהם אייר את סיפורי...
מכת בכורות

גוסטב דורה, מכת בכורות, 1866. מציורי המקרא של גוסטב דורה

האומן הצרפתי גוסטב דורה, בן המאה ה־19, ייצר תחריטים על נחושת ובהם אייר את סיפורי התנ"ך.

  • מכת בכורות היא המכה האחרונה שניחתה על מצרים. כיצד היצירה מציגה את הצד של המצרים? התעמקו בציור: מה רואים בו? פרטו ככל האפשר.
ארץ גושן
יוסף ובעקבותיו אחיו ואביו התיישבו באזור במצרים שנקרא "ארץ גושן". חוקרים משערים שהכוונה לאזור שנמצא...
ארץ גושן
"וְהִפְלֵיתִי בַיּוֹם הַהוּא אֶת אֶרֶץ גֹּשֶׁן אֲשֶׁר עַמִּי עֹמֵד עָלֶיהָ לְבִלְתִּי הֱיוֹת שָׁם עָרֹב לְמַעַן תֵּדַע כִּי אֲנִי ה' בְּקֶרֶב הָאָרֶץ" (ח, יח)

מתוך ויקישיתוף,Ori229

יוסף ובעקבותיו אחיו ואביו התיישבו באזור במצרים שנקרא "ארץ גושן".

להמשך קריאה

חוקרים משערים שהכוונה לאזור שנמצא בצפון מצרים, קרוב לשפך הנילוס אל הים התיכון (הדלתא של הנילוס). כפי שאפשר להבין מהמשך הקורות במקרא, הם ישבו שם 400 שנה, עד אשר יצאו ממצרים.

  • מצאו את "ארץ גושן" במפה. מדוע לדעתכם ישבו בני ישראל יחד באזור מוגדר ולא היו מפוזרים בין כל הערים והכפרים בחבל מצרים?
בעקבות מגלי עולם
הנילוס הוא אחד משני הנהרות הארוכים ביותר בעולם (המתחרה לו הוא נהר האמאזונס). איפה הנילוס...
בעקבות מגלי עולם
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל אַהֲרֹן נְטֵה אֶת יָדְךָ בְּמַטֶּךָ עַל הַנְּהָרֹת עַל הַיְאֹרִים וְעַל הָאֲגַמִּים." (ח, א)

הנילוס הוא אחד משני הנהרות הארוכים ביותר בעולם (המתחרה לו הוא נהר האמאזונס). איפה הנילוס מתחיל?

להמשך קריאה

במאה ה־19 אפריקה הציתה את הדמיון של הרפתקנים מגלי עולם מאנגליה. הם שמו לעצמם למטרה לגלות את נקודת ההתחלה של הנילוס. זה מסובך לא רק משום שיש לו שתי התחלות שמתאחדות בסודאן (הנילוס הכחול והנילוס הלבן) אלא משום שכיוון הזרימה שלו מתעתע – מדרום לצפון (בשונה ממרבית הנהרות בעולם). משלחות של "משוגעים" לדבר יצאו לחיפוש שארך שנים. בסופו של דבר, חוקר בשם ספיק, מצא כי מקור הנילוס בימת ויקטוריה (אגם המים המתוקים השני בגודלו בעולם).

  • מדוע לדעתכם חיפוש מקור הנילוס הצית את דמיונם של מגלי עולם?
  • איזה מקום או תופעה אתם הייתם רוצים לחקור?
הרבה ארבה!
התפשטות הארבה יכולה להיות אסון טבע! פגיעה אנושה ביבול ובתבואה!
הרבה ארבה!
"וַיַּעַל הָאַרְבֶּה עַל כָּל אֶרֶץ מִצְרַיִם וַיָּנַח בְּכֹל גְּבוּל מִצְרָיִם כָּבֵד מְאֹד לְפָנָיו לֹא הָיָה כֵן אַרְבֶּה כָּמֹהוּ וְאַחֲרָיו לֹא יִהְיֶה כֵּן" (י, יד)

התפשטות הארבה יכולה להיות אסון טבע! פגיעה אנושה ביבול ובתבואה!

  • כיצד נוצר הארבה? באילו תנאי מזג אוויר?
  • מאיזה אזור בעולם בא הארבה?
  • האם הפסוקים דומים להסבר בסרטון? במה?

קרדיט: רואים חי – כמה זה ארבה? / חינוכית ראשונים בעולם, 2012

כינים! איזו מכה!
עשרה דברים שלא ידעתם על כינים: יש מאות סוגי כינים. הכינה שמעצבנת אתכם נקראת "כינת...
כינים! איזו מכה!
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל אַהֲרֹן נְטֵה אֶת מַטְּךָ וְהַךְ אֶת עֲפַר הָאָרֶץ וְהָיָה לְכִנִּם בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם" (ח, יב)

devil79sd/shutterstock.com

עשרה דברים שלא ידעתם על כינים:

להמשך קריאה
  • יש מאות סוגי כינים. הכינה שמעצבנת אתכם נקראת "כינת ראש".
  • כינה ניזונה מדם הקרקפת.
  • אנחנו אומרים "כינה" בנקבה, אבל יש לנו על הראש גם כינים ממין זכר אשר מַפרים את הנקבות.
  • כינה מטילה 3–6 ביצים ביום, ובסך הכול 50–150 ביצים בכל תקופת חייה.
  • הביצים של הכינים מצופות בחומר דביק שנדבק לשערות הראש.
    • מגרד לכם פתאום? כנראה שהכינים על הראש כבר שבועיים.
  • מידת ההידבקות בכינים לא קשורה למידת השמירה על ההיגיינה.
  • כינים אוהבות את הראש של כולם – בנים, בנות, ילדים, מבוגרים. אין אפליה!
  • זה לא אישי נגדכם, הכינה, כמו כל יצור חי, נמצאת איפה שהיא מוצאת את המזון שלה.
  • "במערה מצוקי מדבר יהודה, התגלה מסרק כינים מהתקופה הרומית, שמוערך כבן 2,000 שנים- גם לאנשים בתקופה הרומית סבלו מכינים.
  • חשבו: מה אורך חייה המשוער של כינה (לכל היותר ולכל הפחות), זאת בהנחה שלא הפרעתם לה.
  • כיוון שזה מגרד ולא נעים – כיצד אפשר להימנע מהדבקה?
מי המכה האמיתית?
בסרטון "סבא טוביה" מוּשרות עשר המכות דרך נקודת המבט של פרעה, מלך מצרים, ושל שריו...
מי המכה האמיתית?
"וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי פַרְעֹה אֵלָיו עַד מָתַי יִהְיֶה זֶה לָנוּ לְמוֹקֵשׁ שַׁלַּח אֶת הָאֲנָשִׁים וְיַעַבְדוּ אֶת ה' אֱלֹהֵיהֶם הֲטֶרֶם תֵּדַע כִּי אָבְדָה מִצְרָיִם" (י, ז)

בסרטון "סבא טוביה" מוּשרות עשר המכות דרך נקודת המבט של פרעה, מלך מצרים, ושל שריו החרטומים.

  • בשיר יש פרשנות מעניינת לשאלה מהי המכה האמיתית על מצרים. מהי?
  • האם הפרשנות של השיר מבוססת על הפסוק? כיצד?
  • מה דעתכם? האם מנהיג עקשן הוא "מכה"? אילו תכונות נדרשות למנהיג?

קרדיט: סבא טוביה – סיפורי התנ"ך – מכות מצרים / סבא טוביה, 2012

מכות מצרים
אילו מכות מתוארות בסרטון? איזו מכה לא מתוארת בסרטון? האם הקושי והסבל מתגברים ממכה למכה?...
מכות מצרים
"בֹּא אֶל-פַּרְעֹה וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו כֹּה-אָמַר ה' אֱלֹהֵי הָעִבְרִים שַׁלַּח אֶת-עַמִּי וְיַעַבְדֻנִי. כִּי אִם-מָאֵן אַתָּה לְשַׁלֵּחַ וְעוֹדְךָ מַחֲזִיק בָּם..." (ט, א- ב)

  • אילו מכות מתוארות בסרטון?
  • איזו מכה לא מתוארת בסרטון?
  • האם הקושי והסבל מתגברים ממכה למכה?

קרדיט: 929 סיכום שבועי- שמות ו-י/929 תנך ביחד, 2015