סגור תצוגת כיתה
הפרק

מלך ונביא

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

חלקו השני של פרק לח מתאר פגישה סודית בין המלך לנביא. בעקבות ניסיון העבר ביניהם, ‏ירמיהו אינו רוצה לשתף פעולה, ורק כשהמלך נשבע לא להרוג את ירמיהו, ירמיהומוסר את ‏הנבואהואומר למלך (שוב) שרק כניעה תביא להצלה. צדקיהו הדואג מפציר בירמיהו להסתיר ‏את הפגישה ביניהם. ‏

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה:סודיות, סתרים ושקרים– דיון לאור אמרות
נקרין על הלוח כמה ציטוטים על אמת ושקר, גלוי ומוסתר (ראו דף עבודה: ציטוטים).‏

נזמין את התלמידים לקרוא את הציטוטים, ולבחור ציטוט אחד שהם מזדהים אתו או ציטוט ‏שהם חולקים עליו.‏

  • עם איזה ציטוט אתם מזדהים? מדוע?‏
  • על איזו אמירה אתם חולקים? הסבירו.‏
  • מתי יש מקום להסתרה ולכיסוי, לדעתכם? מדוע?‏
  • מתי לדעתכם האמת חשובה יותר מכול? הסבירו. ‏

אפשרות שנייה: מנהיגים במקרא
נשאל את התלמידים: ‏

  • אילו סוגי מנהיגים יש במקרא? ‏

נכתוב על הלוח את סוגי המנהיגים שהתלמידים אומרים: מלך, נביא, כהן, שופט, אלוהים. ‏נקיף בעיגול את המלך והנביא ונשאל את התלמידים: 

  • אילו יחסים עשויים להיווצר ביניהם לדעתכם?‏

אפשרות שלישית: הבור של ירמיהו
נצפה בסרטון שמתאר את המפגש של ירמיהו, המלך והשרים הזורקים אותו לבור (ראו עזר ‏הוראה: מפגש ירמיהו, המלך והשרים).‏

 

הזמנה לקריאה

טרם קריאת פסוקים יד-כח ניזכר בניגוד העמדות בין ירמיהו לשרי המלך (אם להיכנע או ‏למרוד – ראו במהלך ההוראההשני ביחידה). ‏

לקראת הלימוד על פגישת המלך והנביא נשאל את התלמידים: ‏

  • מהי עמדתו הפוליטית של המלך? האם שריו מבטאים את תפיסתו, או שהוא משתכנע ‏מדברי ירמיהו? ‏
  • האם המלך קרוע ביניהם או שאפשר לשייכו לאחד מן הצדדים?‏

נקרא יחד את פסוקים יד-כח המתארים את פגישת צדקיהו וירמיהובמשחק תפקידים. נשאל ‏את התלמידים:‏

  • האם לדעתכם המלך מרוצה מפגישה זו? מדוע? ‏
  • כיצד לדעתכם ירמיהו הנביא מרגיש בנוגע לפגישה? הסבירו.‏

נדון במאפייני היחסים בין ירמיהו לצדקיהו: ‏

  • מי מהם יוזם את הפגישה, ולמה? ‏
  • מהו האינטרס של כל אחד מהם בפגישה?‏
  • האם יוזם הפגישה השיג את מטרתו?‏

נכתוב על הלוח את דברי צדקיהו מסיום הפגישה בפסוק כד: "אִישׁ אַל יֵדַע בַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה".‏
נשאל את התלמידים: ‏

  • אילו מאפיינים נוספים בפגישה מעידים על בהלתו של המלך? (מקום הפגישה ‏במבוא השלישי – זה אינו מקום מלכותי-ציבורי רגיל; בפסוק טז מתואר כי צדקיהו ‏נשבע לירמיהו "בַּסֵּתֶר";בפסוק יט מתוארים פחדיו של צדקיהו; עצם בקשתו הנואשת ‏של צדקיהו לעזרתו של הנביא מבטאת את בהלתו)‏
  • מדוע לדעתכם המלך מבקש להסתיר את השיחה בינו לבין ירמיהו? (נבחן עם ‏התלמידים את אופיו של צדקיהו: החשש להכריע, הפחד להסתכן, עמדתו החלשה ‏של המלך, שאמור להיות חזק ומוביל)‏
  • האם לדעתכם אפשר להסתיר את הפגישה? והאם כדאי להסתירה? הסבירו. ‏
  • המילים "אַל תְּכַחֵד" (אל תסתיר ממני) חוזרות פעמיים בפרק. באילו פסוקים הביטוי ‏החוזר מופיע? (הביטוי חוזר בפתיחת הפגישה ובסיומה: פסוקים יד וכד)‏

נחתום בחזרה למחלוקת הפוליטית בין ירמיהו לשרי המלך, שעמדה ברקע הפרק, ונשאל את ‏התלמידים: ‏

  • באיזה מן הצדדים היה צדקיהו המלך? ‏
  • כיצד רואים בתיאור הפגישה מהי עמדתו? ‏
  • מה אפשר ללמוד לדעתכם על אופיו של צדקיהו מפרק זה? (אפשר לראות ברצונו ‏החזק של צדקיהו לשמוע את דברי ירמיהו סימן לנטייתו הפוליטית לכיוון זה. עם זה, ‏נראה כי פחדיו מעמדת המתנגדים לירמיהו גוברים על נטייתו לעבר ירמיהו. אי אפשר ‏לדעת בבירור מה תפיסתו, ומעניין להתרשם מחוסר יכולתו להכריע בין הצדדים)‏

לסיכום, נדון בכיתה:‏

  • מה לדעתכם צריך המלך צדקיהו לעשות במצב זה? האם עליו להקשיב לירמיהו או ‏דווקא לשרים? מדוע?‏
  • בהנחה שצדקיהו מאמין לירמיהו, מה נכון יותר לעשות – להודות שירמיהו צודק, ‏והחורבן קרוב, או להסתיר את האמת מהעם כדי לא לזרוע פניקה ולא לפגוע במורל ‏של העם?‏
    ממה צדקיהו חושש לדעתכם? ‏

מבט לחיים

נקרין קטע משירו של נתן יונתן 'שיעור במקרא' (ראו דף עבודה: שיעור במקרא / נתן יונתן).‏

נשאל את התלמידים:‏

  • כיצד לדעתכם מביט שירו של נתן יונתן על המלך צדקיהו? הוכיחו ממילות השיר. ‏
  • האם אתם מסכימים עם פרשנותו?‏
  • צדקיהו התקשה להכריע בין שריו לירמיהו. האם נתקלתם בדילמה כזו שקשה ומפחיד להכריע ‏בין קצותיה? תארו אותה.‏

סיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על הפגישה בין המלך לנביא: בחנו את היחסים ביניהם ואת מעטה הסודיות של פגישתם. ‏
מיומנויות: דיון ושיתוף; ניתוח מאפייני הפגישה מתוך הפסוקים; פרשנות רגשית לפסוקי הפרק; עיון ‏בפרשנות הגותית-מודרנית למנהיגות במקרא. ‏
מתודות: סיעור מוחות ודיון. ‏

אפשר עוד...

אוזלת ידו של המלך
ראו מאמרו של יהודה איזנברג 'שיחות בספר ירמיהו – פרק ל"ח: ירמיהו בחצר ‏המטרה'הסוקר את התרחשות הפרק מתוך נקודת מבט המבליטה את הפסיביות של המלך. ‏מתוך אתר דעת בקישור זה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
מפגש ירמיהו, המלך והשרים
סרטון המתאר את המפגש של ירמיהו, המלך והשרים הזורקים אותו לבור מומלץ להתחיל בדקה 4:00.‏...
מפגש ירמיהו, המלך והשרים

סרטון המתאר את המפגש של ירמיהו, המלך והשרים הזורקים אותו לבור

מומלץ להתחיל בדקה 4:00.‏

פורסם על ידיMegalim Institute‏ מכון מגלי"ם ב-16 בספטמבר 2014‏

דפי עבודה והעשרה לשיעור
דברי חנפנות
ירמיהו מגיב לדברי חנניה בן עזור, נביא השקר, בחיוב ואומר – אמן, כן יהיה דברך!חז"ל...
דברי חנפנות
"וַיֹּאמֶר יִרְמְיָה הַנָּבִיא אָמֵן כֵּן יַעֲשֶׂה ה', יָקֵם ה' אֶת דְּבָרֶיךָ אֲשֶׁר נִבֵּאתָ לְהָשִׁיב כְּלֵי בֵית ה' וְכָל הַגּוֹלָה מִבָּבֶל אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה."
(כח, ו)

shutterstock.com

ירמיהו מגיב לדברי חנניה בן עזור, נביא השקר, בחיוב ואומר – אמן, כן יהיה דברך!
חז"ל דנו בדברי חנופה ובהשלכותיהם, וקבעו כי מי שמחניף לחברו, סופו שנופל בידו.

לקריאת המדרש

ואמר רבי אלעזר: כל המחניף לחברו – סוף נופל בידו,
ואם אינו נופל בידו – נופל ביד בניו,
ואם אינו נופל ביד בניו – נופל ביד בן בנו,
שנאמר: "וַיֹּאמֶר יִרְמְיָה הַנָּבִיא אֶל חֲנַנְיָה… אָמֵן כֵּן יַעֲשֶׂה ה', יָקֵם ה' אֶת דְּבָרֶיךָ…" (ירמיהו כח, ה-ו).
וכתיב: "וַיְהִי הוּא בְּשַׁעַר בִּנְיָמִן וְשָׁם בַּעַל פְּקִדֻת וּשְׁמוֹ יִרְאִיָּיה בֶּן שֶׁלֶמְיָה בֶּן חֲנַנְיָה, וַיִּתְפֹּשׂ אֶת יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא לֵאמֹר אֶל הַכַּשְׂדִּים אַתָּה נֹפֵל. וַיֹּאמֶר יִרְמְיָהוּ שֶׁקֶר, אֵינֶנִּי נֹפֵל עַל הַכַּשְׂדִּים…" (ירמיהו לז, יג-יד).

עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף מא עמוד ב – דף מב עמוד א

  • האם חז"ל צדקו בדוגמה שהביאו מירמיה כח – האם ירמיהו נפל ביד חנניה בן עזור?
עבד מלך הכושי
אמר ר' אבהו: בשעה שהלך עבד מלך הכושי להעלות את ירמיהו מן הבור, מה הוא...
עבד מלך הכושי
"וַיֹּאמֶר עֶבֶד מֶלֶךְ הַכּוּשִׁי אֶל יִרְמְיָהוּ שִׂים נָא בְּלוֹאֵי הַסְּחָבוֹת וְהַמְּלָחִים תַּחַת אַצִּלוֹת יָדֶיךָ מִתַּחַת לַחֲבָלִים, וַיַּעַשׂ יִרְמְיָהוּ כֵּן."
(לח, יב)

איור: מיכל בן חמו

אמר ר' אבהו: בשעה שהלך עבד מלך הכושי להעלות את ירמיהו מן הבור, מה הוא אומר לו: "שִׂים נָא בְּלוֹאֵי הַסְּחָבוֹת וְהַמְּלָחִים…" (ירמיהו לח, יב).
אמר לו ירמיהו: הלוואי היה לי סולם אחד.
אמר לו הקב"ה: סולם אתה מבקש? זקנתך (כלומר: לרחב, שעל פי מדרש היא מאמהותיו של ירמיהו) נעזרה בחבל: "וַתּוֹרִדֵם בַּחֶבֶל בְּעַד הַחַלּוֹן" (יהושע ב, טו), ואף אתה: "וַיִּמְשְׁכוּ אֶת יִרְמְיָהוּ בַּחֲבָלִים" (ירמיהו לח, יג).

עיבוד. על פי: מדרש שמואל ט, ז

  • חז"ל משווים בין ירמיהו לבין שני המרגלים שריגלו ביריחו ערב כניסת בני ישראל לכנען. ירמיהו ניצל על ידי עבד מלך הכושי באמצעות חבל עשוי מבלויים, והמרגלים ביריחו ניצלו אף הם באמצעות חבל. מה ניתן ללמוד מכך שבשני הסיפורים דווקא החלשים בחברה, הם שמצילים את המצב?
רפיון ידיים
ירמיהו מואשם בכך שהוא מרפא את ידי אנשי המלחמה הנשארים בעיר, ואת ידי כל העם....
רפיון ידיים
"וַיֹּאמְרוּ הַשָּׂרִים אֶל הַמֶּלֶךְ יוּמַת נָא אֶת הָאִישׁ הַזֶּה כִּי עַל כֵּן הוּא מְרַפֵּא אֶת יְדֵי אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַנִּשְׁאָרִים בָּעִיר הַזֹּאת וְאֵת יְדֵי כָל הָעָם לְדַבֵּר אֲלֵיהֶם כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כִּי הָאִישׁ הַזֶּה אֵינֶנּוּ דֹרֵשׁ לְשָׁלוֹם לָעָם הַזֶּה כִּי אִם לְרָעָה."
(לח, ד)

shutterstock.com

ירמיהו מואשם בכך שהוא מרפא את ידי אנשי המלחמה הנשארים בעיר, ואת ידי כל העם.
מה פירוש הדבר? מהמשמעות השלילית מובן שאין הכוונה לרפא מחלה (מהשורש רפ"א).
המשמעות היא שירמיהו רִפָּה (מהשורש רפ"ה) את ידיהם של אנשי המלחמה ואנשי העיר, כלומר גרם להם רִפְיוֹן ידיים – החליש אותם ואת רוחם עד שלא רצו להרים כלי נשק ולהילחם.

  • האם גם בימינו דברי ירמיהו היו נחשבים לכאלו שגורמים ל"רפיון ידיים"?
אמן!
לאחר שחנניה בן עזור שטח את נבואתו לפני הקהל הרחב, מגיעה תשובתו של ירמיהו. באופן...
אמן!
"וַיֹּאמֶר יִרְמְיָה הַנָּבִיא אָמֵן כֵּן יַעֲשֶׂה ה' יָקֵם ה' אֶת דְּבָרֶיךָ אֲשֶׁר נִבֵּאתָ לְהָשִׁיב כְּלֵי בֵית ה' וְכָל הַגּוֹלָה מִבָּבֶל אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה."
(כח, ו)

shutterstock.com

לאחר שחנניה בן עזור שטח את נבואתו לפני הקהל הרחב, מגיעה תשובתו של ירמיהו.
באופן מפתיע הוא אינו מתנגד לנבואתו של חנניה, אלא עונה – "אמן כן יעשה ה'"!
המשמעות של המילה "אמן" (מילה כה נפוצה, אנו משתמשים בה המון!) היא הסכמה, הזדהות וכמיהה למימוש – הלוואי שכך יהיה!
במובן סמנטי המילה "אמן" קרובה לעיתים במשמעותה למילה "אמת".

  • האם ירמיהו אמר את המילה "אמן" בכוונה אמיתית ובכנות או בציניות ובאירוניה?
מחירה של נבואת אמת
השיר "ירמיהו" של שלמה טנאי עוסק בנבואת אמת ובמחירים הכבדים שהיא מביאה עימה. על פי...
מחירה של נבואת אמת
"כִּי כֹה אָמַר ה' צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, עֹל בַּרְזֶל נָתַתִּי עַל צַוַּאר כָּל הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה לַעֲבֹד אֶת נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַעֲבָדֻהוּ, וְגַם אֶת חַיַּת הַשָּׂדֶה נָתַתִּי לוֹ."
(כח, יד)

shutterstock.com

השיר "ירמיהו" של שלמה טנאי עוסק בנבואת אמת ובמחירים הכבדים שהיא מביאה עימה.
על פי טנאי, דברי נבואת האמת של ירמיהו הם הם שמוטטו את בית המקדש והביאו לחורבן, כי האמת היא "ששחקה ושנקבה".

למילות השיר

וְיִרְמְיָהוּ אָמַר דִּבְרִי אֱמֶת,
מָרִים, קָשִׁים וְלֹא כִּחֵד.
חִרְבֵּן הִבְטִיחַ יִרְמֵהוּ,
עֹנֶשׁ עַל הָאֱמֶת, וְלֹא טִיַּח.
בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁעוֹד עִמְעֵם
מִתַּחַת לֶאֱמֶת מָרָה, קָשָׁה,
לְאַט לְאַט קָרַס וְנֶהֱרַס.
וְיִרְמְיָהוּ עוֹד מוֹטֵט, מוֹתֵת
וְאֶבֶן לֹא הִשְׁאִיר עַל אֶבֶן –
וּדְבָרָיו כֻּלָּם אֱמֶת.

וּבְבוֹא נְבוּכַדְנֶצַּר לִירוּשָׁלַיִם
הָיְתָה כְּבָר חֲלוּלָה כֻּלָּהּ.
וּיִרְמְיָהוּ הוּא חָלַק כָּבוֹד
עַל הָאֱמֶת, שֶׁשָּׁחֲקָה וְשֶׁנָּקְבָה.
וְנִשְׁאֲרָה לָנֶצַח הָאֱמֶת,
אַךְ לֹא הָיְתָה עוֹד יְרוּשָׁלַיִם.

  • אילו הייתם נוכחים בסימפוזיון שנערך בין ירמיהו לבין חנניה, איזו נבואה הייתם מעדיפים – נבואת השלום של חנניה או נבואת החורבן של ירמיה?
ירמיהו בבור
את היצירה "ירמיהו הנביא בבור" צייר לודוויג מיידנר בשנת 1935, כיהודי בגרמניה תחת ציפורני המשטר...
ירמיהו בבור
"וַיִּקְחוּ אֶת יִרְמְיָהוּ וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ אֶל הַבּוֹר מַלְכִּיָּהוּ בֶן הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בַּחֲצַר הַמַּטָּרָה וַיְשַׁלְּחוּ אֶת יִרְמְיָהוּ בַּחֲבָלִים, וּבַבּוֹר אֵין מַיִם כִּי אִם טִיט וַיִּטְבַּע יִרְמְיָהוּ בַּטִּיט."
(לח, ו)

לודוויג מיינדר, הנביא ירמיהו בבור, 1935

את היצירה "ירמיהו הנביא בבור" צייר לודוויג מיידנר בשנת 1935, כיהודי בגרמניה תחת ציפורני המשטר הנאצי, עת הוא חש שמלתעות המשטר הרצחני הולכות וסוגרות עליו.
רבות מיצירות האומנות של מיידנר עוסקות בנביאים, שעימם הוא חש הזדהות.

  • כיצד הבחירות האומנותיות של הצייר מבטאות את מצוקתו של ירמיהו – באילו אמצעים השתמש מיידנר כדי להבליט את המצוקה?
    תוכלו להתייחס למשל לתנוחת הגוף ולמנח הראש, ליחס הגדלים (האדם לעומת המקום שבו הוא נמצא), עובי הקו ודחיסותו, אור והצללה.
גבעון
גבעון היא העיר שממנה הגיע חנניה בן עזור לירושלים, לוויכוח הפומבי עם ירמיהו. גבעון המקראית,...
גבעון
"וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַהִיא בְּרֵאשִׁית מַמְלֶכֶת צִדְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה בַּשָּׁנָה הָרְבִעִית בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי, אָמַר אֵלַי חֲנַנְיָה בֶן עַזּוּר הַנָּבִיא אֲשֶׁר מִגִּבְעוֹן בְּבֵית ה' לְעֵינֵי הַכֹּהֲנִים וְכָל הָעָם לֵאמֹר."
(כח, א)

מפעל המים בגבעון. מתוך ויקיפדיה העברית

גבעון היא העיר שממנה הגיע חנניה בן עזור לירושלים, לוויכוח הפומבי עם ירמיהו.
גבעון המקראית, שנמצאת היום באתר תל א-ג'יב, הייתה עיר מרכזית וחשובה בתקופתה. אם תיכנסו לאתר dicta תוכלו למצוא 35 מופעים של המילה "גבעון" במקרא, ולהבין את חשיבותה של העיר ואת התפקיד שמילאה בהיסטוריה של עם ישראל.

  • חנניה בן עזור הגיע מהעיר גבעון. מקורו יכול ללמד על מעמדו.
    קראו את פרק כח – כיצד אפשר ללמוד על מעמדו של חנניה מפרק זה?
בור חצר המטרה
ירמיהו הושלך לבור בחצר המטרה, בהחלטת שרי העיר ירושלים. הוא הואשם בכך שהוא מרפה את...
בור חצר המטרה
"וַיִּקְחוּ אֶת יִרְמְיָהוּ וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ אֶל הַבּוֹר מַלְכִּיָּהוּ בֶן הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בַּחֲצַר הַמַּטָּרָה וַיְשַׁלְּחוּ אֶת יִרְמְיָהוּ בַּחֲבָלִים, וּבַבּוֹר אֵין מַיִם כִּי אִם טִיט וַיִּטְבַּע יִרְמְיָהוּ בַּטִּיט." (לח, ו)

בור מים חצוב בסלַע, ירושלים. הירידה לבור ממחישה את סיפור כליאת הנביא ירמיהו. "ויקחו את ירמיהו וישלכו אותו אל הבור…" באדיבות ארכיון עיר דוד, צילום: אליהו ינאי

ירמיהו הושלך לבור בחצר המטרה, בהחלטת שרי העיר ירושלים. הוא הואשם בכך שהוא מרפה את ידי האנשים בעיר, כיוון שהוא קורא להם שלא להילחם נגד הבבלים העומדים בשערי העיר. מיקומה המדויק של חצר המטרה אינו ידוע. בספר ירמיה מסופר שהייתה בתחום בית מלך יהודה, ועל כן חוקרים משערים שמקומה היה באזור ירושלים של תקופת הבית הראשון – עיר דוד, העופל או העיר העליונה.

  • קראו את פרק לח בשלמותו. האם לדעתכם האשמתו של ירמיהו בבגידה היא מוצדקת?
  • מדוע הוחלט להשליך אותו לבור?
עול
בתחילת פרק כז מסופר כי ירמיהו הניח על צווארו מוטות עץ (קורות עול) כדי לסמן...
עול
"וַיִּקַּח חֲנַנְיָה הַנָּבִיא אֶת הַמּוֹטָה מֵעַל צַוַּאר יִרְמְיָה הַנָּבִיא וַיִּשְׁבְּרֵהוּ."
(כח, י)

עול על בהמות. צילום: Cgoodwin, Wikimedia commons, CC BY-SA 4.0

בתחילת פרק כז מסופר כי ירמיהו הניח על צווארו מוטות עץ (קורות עול) כדי לסמן את עבדות העולם כולו לנבוכדנצר מלך בבל.
בפרק כח שובר חנניה את המוטות/העול מעל צווארו של ירמיהו, כדי לסמל את השחרור מעול מלך בבל.

להמשך קריאה

העול הוא כלי רתמה לבהמה בשעת עבודתה. מאחר שהעול מונח על צוואר הבהמה ומכביד עליה, המילה משמשת בהשאלה במשמעות של נֵטֶל, מעמסה, חובה. המילה "עול" משמשת בהשאלה גם בביטויים, למשל – לפרוק עול, לשבור עול.

  • העול הנזכר בראשית הפרק הוא דימוי מתפתח.
    עקבו אחריו לאורך הפרק – במה יוחלף העול לדברי ירמיהו? ומה ההחלפה מייצגת במציאות?
גדליה בן פשחור
בקיץ 2008 נמצאה בעיר דוד טביעת חותם של "גדליה בן פשחור", שר בירושלים של המאה...
גדליה בן פשחור
"וַיִּשְׁמַע שְׁפַטְיָה בֶן מַתָּן וּגְדַלְיָהוּ בֶּן פַּשְׁחוּר וְיוּכַל בֶּן שֶׁלֶמְיָהוּ וּפַשְׁחוּר בֶּן מַלְכִּיָּה אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר יִרְמְיָהוּ מְדַבֵּר אֶל כָּל הָעָם לֵאמֹר."
(לח, א)

חותם ועליו השם גדליהו בן פשחור. עיר דוד ירושלים. צילום: גבי לרון, באדיבות ד"ר אילת מזר

בקיץ 2008 נמצאה בעיר דוד טביעת חותם של "גדליה בן פשחור", שר בירושלים של המאה ה-6 לפנה"ס, ימיו של הנביא ירמיהו.

להמשך קריאה

טביעת חותם כזו שעליה שם שמוכר לנו מהתנ"ך, ששימשה כחתימה סופית למסמכים, היא ממצא נדיר. המסמכים אומנם נשרפו מזמן, כנראה במהלך הכיבוש והחורבן של ירושלים בידי הבבלים, אך טביעות חותם שהיו עשויות חֵמָר, לובנו באש וכך נשתמרו.
בעצתו של גדליה בן פשחור, יחד עם שאר השרים, הושלך ירמיהו לבור, מערת ירמיהו, לאחר שנטען כי "הוּא מְרַפֵּא אֶת יְדֵי אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַנִּשְׁאָרִים בָּעִיר הַזֹּאת" (לח, ד).

עיבוד. מבוסס על: דני הרמן, "ממצאים בעברית מתקופת הנביא ירמיהו", מתוך אתר האינטרנט AllAboutJerusalem.com

  • כתבו את המילים "גדליה בן פשחור" בכתב עברי קדום.
    האם אתם מצליחים למצוא את האותיות על גבי טביעת החותם?
  • כתבו גם את שמכם בכתב עברי קדום.
נבואת אמת ונבואת שקר
פרק כח בספר ירמיה מעלה שאלות חשובות בנוגע לנבואה. הסיפור עוסק בהבחנה בין נביא אמת...
נבואת אמת ונבואת שקר
"וַיֹּאמֶר יִרְמְיָה הַנָּבִיא אֶל חֲנַנְיָה הַנָּבִיא שְׁמַע נָא חֲנַנְיָה, לֹא שְׁלָחֲךָ ה' וְאַתָּה הִבְטַחְתָּ אֶת הָעָם הַזֶּה עַל שָׁקֶר."
(כח, טו)

פרק כח בספר ירמיה מעלה שאלות חשובות בנוגע לנבואה. הסיפור עוסק בהבחנה בין נביא אמת לנביא שקר, בשאלת התגשמות הנבואות כקריטריון מבחין בין נביא אמת לנביא שקר, בכריזמה של הדובר, ביכולת השכנוע שלו וביכולתו לחולל ניסים.

  • אספו כמה שיותר רמזים בפרק כח לכך שחנניה בן עזור הוא נביא שקר.

קרדיט: נביאי אמת ושקר חובה 4 – ירמיה כח / מכללת אורנים, 2017

האם ירמיהו בגד?
האם נכון היה לכלוא את ירמיהו? האם הוא בגד?בפסטיבל מספרי הסיפורים נערך משפט מומחז לנביא...
האם ירמיהו בגד?
"כֹּה אָמַר ה' הַיֹּשֵׁב בָּעִיר הַזֹּאת יָמוּת בַּחֶרֶב בָּרָעָב וּבַדָּבֶר, וְהַיֹּצֵא אֶל הַכַּשְׂדִּים וְחָיָה וְהָיְתָה לּוֹ נַפְשׁוֹ לְשָׁלָל וָחָי."
(לח, ב)

האם נכון היה לכלוא את ירמיהו? האם הוא בגד?
בפסטיבל מספרי הסיפורים נערך משפט מומחז לנביא ירמיה, שלקחו בו חלק אנשי רוח ועיתונאים.
בתפקיד הסנגור: העיתונאי גדעון לוי
בתפקיד הקטגור: פרופ' אריה אלדד

  • הביאו פסוק אחד שיכול לסייע לסנגור, המגן על ירמיהו וטוען שלא בגד,
    ופסוק אחד שיכול לסייע לקטגור, שטוען שירמיהו צריך להיות מואשם בבגידה.

קרדיט: ירמיהו עומד למשפט / 929 תנך ביחד, 2018

חצר המטרה והחותם של יוכל בן שלמיהו
את ירמיהו הנביא קיללו והשליכו לבור, אבל לא הצליחו להשתיק אותו. על אף האיומים על...
חצר המטרה והחותם של יוכל בן שלמיהו
"וַיִּשְׁמַע שְׁפַטְיָה בֶן מַתָּן וּגְדַלְיָהוּ בֶּן פַּשְׁחוּר וְיוּכַל בֶּן שֶׁלֶמְיָהוּ וּפַשְׁחוּר בֶּן מַלְכִּיָּה, אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר יִרְמְיָהוּ מְדַבֵּר אֶל כָּל הָעָם לֵאמֹר."
(לח, א)

את ירמיהו הנביא קיללו והשליכו לבור, אבל לא הצליחו להשתיק אותו. על אף האיומים על חייו, ירמיהו התעקש להוכיח את העם על חטאיו ולהזהיר מפני החורבן שיבוא אם ימרדו בבבל.

להמשך קריאה

הסרט מתאר את ניסיונותיו של ירמיהו להשפיע על מלכי יהודה האחרונים, ואת הזעם שעוררו דבריו. ממקום כלאו קרא ירמיהו לתושבי ירושלים למלט את נפשם, ואז נכנע צדקיהו ללחץ השרים והשליך את ירמיהו לבור.
הסרט צולם בבור מים בעיר דוד, שאינו בהכרח הבור שבו נכלא ירמיהו אבל הוא נמצא מטרים ספורים מהמקום שבו התגלתה טביעת החותם (בּוּלַה) של יהוכל בן שלמיהו, אחד השרים שביקש להטיל גזר דין מוות על ירמיהו.

  • כיצד מוסברים בסרטון דברי ירמיהו נוכח מערכת הכוחות העולמית (יחסי האימפריות הגדולות של התקופה: מצרים ובבל)?
  • מה מרגש את הארכאולוג המופיע בסרטון?

קרדיט: בור ירמיהו / מכון מגלי"ם, 2015

סיור אל הכפר א-ג'יב
הסרטון מסקר סיור שנערך בכפר א-ג'יב, גבעון הקדומה, ומעלה שאלות בנוגע ליחס אל העבר, אל...
סיור אל הכפר א-ג'יב
"וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַהִיא בְּרֵאשִׁית מַמְלֶכֶת צִדְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה בַּשָּׁנָה הָרְבִעִית בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי, אָמַר אֵלַי חֲנַנְיָה בֶן־עַזּוּר הַנָּבִיא אֲשֶׁר מִגִּבְעוֹן בְּבֵית ה' לְעֵינֵי הַכֹּהֲנִים וְכָל הָעָם לֵאמֹר." (כח, א)

הסרטון מסקר סיור שנערך בכפר א-ג'יב, גבעון הקדומה, ומעלה שאלות בנוגע ליחס אל העבר, אל הארכאולוגיה ואל האוכלוסייה המתגוררת כיום בשטח.

  • חנניה בן עזור הגיע מהעיר גבעון. לפי הסרטון, מה מאפיין את העיר הקדומה?
  • שאלה לדיון בהמשך לצפייה בסרטון – האם חשוב שמקומות ארכאולוגיים יהיו פתוחים ונגישים לכל מי שמעוניין לבקר בהם, ללא קשר לפוליטיקה האזורית?

קרדיט: תל גבעון – עמותת עמיתים לטיולים/ערוץ 20