סגור תצוגת כיתה
הפרק

ממשפחה לעם

פסוקים א-ז

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נתחלק לקבוצות. כל קבוצה תקבל שני סוגים של תמונות:

  1. תמונות השייכות בבירור למושג "משפחה".
  2. תמונות המצביעות על המושג "עם".

התלמידים ימיינו יחד את התמונות. בערמה אחת הם יניחו את התמונות המתארות משפחה, ובערמה האחרת יניחו את התמונות המתארות עם. נשאל: לפי מה ניחשתם לגבי כל תמונה לאיזו הגדרה היא שייכת? רק לפי כמות המשתתפים בה, או שיש עוד מאפיינים שעלו על דעתכם תוך כדי המיון?

כדאי להתעכב על כמה מהתמונות המייצגות, ולזהות מאפיינים שונים של "משפחה" לעומת "עם" מתוך התשובות של התלמידים, ובעזרתנו.

נכתוב את המושגים על הלוח. (כשמדובר במשפחה – הבעת קרבה; דמיון במראה; חיבור אישי; בתמונות המשפחתיות בני המשפחה משדרים בדרך כלל עליצות וכיף. וכשמדובר בעם – המון אדם; כיוון הליכה משותף ותנועות משותפות, המעידים לא אחת על מטרה מאחדת; סמלים משותפים; מפגן כוח ועוד.)

נזמין את התלמידים ללימוד סביב השאלה "מה בין משפחה לעם", לאור ההתפתחויות בסיפור של בני ישראל שנקרא עליהן יחד כעת.

מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים

נקרא את הפסוקים א-ז בקול. נבקש מהתלמידים למחוא כף במקום שנדמה להם שהפסוקים מתארים שחל שינוי ובני ישראל הפכו ממשפחה לעם. בכל מחיאת כף נעצור את הקריאה ונשאל את התלמיד/ה מדוע מחא או מחאה כף עכשיו דווקא. נסמן את נקודת המפנה בתחילת פסוק ז.

מבט שני- הסבר הפסוקים ושאלות הבנה

נתעכב יחד על פסוק ז ונכתוב על הלוח את כל מילות ההתרבות המופיעות בו: "וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ בִּמְאֹד מְאֹד וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ אֹתָם".

נעבור מילה אחַר מילה ונבאר אותן בעזרת ניחושים מושכלים של התלמידים. על כל מילה נשאל: כמו איזו מילה היא נשמעת? מה אפשר להבין מהדמיון למילה הזאת? עזרו במידת הצורך.
"פָּרוּ" – כמו פירות ופריון; "וַיִּשְׁרְצוּ" – כמו שרצים, שבכל הפריה נולדים בהמוניהם; "וַיִּרְבּוּ" – כמו הרבה; "וַיַּעַצְמוּ" – כמו עצום.

אחרי שנבאר ונפשט את הבנת המילים המקראיות בעזרת מילים עכשוויות קרובות, נספר לתלמידים שלָרוב התנ"ך מקמֵץ במילים (תיאור מינימליסטי), ונשאל:

  • מדוע במקרה הזה התנ"ך נסחף עם עוד ועוד תיאורים?
  • מלבד הדגשה, מה מוסיף כל תיאור בפני עצמו? (נתעכב על הדימוי לחיות ולשרצים, ונחשוב יחד מה הוא תורם לתחושה שלנו)

מבט שלישי- התבוננות והעמקה

נסביר לתלמידים שאנחנו עומדים לקרוא יחד מדרש. (לכיתות מתאימות ניתן להרחיב בכמה מילים מהו מדרש – פרשנות שנכתבה לתנ"ך. המדרשים מוסיפים על הכתוב בתנ"ך ומאפשרים הבנה מעמיקה יותר שלו). נקרא יחד את המדרש בשמות רבה א, ח: "דבר אחר, כל אחת ואחת ילדה שישה בכרס אחד, שנאמר: 'ובני ישראל פרו וישרצו'".

נתעכב על דרך הלימוד של המדרש. נזהה יחד את מילות הריבוי השונות בפסוק (1. פרו 2. וישרצו 3. וירבו 4. ויעצמו 5. במאוד מאוד 6. ותמלא הארץ) ונבין יחד שמכאן נולדה במדרש ההבנה שכל הֵיריון היה של שישה תינוקות.
נעיר את תשומת הלב לכך שהדרשנים לא סתם "זורקים מספר" אלא הם מתבססים על משהו שמשך את תשומת ליבם בתוך הפסוק. נחלק את הכיתה לזוגות, וכל זוג יקבל דף להעמקה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ובו השאלות הבאות: 

  • גם אם התיאור במדרש מוגזם – מדוע, לדעתכם, המדרש מספר שכל היריון היה של שישה תינוקות?
  • גם אם התיאור המדרשי לא מתאר את מה שקרה במדויק, הוא מתייחס לגידול המהיר של משפחתו של יעקב במצרים ואת הפיכתה לעם. איך משפיע, לדעתכם, השינוי המהיר על צאצאיו של יעקב?
  • מָהֵם, לדעתכם, השינויים הנוצרים כשקבוצת אנשים נעשית גדולה יותר ויותר במהירות? מה קורה כשיש למישהו ילדים רבים, וכשהם גדלים – גם להם יש הרבה מאוד ילדים?

מבט לחיים

כל זוג יתבקש ליצור התכתבות – בקומיקס או בכתב יד – של משפחה ישראלית שנמצאת במצרים (בין הורים, ואפשר גם בין אחים וכדומה) שאמם עומדת ללדת. כידוע, אין אולטרסאונד… הם רואים שהנשים העבריות סביבם יולדות שישה תינוקות בכל לידה! והם תוהים: האם זה יקרה גם להם? כיצד להתכונן לכך? איך יגיבו שכניהם המצרים? אילו תחושות זה מעלה בכל אחד מבני המשפחה? ועוד…

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: השהינו את המבט על משפחה ועל עם, בניסיון לדייק מה מייחד כל אחד מהמבנים החברתיים האלה על פני האחר. מה הייחוד של כל אחד מהם? ובמה הוא נבדל ממשנהו וחזק ממנו?
מיומנות: הבנת משמעות המילים על ידי הקשבה לשורש המילה, ושימוש בשורשים מוכרים. היכרות עם עולם המדרש – כשספרנו יחד את מילות הריבוי בפסוקים, וראינו שלמספרן יש משמעות אחרת, המקבלת ביטוי בציור שמצייר לנו הדרשן. במדרש "שישה בכרס אחד" קבלנו הצצה ל"חשיבה מדרשית" ולחשיבות הפרשנית והיצירתית שלה, בהבנת הפסוקים. 
מתודה: הפעלנו את התלמידים למחיאת כף כשהם מזהים שינוי כיוון בעלילה המקראית. בנוסף אפשרנו לתלמידים לראות את השינויים שחלו במשפחה שהפכה לחלק מעם, דרך עיניהם של בני המשפחה העברית במצרים.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
דפי עבודה והעשרה לשיעור
אגודה אחת
כְּשֶׁהָיוּ יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם הָיוּ כֻּלָּם אֲגֻדָּה אַחַת.כָּרְתוּ בֵּינֵיהֶם בְּרִית שֶׁיַּעֲשׂוּ גְּמִילוּת חֲסָדִים זֶה עִם זֶה,...
אגודה אחת
"וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה, אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ." (פסוק א)

איור: shutterstock.com

כְּשֶׁהָיוּ יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם הָיוּ כֻּלָּם אֲגֻדָּה אַחַת.
כָּרְתוּ בֵּינֵיהֶם בְּרִית שֶׁיַּעֲשׂוּ גְּמִילוּת חֲסָדִים זֶה עִם זֶה,
וְיִשְׁמְרוּ בִּלְבָבָם בְּרִית אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיַעֲקֹב – מָסֹרֶת אֲבוֹתֵיהֶם,
וְשֶׁלֹּא יָנִיחוּ לְשׁוֹן בֵּית יַעֲקֹב – שְׂפַת אֲבִיהֶם,
וְלֹא יִלְמְדוּ לְשׁוֹן מִצְרַיִם,
שֶׁלֹּא יַגִּיעוּ לִידֵי עֲבוֹדָה זָרָה.

עַל פִּי תַּנָּא דְבֵי אֵלִיָּהוּ רַבָּה, פָּרָשָׁה כ"א

מתוך: פרשת השבוע, "יהודי בארץ זרה", © כל הזכויות שמורות לסנונית ולקרן תל"י.

  • מה עזר לבני ישראל לשמור על אחדות ועל הזהות שלהם במצרים?
שישה בכרס אחד
המדרש סופר שש מילים שמתארות את הריבוי (אתם מוזמנים לספור גם) "כל אחת ואחת ילדה...
שישה בכרס אחד
"וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ בִּמְאֹד מְאֹד וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ אֹתָם". (פסוק ז)
לידה של הרבה ילדים

AlohaHawaii / Shutterstock.com

המדרש סופר שש מילים שמתארות את הריבוי (אתם מוזמנים לספור גם)

"כל אחת ואחת ילדה שישה בכרס אחד, שנאמר: 'ובני ישראל פרו וישרצו'".

(שמות רבה א , ח)

  • מה קורה כשיש למישהו ילדים רבים, וכשהם גדלים – גם להם יש הרבה מאוד ילדים?
  • מָהֵם, לדעתכם, השינויים הנוצרים כשקבוצת אנשים נעשית גדולה יותר ויותר במהירות?
וכאשר יענו אתו כן ירבו וכן יפרץ
בהקשר הפרק: ככל שהמצרים עינו את בני ישראל ושיעבדו אותם יותר, הריבוי של בני ישראל...
וכאשר יענו אתו כן ירבו וכן יפרץ
"וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ."  (פסוק יב)
ניצן יוצא מגזע עץ גדוע

חוטר. צילום: Micha Dannhauer / shutterstock.com

בהקשר הפרק: ככל שהמצרים עינו את בני ישראל ושיעבדו אותם יותר, הריבוי של בני ישראל לא רק שלא נפגע אלא אף גדל.
כביטוי: ככל שמנסים להקטין משהו ולפגוע בו, הוא דווקא גדל ומתחזק.

  • התבוננו בתמונה והסבירו – מה הקשר בין הפתגם לבין התמונה?
אשר לא ידע את יוסף
מה  המלך החדש לא ידע על יוסף? אם אתם לא זוכרים, פתחו את ספר בראשית...
אשר לא ידע את יוסף
"וַיָּקָם מֶלֶךְ חָדָשׁ עַל מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף." (פסוק ח)

פסלו של רעמסס השני שרבים מזהים אותו עם המלך החדש שקם למצרים. Hajor, Wikimedia commons, CC BY-SA 3.0

  • מה  המלך החדש לא ידע על יוסף? אם אתם לא זוכרים, פתחו את ספר בראשית פרק מא והיזכרו.
  • המילים מהפסוק "אשר לא ידע את יוסף", הם ביטוי בעברית של ימנו כדי לומר שמישהו לא מכיר או לא רוצה להכיר במעשי הדור הקודם – מוזמנים לתת דוגמאות.
עבדים היינו לפרעה במצרים/ איור מהגדת פסח
הזמנה להתבוננות:  באילו סוגי עבודות עובדים בני ישראל בתמונה? איזו מהן קשה במיוחד לדעתכם? למה?...
עבדים היינו לפרעה במצרים/ איור מהגדת פסח
"וַיָּשִׂימוּ עָלָיו שָׂרֵי מִסִּים לְמַעַן עַנֹּתוֹ בְּסִבְלֹתָם וַיִּבֶן עָרֵי מִסְכְּנוֹת לְפַרְעֹה אֶת פִּתֹם וְאֶת רַעַמְסֵס." (פסוק יא)

עמוד מתוך "הגדת ברצלונה", 1340 בערך, כתב-יד. Ad. 14761, f. 30v © The British Library

הזמנה להתבוננות:

  •  באילו סוגי עבודות עובדים בני ישראל בתמונה? איזו מהן קשה במיוחד לדעתכם? למה?
  • מה הבדלים בין העבדים לבין הנוגשים המצריים?
  • מה אפשר ללמוד מהם על העבדות?
עבדות
הזמנה להתבוננות: מה מלמדת שפת הגוף של ההעבדים? באילו עבודות הם עוסקים? האם יש אדם...
עבדות
"וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ." (פסוק יג)
איור בני ישראל במצרים

איור בני ישראל במצרים. Luisa Fumi / Shutterstock.com

הזמנה להתבוננות:

  • מה מלמדת שפת הגוף של ההעבדים?
  • באילו עבודות הם עוסקים?
  • האם יש אדם המפקח על עבודתם? מצאו אותו ותארו את מעשיו לפי התמונה.
מצרים
התבוננו במפה האילמת – היכן נמצאת מצרים ומה קרבתה לארץ כנען ? אתם מוזמנים לחשוב...
מצרים
"וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה  אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ" (פסוק א)
מבט מגוגל ארץ על מזרח התיכון.

מבט מגוגל ארץ על מזרח התיכון. Jacques Descloitres, MODIS Rapid Response Team, NASA/GSFC

  • התבוננו במפה האילמת – היכן נמצאת מצרים ומה קרבתה לארץ כנען ?
  • אתם מוזמנים לחשוב באיזו דרך עברה משפחת יעקב כדי להגיע למצרים.
  • נסו לשער – כמה זמן נמשך מסע כזה ברכב בימנו? וכמה זמן הוא נמשך ברגל?
היאור- הנילוס
היאור הוא השם המקראי לנילוס, אחד הנהרות הגדולים בעולם. אורכו של הנילוס 6,655 קילומטר ושטח...
היאור- הנילוס
"וַיְצַו פַּרְעֹה לְכָל עַמּוֹ לֵאמֹר כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ וְכָל הַבַּת תְּחַיּוּן." (פסוק כב)
Ewa Studio / shutterstock.com

Ewa Studio / shutterstock.com

היאור הוא השם המקראי לנילוס, אחד הנהרות הגדולים בעולם.

אורכו של הנילוס 6,655 קילומטר ושטח אגן הניקוז שלו הוא 3,490,000 קילומטר רבוע, כעשירית משטחה של אפריקה. הנהר מהווה עורק חיים למצרים, סודאן ודרום סודאן, וזהו מקור המים העיקרי במדינות צחיחות אלו.

  • מוזמנים להכנס לקישור ולצאת לסיור וירטואלי בנילוס בעזרת הגוגל ארץ.
  • התקרבו אל הנהר – האם אתם מבחינים בחלקות השדה ובתעלות ההשקייה?
הירידה למצרים על פי ציור קיר מקבר "בני חסן"
בני ישראל לא ירדו למצרים כעבדים, אלא כאנשים מכנען שבאו לגור ב"מחסן התבואה הגדול" של...
הירידה למצרים על פי ציור קיר מקבר "בני חסן"
"וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ." (פסוק א)

בני ישראל לא ירדו למצרים כעבדים, אלא כאנשים מכנען שבאו לגור ב"מחסן התבואה הגדול" של העת העתיקה. הציור שלפניכם התגלה בקבר במצרים, והוא מתאר שיירת סוחרים שהגיעה למצרים בנסיבות דומות.

התבוננו בתמונה:

  • מי מנהיג השיירה? כיצד החלטתם מי מנהיג השיירה? מה מאפיין אותו?
  • מה מביאים אתם אנשי השיירה?
  • מה לובשים הסוחרים השמיים (אנשים ממוצא שמי) בציור? מה לובשים המצרים בציור? במה עוד ניכר השוני ביניהם?
פרעה- רעמסס השני
חוקרים רבים סבורים שיש לזהות את פרעה המשעבד מספר שמות עם רעמסס השני. משמעות השם...
פרעה- רעמסס השני
"וַיָּקָם מֶלֶךְ חָדָשׁ עַל מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף." (פסוק ח)
תמונה של חזית מקדש רעמסס השני באבו סימבל

שער הכניסה למקדש מצרי (באבו סימבל). הפסלים שבתמונה הם פסלי רעמסס השני. Hedwig Storch, ויקישיתוף, CC BY 3.0 :צילום

חוקרים רבים סבורים שיש לזהות את פרעה המשעבד מספר שמות עם רעמסס השני.
משמעות השם רעמסס במצרית היא – בנו של רֶע,, אל השמש.

להמשך קריאה

התבוננו בתמונה ותארו מה אתם רואים בה לפרטי פרטים, נסו להיות הכי מדויקים שאתם יכולים ולהתייחס למיקום של הפסלים, לגודל שלהם ולפרטים נוספים.

  • מה לדעתכם  מרגיש אדם שעומד מול פסל כל כך גדול של פרעה?
  • למה הפסלים הם חלק מהמקדש, מה זה מלמד על המעמד של פרעה עצמו?
משה- ההתחלה
מהם האירועים המרכזיים המתוארים בסרטון? קרדיט: 929 סיכום שבועי – שמות פרקים א-ה
משה- ההתחלה
" וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ." (פסוק א)

  • מהם האירועים המרכזיים המתוארים בסרטון?

קרדיט: 929 סיכום שבועי – שמות פרקים א-ה

נסיך מצרים - עבדות
באילו עבודות/ סוגי עבודות עוסקים בני ישראל, כיצד מתואר היחס של המצרים אליהם? קרדיט: נסיך...
נסיך מצרים - עבדות
"וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ." (פסוק יג)

  • באילו עבודות/ סוגי עבודות עוסקים בני ישראל, כיצד מתואר היחס של המצרים אליהם?

קרדיט: נסיך מצרים. מתוך ערוץ הרשות לתמיכה בהוראה ובלמידה. פורסם בתאריך 25 במרץ 2014