סגור תצוגת כיתה
הפרק

על חוכמה, הוללות ומה שביניהן

שיעור ראשון מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

נעסוק בחיפוש של קהלת אחר תכלית החיים דרך ייאושו מהעיסוק בחוכמה וחוסר הסיפוק ‏שלו מחיי התענוגות. נעמוד על שלבי המחקר של קהלת ועל מסקנותיו. מתוך עיסוקו בנושאים ‏אלה ובשאלת הגמול נבחן את משמעות החיים בעינינו.‏

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה: שאלה לדיון ‏
נקרין או נכתוב על הלוח את המשפט שבו פותח פרנץ רוזנצוויג את ספרו "כוכב הגאולה" (ראו ‏דף עבודה: רוזנצווייג, כוכב הגאולה).‏

נשאל בכיתה:‏

  • כיצד לדעתכם המוות משפיע על הבנת תכלית החיים?‏
  • אילו הייתם בני אלמוות, כיצד היה הדבר משפיע על אורח חייכם ועל הבחירות ‏שלכם?‏
  • האם הייתם רוצים בכך? מדוע?‏

הצעה שנייה: דיון
נשאל בכיתה:‏

  • אילו הישגים מביאים לכם שמחה ותחושת מלאות?‏
  • האם קרה לכם שרציתם מאוד דבר ובסוף התאכזבתם ממנו? מה התחושה?‏
  • האם החיפוש אחר משמעות הוא תהליך טבעי או תרבותי?‏

הצעה שלישית: 42‏
נכתוב על הלוח את המספר 42 ונשאל את התלמידים:‏
‏-‏ האם מישהו מכם מכיר את הספר "המדריך לטרמפיסט בגלקסיה" של דאגלס אדמס.‏
נסביר כי על פי הסיפור הבדיוני "42" היא התשובה שנתן מחשב-על לשאלה על "משמעות ‏החיים, היקום וכל השאר".‏
נשאל בכיתה:‏

  • האם שאלת משמעות החיים מעסיקה אתכם?‏
  • האם לדעתכם אפשר להגיע לתשובה? כיצד?‏

הזמנה לקריאה

המחקר של קהלת שהחל בפרק א (פסוקים טז-יח) נמשך בפרק הזה. השאלה היא: "מַה יִּתְרוֹן ‏לָאָדָם בְּכָל עֲמָלוֹ שֶׁיַּעֲמֹל תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ?" (פרק א פסוק ג) כלומר – מה הערך של החיים? מהי ‏משמעותם? כלי המחקר של קהלת הוא ההתנסות האישית.‏

שלב ראשון: המחקר של קהלת
נקרא את פסוקים א-טז וננחה את התלמידים לאתר מהם המקומות שבהם קהלת מחפש ‏תשובה לשאלתו בשלבים של מחקרו.‏
את התשובות נסכם בטבלה ונקרין אותה על הלוח או נחלק אותה לתלמידים כדף עבודה (ראו ‏דף עבודה: המחקר של קהלת).‏
הטבלה תשמש אותנו גם בהמשך השיעור – ננחה את התלמידים למלא בדף רק את הסבר ‏שאלת המחקר ואת הכותרות החסרות של חלקי המחקר המסומנים בצהוב.‏

סיכום שלב ראשון: נבדוק עם התלמידים מהן האפשרויות השונות שקהלת בוחן בניסיון ‏למצוא את תכלית החיים ונשאל:‏

  • מהן האפשרויות שאינן נבחנות? ‏
  • מה הייתם מציעים לקהלת לבחון?‏

שלב שני: שלבי המחקר של כל אפשרות
נקרין על הלוח את החלק הראשון (מתוך דף העבודה) שמדגים את שלבי המחקר של קהלת ‏בפרק א פסוקים טז-יח:‏

שלב פסוקים
תכנון ‏"דִּבַּרְתִּי אֲנִי עִםלִבִּי לֵאמֹר אֲנִי הִנֵּה הִגְדַּלְתִּי וְהוֹסַפְתִּי חָכְמָה עַל כָּלאֲשֶׁרהָיָה לְפָנַי ‏עַל יְרוּשָׁלִָם וְלִבִּי רָאָה הַרְבֵּה חָכְמָה וָדָעַת" (פסוק טז)‏
ביצוע ‏"וָאֶתְּנָה לִבִּי לָדַעַת חָכְמָה וְדַעַת הוֹלֵלוֹת וְשִׂכְלוּת" (פסוק יז)‏
מסקנה "יָדַעְתִּי שֶׁגַּם זֶה הוּא רַעְיוֹן רוּחַ" (פסוק יז)‏
נימוק ‏"כִּי בְּרֹב חָכְמָה רָבכָּעַס וְיוֹסִיף דַּעַת יוֹסִיף מַכְאוֹב" (פסוק יח)‏

נקרא את הפסוקים ונציג את השלבים: ‏

  • תכנון המחקר;‏
  • ביצוע המחקר;‏
  • הסקת המסקנה;‏
  • נימוק. ‏

נזמין את התלמידים לקרוא את המשך המחקר של קהלת בפרק ב ולזהות את שלבי המחקר ‏האלה בחלקים השני השלישי והרביעי ולסמן אותם בדף העבודה. נפנה את תשומת ליבם ‏לכך שלא בכל חלק מופיעים כל ארבעת השלבים שפגשנו בחלק הראשון.‏
לאחר שהתלמידים ישלימו את דף העבודה, נעבור יחד על התשובות ונזהה את המבנה ‏הדומה של חלקי המחקר.‏

שלב שלישי: מסקנת המחקר
נקרא עם התלמידים את דבריו של סמט בחלק האחרון של דף העבודה ונדון בדברים:‏

  • כיצד המוות משליך על משמעותם של החיים, לפי קהלת? מדוע? (המוות מבטל כל ‏משמעות או יתרון שהיה בחיים לאדם חכם או שמח, כיוון שהוא יוצר שוויון בין כל ‏האנשים)‏
  • האם אתם מסכימים עם דברי קהלת? מדוע?‏
  • לאיזו מסקנה אתם סבורים שהייתם מגיעים לו הייתם עורכים מחקר דומה?‏

מבט לחיים

נקרא קטע מתוך התכתבות שנערכה בשנת 1977 בין אילן רמון, האיש שהפך לימים ‏לאסטרונאוט הישראלי הראשון, כשהיה בן 23 לפרופסור ישעיהו ליבוביץ' (ראו דף עבודה: ‏אילן רמון וישעיהו ליבוביץ').‏

נוכל לעצור אחר שאלתו של רמון ולשאול את התלמידים:‏

  • האם שאלה זו מעסיקה גם אתכם?‏
  • מה הייתם משיבים לאילן רמון?‏

לאחר קריאת התשובה של של לייבוביץ' נשאל:‏

  • מה דעתכם על התשובה? ‏
  • האם היא הניחה את דעתו של השואל, לדעתכם?‏
  • האם היא מניחה את דעתכם?‏

סיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו את פרק ב ועקבנו אחר המחקר של קהלת בניסיונו הלא מוצלח למצוא תכלית ‏לחיי האדם. השווינו בין שלבי המחקר ועמדנו על הקשר בינם ובין מסקנות המחקר. מתוך כך ‏עסקנו בתכלית החיים ובמשמעותם בעבורנו.‏
מתודות: דף עבודה הבנוי כדף חקר, דיון אישי.‏
מיומנויות: פרשנות מחקרית, זיהוי תבנית חוזרת.‏

אפשר עוד...
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה
מותר לשנוא לפעמים
המדרש מתמודד עם השאלה – מתי ראוי לשנוא? עֵת לֶאֱהֹב, בִּשְׁעַת שָׁלוֹם.וְעֵת לִשְׂנֹא, בִּשְׁעַת מִלְחָמָה....
מותר לשנוא לפעמים
"עֵת לֶאֱהֹב וְעֵת לִשְׂנֹא..."
(ג, ח)

shutterstock.com

המדרש מתמודד עם השאלה – מתי ראוי לשנוא?

עֵת לֶאֱהֹב, בִּשְׁעַת שָׁלוֹם.
וְעֵת לִשְׂנֹא, בִּשְׁעַת מִלְחָמָה.
עֵת מִלְחָמָה, בִּשְׁעַת מִלְחָמָה.
וְעֵת שָׁלוֹם, בְּשָׁלוֹם.

(מדרש קהלת רבה, פרשה ג, ח, א)

  • לפי המדרש, מתי ראוי לשנוא? הסבירו מדוע דווקא בזמן זה.
  • לדעתכם, האם יש זמן או מצב שבו נכון ואף ראוי לשנוא את האחר?
בין חכם לטיפש
המדרש מברר מה ההבדל בין החכם לכסיל: החכם עיניו בראשו – שרואה הדבר, יודע מה...
בין חכם לטיפש
"הֶחָכָם עֵינָיו בְּרֹאשׁוֹ וְהַכְּסִיל בַּחֹשֶׁךְ הוֹלֵךְ…"
(ב, יד)

shutterstock.com

המדרש מברר מה ההבדל בין החכם לכסיל:

החכם עיניו בראשו – שרואה הדבר, יודע מה יהיה בסופו. כמו שנאמר: "איזהו חכם? הרואה את הנולד."
והכסיל בחושך הולך – שאינו מחשב סופו של דבר אלא כל מה שיבוא לו עושה.
וידעתי גם אני שמקרה אחד יקרה את כולם – על עניין המיתה, כמות זה כן מות זה.

(מדרש לקח טוב על קהלת, פרק ב, יד, א)

  • על פי המדרש, מה מאפיין את התנהלותו של החכם ומה מאפיין את התנהלות הטיפש?
  • לדעת קהלת, מדוע בסופו של דבר אין זה משנה אם האדם מתנהל בחייו בחוכמה או בטיפשות? האם אתם מסכימים לדעתו?
לכל זמן ועת לכל חפץ
"לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ" – מילות הפתיחה הידועות של קהלת ל"שיר העיתים" הפכו לביטוי...
לכל זמן ועת לכל חפץ
"לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם."
(ג, א)

מיכל בן חמו

"לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ" – מילות הפתיחה הידועות של קהלת ל"שיר העיתים" הפכו לביטוי שגור שמשמעותו – לכל דבר יש הזמן והרגע המתאים לו.

  • לפי קהלת יש זמן נכון לכל דבר, והדברים לכאורה נפרדים ולא מתערבבים.
    ובחיים, האם באמת ניתן להפריד את הרגשות השונים או את מועדי הופעתם?
יתרון לחוכמה
הביטוי "יִתְרוֹן לַחָכְמָה מִן הַסִּכְלוּת, כִּיתְרוֹן הָאוֹר מִן הַחֹשֶׁךְ" מציין שהחוכמה עדיפה על הטיפשות כמו...
יתרון לחוכמה
"וְרָאִיתִי אָנִי שֶׁיֵּשׁ יִתְרוֹן לַחָכְמָה מִן הַסִּכְלוּת, כִּיתְרוֹן הָאוֹר מִן הַחֹשֶׁךְ."
(ב, יג)

צילום: shutterstock.com

הביטוי "יִתְרוֹן לַחָכְמָה מִן הַסִּכְלוּת, כִּיתְרוֹן הָאוֹר מִן הַחֹשֶׁךְ" מציין שהחוכמה עדיפה על הטיפשות כמו שהאור טוב מהחושך.
היחס בין החוכמה לסכלות שווה, לפי קהלת, ליחס שבין האור לחושך.

  • באנגלית יש ביטוי נפוץ – Ignorance is bliss (בורות היא אושר), ובעברית יש ביטויים עם רעיונות דומים, כמו: אין שכל אין דאגות, מרבה חוכמה מרבה אושר.
    מה היחס בין הביטויים האלה לבין הביטוי "יתרון לחוכמה מן הסכלות"?

    מבוסס על אברהם דיין, אתר ניב שפה

Turn, Turn, Turn
השיר המוכר Turn, Turn, Turn נכתב על ידי הזמר האמריקני פיט סיגר על בסיס "שיר...
Turn, Turn, Turn
"לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם."
(ג, א)

השיר המוכר Turn, Turn, Turn נכתב על ידי הזמר האמריקני פיט סיגר על בסיס "שיר העיתים" של קהלת. השיר הפך ללהיט בין-לאומי בסוף שנת 1965 כאשר ביצעה אותו להקת הפולק-רוק האמריקנית "הבירדס".

מבוסס על ויקיפדיה – האנציקלופדיה החופשית.

למילות השיר

  • מה התחושה שעולה מהשיר באמצעות הלחן וחזרת המילה "turn"?
  • לדעתכם, האם הלחן ושם השיר משקפים את האווירה הקיימת בטקסט של קהלת?
  • מה מוסיפה לשיר השורה האחרונה? התייחסו לתקופה שבה נכתב השיר.
לכל זמן
אריק איינשטיין כתב את המילים לשיר "לכל זמן", המתבססות על "שיר העיתים" של קהלת. קראו...
לכל זמן
"לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם."
(ג, א)

אריק איינשטיין. צילום: יעקב סער, לע"מ.

אריק איינשטיין כתב את המילים לשיר "לכל זמן", המתבססות על "שיר העיתים" של קהלת.
קראו את מילות השיר, ומומלץ גם להאזין.

למילות השיר

לכל זמן \ אריק איינשטיין

עת לשמור על מה שיש
ועת לרוץ קדימה
עת לנצור את כל האש
ועת לשכוח אימא

עת לרצות להיות לבד
ועת להיות ביחד
עת להיות כמו אחד
ועת לדעת פחד

עת לשיר, לשיר ברוק-נ-רול
ועת לקרוא בספר
עת לא, לא להפסיק לשאול
ועת להיות בסדר

לכל זמן
ועת לכל חפץ
ותחת השמיים
לכל זמן

עת ללכת לצבא
ועת ל-"אור שמח"
עת לחיות באהבה
ועת גם לכסח

עת לצאת, לצאת אל הרחוב
ועת לכאוב בשקט
עת ללכת, ללכת עד הסוף
ועת לעמוד מנגד

לכל זמן…

היו ימים שהתווכחתי
ניסיתי להסביר
היום אני חושב אחרת
אני כבר לא כל כך צעיר
יושב הרבה בבית
עם תה ועוגיות
אומר תודה על מה שיש
אפילו על שטויות

לכל זמן…

עת לשמור על מה שיש
ועת לרוץ קדימה
עת לנצור את כל האש
ועת לשכוח אימא

עת ללכת לצבא
ועת ל-"אור שמח"
עת לחיות באהבה
ועת גם לכסח.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • בדומה לדבריו של קהלת, גם שיר זה מורכב מהפכים.
    הוסיפו עוד בית לשיר המורכב, כמו השיר כולו, מהפכים שרלוונטיים לחיים שלכם.
ארמון המלך
קהלת מתאר ומונה את הרכוש הרב שצבר ואת עושרו המופלג. בין הנכסים הוא מציין את...
ארמון המלך
"הִגְדַּלְתִּי מַעֲשָׂי בָּנִיתִי לִי בָּתִּים נָטַעְתִּי לִי כְּרָמִים."
(ב, ד)

כותרות פרוטו איאולית באתר רמת רחל. צילום: אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיוויקי

פרוטו איאולית. צילום: deror_avi, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

קהלת מתאר ומונה את הרכוש הרב שצבר ואת עושרו המופלג. בין הנכסים הוא מציין את הבתים הרבים שהיו לו (כנראה ארמונות) ואת הכרמים. 

ארמונות המלכים התייחדו בבניה משובחת ובפריטי עיטור מיוחדים, כמו כותרות וגילופים, וכן בגינות שהקיפו אותם.

להמשך קריאה

בספר מלכים ב מוזכר גן המלך תוך כדי תיאור המצור הבבלי על ירושלים: "…וְכָל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַלַּיְלָה דֶּרֶךְ שַׁעַר בֵּין הַחֹמֹתַיִם אֲשֶׁר עַל גַּן הַמֶּלֶךְ…"
הכרמים תפסו מקום נכבד בנכסי המלך, שכן הם סיפקו את היין למשתאות המלכוּת והיו מקור לרווחים עבור המלך כתוצאה ממסחר בין סוגי היין השונים.

  • ארמון המלך בירושלים טרם נמצא, אולם לפי המידע בקטע ולפי המתואר בפסוק – מה מאפיין את ארמון המלך ובאיזה מקום בעיר הוא אמור להיות ממוקם?
בריכות מים, גינות ופרדסים
בחפירות רמת רחל נחשפה מערכת מים מורכבת, הכוללת בריכות מים ומאגרים תת-קרקעיים חצובים בסלע, שביניהם...
בריכות מים, גינות ופרדסים
"עָשִׂיתִי לִי בְּרֵכוֹת מָיִם לְהַשְׁקוֹת מֵהֶם יַעַר צוֹמֵחַ עֵצִים."
(ב, ו)

בחפירות רמת רחל נחשפה מערכת מים מורכבת, הכוללת בריכות מים ומאגרים תת-קרקעיים חצובים בסלע, שביניהם מקשרות תעלות. נראה כי מערכת המים לא נבנתה רק לצרכים פונקציונליים אלא גם כדי לספק הנאה. התעלות שנחצבו בסלע קורו בלוחות אבן גדולים, ובין המרזבים יש הפרשי גובה שיצרו מפלי מים קטנים. סביב הבריכות פוזרה אדמה שאינה אופיינית לאזור וכנראה הובאה אליו ממרחקים.

להמשך קריאה

עודד ליפשיץ, הארכאולוג שביצע את החפירות באתר רמת רחל, חושב שמערכת המים פותחה בתקופת השלטון הפרסי בממלכת יהודה. להערכתו, המערכת שימשה להנאתם של שליחי השלטון הפרסי שישבו בארמון הסמוך לבירת ממלכת יהודה.
הנוהג להקים ולטפח גנים לצד ארמונות מוכר היטב מהארמונות של המלכים האשורים, הבבלים והפרסים, ויש לשער שגם מלכי יהודה וישראל נהגו כך.
ליפשיץ מציין שהמילה "פרדס" היא מלה פרסית, וכי שליטי פרס נהגו להתפאר בפרדסים ובגנים שלהם.

  • אף שממצא מערכת המים ברמת רחל מיוחס לתקופה הפרסית ולמקום שונה מהמקום שמתאר קהלת, כיצד אפשר להיעזר בממצא זה כדי להבין את התיאורים של קהלת?
תענוגות היין
פרק ב, בהמשך לקודמו, מספר על התנסויותיו של קהלת. אין כמעט תחום שאותו לא חווה...
תענוגות היין
"תַּרְתִּי בְלִבִּי לִמְשׁוֹךְ בַּיַּיִן אֶת בְּשָׂרִי, וְלִבִּי נֹהֵג בַּחָכְמָה וְלֶאֱחֹז בְּסִכְלוּת עַד אֲשֶׁר אֶרְאֶה אֵי זֶה טוֹב לִבְנֵי הָאָדָם אֲשֶׁר יַעֲשׂוּ תַּחַת הַשָּׁמַיִם מִסְפַּר יְמֵי חַיֵּיהֶם."
(ב, ג)

נערה משקה את גבירה המצרית יין, עולם התנך. כל הזכויות שמורות ל ד"ר יהודה עתי

פרק ב, בהמשך לקודמו, מספר על התנסויותיו של קהלת. אין כמעט תחום שאותו לא חווה כדי למצוא טעם בחייו: חוכמה, הוללות ותענוגות, עשייה ובנייה.
נראה כי קהלת ניסה הכול, אפילו יין ומשתאות יין, אך תוך שהוא מקפיד להישאר פיכח ולא להתמכר לאלכוהול, כך שהוא יכול לסכם את ההתנסות בראש צלול ומסקנתו מהחוויה היא – ריקנות.
כלי אחסון ליין רבים נמצאו בחפירות ארכאולוגיות: קנקנים, כדים ופכיות. השפע מעיד על החלק החשוב שהיה ליין בתפריט בימי קדם.

החיפוש אחר משמעות
השחקן גיל קופטש מציג את משנתו הפילוסופית של קהלת, ויוצא למסע חיפוש אחר משמעות החיים.
החיפוש אחר משמעות
"וּפָנִיתִי אֲנִי לִרְאוֹת חָכְמָה וְהוֹלֵלוֹת וְסִכְלוּת…"
(ב, יב)

השחקן גיל קופטש מציג את משנתו הפילוסופית של קהלת, ויוצא למסע חיפוש אחר משמעות החיים.

  • לפי הסרטון והפרק, באילו תחומים שונים מחפש קהלת משמעות לחיים?
  • לדעתכם, היכן קהלת כן היה מוצא משמעות לחיים אילו היה מחפש שם?
קהלת, מי אתה?
ד"ר מרלה פרנקל, חוקרת מקרא, יוצאת למסע בעקבות זהותו של קהלת. צפו בדקות הראשונות של...
קהלת, מי אתה?
"הִגְדַּלְתִּי מַעֲשָׂי בָּנִיתִי לִי בָּתִּים נָטַעְתִּי לִי כְּרָמִים… כִּי מֶה הָאָדָם שֶׁיָּבוֹא אַחֲרֵי הַמֶּלֶךְ אֵת אֲשֶׁר כְּבָר עָשׂוּהוּ."
(ב, פסוקים ד, יב)

ד"ר מרלה פרנקל, חוקרת מקרא, יוצאת למסע בעקבות זהותו של קהלת.
צפו בדקות הראשונות של הסרטון (עד 4:34).

  • מה מאפיין את קהלת, לפי פרק ב?
  • פרנקל טוענת שקהלת אינו שלמה המלך, ואף לא בן של מלך! מדוע, אם כן, קהלת מציג את עצמו כך?