סגור תצוגת כיתה
הפרק

קריאת המלאך אל אברהם

פסוקים יא-יט

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

ניזכר במתח שבו עצרנו בשיעור הקודם, כאשר אברהם מתכונן לקיים את צו האל. האם יקריב את יצחק או לא?

מבט ראשון

נקרא את פסוקים יא-יט בקול ובהטעמה. נדגיש את הדו-שיח בן אברהם למלאך בקולות שונים. בזמן הקריאה נבקש מהתלמידים לשים לב כמה פעמים המלאך פונה לאברהם.

מבט שני

נשאל את התלמידים:

  • מה המלאך מצווה את אברהם? (לא לפגוע ביצחק)
  • מה הסיבה לכך? (אלוהים כבר הבין כמה רחוק אברהם מוכן ללכת באמונתו, ואין צורך לפגוע ביצחק לשם כך)
  • מה לדעתכם אברהם ויצחק מרגישים כעת? (הקלה)
  • מה אברהם רואה? (איל שנתקע בשיחים בקרניו הגדולות)
  • מה הוא עושה באיל? (מקריב אותו במקום את בנו)
  • מה המלאך אומר לאברהם בפעם השנייה שהוא קורא לו? (שבזכות הנכונות שלו להקריב את בנו אלוהים יברך אותו)
  • באילו דימויים המלאך מתאר את מספרם הרב של צאצאי אברהם? (כמו הכוכבים והחול בשפת הים)

נתבונן בפסיפס המתאר את עקדת יצחק. נבקש מהתלמידים לתאר אילו פרטים מפרטי העקדה הם רואים בפסיפס. נשאל את התלמידים:

  • למה לדעתכם אומנים בכל התקופות בחרו לצייר את עקדת יצחק? (עקדת יצחק היא סיפור מכונן של העם היהודי, היא מלווה אותנו כל השנים)

מבט שלישי

נשאל את התלמידים:

  • מה יכולים היו בני תקופתו של אברהם ללמוד מן העקדה? (ייתכן שסיפור העקדה מסופר כדי ללמד את בני תקופתו של אברהם מה הגבול ואיפה עוצרים. כדי שיבינו את ההבדל בין אלוהי ישראל לאלוהים אחרים: אלוהי ישראל אינו מוכן לקבל קורבנות אדם, אפילו כאשר בני האדם מוכנים להקריב אותם)
  • מה אנחנו יכולים ללמוד מסיפור העקדה? (אברהם היה מוכן ללכת רחוק מאוד למען אמונתו המוחלטת באלוהים, אך אלוהים מלמד אותנו שהקרבה אליו אינה יכולה לבוא דרך קורבנות אדם או מעשים לא מוסריים שכאלה. כדי להיות קרובים לאלוהים, אנחנו צריכים להתנהג במוסריות)

מבט לחיים

עקדת יצחק הסתיימה בעצירתו של אלוהים את אברהם. הוא בעצם אומר לו: "טוב, ראיתי די. הבנתי שאתה מוכן לעשות הכול בשבילי, אבל אין צורך שתמשיך, ויותר מזה – אסור לך להמשיך". נתמקד בשאלה מתי צריך לעצור ומי אחראי שנעצור בזמן.
נבקש מהתלמידים לתאר מצבים לא נעימים או מסוכנים בחייהם שבהם הרגישו שצריך שמישהו יעצור אותם: הלכו בטיול קרוב מדי לשפת הצוק; מסרו יותר מדי פרטים מזהים על עצמם ברשת; צחקו עוד ועוד על ילד אחר אף שראו שזה לא נעים לו וכו'.
נשאל את התלמידים:

  • מה גורם לכם לעצור במצבים האלה? (אדם מבוגר שאסר עליי להמשיך; חבר שדיבר אתי; אני בעצמי הבנתי שזה לא טוב וכו'…)

אנחנו היום לא שומעים את אלוהים ולכן חייבים להיות אחראים על עצמנו. אנחנו לא יכולים להיות בטוחים שאם נעשה דבר לא בסדר, מישהו יעצור אותנו. צריך לשים לב מה לא נעים או פוגע או מסוכן ולדאוג לעצור את זה. אם אנחנו לא בטוחים שנוכל לעצור את זה לבד, עלינו לפנות לאדם מבוגר שיסייע לנו.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: חשנו בהקלה הגדולה בקולו של המלאך המצווה "עצור!" ולמדנו על ההבדל בין אלוהי ישראל לאלוהים אחרים. סיימנו בברכות שמקבל אברהם בזכות נכונותו לשמוע בקולו של אלוהים.
מיומנות: הבנת השימוש בדימויים.
מתודות: צפייה בתמונת הפסיפס מבית אלפא המתאר את עקדת יצחק, ציור ושיחה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
פסיפס מבית הכנסת העתיק בבית אלפא
מתוך ויקיפדיה תוכלו לצייר ציור שלכם בעקבות הסיפור?
פסיפס מבית הכנסת העתיק בבית אלפא

מתוך ויקיפדיה

  • תוכלו לצייר ציור שלכם בעקבות הסיפור?
את בנך יחידך אשר אהבת
בַּפָּסוּק מְצוּיָן גַם "בִּנְךָ", גַם "יְחִידְךָ", גַם "אֲשֶׁר אָהַבְתָּ" וְגַם "יִצְחָק". חֲזַ"ל נִיסוּ לְהָבִין מַדוּעַ...
את בנך יחידך אשר אהבת
"וַיֹּאמֶר קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק וְלֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה, וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ."
(פסוק ב)

איור: shutterstock.com

בַּפָּסוּק מְצוּיָן גַם "בִּנְךָ", גַם "יְחִידְךָ", גַם "אֲשֶׁר אָהַבְתָּ" וְגַם "יִצְחָק".
חֲזַ"ל נִיסוּ לְהָבִין מַדוּעַ הַפֵּירוּט וְהַחֲזָרָה.

לקריאת המדרש

וַיֹּאמֶר קַח נָא אֶת בִּנְךָ…"
אָמַר אַבְרָהָם: שְׁנֵי בָּנִים יֵשׁ לִי, וְאֵינִי יוֹדֵעַ עַל אֵיזֶה בֵּן אַתָה אוֹמֵר לִי "קַח נָא".
אמר לו: "אֶת יְחִידְךָ".
אָמַר אַבְרָהָם: זֶה יָחִיד לְאִמוֹ וְזֶה יָחִיד לְאִמוֹ.
אמר לו: "אֲשֶׁר אָהַבְתָּ".
אָמַר אַבְרָהָם: לְזֶה אֲנִי אוֹהֵב וּלְזֶה אֲנִי אוֹהֵב.
אָמַר לוֹ הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: "אֶת יִצְחָק".

(מתוך מדרש אגדה לבראשית כב)

  • אֵיזוֹ דְמוּת שֶׁל אַבָּא עוֹלָה מֵהַמִדְרָשׁ?
אל תשלח ידך אל הנער!
כַּאֲשֶׁר אַבְרָהָם הָיָה מַמָשׁ קָרוֹב לַעֲשׂוֹת אֶת הַמַעֲשֶׂה, יָצָא מַלְאָךְ מֵהַשָׁמַיִים וְקָרָא: "אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ...
אל תשלח ידך אל הנער!
"וַיֹּאמֶר אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר וְאַל תַּעַשׂ לוֹ מְאוּמָּה, כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ מִמֶּנִּי."
(פסוק יב)

דומניצ'ינו, עקדת יצחק, המאה ה-16, מאוסף מוזיאון פראדו, ספרד

כַּאֲשֶׁר אַבְרָהָם הָיָה מַמָשׁ קָרוֹב לַעֲשׂוֹת אֶת הַמַעֲשֶׂה, יָצָא מַלְאָךְ מֵהַשָׁמַיִים וְקָרָא: "אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר"!

  • הַסְבִּירוּ אֶת דִבְרֵי הַמַלְאָךְ.
  • מַדוּעַ עָצַר הַמַלְאָךְ אֶת אַבְרָהָם?
עקדת יצחק
מִצִיוּרִי הַתַנַ"ךְ שֶׁל גוּסְטַב דוֹרֶה, צַיָיר צָרְפָתִי בֶּן הַמֵאָה הַ-19. הַתְמוּנָה מְתָאֶרֶת אֶת אַבְרָהָם וְאֶת...
עקדת יצחק
"וַיָּבֹאוּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר לוֹ הָאֱלֹהִים וַיִּבֶן שָׁם אַבְרָהָם אֶת הַמִּזְבֵּחַ וַיַּעֲרֹךְ אֶת הָעֵצִים, וַיַּעֲקֹד אֶת יִצְחָק בְּנוֹ וַיָּשֶׂם אֹתוֹ עַל הַמִּזְבֵּחַ מִמַּעַל לָעֵצִים."
(פסוק ט)

מִצִיוּרִי הַתַנַ"ךְ שֶׁל גוּסְטַב דוֹרֶה, צַיָיר צָרְפָתִי בֶּן הַמֵאָה הַ-19. הַתְמוּנָה מְתָאֶרֶת אֶת אַבְרָהָם וְאֶת יִצְחָק בְּדַרְכָּם לָעֲקֵדָה: "וַיִּקַּח אַבְרָהָם אֶת עֲצֵי הָעֹלָה וַיָּשֶׂם עַל יִצְחָק בְּנוֹ"

 

לַסִיפּוּר הַמוּכָּר הַמְסוּפָּר בְּפֶרֶק כב קוֹרְאִים כּוּלָם "עֲקֵדַת יִצְחָק".
אֲנָשִׁים שֶׁמִתְפַּלְלִים קוֹרְאִים אֶת הַסִיפּוּר הַזֶה בְּכָל בּוֹקֶר לִפְנֵי תְפִילַת שַׁחֲרִית (תְפִילַת הַבּוֹקֶר).
וּמָה פֵּירוּשׁ הַמִילָה "עֲקֵדָה"?
לַעֲקוֹד – לִקְשׁוֹר אֶת הַיָדַיִים וְהָרַגְלַיִים, לִכְבּוֹל.

  • הַסְבִּירוּ אֶת שֵׁם הַסִיפּוּר "עֲקֵדַת יִצְחָק".

עקדת יצחק בפסיפס
  פְּסֵיפָס – יְצִירָה הַמוּרְכֶּבֶת מֵאֲבָנִים קְטַנוֹת בִּצְבָעִים שׁוֹנִים, שֶׁאוֹתָן מַדְבִּיקִים עַל מִשְׁטָח. אוֹמָנוּת הַפְּסֵיפָס...
עקדת יצחק בפסיפס
"וַיֹּאמֶר אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר וְאַל תַּעַשׂ לוֹ מְאוּמָּה, כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ מִמֶּנִּי."
(פסוק יב)

רצפת הפסיפס בבית הכנסת בבית אלפא ובה מתוארת עקדת יצחק. צילום מתוך ויקישיתוף

מבט מרחוק על רצפת הפסיפס בבית הכנסת בבית אלפא. Konrad Summers, at flickr, CC BY-SA 2.0

 

פְּסֵיפָס – יְצִירָה הַמוּרְכֶּבֶת מֵאֲבָנִים קְטַנוֹת בִּצְבָעִים שׁוֹנִים, שֶׁאוֹתָן מַדְבִּיקִים עַל מִשְׁטָח.
אוֹמָנוּת הַפְּסֵיפָס עַתִיקָה מְאוֹד, וְהִיא הָיְיתָה מְקוּבֶּלֶת בְּמִבְנֵי צִיבּוּר גְדוֹלִים בְּכָל הָעוֹלָם (בָּתֵי תְפִילָה, אַרְמוֹנוֹת מְלָכִים וְעוֹד).
קָטַע מַרִצְפַּת פְּסֵיפָס שֶׁנִמְצָאָה בַּחֲפִירוֹת אַרְכֵאוֹלוֹגִיוֹת בְּבֵית כְּנֶסֶת עַתִיק לְיַד קִיבּוּץ בַּיִת אַלְפָא, מְתָאֵר אֶת סִיפּוּר עֲקֵדַת יִצְחָק.

להמשך קריאה

בְּצַד שְׂמֹאל – מִזְבֵּחַ וּלְצִידוֹ אַבְרָהָם הָאוֹחֵז בְּיִצְחָק.
בַּמֶרְכָּז – אַיִיל קָשׁוּר בְּחֶבֶל אֶל עֵץ, לְצִידוֹ הַכִּיתוּב מִן הַמִקְרָא " וְהִנֵּה אַיִל" (פָּסוּק יג).
מֵעָלָיו מוֹפִיעַ יִיצוּג שֶׁל אֱלוֹהִים, הַמְתוֹאָר כְּשֶׁמֶשׁ שֶׁמִמֶנָה יוֹצֵאת כַּף יָד וּמִתַחְתֶיהָ כְּתוּבוֹת מִילוֹתָיו שֶׁל הָאֵל: "אַל תִשְׁלַח" (פָּסוּק יב).
בְּצַד יָמִין – נַעֲרֵי אַבְרָהָם עִם הַחֲמוֹר.

  • נַסוּ לְזַהוֹת אֶת חֶלְקֵי הַפְּסֵיפָס הַמְתוֹאָרִים בַּהֶסְבֵּר.
  • מָה הַיִתְרוֹנוֹת שֶׁל יְצִירַת פְּסֵיפָס בִּמְקוֹמוֹת צִיבּוּרִיִים גְדוֹלִים, וּבְיִיחוּד עַל רְצָפוֹת, בְּהַשְׁוָואָה לְצִיוּרִים?
אברהם ויצחק
אוֹמָנִים רַבִּים צִיְירוּ בְּהַשְׁרָאַת סִיפּוּר "עֲקֵדַת יִצְחָק". בְּרוֹב הַצִיוּרִים מוֹפִיעַ הָרֶגַע הַדְרָמָטִי שֶׁבּוֹ הַמַלְאָךְ עוֹצֵר...
אברהם ויצחק
"וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה אַיִל אַחַר נֶאֱחַז בַּסְּבַךְ בְּקַרְנָיו, וַיֵּלֶךְ אַבְרָהָם וַיִּקַּח אֶת הָאַיִל וַיַּעֲלֵהוּ לְעֹלָה תַּחַת בְּנוֹ."
(פסוק יג)

פריץ פן אוהדה, ניסיונו של אברהם, המאה ה-19, מתוך ויקישיתוף

אוֹמָנִים רַבִּים צִיְירוּ בְּהַשְׁרָאַת סִיפּוּר "עֲקֵדַת יִצְחָק". בְּרוֹב הַצִיוּרִים מוֹפִיעַ הָרֶגַע הַדְרָמָטִי שֶׁבּוֹ הַמַלְאָךְ עוֹצֵר אֶת אַבְרָהָם וּמַרְאֶה לוֹ אֶת הָאַיִיל שֶׁבַּסְבַךְ. בַּיְצִירָה הַזֹאת הִתְמַקֵד הָאוֹמָן בָּרְגָשׁוֹת שֶׁל אַבְרָהָם כְּלַפֵּי בְּנוֹ.

 

  • לְפִי הַיְצִירָה, אֵיזוֹ מַעֲרֶכֶת יְחָסִים יֵשׁ בֵּין אַבְרָהָם לְבֵין יִצְחָק? כֵּיצַד מְבַטֵא זֹאת הָאוֹמָן?
באר שבע
בְּאֵר שֶׁבַע הִיא הַמָקוֹם שֶׁמִמֶנוּ מַתְחִיל סִיפּוּר הָעֲקֵדָה, וְשָׁם הוּא גַם נִגְמָר. הָעִיר בְּאֵר שֶׁבַע...
באר שבע
"וַיָּשָׁב אַבְרָהָם אֶל נְעָרָיו וַיָּקֻמוּ וַיֵּלְכוּ יַחְדָּו אֶל בְּאֵר שָׁבַע, וַיֵּשֶׁב אַבְרָהָם בִּבְאֵר שָׁבַע."
(פסוק יט)

תֵל בְּאֵר שֶׁבַע הַמִקְרָאִית, צילום: רון פלד

בְּאֵר שֶׁבַע הִיא הַמָקוֹם שֶׁמִמֶנוּ מַתְחִיל סִיפּוּר הָעֲקֵדָה, וְשָׁם הוּא גַם נִגְמָר.
הָעִיר בְּאֵר שֶׁבַע מוּזְכֶּרֶת פְּעָמִים רַבּוֹת בְּמִקְרָא, וְהִיא קְשׁוּרָה לִשְׁלוֹשֶׁת הָאָבוֹת. הַהֶסְבֵּר לַשֵׁם "בְּאֵר שֶׁבַע" נִיתַן בְּסִיפּוּר הַבְּרִית בֵּין אַבְרָהָם לְבֵין אֲבִימֶלֶךְ מָלַךְ גְרָר, וּלְפִיו "שֶׁבַע" מִלְשׁוֹן שְׁבוּעַת נֶאֱמָנוּת.
עִם הַשָׁנִים נֶעֶשְׂתָה בְּאֵר שֶׁבַע עִיר גְדוֹלָה וַחֲשׁוּבָה בְּמַמְלֶכֶת יְהוּדָה.

  • מָה הִשְׁתָנָה בַּיְחָסִים בֵּין אַבְרָהָם וְיִצְחָק לְאַחַר הָעֲקֵדָה – הֵיעָזְרוּ בְּפָסוּק יֵט, מִי אֵינוֹ מוּזְכָּר בַּפָּסוּק וּמָה זֶה יָכוֹל לְלַמֵד אוֹתָנוּ?
ארץ המורייה
אֵין יוֹדְעִים בְּוַוָדאוּת מַה מְקוֹמוֹ שֶׁל הַר הַמוֹרִיָה. עַל פִּי הַמָסוֹרֶת, הָהָר מְמוּקָם בִּירוּשָׁלַיִם, בַּמָקוֹם...
ארץ המורייה
"וַיֹּאמֶר קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק וְלֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה…"
(פסוק ב)

הַר הַבַּיִת, אַחַד הַמְקוֹמוֹת שֶׁחוֹקְרִים מְזַהִים עִם הַר הַמוֹרִיָה. צילום: Godot13, Palestine-2013(2)-Aerial-Jerusalem-Temple Mount, CC BY-SA 4.0

אֵין יוֹדְעִים בְּוַוָדאוּת מַה מְקוֹמוֹ שֶׁל הַר הַמוֹרִיָה. עַל פִּי הַמָסוֹרֶת, הָהָר מְמוּקָם בִּירוּשָׁלַיִם, בַּמָקוֹם שֶׁבּוֹ בָּנָה שְׁלֹמֹה אֶת בֵּית הַמִקְדָשׁ.
בְּסִיפּוּר הָעֲקֵדָה מְסוּפָּר שֶׁאַבְרָהָם הָלַךְ בְּמֶשֶׁךְ שְׁלוֹשָׁה יָמִים מִבְּאֵר שֶׁבַע לְאֶרֶץ הַמוֹרִיָה. וְאָכֵן הַמֶרְחָק בֵּין בְּאֵר שֶׁבַע לִירוּשָׁלַיִם הוּא כְּ-90 ק"מ – מֶרְחָק שֶׁאֶפְשָׁר לַעֲבוֹר  בִּשְׁלוֹשָׁה יְמֵי הֲלִיכָה.
לְטַעֲנַת הַשׁוֹמְרוֹנִים, הַמַאֲמִינִים שֶׁהַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָאֲמִיתִיִים, הַר הַמוֹרִיָה הוּא הַר גְרִיזִים, הָהָר הַמְקוּדָשׁ לָהֶם.

  • הַאִם יוֹדְעִים הֵיכָן הוּא הַר הַמוֹרִיָה?
איה השה לעולה?
בְּמַהֲלַךְ הַהֲלִיכָה שָׁאַל לְפֶתַע יִצְחָק אֶת אַבְרָהָם: "וְאַיֵּה הַשֶּׂה לְעֹלָה"?כְּלוֹמַר: אֵיפֹה הַחַיָה שֶׁאוֹתָה נַעֲלֶה קוֹרְבָּן...
איה השה לעולה?
"וַיִּקַּח אַבְרָהָם אֶת עֲצֵי הָעֹלָה וַיָּשֶׂם עַל יִצְחָק בְּנוֹ וַיִּקַּח בְּיָדוֹ אֶת הָאֵשׁ וְאֶת הַמַּאֲכֶלֶת וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו. וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל אַבְרָהָם אָבִיו וַיֹּאמֶר: אָבִי, וַיֹּאמֶר: הִנֶּנִּי בְנִי, וַיֹּאמֶר: הִנֵּה הָאֵשׁ וְהָעֵצִים, וְאַיֵּה הַשֶּׂה לְעֹלָה."
(פסוקים ו-ז)

שה. צילום: Andreas Praefcke. Wechselburg Lettner, CC BY 3.0

שיחזור המזבח מבאר שבע. gugganij, Tel Be'er Sheva Altar, CC BY 3.0

בְּמַהֲלַךְ הַהֲלִיכָה שָׁאַל לְפֶתַע יִצְחָק אֶת אַבְרָהָם: "וְאַיֵּה הַשֶּׂה לְעֹלָה"?
כְּלוֹמַר: אֵיפֹה הַחַיָה שֶׁאוֹתָה נַעֲלֶה קוֹרְבָּן לֶאֱלוֹהִים?
הַעֲלָאַת קוֹרְבָּנוֹת לָאַלִים הָיְיתָה דָבָר מְקוּבָּל בָּעֵת הָעַתִיקָה. אֲנַחְנוּ קוֹרְאִים עַל כָּךָ גַם בַּתַנַ"ךְ וְגַם בַּמְקוֹרוֹת נוֹסָפִים.
מִמְצָאִים אַרְכֵאוֹלוֹגִיִים שֶׁל מִזְבְּחוֹת אֶבֶן, מַצְבִּיעִים שֶׁהָיוּ מַקְרִיבִים בַּעֲלֵי חַיִים עַל מִזְבְּחוֹת.
יִצְחָק, שֶׁהָיָה רָגִיל כַּנִרְאֶה לְהַעֲלָאַת קוֹרְבָּנוֹת, הִתְפַּלֵא שֶׁאֵין בַּעַל חַיִים שֶׁאוֹתוֹ יַעֲלוּ קוֹרְבָּן.

  • מָה מְלַמְדִים אוֹתָנוּ הַמִזְבְּחוֹת שֶׁנִמְצְאוּ בַּחֲפִירוֹת אַרְכֵאוֹלוֹגִיוֹת?
איל נאחז בסבך
כַּמָה עוּבְדוֹת מְעַנְיְינוֹת עַל הָאַיִל: 1. הָאַיִל הוא כֶּבֶשׂ זָכָר בּוֹגֵר. הַזָכָר גָדוֹל מֵהַנְקֵבָה (הַכִּבְשָׂה)...
איל נאחז בסבך
"וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה אַיִל אַחַר נֶאֱחַז בַּסְּבַךְ בְּקַרְנָיו, וַיֵּלֶךְ אַבְרָהָם וַיִּקַּח אֶת הָאַיִל וַיַּעֲלֵהוּ לְעֹלָה תַּחַת בְּנוֹ."
(פסוק יג)

אַיִל. צילום: Frank Vincentz , Haltern CC BY 3.0

כַּמָה עוּבְדוֹת מְעַנְיְינוֹת עַל הָאַיִל:

1. הָאַיִל הוא כֶּבֶשׂ זָכָר בּוֹגֵר. הַזָכָר גָדוֹל מֵהַנְקֵבָה (הַכִּבְשָׂה) וְיֵשׁ לוֹ קַרְנַיִים אֲרוּכּוֹת וּמְסוּלְסָלוֹת.

2. הָאַיִל יָכוֹל לְהַגִיעַ לַמִשְׁקָל שֶׁל 100 קִילוֹגְרָמִים, וְתוֹחֶלֶת חַיָיו כְּ-15 שָׁנָה.

3. בְּקַרְנֵי הָאַיִל מִשְׁתַמְשִׁים לַהֲכָנַת שׁוֹפָרוֹת, שֶׁבָּהֶם תוֹקְעִים בְּרֹאשׁ הַשָׁנָה וּבְיוֹם הַכִּיפּוּרִים. יֵשׁ הַטוֹעֲנִים כִּי תוֹקְעִים דַוְוקָא בַּשׁוֹפָר הֶעָשׂוּי מִקַרְנֵי אַיִל, כְּדֵי לִזְכּוֹר אֶת סִיפּוּר הָעֲקֵדָה וְאֶת רָמַת הָאֱמוּנָה שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ.

 

  • עַל פִּי הַהֶסְבֵּר, מַדוּעַ מְכִינִים שׁוֹפָרוֹת דַוְוקָא מִקַרְנַיִים שֶׁל אַיִל?

ניסיון
הַסוֹפֵר אֶפְרַיִם סִידוֹן מְסַפֵּר בַּחֲרוּזִים אֶת סִיפּוּר עֲקֵדַת יִצְחָק, וְדָנִי קֶרְמָן מְאַיֵיר אֶת הַסִיפּוּר.  
ניסיון
"וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו: אַבְרָהָם, וַיֹּאמֶר: הִנֵּנִי."
(פסוק א)

הַסוֹפֵר אֶפְרַיִם סִידוֹן מְסַפֵּר בַּחֲרוּזִים אֶת סִיפּוּר עֲקֵדַת יִצְחָק, וְדָנִי קֶרְמָן מְאַיֵיר אֶת הַסִיפּוּר.

 

  • בִּתְחִילַת הַסִיפּוּר נֶאֱמַר שֶׁאֱלוֹהִים נִיסָה אֶת אַבְרָהָם, הֶעֱמִיד אוֹתוֹ בְּנִיסָיוֹן.
    מָה הוּא הַנִיסָיוֹן? מָה אֱלוֹהִים רָצָה לִבְדוֹק?

    אֵיךְ הֲיִיתֶם מַרְגִישִׁים אִם הֲיִיתֶם קוֹרְאִים אֶת הַסִיפּוּר בְּלִי לָדַעַת שֶׁזֶה נִיסָיוֹן?

קרדיט: תנ"ך בחרוזים – סדום ועמורה, הגר וישמעאל ועקידת יצחק/כאן חינוכית, 2013