סגור תצוגת כיתה
הפרק

שכינה

פרק מ, לג-לח

שיעור רביעי מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נפתח את השיעור בחידון אתרים קצר: נציג לתלמידים תמונות של הכותל, כיפת הסלע, משכן הכנסת, מוזיאון ישראל, הר הרצל, יד ושם ומערת המכפלה.
התלמידים יצטרכו לזהות את המקומות, התלמיד שיזהה ראשון את המקום יקבל נקודה. המנצח הוא מי שצבר את מרב הנקודות.
נשאל את התלמידים:

  • יש דבר משותף לכל האתרים שראיתם?
  • מה ההבדל בין המקומות?

כמה מהאתרים נחשבים קדושים לפי המסורת היהודית, ואתרים אחרים נחשבים קדושים או מיוחדים וחשובים מאוד בתרבות הישראלית. היום נדבר על אחד המקומות הקדושים ביותר שהיו לעם ישראל – המשכן.
המשכן נחשב לביתו של האל (אף שהאל בוודאי אינו צריך בית, כמופיע לרוב אצל הנביאים). נשאל את התלמידים:

  • למה בונים בית לאלוהים?
  • איך אפשר לעשות כזה דבר?
  • איך נראה לדעתכם הבית של אלוהים?

נציע לתלמידים לצייר את בית האלוהים כפי שהם מדמיינים אותו.

מבט ראשון

לפני הקריאה נבקש מהתלמידים לחפש משפט שחוזר פעמיים בפסוקים. נקרין על הלוח את פסוקים לג-לח בפרק מ ונקרא בקול את הפסוקים. נזהה ונדגיש על הלוח את המשפט החוזר: "וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן". נשאל את התלמידים:

  • מה לדעתכם מתואר בפסוק זה?
  • למה לדעתכם הדברים נאמרים פעמיים?

מבט שני

נבין את משמעות המילה 'משכן'. נכתוב על הלוח את המילים: שכינה, משכן ואוהל מועד. ונשאל את התלמידים למשמעותן.

  • 'משכן' בא מהפועל לשכון – מי שוכן בתוך המשכן? (האל)

השכינה היא הנוכחות של האל בתוך העולם שלנו.
ואוהל מועד הוא האוהל שבו מתוועדים – נפגשים. אלוהים נפגש באוהל עם משה ודרכו נפגש גם עִם עַם ישראל.
המשכן הוא המקום שבו האל פוגש את האדם.
בפרקים הקודמים תוארה בניית המשכן. למשכן היו שני תפקידים עיקריים: הוא היה המקום שבו התגלה ה' למשה בזמן הנדודים במדבר, והמקום שבו נעשתה עבודת הקודש של הכוהנים, שעיקרה – הקורבנות. המשכן היה ממוקם במרכז מחנה ישראל – גם בזמן החניה וגם במהלך מסעיהם. המשכן היה עשוי עצי שיטים מצופים זהב, וחלקו העליון היה מכוסה יריעות של עורות עיזים, אילים ותחשים. המשכן עמד בתוך חצר מגודרת, והכניסה הייתה מכוסה מסך רקום וצבעוני. בחצר עמדו מזבח העולה והכיור. למשכן עצמו היו שני חלקים: קודש וקודש הקודשים, ופרוכת צבעונית רקומה הבדילה ביניהם. בקודש הקודשים עמד ארון הברית. בארון הונחו לוחות הברית שקיבל משה בהר סיני. בחלק הקדמי של המשכן, שנקרא קודש, עמדו שולחן לחם הפנים, מנורת הזהב, ומזבח הזהב. המשכן הגיע עם בני ישראל לארץ, ושכן זמן מה בעיר שילה, ואחר כך בקריית יערים, שם נשאר עד שהעלה דוד המלך את ארון ה' לירושלים.
נקרין על הלוח תמונה של המשכן.

כאשר סיימו משה והעם לבנות את המשכן קרה דבר מיוחד מאוד – כבוד ה' מילא את המשכן. נשאל את התלמידים:

  • איך ידעו משה ובני ישראל שכבוד ה' מילא את המשכן? (כי הענן היה על אוהל מועד)

נוסף לכך שהענן סימל מתי אלוהים נמצא במשכן, הוא סימן גם מתי לעצור ומתי להמשיך במסע.

  • כיצד סימן הענן על העצירות ועל הנסיעות? (כשהענן ירד על המשכן – עצרו ונשארו במקום עד שהוא עלה שוב למעלה, ואז המשיכו במסע)
  • איך ראו בני ישראל את הענן בלילה? (בלילה הוא הפך לעמוד אש)

כדי להמחיש את מה שקראנו נצייר עם התלמידים תמונות על שלושה שקפים: על השקף הראשון נצייר את המשכן, ועל שני השקפים הנוספים יצטרכו התלמידים להוסיף את שני המצבים שלו – בשקף אחד הענן מכסה את המשכן ובני ישראל חונים סביבו, ובשני הענן עולה מהמשכן ובני ישראל נוסעים.
לחלופין אפשר להמחיש זאת באמצעות התלמידים עצמם – נציב בכיתה שולחן שיסמל את המשכן, ומפת שולחן שתוחזק בידי ארבעה תלמידים מארבע קצותיה, תייצג את הענן. כל תלמידי הכיתה יעמדו סביב למפה כאשר היא מונחת על השולחן, אולם ברגע שארבעת התלמידים ירימו את המפה, יתקדמו שאר התלמידים יחד, יישאו עמם את השולחן המייצג את המשכן ויעצרו רק כאשר המפה שוב תונח על השולחן.

מבט שלישי

למדנו על השראת השכינה של אלוהים על כל בני ישראל במשכן. ננסה לחשוב יחד מה הקשר בין השיעור הזה לשלושת השיעורים הקודמים, שבהם תיארנו את מעמד הורדת הלוחות השניים – בשני המקרים השכינה שורה על בני האנוש.
נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). דף העבודה מכיל תמונות של ענן, המילה 'אלוהים', תמונות של משה ותמונות של בני ישראל. התלמידים יתאימו כל תמונה לשני פסוקים – אחד מפרק לד (מעמד הר סיני), ואחד מפרק מ (סיום בניית המשכן).
בשלב השני ידביקו התלמידים כל תמונה במקום המתאים לה בכל אחד מן המקרים – בהר סיני (על ההר או לידו) או באוהל מועד (על האוהל או בתוך האוהל). אם הכיתה מתוקשבת אפשר להקרין את התמונות ולהזמין נציגים ללוח להזיז את התמונות בגזירה והדבקה או בגרירה.

נסכם את ההשוואה בין שתי השראות השכינה – בהר סיני ובמשכן:
במעמד הר סיני אלוהים יורד אל הר סיני, ומשה עולה להר. העם עומדים מרחוק.
בסיום בניית המשכן הענן על אוהל מועד וכבוד ה' בתוכו. משה, כמו שאר העם, אינו יכול להיכנס, וכל העם רואים את הענן המייצג את השכנת אלוהים בתוכם ממש.
המשכן הוא מקום המפגש בין האדם לאלוהים.

  • למה לדעתכם האדם צריך שיהיה לו מקום לפגוש את האל?

ננסה לחשוב על סיבות ונדגיש שדווקא מכיוון שאלוהים מופשט, יכול לעזור לאדם שלפחות יהיה לו מקום שבתוכו רוח האל שורה, גם אם אין לו דמות וגוף.

מבט לחיים

נפתח שיח בכיתה על מקומות חשובים לנו מאוד, מדוע הם חשובים ומה הרלוונטיות שלהם לחיינו. מתוך השיח נצא למשימת צילום.
נשאל את התלמידים:

  • מהו מקום קדוש בעיניכם?
  • מה הופך אצלנו מקום ל"משכן"?
  • מה המשכן שלנו היום – של החברה שלנו באופן כללי ושלכם באופן אישי?

נערוך תחרות צילום: נחלק את התלמידים לזוגות או לקבוצות ונטיל עליהם משימה לצלם מקום חשוב מאוד בעיניהם, בסביבה הקרובה שלהם. מקום שיש בו רוח, מפגש, "שכינה", כפי שלמדנו בשיעור.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו את המושגים 'קודש', 'שכינה' ו'משכן' וקשרנו בין שתי השראות השכינה שעליהן למדנו ביחידה.
מיומנויות: איתרנו מידע בפסוקים והשווינו בין שני מקרים דומים במקרא.
מתודות: ציור בית האלוהים כפי שמדמיינים אותו, צפייה בתמונה של המשכן, השוואה בין השראת השכינה במעמד הר סיני להשראת השכינה בעת סיום בניית המשכן באמצעות תמונות, משימת צילום.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
תמונות האתרים
תמונות האתרים

Beny Shlevich - נוצר על ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 3.0

מוזיאון ישראל מאת Original uploader was אסף.צ at he.wikipedia - Transfered from he.wikipedia, CC BY-SA 3.0

הר הרצל: מאת צילום: ד"ר אבישי טייכר, CC BY 2.5

יד ושם מאת Juandev - נוצר על ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 3.0

מערת המכפלה מאת Ooman - נוצר על ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 3.0

המשכן
מתוך ויקיפדיה כיצד נראה המשכן?
המשכן
"וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן". (פסוק לד)

מתוך ויקיפדיה

  • כיצד נראה המשכן?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
סוד הסליחה
"וַיַּעֲבֹר ה' עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא…"אמר רבי יוחנן: הדבר מלמד אותנו שהתעטף הקדוש ברוך הוא כשליח...
סוד הסליחה
"וַיַּעֲבֹר ה' עַל פָּנָיו, וַיִּקְרָא: ה' ה' אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת."
(לד, ו)

סידור תפילה ישראלי. הוצאת ידיעות אחרונות © כל הזכויות שמורות

"וַיַּעֲבֹר ה' עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא…"
אמר רבי יוחנן: הדבר מלמד אותנו שהתעטף הקדוש ברוך הוא כשליח ציבור, והראה למשה את סדר התפילה.
אמר לו: בכל פעם שעם ישראל חוטאים – יִתְפַּלְּלוּ לפני בסדר הזה, ואני מוחל להם.

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת ראש השנה, דף יז, עמוד ב)

  • לפי המדרש, כיצד יכול העם לכפר על חטאיו?
קרני הוד
"וַיְהִי בְּרֶדֶת מֹשֶׁה מֵהַר סִינַי… וּמֹשֶׁה לֹא יָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ"מִנַּיִן זכה...
קרני הוד
"וַיְהִי בְּרֶדֶת מֹשֶׁה מֵהַר סִינַי וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיַד מֹשֶׁה בְּרִדְתּוֹ מִן הָהָר, וּמֹשֶׁה לֹא יָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ."
(לד, כט)

shutterstock.com

"וַיְהִי בְּרֶדֶת מֹשֶׁה מֵהַר סִינַי… וּמֹשֶׁה לֹא יָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ"
מִנַּיִן זכה משה לקרני ההוד?
אמרו רבותינו זיכרונם לברכה:
מן המערה, שנאמר: "וְהָיָה בַּעֲבֹר כְּבֹדִי וְשַׂמְתִּיךָ בְּנִקְרַת הַצּוּר" (שמות לג, כב).
נתן הקדוש ברוך הוא את כף ידו עליו, ומשם זכה לקרני ההוד.
ויש אומרים:
שבשעה שהיה הקדוש ברוך הוא מלמד את משה תורה, מניצוצות שיצאו מפי הַשְּׁכִינָה נָטַל את קרני ההוד.

(עיבוד. על פי: מדרש תנחומא, שמות לד, סימן לז)

  • לפי המדרש, מה מקור קרני ההוד של משה?
עשרת הדברים
"עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים" שעליהם מדובר בפסוק הם עשרת הַדִּבְּרוֹת (הציוויים) שניתנו לבני ישראל במעמד הר סיני....
עשרת הדברים
"וַיְהִי שָׁם עִם ה' אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה לֶחֶם לֹא אָכַל וּמַיִם לֹא שָׁתָה, וַיִּכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת אֵת דִּבְרֵי הַבְּרִית עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים."
(לד, כח)

איור של עשרת הדיברות. shutterstock.com

"עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים" שעליהם מדובר בפסוק הם עשרת הַדִּבְּרוֹת (הציוויים) שניתנו לבני ישראל במעמד הר סיני.
היום משתמשים לעיתים בביטוי "עשרת הַדִּבְּרוֹת" גם בהשאלה, כדי לתאר ולמנות כללי יסוד או עקרונות חשובים בנושא מסוים.

  • מה הם "עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים" החשובים ביותר לקיום חברה, לדעתכם?
יג מידות
יג מידות – 13 מידות האל (13 מידות הרחמים שבהן מתאפיין אלוהים). יש כמה שיטות...
יג מידות
"...אֵל רַחוּם וְחַנּוּן, אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת. נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים נֹשֵׂא עָוֺן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה, וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה פֹּקֵד עֲוֺן אָבוֹת עַל בָּנִים וְעַל בְּנֵי בָנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים."
(לד, ו-ז)

יג מידות – 13 מידות האל (13 מידות הרחמים שבהן מתאפיין אלוהים).
יש כמה שיטות והצעות כיצד לחלק את הפסוקים ל-13 מידות.
על המידות הללו נכתבו פיוטים רבים, והן מוזכרות בתפילות כדי לעורר את רחמיו של אלוהים: בתפילת שחרית ובתפילת מנחה, בסליחות ובימי צום, בתקופות שונות (בחודש אלול, בעשרת ימי תשובה ובימי בֵּין הַמְּצָרִים). בתפילות יום כיפור מוזכרות מידות האל בכל תפילה.

  • נסו למצוא בפסוקים ו-ז את יג מידות הרחמים של האל.
קרני אור
ביצירה של גוסטב דורה מתואר משה כאשר מראשו יוצאות שתי קרני אור. תיאור זה מבוסס...
קרני אור
"וַיְהִי בְּרֶדֶת מֹשֶׁה מֵהַר סִינַי וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיַד מֹשֶׁה בְּרִדְתּוֹ מִן הָהָר, וּמֹשֶׁה לֹא יָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ."
(לד, כט)

קרן עור פניו – משה יורד מההר. מציורי התנ"ך של גוסטב דורה.

ביצירה של גוסטב דורה מתואר משה כאשר מראשו יוצאות שתי קרני אור. תיאור זה מבוסס על תרגום שגוי של פסוק כט (ליוונית) – המילה "קָרַן" ("קָרַן עוֹר פָּנָיו") תורגמה בטעות לקֶרֶן.
יצירות אומנות רבות התבססו על התרגום של התנ"ך, והדבר בא לידי ביטוי בתיאורים של משה באומנות כבעל קרניים, כמו בפסלו של האומן מיכלאנג'לו. בשונה מפסלו של מיכלאנג'לו, שבו קרניו של משה נראות כקרני חיה ממש, הקרניים ביצירה של גוסטב דורה מתוארות כקרני אור, ובכך מתקרבות יותר למשמעות המקורית של הטקסט.

מבוסס על המידע מתוך אתר מקראנט

  • כיצד המחיש גוסטב דורה את גודל המעמד? באילו אמצעים השתמש לצורך כך?
הרבה זמן להיות לבד
השיר "ארבעים יום וארבעים לילה" של היוצר עמיר בניון מתאר את בדידותו של משה על...
הרבה זמן להיות לבד
"וַיְהִי שָׁם עִם ה' אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה לֶחֶם לֹא אָכַל וּמַיִם לֹא שָׁתָה, וַיִּכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת אֵת דִּבְרֵי הַבְּרִית עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים."
(לד, כח)

השיר "ארבעים יום וארבעים לילה" של היוצר עמיר בניון מתאר את בדידותו של משה על הר סיני.

למילות השיר

ארבעים יום וארבעים לילה
מילים ולחן: עמיר בניון

ארבעים יום וארבעים לילה
הרבה זמן למעלה להיות לבד
ואין איתך עוד אף אחד כמוך עוד,
אפילו לא אתה

© כל הזכויות שמורות למחבר.

  • האזינו לשיר. באילו אמצעים משתמש הזמר כדי להדגיש את הבדידות של משה ואת משך השהות הארוך לבד?
הר סיני
הר סיני הוא ההר שעליו ניתנה התורה, ועליו עלה משה לאחר חטא העגל כדי לבקש...
הר סיני
"וֶהְיֵה נָכוֹן לַבֹּקֶר, וְעָלִיתָ בַבֹּקֶר אֶל הַר סִינַי וְנִצַּבְתָּ לִי שָׁם עַל רֹאשׁ הָהָר."
(לד, ב)

ג’בל מוסא, צילום: Wilson44691 מוויקיפדיה האנגלית

הר סיני הוא ההר שעליו ניתנה התורה, ועליו עלה משה לאחר חטא העגל כדי לבקש את סליחת האל ולקבל את הלוחות השניים.
לפי המסופר בתורה, בני ישראל חנו מול ההר ומשה עלה אל ראשו. כאשר ירד, העביר לעם את עשרת הדיברות שהאל מסר לו עבורם. למרגלות ההר התרחש גם חטא העגל.

להמשך קריאה

להר כמה שמות: הר סיני, הר חורב, הר האלוהים, הר פארן.
איננו יודעים בוודאות היכן נמצא הר סיני, משום שבמקרא לא מצוין מיקומו המדויק.
החוקרים הציעו הצעות שונות לזיהוי ההר, הקשורות למסלול הנדודים של בני ישראל במדבר. חלק מהחוקרים סבורים שהר סיני הוא גַ'אבֶּל הילאל שבצפון סיני, וחלק סבורים שמדובר בג'אבל מוסה או בג'אבל קתרינה – ההרים שבדרום חצי האי סיני. אחרים סבורים שהר סיני הוא הר כרכום שבנגב.

מבוסס על מקרא גשר: האתר שלך ללימודי התנ"ך – אנציקלופדיה. © גשר מפעלים חינוכיים.

  • תנו להר סיני שם חדש, שמתאר את האירועים הקשורים בו.
בית ה'
  בית ה' – אחד הכינויים לבית המקדש, שהיה מרכז הפולחן של עם ישראל החל...
בית ה'
"רֵאשִׁית בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ תָּבִיא בֵּית ה' אֱלֹהֶיךָ..."
(לד, כו)

דגם של בית המקדש הראשון. השחזור נעשה לפי השערות של הארכיאולוג פרופ' מיכאל אבי-יונה. מוזיאון ישראל, ירושלים. Panegyrics of Granovetter, at flickr, CC BY 2.0

 

בית ה' – אחד הכינויים לבית המקדש, שהיה מרכז הפולחן של עם ישראל החל מימי שלמה המלך. לבית המקדש היו עולים כדי להתפלל, להקריב קורבנות ולהביא מביכורי פרי האדמה. בית המקדש שכן על הר הבית (הר המוריה), שבו על פי המסורת היהודית התרחשה עקדת יצחק.

  • מדוע, לדעתכם, יש להביא לבית האל את הביכורים?
  • כתבו קטע קצר מיומנו של אדם העולה לרגל לבית המקדש כדי להביא ביכורים.
ביכורי קציר חיטים
עונת קציר החיטים חלה בתחילת הקיץ: פריחת האביב כבר הסתיימה, ובשדות צומחים צמחי הקיץ. תקופת...
ביכורי קציר חיטים
"וְחַג שָׁבֻעֹת תַּעֲשֶׂה לְךָ בִּכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים, וְחַג הָאָסִיף תְּקוּפַת הַשָּׁנָה."
(לד, כב)

מטבע של אגריפס הראשון ועליו שיבולים. דוברות מתפ"ש.

עונת קציר החיטים חלה בתחילת הקיץ: פריחת האביב כבר הסתיימה, ובשדות צומחים צמחי הקיץ. תקופת הביכורים חלה בחג השבועות.
את הביכורים היו מביאים מן החיטים – "בִּכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים" – אבל לא רק מהם. הביכורים היו גם משבעה מינים של תבואה ופירות שארץ ישראל התברכה בהם על פי המקרא: חיטה, שעורה, גפן (ענבים), תאנה, רימון, זית ודבש (תמרים). בתקופה שבית המקדש היה קיים, היו עולים לירושלים בחג השבועות ומביאים לבית המקדש את הביכורים בטקס חגיגי.

  • הסבירו במילים שלכם – מה הם "בִּכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים"?
עלייה לרגל
המשמעות של המושג "עֲלִיָה לָרֶגֶל" אינה הליכה ברגל (אף על פי שזה מה שנאלצו לעשות...
עלייה לרגל
"שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי הָאָדֹן ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל."
(לד, כג)

יצירה המתארת הבאת ביכורים לבית המקדש. הספרייה הלאומית, אוסף המפות ע"ש ערן לאור

המשמעות של המושג "עֲלִיָה לָרֶגֶל" אינה הליכה ברגל (אף על פי שזה מה שנאלצו לעשות לפעמים), אלא מלשון "רְגָלִים".
משמעות המילה "רְגָלִים" בלשון המקרא היא "פְּעָמִים". שלושת הרגלים (הפעמים) שהתורה מצווה לעלות בהם לבית המקדש הם סוכות, פסח ושבועות. לפי המקרא – חובת העלייה לרגל לירושלים הייתה רק על הגברים.

להמשך קריאה

המטרתה העיקרית של העלייה לרגל הייתה הביקור בבית המקדש – ביקור שתכננו אותו וציפו לו זמן רב, לפעמים אפילו כמה שנים. בדרך כלל עלתה לירושלים כל המשפחה המורחבת ואיתה גם השכנים, ולפעמים התארגן יישוב שלם לעלייה לרגל לירושלים, ובראש השיירה – מנהיגי היישוב מלווים בכלי נגינה.
עולי הרגל היו מבקרים בבית המקדש (לאחר שהיו טובלים ומיטהרים במקוואות), ושם צפו בעבודת הכוהנים והאזינו לשירת הלוויים. עולי הרגל היו גם מקריבים קורבנות – חלק מהקורבנות הם אכלו כסעודת החג, וחלק נתנו לכוהנים ולנזקקים: עניים, גֵרים, עבדים, יתומים ואלמנות.

מבוסס על מתיה קם, "עלייה לרגל ביהדות", קופצים ללוח העברי, תוכנית מבחר. © מטח.

  • כתבו בלוג של אדם שעלה לרגל לירושלים באחד מן הרגלים, ותארו את חוויותיו.
לוחות הברית החדשים
חטא העגל היה משבר אמונה וגם משבר אמון גדול. מדוע קרה המשבר הזה ומה עשה...
לוחות הברית החדשים
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה פְּסָל לְךָ שְׁנֵי לֻחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים, וְכָתַבְתִּי עַל הַלֻּחֹת אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר הָיוּ עַל הַלֻּחֹת הָרִאשֹׁנִים אֲשֶׁר שִׁבַּרְתָּ."
(לד, א)

חטא העגל היה משבר אמונה וגם משבר אמון גדול. מדוע קרה המשבר הזה ומה עשה משה כדי לתקן את המצב? מה ההבדל בין הלוחות הראשונים לבין הלוחות השניים? התשובות בסרטון סיכום לשמות לא-לה.

  • כשמשה עלה להר סיני למשך ארבעים יום וארבעים לילה, העם עמד למבחן.
    מהו המבחן? האם בני ישראל עמדו בו?

קרדיט: סיכום שבועי – שמות לא-לה/929 תנך ביחד, 2015

עלייה לרגל אז והיום
בסרטון הסבר קצר על המושג "עלייה לרגל".
עלייה לרגל אז והיום
"שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי הָאָדֹן ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל."
(לד, כג)

בסרטון הסבר קצר על המושג "עלייה לרגל".

  • בסרטון מוצגת עלייה לרגל בדתות ובתרבויות שונות. ציינו באילו דתות ותרבויות קיים מנהג של עלייה לרגל, ולאן.
קרדיט: עלייה לרגל / סנונית, 2017