סגור תצוגת כיתה
הפרק

שמשון מעניש את תושבי עזה

פרק טז, א-ג

שיעור שני מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נציג בפני התלמידים את התמונה 'שמשון ושער העיר עזה' מאת גוסטב דורה. ונספר כי את תחריט זה יצר אומן צרפתי ששמו גוסטב דורה בעקבות קריאת המסופר בקטע שנקרא (ראו עזר הוראה: שמשון ושער העיר עזה).
נבקש מהתלמידים לשער מה הסיפור העומד מאחורי התמונה:

  • מה אתם רואים בתמונה?

מבט ראשון

נקרא את פסוקים א-ג בפרק טז ונבקש מהתלמידים למנות את פעולות העזתים בעת הקריאה.

מבט שני

נאסוף את הפעולות שמצאו התלמידים ונסביר אותן:

  • "וַיָּסֹבּוּ" – סבבו בעיר לבקשו, כי לא ידעו לאיזה בית נכנס.
  • "וַיֶּאֶרְבוּ" – הסתתרו וחיכו כדי לתפוס אותו בהפתעה.
  • "וַיִּתְחָרְשׁוּ" – שתקו ועשו עצמם כאלו אינם יודעים שהוא שם כדי שלא ייזהר מפניהם, או כל הלילה חשבו מחשבות איך להמיתו.
  • "לֵאמֹר: 'עַד אוֹר הַבֹּקֶר וַהֲרַגְנֻהוּ'" – ואמרו: "נמתין עד אור הבוקר בבואו לצאת דרך השער, ונהרגנו אז".

כבר למדנו בפרק הקודם כי פעלים רבים מורים על תכונה רבה ואכן הפלשתים, במקרה זה, אנשי עזה, מבקשים להרוג את שמשון.

  • מהם היתרונות של התוכנית של הפלשתים? (הם רבים והוא יחיד, יתרון ההפתעה)
  • מהן נקודות התורפה (החולשה) של שמשון? (נמשך אחרי הנשים הפלישתיות ולכן מסתכן בכל פעם מחדש)

נקרא את חלקו הראשון של פסוק ג: "וַיִּשְׁכַּב שִׁמְשׁוֹן עַד חֲצִי הַלַּיְלָה, וַיָּקָם בַּחֲצִי הַלַּיְלָה".

  • מה אנו לומדים על שמשון מיקיצתו? (שמשון יודע כי הוא נמצא בין אנשים המבקשים את רעתו, מעשיו בעבר עוררו בפלשתים כעס ורצון לנקום בו. הוא יורד לארץ פלשתים, מסתכן בכך שיפגעו בו אך סומך על כוחו ובהיותו שם הוא ער למתרחש סביבו גם בחצי הלילה. כיאה ללוחם הוא נשאר ער, דרוך, מוכן לכל הפתעה)
  • מה שמשון עושה כשהוא קם באמצע הלילה? (פסוק ג: "וַיֶּאֱחֹז בְּדַלְתוֹת שַׁעַר הָעִיר וּבִשְׁתֵּי הַמְּזֻזוֹת וַיִּסָּעֵם עִם הַבְּרִיחַ וַיָּשֶׂם עַל כְּתֵפָיו וַיַּעֲלֵם אֶל רֹאשׁ הָהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי חֶבְרוֹן".)

נקרין את תמונת דלתות שער העיר ונסביר את המושגים האלה:

  • "דַלְתוֹת שַׁעַר הָעִיר" – בחומה היה שער שדרכו נכנסו ויצאו מן העיר. בשער היו קבועות דלתות שהיו נועלים אותן לעת ערב כדי להגן על תושבי העיר. במהלך היום היו שומרים בשער העיר.
  • מזוזה – כל אחד משני העמודים הזקופים של מסגרת הדלת.
  • בריח – מנעול.

שמשון מנתק את דלתות שער העיר עם המזוזות והבריח אשר בו הן סגורות, מניח את הכול על כתפיו ויוצא מן העיר אל ראש ההר מול העיר חברון. דרך ארוכה, בלי ספק, על אחת כמה וכמה כשלכתפיו משקל כבד כל כך.

  • מדוע עשה זאת? (ייתכן כי שמשון שמע את העזתים מדברים ביניהם על תוכניתם להרוג אותו והוא הקדים לקום והחליט להענישם על כך)
  • מדוע שמשון עוקר דווקא את דלתותיה של העיר עזה? (ייתכן שדלתות העיר מסמלות את הביטחון של תושבי העיר החשים שהם יכולים להתחבא מאחוריהן, שמשון עוקר את הדלתות וכעת אין להם דרך להתגונן ולהסתתר מפניו)
  • במה שונה תגובתו של שמשון הפעם מתגובתו בפעמים הקודמות, כאשר הפלשתים ביקשו לפגוע בו? (שמשון מקדים ופוגע בהם טרם הם יפגעו בו. הוא רואה את הנולד ומענישם מראש על כי מבקשים הם את רעתו)
  • אילו תכונות אופי ותכונות גוף גיליתם על שמשון? (רואה את הנולד, נחוש, אימפולסיבי, נקמן, בעל כוח פיזי)

מבט שלישי

נקרין או נכתוב על הלוח את הפסוק הראשון בפרק טז: "וַיֵּלֶךְ שִׁמְשׁוֹן עַזָּתָה וַיַּרְא שָׁם אִשָּׁה…"
נקרין או נכתוב על הלוח גם את הפסוק הראשון בפרק יד: "וַיֵּרֶד שִׁמְשׁוֹן תִּמְנָתָה וַיַּרְא אִשָּׁה… "

  • מה דומה בפסוקים? (שמשון מגיע לעיר פלישתית ורואה שם אישה)

ניזכר איך נגמר הסיפור שהתחיל כך בפרק יד – שמשון מתחתן עם האישה הפלשתית ומתחילה התגלגלות של נקמות בינו לבין הפלשתים.

  • איך נגמר הסיפור בפרק שלנו? (שמשון בא לביתה של האישה, ושוב מתחילה הסתבכות עם הפלשתים)
  • איזה לקח היינו מצפים שילמדו הפלשתים אחרי הסיפור הראשון? איזה לקח היינו מצפים ששמשון ילמד? (שהפלשתים ילמדו לא להתעסק עם שמשון, ששמשון ילמד להתרחק מהנשים הפלשתיות ומערי הפלשתים)

הלקחים האלה לא נלמדו, אבל אולי נלמדו לקחים אחרים: בפרק טז, אחרי עשרים שנה ששמשון שופט את ישראל, הפלשתים כבר מכירים אותו ומכירים את החולשה שלו לנשים, ולכן אינם מחכים לתקיפתו וגם לא תוקפים אותו ישירות, אלא מכינים לו מארב שנועד לתפוס אותו לא מוכן. גם שמשון למד לקח מסוים – הוא אומנם ממשיך להתקרב לפלשתיות, אך שומר על ערנות רבה.
בשיעור הבא, בהמשך הפרק, נראה איך הפלשתים אינם מתייאשים וממשיכים לנסות לתפוס את שמשון בחולשתו, ואיך שמשון מאבד את ערנותו למתרחש.

מבט לחיים

שמשון לא הצליח לוותר על מה שעניין ומשך אותו, אך בכל זאת נזהר יותר והצליח לראות את הנולד, כלומר, לשער מראש מה עלול לקרות ולנסות למנוע את זה.

נבקש מכל תלמיד לכתוב על פתק תיאור של הרגל רע שקשה לו להפסיק לעשות אותו, אבל הוא יודע שהמעשה עלול לפגוע בו (אני לא מכין שיעורי בית ולכן אני עלול להיכשל במבחנים; אני יורד על חברים ולכן הם עלולים לא לרצות להיות חברים שלי בעתיד; אני משחק במחשב מול אנשים זרים ומישהו עלול לפגוע בי ועוד)
כל תלמיד יהפוך את הפתק וירשום בצד השני דברים שהוא יכול לעשות כדי לראות את הנולד ולמנוע את הפגיעה בהמשך הדרך (לקחת חומר מחברים ולהתכונן ברצינות למבחנים; לשים לב אם חבר נפגע מהירידות שלי; להתנצל ולהסביר לו שזה בצחוק; לא לתת את הפרטים האישיים שלי לשום אדם זר וכו')
תלמידים שירצו יוכלו לשתף ולשמוע עצות מחברים. חשוב להקפיד על שיח לא שיפוטי והבנה של הקושי להפסיק לחלוטין הרגל בעייתי.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: שמשון מסתכן והולך אל אישה בעזה, לפלשתים נודע כי שמשון נמצא בעירם והם מציבים לו מארב ומבקשים ללכדו. שמשון רואה את הנולד ולכן הוא אינו מחכה לבוקר אלא קם בחצי הלילה, עוקר את דלתות שער עזה ומעלם על כתפיו אל ראש ההר.
מיומנות: עיון בתחריט כמדרש תמונה מטרים לפסוקים הנלמדים, הבנת משמעות מילים באמצעות פירוש ועיון בתמונות, השוואה לפרקים קודמים.
מתודה: כתיבה על פתק משני הצדדים – מעשים המובילים לבעיה מצד אחד והדרך למנוע את הבעיה מצד שני.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
שמשון ושער העיר עזה, גוסטב דורה
מתוך ויקיפדיה שערו מה הסיפור העומד מאחורי תמונה (תחריט של דורה) זו: מה אתם רואים...
שמשון ושער העיר עזה, גוסטב דורה
"וַיֶּאֱחֹז בְּדַלְתוֹת שַׁעַר הָעִיר וּבִשְׁתֵּי הַמְּזֻזוֹת וַיִּסָּעֵם עִם הַבְּרִיחַ וַיָּשֶׂם עַל כְּתֵפָיו וַיַּעֲלֵם אֶל רֹאשׁ הָהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי חֶבְרוֹן" (פסוק ג)

מתוך ויקיפדיה

  • שערו מה הסיפור העומד מאחורי תמונה (תחריט של דורה) זו: מה אתם רואים בתמונה ומה גרם לשמשון לפעול כך?
דלתות שער יפו בירושלים
מתוך ויקישיתוף זהו את חלקי דלתות שער העיר: דלתות, מזוזות ובריח
דלתות שער יפו בירושלים
"וַיֶּאֱחֹז בְּדַלְתוֹת שַׁעַר הָעִיר וּבִשְׁתֵּי הַמְּזֻזוֹת וַיִּסָּעֵם עִם הַבְּרִיחַ וַיָּשֶׂם עַל כְּתֵפָיו וַיַּעֲלֵם אֶל רֹאשׁ הָהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי חֶבְרוֹן". (פסוק ג)

מתוך ויקישיתוף

  • זהו את חלקי דלתות שער העיר: דלתות, מזוזות ובריח
לא צריך אף אחד
"כִּיחִידוֹ שֶׁל עוֹלָם, שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ לַאֲחֵרִים בַּמִּלְחָמָה… כָּךְ שִׁמְשׁוֹן מִדָּן, אֵינוֹ צָרִיךְ לַאֲחֵרִים, שֶׁנֶּאֱמַר: בִּלְחִי...
לא צריך אף אחד
"וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן בִּלְחִי הַחֲמוֹר חֲמוֹר חֲמֹרָתָיִם בִּלְחִי הַחֲמוֹר הִכֵּיתִי אֶלֶף אִישׁ." (טו, טז)

Masha Arkulis / Shutterstock.com

"כִּיחִידוֹ שֶׁל עוֹלָם, שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ לַאֲחֵרִים בַּמִּלְחָמָה… כָּךְ שִׁמְשׁוֹן מִדָּן, אֵינוֹ צָרִיךְ לַאֲחֵרִים, שֶׁנֶּאֱמַר: בִּלְחִי הַחֲמוֹר הִכֵּיתִי אֶלֶף אִישׁ" (שופטים טו, טז).

(מדרש תנחומא, ויחי י״ב:א׳)

להמשך קריאה

בברכה שבירך יעקב את כל בניו, הוא בירך את בנו דן: "דָּן יָדִין עַמּוֹ כְּאַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל" (מט, טז).

  • כיצד הסיפורים על שמשון בפרקים שקראתם, מוכיחים ששמשון אינו צריך עזרה של אחרים במלחמותיו?
מידה כנגד מידה
שִׁמְשׁוֹן מָרַד בְּעֵינָיו, שֶׁנֶּאֱמַר:"וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן אֶל אָבִיו אוֹתָהּ קַח לִי כִּי הִיא יָשְׁרָה בְעֵינָי" (שופטים...
מידה כנגד מידה
"וַיֹּאחֲזוּהוּ פְלִשְׁתִּים וַיְנַקְּרוּ אֶת עֵינָיו וַיּוֹרִידוּ אוֹתוֹ עַזָּתָה וַיַּאַסְרוּהוּ בַּנְחֻשְׁתַּיִם וַיְהִי טוֹחֵן בְּבֵית הָאֲסוּרִים." (טז, כא)

רמברנדט, הפלשתים מנקרים את עיני שמשון, 1636. מאוסף Städel Museum, מתוך ויקישיתוף

שִׁמְשׁוֹן מָרַד בְּעֵינָיו, שֶׁנֶּאֱמַר:
"וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן אֶל אָבִיו אוֹתָהּ קַח לִי כִּי הִיא יָשְׁרָה בְעֵינָי" (שופטים יד, ג).
אַף הוּא לָקָה בְּעֵינָיו, שֶׁנֶּאֱמַר:
"וַיֹּאחֲזוּהוּ פְּלִשְׁתִּים וַיְנַקְּרוּ אֶת עֵינָיו" (שופטים טז כא).

(תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף ט עמוד ב)

להמשך קריאה

נדמה לנו שהחלק המפורסם ביותר בגופו של שמשון הוא השיער שלו, אבל המדרש מבקש להאיר ולהדגיש עוד חלק.

  • איזה איבר מדגיש המדרש?
  • אפשר לומר ששמשון קיבל עונש של "מידה כנגד מידה".
    הסבירו טענה זו.
שׁוֹק עַל יָרֵךְ
הביטוי "לְהַכּוֹת שׁוֹק על יָרֵךְ" מתאר ניצחון מוחץ. הביטוי לקוח מהתיאור המקראי של שמשון, שהיכה...
שׁוֹק עַל יָרֵךְ
"וַיַּךְ אוֹתָם שׁוֹק עַל יָרֵךְ מַכָּה גְדוֹלָה..." (טו, ח)

Aha-Soft /Shutterstock.com

הביטוי "לְהַכּוֹת שׁוֹק על יָרֵךְ" מתאר ניצחון מוחץ. הביטוי לקוח מהתיאור המקראי של שמשון, שהיכה את הפלשתים כנקמה על שפגעו באִשתו.

  • כתבו משפט או פסקה קצרה, והשתמשו בביטוי "להכות שוק על ירך".
פְּלִשְׁתִּים עָלֶיךָ שִׁמְשׁוֹן
שמשון אהב את דלילה. אבל דלילה, מתברר, הייתה בצד של הפלשתים, שהציעו לה כסף כדי...
פְּלִשְׁתִּים עָלֶיךָ שִׁמְשׁוֹן
"וְהָאֹרֵב יֹשֵׁב לָהּ בַּחֶדֶר וַתֹּאמֶר אֵלָיו פְּלִשְׁתִּים עָלֶיךָ שִׁמְשׁוֹן וַיְנַתֵּק אֶת הַיְתָרִים כַּאֲשֶׁר יִנָּתֵק פְּתִיל הַנְּעֹרֶת בַּהֲרִיחוֹ אֵשׁ וְלֹא נוֹדַע כֹּחוֹ." (טז , ט)

Lorelyn Medina / shutterstock.com

שמשון אהב את דלילה. אבל דלילה, מתברר, הייתה בצד של הפלשתים, שהציעו לה כסף כדי שתגלה מהו סוד כוחו של האויב שלהם – שמשון. וכך לילה אחרי לילה ניסתה דלילה לפתות את שמשון לגלות לה מהו סוד כוחו.

להמשך קריאה

בכל לילה הוא אמר לה משהו אחר, היא האמינה לו, ופעלה כדי לפגוע בו, בזמן שהפלשתים ארבו לו בחדר. ובכל לילה הייתה מעירה אותו במילים: "פְּלִשְׁתִּים עָלֶיךָ, שִׁמְשׁוֹן!". מילים אלו של דלילה הפכו לביטוי בשפה העברית, המבטא אזהרה.

  • כתבו סיפור קצר המתאר סיטואציה מודרנית, שמתאים להשתמש בה בביטוי "פלשתים עליך, שמשון".
תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים
אחרי שדלילה הצליחה לסחוט משמשון את סוד כוחו האמיתי ולהחליש אותו, תפסו אותו הפלשתים וכלאו...
תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים
"וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים וַיֵּט בְּכֹחַ וַיִּפֹּל הַבַּיִת עַל הַסְּרָנִים וְעַל כָּל הָעָם אֲשֶׁר בּוֹ וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים אֲשֶׁר הֵמִית בְּמוֹתוֹ רַבִּים מֵאֲשֶׁר הֵמִית בְּחַיָּיו." (טז, ל)

Masha Arkulis / Shutterstock.com

אחרי שדלילה הצליחה לסחוט משמשון את סוד כוחו האמיתי ולהחליש אותו, תפסו אותו הפלשתים וכלאו אותו, גילחו את שיער ראשו וניקרו את שתי עיניו. הפלשתים הציגו אותו לראווה וללעג במהלך משתה מפואר שעשו.

להמשך קריאה

שמשון ביקש למוטט את הבניין עליו ועל הפלשתים. הוא ידע שברגע שיפיל את העמודים – לא רק הפלשתים ימותו תחת הריסות הבניין, אלא גם הוא עצמו. ברגעיו האחרונים, אמר שמשון את המשפט "תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים" (טז, ל).

  • הסבירו במילים שלכם את המשפט.
  • נסו לדמיין (ואפילו להדגים בכיתה בקול), כיצד אמר שמשון את המילים האלה. בצעקה? בלחישה? באופן אחר?
גיבורים
ברוך וינד הוא אומן ישראלי שפסליו מוצגים בארץ ובעולם. הוא נולד בפולין בשנת 1926, וכנער...
גיבורים
"וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים וַיֵּט בְּכֹחַ וַיִּפֹּל הַבַּיִת עַל הַסְּרָנִים וְעַל כָּל הָעָם אֲשֶׁר בּוֹ וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים אֲשֶׁר הֵמִית בְּמוֹתוֹ רַבִּים מֵאֲשֶׁר הֵמִית בְּחַיָּיו." (טז, ל)

ברוך וינד , שמשון, פסל לזכר גיבורי השואה ומלחמות ישראל, אשדוד. צילום: ענת צילקר, מתוך אתר פיקיוויקי

ברוך וינד הוא אומן ישראלי שפסליו מוצגים בארץ ובעולם. הוא נולד בפולין בשנת 1926, וכנער עבר את השואה והצליח לברוח מידי הנאצים. בשנת 1948 הגיע לישראל ונעשה אומן חשוב. ברוך וינד חי ויוצר בעיר אשדוד.
את הפסל "שמשון" יצר לזכר גיבורי השואה ומלחמות ישראל. הפסל מוצג באשדוד, סמוך למוזיאון. לפני כמה שנים "נסע" הפסל להתארח במוזיאון השואה בוושינגטון, בארצות הברית..

  • לפי דעתכם, מה הקשר בין הדמות "שמשון" לבין גיבורי השואה ומלחמות ישראל?
תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים
מיכאל פלק מוסיף בציוריו פרשנות משלו, בין היתר באמצעות שיבוץ פריטים שאינם שייכים לתקופה. פריטים...
תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים
"וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים וַיֵּט בְּכֹחַ וַיִּפֹּל הַבַּיִת עַל הַסְּרָנִים וְעַל כָּל הָעָם אֲשֶׁר בּוֹ וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים אֲשֶׁר הֵמִית בְּמוֹתוֹ רַבִּים מֵאֲשֶׁר הֵמִית בְּחַיָּיו." (טז, ל)

שמשון © מיכאל (אוטו) פלק. באדיבות המשפחה

מיכאל פלק מוסיף בציוריו פרשנות משלו, בין היתר באמצעות שיבוץ פריטים שאינם שייכים לתקופה. פריטים אלו מוסיפים מרכיב של הומור ליצירה אך גם נותנים לנו תחושה שהציור רלוונטי לימינו, שמתוארת בו מציאות שיכולה להתרחש גם היום.

להמשך קריאה

בציור, המתאר את שמשון ממוטט את הבניין על הפלשתים, בולט ההבדל הגדול בין ממדיו העצומים של שמשון לבין דמויות הפלשתים. הסצנה מתמקדת בהתרחשות האחרונה בחיי שמשון, ובתחושות הבהלה וההרס השולטות בכול.

  • כיצד אפיין הצייר את השׁוֹנוּת של שמשון? התייחסו לגודל הדמות, לצבעים ולמראה הכללי.
עזה
במאה ה-13 לפני הספירה השתלטו הפלשתים על חמש ערים מרכזיות במישור החוף הדרומי: עזה, אשקלון,...
עזה
"וַיֵּלֶךְ שִׁמְשׁוֹן עַזָּתָה…" (טו, א)

מיקום העיר עזה. ציור מפה: איל אילת

רצועת עזה, ויקישיתוף, CC BY-SA 3.0

במאה ה-13 לפני הספירה השתלטו הפלשתים על חמש ערים מרכזיות במישור החוף הדרומי: עזה, אשקלון, אשדוד, עקרון וגת. עזה שוכנת לחוף הים התיכון והייתה בעבר עיר נמל חשובה.

להמשך קריאה

בהמשך ההיסטוריה כבשו את עזה היוונים, הרומאים, המוסלמים, הצלבנים, שוב המוסלמים… הטורקים ועוד.
בשנת 1967, במלחמת ששת הימים, עברה רצועת עזה לשלטון צבאי של צה"ל, כאשר רוב התושבים היו פלסטינים ומיעוטם יהודים. בשנת 1994, בעקבות הסכמי אוסלו, עברה רצועת עזה לרשות הפלסטינית, ובשנת 2005 פונו ממנה כל התושבים היהודים. היום חיים בעזה כשני מיליון תושבים פלסטינים.

  • התבוננו במפה וקראו את ההסבר על העיר עזה. לפי דעתכם, מדוע הייתה עזה עיר חשובה לבני תרבויות שונות שחיו בארץ הזאת?
נחל שׂוֹרֵק
נחל שׂוֹרֵק הוא אחד הנחלים הארוכים ביותר במרכז הארץ. אורכו כ-70 ק"מ. הוא מתחיל באזור...
נחל שׂוֹרֵק
"וַיְהִי אַחֲרֵי כֵן וַיֶּאֱהַב אִשָּׁה בְּנַחַל שֹׂרֵק וּשְׁמָהּ דְּלִילָה." (טז, ד)

נחל שׂוֹרֵק סמוך לבית שמש. צילום: "רווח הפקות" בית שמש, עט הזמיר, ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0

נחל שׂוֹרֵק הוא אחד הנחלים הארוכים ביותר במרכז הארץ. אורכו כ-70 ק"מ. הוא מתחיל באזור הרי רמאללה, עובר דרך ירושלים ומשם במסלול פתלתל דרך בית שמש, עד שהוא נשפך לים התיכון.

להמשך קריאה

הנחל נקרא "שורק" בזכות זן של ענבים אדומים משובחים ליין, הנקרא "שורקה", הגדלים סמוך לנחל באזור השפלה. היום מי הנחל מזוהמים, ולמרות שבשנים האחרונות החלו בתהליך של טיהור המים, עדיין אסור לשתות מהם או להתרחץ בהם.

  • בנחל שורק פגש שמשון את אשתו השלישית. מי היו הנשים בחייו ולאיזה אזור נקשרת כל אחת מנשותיו?
וַיַּאַסְרֻהוּ בִּשְׁנַיִם עֲבֹתִים
כשבני שבט יהודה ירדו לסלע עיטם כדי להסגיר את שמשון לידי הפלשתים, הם הצטיידו בשני...
וַיַּאַסְרֻהוּ בִּשְׁנַיִם עֲבֹתִים
"וַיֹּאמְרוּ לוֹ לֵאמֹר לֹא כִּי אָסֹר נֶאֱסָרְךָ וּנְתַנּוּךָ בְיָדָם וְהָמֵת לֹא נְמִיתֶךָ וַיַּאַסְרֻהוּ בִּשְׁנַיִם עֲבֹתִים חֲדָשִׁים וַיַּעֲלוּהוּ מִן הַסָּלַע." (טו, יג)

חבל מהתקופה הניאוליתית, נחל תמר. באדיבות רשות העתיקות

חבלים מהתקופה הרומית, מצדה. באדיבות רשות העתיקות

כשבני שבט יהודה ירדו לסלע עיטם כדי להסגיר את שמשון לידי הפלשתים, הם הצטיידו בשני עבותים חדשים, כלומר בשני חבלים חדשים.
באותה התקופה חבלים היו עשויים מחומרים טבעיים, כמו סיבי צמחים. בדרך כלל חומרים אלה אינם משתמרים למשך תקופה ארוכה, מכיוון שהם מתפרקים ומתפוררים, אך לעיתים מתמזל המזל וחבלים וממצאים אורגניים אחרים, כמו בגדים, נמצאים בחפירות ארכאולוגיות.

להמשך קריאה

לרוב מדובר באזורים שבהם אין לחות, כמו המדבר, המאפשרים לחומר האורגני להשתמר. בתמונות – שני חבלים, חבל אחד מתקופה קדומה מאוד, כ-4000 שנה לפני הספירה, והחבל השני מתוארך לתקופה הרומית (100 לספירה). החבלים עשויים מסיבים מהצומח, והחוזק שלהם נוצר מהליפוף ההדוק של סיבי הצמחים.

  • מדוע, לדעתכם, מציין הכתוב כי מדובר בשני חבלים חדשים? מה הן התכונות של חבל חדש בהשוואה לחבל בלוי, ומדוע זה היה חשוב במקרה של שמשון?
סרני פלשתים
  המצרים נהגו לקבור את מתיהם בארונות חרס גדולים דמויי אדם. הפלשתים כנראה העתיקו את...
סרני פלשתים
"וַיַּעֲלוּ אֵלֶיהָ סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים וַיֹּאמְרוּ לָהּ פַּתִּי אוֹתוֹ וּרְאִי בַּמֶּה כֹּחוֹ גָדוֹל וּבַמֶּה נוּכַל לוֹ וַאֲסַרְנוּהוּ לְעַנּוֹתוֹ, וַאֲנַחְנוּ נִתַּן לָךְ אִישׁ אֶלֶף וּמֵאָה כָּסֶף." (טז, ה)

ארונות קבורה דמויי אדם, בית הקברות בדיר אל בלח, המאה ה- 13 לפנה"ס. מוזיאון ישראל, ירושלים על ידי נחום סלפק © צילום

מכסה של ארון קבורה דמוי אדם, המאה ה 13 לפנה"ס, בית שאן. אוסף רשות העתיקות. מוזיאון ישראל, ירושלים © צילום

 

המצרים נהגו לקבור את מתיהם בארונות חרס גדולים דמויי אדם. הפלשתים כנראה העתיקו את המנהג מהמצרים, ועיטרו את ארונות החרס בעיטורים שאופיניים לתרבותם. הם קישטו את מכסי הארונות בקישוטים בצורת קישוטי ראש פלשתיים. ההשערה היא שמי שנקברו בארונות אלו היו אנשים בעלי אמצעים, ולא פשוטי העם. לכן סביר להניח שגם סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים, שהשתייכו למעמד בעל השפעה בחברה, נקברו בארונות מסוג זה.

  • כמה פעמים נזכרות בפרק המילים "סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים"? מה תפקידן?
  • מה אפשר ללמוד ממציאת ארונות חרס דמויי אדם במקומות שבהם חיו הפלשתים?
חדשות התנ"ך: שמשון
סיפורו של שמשון הגיבור: השופט הגיבור שלחם בפלשתים והפליא בהם את מכותיו. סיפור האהבה בינו...
חדשות התנ"ך: שמשון
"וַתֹּאמֶר אֵלָיו אֵיךְ תֹּאמַר אֲהַבְתִּיךְ וְלִבְּךָ אֵין אִתִּי זֶה שָׁלֹשׁ פְּעָמִים הֵתַלְתָּ בִּי וְלֹא הִגַּדְתָּ לִּי בַּמֶּה כֹּחֲךָ גָדוֹל." (טז, טו)

סיפורו של שמשון הגיבור: השופט הגיבור שלחם בפלשתים והפליא בהם את מכותיו. סיפור האהבה בינו לבין דלילה הפלשתית הביא עליו את סופו הטרגי.

  • כיצד הסרטון מציג את סופו של שמשון? מדוע סיפר לדלילה את סודו? הסבירו: האם התיאור בסרט מתאים למסופר בפרק?

קרדיט: חדשות התנ"ך: שמשון הגיבור. כאן חינוכית