הכוח הנשי
פסוקים א-י
הזמנה ללימוד
נשאל: האם אתם מכירים נשים "גיבורות" בתרבות שלנו כיום? אילו תכונות מאפיינות אותן? איך הן משפיעות עלינו? נבקש מהתלמידים לכתוב אם יש איזו דמות נשית שהשפיעה עליהם והייתה דוגמה בשבילם. נספר לתלמידים שהיום נפגוש את הגיבורות של סיפור יציאת מצרים ונראה איך הן השפיעו על הסיפור.
מבט ראשון
לשיקול דעת המורה – קריאה נשית בכיתה. נספר לתלמידים שבקטע שנקרא מופיעות גיבורות נשיות, ולכן החלטנו שהבנות בכיתה יקראו בקול את הפסוקים- כל בת תקרא פסוק אחד. לפני הקריאה ננחה את התלמידים לשים לב מי הן הדמויות המופיעות בטקסט ומה תפקידה של כל דמות בסיפור.
מבט שני
מכיוון שמדובר בסצנה ציורית ומרובת פרטים, ניתן לצייר אותה/להקרין תמונה שלה על הלוח ולכתוב על העצמים השונים (הגומא, היאור..) את המילים המתאימות.
ותצפנהו- החביאה אותו, ירחים-חודשים, גֹמא-צמח מים (נקרא גם פפירוס), זפת- נוזל שחור ודביק שאוטם מפני חדירת מים, סוף-צמח מים גבוה בצורת קנים, יאֹר-נהר הנילוס, ותתצב- ניצבה/נעמדה, אמתה- המשרתת/השפחה שלה, ותחמֹל-ריחמה.
כמו כן מומלץ לשאול שאלות להבנת העלילה:
- מי הן הדמויות שפגשנו ומה היו מעשיה של כל אחת מהן?
- האם הופתעתם ממעשיהן של הנשים? מה דעתכם עליהן?
- מדוע יוכבד נאלצה להחביא את משה?
- מה הפתרון שהיא מצאה לאחר שלושה חודשים?
- למה לדעתכם היא בחרה בתיבה?
- מה היינו מצפים שיקרה כשבת פרעה מצאה את משה ומה קרה באמת?
היכרות עם הדמויות:
נשרטט טבלה על הלוח ובה שלוש עמודות:
שם הדמות | המעשים שלה | התכונות שלה |
יוכבד | ||
מרים | ||
בת פרעה |
כעת נחלק את תפקידי הגיבורות לשלוש תלמידות ונבקש מהן לקרוא שוב את הקטע.
כל תלמידה תקרא את הפסוקים הנוגעים לדמות שלה. (יוכבד- פסוקים א-ג, מרים- פסוקים ד, ז, סוף ח, בת פרעה- פסוקים ה-ו, התחלת ח, ט-י). לאחר הקריאה של כל אחת מהתלמידות נעצור, והתלמידים ימלאו את שתי העמודות השמאליות שבטבלה. (למשל- מרים: צופה בתיבה ושומרת עליה; מציעה לבת פרעה שיוכבד תיניק את משה. או- בת פרעה: מצילה את משה מן הנהר; מאמצת אותו).
מבט שלישי
כעת נמלא את העמודה השלישית בטבלה- אילו תכונות יש לכל אחת מהגיבורות שפגשנו? מה אפשר ללמוד עליה מתוך הסיפור?
נמלא את הטבלה יחד על הלוח ונשאל את התלמידים:
- האם יש תכונה אחת שמשותפת לכל הנשים הללו? (למשל- יציאה נגד המוסכמות החברתיות שסביבן)
- מה גרם להן לעשות את מה שעשו?
- אילו תכונות נוספות נשים צריכות כדי להנהיג ולהשפיע?
נבקש מהתלמידים לכתוב במחברת תכונה אחת של גיבורות הסיפור שהיו רוצים לאמץ לעצמם.
מבט לחיים
נשאל את התלמידים:
אתם מכירים נשים שמשפיעות על החברה שלנו כיום ומצליחות להוביל שינוי? אילו תכונות הן צריכות כדי להצליח?
נשים הפועלות בחיים שלנו כיום יכולות לשאוב השראה מהנשים שהכרנו בפרק ב – נשים אמיצות וחכמות שהעזו לצאת נגד החוקים בחברה שלהן, שחוקקו על ידי גברים, ולהוביל שינוי.
עבודת סיכום- דמות הגיבורה שלי:
נחלק לתלמידים בריסטולים וצבעים. נבקש מהם לצייר את הגיבורה שלהם, ולהדגים דרך הציור את התכונות שמאפיינות אותה.
זו יכולה להיות אחת הגיבורות מפרק ב אבל גם כל גיבורה אחרת שהם מכירים מהחיים שלהם. לאחר מכן נציג את העבודות בכיתה.
לסיכום- מה היה לנו?
תוכן: בשיעור זה פגשנו את הנשים שמובילות את העלילה בתחילת ספר שמות והכרנו את תכונותיהן. התמקדנו גם בדמויות של נשים מעוררות השראה שאנחנו מכירים מהחיים שלנו.
מיומנות: השוואה ואיתור מידע, כינוס מידע לטבלה.
מתודה: הצגת הדמויות הנשיות על ידי תלמידות, בתחילת השיעור ובסופו התלמידים עוסקים בגיבורות שהם מכירים מימינו אנו, וכך נוצר החיבור לחיים האישיים שלהם.