יוזמה ואחריות
פסוקים א-י
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה:
נפתח את השיעור ב"משחק המטאטא": כל התלמידים עומדים במעגל, במרכזו עומד תלמיד שמחזיק מטאטא. עליו להפיל את המטאטא כך שייגע ברצפה. מטרת התלמידים שבמעגל היא למנוע מהמטאטא לפגוע ברצפה. אסור לחטוף את המטאטא מידיו של התלמיד שבמרכז. לאחר המשחק נשאל: איך הרגשתם כשהיה עליכם לגלות יוזמה ולתפוס את המטאטא? זה היה קשה/קל? האם קיוויתם שמישהו אחר יעשה זאת במקומכם? אתם אוהבים לגלות יוזמה? היום נקרא על מרים, אחות משה. נראה איך למרות גילה הצעיר, היא אינה מפחדת לנקוט יוזמה מול בת פרעה.
אפשרות שנייה:
נשים כיסא ליד הכניסה לכיתה כך שיפריע לכניסת התלמידים פנימה. נראה אם מי מהתלמידים יגלה יוזמה ויזיז את הכיסא כך שלא יפריע להיכנס לכיתה. אם נראה תלמיד שמזיז את הכיסא – נשאל אותו מה גרם לו להזיז את הכיסא. נשאל מדוע דווקא הוא עשה זאת בניגוד לתלמידים האחרים שלא עשו זאת.
מבט ראשון
נקרא בקול את פסוקים א-י ונבקש מהתלמידים לסמן את כל הפעולות שמופיעות בטקסט. לאחר הקריאה נסביר בקצרה את מה שקראנו כדי להקל על התלמידים את ביצוע המשימה הבאה.
כמו בדוגמא:
א וַיֵּלֶךְ אִישׁ, מִבֵּית לֵוִי; וַיִּקַּח, אֶת-בַּת-לֵוִי. ב וַתַּהַר הָאִשָּׁה, ותֵּלֶד בֵּן; וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי-טוֹב הוּא, וַתִּצְפְּנֵהוּ שְׁלֹשָׁה יְרָחִים. ג וְלֹא-יָכְלָה עוֹד, הַצְּפִינוֹ,וַתִּקַּח-לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא, וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת; וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת-הַיֶּלֶד, וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל-שְׂפַת הַיְאֹר. ד ותֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ, מֵרָחֹק, לְדֵעָה, מַה-יֵּעָשֶׂה לוֹ. ה וַתֵּרֶד בַּת-פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל-הַיְאֹר, וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל-יַד הַיְאֹר; וַתֵּרֶא אֶת-הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף, וַתִּשְׁלַח אֶת-אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ ו וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת-הַיֶּלֶד, וְהִנֵּה-נַעַר בֹּכֶה; וַתַּחְמֹל עָלָיו–וַתֹּאמֶר, מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה. ז וַתֹּאמֶר אֲחֹתוֹ, אֶל-בַּת-פַּרְעֹה, הַאֵלֵךְ וְקָרָאתִי לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת, מִן הָעִבְרִיֹּת; וְתֵינִק לָךְ, אֶת-הַיָּלֶד. ח וַתֹּאמֶר-לָהּ בַּת-פַּרְעֹה, לֵכִי; וַתֵּלֶךְ, הָעַלְמָה, וַתִּקְרָא, אֶת-אֵם הַיָּלֶד. ט וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת-פַּרְעֹה, הֵילִיכִי אֶת-הַיֶּלֶד הַזֶּה וְהֵינִקִהוּ לִי, וַאֲנִי, אֶתֵּן אֶת-שְׂכָרֵךְ; וַתִּקַּח הָאִשָּׁה הַיֶּלֶד, וַתְּנִיקֵהוּ. י וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד, וַתְּבִאֵהוּ לְבַת-פַּרְעֹה, וַיְהִי-לָהּ, לְבֵן; וַתִּקְרָא שְׁמוֹ, מֹשֶׁה, וַתֹּאמֶר, כִּי מִן-הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ.
מבט שני
נחלק את התלמידים לזוגות ונבקש מהם לענות על השאלות בדף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
מבט שלישי
נשאל את הכיתה:
- איך לדעתכם הרגישה מרים לנוכח האירועים?
- מה גרם לה לנקוט יוזמה?
- איזה קושי עמד מולה וכיצד התמודדה עמו?
- מה גרם לבת פרעה להיענות להצעה שלה?
נבקש מהתלמידים לבצע את אחת מהמשימות הבאות:
- כתבו במחברת שלכם דף מיומנה של מרים, המתאר את היום שעבר עליה. מה הרגישה? על מה חשבה? מה היו הפחדים שלה, ואיך החליטה לפנות לבת פרעה?
- ציירו קומיקס שמסכם את הקטע שקראנו. על מה חשבה מרים לפני שפנתה לבת פרעה? תארו את מחשבותיה של מרים בעזרת בלוני מחשבה. השתמשו בבלוני דיבור כדי לכתוב את דבריה.
מבט לחיים
- על מה אתם אחראים בסביבה הקרובה שלכם? האם כילדים יש לכם אחריות שונה משל המבוגרים?
- באילו מקרים אתם נדרשים לגלות אחריות?
- מהם הקשיים הכרוכים בנקיטת יוזמה? האם, לדעתכם, ילדים שנוקטים יוזמה נתקלים בקשיים מיוחדים? כיצד אפשר להתמודד עם קשיים אלה?
- האם אתם מכירים ילדים שנקטו יוזמה ושינו את הסביבה שלהם?
מגלים אחריות- פרויקט:
זוהי הזדמנות נהדרת לעודד פעילות חברתית-קבוצתית בקרב התלמידים. נחשוב איתם על יוזמה שאפשר לנקוט בבית הספר ולבצע בזוגות או בקבוצות, למשל: בניית פינת ישיבה, שמירה על ניקיון הכיתות או השירותים, קישוט בית הספר, ארגון הפסקה פעילה לכיתות הנמוכות יותר ועוד.
המשימה הזאת יכולה להיות אמצעי ההערכה של היחידה.
לסיכום- מה היה לנו?
תוכן: פגשנו היום את מרים, אחות משה, שלמרות גילה הצעיר העזה לפנות לבת פרעה, נסיכת מצרים, ולהציע לה פתרון. למדנו על נקיטת יוזמה דרך דמותה של מרים.
מיומנות: זיהוי פעולות, ביאור פסוקים
מתודה: משחק המטאטא או משחק עם הכיסא התקוע בכניסה. סיכום של תוכן הפסוקים במילים של התלמידים או באמצעות ציור.