סגור תצוגת כיתה
הפרק

יוזמה ואחריות

פסוקים א-י

שיעור ראשון מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה:
נפתח את השיעור ב"משחק המטאטא": כל התלמידים עומדים במעגל, במרכזו עומד תלמיד שמחזיק מטאטא. עליו להפיל את המטאטא כך שייגע ברצפה. מטרת התלמידים שבמעגל היא למנוע מהמטאטא לפגוע ברצפה. אסור לחטוף את המטאטא מידיו של התלמיד שבמרכז. לאחר המשחק נשאל: איך הרגשתם כשהיה עליכם לגלות יוזמה ולתפוס את המטאטא? זה היה קשה/קל? האם קיוויתם שמישהו אחר יעשה זאת במקומכם? אתם אוהבים לגלות יוזמה? היום נקרא על מרים, אחות משה. נראה איך למרות גילה הצעיר, היא אינה מפחדת לנקוט יוזמה מול בת פרעה.

אפשרות שנייה:
נשים כיסא ליד הכניסה לכיתה כך שיפריע לכניסת התלמידים פנימה. נראה אם מי מהתלמידים יגלה יוזמה ויזיז את הכיסא כך שלא יפריע להיכנס לכיתה. אם נראה תלמיד שמזיז את הכיסא – נשאל אותו מה גרם לו להזיז את הכיסא. נשאל מדוע דווקא הוא עשה זאת בניגוד לתלמידים האחרים שלא עשו זאת.

מבט ראשון

נקרא בקול את פסוקים א-י ונבקש מהתלמידים לסמן את כל הפעולות שמופיעות בטקסט. לאחר הקריאה נסביר בקצרה את מה שקראנו כדי להקל על התלמידים את ביצוע המשימה הבאה.

כמו בדוגמא:
א וַיֵּלֶךְ אִישׁ, מִבֵּית לֵוִי; וַיִּקַּח, אֶת-בַּת-לֵוִי. ב וַתַּהַר הָאִשָּׁה, ותֵּלֶד בֵּן; וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי-טוֹב הוּא, וַתִּצְפְּנֵהוּ שְׁלֹשָׁה יְרָחִים. ג וְלֹא-יָכְלָה עוֹד, הַצְּפִינוֹ,וַתִּקַּח-לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא, וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת; וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת-הַיֶּלֶד, וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל-שְׂפַת הַיְאֹר. ד ותֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ, מֵרָחֹק, לְדֵעָה, מַה-יֵּעָשֶׂה לוֹ. ה וַתֵּרֶד בַּת-פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל-הַיְאֹר, וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל-יַד הַיְאֹר; וַתֵּרֶא אֶת-הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף, וַתִּשְׁלַח אֶת-אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ ו וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת-הַיֶּלֶד, וְהִנֵּה-נַעַר בֹּכֶה; וַתַּחְמֹל עָלָיו–וַתֹּאמֶר, מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה. ז וַתֹּאמֶר אֲחֹתוֹ, אֶל-בַּת-פַּרְעֹה, הַאֵלֵךְ וְקָרָאתִי לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת, מִן הָעִבְרִיֹּת; וְתֵינִק לָךְ, אֶת-הַיָּלֶד. ח וַתֹּאמֶר-לָהּ בַּת-פַּרְעֹה, לֵכִי; וַתֵּלֶךְ, הָעַלְמָה, וַתִּקְרָא, אֶת-אֵם הַיָּלֶד. ט וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת-פַּרְעֹה, הֵילִיכִי אֶת-הַיֶּלֶד הַזֶּה וְהֵינִקִהוּ לִי, וַאֲנִי, אֶתֵּן אֶת-שְׂכָרֵךְ; וַתִּקַּח הָאִשָּׁה הַיֶּלֶד, וַתְּנִיקֵהוּ. י וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד, וַתְּבִאֵהוּ לְבַת-פַּרְעֹה, וַיְהִי-לָהּ, לְבֵן; וַתִּקְרָא שְׁמוֹ, מֹשֶׁה, וַתֹּאמֶר, כִּי מִן-הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ.

מבט שני

נחלק את התלמידים לזוגות ונבקש מהם לענות על השאלות בדף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).

מבט שלישי

נשאל את הכיתה:

  • איך לדעתכם הרגישה מרים לנוכח האירועים?
  • מה גרם לה לנקוט יוזמה?
  • איזה קושי עמד מולה וכיצד התמודדה עמו?
  • מה גרם לבת פרעה להיענות להצעה שלה?

נבקש מהתלמידים לבצע את אחת מהמשימות הבאות:

  • כתבו במחברת שלכם דף מיומנה של מרים, המתאר את היום שעבר עליה. מה הרגישה? על מה חשבה? מה היו הפחדים שלה, ואיך החליטה לפנות לבת פרעה?
  • ציירו קומיקס שמסכם את הקטע שקראנו. על מה חשבה מרים לפני שפנתה לבת פרעה? תארו את מחשבותיה של מרים בעזרת בלוני מחשבה. השתמשו בבלוני דיבור כדי לכתוב את דבריה.

מבט לחיים

  • על מה אתם אחראים בסביבה הקרובה שלכם? האם כילדים יש לכם אחריות שונה משל המבוגרים?
  • באילו מקרים אתם נדרשים לגלות אחריות?
  • מהם הקשיים הכרוכים בנקיטת יוזמה? האם, לדעתכם, ילדים שנוקטים יוזמה נתקלים בקשיים מיוחדים? כיצד אפשר להתמודד עם קשיים אלה?
  • האם אתם מכירים ילדים שנקטו יוזמה ושינו את הסביבה שלהם?

מגלים אחריות- פרויקט:
זוהי הזדמנות נהדרת לעודד פעילות חברתית-קבוצתית בקרב התלמידים. נחשוב איתם על יוזמה שאפשר לנקוט בבית הספר ולבצע בזוגות או בקבוצות, למשל: בניית פינת ישיבה, שמירה על ניקיון הכיתות או השירותים, קישוט בית הספר, ארגון הפסקה פעילה לכיתות הנמוכות יותר ועוד.
המשימה הזאת יכולה להיות אמצעי ההערכה של היחידה.

לסיכום- מה היה לנו?

תוכן: פגשנו היום את מרים, אחות משה, שלמרות גילה הצעיר העזה לפנות לבת פרעה, נסיכת מצרים, ולהציע לה פתרון. למדנו על נקיטת יוזמה דרך דמותה של מרים.
מיומנות: זיהוי פעולות, ביאור פסוקים
מתודה: משחק המטאטא או משחק עם הכיסא התקוע בכניסה. סיכום של תוכן הפסוקים במילים של התלמידים או באמצעות ציור.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
דפי עבודה והעשרה לשיעור
לאיזה טוב מתכוונים
המדרש מציע אפשרויות שונות לשאלה – מה ראתה במשה אמו. "…ותרא אותו כי טוב הוא…"...
לאיזה טוב מתכוונים
"...וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי-טוֹב ..." (פסוק ב)
תינוק שוכב מרוצה

צילום: DinaPhoto / hutterstock.com

המדרש מציע אפשרויות שונות לשאלה – מה ראתה במשה אמו.

לקריאת המדרש

"…ותרא אותו כי טוב הוא…"
רבי מאיר אומר: טוב שמו
רבי יהודה אומר: הגון לנביאות (= מתאים להיות נביא אלוהים),
אחרים אומרים: שנולד כשהוא מהול (נולד נימול, בלי הערלה שמסירים בברית המילה),
ורבנן  (חכמים) אומרים: בשעה שנולד משה נתמלא כל הבית כולו אורה, כמו שכתוב כאן: ותרא אותו כי טוב הוא, וכתוב שם (בבראשית א) וירא אלהים את האור כי טוב…."

(שמות רבה פרשה א)

  • אנחנו רואים במדרש כי אפשר לפרש את המילה 'טוב' שבפסוק בדרכים שונות. מה הפירוש שנותן לה כל אחד מהחכמים בהקשר של התינוק משה?
  • ומה אתם חושבים?
מרים - מדרש מודרני
הסופרת יוכי ברנדס מתייחסת לפרק ב בספר שמות ויוצרת עליו מדרש מודרני. מרים מתבוננת בבת...
מרים - מדרש מודרני
"וַתֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ מֵרָחֹק לְדֵעָה מַה יֵּעָשֶׂה לוֹ." (פסוק ד)
אבל פן, ארבע אמהות: שרה, רבקה, רחל ולאה.

אבל פן, ארבע אמהות: שרה, רבקה, רחל ולאה. פסטל, 1934.
באדיבות משפחת האמן.

הסופרת יוכי ברנדס מתייחסת לפרק ב בספר שמות ויוצרת עליו מדרש מודרני.

מרים מתבוננת בבת פרעה מרחוק ומנסה לפענח את סתרי לבה. מה היא חושבת? מה היא מרגישה? האם היא מבינה שהתינוק עברי? זו המסקנה ההגיונית היחידה שאפשר להעלות על הדעת. איזה מניע יש לאם מצריה להפקיר פרי בטנה לחסדם של תניני הנילוס?
מרים יודעת שהנסיכה יודעת – ומה יקרה עכשיו?
להמשך קריאה

בת פרעה נוטלת את התינוק בזרועותיה. נשימתה של מרים נעתקת. האם היא מתכוונת להטביע אותו? האם היא תעשה את זה במו ידיה? האם המשרתות תבצענה את העבודה המלוכלכת במקומה? ואולי היא תקרא לשוטרים?
התינוק טרוף הרעב מסובב את פיו מצד לצד ויונק את האוויר. מרים בוחנת את פניה של הנסיכה. הן אינן נראות כמו פנים של רוצחת, אבל מראה העיניים עלול להטעות. בכל זאת, היא בתו של השטן.
אם מרים תתגלה לפני הנסיכה ותחשוף את זהותו של התינוק – חייו בסכנה, ואם היא תמשיך להתחבא – הוא עלול להילקח לארמון והיא לא תזכה לראות אותו. מה לעשות? להישאר במחבוא או לצאת החוצה? לחזור הביתה בידיים ריקות, או לנסות להביא איתה את אחיה?
מרים צריכה להחליט מהר. להחליט נכון. אסור לה להתמהמה. אסור לה לטעות. חייו של אחיה וגורלם של בני משפחתה תלויים בה.
אני חושבת שזה הרגע שבו מרים הופכת לנביאה. אין לה ברירה. היא חייבת לפענח את סתרי לבה של בת פרעה.היא חייבת לבחון כליות ולב ולראות לנפש פנימה. כמו אלוהים.
מרים יוצאת ממקום מחבואה וניגשת אל הנסיכה.
הַאֵלֵךְ וְקָרָאתִי לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת מִן הָעִבְרִיֹּת וְתֵינִק לָךְ אֶת-הַיָּלֶד?יוכי ברנדס (מתוך  הספר שבע אמהות)

  • כיצד מתוארת מרים?
  • מה ההבדל בין התיאור של מרים בפרק ב לתיאור שלה בסיפור שקראתם?
מי שמך
מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשׁוֹפֵט עָלֵינוּ? = מִי מִנָּה אוֹתְךָ לְשַׁלִּיט? המשפט הלקוח מהפרק משמש...
מי שמך
"וַיֹּאמֶר מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר כַּאֲשֶׁר הָרַגְתָּ אֶת הַמִּצְרִי וַיִּירָא מֹשֶׁה וַיֹּאמַר אָכֵן נוֹדַע הַדָּבָר." (פסוק יד)
פטיש שיפוט

פשיט שיפוט. Matt Benoit / shutterstock.com

מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשׁוֹפֵט עָלֵינוּ? = מִי מִנָּה אוֹתְךָ לְשַׁלִּיט?
המשפט הלקוח מהפרק משמש אותנו גם בימינו.
דוגמה: לְאַחַר שֶׁהָעִתּוֹנַאי פָּנָה אֶל הַמְּרֻאְיָן בְּצוּרָה מַעֲלִיבָה זָכָה לַתְּשׁוּבָה: "מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשׁוֹפֵט עָלֵינוּ?"

  • כתבו קטע סיפור קצר והשתמשו בביטוי "מי שמך לאיש שר ושופט עלינו".
  • חומר למחשבה: אתם יכולים גם לחשוב על מצבים מחיי היום יום המזכירים את המצבים בהם נכח משה ולחשוב איך אנשים בימינו מתמודדים עם סיטואציות מורכבות? האם הם מתערבים?
משה בתיבה
  התבוננו בציור של משה בתיבה: מי לדעתכם האישה בציור? אחות משה או בת פרעה?...
משה בתיבה
"וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ וַתִּקַּח לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹר." (פסוק ג)
משה בתיבה

"משה בתיבה", ג'יימס טיסו, 1896-1902, גואש על לוח, מאוסף המוזיאון היהודי, ניו יורק. מתוך ויקישיתוף.

 

התבוננו בציור של משה בתיבה:

  • מי לדעתכם האישה בציור? אחות משה או בת פרעה?
  • האם הציור מתאים למסופר בפרק ב? במה כן? ובמה לא?
  • מה התחושה שהציור מעביר? איזה רגש הוא מעורר במתבונן בו?
תיבה רק פעמיים בתנ"ך
המילה "תבה" ("תבת") מופיעה פעמיים בלבד בתנ"ך. באילו שני סיפורים? היעזרו בתמונות. במה דומים שני...
תיבה רק פעמיים בתנ"ך
"וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ וַתִּקַּח לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹר." (פסוק ג)

"בת פרעה משה את פרעה מהיאור", גוסטב דורה.

"שילוח היונה מתיבת נח", גוסטב דורה.

  • המילה "תבה" ("תבת") מופיעה פעמיים בלבד בתנ"ך. באילו שני סיפורים? היעזרו בתמונות.
  • במה דומים שני הסיפורים? במה הם שונים?
היאור- הנילוס
היאור הוא השם המקראי לנילוס, אחד הנהרות הגדולים בעולם. אורכו של הנילוס 6,655 קילומטר ושטח...
היאור- הנילוס
"וַיְצַו פַּרְעֹה לְכָל עַמּוֹ לֵאמֹר כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ וְכָל הַבַּת תְּחַיּוּן." (פסוק כב)
Ewa Studio / shutterstock.com

Ewa Studio / shutterstock.com

היאור הוא השם המקראי לנילוס, אחד הנהרות הגדולים בעולם.

אורכו של הנילוס 6,655 קילומטר ושטח אגן הניקוז שלו הוא 3,490,000 קילומטר רבוע, כעשירית משטחה של אפריקה. הנהר מהווה עורק חיים למצרים, סודאן ודרום סודאן, וזהו מקור המים העיקרי במדינות צחיחות אלו.

  • מוזמנים להכנס לקישור ולצאת לסיור וירטואלי בנילוס בעזרת הגוגל ארץ.
  • התקרבו אל הנהר – האם אתם מבחינים בחלקות השדה ובתעלות ההשקייה?
בסוף על שפת היאור
התבוננו בציור המצרי העתיק שלפניכם וכתבו את הפרטים שאתם רואים בו. מצאו את הסוף בציור?...
בסוף על שפת היאור
"וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ וַתִּקַּח־לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹר." (פסוק ג)

ציד ודיג, ציור קיר, מצרים העתיקה.

ציד ודיג, ציור קיר, מצרים העתיקה. מתוך ויקישיתוף

  • התבוננו בציור המצרי העתיק שלפניכם וכתבו את הפרטים שאתם רואים בו.
  • מצאו את הסוף בציור? תארו איך הוא נראה, היכן הוא גדל ואילו חיות נמצאות בו?
משה בתיבה שבדיוק מתאימה
"דבר רך הוא, שהוא יכול לעמוד לפני רך ולפני קשה" רבי שמואל בר נחמן (שמות...
משה בתיבה שבדיוק מתאימה
"...וַתִּקַּח לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא, וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת..." (פסוק ג)
משה מורד על ידי אמו אל מימי הנילוס

"משה מורד על ידי אמו אל מימי הנילוס", אלכסיי טיירנוב, 1839-1842. מתוך ויקישיתוף

"דבר רך הוא, שהוא יכול לעמוד לפני רך ולפני קשה" רבי שמואל בר נחמן

(שמות רבה א כא)

יוכבד רצתה שהתיבה תהיה גמישה ועמידה בטלטולים שיעברו עליה ביאור.
רבי שמואל בר נחמן מבין, שאם היתה עושה יוכבד תיבה מעץ, עלולה היתה הסירה להישבר כתוצאה מפגיעתה בעצים או אבנים בדרכה.
לעומת זאת, הגומא הגמיש, במקרה של התנגשות, רק יתקפל ויוסט ממסלולו, אך לא ישבר או יזדעזע, ולכן אין טוב ממנו לאחסון תינוק השט על גבי הנהר.

  • מדוע אם משה השתמשה דווקא בתיבת גמא? כלומר- תיבה העשויה מגבעולי צמח הגמא (צמח שגדל על שפת המים)?
  • אתם יכולים לשער סיבה נוספת?
משה- ההתחלה
מהם האירועים המרכזיים המתוארים בסרטון? קרדיט: 929 סיכום שבועי – שמות פרקים א-ה
משה- ההתחלה
" וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ." (פסוק א)

  • מהם האירועים המרכזיים המתוארים בסרטון?

קרדיט: 929 סיכום שבועי – שמות פרקים א-ה