"התנגדות פסיכולוגית": התחושה השלילית של מקבל עזרה שאינו יכול להשיב לעוזר כגמולו ולעמוד בעקרון ההדדיות.
(פסיכולוגיה חברתית, האוניברסיטה הפתוחה, כרך ג, עמ' 225)
פרק כג מתאר את המשא והמתן הארוך בין אברהם לבני חת על חלקת הקבר של שרה. במהלך זה נעמוד על מניעיו של אברהם בהתעקשותו לקנות את הקרקע בכסף מלא וננסה ללמוד גם על היחס שלנו למתנות חינם שאנו מקבלים אל מול הערכתנו להישגים עצמאים שלנו.
אפשרות ראשונה – שונא מתנות יחיה:
נכתוב על הלוח את הפתגם מתוך הפסוק במשלי פרק טו פסוק כז: "וְשׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה" ונשאל בכיתה:
נציג על הלוח את המקור 'שונא מתנות יחיה' ונשאל את התלמידים:
אפשרות שנייה – עבודת בני נוער:
נשאל בכיתה:
אם יש תלמידים שעבדו נשאל אותם את השאלות האלה, אם אין תלמידים שעבדו נשאל את הכיתה באופן כללי:
הערה: כסף עשוי להיות נושא רגיש. מומלץ לשקול אם לערוך את הדיון הזה מתוך היכרות עם התלמידים ועם מידת הרגישות שלהם לעניין.
שלב ראשון – חיים ומוות:
נקרא את פסוקים א-ב בדרמטיות ונסכם יחד בכיתה:
שלב שני – קבר או אחוזה:
נקרא את שיחתם של אברהם ובני חת בפסוקים ג-ט במשחק תפקידים. לאחר מכן נבחן יחד:
נקרא את פירושו של ר' אברהם אבן עזרא למילים "גֵּר וְתוֹשָׁב" מפסוק ד ונשאל את התלמידים:
נעיין בבראשית פרק יד פסוקים כא-כד וניזכר בהתנהגות דומה של אברם בתגובה להצעתו של ברע מלך סדום לאחר מלחמת המלכים בעמק השידים. נשאל את התלמידים:
שלב שלישי – סכום סמלי:
נקרא את הדו שיח בין אברהם לעפרון המתואר בפסוקים י-כ במשחק תפקידים. המורה יקרא את דברי המספר. לאחר מכן נענה על שאלות:
לאחר לימוד סיפור קבורת שרה וקניית המערה, נתהה עם התלמידים:
נעמוד יחד על כמה פרשנויות אפשריות לסיפור (ראו דף עבודה. נמצא גם בממערך השיעור), אפשר לחלק את התלמידים לקבוצות על פי הפרשנויות.
בכרטסייה הראשונה מופיעה פרשנותו של ר' אברהם אבן עזרא שמציע לראות בסיפור קניית המערה תחילת מימוש ברכת הארץ לאברהם כבר בחייו; פירושו של הרמב"ן רואה בברכה שמתממשת בסיפור זה את ברכת גדולתו של אברהם והיותו ברכה. לעומת פירושים אלה יעקב בנו מציע לראות בסיפור ביטוי לערך הקשר בין אברהם לשרה ולכבוד לנפטרת – כים אלה יסודיים ומהותיים בדרכו של אברהם והם באים לידי ביטוי במילים המנחות בפרק: קב"ר ושמה של שרה או כינוייה בסיפור: מתו של אברהם.
נבקש מהתלמידים לערוך רשימת פריטים חשובים שלהם. אפשר לכלול ברשימה חפצים פיזיים (למשל טלפון נייד, קורקינט חשמלי, בגד מסוים וכו'), תכונות אופי (טוב לב, נדיבות, אומץ וכדומה) או הישגים (זכייה בתחרות, פרסום ברשתות חברתיות, הצלחה בלימודים וכו').
בשלב הבא נבקש מהתלמידים לחלק את הפריטים לשתי רשימות:
נזמין תלמידים לשתף ברשימות ולענות לשאלות אלה:
תוכן: למדנו את פרק כג ועמדנו על מניעיו של אברהם בהתעקשות שלו לרכוש את הקרקע לקבורת שרה מתוך דבריו בפרק ומתוך השוואת המסופר בפרק לסירובו לקבל שכר על פועלו בפרק יד.
מיומנויות: ביארנו מושגים, פירשנו ביטויים ומטבעות לשון מקראיים ולמדנו פרשנים.
מתודות: פתחנו בשאלות לדיון עכשווי ואישי מתוך הסבר פסיכולוגי של פתגם או מתוך חיי התלמידים או מתוך ניתוח סיטואציה חברתית. קראנו את הפרק, ניתחנו את הפסוקים לעומק והעלינו שאלות רלוונטיות לחיי התלמידים. סיימנו בתרגיל כתיבה שמזמן דיון בהרגלים ובתחושות של התלמידים.
סיפור אליפטי – מה לא מסופר בפרק?
נכתוב על הלוח את השאלות האלה:
נזמין את התלמידים להציע שאלות נוספות על מידע שחסר בפרק. לאחר מכן נזמין את התלמידים להעלות השערות ורעיונות.
נוכל להציג בפני התלמידים מדרשים ופרשנים שונים שמנסים להשלים את הפערים בסיפור.
"גֵּר" – לבדו הוא הלן.
"וְתוֹשָׁב" – הוא הגר היושב בארץ. אמר: 'הנה אני תושב עמכם, והמוות גזור עלינו, ואין לי מקום שיהיה לי אחוזה כמו נחלה, או מקום שאוחז אותו בכסף להיות קבר למתי.
אמר רבי יצחק: קרית הארבע זוגות: אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה.
(תלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף נג עמוד ב)
וְהָלַךְ הַשָּׂטָן אֵצֶל שָׂרָה וְנִזְדַּמֵּן לָהּ בִּדְמוּת יִצְחָק.
כֵּוָן שֶׁרָאֲתָה אוֹתוֹ אָמְרָה לוֹ: בְּנִי! מֶה עָשָׂה לְךָ אָבִיךָ?
אָמַר לָהּ: נְטָלַנִי אָבִי וְהֶעֱלַנִי הָרִים וְהוֹרִידַנִי בְּקָעוֹת, וְהֶעֱלַנִי לְרֹאשׁ הַר אֶחָד גָּבוֹהַּ וְתָלוּל וּבָנָה מִזְבֵּחַ וְסִדֵּר מַעֲרָכָה וַעֲקָדַנִי עַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ וְנָטַל מַאֲכֶלֶת לְשָׁחֳטֵנִי – ואִלּוּלֵא שֶׁאָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא "אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ" (בראשית כב, יב) כְּבָר הָיִיתִי נִשְׁחָט.
לֹא הִסְפִּיק לִגְמֹר אֶת הַדָּבָר עַד שֶׁיָּצְאָה נִשְׁמָתָהּ.
מתוך ספר האגדה מבית סנונית
משמעות הביטוי "עַם הָאָרֶץ" בפרק היא – האנשים היושבים בארץ.
בסיפור קניית מערת המכפלה, אברהם פונה אל "בְנֵי חֵת", אך למשא ומתן מצטרפים גם "בָּאֵי שַׁעַר העִיר" ו"עַם הָאָרֶץ", שהם כנראה הגברים בעלי הזכויות, שנציגיהם הם הגוף החוקי הרשאי לנהל עסקאות של מכירת קרקעות למי שאינו בן המקום.
בעברית בת זמננו "עַם הָאָרֶץ" הוא ביטוי שמשמעותו דווקא אדם בוּר חסר ידע והשכלה.
"עובר לסוחר" – הכוונה לאמצעי תשלום מוסכם וחוקי. בתקופת המקרא לא השתמשו במטבעות אלא שילמו באמצעות מתכות שונות, למשל כסף, שמשקלן היה מחושב על פי יחידות משקל קבועות, למשל "שֶׁקֶל". כלומר אברהם שילם לעפרון כסף במשקל של ארבע מאות שקלים בעסקה הוגנת וחוקית.
גם היום משמעות הביטוי "עובר לסוחר" דומה – כסף או רכוש שכיר שיש לו ביקוש וניתן לשלם באמצעותו.
על גבי הבול מופיעה עבודה של "קרמיקה בצלאל" המתארת את העיר חברון. עיצוב הבול: אשר קלדרון. 2001/07/17, באדיבות השירות הבולאי – דואר ישראל
בשנת 1924 נפתח בבצלאל, בית ספר לאמנות ולמלאכות האומנות, בית מלאכה לקרמיקה. בין פריטי האומנות שנוצרו במחלקה זו ידועים אריחי הקיר המעוטרים, שרבים מהם שובצו במוסדות ציבוריים.
אחד המוסדות האלה הוא בית הספר "אחד העם" בתל אביב, שבו קבועים אריחי קיר בנושאים יהודיים ובנושאים לאומיים, ובין היתר לוחות קרמיקה המתארים ערים עבריות – יפו, טבריה, חיפה וחברון. האריחים מעוצבים בסגנון "ארט נובו" (בצרפתית – האומנות החדשה), שבא לידי ביטוי במסגרות דקורטיביות מעוטרות באלמנטים מהטבע.
לווייתה של שרה, גוסטב דורה, תחריט עץ 1866 מציורי התנ"ך של גוסטב דורה. אברהם קובר את שרה אשתו במערת המכפלה.
גוסטב דורֶה היה אומן צרפתי שחי במאה ה-19. הוא התפרסם בעיקר בזכות סדרת תחריטי עץ שיצר על פי סיפורי התנ"ך. בשנת 1865 הוציא את "תנ"ך דורה", המכיל למעלה מ-100 תחריטים של סצנות מקראיות.
ביצירה "לווייתה של שרה" אנו רואים את אברהם, שמוּבל אל מחוץ למערת המכפלה, שולח מבט אחרון אל שרה, לפני שלוח האבן הכבד יכסה את קִברה. האור המאיר את הסצנה במערה החשוכה ואת פניו של אברהם, בוקע מפתח המערה.
מעניין לדעת כי הקבורה בארון עומד הייתה נהוגה בקרב המצרִים במצרַיִם העתיקה, ולא בקרב בני ישראל. אם כן, מדוע בחר דורה לתאר כך את קִברה של שרה? אחת האפשרויות היא שהדבר שירת את יצירתו מבחינה אומנותית ואפשר לו ליצור קומפוזיציה עוצמתית.
מערת המכפלה בחברון, 2009, צילום:Djampa, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0
מערת המכפלה נמצאת בעיר חברון, והיא נחשבת מקום מקודש ביהדות ובאסלאם. על פי המסורת היהודית, במערת המכפלה קבורים אדם וחוה וכן אבות ואימהות האומה (מלבד רחל, שנקברה בבית לחם).
המבנה המרשים שנמצא כיום במערת המכפלה נבנה בתקופת הורדוס, אולם מתחתיו נמצאות מערות עתיקות יותר שלא נחקרו בשל קדושת המקום.
מתחם המערה מחולק לשני אזורים: אזור יהודי, שבו מצוי בית כנסת, ואזור מוסלמי, שבו שוכן מסגד.
בפברואר 1994 טבח ברוך גולדשטיין ב-29 מוסלמים שהתפללו במקום.
חברון, 2013, צילום:Yuvalhuck, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 3.0
מפה של איזור הר חברון, 2008, Costello, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 3.0
חברון שוכנת בהרי יהודה, דרומית לירושלים. היא אחת הערים העתיקות ביותר במזרח התיכון, והיא מאוכלסת כמעט ברציפות מן העת העתיקה ועד לימינו. ממצאים מעידים כי העיר הוקמה באלף הרביעי לפני הספירה, והייתה עיר כנענית מרכזית.
בעיר נמצאת מערת המכפלה, שבה נקברו אבות ואימהות האומה (מלבד רחל). בתקופת המקרא הייתה חברון אחת הערים הגדולות בנחלת יהודה, והייתה בירתו של דוד המלך לפני ירושלים.
בעיר חיו יהודים החל מתקופת "היישוב הישן", לפני גלי העלייה הגדולים של היהודים לארץ. בשנת 1929 נטבחו בחברון 67 יהודים בעת "מאורעות תרפ"ט".
היום העיר נמצאת בשטח הרשות הפלסטינית, וחי בה מיעוט יהודי בשטחים שבשליטה ישראלית.
טקס אשכבת הגופה על ידי בני המשפחה ומריטת שערות של האבלים (המקוננים והמקוננות), יוון, המאה השישית לפסה"נ . Walters Art Museum.
מעשי האבל של אברהם לאחר מות שרה – "לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ". ממקומות אחרים במקרא ומן השורש האכדי העתיק ספ"ד, עולה כי משמעות הפועל "לִסְפֹּד" במקרא היא להכות על החזה לאות אבל.
ההכאה על החזה נעשתה תוך ריקוד אבל שנקרא "מספד" בשיתוף עם המקוננות, נשים שהיו מְבַכּוֹת את המת.
בלשון חז"ל התגלגלה משמעות המילה "הֶסְפֵּד" לאמירת דברי שבח על המת.
חוזה מכירת בית שומרי, האלף השלישי לפנה"ס. צילום: Marie-Lan Nguyen, מאוסף מוזיאון הלובר, מתוך ויקישיתוף
בסיפור קניית מערת המכפלה מתוארת באופן מפורט העִסקה שעשה אברהם עם עפרון החתי. נראה כי לַמְספר היה חשוב להעביר את המסר שהעסקה בוצעה על פי כללי המשפט הנהוגים, וזאת כדי לתת תוקף לקניית מערת המכפלה, מקום קבורתם של אבות האומה.
ואכן, בתעודות מֶכֶר מהמזרח הקדום אנו מוצאים מבנה דומה למבנה המופיע לפנינו, המציג דו-שיח בין הקונה למוכר.
בנוסחי התעודות מופיעים חמישה שלבים:
1. הצעת מחיר על ידי המוכר;
2. הסכמת הקונה;
3. שקילת הכסף;
4. הודעה פומבית על העברת הבעלות על הנכס, הכוללת תיאור מפורט של הנכס;
5. ציון העדים לעִסקה.
בסרטון תוכלו להתרשם מן המציאות המורכבת במערת המכפלה כיום.
קרדיט: מערת המכפלה – שני צדדים לה/ מתוך המהדורה ב-9.7.17, כאן חדשות – תאגיד השידור הישראלי
איתי כהן, מנחה במכון חינוך דרך כפר, מספר על שכול, אובדן, איזון ובחירה.
קרדיט: פסוק לחיים: "ויבא אברהם לספוד לשרה ולבכתה" עם איתי כהן / 929, 2021
בסרטון שלפניכם מוצגים האירועים בפרק מנקודת מבטו של יצחק.
קרדיט: סיכום שבועי- בראשית כא- כה/תנך ביחד 929, 2015